Funderar på en Northern Star 42".
Saken är den att kan bilden brännas fast som på en bakprojektor?
Tänker mest på om ungarna råkar ha dvdn pausad eller xboxen på under några timmar? Kan det hända ngt?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 06 August 2004 - 08:59
Jag vet inte om jag ska köpa en CRT eller plasma.
Funderar på en Northern Star 42". Saken är den att kan bilden brännas fast som på en bakprojektor? Tänker mest på om ungarna råkar ha dvdn pausad eller xboxen på under några timmar? Kan det hända ngt? Postad 06 August 2004 - 10:37
Har haft min Philips 42PF9945 i drygt sex veckor, jävligt nöjd med den för övrigt, men har än så länge inte ens sett några antydningar till att bilden skullle brännas fast. Visst, det förekommer, men jag har haft exempelvis TV3 på i en hel dag, men loggan fanns inte kvar där när jag stängde av TV:n.
Antar att vissa har mer problem med detta än andra, så du bör nog vara lite försiktig så att du inte drabbas av detta. Postad 06 August 2004 - 11:29
Oj, är de så känsliga...Då kan man m.a.o inte ha på samma kanal en längre tid? (med tanke på kanalens logga....)
Redigerat av beater, 06 August 2004 - 11:29. Postad 06 August 2004 - 11:38
Tiger99;
Det ät klart att den försvinner om du stänger av tv:n. Men man kan se en ev inbränning om du t.ex. slänger på en rulle i stället och ställer bilden så att du får en svart kant där ex. loggan tidigare var. Kanske var det det du menade i o f?... MVH Danne Postad 08 August 2004 - 09:36
På LGs RZ42PX11 så finns det en speciell funktion man kan sätta på som flyttar bilden med några eller en pixel varannan minut för att förhindra att det blir inbränningar
Postad 08 January 2005 - 18:34
Har precis köpt en Hyundai 4250 för 15000 papp på rean. Är nöjd och kan inte se att det är så dålig bild som vissa påstår. Vore trist för de som köper en för det dubbla om bilden inte var aningen bättre då
Den har pixelshift som flyttar bilden i sidled för att hindra föstbränning. Detta funkar även när den används som dataskärm Jag kan se att en ljus text eller logga som ligger still lämnar spår efter sig direkt, det syns om man byter över till svart skärm. Däremot går denna fastbränning bort såfort man haft en annan bild på i några minuter. Jag är väldigt nyfiken hur lång tid det tar innan fastbränningen blir permanent, har någon nån erfarenhet av det? Ungar kör tex karaoke där samma bild kan ligga på lääääänge.... /Henryk Postad 08 January 2005 - 18:48
Inbränning är något som har blivit EXTREMT överdrivet, som så många andra saker blir
Inbränning är att en del av fosforn slits mer än andra delar av bilden, tex en logga upp i hörnet. inbränningar får man lättare ifall man har extremt höga kontrast inställningar tex. Både crt och plasma kan få detta. Det krävs mycket mer än ett par timmar på samma kanal och med mycket höga kontrast inställningar för att loggan skall fastna. När väl inbränningen är ett faktum så är bilden verkligen fast. Bildröret eller plasmapanalen har slitits ojämt och inte mycket att göra åt Sluta oroa er för detta Postad 08 January 2005 - 18:50
Risken för fastbränning är nog kraftigt överdriven, åtminstone med den senaste generationen paneler. Visst kan man se skuggningar efter att t.ex. haft text-TV på ett tag men dessa skuggor försvinner snabbt. Risk för fastbränningar gäller för övrigt även konventionella bildskärmar också och hur många diskuterar fastbränningar på dessa?
Vi kan väl göra en test: Dom som fått permanenta fastbränningar på sina plasma paneler eller CRT's kan väl kommentera detta i dennna tråd. Edit: stavfel Redigerat av P2V, 08 January 2005 - 18:52. Postad 08 January 2005 - 22:34
Jag tycker man ska ta inbränning på allvar. Plasmor är mer känsliga för inbränning än CRT. Den som är rädd om sin investering rekommederas läsning här: Plasmainbränning
Postad 08 January 2005 - 22:43
Intressant, fastande på denna punkten:
Q: Will my plasma get burn-in if I watch it in 4:3 format a lot? A: Yes. However, a properly adjusted white level may help a lot as will gray, rather than black, sidebars. Med andra ord så kan en lång tv-sändning med sorgkant ha en inbränningsrisk eller dvd-tittande som ofta ger sorgband? Redigerat av Viggen, 08 January 2005 - 23:07. Postad 08 January 2005 - 23:17 Säger inte att fastbränning skall ignoreras. Det har dock skrivits mängder om detta, både i detta forum och utanför. Men hur ser verkligheten ut? För det första. Vad är den tekniska förklaringen till att plasmor är känsligare än CRT. Det är ju fosfor'n som är känslig. Både plasma och CRT använder fosfor. Skillnaden är på vilket sätt den aktiveras. För det andra. Det borde finnas en praktisk erfarenhet bland alla medlemmar här. Är det någon som har en plasma med permanent fastbränning? Vore intressant att veta om detta är ett verklig risk och inte bara en skröna. Postad 08 January 2005 - 23:19
Enda fallet jag hört på forumet är någon som somnade på soffan med tv4:s testbild framme, vet ej hur många timmar det rörde sig om!
Postad 08 January 2005 - 23:26
Jo, jag kommer i håg honom också. Frågan är om det ledde till en permanent fastbränning? Får leta rätt på inlägget i morgon och fråga honom.
Postad 08 January 2005 - 23:32
Jag har för mig att någon från forumet varit i kontakt med Panasonic angående inbränningar, och svaret blev att behövdes kontinuerlig bild under två eller var det tre veckor innan skador skulle inträffa. Avstägning mellan skulle återställa bild.
Redigerat av Unregistered32592, 08 January 2005 - 23:33. Postad 09 January 2005 - 09:57
Tjenis
Har haft min plasma i ca ett år och det finns inte ett spår till inbränning. Däremot så märket jag att plasma liksom kommer i hår hur bilden se ut i några minuter. Exempel. Om man tittar på en film med 1:2.35 och text så kan man se att där textningen ligger så ljusnar bilden något. Detta försvinner av sig själv efter nån minut. Detta fenomen är "normalt" för tekninken och varierar i olika storleksgrad beroende på panel. Inte heller något tecken på slit eftersom det har varit sedan start. Jag förmodar dock att fenomenet är det som i längden kan ge en permanent inbränning... å andra sidan så har nog jag inte kvar min panel då... ...hur många har kvar sin plasma efter 60.000 timmar... inte jag... (60.000 specat som livslängd på panelen) Redigerat av sponken, 09 January 2005 - 09:58. Postad 09 January 2005 - 10:11
Det varierar även från fabrikat till fabrikat hur pass känsliga plasmorna är. Hitachis plasmapaneler sägs t ex kunna få inbrännningar relativt lätt medan Panasonics senaste plasmapaneler har ungefär samma motståndskraft mot inbrännning som en vanlig CRT.
Postad 09 January 2005 - 10:35
e så trött på allt snack om inbränning....har sålt plasma nu sedan dom kom och inte en enda kund har kommit tillbaka och sagt något om inbränning....jag har kört "Hitta Nemo" nu i 4 veckor på en Lg Px11 ungefär 9 timmar om dagen och det ända som har hänt e att där blev en skugbild(har bara hänt en gång)..då stänger man av skärmen en liten stund..typ 10 sek...starta igen och det är borta....du måste ha en konstant stillbild i flera dygn innan man överhuvudtaget behöver oroa sig om inbränning...och vem har det...
Postad 09 January 2005 - 13:01 inga problem alls med inbränning och jag kör även 4:3 läge rätt mycket. sen kör jag med en ganska låg kontrast 40-60 av 120 så det kan ha inverkan. ju högre kontrast ju mer lyser pixlarna och borde då brännas fast snabbare. Postad 09 January 2005 - 13:45
Har en polare som har Canal+-loggan inbränd i sin plasma (nån gammal Sony).
Han har iofs haft den i något år nu. Störigt är det iaf. (tycker jag, han verkar inte bry sig). Postad 09 January 2005 - 18:22 Det var "gusgus" som i den officialla tråden för PY10 den 28 Dec sa att han hade glömt TV'n på en natt med testbild. Sa den 29:e att skuggningen nästan helt var borta. Jag har skickat ett PM till honom och frågat hur det gick sen Postad 09 January 2005 - 18:47
Alltså, grejen med risken för inbränning (vliket klart framstod om man följde länken) var att man har en tendens att dra på kontrast och ljusstyrka på sin nyinköpta plasma och det är då det är risk för inbränning med sorgkanter som följd. De som köper en vanlig CRT-TV fipplar ju normalt inte med dessa inställningar och löper då inte samma risk.
Jag tycker det är viktigt att påpeka att för mycket ljusstyrka och för hög kontrast, innan plasman har brännts in under normal användning, ökar risken för permanenta inbränningar. Det är alltid bra att varna innan olyckan är framme... Om sedan Messerschmittarna här har en annan uppfattning råder jag inte över. Postad 09 January 2005 - 18:53 det tror jag bara är bullshit! dom flesta plasma skärmarna har väl samma TYP av glas alltså borde det inte skilja nåt. att du baserar det på olika märken stämmer nog inte. det är nog mer personerna bakom skärmarna som kör med olika inställningar för kontrast och ljusstyrka som får till följd att det blir olika resultat. precis som nikson skriver. bra sagt föresten! är nog den troligaste orsaken utan tvekan Postad 09 January 2005 - 23:31
I vår butik har vi samma kanal på de flesta crt apparaterna på veckor i sträck men där har jag aldrig sett spår av inbränning. På Plasmorna däremot räcker det generellt sett att en dvd meny står på under en dag för att man ska se feta inbränningar. Detta har jag upplevt på samtliga skärmar från Samsung till Pioneer även om det oftast "tvättas" bort med tiden. Gamla crt bakprojektionsapparater var klart värst dock. Obs! Har inte sett några större inbränningar på Panasonic dock.
Redigerat av Unregistered7db2d65c, 10 January 2005 - 01:18. Postad 10 January 2005 - 11:08 Ja, du får ju tro vad du vill... Det är allmänt känt att olika fabrikat är olika känsliga. Du kan t ex läsa den här tråden på www.avforums.com vad både erfarna handlare och slutanvändare anser om saken.det tror jag bara är bullshit! För övrigt beror inbränning på att fosforcellerna åldrats ojämnt, och har inget med glaset att göra. Men jag instämmer med vad någon sa här tidigare, att inbränningsproblemet är kraftigt överdrivet. Använder man sunt förnuft och undviker att visa statiska bilder i flera timmar i sträck, så är det knappast ett problem man behöver bekymra sig om. Postad 10 January 2005 - 17:39
Jag håller inte med föregående talare helt. Varje pixel på en plasmadisplay består av fosfor. Om man i en plasmskärm låter en pixel lysa med maximal ljusstyrka länge (åtskilliga minuter) utan avbrott kommer fosforn att bli het och ett tunt ytlager bildas över fosforn. Den här tunna ytan förhindrar UV-ljus att excitera fosforn vilket medför att pixeln kommer att lysa svagare. Blåser man på med full ljusstyrka timmar eller dagar blir skadan permanent.
Varför drar man då på ljusstyrka, vitbalans och ökar kontrasten på en plasma överhuvudtaget? Enkelt uttryckt beror det på att man vill ha samma tryck i bilden som på en CRT som ju är den referens alla har innan de går över till plasma. Det här med Pixel Orbiting, dvs att plasman skiftar en pixel då och då hjälper ju inte mycket om man har en logga på skärmen. Loggan är säkert 150-200 pixlar och att då skifta en pixel blir ju meningslöst. De som inte tar detta på allvar eller tycker det är överdrivet blir ganska snart varse att den investering de gjort för dyra pengar inte ens går att kränga till lägstbjudande på Blocket. I övtigt håller jag med Überhacker beträffande normal inbränning över tiden (åldrande) och att glaset inte spelar någon som helst roll i sammanhanget. Postad 10 January 2005 - 22:24 Jaha, med tanke på den allmänna exprimentlustan med inställningar som råder på detta forum så måste det finnas mängder med plasmor med permanenta fastbränningar 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |