Var kan man köpa sådana och vad kostar de?
Postad 25 augusti 2004 - 15:23
Var kan man köpa sådana och vad kostar de?
Postad 25 augusti 2004 - 15:30
Classe har en för 900kr.
Postad 25 augusti 2004 - 23:13
CONRAD
RADIO SHACK:
http://www.radioshac...a..._id=33-2055 och sök efter ENVIRONMENT METER VOLTCRAFT MS 4 IN 1
CLAS OHLSON:
http://www.clasohlso...112q192q200q666
Hoppas att länkarna funkar. Billigast är Radio Shack, men mest får man i Conrad:en eftersom med den kan man även mäta ljusstyrka, luftfuktighet och temperatur. Conraden beställer man från Tyskland, vilket betyder ingen tull (=EU). Från USA tillkommer tull.
Det skulle vara kul om någon med erfarenhet kunde skriva lite synpunkter om ovanstående eller andra ljudmätare som går att köpa.
Redigerat av goldfish, 26 augusti 2004 - 00:17.
Postad 30 augusti 2004 - 08:31
Postad 30 augusti 2004 - 09:08
Jag tror ändå på Radio Shack eller den på Classe. Det går dock inte att beställa till Europa, så man behöver någon som är i USA och köper i butik.
Postad 30 augusti 2004 - 10:50
det är bättre alternativ än dom som har angets på forumet.
för då kan man mäta frekvengång och spl har för det är bättre.
mikar till dom http://www.audiocont...zers/index.html
Postad 30 augusti 2004 - 16:28
Dock utan frekvens mätning, men den har A och C mätning.
C mätning d.v.s. rosa brus är det som går ut i högtalarna när man kalibrerar ljudnivån över samtliga kanaler, då är denna simpla nivå mätare absolut tillräcklig.
Postad 30 augusti 2004 - 19:13

Postad 30 augusti 2004 - 21:09
//Birdie
Postad 31 augusti 2004 - 00:14
och dessutom... är de ljudmätare på Conrad som de "nya" analoga enheterna från Radio Shack eller som de gamla?
De gamla analoga ljudmätarna från Radio Shack innehöll lite felaktiga avläsningsrutiner och man var tvungen att använda kompensationstabeller för att få det rätt. Hur är det med dem från Conrad om man beställer idag?
Redigerat av goldfish, 31 augusti 2004 - 00:26.
Postad 31 augusti 2004 - 17:12
Enligt AVIA Guide to Home Theater så rekomenderar dom just en analog RadioShack 33-2050 före en digital. Dels för att den är billigare men även för att de anser att den fungerar bättre till Hemmabio. Smidigare att läsa av en nål som rör sig lite långsamt och med mätaren inställd på SLOW RESPONSE och C-WEIGHTING.Är det bättre eller sämre med analog framför digital ljudmätare?
och dessutom... är de ljudmätare på Conrad som de "nya" analoga enheterna från Radio Shack eller som de gamla?
De gamla analoga ljudmätarna från Radio Shack innehöll lite felaktiga avläsningsrutiner och man var tvungen att använda kompensationstabeller för att få det rätt. Hur är det med dem från Conrad om man beställer idag?
Att RadioShack skulle innehålla felaktiga avläsningsrutiner har jag inte hört tidigare.
Redigerat av subban, 31 augusti 2004 - 17:17.
Postad 05 oktober 2004 - 13:55
Är inte dumt heller för er som har företag. Staten kommer göra DB inspektioner från och med 2005-07 hos alla företag samt offentliga miljöer. Gäller att man kan visa upp intyg som visar att man håller mindre än 80 DB.
Antingen SoundSignal m.f eller ljudkonsult, vilket kan bli ganska saftigt
priser m.m finns här
www.soundsignal.se
Mvh
Kristoffer T

Postad 02 november 2004 - 20:43
Någon som vet, lyckas inte hitta någon annan än Clas Ohlson och den är ju svindyr

Redigerat av Donmeta, 02 november 2004 - 20:43.
Postad 02 november 2004 - 21:24
Postad 02 november 2004 - 21:37
Skicka efter en Voltcraft från Conrad i Tyskland, blir väl möjligen 350kr inklusive frakt...
Det lät ju mycket prisvärt

edit: Hittar ingen ljudmätare när jag söker på voltcraft...

Redigerat av Donmeta, 02 november 2004 - 21:43.
Postad 05 november 2004 - 00:38
Det är lite komplicerat att få beställa den...Det lät ju mycket prisvärtSkicka efter en Voltcraft från Conrad i Tyskland, blir väl möjligen 350kr inklusive frakt...
Tackar för det tipset!
edit: Hittar ingen ljudmätare när jag söker på voltcraft...![]()

* Gå in på Conrads internationella sida: http://www1.int.conrad.com/
* Skriv in 100609-62 vid "Product search:" och klicka på "kikaren" (?)
* Du får då svaret:
* Klicka på den länken som "add to basket" ärUnfortunately, the desired product can not be displayed.
Unfortunately this product is not listed in our online database. But you have the possibility ...
add to basket
* Du kommer till kundvagnen, som dock fortfarande är tom. Preoduktnumret är doch förifyllt på beställningsraden. Klicka på kundvagnssymbolen.
* På raden syns nu texten "Analogue sound level measurement device" och priset 24,95EUR.
Redigerat av tommypeters, 05 november 2004 - 00:40.
Postad 05 november 2004 - 04:34

Tackar ödmjukast för den beskrivningen!
Postad 05 november 2004 - 16:16

Postad 05 november 2004 - 17:09
En sådan här ljudmätare är ju inte exakt över hela frekvensområdet (vad kan man få för de pengarna) men perra1 har mätt upp och jämfört med professionell utrustning och sedan gjort en kompensationstabell. Den kan hittas i den här Tipstråden på Component.se:s forum, tillsammans med andra tips.
Postad 08 november 2004 - 11:44
Fast jag hittar inga sådana på sidan, och nu tänkte jag fråga lite hur TUSAN hittade ni SPL-mätaren när inte heller den fanns med på webbsidan. Kanske det går att pilla fram en sådan voltpenna också. Såg att Conrad.de har flera sådana pennor (och över lag ett betydligt mer omfattande produktutbud vad gäller mätinstrument).
Postad 08 november 2004 - 16:14

Postad 08 november 2004 - 16:44
Om du går in på deras tyska site www.conrad.de så går det att söka på allt, men texten är på tyska...Beställde men fick ett mail att den var avbeställd p.g.a. att beställningen låg under €50. Så jag tänkte jag tar två, och började fundera om jag inte skulle köpa en voltmätningspenna, alltså en sådan penna man kan lägga mot en kabel som visar om det är spänning i kabeln.
Fast jag hittar inga sådana på sidan, och nu tänkte jag fråga lite hur TUSAN hittade ni SPL-mätaren när inte heller den fanns med på webbsidan. Kanske det går att pilla fram en sådan voltpenna också. Såg att Conrad.de har flera sådana pennor (och över lag ett betydligt mer omfattande produktutbud vad gäller mätinstrument).
Jag visste inte om minimigränsen, jag köpte dessutom en aktiv SCART-förgrening och en antennförstärkare för satellit.
Postad 16 november 2004 - 17:34
Postad 16 januari 2005 - 20:18
Postad 16 januari 2005 - 20:24
Postad 19 januari 2005 - 23:30
Har beställt en ljudtrycksmätare och tänkte göra en CD med testtoner.
Ska mäta upp frekvensgången i mitt rum.
Hur ska man gå tillväga när man gör en sådan cd. Något man ska tänka på ?
Ska första spåret vara vitt brus så man kan sätta upp en "0" punkt, vilka frekvenser ska vit brus innehålla ?
Nån (mjukvaru)-tongenerator som rekomenderas ? (gratis)
Efter att jag har mätt upp frekvenserna manuellt vill jag mata in dom i något program för att få en kurva, vad rekomderas ? (gratis)
Postad 20 januari 2005 - 07:35
köpte själv en anpassad skiva för min radioshack mätare från:Väcker liv i den här tråden.
Har beställt en ljudtrycksmätare och tänkte göra en CD med testtoner.
Ska mäta upp frekvensgången i mitt rum.
Hur ska man gå tillväga när man gör en sådan cd. Något man ska tänka på ?
Ska första spåret vara vitt brus så man kan sätta upp en "0" punkt, vilka frekvenser ska vit brus innehålla ?
Nån (mjukvaru)-tongenerator som rekomenderas ? (gratis)
Efter att jag har mätt upp frekvenserna manuellt vill jag mata in dom i något program för att få en kurva, vad rekomderas ? (gratis)
http://www.rivesaudi...softframes.html
finns även freq. tabell o ladda ner där..
här finns de oxå o ladda ner tabell etc. :
http://www.hsuresear...m.au/Setup.html
nu vet ja inte vilken mätare du köpt..... men ja antar att tabellerna går o fixa
till så dom inte lägger till/drar ifrån nå värden...
Postad 20 januari 2005 - 11:29
köpte själv en anpassad skiva för min radioshack mätare från:
http://www.rivesaudi...softframes.html
finns även freq. tabell o ladda ner där..
här finns de oxå o ladda ner tabell etc. :
http://www.hsuresear...m.au/Setup.html
nu vet ja inte vilken mätare du köpt..... men ja antar att tabellerna går o fixa
till så dom inte lägger till/drar ifrån nå värden...
Jag beställde en sån här http://tes17.ebigchi...515-512232.html
Får hoppas att den inte behöver kompenseras.
Hittade en bra tongenerator oxå http://www.nch.com.a...egen/index.html
Postad 26 mars 2005 - 01:18

Trodde jag hade perfekt balans mellan mina högtalare men mätaren visade sanningen. Mina öron var tydligen inga perfekta mätinstrument....

Postad 26 mars 2005 - 17:39
Finns en för 299:- på kjell, art nr 48197. Har själv köpt en. Liknar radio schack. Har ljudutgång.

Postad 30 mars 2005 - 16:57
Går att köra både slow och fast.

Postad 23 augusti 2006 - 15:07

har bestämt mig för att börja använda spl mätare då mina öron börjar ge med sig av all misshandel.
Läst och läst har jag gjort och Sökt nästan överallt.
har kommit fram till att de flesta kör med radioschack eller kopian från conrad. Och att den digitala är att föredra framför den analoga.
Detta gör mig lite kluven.. Jag skulle nämligen vilja plotta lite snygga kurvor med hjälp av datorn för att även kunna se vilka områden som bör förbättras med akustikdämpare.
Men den digitala varianten från conrad eller radio.. verkar inte ha denna utgång som man använder att koppla till analys verktyg(typ datorn) Jag hittade en digital på Elfa som går att koppla till dator men då med rs232 vilket känns liiite stenålder faktiskt

Jag är inte just nu beredd att köpa proffsgrejer för tusentals kronor men är medveten om att smakar det så kostar det...
Just nu verkar mitt enda alternativ att köpa två mätare, en för loggning(den analoga) och en digital för att få lite tydligare realtidsvärden, eller?
Att jag sedan vill ha en NU(ivrig) gör ju inte saken bättre då jag nog tvingas vänta i ngra veckor om jag måste beställa(bor i sthlm dock) alternativt köpa den som finns på clas och plotta för hand

Sen det där med att alla andra är IEC godkända utom radioschack och kopian på conrad, ska man bry sig om det?
Hur gör ni eg för att mäta och plotta kurvor?
Mvh
JohanR
Ny på forumet men inte i hifi-djungeln

Postad 24 augusti 2006 - 19:12
eller? ngn?
Kom fram till att vare sig radioshacken eller conrad:en har jag inte tid att vänta på utan det fick stå mellan elfas "billighetsvariant" på nära tusen riksdaler eller clas ngra futtiga hundringar billigare. Gämförde således de tu och kom fram till att elfas måste vara mest prsivärd då den har en ljudutgång, om än med specialkontakt så finns den där.
Hade jag haft tid att vänta hade det definitivt blivit conrads digitala och sen när ekonomin blivit bättre en lite goare med bra loggning. Då jag känner att det är ganska viktigt.
Om ngn har ngra invändningar eller vet med sig att jag gör bort mig, snälla tala om.. dumt att uppfinna hjulet två ggr
Mvh
Johan
Redigerat av johanr, 24 augusti 2006 - 19:17.
Postad 27 augusti 2006 - 22:02
Den hänger med bra och mina egna spekulationer säger mig att lite billigare db mätare kanske inte riktigt hänger med i hela registret, även om denna är en billigare variant likaså... så jag har inte haft problem med att basen måste kompenseras åt ngt håll då mätaren mer eller mindre ljuger.Detta är dock enl. mina öron och känsla.Kan åxå tillägga att jag inte gillar För mkt orealistiskt muller..
Rekommenderar alltså elfas variant "center"
OT.
Har inte börjat kolla noggrant på resonanser i rummet än med datorn. Men hör heller ingen sådär direkt så det verkar stabilt trots farhågor om allt möjligt då jag inte kan bygga helt fullt ut då det ju är ett vardagsrum med en ettåring som far omkring.(ska försöka lägga upp lite bilder senare)
Men nu är det kalibrerat och klart och högtalarna kan stå kvar på sina platser.Nu ska bara kablar gömmas och snyggas till m.m m.m
mvh
Johan
Postad 27 januari 2009 - 14:34

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar