Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudmätare (sound level meter)?

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 augusti 2004 - 15:23

goldfish
  • goldfish
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag undrar hur ni brukar ställa in nivån på ert audio-system? Använder ni en ljudnivåmätare (/ljudmätare)?

Var kan man köpa sådana och vad kostar de?

Postad 25 augusti 2004 - 15:30

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Jag vill också vet, då de som har tipsat om conrad och radioschack mm inte verkar finnas kvar.

Classe har en för 900kr.

Postad 25 augusti 2004 - 23:13

goldfish
  • goldfish
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jodå, de jag har hittat är:

CONRAD

RADIO SHACK:
http://www.radioshac...a..._id=33-2055 och sök efter ENVIRONMENT METER VOLTCRAFT MS 4 IN 1

CLAS OHLSON:
http://www.clasohlso...112q192q200q666

Hoppas att länkarna funkar. Billigast är Radio Shack, men mest får man i Conrad:en eftersom med den kan man även mäta ljusstyrka, luftfuktighet och temperatur. Conraden beställer man från Tyskland, vilket betyder ingen tull (=EU). Från USA tillkommer tull.

Det skulle vara kul om någon med erfarenhet kunde skriva lite synpunkter om ovanstående eller andra ljudmätare som går att köpa.

Redigerat av goldfish, 26 augusti 2004 - 00:17.

Postad 30 augusti 2004 - 08:31

Mordecai
  • Mordecai
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag måste vara blind för jag kan inte hitta den på conrad. Någon som har en direktlänk?

Postad 30 augusti 2004 - 09:08

goldfish
  • goldfish
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Du har rätt. De har fasen tagit bort produkten. Jag hittar den inte heller nu längre.

Jag tror ändå på Radio Shack eller den på Classe. Det går dock inte att beställa till Europa, så man behöver någon som är i USA och köper i butik.

Postad 30 augusti 2004 - 10:50

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0
försök att hitta en begagnad rta mätare typ coustic eller audiocontrol.
det är bättre alternativ än dom som har angets på forumet.
för då kan man mäta frekvengång och spl har för det är bättre.
mikar till dom http://www.audiocont...zers/index.html

Postad 30 augusti 2004 - 16:28

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Lars Bengtsson (eller var det ljudmakarn) i Sthlm säljer den analoga (som jag använder) som också finns hos radio shack. Då slipper man import och tull mm.
Dock utan frekvens mätning, men den har A och C mätning.
C mätning d.v.s. rosa brus är det som går ut i högtalarna när man kalibrerar ljudnivån över samtliga kanaler, då är denna simpla nivå mätare absolut tillräcklig.

Postad 30 augusti 2004 - 19:13

subban
  • subban
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag har köpt min Radio Shack Modell:33-2050 (analog) på AUDIOVISION.DK. Detta är en funktionell och bra mätare som jag betalade 495:-DKr plus frakt så det hela slutade på 600:- DKr vilket motsvarar ca. 750:- SKr
Postad bild

Postad 30 augusti 2004 - 21:09

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Ljudmätarna på Conrad finns fortfarande att köpa, modell "Radio Shack" har artikel nummer 100609-14 och kostar EUR 24.95.

//Birdie

Postad 31 augusti 2004 - 00:14

goldfish
  • goldfish
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Är det bättre eller sämre med analog framför digital ljudmätare?

och dessutom... är de ljudmätare på Conrad som de "nya" analoga enheterna från Radio Shack eller som de gamla?

De gamla analoga ljudmätarna från Radio Shack innehöll lite felaktiga avläsningsrutiner och man var tvungen att använda kompensationstabeller för att få det rätt. Hur är det med dem från Conrad om man beställer idag?

Redigerat av goldfish, 31 augusti 2004 - 00:26.

Postad 31 augusti 2004 - 17:12

subban
  • subban
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Är det bättre eller sämre med analog framför digital ljudmätare?

och dessutom... är de ljudmätare på Conrad som de "nya" analoga enheterna från Radio Shack eller som de gamla?

De gamla analoga ljudmätarna från Radio Shack innehöll lite felaktiga avläsningsrutiner och man var tvungen att använda kompensationstabeller för att få det rätt. Hur är det med dem från Conrad om man beställer idag?

Enligt AVIA Guide to Home Theater så rekomenderar dom just en analog RadioShack 33-2050 före en digital. Dels för att den är billigare men även för att de anser att den fungerar bättre till Hemmabio. Smidigare att läsa av en nål som rör sig lite långsamt och med mätaren inställd på SLOW RESPONSE och C-WEIGHTING.

Att RadioShack skulle innehålla felaktiga avläsningsrutiner har jag inte hört tidigare.

Redigerat av subban, 31 augusti 2004 - 17:17.

Postad 05 oktober 2004 - 13:55

Kristoffer T
  • Kristoffer T
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Om ni är sugna på ett intrument som kan både mäta DB samt registrera ljudet (kan registrera mätningar 9 månader tillbaka) så kan "SoundSignal" vara vettigt.

Är inte dumt heller för er som har företag. Staten kommer göra DB inspektioner från och med 2005-07 hos alla företag samt offentliga miljöer. Gäller att man kan visa upp intyg som visar att man håller mindre än 80 DB.
Antingen SoundSignal m.f eller ljudkonsult, vilket kan bli ganska saftigt

priser m.m finns här

www.soundsignal.se

Mvh
Kristoffer T :D

Postad 02 november 2004 - 20:43

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Väcker liv i denna tråd med frågan: I vilka butiker i Sverige kan man köpa en ljudtrycksmätare som lämpar sig till hemmabio kalibrering ?
Någon som vet, lyckas inte hitta någon annan än Clas Ohlson och den är ju svindyr <_<

Redigerat av Donmeta, 02 november 2004 - 20:43.

Postad 02 november 2004 - 21:24

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0
Skicka efter en Voltcraft från Conrad i Tyskland, blir väl möjligen 350kr inklusive frakt...

Postad 02 november 2004 - 21:37

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Skicka efter en Voltcraft från Conrad i Tyskland, blir väl möjligen 350kr inklusive frakt...

Det lät ju mycket prisvärt <_< Tackar för det tipset!

edit: Hittar ingen ljudmätare när jag söker på voltcraft... ;)

Redigerat av Donmeta, 02 november 2004 - 21:43.

Postad 04 november 2004 - 11:40

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Ingen som sitter på andra tips i frågan ?

Postad 05 november 2004 - 00:38

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Det lät ju mycket prisvärt :) Tackar för det tipset!
edit: Hittar ingen ljudmätare när jag söker på voltcraft... :D

Det är lite komplicerat att få beställa den... :D

* Gå in på Conrads internationella sida: http://www1.int.conrad.com/

* Skriv in 100609-62 vid "Product search:" och klicka på "kikaren" (?)

* Du får då svaret:

Unfortunately, the desired product can not be displayed.

Unfortunately this product is not listed in our online database. But you have the possibility ...
add to basket

* Klicka på den länken som "add to basket" är

* Du kommer till kundvagnen, som dock fortfarande är tom. Preoduktnumret är doch förifyllt på beställningsraden. Klicka på kundvagnssymbolen.

* På raden syns nu texten "Analogue sound level measurement device" och priset 24,95EUR.

Redigerat av tommypeters, 05 november 2004 - 00:40.

Postad 05 november 2004 - 04:34

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Hehe, allt är möjligt bara man kan trolla med knäna :)
Tackar ödmjukast för den beskrivningen!

Postad 05 november 2004 - 10:36

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1 121 inlägg
  • 0
Är detta samma SPL som radio shack?

Postad 05 november 2004 - 16:16

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Nu är en sådan beställd från conrad, återkommer med om det är radio shack eller inte när jag fått den, om nu ingen annan hinner före med den infon :D

Postad 05 november 2004 - 17:09

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0
Ja, det är exakt samma som Radio Shacks analoga modell.

En sådan här ljudmätare är ju inte exakt över hela frekvensområdet (vad kan man få för de pengarna) men perra1 har mätt upp och jämfört med professionell utrustning och sedan gjort en kompensationstabell. Den kan hittas i den här Tipstråden på Component.se:s forum, tillsammans med andra tips.

Postad 08 november 2004 - 11:44

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1 121 inlägg
  • 0
Beställde men fick ett mail att den var avbeställd p.g.a. att beställningen låg under €50. Så jag tänkte jag tar två, och började fundera om jag inte skulle köpa en voltmätningspenna, alltså en sådan penna man kan lägga mot en kabel som visar om det är spänning i kabeln.

Fast jag hittar inga sådana på sidan, och nu tänkte jag fråga lite hur TUSAN hittade ni SPL-mätaren när inte heller den fanns med på webbsidan. Kanske det går att pilla fram en sådan voltpenna också. Såg att Conrad.de har flera sådana pennor (och över lag ett betydligt mer omfattande produktutbud vad gäller mätinstrument).

Postad 08 november 2004 - 16:14

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Fick också ett mail, men längre ner stog det att om man ändå ville beställa,trots förhållandevis dyr frakt, så var det bara att svara på mailet och säga det (funderade ett tag på diverse skruvdragare och annat... :D ). Det har jag nu gjort (sagt att jag vill betälla endast en SPL...) och sitter nu och väntar spännt på vad som ska hända härnäst.

Postad 08 november 2004 - 16:44

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Beställde men fick ett mail att den var avbeställd p.g.a. att beställningen låg under €50. Så jag tänkte jag tar två, och började fundera om jag inte skulle köpa en voltmätningspenna, alltså en sådan penna man kan lägga mot en kabel som visar om det är spänning i kabeln.

Fast jag hittar inga sådana på sidan, och nu tänkte jag fråga lite hur TUSAN hittade ni SPL-mätaren när inte heller den fanns med på webbsidan. Kanske det går att pilla fram en sådan voltpenna också. Såg att Conrad.de har flera sådana pennor (och över lag ett betydligt mer omfattande produktutbud vad gäller mätinstrument).

Om du går in på deras tyska site www.conrad.de så går det att söka på allt, men texten är på tyska...

Jag visste inte om minimigränsen, jag köpte dessutom en aktiv SCART-förgrening och en antennförstärkare för satellit.

Postad 10 november 2004 - 17:26

Unregistered9fc0c8cb
  • Unregistered9fc0c8cb
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Best sound har målere til 795,- My Webpage

Postad 16 november 2004 - 17:34

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Jaha, som info kan jag nu bekräfta att det går utmärkt att betälla för under "minimigränsen" från conrad. Som sagt var, de skickar ett mail där de påpekar att frakten kostar 15 euro och i mittfall ljudmätaren 25 euro. De tycker att propotionen blir lite fel helt enkelt (och de vill naturligtvis att man ska beställa mer prylar...). Hur som hur, som det står i det mailet, så räcker det med att bara svara på det med nått i stil med "I still want the SPL and bla bla bla" och då skickar de faktiskt iväg prylen. Fick min idag (hade varit igår om det inte var för att nån mindre kompetent glömt knappa in paketet på det utlämningsställe som oturligt nog fick paketet...). hur som helst, nu har jag Voltcraft ljudmätaren (ser exakt ut som radioshacks, men med namnet voltcraft!).

Postad 16 januari 2005 - 14:57

Unregistered37ef1ae4
  • Unregistered37ef1ae4
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Här finns det grejor!

Elfas ny butik

Postad 16 januari 2005 - 20:18

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
kan någon av dessa mätare koppas till en vanlig linjeingång? dvs har de en lineutgång?

Postad 16 januari 2005 - 20:24

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0
vet ej men troligen inte då får man nog gå upp i pris till dom multidyra apparaterna

Postad 19 januari 2005 - 23:30

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Väcker liv i den här tråden.
Har beställt en ljudtrycksmätare och tänkte göra en CD med testtoner.
Ska mäta upp frekvensgången i mitt rum.

Hur ska man gå tillväga när man gör en sådan cd. Något man ska tänka på ?
Ska första spåret vara vitt brus så man kan sätta upp en "0" punkt, vilka frekvenser ska vit brus innehålla ?

Nån (mjukvaru)-tongenerator som rekomenderas ? (gratis)

Efter att jag har mätt upp frekvenserna manuellt vill jag mata in dom i något program för att få en kurva, vad rekomderas ? (gratis)

Postad 20 januari 2005 - 07:35

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Väcker liv i den här tråden.
Har beställt en ljudtrycksmätare och tänkte göra en CD med testtoner.
Ska mäta upp frekvensgången i mitt rum.

Hur ska man gå tillväga när man gör en sådan cd. Något man ska tänka på ?
Ska första spåret vara vitt brus så man kan sätta upp en "0" punkt, vilka frekvenser ska vit brus innehålla ?

Nån (mjukvaru)-tongenerator som rekomenderas ? (gratis)

Efter att jag har mätt upp frekvenserna manuellt vill jag mata in dom i något program för att få en kurva, vad rekomderas ? (gratis)

köpte själv en anpassad skiva för min radioshack mätare från:
http://www.rivesaudi...softframes.html
finns även freq. tabell o ladda ner där..
här finns de oxå o ladda ner tabell etc. :
http://www.hsuresear...m.au/Setup.html
nu vet ja inte vilken mätare du köpt..... men ja antar att tabellerna går o fixa
till så dom inte lägger till/drar ifrån nå värden...

Postad 20 januari 2005 - 11:29

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

köpte själv en anpassad skiva för min radioshack mätare från:
http://www.rivesaudi...softframes.html
finns även freq. tabell o ladda ner där..
här finns de oxå o ladda ner tabell etc. :
http://www.hsuresear...m.au/Setup.html
nu vet ja inte vilken mätare du köpt..... men ja antar att tabellerna går o fixa
till så dom inte lägger till/drar ifrån nå värden...

Jag beställde en sån här http://tes17.ebigchi...515-512232.html
Får hoppas att den inte behöver kompenseras.

Hittade en bra tongenerator oxå http://www.nch.com.a...egen/index.html

Postad 26 mars 2005 - 01:18

Reference
  • Reference
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag hittade en enkel och billig SBL mätare hos: www.claraelf.com. 363:- plus moms. Och det verkar vara samma som Elfa säljer för 575:-. Så man kan kalla det fyndpris. :)

Trodde jag hade perfekt balans mellan mina högtalare men mätaren visade sanningen. Mina öron var tydligen inga perfekta mätinstrument.... :lol: Nu mäter alla hötalare identisk nivå vid lyssningsposition.

Postad 26 mars 2005 - 17:39

gsx750
  • gsx750
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!
Finns en för 299:- på kjell, art nr 48197. Har själv köpt en. Liknar radio schack. Har ljudutgång.
Bifogad fil  48197.jpg   10K   12 Antal nerladdningar

Postad 29 mars 2005 - 09:35

Glassbilen
  • Glassbilen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Kan den där mätaren mäta c-vägt lr? Den från Kjell & Co?

Postad 30 mars 2005 - 16:57

gsx750
  • gsx750
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Du kan mäta både dbA och dbC. Jag tror att de flesta klarar sig med denna.
Går att köra både slow och fast. :)

Postad 23 augusti 2006 - 15:07

johanr
  • johanr
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
försöker väcka liv i tråden återigen :blink:

har bestämt mig för att börja använda spl mätare då mina öron börjar ge med sig av all misshandel.
Läst och läst har jag gjort och Sökt nästan överallt.

har kommit fram till att de flesta kör med radioschack eller kopian från conrad. Och att den digitala är att föredra framför den analoga.
Detta gör mig lite kluven.. Jag skulle nämligen vilja plotta lite snygga kurvor med hjälp av datorn för att även kunna se vilka områden som bör förbättras med akustikdämpare.
Men den digitala varianten från conrad eller radio.. verkar inte ha denna utgång som man använder att koppla till analys verktyg(typ datorn) Jag hittade en digital på Elfa som går att koppla till dator men då med rs232 vilket känns liiite stenålder faktiskt :o

Jag är inte just nu beredd att köpa proffsgrejer för tusentals kronor men är medveten om att smakar det så kostar det...

Just nu verkar mitt enda alternativ att köpa två mätare, en för loggning(den analoga) och en digital för att få lite tydligare realtidsvärden, eller?
Att jag sedan vill ha en NU(ivrig) gör ju inte saken bättre då jag nog tvingas vänta i ngra veckor om jag måste beställa(bor i sthlm dock) alternativt köpa den som finns på clas och plotta för hand :o
Sen det där med att alla andra är IEC godkända utom radioschack och kopian på conrad, ska man bry sig om det?

Hur gör ni eg för att mäta och plotta kurvor?

Mvh
JohanR
Ny på forumet men inte i hifi-djungeln ;)

Postad 24 augusti 2006 - 19:12

johanr
  • johanr
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Sökte lite till på nätet och blev inte mkt klokare. Dvs har den digitala versionen(sl-100) från conrad en ljudutgång? verkar inte så..
eller? ngn?

Kom fram till att vare sig radioshacken eller conrad:en har jag inte tid att vänta på utan det fick stå mellan elfas "billighetsvariant" på nära tusen riksdaler eller clas ngra futtiga hundringar billigare. Gämförde således de tu och kom fram till att elfas måste vara mest prsivärd då den har en ljudutgång, om än med specialkontakt så finns den där.
Hade jag haft tid att vänta hade det definitivt blivit conrads digitala och sen när ekonomin blivit bättre en lite goare med bra loggning. Då jag känner att det är ganska viktigt.
Om ngn har ngra invändningar eller vet med sig att jag gör bort mig, snälla tala om.. dumt att uppfinna hjulet två ggr

Mvh
Johan

Redigerat av johanr, 24 augusti 2006 - 19:17.

Postad 24 augusti 2006 - 19:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Radio Shack, köpte därifrån för drygt 10 år sedan.

Postad 27 augusti 2006 - 22:02

johanr
  • johanr
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
japp, så vart det elfas variant iaf. och jag ångar den inte en sekund.
Den hänger med bra och mina egna spekulationer säger mig att lite billigare db mätare kanske inte riktigt hänger med i hela registret, även om denna är en billigare variant likaså... så jag har inte haft problem med att basen måste kompenseras åt ngt håll då mätaren mer eller mindre ljuger.Detta är dock enl. mina öron och känsla.Kan åxå tillägga att jag inte gillar För mkt orealistiskt muller..
Rekommenderar alltså elfas variant "center"

OT.
Har inte börjat kolla noggrant på resonanser i rummet än med datorn. Men hör heller ingen sådär direkt så det verkar stabilt trots farhågor om allt möjligt då jag inte kan bygga helt fullt ut då det ju är ett vardagsrum med en ettåring som far omkring.(ska försöka lägga upp lite bilder senare)
Men nu är det kalibrerat och klart och högtalarna kan stå kvar på sina platser.Nu ska bara kablar gömmas och snyggas till m.m m.m

mvh
Johan

Postad 27 januari 2009 - 14:34

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Hittade en på Kjell och Co för 330... Billigare än i staterna sinnessjukt :)

Postad 27 januari 2009 - 19:32

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3 116 inlägg
  • 0
här är en med inbyggd hårddisk,den verkar dock väldigt dyr...

http://www.galaxyaudio.com/CM160.jsp

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.