Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalaranslutningen är pluggad på förstärkaren

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 August 2004 - 09:50

elchucko
  • elchucko
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har just köpt en Rotel RA-01 (stoooor skillnad mot min gamla förstärkare från myrorna :D ) och märkte att det fanns möjlighet att stoppa in banankontakter till högtalarkabeln. Dessa var dock igenstoppade med gummi och i manualen stod det ...eller banankontakter (ej i Europa). Nu undrar jag varför, är det olagligt i Europa eller? :D

Postad 31 August 2004 - 10:18

agb007
  • agb007
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Hej!

Inte för att jag är expert på Rotel. Troligtvis så beror
det på att europa varianten inte tillverkas för att
kunna ta banankontakter (pris eller något annat skäl).

De flesta förstärkarna tar banankontakter.

mvh
agron

Postad 31 August 2004 - 10:53

elchucko
  • elchucko
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Troligtvis så beror
det på att europa varianten inte tillverkas för att
kunna ta banankontakter

Men det märkliga är ju att när man pillat bort gummit så går det stoppa in banankontakter... Inte för att det egentligen spelar någon roll, jag är mest nyfiken...

Postad 31 August 2004 - 10:58

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Europa kanske har speciell storlek på sina bananer :D hehe nemen du, ingen anning kör hårt :D

Postad 31 August 2004 - 11:19

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Har hört nånstans att banankontakter inte är lagligt att använda i elsammanhang i Europa..

Stod i instruktionshäftet till mina Chorusgolvare att pluggen för banankontakterna EJ får avlägsnas.

Mysko värre

Postad 31 August 2004 - 11:32

Unregistered11930a74
  • Unregistered11930a74
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Detta har med EU att göra. Det är en barnsäkerhets grej. Detta för att inte barn ska "hjälpa" pappa att koppla och råka stoppa banankontakten i väggutaget. Ni förstår säkert vad jag menar. Det är därför Yamaha förstärkare inte tar bananer, därför det sitter en "plopp" på högtalaranslutningarna på Yamaha. Men nu kan man använda det ändå om man tar bort "pluppen", det har jag gjort på både min RX-V800 och min 750. :D

Denna förklaring stod i HemmaBio för länge sedan.

Postad 31 August 2004 - 11:36

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Detsamma gäller nog många märken...ang pluppar som skyddar. Var samma med min gamla Marantz, men jag tog bara bort dom, så var det fritt fram att använda bananer. Det är inte lätt att tri-wira med tre grova sladdar på en vanlig reciver/förstärkare om man inte använder bananer...! :D

Postad 02 September 2004 - 21:30

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hejsan :D

...märkte att det fanns möjlighet att stoppa in banankontakter till högtalarkabeln. Dessa var dock igenstoppade med gummi och i manualen stod det ...eller banankontakter (ej i Europa). Nu undrar jag varför, är det olagligt i Europa eller? :blink:

Inom EU finns, enligt direktiv 93/68/EEC, krav på CE-märkning av vissa produkter. Förstärkare lyder under det s k lågspänningsdirektivet 73/23/EEC som rör produkter som ansluts till mellan 50 och 1000 volt växelström eller mellan 75 och 1500 V likström. För att dessa produkter ska få CE-märkas, vilket i sin tur alltså är ett krav för att de ska få säljas, så måste de uppfylla säkerhetsföreskrift SS-EN 60065:1998. Det är denna föreskrift som ej tillåter användandet av anslutningar där proppar med diametern 4 mm eller mindre kan anslutas.

Man vill på detta sätt förhindra att kontakter med en diameter på 4 mm eller mindre används eftersom dessa lätt kan föras in i den typ av el-uttag som används i flera länder. Tanken är nog god men det blir ju lite av ett slag i luften eftersom själva kontakten inte är förbjuden och det är ju den och inte förstärkaren som kan föras in i uttaget :P Passiva högtalare lyder inte under lågspänningsdirektivet vilket medför att det, såvitt jag vet, är fritt fram att använda vilka anslutningar man vill, vilket kan tyckas konstigt.

Redigerat av Tomas_D700, 02 September 2004 - 21:33.

Postad 04 September 2004 - 12:33

Unregisteredbad31cdb
  • Unregisteredbad31cdb
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
hmm... i mina datahögtalare Logitech z nånting hade inga ploppar i sina kontakter.. gäller det inte högtalare oxå isånnafall? för övrigt väldigt bra paket.. ;)

Postad 04 September 2004 - 13:51

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej :lol:

hmm... i mina datahögtalare Logitech z nånting hade inga ploppar i sina kontakter.. gäller det inte högtalare oxå isånnafall? för övrigt väldigt bra paket.. ;)

Som jag skrev i inlägget innan så lyder inte (så vitt jag vet) passiva högtalare under det s k lågspänningsdirektivet och man kan därmed använda vilka anslutningsdon som helst. Aktiva högtalare som matas med de spänningar jag angav i förra inlägget berörs dock.

Postad 04 September 2004 - 15:41

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Märkligt direktiv, bättre att kräva barnsäkrade vägguttag då! Många har nog säker redan det. Känns konstigt att "förbjuda" banankontakts användandet p.g.a. bananerna går att stoppa in i vägguttag, då borde ju t.ex. spik,skruv och alla andra smala metallföremåls användning försvåras...hmmm ;)

Postad 04 September 2004 - 15:49

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det underliga är ju att man inte förbjuder banankontakter - utan platser att stoppa dem i. Så om en unge får tag i en banankontakt så är enda platsen att stoppa den - i vägguttaget...

Postad 18 November 2004 - 21:18

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Förbjud småbarn att vistas runt hifidyrgripar... :)

Postad 17 December 2004 - 18:43

Harry Potter
  • Harry Potter
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
kan man ansluta bananer till alla nya hembioreceivers? förstår inte riktigt hur jag skall koppla in de i min marantz sr 4400

Redigerat av Harry Potter, 17 December 2004 - 18:43.

Postad 17 December 2004 - 19:48

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Orginal så sitter det en plastplugg i skruvkontakten. (EU-bestämelse)

Pillar du loss dom, så kan du sätta dit bananer...

Postad 17 December 2004 - 19:53

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

• 561 inlägg
  • 0

Orginal så sitter det en plastplugg i skruvkontakten. (EU-bestämelse)

Pillar du loss dom, så kan du sätta dit bananer...

Men man kan få trycka rätt hårt förstagången , kan vara lite trångt .. :blink:

Postad 17 December 2004 - 20:01

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Brukar vara så med oskulden vet ni...

Förlåt... den var dålig men KUNDE inte låta bli.... :blink:

Postad 17 December 2004 - 20:07

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Personligen så fattar jag inte varför man skall använda bananer (såvida man inte kopplar ur högtalare och kabel då och då förstås) :blink: . Visst är det kanske snyggare men hur många har en synlig baksida på receivern?

Postad 21 December 2004 - 14:19

Spiff
  • Spiff
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Personligen så fattar jag inte varför man skall använda bananer (såvida man inte kopplar ur högtalare och kabel då och då förstås) :) . Visst är det kanske snyggare men hur många har en synlig baksida på receivern?

jag har klämkontakter för surround och center på min förstärkare och med en 2,5mm suprakabel är det svårt att få in hela och då kanske inte alla ledare får kontakt. jag har inte skaffat banankontakter än men funderar starkt på det.

Postad 21 December 2004 - 14:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Personligen så fattar jag inte varför man skall använda bananer (såvida man inte kopplar ur högtalare och kabel då och då förstås) :) . Visst är det kanske snyggare men hur många har en synlig baksida på receivern?

Om man köper värdig terminerad kabel så har man inte så mycket val.

Postad 25 November 2006 - 21:38

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Personligen så fattar jag inte varför man skall använda bananer (såvida man inte kopplar ur högtalare och kabel då och då förstås) ;) . Visst är det kanske snyggare men hur många har en synlig baksida på receivern?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker det är riktigt jobbigt att få dit skalad kabel till alla 7 utgångar på min Yamaha 750, så därför är bananer att föredra även om man inte stoppar in/tar ut så ofta.

F.ö. undrar jag om någon har erfarenhet av att ta bort pluggar på B&W 600-serien. Verkar vara mycket svårare. Ska man använda kniv?

Postad 25 November 2006 - 23:04

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Du kan inte använda en liten borr då? För det gjorde jag till min 750 och det fungerade utmärkt. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.