Högtalaranslutningen är pluggad på förstärkaren
Postad 31 August 2004 - 09:50
Postad 31 August 2004 - 10:18
Inte för att jag är expert på Rotel. Troligtvis så beror
det på att europa varianten inte tillverkas för att
kunna ta banankontakter (pris eller något annat skäl).
De flesta förstärkarna tar banankontakter.
mvh
agron
Postad 31 August 2004 - 10:53
Men det märkliga är ju att när man pillat bort gummit så går det stoppa in banankontakter... Inte för att det egentligen spelar någon roll, jag är mest nyfiken...Troligtvis så beror
det på att europa varianten inte tillverkas för att
kunna ta banankontakter
Postad 31 August 2004 - 10:58
Postad 31 August 2004 - 11:19
Stod i instruktionshäftet till mina Chorusgolvare att pluggen för banankontakterna EJ får avlägsnas.
Mysko värre
Postad 31 August 2004 - 11:32
Denna förklaring stod i HemmaBio för länge sedan.
Postad 31 August 2004 - 11:36
Postad 02 September 2004 - 21:30
Inom EU finns, enligt direktiv 93/68/EEC, krav på CE-märkning av vissa produkter. Förstärkare lyder under det s k lågspänningsdirektivet 73/23/EEC som rör produkter som ansluts till mellan 50 och 1000 volt växelström eller mellan 75 och 1500 V likström. För att dessa produkter ska få CE-märkas, vilket i sin tur alltså är ett krav för att de ska få säljas, så måste de uppfylla säkerhetsföreskrift SS-EN 60065:1998. Det är denna föreskrift som ej tillåter användandet av anslutningar där proppar med diametern 4 mm eller mindre kan anslutas....märkte att det fanns möjlighet att stoppa in banankontakter till högtalarkabeln. Dessa var dock igenstoppade med gummi och i manualen stod det ...eller banankontakter (ej i Europa). Nu undrar jag varför, är det olagligt i Europa eller?
Man vill på detta sätt förhindra att kontakter med en diameter på 4 mm eller mindre används eftersom dessa lätt kan föras in i den typ av el-uttag som används i flera länder. Tanken är nog god men det blir ju lite av ett slag i luften eftersom själva kontakten inte är förbjuden och det är ju den och inte förstärkaren som kan föras in i uttaget
Redigerat av Tomas_D700, 02 September 2004 - 21:33.
Postad 04 September 2004 - 12:33
Postad 04 September 2004 - 13:51
Som jag skrev i inlägget innan så lyder inte (så vitt jag vet) passiva högtalare under det s k lågspänningsdirektivet och man kan därmed använda vilka anslutningsdon som helst. Aktiva högtalare som matas med de spänningar jag angav i förra inlägget berörs dock.hmm... i mina datahögtalare Logitech z nånting hade inga ploppar i sina kontakter.. gäller det inte högtalare oxå isånnafall? för övrigt väldigt bra paket..
Postad 04 September 2004 - 15:41
Postad 04 September 2004 - 15:49
Postad 17 December 2004 - 18:43
Redigerat av Harry Potter, 17 December 2004 - 18:43.
Postad 17 December 2004 - 19:48
Pillar du loss dom, så kan du sätta dit bananer...
Postad 17 December 2004 - 19:53
Men man kan få trycka rätt hårt förstagången , kan vara lite trångt ..Orginal så sitter det en plastplugg i skruvkontakten. (EU-bestämelse)
Pillar du loss dom, så kan du sätta dit bananer...
Postad 17 December 2004 - 20:01
Förlåt... den var dålig men KUNDE inte låta bli....
Postad 17 December 2004 - 20:07
Postad 21 December 2004 - 14:19
jag har klämkontakter för surround och center på min förstärkare och med en 2,5mm suprakabel är det svårt att få in hela och då kanske inte alla ledare får kontakt. jag har inte skaffat banankontakter än men funderar starkt på det.Personligen så fattar jag inte varför man skall använda bananer (såvida man inte kopplar ur högtalare och kabel då och då förstås)
. Visst är det kanske snyggare men hur många har en synlig baksida på receivern?
Postad 21 December 2004 - 14:50
Om man köper värdig terminerad kabel så har man inte så mycket val.Personligen så fattar jag inte varför man skall använda bananer (såvida man inte kopplar ur högtalare och kabel då och då förstås)
. Visst är det kanske snyggare men hur många har en synlig baksida på receivern?
Postad 25 November 2006 - 21:38
Personligen så fattar jag inte varför man skall använda bananer (såvida man inte kopplar ur högtalare och kabel då och då förstås)
Jag tycker det är riktigt jobbigt att få dit skalad kabel till alla 7 utgångar på min Yamaha 750, så därför är bananer att föredra även om man inte stoppar in/tar ut så ofta.
F.ö. undrar jag om någon har erfarenhet av att ta bort pluggar på B&W 600-serien. Verkar vara mycket svårare. Ska man använda kniv?
Postad 25 November 2006 - 23:04
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
22 bilder
50 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?