Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*Officiell tråd - Grafikkort till HTPC *

211 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 September 2004 - 16:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Har märkt att det har börjar komma en hel del frågor om grafikkort.
Tänke att vi kunde samla ihop lite frågor och svar i denna tråden..
Så varsågod, berätta gärna vad ni kör med, och ni som funderar på att
skaffa, fråga på!

Mvh // Martin

Postad 02 September 2004 - 17:23

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Har märkt att det har börjar komma en hel del frågor om grafikkort.
Tänke att vi kunde samla ihop lite frågor och svar i denna tråden..
Så varsågod, berätta gärna vad ni kör med, och ni som funderar på att
skaffa, fråga på!

Mvh // Martin

ATI 9200, billigt, har S-video, DVI och VGA-anslutning. Finns i low-profile version (med tillhörande bracket), för små chassin. Dessutom tyst, då det saknar fläkt.

Postad 02 September 2004 - 18:53

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Själv har jag köpt ett 9200SE 128MB Dvi/Vga & TV-out

Postad bild

Märket är Asus och priset 560:-

Ingen fläkt heller vilket är väldans bra.

Redigerat av Martin.M, 02 September 2004 - 18:54.

Postad 02 September 2004 - 20:01

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Bra ide Maritn.M...Jag är tacksam för tips på bra grafikkort, går och funderar på att köpa en ny dator (ingen ren htpc, utan mer arbets/spel dator som eventuellt även kommer att fungera som alternativ till att köpa ny dvd-spelare med dvi).

En sak jag klurat lite på är att dom nya dvd-spelarna slickar ju gärna på en logga med Faroudja DCDi på sig, om man skall ha en dator som dvd-spelare, kan man då få DCDi via en programvara eller måste det sitta ett faroudja-chip fastlött på grafilkkortet?

Postad 02 September 2004 - 20:04

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
En fråga till Martin.M, Tv out adaptern (medföljande sladden)stödjer den bara Composit video?

//Birdie

Postad 02 September 2004 - 20:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

En fråga till Martin.M, Tv out adaptern (medföljande sladden)stödjer den bara Composit video?

//Birdie

Det är s-video :blink:

Mr Sprätt: Vad jag vet finns det inga grafikkort med sådan kretsar, man får klättra upp i en högre prisklass och kolla på tex Holo3Dgraphkorten.

Holo3Dgraph II
Postad bild

http://www.cellarcin.../store/HD3.html

Redigerat av Martin.M, 02 September 2004 - 20:21.

Postad 02 September 2004 - 20:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Till mitt asus radeon 9200se medföljde en adapter om man vill använda composite video, men man kan koppla S-video utan adapter direkt i kortet vilket är att föredra då det blir färre kopplingar som kan skapa störningar, mitt kort saknar dock dvi men är istället low profile.

Postad 02 September 2004 - 20:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Finns så klart alla tänkbara lösningar.
Här är ett annat Asuskort.
Postad bild

Postad 02 September 2004 - 21:02

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Anledningen till min fråga om adapterkabeln är att kabeln till mitt Asus Radeon 9550GE endast har composit ut (snålt) men kortet stödjer s-video ut.

http://www.asus.com/...0GE/TD&langs=07

La in kortet // Martin
Postad bild

//Birdie

Redigerat av Unregistered0ff54576, 02 September 2004 - 21:08.

Postad 02 September 2004 - 21:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Anledningen till min fråga om adapterkabeln är att kabeln till mitt Asus Radeon 9550GE endast har composit ut (snålt) men kortet stödjer s-video ut.

http://www.asus.com/...0GE/TD&langs=07

//Birdie

Förstår inte riktigt nu, på kortet du länkar till så är det en s-video kontakt.
Men ditt kort ser inte ut som på bilden eller?

Postad 02 September 2004 - 21:10

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Birdie

Prova att sätta i en s-videokontakt direkt i tvout, skulle tro att det funkar som på mitt kort, adaptern skickas med fall man inte kan använda s-video o kontakten på kortet har nåra fler hål än en vanlig svideohona pga att det ska gå att använda composite, kan vara det som förvillar.

Postad 02 September 2004 - 21:55

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Tack för klargörandet man börjar väl bli senil...hehe :P

En s-video kontakt passade visst direkt i tv-out uttaget på kortet såg inte ut som det från första början. :blink:

Tv-out kontakten som sitter på kortet är normalt till för video in/out men det blir väl billigare att montera samma kontakt på alla modeller.

Kortet kostar 773kr och är 35% snabbare (spelprestanda) än 64-bit Radeon 9550.

//Birdie

Postad 02 September 2004 - 22:03

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
tycker ni att 9200se är ett bra kort???

jag har det å fattar inte vad som är bra med det.

är det till projektorer ni menar??

min dator är kopplad till min lcd-bak-tv-se mitt galleri.

med vga och det är klockren bild.

är det bättre att använda dvi???

till att spela med så är ju kortet inget att ha i alla fall.

det blir snart ett x-800,då snackar vi bra grafik....

Postad 02 September 2004 - 22:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

tycker ni att 9200se är ett bra kort???
jag har det å fattar inte vad som är bra med det.
är det till projektorer ni menar??
min dator är kopplad till min lcd-bak-tv-se mitt galleri.
med vga och det är klockren bild.
är det bättre att använda dvi???
till att spela med så är ju kortet inget att ha i alla fall.
det blir snart ett x-800,då snackar vi bra grafik....

Ja, vi tycker det är bra :blink:

Det som är bra med det är bland annat att det är fläktlöst, billigt och har kanonbild.

Kan du använda dvi så gör det, de flesta brukar kunna urskija en skillnad till det bättre. Dock inga stora skillnader.

För att spela stämmer det att det inte direkt är något att ha.

Postad 03 September 2004 - 16:43

pgpg
  • pgpg
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Tjena
Jag har ett Creative ATI Radeon 9600 256Mb DDR TV-out DVI, fläktlöst.
Funkar kanon, och har ju lite mer prestanda än ett 9200.
Men även dyrare då.

Postad bild

Postad 03 September 2004 - 16:55

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1469 inlägg
  • 0
Jag är på gång att plocka ihop en budget-HTPC av min gamla dator som ändå bara står och skräpar. Det är ett ASUS A7V-moderkort med en 850MHz AMD-processor. Grafikkortet är ett ASUS GeForce2 nånting. Jag tänkte lägga några hundringar på att tysta ner den med en ny processorfläkt samt ett tystare och kanske bättre grafikkort. ASUS 9200SE som tidigare nämnts av Martin.M verkar då vara ett bra alternativ. Är det någon som vet om det kan finnas några kompatibilitetsproblem mellan detta kort och min övriga hårdvara? Jag har råkat ut för sådana problem tidigare när jag monterat ett för nytt grafikkort i en gammal dator. Även om kortet är billigt vill man ju slippa köpa saker i onödan.

Edit: Kortet finns hos Mycom för 533:-

Redigerat av zvedberg, 03 September 2004 - 17:00.

Postad 03 September 2004 - 21:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Det finns inget som säger att ASUS' 9200a är bättre än andra märken, mycom, office one, dataprince och twandata har alla billigare 9200/128MB modeller än 533:- ....

Redigerat av frollic, 03 September 2004 - 21:49.

Postad 04 September 2004 - 03:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det sitter ju ATI krets i alla, så köp det som är billigast och kör med ATIs egna drivisar.

Postad 04 September 2004 - 09:54

Marco9000
  • Marco9000
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Jag är på gång att plocka ihop en budget-HTPC av min gamla dator som ändå bara står och skräpar. Det är ett ASUS A7V-moderkort med en 850MHz AMD-processor. Grafikkortet är ett ASUS GeForce2 nånting. Jag tänkte lägga några hundringar på att tysta ner den med en ny processorfläkt samt ett tystare och kanske bättre grafikkort. ASUS 9200SE som tidigare nämnts av Martin.M verkar då vara ett bra alternativ. Är det någon som vet om det kan finnas några kompatibilitetsproblem mellan detta kort och min övriga hårdvara? Jag har råkat ut för sådana problem tidigare när jag monterat ett för nytt grafikkort i en gammal dator. Även om kortet är billigt vill man ju slippa köpa saker i onödan.

Jag kör med en 750 Thunderbird och ett a7v själv och har inte upptäckt några problem.
Jag har för övrigt ett 9600 som är fläktlöst (Club 3D).

Det krånglade dock lite när jag skulle byta grafikkort men det är väl inget som är ovanligt när man gör sådana byten som kräver drivrutiner.

Dock så kan jag säga att min projj (Infocus LP750) inte riktigt kommer överrens med grafikkortet om man byter frekvenser (60 och 75), med mitt gamla kort (GeForce 2GTS) så var det lite lättare.

Jag har inte satt mig in i vad det är som gör det men det är definitivt en skillnad.
Så nu sitter jag med lite ostabil bild (samma gamla problem med amerikansk projektor och PALvideo).

Skall nog byta till en proj som klarar annat än bara 60 Hz utan problem när denna ger sig.

Postad 04 September 2004 - 10:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Hade tidigare problem med ett moderkort från Epox o Asus grafikkort spelade ingen roll vilka kretsar som fanns på grafikkortet men det var med tnt2 o geforce 1-3 som det var problem, mitt asus radeon 9200se klarar den perfekt, det var dock bara när man skulle använda 3D som det strulade o hängde sej, satte i olika andra kort o det funka bra, så det var nått med Asus korten som strula.

Moderkortet var ett Epox KP6BS med dubbla processorer på 550 mhz, nu sitter det ett MSI G4 4200 i den datorn o det funkar bra även i 3D.

Ett alternativ kan ju vara att köpa ett nytt grafikkort i nån datorbutik på hemmaplan så kan man ju be att få testa om det funkar o ha rätten att byta till ett annat om det inte gör det. Kör sen nått testprogram tex 3D mark 03 eller nått sånt hänger inte kortet sej efter 2-3 körningar i rad så är det inga problem.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 04 September 2004 - 10:21.

Postad 04 September 2004 - 19:26

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1469 inlägg
  • 0
Då blir det nog ett Club 3D-kort för min del. Kostar just nu 495:- hos Mycom. Det finns i och för sig ännu billigare 9200se-kort, men då har de ingen DVI-utgång. Det är i och för sig inget jag behöver för tillfället, men det kan nog vara värt ca 50 kr extra ifall man behöver det i framtiden.

Tack för era svar!

Postad 05 September 2004 - 12:16

Chimpen
  • Chimpen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kan bildkvalitén mellan den från ett grafikkorts s-video mäta sig med en dvd-spelares (t.ex. H/K DVD-25)? (Om visning görs på 32" wide screen tv i 10 000 kronors-klassen)

Undrar även om någon vet hur bra tv-ut VIA:s mini-itx kort har, är den likvärdig med senaste ati-kretsarna?

Tacksam för svar.

Postad 05 September 2004 - 13:48

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Undrar även om någon vet hur bra tv-ut VIA:s mini-itx kort har, är den likvärdig med senaste ati-kretsarna?

Tacksam för svar.

Beror på vilken krets de använder, men med tanke på att det knappast är ATI eller Matrox, så lär det iaf inte vara bättre, frågan är däremot om du skulle märka någon skillnad i vilket fall som helst ;)

Redigerat av frollic, 05 September 2004 - 13:49.

Postad 05 September 2004 - 14:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Kan bildkvalitén mellan den från ett grafikkorts s-video mäta sig med en dvd-spelares (t.ex. H/K DVD-25)? (Om visning görs på 32" wide screen tv i 10 000 kronors-klassen)

Tacksam för svar.

Hejsan och välkommen till prisjakt =)

Kvalitéen kan helt klart mäta sig mot en DVD-25, om vi jämför S-video mot S-video då såklart.. Men både scart och komponent är bättre.
Sen har ju datorn Vga och DVI, som är bättre än scart och komponent :lol:
Rörigt... ja det ska det vara ;)

Redigerat av Martin.M, 05 September 2004 - 23:16.

Postad 05 September 2004 - 20:13

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Chimpen

Har ett VIA Epia M10000 o det sitter ett S3 grafikkort på det, bilden är bra med s-video o drivrutinen har möjlighet att ställa in så att man kan köra RGB via vgakontakten.

Postad 06 September 2004 - 09:48

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Kvalitéen kan helt klart mäta sig mot en DVD-25, om vi jämför S-video mot S-video då såklart.. Men både scart och komponent är bättre.
Sen har ju datorn Vga och DVI, som är bättre än scart och komponent  :)

Men hur är det om man jämför dvi med dvi? Alltså om man kan få samma eller bättre kvalitet på bilden via datorn än tex Denons nya dvd-spelare med dvi (1910, 2910 etc)? (jag är återigen inne och funderar på det här med DCDi och sådant på grafikkort).

Postad 06 September 2004 - 12:50

Chimpen
  • Chimpen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Har ett VIA Epia M10000 o det sitter ett S3 grafikkort på det, bilden är bra med s-video o drivrutinen har möjlighet att ställa in så att man kan köra RGB via vgakontakten.

Låter trevligt, men hur får man den signalen till tvn? Finns det vga till scart-konverterare?

Utgår alltså från att s-video inte kan ge den kvalité jag vill ha och undrar alltså om det finns allternativa sätt att koppla samman en dator till tvns scart-anslutning till en rimlig kostnad.

Postad 06 September 2004 - 15:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Chimpen

Vet ej exakt hur det funkar har bara sett det i drivrutinen, har bara använt S-video på `min dator.

Postad 07 September 2004 - 11:54

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Hej,

jag har lite funderingar som kanske kan passa i denna tråd. Det har lite att göra med den ganska uttjatade diskussionen om DVI och långa kabellängder. Jag kör HTPC till AE500 med Marcus Cables DVI (10m) och ett Radeon 9500. Kanonbild vid 750P/50Hz, men ökar jag till 60Hz händer hemska saker. Å 60Hz vill jag ju ha när jag kollar R1-filmer.

Problemet är ju att signalen inte är tillräckligt stark när den når den älskade lilla projen och kabeln borde inte vara lika stor orsak som den svaga DVI-signalen från grafikkortet.

Min fråga är alltså: Är det någon som känner till något om de olika grafikkortens styrka på DVI-utgången? NVidia verkar uteslutet pga svårigheter med att få 1:1 pixelmappning. Men hur är det med olika ATI-kort? Matrox?

Kan inte minnas att jag läst om detta mer än att "utgången är för svag på en del grafikkort".

(OT-fundering: Kan man sätta en DVI-förstärkare direkt på grafikkortet månntro? :o )

Hoppas ni inte suckar för mkt när jag snuddar vid detta ämne ännu en gång... :lol:

/Samuel

Postad 07 September 2004 - 16:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det finns ju något man kan använda vid lite längre längder, nämligen en DVI reapeter.
Men jag är som du intresserad om man kan hitta någonstans hur stark signal som korten sänder ut.
Jag har nu en 10 meterskabel för 199:- den funkar väl men liiite vitt flimmer blir det ibland, konstigt nog mer på dvd material än på hdtvmaterial...

Här är en repeater för 249$ finns massor av märken såklart, tog den första som dök upp på google.

DVI Repeater

Postad bild

Postad bild

Sen vet jag inte om du skrev fel eller har fel inställt... du skrev 750/50
Menar du 720/50, 720/60 eller kör du med 750p?

Postad 07 September 2004 - 16:37

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Hej å tack.

Har haft en repeater i åtanke ett tag, det var vad jag menade med förstärkare ovan. Tycker att det borde funka, men det blir problem att få plats med en sån direkt på grafikkortet (har datorerna i en "hushbox" med inte allt för mkt plats över) plus att jag tycker dom är något dyra. Om det finns något grafikkort med mer must i utgångarna skulle jag föredra det. Alternativt kör jag nödlösningen VGA när jag ska kolla R1-filmer men det vill jag helst inte.

Sen vet jag inte om du skrev fel eller har fel inställt... du skrev 750/50
Menar du 720/50, 720/60 eller kör du med 750p?

Projektorn rapporterar 750p när jag ger den 1280x720. Kan bero på att jag kör EDID1, av någon anledning får jag inte projen att ta emot 1:1 i EDID2. Är detta något jag borde greja mer med månntro?

Lite OT: Är det inte lite konstigt att du har vitt flimmer? Borde det inte vara någon av grundfärgerna när du kör digitalt? Vid 60Hz får jag vertikala blå streck med cirka en dm mellanrum plus blått flimmer i alla mörka partier.

Info om olika korts styrka på DVI-utgången belönas med ett suddigt foto i motljus på min bruna Saab 900 -83.

/Samuel

Postad 07 September 2004 - 16:46

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Slår ett slag för Gforce korten!

Saxat från AVS forum, skrivet av Mike Parker:

I've tested the PNY 5700Ultra, BFG 5700Ultra and the BFG 5950Ultra. Out of the 5700 series that I tested, I like the PNY over the BFG. I'm using a BFG 5950Ultra. I found that these cards produce the absolute best, sharpest and cleanest desktop I've ever saw, and I'm very impressed with the DVD image quality that they produce (though I do think it could be better).

I wish I was able to comment on testing more brands of these cards, but that did not happen. If I had to purchase one for my HTPC, it would be a PNY 5700Ultra. The 5950Ultra has a tad cleaner signal, but may not be worth the additional dollar that it cost.

PNY
BFG

Har ett BFG själv och är mycket nöjd.

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 07 September 2004 - 16:50.

Postad 07 September 2004 - 17:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Archos: Att betala 8-10 ggr mer för ett grafikkort är nog inte intressant för de flesta. Visst, någon kanske använder sin htpc till att spela med men jag tror inte att det är många. Sen vill man ju helt slippa fläktarna, en av anledningarna till att 9200 och 9600 är poppis.

Postad 07 September 2004 - 17:37

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0

Archos: Att betala 8-10 ggr mer för ett grafikkort är nog inte intressant för de flesta.

Öh, nu vet jag inte riktigt om jag hänger med.. Citatet beskriver kortens grundutförande! Moddat eller inte är givetvis upp till var och en. Ett Asus Gforce 5700 Ultra t ex får man för en tusenlapp ca. De märken som finns i citatet kan man köpa i England för ca 1500:-. Har inte kollat mer eftersom jag redan har mitt kort som för övrigt kostade 129 USD. Så jag förstår inte riktigt var du får 8-10 ggr ifrån. MED en mod så får man lägga till en del men det är ju valfritt som sagt.. men kortet är bättre än Radeonkorten även utan enligt min uppfattning.

Fläkt eller inte är ju också en smakfråga.

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 07 September 2004 - 17:38.

Postad 07 September 2004 - 17:46

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Det som talar för Radeon i mitt fall - och även en del andras tror jag - är att det verkar stört omöjligt att få 1:1 pixelmappning mellan mitt Nvidia 5600 Ultra och AE500. Med Radeon 9500 var det hur lätt som helst.

Postad 07 September 2004 - 17:50

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Vet inte ens vad 1:1 pixelmatning betyder, vad betyder det? Har ju crt proj själv och vill man ha en ren analog signal så är det Gforce som gäller just nu.. kanske Radeon imorgon igen, vem vet?

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 08 September 2004 - 16:30.

Postad 07 September 2004 - 20:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Archos: Att betala 8-10 ggr mer för ett grafikkort är nog inte intressant för de flesta.

Öh, nu vet jag inte riktigt om jag hänger med.. Citatet beskriver kortens grundutförande! Moddat eller inte är givetvis upp till var och en. Ett Asus Gforce 5700 Ultra t ex får man för en tusenlapp ca. De märken som finns i citatet kan man köpa i England för ca 1500:-. Har inte kollat mer eftersom jag redan har mitt kort som för övrigt kostade 129 USD. Så jag förstår inte riktigt var du får 8-10 ggr ifrån. MED en mod så får man lägga till en del men det är ju valfritt som sagt.. men kortet är bättre än Radeonkorten även utan enligt min uppfattning.

Fläkt eller inte är ju också en smakfråga.

Kanske fanns billigare jag kollade inte så noga, de jag såg kostade mellan 4000-5000, finns det billigare är det ju bra såklart. Men finns dom fläktlösa?

Postad 07 September 2004 - 22:10

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Inte vad jag vet, tyvärr.

P.S Hur du hittade ett Gforce 5700 för 4000-5000 vet jag inte men det är bra gjort! :o Annars kostar ju ATI Radeon 9800 t ex några tusenlappar. Allt e ju relativt men 5700:an är prisvärt i sammanhanget. Och pixelmatning vet jag som sagt inget om tyvärr!

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 07 September 2004 - 22:18.

Postad 07 September 2004 - 22:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Var 5900 jag tittade på, men nog om det.
Går ju att modda korten för några hundra med stora flänsar och någon fet papstfläkt.. Men som sagt.. då det kostar ju på.

Postad 08 September 2004 - 12:04

Unregisteredbdae57ae
  • Unregisteredbdae57ae
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Det som talar för Radeon i mitt fall - och även en del andras tror jag - är att det verkar stört omöjligt att få 1:1 pixelmappning mellan mitt Nvidia 5600 Ultra och AE500. Med Radeon 9500 var det hur lätt som helst.

Skumt. Det var hur lätt som helst med mitt Nvidia FX5200. Vilken djungel det är... :o

Postad 08 September 2004 - 12:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag har ett GeForce 4 Ti200 i min "vanliga" burk ... 1280x720 finns som upplösning utan att använda något annat program än Nvidias drivisar.

Postad 08 September 2004 - 16:20

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0

Skumt. Det var hur lätt som helst med mitt Nvidia FX5200. Vilken djungel det är...

Du har en AE500?

Jag har ett GeForce 4 Ti200 i min "vanliga" burk ... 1280x720 finns som upplösning utan att använda något annat program än Nvidias drivisar.

Jo jag kunde få datorn att skicka ut 1280x720 (jag var tvungen att använda Powerstrip iofs), men projektorn totalvägrade att ta emot det. Jag var nog lite otydlig när jag skrev det förra inlägget...

/Samuel

Postad 08 September 2004 - 16:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag hade lite problem innan jag visste hur jag skulle ha det inställt på projektorn. för att få igång det var jag tvungen att sätta på projektorn, ställa in den på dvi/hdcp sen starta upp burken.

Postad 08 September 2004 - 16:46

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Räcker det att väcka datorn från "hibernate" för att projen ska ta emot signalen?

Gillar inte riktigt att det ska vara nödvändigt att starta om burken varje gång projektorn ska på. Datorn är inte bara HTPC utan även ftp-server mm så den behöver vara online i princip 24/7. Sitter iofs på en burk till som jag har HTPC-planer för men det känns lite tråkigt att göra sig av med den fina Gentoo-installationen på den. Nu hamnade jag OT...

Är fortfarande intresserad av tips på grafikkort med bra kräm i DVI-utgången. Om dom nu finns...? ;)

/Samuel

Postad 09 September 2004 - 10:23

Unregisteredbdae57ae
  • Unregisteredbdae57ae
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Yes, jag har en AE500. Jag har aktiverat Nview på datorn och klonar bildskärmarna med projektorn som primär skärm, alternativt kör jag bara på projektorn. Första gången var jag tvungen att starta om för att få igång det, med en riktig återstart, men sen har det räckt med att välja 'Identifiera bildskärmar' under 'Felssökning' i Nvidias menyprogram för drivrutinerna.

Har t.o.m lyckats få igång 50 Hz genom att lägga till 720x1280@50Hz och vara lite listig när jag klonar skärmarna. Jag var halvvägs till psykakuten efter att ha pillat med powerstrip så jag blev väldigt lättad när det löste sig på ett annat sätt...

Kan lämna fullständig beskrivning om hur jag gjort om du vill, har skrivit ner det där hemma.

Postad 09 September 2004 - 11:35

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Har t.o.m lyckats få igång 50 Hz genom att lägga till 720x1280@50Hz och vara lite listig när jag klonar skärmarna.  Jag var halvvägs till psykakuten efter att ha pillat med powerstrip så jag blev väldigt lättad när det löste sig på ett annat sätt...

Kan lämna fullständig beskrivning om hur jag gjort om du vill, har skrivit ner det där hemma.

Det vore snällt om du kunde dela med dig av dina erfarenheter, jag har oxå FX5200 samt en Panna 500. Jag tror jag blir knäpp om jag inte kan lösa det snart.

mvh
Andreaz

Postad 09 September 2004 - 11:57

Unregisteredbdae57ae
  • Unregisteredbdae57ae
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag tror jag blir knäpp om jag inte kan lösa det snart.

Känner igen det där ;) . Postar i kväll om jag får tid, annars i morrn kväll.

Postad 09 September 2004 - 11:58

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Jo det vore snällt om du orkar plita ner det. Använder iofs Radeon nu men andra har ju nytta av en sådan post.

Postad 09 September 2004 - 12:13

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

I've tested the PNY 5700Ultra, BFG 5700Ultra and the BFG 5950Ultra. Out of the 5700 series that I tested, I like the PNY over the BFG. I'm using a BFG 5950Ultra. I found that these cards produce the absolute best, sharpest and cleanest desktop I've ever saw,

Jag tolkar det som om han rekommenderar PNY framför BFG, och PNYs kort skall vara bättre än andra märkens 5700Ultra och 5950Ultra (vilka han dock inte hann/kunde testa), men det är också alles, således en ren jämförelse utav nVidia-chipset. Fast det kanske framgick annat i den del utav tråden du inet lade ut här.

Redigerat av frollic, 09 September 2004 - 12:27.

Postad 11 September 2004 - 09:31

Unregisteredbdae57ae
  • Unregisteredbdae57ae
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag inte postade igår som utlovat men det kommer nu istället.

Jag vill påpeka att jag har ett Gainward Nvidia FX5200. Med tanke på att det är korttillverkarens design som avgör hur DVI-ut signalen fungerar, så tror jag att man i alla sammanhang när vi diskuterar funktion grafikkort-> DVI -> projektor inte bara måste specificera tillverkare och modell på chipsettet utan även korttillverkare.

Det finns två varianter, hur jag gjort med release 55 av drivrutinerna, och med release 60 av drivrutinerna. Jag kör XP på en Athlon 2400+ 2.0GHz.

Release 55

*Aktivera Nview

*Som förberedelse högerklicka på desktopen, eller klicka på Nvidia symbolen i start-listen (ellr vad den nu heter), välj 'Analog Display', 'Ändra upplösningar','Lägg till', och lägg till 1280x720@50Hz

*Ställ in skärmen på 1280x720@60Hz

*Sätt på projektorn och anslut DVI-kabeln. Ställ in projjen på EDID2.

*Välj nu 'Anolog Display' , om du inte kan välja 'Nview' i menyn till vänster, välj 'Felsökning', 'Identifiera bildskärmar'. Nu kan det ta ett tag för datorn att fundera.

*Stäng och öppna 'Analog display' igen. Nu ska det gå att välja 'Klona' och 'Digital + Anolog bildskärm'. Om det inte funkar, gå in under 'Enhetsinställningar' för 'Digital display' och välj 'Videokortets skalning'. Välj 'Enstaka bildskärm', 'Analog bildskärm', och försök sedan igen med att klona som ovan.

*Fungerar det inte nu så pröva med att starta om datorn. OBS! Starta om datorn med 1280x720@60Hz inställningen, jag startade om en gång med 1152x864@75Hz och fick bild på projektorn, sen gick det inte med 1280x720 igen förrän jag startat om projektorn, och avinstallerat och installerat drivrutinerna igen. (Det hade kanske räckt med att starta om projektorn, tog i lite grann vid det tillfället)

Om du har fått det här att funka, ska det bara vara att välja 'Felsökning' och 'Identifiera bildskärmar' och sen 'Klona' var gång du vill använda projektorn. WinDVD och mitt Pinnacle-program visar bara saker på den primära bildskärmen. På den sekundära skärmen ser man ett svart fönster, eller det bli helt svart om man kör fullskärm.

Nu till 50Hz-fixen.

* Ställ in 'Enstaka bildskärm', 'Anolog display'. Välj 'Ändra upplösningar' och 'Visa endast egna lägen', nu ska du se din 1280x720@50Hz inställning, klicka på menyn på 'Skärmbildsuppdatering' för att rulla upp '50Hz' inställningen. Klicka på Nvidia symbolen och välj DÄR 'Klona', 'Digital+Analog bildskärm'.

*Nu ska menyn vara kvar med 1280x720@50Hz inställning. Klicka 'verkställ'

Det här läget har jag inte testat filmer i utan gått ett steg till:

* Ställ in 'Enstaka bildskärm', 'Anolog display'. Välj 'Ändra upplösningar' och 'Visa endast egna lägen', nu ska du se din 1280x720@50Hz inställning, klicka på menyn på 'Skärmbildsuppdatering' för att rulla upp '50Hz' inställningen. Klicka på Nvidia symbolen och välj DÄR 'Enstaka bildskärm', 'Digital bildskärm'.

*Nu ska menyn vara kvar med 1280x720@50Hz inställning. Klicka 'verkställ'

Jag har testat det här läget med filmsekvenser som jag sett i 60Hz till leda så att jag har en bra jämförelse. Det ser lugnt och fint ut, bättre än det ser ut efter att jag petat i powerstrip. Dock en varning: Jag har inte lyckats återskapa detta sedan jag installerade release 60 av drivrutinerna och avinstallerade dem och installerade release 50 igen. Menyn med 1280x720@50Hz inställningen stannar inte kvar på desktopen efter att jag godkännt inställningen efter att datorn bytt till enbart projektorn...Suck...Det finns hopp dock:

release 60

*Man kan ställa in 1280x720 50Hz EFTER att man klonat 'Digital+Analog bildskärm', datorn säger att allt är ok, men jag har inte gjort mina filmtester än med den inställningen, så jag kan inte säga att det funkar. Vad datorn eller projjen säger har jag slutat lita på för länge sen. Tyvärr har jag ingen testskiva.

Senare idag kommer jag att posta mina erfarenheter av powerstrip, jag har en del funderingar att dryfta som jag gärna vill ha återkoppling på. (Fast det kanske inte är rätt tråd för det?)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.