De svarar på mejl och på sajten står inte mycket info om själva företaget - så mycket vet jag.
Ni som vet mer än så - berätta!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Erfarenheter av Timaudio.com ?
Startad av
Unregistered98ecd09c
, Oct 07 2004 21:16
79 svar till detta ämne
Postad 07 October 2004 - 21:16
Vilka av er här på forumet har erfarenheter av att handla av denna firma?
De svarar på mejl och på sajten står inte mycket info om själva företaget - så mycket vet jag. Ni som vet mer än så - berätta! Postad 07 October 2004 - 22:18
Jag beställde en Classic 6.6 från Timaudio för nån månad sen och det funkade perfekt. Tog ca 1 vecka från beställning tills fraktkillen ringde på dörren. Tim var även väldig trevlig att ha att göra med, och snabb att svara på mail
Postad 07 October 2004 - 22:57
Har också undrat lite ang. Timaudio.
Är ju definitivt den bäst uppbyggda "kinahifisidan" jag har sett. Synd att dom inte har satt ut pris och fraktkostnad. Skulle gjort ett gruppköp därifrån med tanke på utbudet. Finns ett par stativhögtalare som är läskigt snygga: http://www.timaudio....asp?photoid=377 Vill ha Ps.Såg också att dom uppgraderat sidan ordentligt. Bla. med ett Korsun slutsteg som jag sett på annat håll innan. Synd att dom inte har försteget som går i samma design Redigerat av Unregistered6dda665b, 07 October 2004 - 23:00. Postad 08 October 2004 - 05:58
Har haft kontakt med Tim audio och det är bra respons från dom. väntar just nu på en prislista på diverse grejor. lägger ut den så fort jag fått den
Postad 08 October 2004 - 07:16
Man kanske skulle testa dom då jag inte fått svar förutom av Coem på flera månader.
Postad 08 October 2004 - 20:30
Jag har också brevväxlat med Jim och han låter både kunnig och trevlig. Han har svarat alla mina mail. Jag tror att han också kan skaffa fram dem produkter som inte finns på hans hemsida. Han säljer ett par högtalare, som jag funderar över, för USD 700. Samma högtalare kostar USD 1300 i USA. Men, transportkostnaden blir lika mycket om man beställer privat. Om det finns intresse kan vi ordna ett köp därifrån. De som vill beställa tunga saker vinner verkligen mycket om det görs via en grupp. Hembioentusiaster borde inte missa det här sidan:
http://www.dulcet.com/ Postad 08 October 2004 - 23:52
Hej, bodde i Shanghai i två år och dom läskigt snygga högtalarna som är länkat här är ett Kineskiskt high end märke som heter Compact fast dom håller på att byta namn till Sendsound, märket är enligt min mening det absolut bästa som kineserna har.
Var väldigt nära att köpa dom högtalarna då (men snålade och köpte en annan billigare golvhögtalare). Ovannämda högtalare kostade då ungefär 8000:- sek i RMB, iallfall har ångrat mig sedan dess och skulle kunna tänka mig att köpa dessa nu istället, dom var en utav dom bästa högtalarna jag lyssnat på, diskent elementet är ett Scanspeak element med lite kompaktare utformning men annars exakt det samma som 2905/99000 revelator, diskant priset ligger det på detsamma ochså om man köper dom löst för DIY, basen är ochså top of the line i Scanspeak sortimentet i samma serie... skulle man köpa samma högtalare av känt märke i Sverige får man räkna med att hosta upp runt 30000:- Skall man jämföra någon känd svensk högtalare så får det nog bli QLN signature men den högtalaren har mycket billigare element och har inte alls samma upplösning eller bas mm dvs mkt sämre högtalare men liknande karaktär. Annars var det kul att lyssna på dom Kinesiska märkerna där första året så köpte jag Shanling CD spelare samt en ruskigt snygg triod förstärkare Spark andra året så sålde jag dom och köpte Orginal CD2008 spelare istället samt har en förstärkare som heter ZELL ZD200 och som är den bästa integrerade förstärkaren som går att köpa i Kina... Korsun förstärkarna lyssnade jag på en hel del där men dom var ganska mediokra enligt min mening, samma sak med Swan speakers inte heller dom bästa som går att köpa i Kina. Min andra erfarenhet av dom kinesiska märkerna är att det finns många måndags exemplar så man skall nog vara beredd att det kan vara någon dålig lödning eller något som inte alltid är 100% på grejorna och att köpa på postorder kan nog vara lite gambling.... Här är några länkar till dom kinesiska märerna Compact speakers hemsida http://www.sendsound.cn/index_en.htm lite knepig sida att navigera på högtalaren som nämts finns på den här länken... http://www.sendsound...ucts/z_xz_1.htm Compact har även väldigt bra kablar... rekkomenderas http://sparkaudio.com/eproduct.asp Mkt bra rörförstärkare med ryska rör väldigt prisvärd... hade modell 765 kostad 6000:- i Kina, Golden sound i Alingsås sålde den på den tiden för 27000:- tyvärr sålde jag försärkaren när jag bytte. Spark är dotterbolag till Catic som är motsvarigheten till NASA i Kina så det är alltså rymdingengörer som konstruerar dessa förstärkare... Att tänka på om man beställer en sådan man bör nog undvika 300B rör eftersom dom är väldigt känsliga för stötar och är antagligen söndriga när förstärkaren kommer fram, köp med 6550 rör istället .... http://www.hdlt.com/...ct/product.htm# Jungson den näst bästa förstärkare märket i Kina, deras högtalare lyssnade jag alldrig på. tyvärr så är försärkarna för den inre marknaden och har ett lite för asiatiskt utseende för min smak. http://www.aadsound.com/ Kinesiskt märke som vill ge sken av att det kommer från USA, deras små surround system är väldigt bra (har ett själv!) http://www.original-...cn/en/index.htm Har deras CD spelare tyckte att den lät bäst av dom Kinesiska märerna när jag var där även om den inte var dyrast... betalade 2002 4000 sek för CD2008an http://www.zell.com.cn/ Min förstärkare Zell CD200 bland det bästa som går att få tag på... lämnade in den till Peter Research i Stockholm och han var inte så imponerad av Kinesiska märken men efter lyft på locket och kollat bestyckningen så ändrade han sig... moddade försärkaren hos honom genom att löda om hela förstärkaren med silver och försärkaren blev ytterligare bättre... kommer nog alldrig göra mig av med den. Peter demade förstärkaren i ett sällskap som tyckte att den slog dom Amerikanska tunga märkena som t.ex. Krell mm i dom riktigt tunga prisklassena. http://www.xhadow.com/ Bra kablar http://www.boleyx.com/ ytterligare ett bra rör förstärkar märke http://www.sound-mechanics.com/ Möbler ochh tillbehör... baserat i Hong Kong Postad 09 October 2004 - 10:58
Michael08: Intressant inlägg, speciellt det du skriver om Zell förstärkaren. Denna har väl tidigare ansetts vara konkurrent med Korsun, men vad jag vet har ingen provat just denna Zell utan alla har gått på Korsun V8i´n.
Postad 09 October 2004 - 11:30
Jag vet, dom flesta i det här forumet har väl mest sett dom Kinesiska grejorna och beställt dom utan att lyssna på dom, V8 är givetvis inte direkt dålig mycket kraft men jag upplevde den lite som själlös något som fattades - annars är båda förstärkarna väldigt bra konstruktioner - kopior av Amerikanska märken men när det gäller komponenterna så är dom bättre än orginalena.
Problemet kan oftast vara att lödningen kanske inte alltid är 100% utan lite amatörmässig om man skall jämföra med en förstärkare i 50000-100000 kr spannet (det var därför som jag lämnade in den för omlödning). Jämför man V8 med Z200 så är V8 lite större, ZD200 ligger storleksmässigt mellan V6 och V8 men 2*200 watt räcker för att driva det mesta. Trafona i Zd200 är större och utav bättre kvalite samma med kondingarna mkt större och även där utav bättre märke. Det enda som jag inte gillar med den är att den endast har 3 ingångar samt 1 balanserad... skulle önskat mig åtminstone 1 extra ingång till. Slutligen utseende mässigt så vinner ZD200 lätt helt enkelt mycket snyggare. Postad 09 October 2004 - 11:39
Tjenis!!
Har nu fått mail från Jim på Timaudio. Begärde lite priser...Här föjer några exempel på vad han har för priser! Hallo, Price as following: Zell ZD-200MKII U$1049 +shipping U$428 via DHL including insurance or U$334 via TNT without insurance shipping weight 44 kgs Xindak SCD-2 SACD player U$599 +shipping U$171 via DHL including insurance U$113 via TNT without insurance Shipping weight 13.5 kgs Xindak 6950 U$579 +shipping U$351 via DHL including insurance U$269 via TNT without insurance shipping weight 35 kgs Xindak FS-1 U$149 +shipping U$45 via DHL U$35 via TNT shipping weight 3 kgs Xindak FP-1 U$85 +shipping U$45 via DHL U$35 via TNT shipping weight 3 kgs Xindak FP-Gold U$200 (European plugs) +shipping U$45 via DHL U$35 via TNT shipping weight 3 kgs Xindak FS-Gold U$689 +shipping U$60 via DHL U$45 via TNT shipping weight 4 kgs East Soud CD-E5 U$529 +shipping U$195 via DHL including insurance U$131 via TNT without insurance shipping weight 16 kgs East Sound CD-E3 U$388 +shipping U$176 via DHL including insurance U$116 via TNT without insurance shipping weight 14 kgs Swan Diva 6.1 U$699 +shipping U$796 via DHL including insurance U$700 via TNT without insurance Shipping weight 84 kgs (42 kgs x2) Original A9.8 U$599 +shipping U$185 via DHL including insurance or U$123 via TNT without insurance Shipping weight 15 kgs Original 2008 U$520 U$212 via DHL including insurance U$145 via TNT without insurance shipping weigh about 18 kgs Korsun V6i U$688 +shipping U$300 via DHL including insurance or U$232 without insurance shipping weight about 30 kgs Korsun V8i U$1049 +shipping U$403 via DHL including insurance shipping weight 42 kgs Korsun KS99 U$296 +shipping U$185 via DHL including insuarnce U$131 via TNT without insurance shipping weight 16 kgs Opera Consonance 2.3 U$1125 +shipping U$236 via DHL including insurance or U$181 via TNT without insurance shipping weight 23 kgs Opera Consonance SACD 2.0 U$1599 +shipping U$236 via DHL including insurance or U$181 via TNT without insurance shipping weight 23 kgs sav-c1 U$726 +shipping U$176 via DHL including insurance U$109 via TNT without insurance (Shipping Weight 13.5 kgs) SAV-P200 U$1299 +shipping U$551 via DHL including insurance shipping weight 57 kgs Shengya SA-91 U$508 +shipping U$185 via DHL including insurance U$123 via TNT without insurance shipping weight 15 kgs Shengya SP991 (pair) U$1099 +shipping U$769 via DHL including insurance U$667 via TNT without insurance Shipping weight 80 kgs Classic 6.6 U$699 U$264 via DHL including insurance U$196 via TNT without insurance shipping weight 25 kgs Classic 16.0 U$1299 U$284 via DHL including insurance U$211 via TNT without insurance Shipping weight 27 kgs Classic No.8.0 Power amplifier U$332 +shipping U$202 via DHL including insurance U$138 via TNT without insurance Shipping weight 17 kgs Jolida JD100 U$459 U$151 via DHL including insurance U$94 via TNT without insurance Shipping weight 11.5 kgs Jolida JD100H U$559 U$151 via DHL including insurance U$94 via TNT without insurance Shipping weight 11.5 kgs best regards! Tim Postad 09 October 2004 - 13:13
Michael08, vad tycker du om classic-förstärkarna?
Har du jämfört sendsound XZ-1, XZ-2B och XZ-3B? SKulle vara kul att höra vad du tycker isf.. sendsound XZ [SIZE=1]edit: felstavning.. Redigerat av mantic, 09 October 2004 - 13:15. Postad 09 October 2004 - 14:49
Michael08:
Har du hört någon av de Diva högtalarna? Det finns en uppsjö av recensioner på nätet om dessa högtalare, båda från professionella och vanliga folk, och de är överlag lyriska. Ett citat från Stereo Times: ” Before the cable swap, I would have valued the Diva 6.1's at around $3000 or so. With the new cables, I can favourably compare them to speakers that I have heard costing around $5k or more. All this performance with a total outlay of under $2000, for both the speakers and cables! Amazing!” Enligt vad jag har läst är Swan Diva ett dotterbolag till Hi-Vi som är kanske världens största högtalarproducent (50 000 per månad). De producerar sina egna element och är samtidigt OEM tillverkare till många västerländska märken. Jag hittar inte mycket info om Compact (Send Sound) än deras hemsida. Det som finns där är dessutom bristfälliga. Och om man ska köpa ett par högtalare på nätet utan att ha hört själv måste man åtminstone ha mycket info och åsikter om den. Jag kunde tänka mig deras golvare, M-900, i alla fall men den är lite watthungrig och passar inte min stärkare. Postad 09 October 2004 - 16:33
Hej, många frågor... Lyssnade på Swan diva och javisst en väldigt bra högtalare inte tal om det så dom kan jag rekomendera.
Samma sak med Classic förstärkarna väldigt bra där ochså .... Beträffande Compact högtalarna, Har jämfört högtalarna och skillnaden mellan XZ2b och XZ3b är inte så stora enda skillnaden är att den ena är en golvhögtalare och går därför lite djupare i basen, annars så har dom samma element (Filtrerna är troligen lite olika oxå), Dessa högtalare har Scan speak 8545 som Bas/mellanregister samt som diskant har den 2905/9500 dvs samma element som sitter i en del versioner av Proac 2.5 som inte behöver någon närmare presentation har själv haft storebror till XZ2b där skillnaden ligger i att basen i dom är 8545K istället . Denna högtalare är väldigt bra läs recension om proac 2.5 eftersom dom är väldigt likvärdiga så kan man nästan köra på en sådan recension. Xz1 som jag skrev nedanför är nog den absolut bästa högtalare jag lyssnat på, går otroligt djupt i basen för sin storlek samt otroligt bra ljud och byggkvilitet, men den är oxå dyrare en dom andra två högtalarna har gjort en inquiry hos Tim men ej fått något svar eftersom jag skulle vilja ha ett par nu. Compact är ett ganska lite Hifi företag i Kina och är mest inriktat på inre marknaden men enligt min mening det bästa som man kan köpa där, kan väl närmast beskrivas som ett entusiast företag dom kan ha problem med långa leveranstider bara så om ni frågar pris om compact högtalare så kan det ta lång tid innan man får svar... Affären jag lyssnade på compact låg i Shanghai och dom hade bara Compact högtalare Linnhögtalare samt sålde Zell Korsun och Linns förstärkeri så där kunde man jämföra Linn med dom Kinesiska märkerna. Tog med min Orginal 2008 och jämförde där med en Linn Cd som kostade 30000:- i affärer och orginal cdn var otroligt mycket bättre. Annars var Kinesrna väldigt ointressede av sina inhemska märken utan köpte importerade istället som där är dyrare än i Sverige men för Kineserna är statusen väldigt viktigt, B&W var bl.a väldigt populära och för en annan kändes det konsigt när dom köpte dessa för kanske 5-6 gånger priset än t.ex Compact som ligger i en helt annan dimension. MVH Michael Postad 09 October 2004 - 16:34
Michael08: Har du lyssnat någonting på Jungsons Moon Harbour CD? Går i tankarna att eventuellt beställa en genom Artsound-gruppköpet. Skulle landa på lite under 3000 så det känns som en grymt prisvärd spelare. Vad säger du?
Postad 09 October 2004 - 18:20
Kul detta med Original CD:n Michael08...har själv en A8s som jag är jättenöjd med, längtar efter att få jämföra med nåt "riktigt" bra = DYRT
Postad 10 October 2004 - 09:12
Har ej lyssnat på Moon Harbour har sett den i verkligheten men hade alldrig tid
att lyssna på den, det är säkert än väldigt bra CD-spelare... själv när jag köpte så jämförde jag med dom bästa Shanling spelarna, Cayin och E-sound mot Orginal och jag tyckte att denna var absolut bäst. Finns en bra italiensk sida om Kinesisk hifi med mkt bra bilder, där har dom Moon harbour både som CD och SACD, har även fina blider på Orginal http://www.audiocost.....recchi cinesi Dom har även bilder på Korsun V6 jämför med mina bilder på ZD200 som Tim säljer... Michael Redigerat av Joakim, 10 October 2004 - 09:51. Postad 10 October 2004 - 09:14
ZD200 insida. ELNA Kondingar !
Redigerat av Joakim, 10 October 2004 - 09:51. Postad 10 October 2004 - 09:14
Baksidan jämför med Korsun!
Redigerat av Joakim, 10 October 2004 - 09:51. Postad 10 October 2004 - 09:53
Jag ändrade storleken på bilderna då de var lite för stora, 1024x768 -> 800x600.
Mycket, mycket intressant info Michael08! Mera mera Postad 10 October 2004 - 16:33 Jag fick svar från Tim audio med i stort sett vändande post Mycket fin stärkare Mikael. Jag är dock helnöjd med min Opera men nästa köp blir nog hos Tim. Nätkablar samt kanske ett nätfilter om den kan fås med europakontakter. Tim skall kolla upp detta. Se nedan:
Postad 10 October 2004 - 22:02
Även jag har haft lite kontakt med TIM
Jag är sugen på högtalare och då är det Swan Diva 6.1 eller Jungson Zy No2 som jag e sugen på. Frakten av sånna tunga prylar har dock avskräkt mig, MEN det går att få billigt. Man kan frakta alla grejjer i en kontainer med båt och då går frakten på 2000$ till Gbg. Så skulle man gå ihop några stycken så skulle man kunna köpa sig en kontainer-frakt från Kina..Dock kommer det ju ta ganska lång tid innan man får prylarna. Säg att vi blir 10 pers som köper högtalare så blir ju bara kostnaden 200$per skalle i frakt och köper vi så många högtalare samtidigt så kan vi nog pruta lite på dem också. Är det nån som tycker att detta låter intressant? Postad 11 October 2004 - 08:01
Fungera bra att beställa från Tim, sköter mail responsen bra. Enda nackdelen är att han inte har samarbete med Fedex och då går frakten på ca 8USD/kilo. Dubblet med vad Coem har med Fedex. Det blir jäkligt dyrt att ta hem tunga grejor och sedan får man momsa på frakten, pricken över i:et. Då är nog Mr. Huhta´s alternativ att ta en container och låta den ligga och guppa på sjön i 5 veckor det enda alternativet.
Postad 11 October 2004 - 12:50
Har nu varit i kontakt med Tim ett par gånger, kan inte annat säga att han är överlägset snabbast på svara mailfrågor. Har ingen gång tagit över dygnet att få svar, oftast inom ett par timmar.
Nu står en Zell ZD200MKII överst på inköpslistan efter Michael08´s rekommendation. Tim anser den också vara en riktigt bra förstärkare, en av de bästa kinesiska eller som han skrev "I think it's the best Audio equipments China has ever made uptodate" men detta kanske de skriver om vilken apparat man än är intresserad att köpa. Postad 11 October 2004 - 14:56
En kontainer tar ca 20ton enligt Tim och skulle det bli en sån stor beställning så blir ju frakten per person nästintill ingeting:)
Postad 11 October 2004 - 15:07
Börjar låta som man har Aktier i Zell men det är kul om andra får chansen att köpa high end hifi till vädligt lågt pris.
Zell har vunnit flera priser på Kinesiska hifimässor som den bästa förstärkaren och då skall man veta att det finns väldigt många kinesiska märken som tillverkar sådana i aluminium med ringkärne transformatorer. Så när Tim säger detta så är det inte bara för att sälja MVH Michael Postad 11 October 2004 - 15:29
Michael08: Jag är på god väg mot en Zell. Men du skrev tidigare om ev. kvalitetsmissar främst på lödnigar. Men hur är kvaliten på dessa Zell framför allt i övrigt? Inga glappande lock, kontakter osv? Finns det något i övrigt att anmärka på vad gäller kvalite?
Postad 11 October 2004 - 15:41
Fick lite mer info om XZ-1 och XZ-2B.. (från Norman)
"if you have a large budget and looking for higher end sound then xz1 but the bass performance and the punch of xz2B is much better for disco and rock music too" XZ-1 verkar kosta nästan 50% mer. Postad 11 October 2004 - 15:53
"Michael08".......du lyssnade möjligtvis inte på Zell 6V6 när du var
i farten?? Integrerad rörstärkare. Verkar vara en kraftig bit med hål i fronten så att man kan se rören glöda Ang. Moon CD så har den fått lysande kritik, i alla fall i England. Länk: http://www.hifichoic...ead.asp?ID=2799 Ps. Länken kan kanske läggas in bland den andra "Kinahifilänkarna" av någon moderator??!?!?!? Postad 11 October 2004 - 15:59 Klart. Postad 11 October 2004 - 18:51
Mikael,
Tack så hemskt mycket för att du delar med dig av dina kunskaper om kinesiska audiomarknaden! Jag har själv prövat Krosun V6i och kan hålla med om vad du säger om denna. Har en del frågor angående Zell CD200. Blir den väldigt varm ovanpå? Hur är karaktären på ljudet, dvs högupplöst eller förlåtande eller.... Vad är det för typ av transistorer som man ser? Har själv idag en Advantage förstärkare med mosfet transistorer med mycket bra upplösning, men har lust att testa även andra saker. Postad 11 October 2004 - 19:47
Nepp, kom igen nu 20ton fyller vi snabbt
Jag är sugen på att dra igång en sånhär beställning med kontainer, det hindrar ju inte att folk beställer vad de vill(måste inte vara högtalare alltså). Min tanke är att alla köper sig in i kontainern och sedan så är det fritt att beställa vad man vill. Säg att det blir 20pers som vill ha prylar, då blir det 100$ i frakt per person(oavsett vad de köper)..Ganska förmånligt om man vill ha ett par Jungson Zy no1 tex(90kgst) Postad 11 October 2004 - 20:23
När jag köpte mina XZ3B i Kina betalade jag ung. 7600 sek för dom och då kostad XZ1b ungefär 11000:- men det kan hända att dom är billigare nu då den kinesiska stog i 1.36 på den tiden...men kanske dyrare oxå ?!
Har en Reklam broschyr om dessa högtalarna, dom är för övrigt nog dom snyggaste högtalare jag sett samt låter otroligt bra som jag skrivit tidigare, kabinetten på baksidan är förstärkt med alluminium samt halva sidan i Piano lack samt testen av högtalarna i Lönn. Som jag skrivit tidigare elementen är Scanspeak d2904/600000 Bas 15W/8530K00 revelator serien en av världens bästa högtalare element - vi talar om High end. Filtrerna i högtalarna håller OK kvalite (jag vet eftersom jag DIY moddat sönder mina högtalare så att den inte finns något kvar i orginal av mina XZ3b) samma kvalite som Proac, Wilson mm brukar ha i sina 30-50000:- högtalare. Mantic vad fick du för pris på Xz1b ??? Bifogad fil(er)Postad 11 October 2004 - 20:29
Bifogar även en bild på dom andra två Orginal högtalarna...
Har även en Kinesisk manual på XZ3b med delningsfilter ritning och jag kan intyga att det ej är några kopier utan deras egen konstruktion. Elementen här är SS D2905/9500 diskant samt 18W/8545 Bas Gör en sökning på goggle på ovan element för mer info! (Bild förminskad samt roterad åt rätt håll // Joakim) Bifogad fil(er)Redigerat av Joakim, 18 October 2004 - 19:17. Postad 11 October 2004 - 20:36
Angående Zell så blir den knappt ljummen den har enorma kylflänsar på sidorna.
Bifogar från deras integrerade förstärkare katalog lite scannad info hoppas det går att läsa. (Bild förminskad // Joakim) Bifogad fil(er)Redigerat av Joakim, 18 October 2004 - 19:16. Postad 11 October 2004 - 20:48
Ljudet på Zell zd200...
eftersom jag bytte från en triod rör förstärkare så var jag rädd att det skulle låta alldeles får hårt och kallt vid det bytet men ZD200 upplever jag som väldigt detaljerad men ändå inget analys instrument den har kanske en aningen en varm ton men är mest bara rent Neutral. Skulle nog säga att man inte tänker på förstärkaren överhuvudtaget när man lyssnar utan bara njuter... det låter helt enkelt så bra som det kan göra, har bara hört en förstärkare som låter bättre och det var en Jungsons flagg skepp med två monblock samt förförstärkare men dom kostade oxå 6 gånger så mycket! Jämfört med rör så kan man bli väldigt hänförd av det ljudet men något som man kanske tröttnar på efter ett tag att alltid ha ett färgat ljud! Jämför man med Korsun, Shanling mm kinesiska märken som är väldigt bra så kanske dom inte är så musikaliska (stampa takten som Linn folket brukar säga) det är däremot Zellen... Hade ytterligare 4 kolleger som ochså ZD200 och alla är lika nöjda! Men men vi har alla olika smak så det kan finnas andra som tycker annorlunda! (Bild förminskad // Joakim) Bifogad fil(er)Redigerat av Joakim, 18 October 2004 - 19:02. Postad 11 October 2004 - 20:58
Angående Zell 6V6, den har jag lyssnat på men den var inget speciellt, däremot om man vill gå ner i pris så an man köpa ZD-120 eller ZD80 men har man råd så är det ZD200 som gäller!
Hör med Tim vad det är för pris på dessa! Postad 12 October 2004 - 12:49
Fick precis reda på vad som skiljer ZD200 som Michael08 har och ZD200MKII som är den version som säljs nu och tydligen den enda då det tydligen inte går att få tag i ZD200.
Det som skiljer är i stort sett att ZD200 har XLR ingång och ZD200MKII inte har Sedan skriver Norman mycket diffust som de ofta gör kineserna: "there are many many good old days stuffs but as time fades out we found that time and tide wait for old man as we have seen that the xindak 6800SE was a history and out of production..i dont know if they can make it again and the same problem is with Zell...the fact is fade out is fade out no matter how good is it.. even the old edition is better , we cannot sell this item sorry again and thx for your great information " Hur ska man tolka detta egentligen...Enligt Tim ska de vara likvärdiga men avsaknad av XLR. Postad 12 October 2004 - 13:08
mange, visst är de undebart tvetydiga och oprecisa de där
kineserna Men om man tänker efter riktigt noga så kanske man fattar... Postad 12 October 2004 - 13:11
Du får ursäkta oss Michael men du får nog stå ut med lite frågor nu!
hehe, hur som helst; Har du lyssnat något på Shanlings förstärkare? Närmare bestämt "SLM-A40MK III" Postad 12 October 2004 - 13:11
Michael08, tack för all information och att du delade med
dig av hur den låter. En sista fråga. Lyssnade du något på original da vinci cd spelaren. Den borde vara snäppet vassare än 2008 eller är det mest en designfråga? Redigerat av Per S, 12 October 2004 - 13:12. Postad 12 October 2004 - 14:12
Michael: ca $1500 exkl frakt för XZ1 så det stämmer ganska bra med ditt riktpris på 11kkr.
Postad 12 October 2004 - 20:01
Så då ligger priset på det samma för dessa högtalare... men ändå man kanske borde beställa dom dom är helt klart värda det priset, vad kan det bli med frakt moms mm 16000, hur skall man övertyga frugan om att man måste ha dom här
Angående ZD200 mk2 svårt att tolka men det kan vara så att den nya versionen använder endast inhemsa komponenter den första använde Motorola transistorer Elna Kondingar och Toroid ringkärne trafo alla specialtillverkade för Hifi... nu kan man nog tänka sig att dom använder Kinesiska diton och Tim som verkar veta vad han pratar om säger detta då kanske inte mk2 versionen är så mycket att ha och då kanske man skulle beställa något annat istället t.ex en Jungson av dom dyrare modellerna... dom billiga är ej prisvärda! Ett märke som jag har pratat om innan är Spark rörförstärkare deras transistor förstärkare samt CD heter Cayin och håller en ypperlig kvalitet dom har en som är väldigt musikalisk och är en Klass A historia Cayin 265Ai på 2x40W Class A, den här lyssnade jag på riktigt mycket och gillade priset låg ungefär detsamma som Korsun V6 dom hade även en AB kopplad på 2x150W lite billigare än V6an men ungefär samma ljudkvalite som V6an men kvalitetsmässigt snäppet vassare. Shanling förstärkaren har jag ej lyssnat på eftersom den var för ny när jag var i Kina, men rent allmänt om Shanling så tycker jag att det är Kinas svar på Harman Kardon det är ett stort märke med högkvalitet men kanske åt det lite tråkiga hållet - deras dyrare grejor skulle jag nog inte köpa däremot deras billigare - har själv haft deras bioförstärkare som jag var väldigt nöjd med. Har Lyssnat på Shanlings rör CD spelare och visst väldigt bra men ngt som fattades däremot deras enklare modeller typ CD100 modellen är väldigt prisvärd. Lyssnade på Da Vinci spelaren och det är i stort sett detsamma spelare den är ngt bättre men det ligger på inbillnings nivå inte mera ! Postad 12 October 2004 - 22:33 Har ej fått reda på så mycket annat varken från Kina firmorna som säljer vad som skiljer rent komponent/märkes mässigt. På Zells´s hemsida står det iaf att de använder Motorola´s transistorer i MKII:an också. Specarna i övrigt är identiska. Har skickat lite kompletteringsfrågor samt även mail till företaget Zell om de kan redogöra för ev. skillnader mellan modellerna. Jäkla synd detta Postad 18 October 2004 - 12:26
Jag är också mkt intresserad av en Zell-200mk2 , men jag kan f-n inte bestämma mig om jag skall ta en Korsun V8 eller denna Zell.......skall driva JBL-E100..
Va tror ni grabbar ?? Postad 18 October 2004 - 13:04 Utan tvekan skulle jag satsat på Zell av dessa två. Korsun har väl inte direkt blivit någon hit i överlag bland dem som importerat. För att citera en kines som skrev att Zell tillhörde de bästa kinesiska produkterna. "I personally hate Korsun, it´s to cold" Men jag har inte erfarenhet av någon av dem, men känslan av allt jag fått reda på säger Zell. Redigerat av Unregistered1c5b3749, 18 October 2004 - 13:05. Postad 18 October 2004 - 15:46 Tack för rådet...jag kör på det !Utan tvekan skulle jag satsat på Zell av dessa två. Korsun har väl inte direkt blivit någon hit i överlag bland dem som importerat. Redigerat av biofreak, 18 October 2004 - 15:46. Postad 18 October 2004 - 18:03
michael, har du möjligtvis jämfört opera reference 150 med några andra kinesiska förstärkare? Vad tycker du om jungson ja-50? prisvärd? Jag ligger nämligen i uppgraderingstankar och är mycket sugen på att para min opera consonace 2.2a med en ref 150. Sedan till våren blir det isåfall ett par ja-50 block med ref150 som försteg.
Förresten, hur ser begagnatmarknaden ut i kina? Tänkte att jag skulle utforska den lite under mitt nästa kinabesök till våren. /Micke Postad 18 October 2004 - 22:05
Som sagt tidigare har lyssnat kanske 50 timmar i Kinesika Hifi affärer på dom olika märkena och framhåller att ZELL är det bästa märket om man pratar om förstärkare för 6000-12000:- kr klassen (pris i kina).
Lyssnat på någon av Opera modellerna och visst bra förstärkare men Zellen är betydligt bättre. Läste om Zell MK2 an och det verkar om den skall vara en uppgradering förutom att den nu saknar Balancerade ingångar men om man absolut vill ha det så kan man alltid lägg till det efteråt (PS Audio bl.a har uppgraderingssats) Titta på den här sidan http://www.audiocost.....recchi cinesi kolla på Shenya, Jungson, Classic förstärkarna och deras transformatorer och jämför med ZELLs tidigare i mina inlägg så förstår man skillnaderna i komponenterna i dom olika märkena ( se Jungson bilden på JA99B som jag bifogar), Skall man köpa Jungson måste man upp rejält i prisklassen för att få riktigt bra grejer, JA100 har jag lyssnat på ihop med JA-2 försteg och dom är bra men kostar betydligt mer har jag för mig så JA50 är nog ett bra köp! Som andra sagt här många av Kina förstärkarna har ofta en tendens att låta lite för hårda och analytiska även om det ofta är mycket kraft och detaljrikedom. ZELL ZD200 däremot är väldigt musikalisk även om den har detaljrikedomen och kraften ochså.... som jag skrivit tidigare så Spark rörförstärkarna är även dom väldigt bra om man vill köra rör. Kollar man hifimagasinet, blocket mm så finns det många Korun förstärkare till salu så det finns nog en och en annan som är besviken på sina inköp skulle jag tro! Köpa begagnat i Kina är inget som jag rekommenderar.. /Michael 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |