Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Reciver + effektförstärkare

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 October 2004 - 12:57

wolfbane
  • wolfbane
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Har klurat på hur jag ska göra när det blir dags att skaffa hemmabio ett tag nu och inte riktigt klurat ut hur jag ska kunna få bibehållen kvalla i stereo som min nuvarande anläggning (NAD 317, NAD C540, Dali Evidence 470).

Att motsvarande reciever skulle kosta skjortan har jag insett nu, men jag fick det utmärkta tipset att köra min 317 som effekt till frontarna efter som den har main in och köra med en enklare reciever som förförstärkare etc samt driva center och surround med den.

Det som slog mig var dock hur det blir med matchningen mellan center och front högtalarna? Kanske inte är så otroligt blodigt i film och det är ju bara då den kommer användas, men tänkte att det är bäst att höra sig för.

Om man håller sig till NAD så kanske det inte märks alls, men om man vill köra på nåt annat märke som eventuellt har bättre kretsar eller funktioner som kan vara bra, hur blir det då? =)

Postad 21 October 2004 - 13:10

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag tycker att klangmatchningen avgörs i första hand utav högtalarna. Jag har helt olika fabrikat på slutsteg till front (Plinius) och center (Vincent) men jag upplever inte några problem med matchningen.

Postad 21 October 2004 - 13:27

wolfbane
  • wolfbane
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
ok, låter bra... tänkte köra på C70 så centern lär ju matcha iaf.

Sneglade lite på Denon AVR-1705 nyss, verkar passande iom att den är märkt till 6x75W så den borde ju hänga med bra till NADen som är på 2x80 när man bara kör center och surround på den... har en del trevliga features och priset var rätt med. =)

Har dock inte hittat nån info om den har pre out på alla kanaler dock, vilket ju är ett måste. Någon som vet?

Edit: lite grammatikputs

Redigerat av wolfbane, 21 October 2004 - 13:28.

Postad 21 October 2004 - 14:01

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej ;)

Jag kör själv på det sätt som du funderar på och har helt olika förstärkerier till frontarna jämfört med resterande högtalare (tidigare hade jag likadana monoblock till samtliga högtalare). Min CD/DAC för tvåkanalslyssning är även kopplad direkt till förstärkaren som driver fronthögtalarna och inte via surroundprocessorn. Inte för att den direkt misshandlar ljudsignalen men det känns onödigt att bara använda processorn som "kopplingsdosa" när jag ändå inte lyssnar på musik med fler än två högtalare igång.

Min erfarenhet är att det är ljudbilden snarare än ljudet/klangen som förändras vid byte av förstärkare, såvida inte den tidigare förstärkaren var underdimensionerad och därmed inte klarar av att hantera högtalarna eller den musik som avnjöts. Utan att gå in på detaljer så menar jag med ljudbild det du "ser" och upplever när du sluter ögonen och bara lyssnar. Inte så att det direkt "låter" annorlunda från ett angränsande rum :angry:

Vad jag vill säga är att du behöver nog inte oroa dig över vilken förstärkare som driver högtalarna så länge högtalarna i sig har liknande "klang" och förstärkarna inte är underdimensionerade.

Har dock inte hittat nån info om den har pre out på alla kanaler dock, vilket ju är ett måste. Någon som vet?

I ditt fall behöver du bara pre-out på höger/vänster fronthögtalare men jag tror inte AVR-1705 har pre-out på någon kanal (förutom subbasen då naturligtvis). Ska du ha Denon så är det nog AVR-1905 som kan förse dig med pre-out på alla kanaler.

Redigerat av Tomas_D700, 21 October 2004 - 14:04.

Postad 21 October 2004 - 14:10

wolfbane
  • wolfbane
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Ok... tusan också... verkade ju perfekt i övrigt.

Har inte testat att köra högtalarna med mera kraft, har vissa planer att försöka få tag i ett 214 eller 216 steg begagnat för ett bra pris och hänga på med, men det får bli en senare fråga. =)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.