Hej
Jag kör själv på det sätt som du funderar på och har helt olika förstärkerier till frontarna jämfört med resterande högtalare (tidigare hade jag likadana monoblock till samtliga högtalare). Min CD/DAC för tvåkanalslyssning är även kopplad direkt till förstärkaren som driver fronthögtalarna och inte via surroundprocessorn. Inte för att den direkt misshandlar ljudsignalen men det känns onödigt att bara använda processorn som "kopplingsdosa" när jag ändå inte lyssnar på musik med fler än två högtalare igång.
Min erfarenhet är att det är ljudbilden snarare än ljudet/klangen som förändras vid byte av förstärkare, såvida inte den tidigare förstärkaren var underdimensionerad och därmed inte klarar av att hantera högtalarna eller den musik som avnjöts. Utan att gå in på detaljer så menar jag med ljudbild det du "ser" och upplever när du sluter ögonen och bara lyssnar. Inte så att det direkt "låter" annorlunda från ett angränsande rum
Vad jag vill säga är att du behöver nog inte oroa dig över vilken förstärkare som driver högtalarna så länge högtalarna i sig har liknande "klang" och förstärkarna inte är underdimensionerade.
Har dock inte hittat nån info om den har pre out på alla kanaler dock, vilket ju är ett måste. Någon som vet?
I ditt fall behöver du bara pre-out på höger/vänster fronthögtalare men jag tror inte AVR-1705 har pre-out på någon kanal (förutom subbasen då naturligtvis). Ska du ha Denon så är det nog AVR-1905 som kan förse dig med pre-out på alla kanaler.
Redigerat av Tomas_D700, 21 October 2004 - 14:04.