Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på fronthögtalare och center?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 november 2004 - 16:28

GaylordFokker
  • GaylordFokker
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hallå

Ursäkta att det kommer ytterligare en utav dessa jobbiga trådar där man bara tjatar om tips hit och dit, men jag har spenderat några timmar på detta forum nu för att läsa till mig informationen men det bara snurrar runt skallen ännu mer.

Jag har inte grejat med hemmabio eller musiklyssning något nämnvärt mycket på några år nu, men förr förra veckan pajjade min stärkare och jag var tvungen att köpa en ny. Jag fick tag i en Sherwood RD-8108 för 3995:- (tyckte den var mer detaljrik än H/K AVR130, samt att den har 6.1, dock inte lika snygg) vilket jag tror var ett hyffsat köp för pengarna?!? När jag nu fick smak för detta igen så känner jag att nya frontar och en ny center vore något att satsa på.

Jag har idag en Jamo SW410E subb som jag tänkte ha kvar en stund till.

Men nu till själva frågan, jag lyssnar mest på lugna akustiska låtar med fokus på sång och gitarr/piano/munspel (singer/songwriter) och en del jazz och slideblues, inte någon disco eller hårdrock, hårdaste rocken är väl Pearl Jam.

Jag har inte ett så stort behov av någon superbas som kastar mig ur soffan men den ska ändå vara nyttig vid filmtittande. Till centern vill jag ha en som är bra för dialoger (vilket iofs är vad den gör!) så jag vill inte ha något allt för enkelt.

Plus att pristaket ligger på runt 5000 för frontarna och ca 3000 för centern (+-1000kr totalt). Samt att det ska vara samma serie av samma tillverkare. Ska jag satsa på golvare eller stativare ? B&W har någon stativare som många pratar om är det något är det något att satsa på iom att jag har subben ? Eller vilka ska jag satsa på ?

Uppskattar och är väldigt tacksam om något kan hjälpa mig.

EDIT: Ändrade rubriken så att det ser ut som en fråga mer än ett påstående, sorry for that.

EDIT2: Jo, kom på, mitt vardagsrum är ca 23 kvadrat och 3,60 till tak.

Redigerat av GaylordFokker, 05 november 2004 - 16:45.

Postad 05 november 2004 - 17:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
du kanske skulle kolla in Quad 12L det är stativare,har fått mycket bra omdömme.
vet dock inte om det finns någon center i den serien,men det kanske någon Quad ägare har.

Postad 05 november 2004 - 18:25

jimmyroq
  • jimmyroq
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Det finns en center till Quad:arna. Ligger fortfarande på shoppinglistan, men den ligger på c:a 3500 kr. Kan i övrigt varmt rekomendera just dessa högtalare som varit i min ägo exakt en vecka nu. Finns ett par bilder i mitt galleri.

Quad 12L ligger på 4900 kr / paret och centern som sagt omkring 3500 kr. Så det borde ligga inom din budget, möjligen spricker den något om även stativen ska ingå.

B&W-högtalarna som det pratas om är troligen 602 S3. De stod högst upp på min rankinglista innan jag lyssnade på Quad:arna. Quad 12L är i mitt tycke otroligt mycket mer prisvärda än B&W:s högtalare, i allafall i Sverige. I England kan man få 602:or c:a 1000 kr billigare och samtidigt kostar 12L betydligt mer där.

Redigerat av jimmyroq, 05 november 2004 - 18:33.

Postad 05 november 2004 - 18:55

GaylordFokker
  • GaylordFokker
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

B&W-högtalarna som det pratas om är troligen 602 S3. De stod högst upp på min rankinglista innan jag lyssnade på Quad:arna. Quad 12L är i mitt tycke otroligt mycket mer prisvärda än B&W:s högtalare, i allafall i Sverige.

Ok, tack för tipset.

Men exakt vilken är skillnaden mellan B/W och Quad ? Bas, mellanregister, diskant ? Rundhet, detaljrikedom, mjukhet ? Är det bara pengarna alltså prisvärdigheten eller är det ljudbild också ?

EDIT:

Skulle domhär också finnas med i diskussionen ? Klipsch RB 25, eller är det helt fel typ av högtalare jag är ute efter?
http://www.hifihuset...id&id(visa)=323

Redigerat av GaylordFokker, 05 november 2004 - 18:58.

Postad 05 november 2004 - 19:04

jimmyroq
  • jimmyroq
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag är nog inte tillräckligt mycket audiofil för att kunna beskriva skillnaden i ord, men självklart är det ett bättre ljud jag pratar om - priset på 602:orna och 12L är nästan exakt samma. Om jag skulle försöka mig på att beskriva skillnaden så är Quad:s ljud mer difust i riktningen och inte lika sterilt som B&W. Sen tycker jag att 12L har mer detaljerad och djupare bas och inte lika vass diskant som 602:orna.

Sen kan ju utseendet vara en faktor också. Personligen hade jag lite svårt för de högglansiga Quad:arna, men jag har vant mig och ny tycker jag att det är riktigt snyggt. Quad:s låda känns annars mer som om den går att jämföra med B&W CM2 än 600-serien vad gäller ytfinnish.

Jag valde i allafall Quad när det stod mellan dessa två.

Postad 06 november 2004 - 00:55

Znurf
  • Znurf
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag har inget seriöst att jämföra med, men det första jag köpte var B&W, och just DM602 S3 som fronthögtalare. Jag tycker att det är ett bra ljud i dem, är ingen mästare eller ens ur nybörjarstadiet när det gäller HiFi och hemmabio, men jag tyckte att basen var bra i dem, dock så är det skönare (lite lättare / snabbare, vet inte hur jag ska förklara) när jag kör 5 kanals stereo än 2 kanal (kan ju bero på min förstärkare också, eller att jag bara lyssnar på musik från datorn och inte från DVD-spelaren) Sen är mitt rum också ganska litet så jag tror att basen kan bli ännu bättre (inte starkare eller mer dunk, men bättre iallfall) om mitt rum vore större...

Men en sak jag har förstått är iallfall att det är bäst att lyssna själv, om du har en HiFi-klubb nära dig kan du ju svänga förbi där påväg hem från jobb/skola och lyssna på lite olika, för smaken är ofta varierad, vissa tycker ju att en 150" bas med 10'000w Centrum är bäst och diskanter är överflödiga :D (sånna känner jag nog ;))

Postad 06 november 2004 - 05:49

jimmyroq
  • jimmyroq
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Skulle domhär också finnas med i diskussionen ? Klipsch RB 25, eller är det helt fel typ av högtalare jag är ute efter?

Ja, varför inte? Om du har möjlighet att provlyssna så tycker jag du ska göra det. Jag har inte lyssnat på stativarna, men likväl golvarna i samma serie. Jag tyckte att de lät bra, om än kanske inte lika bra som Quad. Dock föll de på utseendet för min del, ville inte ha mörka högtalare. Sen spräcker de iofs din budget något om du inte kan hitta ett bättre pris.

Redigerat av jimmyroq, 06 november 2004 - 05:52.

Postad 06 november 2004 - 11:19

GaylordFokker
  • GaylordFokker
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Ja, varför inte? Om du har möjlighet att provlyssna så tycker jag du ska göra det. Jag har inte lyssnat på stativarna, men likväl golvarna i samma serie. Jag tyckte att de lät bra, om än kanske inte lika bra som Quad. Dock föll de på utseendet för min del, ville inte ha mörka högtalare. Sen spräcker de iofs din budget något om du inte kan hitta ett bättre pris.

Jag bor i Örebro så jag har enklare att lyssna på Klipsch än Quad, hifihuset ligger ju här :D Golvarna har jag hört och dom låter ju ruskigt bra, när jag köpte stärkaren var dessa inkopplade http://www.hifihuset...id&id(visa)=319 och dom lät ruskigt bra men är lite dyra.

Men Quaddarna är i samma klass som klipsch alltså ?

Redigerat av GaylordFokker, 06 november 2004 - 11:20.

Postad 06 november 2004 - 12:02

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Tycker att du definitivt ska lyssna på Dynaudio audience 42 som har en matcheande center...fast ditt pris tak spricker nog lite...men men..de har alla de egenskaper du kommer uppskatta med tanke på vad du lyssnar på...

Mvh WazZO

Postad 06 november 2004 - 13:25

jimmyroq
  • jimmyroq
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Ja, mitt minne av Klipsch:s golvhögtalare var att ljudkaraktären var ganska lik Quad, jag tyckte iofs att Klipsch verkade färga ljudet något, men det kan mycket väl ha varit lyssningslokalen. Sen vet jag som sagt inget om stativarna. Det som kanske kännetecknar Quad är att deras stativare låter mycket större än vad de är.

Postad 07 november 2004 - 14:03

sam
  • sam
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Värt att lyssna på, kanske faller dig i smaken.

Totalsumma ca: 7300kr

Monitor Audio Bronze B4(Golvare)
Bronze Center

Postad 08 november 2004 - 17:43

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Och då någon annan än mig rekommenderat b4:orna så kan jag med gott samvete hänvisa till min annons :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.