Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja bygga på hembio anläggning!

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 november 2004 - 17:24

chazz
  • chazz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hejsan!

Efter att ha tagit mig ur en rejäl pengabristig situation har jag snart råd igen att köpa mig en Zanyo PLV-Z3 från Pipro (antagligen iallafall, inte fått svar via mail från dom nu på 3 dagar, så jag får se).
Dock så försvann hela min budget för själva hembio anläggningen som jag skulle köpa. Hade inte bestämt mig än för vad men nu sitter jag med MAX (och detta med lite tur) 5-6 papp att slänga på detta.
Illa, minst sagt.
Därför började jag spåna på om jag skulle köpa ett litet stormarknads sattelit paket eller om jag skulle bestämma mig för ett paket jag vill ha i slutändan och börja jobba på det, bit för bit.
Efter många om och men så har jag bestämt mig för att göra det sistnämnda, nämligen bestämma mig för en komplett anläggning som jag sedan köper bit för bit.
Det är här jag behöver er hjälp.
Att köra på och ta ett system för 80 papp känns väldigt onödigt samt orealistiskt då jag är en student (ja, inte ens det just nu, men efter sommaren) och inte har särskilt mycket pengar, även om jag drar ut på det hela och köper allt med stora tidsmellanrum.
Men det känns ju också tråkigt att kanske slita som ett djur för att få ihop till ett system som jag vill byta ut igen efter mindre än 6 månader, så det får ju ändå vara rejäla grejor.

Så, vad säger ni då?
Vad som behövs är reciever, frontar (golvare), surround (sattelit/golvare/stativ), center och sub.
DVD kör jag via vår dator i huset eller en Xbox, när jag har råd att köpa en sådan igen (fick sälja 3st konsoler, mer eller mindre alla mina spel samt min dator för att få pengar till bara projektorn).
Först och främst kanske man skall köpa frontar, reciever och center?
Men bara det i sig blir ju en jädra massa tusenlappar och då blir det inget för mina 5-6 papp.
Samtidigt kanske man kan hitta en lösning så att jag kan spara dessa 5-6 tusenlapparna och fortsätta spara fram till jul eller så och då köpa dessa delarna.
Krånglig situation.
Bestämt är iallafall att jag skall ha mig ett komplett system absolut senast i Mars, gärna i Januari/Februari.
Och det skall vara grejor som håller ett bra tag och av hög kvalité.
De skall enbart användas till film, visst, jag kommer nog spela lite musik med dom också men på den fronten har jag inga krav.
Jag vill ha så klart och skarpt ljud som möjligt, kanske sträva efter att kunna känna filmen så att man lever sig in i det hela lättare och riktigt njuter av att titta på DVD.

*pust* nu orkar jag inte skriva mer!
Håller tummarna nu att jag får en jädra massa svar! <_<

Redigerat av chazz, 06 november 2004 - 17:27.

Postad 06 november 2004 - 17:39

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
hm..inget lätt problem...

Beggat skulle ja rekomendera alt att köpa reciver o frontar..

Mvh WazZO

Postad 06 november 2004 - 17:49

sondell
  • sondell
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Det här är kanske inget bra förslag, men jag hade nog gjort det,
köpt ett mini paket, med dvd inkl reciever och högtalare för ~2000.
och sen snåla och spara som en jude till du kan köpa typ en bra reciever och frontar, sen spara på mera.

och det lilla paketet kan du säkert lura på nån släkting eller så?

Postad 06 november 2004 - 18:04

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Ta det hela stegvis!

Börja med en schysst ingångsreceiver t ex Yamaha 450 eller Denon 1705!
Vill du ha bra basresurs och gillar 2-kanal så kör på golvare som frontar!
Köp frontar, bygg på med center och bakre surround när du har pengar, avsluta med subwoofer sist! Jag lovar, tiden går fort och har man viljan så har man sparat pengarna till grejorna relativt fort.

Prosons nya Conquest serie kanske är något i högtalarväg i budgetklass:

http://www.fynda.se/...php3?prodid=600

Redigerat av Viggen, 06 november 2004 - 18:05.

Postad 06 november 2004 - 18:51

chazz
  • chazz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Viggen: Var väl ungefär så jag hade tänkt att göra.
Vad jag behöver nu dock är ju rekommendationer på alla delarna, som skall inhandlas stegvis.
Gärna värre grejor än de Proson högtalarna du länkade till.

En annan fråga är också om jag skall göra sondell föreslog och köpa något billigt kit sålänge och sedan köpa allt stegvis som Viggen skrev.
Eller om jag skall köpa ett par billiga frontar och en bra reciever och sedan sälja frontarna när jag har råd till det första steget i processen, vilket är frontar.
För som slutresultat i Januari/Februari vill jag ju inte sitta med Prosons budgethögtalare.

Hope I'm making some sense.

Postad 06 november 2004 - 19:34

Unregistered035505d1
  • Unregistered035505d1
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Onoff har några billiga Audio-pro högtalare för 697kr
säkert rent skärp men samtidigt bättre än inget.

Fördelen är väl att när du väl ska sälja dom så blir inte förlusten i pengar större än nån hundralapp eller två.

Såna här saker blir inte direkt omoderna , Så om det tar dig ett år att bygga anläggningen så gör det itne så mycket.

Börja med en sjyst förstärkare och DVD spelare , Kan rekomendera Denon DV-900 som en bra "budget" maskin. Kostar 125euro i tyskland mot ca 3000 här i sverige.

Redigerat av Unregistered035505d1, 06 november 2004 - 19:36.

Postad 06 november 2004 - 19:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Ja du... För mig känns det som att du snabbt vill ha riktigt bra grejor och dessutom billigt. En ekvation som sällan går ihop. Om du inte är så noga med musiken så är ju frågan om du behöver golvare. Stativare, center och sub borde räcka kanske och då har du nog sparat in någon tusing eller två också. En Yama 450 och ett Proson Reality paket hamnar på ca 5400 kr skulle jag tro. Då får du bättre grejor än plastpaketen på Siba m.fl. men vill du ha större/bättre ljud så får du nog hosta upp 10-15000 kr skulle jag tro.
"Värre grejor" än de som Viggen länkade till finns det massor men då kostar det också.

Postad 06 november 2004 - 19:57

chazz
  • chazz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag ber om ursäkt om jag har uttryckt mig helt galet.
Antar detta eftersom att det mesta som sagts hittills är självklarheter för mig, därför blir man ju lite konfunderad "läser de inte vad jag skriver eller har jag skrivit på kinesiska?" och det är nog dessvärre det sistnämnda. B)

Haka inte upp er på att jag har 5-6papp nu, det betyder inte att allt skall in där eller att jag bara har råd att köpa grejor för runt 1000-2000 kronor.
Att jag bara har så lite pengar till ljudet just nu är delvis anledning till varför jag författade denna tråden, då det skapar stora problem när det kommer till hur jag skall komma igång.
Jag är bered på att gå upp på "mid-end" steget och köpa tyngre grejor.
Självfallet blir hela ljudanläggning, när den är klar, dyrare än 15 000:-.
Så för att få in er alla i rätt riktning så kan jag väl tillägga att jag hade tänkt lägga 5-8 papp på frontarna, så kan ni nog uppskatta vad resten kan gå på samt vad jag skall köpa.
Då borde jag väl komma undan alla dessa "budget" stämplarna? ;)

Lite lösa frågor;

- Är det lönt att smälla pengar på en DVD-spelare om jag kan köra det via datorn?
Hur mycket bättre blir det, vad blir så mycket bättre och vilken prisdivison är vi inne på?

- Skall jag ta det i följande ordning; Frontar+receiver -> Center -> Surround -> Sub -> DVD (om nu DVD verkligen behövs)?

Och angående mitt uttalande när det gäller musik, jag har inga speciella krav eller så på den punkten pågrund av att jag först och främst är DVD fantast och kommer att spendera mest tid att titta på film.
Men detta betyder ju inte att jag behöver gå ned i pris och grejor för det och köpa något som ENBART är inställt för film, då väljer jag hellre något dyrare där jag göra både och.
Och detta i sin tur betyder inte heller att jag först och främst letar efter något som är uber för musik OCH film... GAH, hoppas att ni förstår för jag börjar få huvudvärk nu. <_<

EDIT: Summan av ovanstående svammel om ljudet; film är prioritet nummer ett, kan jag lyssna på musik också så är det ett stort plus! Golvare it is! B)

Redigerat av chazz, 06 november 2004 - 20:01.

Postad 06 november 2004 - 20:59

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Du får leta runt lite bland trådarna då. Börja med receiver. Sök på Yama 650, Marantz 5400 och kanske någon Denon eller H/K-modell. Finns massor om dem här. ca 4-5000 kr där. Sök sedan på högtalare, kanske B&W, Dali, Canton, Monitor Audio, Mordaunt-Short för att nämna några som det står en hel del om. När du synat trådarna så kanske du börjar få en uppfattning och då är det bästa att lyssna i någon butik om du har möjlighet.

Postad 06 november 2004 - 21:21

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Som ovanstående talare redan sagt, Yamaha som stärkare om du prioriterar film till ett schysst pris, har en Y-740 och är synnerligen nöjd med den. Pioneer o Sony har billiga/bra DVD-spelare. Grabben har ett X-box som DVD, den suger svårt hårt i bildkvalité jämfört med min Pioneer 454, fast den är en billig spelare.

Postad 06 november 2004 - 22:54

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Xboxen fungerar schysst som dvd-spelare så den kan han byta ut sist!
Gillar man h/k's karaktär kan en avr 230 rekommederas på receiversidan! En härlig grundpelare i ett hemmabiosystem, mycket bra i 2-kanal och grym i 5-kanal!

https://www.prisjakt...12286&type=.png

Postad 07 november 2004 - 00:22

chazz
  • chazz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Läste igenom alla inlägg jag kunde finna där det diskuterades högtalare i prisdivisonen 5-10 såväl som 10-15, så att jag har lite kött på benen och kan ställa mer raka frågor.

Viggen: Av de receivers jag kollat på tilltalade Yamaha 650 (som även Pefre nämnde) mig mest då den har ett system som ställer in receivern automatiskt (rumskalibrering?) och såvitt jag förstår har inte avr 230 det.
Men den kanske står sig högre i kvalitét än Yamahan gör?
Och är det svårt att kalibrera (om det nu är rätt ordval) en receiver?

På högtalarfronten funderar jag nu mellan Canton Ergo RC-L, Infinity Beta 50 och Klipsch RF35 (älskar designen!).
Kanske står sig dessa tre väldigt olika i ljudkvalitét (och därmed ser jag ut som en knas som väljer mellan dom) men många verkar gilla dom och Klipsch är så snygga att jag fäst mig vid dom något otroligt.
Vilka utav dessa tror ni passar mig bäst?
Film är som sagt prioritet nummer ett, men att kunna lyssna på musik och njuta såväl på den punkten är absolut inte fel.
Eller kanske jag skall titta på annat än dessa? (de verkar populära men samtidigt verkar de flesta som valt dessa vara musik fantaster).
Mest prisvärda dock verkar helt klart RL-C vara, från vad jag läst här på forumen!

Receiver köp blir det nog samtidigt som projektorn inhandlas och förhoppningsvis kan jag köpa frontarna runt jul.
Tills dess får jag koppla in lite gamla högtalare som ligger här och var, fick reda på för en stund sedan att farsan hade en hel del liggandes på något lager som jag kan använda tills min ekonomi har rest på sig igen. <_<

Redigerat av chazz, 07 november 2004 - 00:57.

Postad 07 november 2004 - 00:42

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Köp en beggad Z2 istället och lägg pengarna på en Marantz 7400 och lämpliga högtalare.

Postad 07 november 2004 - 00:52

chazz
  • chazz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Vad för högtalare är exempelvis lämpliga för en sådan receiver då?
Så att jag vet vilken prisdivison det är inom.
Tänker inte köpa en Z2'a (velat ha en Z3'a ett bra tag nu och blev väldigt deppig när min första budget till en sådan försvann), men kanske ändå kan bränna på lite till om jag nu köper allt stegvis (kanske har ett jobb runt juletid också som isåfall betalar bra).

Redigerat av chazz, 07 november 2004 - 00:52.

Postad 07 november 2004 - 08:35

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Av det jag hört och läst så har inte Yama sämre kvalité än H/K (snarare tvärtom eller hur Viggen <_< ). Det som skiljer dem åt mest är ljudklangen har jag förstått. Om man läser om hur förstärkarna uppfattas så brukar det heta: Yama - neutral , H/K - mörk, Pioneer - ljus, Marantz - hård et.c. Sedan bör man matcha högtalarna efter detta. Står en hel del om det också men med lite tålamod så får du säkert lite tips från mer kunniga (än mig) i denna tråd.
Du verkar ju ha tänkt lägga ner lite flis på detta så du skall nog inte ha för bråttom. När du fått ett par heta alternativ så är det ju bra om du kan lyssna på dem i butik eller ännu bättre låna hem.
Sedan att jag är av uppfattningen att det är viktigare att en cd låter bra än en film är ju en helt annan historia ;) .

Postad 07 november 2004 - 13:18

chazz
  • chazz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Svårt att inte ha lite bråttom när man är som en lite unge innan julafton. ;)
Projektorn kommer i slutet av November eller i början av December och det vore ju kul att kunna köpa ett par frontar samt en receiver inte allt för långt efter det.
När det första steget är klart så saktar jag nog ned lite.
Kollade vidare på receivers iallafall och fattade intresse för en annan istället, Yamaha RX-V1400RDS Titan (http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=5481).
Lite dyrare men verkar väldigt prisvärd samt kraftfull. Gillar även att den har YPAO.
Gjorde en snabb sökning på forumet också och det visade sig att en del gillade denna receiver och tyckte att den var prisvärd.
Det finns ju 2400 också, men som kanske inte är värd 4000:- extra (detta blev dock aldrig besvarat, så kanske kan någon Yamaha expert eller en ägare av någon utav dessa skriva av sig lite här i tråden?).
Blir nog en 650 eller 1400 om ingen har något annat att rekommendera högre än dessa.
Frågan är ju dock vilken utav dom.

Förövrigt har jag nog ångrat mig lite också och vill nog ändå trots allt ha högtalare som låter snuskigt bra när det spelas musik såväl som film.
Jag lyssnar trots allt på musik dagligen, skulle väl säga att 90% av min tid framför dumburken inkluderar musik, men dock enbart vid datorn.
Men när jag tänker mig två bjässe golvare i ett dedikerat rum (blir ingen biosalong, men ändå ett helt rum för bara projjen etc) av hög kvalité så blir jag väldigt sugen på att köpa mig en stor bunt CD-skivor. B)
Får la söka lite mer efter högtalare och kolla på lite utländska forum också, men det vore trevligt om lite mer folk kunde tränga sig in här i tråden och rekommendera lite grejor! <_<

Redigerat av chazz, 07 november 2004 - 13:23.

Postad 07 november 2004 - 13:31

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Av det jag hört och läst så har inte Yama sämre kvalité än H/K (snarare tvärtom eller hur Viggen <_< ). Det som skiljer dem åt mest är ljudklangen har jag förstått. Om man läser om hur förstärkarna uppfattas så brukar det heta: Yama - neutral , H/K - mörk, Pioneer - ljus, Marantz - hård et.c. Sedan bör man matcha högtalarna efter detta. Står en hel del om det också men med lite tålamod så får du säkert lite tips från mer kunniga (än mig) i denna tråd.
Du verkar ju ha tänkt lägga ner lite flis på detta så du skall nog inte ha för bråttom. När du fått ett par heta alternativ så är det ju bra om du kan lyssna på dem i butik eller ännu bättre låna hem.
Sedan att jag är av uppfattningen att det är viktigare att en cd låter bra än en film är ju en helt annan historia ;) .

Nej, Yamaha är inte av sämre kvalle än h/k! Man ska provlyssna och se vilken karaktär man gillar samt som du säger matcha högtalarkaraktär med receiver så ljudbilden blir bra! YPAO är mer avancerat än h/k's EzSet men det är annars ingen rocket-sience att tweaka och ställa in systemet, automatiska kalibreringar underlättar givetvis.

Postad 07 november 2004 - 13:31

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Förövrigt har jag nog ångrat mig lite också och vill nog ändå trots allt ha högtalare som låter snuskigt bra när det spelas musik såväl som film.

Tror jag är bra tänkt! Jag började med att köpa ett par Proson C88 (golvare) från Siba och sedan en Yama 450 innan jag ångrade mig B) . Fast nja... Yaman är jag nöjd med när det gäller film. Då duger den kanon för mina krav. Nya frontar kommer nästa vecka och då får vi se om 2kanalen låter bättre också. Sedan blir det säkert en ren 2kanalsförstärkare och gärna ett rum till B). Hoppas att du snart får inlägg av killar som kan en del om högtalare i din prisklass (JB och Hifisnubben kanske ;) ). Sätt ett PM till JB annars - jag tror inte han har något emot det.

Edit: Tror jag får komma på nya svenskakurset snart... <_< .

Redigerat av Unregistered1013, 07 november 2004 - 13:36.

Postad 07 november 2004 - 23:53

chazz
  • chazz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Slängde iväg ett PM till JB tidigare idag, får hoppas att han nappar senare då han tydligen inte gjort det än. :D
Om Yamaha är för film och Marantz för musik, vilket märke är då den bästa hybriden?

Postad 07 november 2004 - 23:54

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Slängde iväg ett PM till JB tidigare idag, får hoppas att han nappar senare då han tydligen inte gjort det än. :D
Om Yamaha är för film och Marantz för musik, vilket märke är då den bästa hybriden?

H/K :lol:

Postad 08 november 2004 - 06:57

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Tror inte någon kan säga vilken som är bäst utan det handlar mer om matchning mellan receiver och högtalare samt egen smak har jag förstått.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.