Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Graderingar

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 December 2004 - 10:29

petergt
  • petergt
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej

Har en ps42s4s och tycker att det är mycket graderingar i hudtoner, speciellt vid panorering och lite mörkare bilder.
Ganska störande med dessa effekter i längden.
Jag kör med Canal Digitals senaste Combobox, märkte ingen skillnad när jag bytte box från den gamla Nokia.
Ser även dessa effekter från DVD:n (pioneer) kör på scart, RGB, mycket bättre än box och antenn men fortfarande inte helt nöjd.
Ser samma effekter på vanlig antenn ingång, fasst värre.
Blir lite bättre om man stänger av DNle och drar ner skärpan,kontrast och färg, men då tappar man den klara fina bilden som man köpte tv för.

Har också problem med att tv:n stänger av sig själva ibland, eller startar av sig själva, har tagit ur batterierna på fjärren men det händer ändå.
Kan stänga av sig ett par ggr efter varandra, funkar sedan ett tag igen.

Butiken som sålt tv:n ska komma och kika på den den 28/12, de säger att de ev. ska byta den, så man kanske är ensam om dessa fel?

Finns det fler som har några av dessa problemen?

Postad 26 December 2004 - 19:18

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Du är inte ensam, jag har en Samsung PS-42P3S och den har samma problem.

Det är dock inte så ofta vi upplever detta. Framförallt är det i program med dålig upplösning och skärpa där större hudfärgade partier är i relativt snabb rörelse.

Sämst är en del analoga satellit sändningar <_<

Kan inte påminna mig att vi sett problemet vid digitala sändningar eller med DVD, så det är kanske bara att invänta de analogas ändningarnas snara död ? :lol: ;)

En helt anna sak är att jag skaffa en Canal digital combo box i Augusti för att kunna skippa Viasat mottagaren (kör bara TV3 och ZTV på den), men tji fick jag när Viasat stoppade detta. returnerade alltså comboboxen.

Vad jag dock han märka var att den hade märkbart sämre bild än den gamla Philips boxen som jag fick från Canal digital för ett par år sedan - mera brus och sämre färger var vad vi upplevde. Kanske har du ett bättre exemplar, annars finns det förbättringspotential där :)

G

Postad 26 December 2004 - 22:09

Unregistered3eaefe7e
  • Unregistered3eaefe7e
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag har exakt samma problem, både med boxer via rgb och dvd via rgb. Har en LG PX11, gjorde felanmälan 1/12, dom hämtade tvn den 7/12, har inte sett röken av den ännu. Jag hade tvn hemma i en vecka innan dom hämtade den. Testade 2 olika dvdspelare och 2 boxermottagare.

Postad 29 December 2004 - 11:42

petergt
  • petergt
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej

Firman som sålde min samsung har nu varit och tittat på den och konstaterde att det var inger fel på bildkvaliteten.
Detta accepterade jag inte, så vi kom fram till att de tog tillbaks tv:n.
De gick med på att byta till en Panasonic TH-42PA30, mycket mindre graderingar nu.
Lite sämre med ingångar i pannan, tex. ingen DVI.

Men nu är jag nöjd med bildkvaliteten.

/Peter

Postad 29 December 2004 - 19:19

Unregistered3eaefe7e
  • Unregistered3eaefe7e
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Bra att det löste sig för dig

Postad 29 December 2004 - 19:28

Unregistered8f7d7607
  • Unregistered8f7d7607
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Även NS har väldigt svaga graderingar. Klart bättre än samsung.

Postad 29 December 2004 - 21:36

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Samma problem med min Philips 9945:a, mest med digitalbox. Analogt har jag så dålig signal på, då den lätta grynigheten eliminerar bandningarna, eller de syns inte i alla fall.
Med DVD är de ytterst ovanliga, trots att det är en väldigt dålig kombinerad DVD/receiver från Eltax som ingick i ett hemmabiopaket från Siba för 3000:-

Postad 28 February 2005 - 10:46

getberg
  • getberg
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis köpt en philips 37PF9946 plasma tv. Jag har stora problem med det som jag tror kallas bandningar (ansikten flyter ihop vid rörelse) . Detta problem gäller alla tv-kanaler, men främst 3:an, 5:an och eurosport. Jag kör rgb via en scart som följde med min digital box, har en Nokia mediamaster. Vad ska jag göra för att slippa detta problem?

Har testat analoga sändningar via min antennkabel. Har samma problem, men det blir något bättre. Snälla hjälp mig. :P

/Per Sjödin

Postad 28 February 2005 - 21:04

getberg
  • getberg
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har köpt en ny scart på hifi-klubben. Ingen märkbar skillnad, har fortfarande dåliga ansikten vid rörelse. När jag kör dvd fungerar det dock bra. Är det någon som har något annat förslag?

Är detta ett problem som finns på alla plasmaskärmar? :P

Postad 28 February 2005 - 21:29

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
Detta med gradvisa hudtoner och även andra objekt med flera olika toner är ju ett problem för plasma övht. En av anledningarna till att jag inte är så förtjust i just plasmor. Har sett några "dyringar"(Pioneer 434 tex) som har väldigt lite av detta problem, men vet man om det så ser man det ändå direkt :P . Just lätt belysta ansikten ser man detta ganska snabbt på.

Postad 01 March 2005 - 07:45

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Har även sett detta på vanlig CRT, 100Hz:are 5-6 år gammal, när jag har kört via digital box. Gemensam orsak är väl begränsad diskret upplösning i någon del i återgivningskedjan, i detta fall den digitala komprimeringen.

Det borde bli bättre om hela kedjan producerades och återgavs digitalt. Kanske är detta ett problem som växer bort, jämför med problemen med de tidiga AAD CD-skivorna.

Det gäller att åtminstone se till att återgivningskedjan har det bitdjup (dynamik) som krävs, något som kanske de "billigare" plasmorna inte har.

Så om kontrasten är 800, 1000 eller rentav 3000 kanske inte är så intressant, intressantare borde vara det bitdjup plasman har, något som dock sällan diskuteras eller inses betydelsen av.

Så, vad för krav bör man ställa på en transparent återgivning av dagens DVB, DVD respektive morgondagens HDTV med avseende på bitdjup?

Postad 01 March 2005 - 17:15

getberg
  • getberg
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har lcd-tv samma problem?

Postad 07 March 2005 - 11:15

getberg
  • getberg
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har nu varit och tittat på lite dyrare plasma-tv, alla tycks ha problem med bandningar vid dåliga sändningar, exempelvis mtv och eurosport. Vissa tv-apparater hade lite mer bandningar än min Philips, andra hade lite mindre. Det verkar som att man får leva med detta problem :( . Jag anser inte att det är värt att lägga mycket mer pengar på en annan dyrare tv när problemet fortfarande finns kvar.

(Tittade bland annat på Pioneers flaggskepp, visst kunde man se bandningar även på den om man tittade riktigt noga.)

Med vänlig hälsning från Per.

Redigerat av getberg, 07 March 2005 - 11:24.

Postad 07 March 2005 - 23:20

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Har lcd-tv samma problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Av de 37" LCD som jag tittat på så är problemen mindre än
t ex pioneer 434.

/L

Postad 11 March 2005 - 12:54

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
låter som folk i den här tråden kör med för lite kontrast :unsure: ?
eller så kan det iofs bero på plasman men jag fick bort nästan alla graderingar bara jag ökade kontrasten!

exempelvis om ni kör med 60 på ljusstyrka och 50 på kontrast så prova att öka kontrasten till 70 och minska ljusstyrkan till 50-55.
ökar man kontrasten så måste man följa efter och sänka ljusstyrkan.

Edit: det kan vara så att plasma skärmar med ett högt kontrast värde måste ha ett högt värde på kontrasten i menyn för att kunna prestera bra
enbart spekulationer iofs ;)

Redigerat av Unregistered1008, 11 March 2005 - 13:01.

Postad 12 March 2005 - 10:18

getberg
  • getberg
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Har testat med att ha högre kontrast.Tack för tipset!. Är faktiskt ganska nöjd med min tv nu :huh:.

/Per

Redigerat av getberg, 20 July 2005 - 13:34.

Postad 20 July 2005 - 10:04

JTati
  • JTati
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej har precis införskaffat mig en Samsung S4S och lider jätte mycket av sk bandning..speciellt vid DVD tittande men även på vanligt TV tittande..

Köpte TV begagnat den är 7 månader gammal..kvitto finns undrar bara om man har rätt att "felanmäla" detta?

Någon som har fått sin tv uppgraderad eller utbytt pga detta "problem" eller är det som med döda pixlar att det får finnas en viss mängd av dem innan det anses som defekt?..

Postad 20 July 2005 - 13:31

getberg
  • getberg
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Du kan testa att höja tvns skärpa och kontrast, nästan till max. Då bör bandningarna försvinna.

Mvh Per

Redigerat av getberg, 20 July 2005 - 13:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.