Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IKEA´s Ljuskontroll startpaket 300Wx2 !?

53 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 januari 2005 - 13:08

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Hej, har kollat runt lite på olika fjärrstyrda system för att styra framförallt halogenlampor med trafo.
Jag har sökt i forumet utan att bli klokare. Vad jag har hittat så finns det massa bra pris på paket, men då saknar dom dimmer funktionen som jag är ute efter!

Men IKEA har ju ett startpaket med 2 st på/av:

Postad bild

Och även lösa dimmrar som man kan köpa till ovanstående paket:

Postad bild

även Clas Ohlson har startpaket och jag mejlade dom för att fråga vila som klarade av att dimmra halogenlampor med trafo:

-"Hej!
Vi har ingen trådlös mottagare som klarar att dimmra halogenlampor med transformator, dom klarar bara vanliga glödlampor.
Mvh. Stefan, kundtjänst Clas Ohlson"

så där sprack deras paket.

Så nu hoppas jag att någon kör med IKEAS och kan skriva att det funkar kalas till halogen... eller givet andra förslag..

Redigerat av DjHypnoz, 17 januari 2005 - 13:09.

Postad 17 januari 2005 - 13:10

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Jag kör med IKEAS och du kan styra upp till 8 eller 9st enheter med fjärrkontrollen den fungerar som den ska göra

Postad 17 januari 2005 - 13:47

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
kolla även Nexa de har en lösning för att dimra halogenlampor.'

Återförsäljar är t.ex Jula och Kjell & company

MVH Kribban

Postad 20 januari 2005 - 14:11

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Detta IKEA kit, styrs det med IR eller RF? Nexa lika så, finns det i IR utförande? Vill styra vissa lampor i mitt rum med min pronto, men det verkar dåligt med det då allt är RF. Och X10/eHem känns overkill när det är två lampor vi snackar om :P

Postad 20 januari 2005 - 14:21

jaegarolle
  • jaegarolle
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag kör med detta hemma

Det är på RF....alltså radio

Ja ! Du kan dimra halogenlampor. Om du tittar i mitt galleri finns det en bild på halogenlampor som sitter på 2 hyllor bakom soffan, de är styrda med dimmer (och de har en traffo)

Postad 20 januari 2005 - 14:22

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
B) Varför skall de diskriminera oss IR användare. De borde ju haft en IR-->RF enhet :P

Postad 20 januari 2005 - 16:01

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

B) Varför skall de diskriminera oss IR användare. De borde ju haft en IR-->RF enhet :P

Oftast sitter ju vägguttagen nere vid golvet och hamnar då gärna bakom bord, soffor och annat. Då funkar det inte så bra med IR.

Postad 20 januari 2005 - 16:10

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

:D Varför skall de diskriminera oss IR användare. De borde ju haft en IR-->RF enhet :P

Oftast sitter ju vägguttagen nere vid golvet och hamnar då gärna bakom bord, soffor och annat. Då funkar det inte så bra med IR.

Därav min önskan av en IR-->RF. Besides, med min pronto och de uttag jag har så skulle det nog funka utmärkt B) (pronto kan ju styra saker genom filtar och täcken... grymmestyrka på dom dioderna :lol:)

Postad 20 januari 2005 - 16:31

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

:D Varför skall de diskriminera oss IR användare. De borde ju haft en IR-->RF enhet :P

Därav min önskan av en IR-->RF. Besides, med min pronto och de uttag jag har så skulle det nog funka utmärkt B) (pronto kan ju styra saker genom filtar och täcken... grymmestyrka på dom dioderna :lol:)

Tyvärr skulle det nog inte säljas allt för många IR->RF-konverterare, så de skulle nog bli ganska dyra om nu någon tillverkade dem. Personligen tycker jag att det skulle vara bättre med RF i alla prylar istället.

Postad 20 januari 2005 - 16:34

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Tyvärr skulle det nog inte säljas allt för många IR->RF-konverterare, så de skulle nog bli ganska dyra om nu någon tillverkade dem. Personligen tycker jag att det skulle vara bättre med RF i alla prylar istället.

Sant, men innan vi är där så måste man kunna migrera ... tycker jag iaf :P Får väl bli nått hemmahack tillslut antar jag.

Postad 20 januari 2005 - 16:57

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag kör med detta hemma

Det är på RF....alltså radio

Ja ! Du kan dimra halogenlampor. Om du tittar i mitt galleri finns det en bild på halogenlampor som sitter på 2 hyllor bakom soffan, de är styrda med dimmer (och de har en traffo)

tack, just detta svar jag ville ha!

Ditt galleri är skit nice, har kollat en del på det innan .. tycker du har det riktigt mysigt och en hel del lösningar jag kommer koppa :P

Postad 21 januari 2005 - 10:03

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Jag har också letat efter IR dimmers och brytare, men utbudet är magert. Väggmonterade IR dimmers finns hos Elfa och Claes Ohlson, men Elfas är dyr och Classes är ful. Hittade slutligen en hos www.letsautomate.com som var billig, £15. Har beställt ett par stycken som borde dyka upp endera dagen, återkommer med testrapport. Dessa borde funka bra för belysningen. Kan jag nu bara hitta en IR-brytare av Nexa-typ är lyckan gjord. Jag vill ha en master-brytare för hela anläggningen, och då räcker det inte med 300W. Men jag har inga större förhoppningar om att hitta en. Man får kanske krypa till korset och köpa en IR-X10 omvandlare för 800kr.

/Micke

Postad 21 januari 2005 - 10:13

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Jag har också letat efter IR dimmers och brytare, men utbudet är magert. Väggmonterade IR dimmers finns hos Elfa och Claes Ohlson, men Elfas är dyr och Classes är ful. Hittade slutligen en hos www.letsautomate.com som var billig, £15. Har beställt ett par stycken som borde dyka upp endera dagen, återkommer med testrapport.

Väntar med spänning (:) no phun intended :()

Postad 02 februari 2005 - 09:54

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Jag har också letat efter IR dimmers och brytare, men utbudet är magert. Väggmonterade IR dimmers finns hos Elfa och Claes Ohlson, men Elfas är dyr och Classes är ful. Hittade slutligen en hos www.letsautomate.com som var billig, £15. Har beställt ett par stycken som borde dyka upp endera dagen, återkommer med testrapport.

Väntar med spänning (:) no phun intended :))

<{POST_SNAPBACK}>

Svenska posten tog 18 dagar (!) på sig att leverera paketet från www.letsautomate.com, men nu har jag äntligen mina IR-dimmers. Funkar skapligt, men jag är inte helt nöjd. Här är mina initiala intryck:

+ Billiga (£15), även om fraktkostnaden äter upp en del av vinsten
+ Snygga
+ Finns färdig .ccf-fil att ladda ner

- Styrningen är i enklaste laget, bara en knapp
- Passar inte riktigt i standarddosa, 'klumpen' är för stor
- Irriterande surrande ljud
- Funkar bara till glödljus

Styrningen funkar så att ett tryck tänder (till senaste dimmernivå), ett tryck till släcker och håller man intryckt så kör dimmern upp och ner, upp och ner tills man släpper. Det blir alltså svårt att få en mer exakt styrning till bestämda nivåer, när man inte ens vet om den är på väg upp eller ner...

För enklare behov är det ändå är bra alternativ till Elfas, som kostar 745kr.

Jag ska nog ändå ta och prova Clas Ohlsons, även om den är anskrämlig. Den kan man välja att styra med upp till fyra knappar om man vill; on, off, dimmer upp, dimmer ner. Man kan dessutom montera den på en sladd om man inte vill ha fast väggmontage.

/Micke

Redigerat av Unregistered2d0b50b3, 02 februari 2005 - 10:07.

Postad 02 februari 2005 - 10:26

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Hmmm... Lät ju inte helt bra då (i mitt fall) jag kommer att uteslutande styra halogen baserad belysning. Samt surrandet skulle jag aldrig stå ut med.

Vilken Classe produkt är det du syftade på?

Postad 03 februari 2005 - 10:52

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Det är denna som Clas Ohlson säljer för 395kr:

Art nr: 36-1288

"Dimmer i stilrent utförande med touch-funktion och fjärrstyrning. En lätt beröring eller med hjälp av vilken fjärrkontroll som helst tänder/släcker/justerar du din belysning. 95% av alla fjärrkontroller kan användas. Dimmerfunktionen kan användas till mekaniska och vissa elektroniska transformatorer (Läs på transformatorn). Tänd- och släckfunktionen fungerar för bägge ovanstående samt lysrör och energisparlampor. För utanpåliggande montage. 40-300W."

Jag köpte en igår och den funkar riktigt bra! Man kan programmera den med vilken fjärr som helst och använda 1, 2, 3 eller 4 knappar. Regleringen är jämn och fin, lätt att få rätt nivå. Den kan kopplas in på en befintlig lampsladd istf strömbrytare eller monteras fast. Dessutom helt tyst!

/Micke

Postad 07 april 2005 - 10:43

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Den där dimmern från Clas Ohlson låter riktigt trevlig måste jag säga. Jag är dock inte helt införstådd med hur den fungerar.
Vid första anblick ser det ut som en ersättare för den vanliga "in-wall" dimmern men samtidigt skrev du att den kunde kopplas till en befintlig lampsladd?
Om jag t.ex. har ett hyllplan med 4 spots, kan jag få dem att fjärrstyras av denna dimmer? Alla fyra har ju egen lampsladd, men går det att lösa med en grendosa eller?

Har dimmern fungerat väl sedan du postade ditt senaste inlägg mickelin01? Eller är det någon annan som också testat denna dimmer?

Postad 08 april 2005 - 09:32

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Dimmern funkar alldeles utmärkt. Det är bra att man själva kan programmera den med vilka knappar som helst på fjärrkontrollen. Enda problemet är att den kräver dubbelpolig anslutning (fas och nolla in, fas och nolla ut), vilket man inte alltid har i en befintlig väggkontakt. (Se denna tråd https://www.minhembi...topic=83248&hl= ) I ditt fall är ju detta inget problem utan snarare en fördel. Koppla ihop dina spottar med en grenkontakt, och montera sedan dimmern på den sladd som sitter i vägguttaget.

/Micke

Postad 08 april 2005 - 11:18

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Det låter kanon! Men jag har svårt att se hur man kopplar in dosan på en kabel? På Clas Ohlsons bild ser man ju ingenting för kopplingarna. Sen är det ju ett litet problem att man måste fästa den så att den syns (IR) vilket den ju ine gör automatiskt om man inte fäster den i väggen.
Fast det är ett smärre problem. Men som sagt var, hur kopplar man in den på en kabel? Finns det uttag på den eller behöver man göra ingrepp i kabeln?

Postad 11 april 2005 - 10:07

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Du kopplar in den precis som en vanlig lampsladdströmbrytare, dvs klipp av sladden och skruva fast fyra ledare, två in och två ut. Jag sprejmålade min vit och satte den högt upp på väggen, syns knappt. Manualen (rätt dålig) finns på www.dinalight.dk om du vill kolla. Där finns en bild som visar inkoppling på sladd.

/Micke

Postad 11 april 2005 - 10:54

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Det låter kanon, tack för informationen!

Är dock lite osäker på hur det ser ut när man har en kabel gående rakt igenom den på väggen. Du har inga bilder på din setup eller möjlighet att fixa? Det hade varit mycket uppskattat! :)

Postad 28 augusti 2005 - 18:03

Unregistered20209
  • Unregistered20209
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Ja finns det nån strömbrytare som man skulle kunna programera att fungera med ikeas dimmer dosa? jag skulle vilja kunna tända och släcka i taket med den dosan.

Länk till ikea dosan.

//Henric

Postad 03 september 2005 - 02:26

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2 015 inlägg
  • 0

Ja finns det nån strömbrytare som man skulle kunna programera att fungera med ikeas dimmer dosa? jag skulle vilja kunna tända och släcka i taket med den dosan.
Länk till ikea dosan.
//Henric

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Fast nu har väl denna produkt utgått, personalen sa det när jag var ute på IKEA...

Mvh
Passerati

Postad 04 september 2005 - 21:05

Unregistered20209
  • Unregistered20209
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Länk till ikea dosan.
//Henric

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Fast nu har väl denna produkt utgått, personalen sa det när jag var ute på IKEA...

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm oki det vet jag inget om jag köpte mitt "paket" för två veckor sen. Men jag antar av tyssnaden i tråden att det inte finns nått sätt att styra tex takbelysning med denna?

//Henric

Postad 06 september 2005 - 18:53

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2 015 inlägg
  • 0

Länk till ikea dosan.
//Henric

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm oki det vet jag inget om jag köpte mitt "paket" för två veckor sen. Men jag antar av tyssnaden i tråden att det inte finns nått sätt att styra tex takbelysning med denna?

//Henric

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha... 2 veckor sedan... gick in på hemsidan och sökte på varuhus och produkten finns inte i min stad - kanske därför som personalen sa som de gjorde ?

Men att köra takbelysningen smidigt med denna tror jag inte går, då det verkar som det enbart finns produkter för "vanliga" strömuttag.

Annars får du väl höra med någon elinstallationsfirma om "det intelligenta huset" borde ju finnas lite lösningar att ta tillvara på där...

Mvh
Passerati

Postad 17 januari 2006 - 11:42

jussi ™
  • jussi ™
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Merten's strömställare/dimmer med IR eller hellre RF mottagare...

Postad 20 januari 2006 - 11:47

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Kolla min tråd där jag skrivit lite om den här och liknande produkter:
https://www.minhembi...howtopic=112803

Lite andra kommentarer:

- Det är visst dimmers som ingår i startpaketet, inte bara on/off

- Produkter är inte alls utgången. Den har bara varit tillfälligt slut på flera ställen ett tag.

- En fördel med ikeas dimmers jämfört med de flesta andra fjärrstyrda är att man kan dimma både upp och ned samt även gå direkt till en vald nivå, 1-9. Andra får man trycka så att de börjar dimma automatiskt och sedan trycka igen när den skall stanna.

- De flesta dimmers anger att de endast är för glödljus. Men ofta funkar det med fler varianter än så. Halogen är ju en sorts glödljus. Lågvolts-halogen kräver transformator dock som kan vara av konventionell eller elektronisk (switchad) typ. Kolla om din transformator anger att den är dimmbar med både framkants- och bakkants-styrning. Skall finnas symboler för vilka dimmers som är kompatibla med vilka transformatorer och tvärt om, men det verkar tyvärr som de inte finns på speciellt många produkter.

- Nexas trafo med inbyggd trådlös dimmer är en smidig lösning om det är just det man vill ha

Postad 05 februari 2006 - 19:52

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Någon som lyckats lura ut Pronto-koder för att styra IKEAs dimmers?

/Micke

Postad 10 februari 2006 - 16:12

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3 403 inlägg
  • 0
Du har redan skrivit om koder till pronto i dess tråd....

Postad 16 februari 2006 - 08:05

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna, som finns på Rusta för 249 kr. Användbar?
Postad bild

Postad 17 februari 2006 - 10:00

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3 403 inlägg
  • 0
flyttar tråden till Inredning & möbler

Postad 17 februari 2006 - 22:40

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Ja, det där är samma som NEXA:s 'silverserie'. Kan alltså styras med NEXA:s fjärrar och med Pronto. Funkar utmärkt.

/Micke

Postad 21 februari 2006 - 20:35

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Du hittar en hel del i denna tråd som bara handlar om detta.X-10 väggswitchar?, x10 ehem etc

Postad 21 februari 2006 - 22:35

chicken
  • chicken
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Vad tror ni om denna, som finns på Rusta för 249 kr. Användbar?
Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Nån som testat? IKEA's verkar ju utgått! :) Annars köper jag 200% hellre på IKEA än rusta...

Redigerat av chicken, 21 februari 2006 - 22:35.

Postad 22 februari 2006 - 16:32

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Har läst igenom tråden men jag verkar inte få nåt svar på om det finns någon trådlös dimmer som kan styra lågwatts halogenlampor med trafo...

Funkar ikeas egen dimmer eller vilken ska man ha?

har redan testat med en trådlös.. den funkade inte allt för många timmar.. vet att man får ett "burr" från transformatorn.. men det kan jag leva med

Har förövrigt ikeas "norrsken"...

Postad 22 februari 2006 - 18:58

chicken
  • chicken
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

har redan testat med en trådlös.. den funkade inte allt för många timmar.. vet att man får ett "burr" från transformatorn.. men det kan jag leva med

<{POST_SNAPBACK}>

Vad hände? Pajjade något? :) Jag köpte en Nexa Fjärrkontakt 2+1 för 199:- på K-Rauta idag. 2st Av/På, 1st Dimmer. Tänkte använda dimmern min moddade lackhylla med Claes Ohlson Spots med elektronisk trafo men det kanske inte är någon bra idé? Tyvärr är man ju ingen elektriker.

Postad 22 februari 2006 - 19:15

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Tar hela historien.. jag köpte en vanlig dimmer av en kompis som e elektriker eller ja han fixade den till mig via jobb.. ganska dyr.. den höll i 3 dagar.. sen la den av.. trodde bara att det var den som var fel konstruerad.. men fick en ny och den gjorde samma sak.. köpte en på rusta.. den höll också bara ett par dagar...

Sen bestämde jag mig för att ha en trådlös dimmer istället.. så jag bad min polare (elektrikern) att sätta in ett 220 uttag i taket.. och det gjorde han.. testade då en trådlös dimmer.. det funkade att dimmra ett par ggr sen funkade inte det heller.. gick bara att stänga av och sätta på spottarna.. och till slut så fungerade den inte alls..

om man har halogen spottar med elektronisk trafo så måste man ha en speciell dimmer... annars så går dom isönder.. har skickat lite mail till ett par butiker och hört mig för.. inväntar bara svar nu sen får vi se vad som händer...

Postad 25 februari 2006 - 01:21

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
chicken
Såg att IKEA Barkaby (Sthlm) har dom kvar. Såg dom förra veckan. Ifall du bor i Sthlm är det bara o köpa hem o prova!
Öppetköp.

Postad 25 februari 2006 - 13:29

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Ska in och kolla på Ahlsell på måndag om det finns någon dimmer som klarar av mina spottar..

klart man vill ha fjärr ju.. :P

Postad 25 februari 2006 - 14:50

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Nexa har en fjärrstyrd halogentrafo med inbyggd dimmer. Finns på Kjell&Co för 199kr. Jag köpte två stycker, de funkar utmärkt! OBS: max 105W, jag har 5 st 20W spottar på varje. Hade problem i början med att det började blinka och slutligen slockna helt efter ett tag, upptäckte att det satt en 50W lampa i en av hållarna. Sedan jag bytt den till 20W funkar det felfritt!

Kan styras med valfri Nexa-fjärr eller med Pronto.

/Micke

Postad 08 mars 2006 - 22:25

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Fjärrstyrd dimmer finns på denna sida..

http://www.elfa.se/e...ter/se/6547.htm

Fjärrstyrd transformator på denna..

http://www.proove.se...lart/s2000.html

Om man kopplar en vanlig dimmer för glödljus dvs glödlampor till en transformator så håller den inte många timmar som sagt.. :)
Man måste såklart he en elektronisk dimmer till en transformator.. :D

Men det enklaste är väl att sätta in 230V spotlights??

Viktigt är oxå att kolla så att man inte överbelastar både dimmer och transformator utan att man väljer ngt som passar till sin egen anläggning.. 5st 20W spot räcker med en 105W Trafo, men ska du ha 50W så räcker det definitift inte..

Färgerna på trådarna i väggen är inget att lita på vid en gammal installation. Man måste alltid mäta för att vara säker..
Svart eller vit har varit fas förr men nu är det brun som gäller.
Svart eller vit har oxå varit nolla förr men är nu blå
Röd har i gammla installationer varit jord men är nu gul/grön
De flesta andra färger är troligtvis en tändtråd eller mellantråd.. TROLIGTVIS..
Låter det invecklat? Ta då hjälp av en elektriker.. Tänk på dina nära & kära bränn inte ner huset.

Postad 09 mars 2006 - 22:48

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Ok... men om man har spottar till på vajer med tillhörande trafo som på mitt Norrsken

Har testat med trådlös dimmer och kopplat ett vägguttag i taket.. men dimmer funktionen funkar inte..
vill inte lägga ut en massa onödiga pengar på någor som jag vet inte kommer att funka ändå...

ska få hit en kompis som är elektriker som får titta på det.. kanske får man special beställa via Ahlsell?

Är ju ute efter fjärrkontrolls funktionen.. lat som man är.. :unsure:

Redigerat av Unregistered8cacec98, 09 mars 2006 - 22:49.

Postad 28 mars 2006 - 20:59

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Om man kopplar en vanlig dimmer för glödljus dvs glödlampor till en transformator så håller den inte många timmar som sagt..  :wub:
Man måste såklart he en elektronisk dimmer till en transformator.. ;)

Hum, så Rustas fjärrdimmer funkar inte med downlights med transformator, korrekt?

Postad 29 mars 2006 - 16:36

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Är elektriker själv och har ett dimmerpaket från rusta. Det framgår tyvärr inte om den klarar att dimmra en trafo, men jag tvivlar. Har inte provat heller. Fråga i butiken när du köper den.

För övrigt är den kanonbra, mycket bra räckvidd. Det enda man kan klaga på är att den flimmrar lite vid lägsta ljusflödet. Står iofs att den ska användas mellan 40-300W.

Postad 30 mars 2006 - 07:09

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Palahöja, använder du dem till halogen eller vanliga glödlampor?

Postad 30 mars 2006 - 17:11

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag kör den på vanliga glödlampor och på läslampan som det sitter osrams "concentra spot" Har sett att på vissa vanliga dimmrar som är specade för att klara halogen, så rekomenderas det ändå att inte göra det. Jag tror dock att det ska gå bra.

Förövrigt är alltid en elektronisk dimmer bättre. Den dimmrar både glödljus och transformatorer. Blir heller inget "surr" som det kan bli i en vanlig. Den blir lite dyrare tyvärr och jag vet inte om det finns i dessa plug in dimmrar. Kan försöka höra mig för på Ahlsell eller Elektroskandia.

Postad 30 mars 2006 - 18:25

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Jag kör den på vanliga glödlampor och på läslampan som det sitter osrams "concentra spot" Har sett att på vissa vanliga dimmrar som är specade för att klara halogen, så rekomenderas det ändå att inte göra det. Jag tror dock att det ska gå bra.

Förövrigt är alltid en elektronisk dimmer bättre. Den dimmrar både glödljus och transformatorer. Blir heller inget "surr" som det kan bli i en vanlig. Den blir lite dyrare tyvärr och jag vet inte om det finns i dessa plug in dimmrar. Kan försöka höra mig för på Ahlsell eller Elektroskandia.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena Palahöjda

Har fortfarande inte hittat ett fjärrstyrd dimmer som klarar av mina spottar..

har dock bara bett en vän att kolla på Ahlsell vet inte om Elektroskandia har något

Får väll lägga ner detta med fjärrstyring och köpa en vanlig istället..

har du någon att rekommendera?

Postad 30 mars 2006 - 18:52

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
För ett antal månader sen var jag i kontakt med Ikeas kundservice för jag var intresserad av en dimmer till mitt Ikea spotlight-system som heter Termosfär. Dom sade att eftersom Termosfär har en konventionell transformator så ska det inte vara något problem med Ikeas Koppla. Det är väl en likadan trafo till Norrsken? Då borde Koppla funka till Norrsken oxå. Ring Ikea och fråga.

Postad 30 mars 2006 - 21:42

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
stellan_artois har du verkligen fått det att fungera med IKEA:s dimmerpaket? Är väldigt tveksam till det men säger du det får jag väl tro dig. Står faktiskt "Får endast användas till armaturer med vanliga glödlampor och halogenglödlampor för 220-240V." på deras hemsida.. Termosfär har ju transformator och 12V lampor.. :huh:

Postad 30 mars 2006 - 22:34

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Näe....jag har inte provat. Jag bara sade vad Ikea svarade när jag frågade angående dimmern till Termosfär. Ring och kolla.....säger dom att det funkar så får väl dom stå för kostnaden om det inte gör det. Transformantorn är ju på 230v eller så och den sitter innan halogenlamporna och den är mekanisk så rent logiskt borde det funka.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.