Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MCE 2005 och DVB-S/T/C

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 januari 2005 - 10:17

Unregistered15075a6f
  • Unregistered15075a6f
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Eftersom denna fråga dyker upp med jämna mellanrum i olika former tänkte jag redogöra lite snabbt för hur detta går till om man inte vill gå via en extern box.

Nödvändig hårdvara HTPC:
DVB-S/T/C kort (i mitt fall Hauppauge Nexus-s DVB-s)
CI-modul (i mitt fall Hauppauge CI)
Conax CAM + Canal Digital abonnemang

Mjukvara HTPC:
MCE 2005
Showshifter 3.10 + Girder Commands
Girder 3.3.7 + MCE Plugin

Förutsättning är att MCE 2005 är installerat och fungerar.

1) Installera DVB-instickskort med drivrutin
2) Installera Showshifter. Lägg genväg till Showshifter i "Accessories/Media Center/Media Center Programs" Showshifter nås nu via menyn "More programs..." i MCE.
3) Installera Girder med MCE-PlugIn (www.promixis.com).
4) Ladda ner och installera ShowshifterCommands från Showshifter.com/extras.
5) Konfigurera Grider med MCE-PlugIn och Showshifter Commands.
6) Klart

Nu kan du med MCE-fjärr starta Showshifter och efter genomgången kanalsökning och konfigurering av EPG, kanalplaner mm mm använda Showshifter för att titta på, spela in och timeshifta DVB-S/C/T ifrån MediaCenter och styra hela härligheten med MCE fjärren. Beroende på konfiguration kan du sedan se på det inspelade materialet direkt ifrån MCE och bränna ut det på DVD mm mha t ex Sonic Prime Time eller Sonic Encoders.

Detta är, enligt mig, en smidig lösning på problemet med att se på digitalTV genom MCE.

Postad 25 januari 2005 - 08:17

Unregistered15075a6f
  • Unregistered15075a6f
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Lite mer info om ovanstående. På skoj laddade jag ner MCE-skin till Showshifter och nu märks det inte lika tydligt att man lämnat MCE och gått in i Showshifter för att få fullt DVB-s stöd, eftersom GUI presenteras på ett relativt likadant sätt.

Länk till skin:

http://home.grandecom.net/~teagan/

Edit: Länkar till de olika delarna i denna lösning (inlägget ovanför):

Showshifter + ShowshifterCommands.gml:
http://www.showshifter.com

Girder + MCEPlugIn:
http://www.promixis.com

Nexus-s drivare (ver 2.18c):
http://213.221.87.83...port_nexus.html

SonicPrimeTime (bränn "riktiga" DVD inne i MCE):
http://www.sonic.com...uxe/default.asp

Redigerat av Unregistered15075a6f, 25 januari 2005 - 08:24.

Postad 25 januari 2005 - 10:27

Unregisteredcca7e880
  • Unregisteredcca7e880
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Det här lät riktigt spännande!

Hur pass knöligt är det att sätta upp så att det känns riktigt intregrerat?
Jag tänker t.ex på att kika på inspelade materialet i MCE etc.

Hur är det smidigaste "arbetsflödet"?
1) Se på och spela in LiveTv i Showshifter. Timeshifting?
2) Gör allt annat i MCE, inkl. se på mtrl som är inspelat m. ShowSh. ?

Några erfarenheter av multipla kort?
Jag tänker främst på ex. analogt PVR-150 tillsammans m. DVB eller kanske i ett extremfall 1 PVR-150 och 2 DVB-kort?
Skulle det gå att ex. spela in på DVB via Showshifter och titta på analog TV samtidigt via antingen SS eller MCE?

Postad 25 januari 2005 - 10:43

Unregistered15075a6f
  • Unregistered15075a6f
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Det här lät riktigt spännande!

Jajjemensan, det var jättekul att sätta upp!

Hur pass knöligt är det att sätta upp så att det känns riktigt intregrerat?
Jag tänker t.ex på att kika på inspelade materialet i MCE etc.

Inga problem alls. Man ställer in i Showshifter i vilken kvalitet inspelat DVB-s/c/t material skall ha, Du kan även får det i WMP9-format (DVR-MS). Lagra allt material i MCE-foldern och det blir tillgängligt i båda miljöerna.

Hur är det smidigaste "arbetsflödet"?
1) Se på och spela in LiveTv i Showshifter. Timeshifting?

Ja när det gäller DVB-s/c/t så använder jag Showshifter. Tyvärr kan jag inte få in Viasat genom HTPC och använder därför MCE för att spela in och Timeshifta TV3.

Om man har Showshifter, så minskar egentligen behovet av att använda MCE eftersom Showshifter klarar nästan allt MCE gör. Men jag använder helst MCE för att se på mtr och bränna ut det på DVD.

Några erfarenheter av multipla kort?
Jag tänker främst på ex. analogt PVR-150 tillsammans m. DVB eller kanske i ett extremfall 1 PVR-150 och 2 DVB-kort?
Skulle det gå att ex. spela in på DVB via Showshifter och titta på analog TV samtidigt via antingen SS eller MCE?

Kul att du frågar eftersom jag kör PVR350 (för analoga sändningar) i samma HTPC. Showshifter går bara att sätta upp antingen för analogt eller digitalt DVB-s/c/t - inte båda samtidigt. Jag kan alltså köra inspelning av t ex Canal + och titta på analog sändning i MCE samtidigt eller tvärtom. Och det går att spela in i MCE och Showshifter samtidigt också, alltså en analog inspelning pågår samtidgt som en DVB-s/c/t inspelning. Tänk på att det blir en aning krävande för diskar bara.

Med MCE-skinnet blir det också väldigt likt och Wife/girlfriend friendly.

Postad 25 januari 2005 - 11:39

Unregisteredcca7e880
  • Unregisteredcca7e880
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Tyvärr kan jag inte få in Viasat genom HTPC och använder därför MCE för att spela in och Timeshifta TV3.

Gruff, det där är ju ett aber...
Jag kör ComHem, vilket då alltså skulle kunna innebära att jag får köra TV3, Kanal5, MTV och ZTV via MCE och sedan byte applikation för att se resten av kanalerna?

Det skulle ju göra själva zappande klart mycket mer omständigt tyvärr...

Postad 25 januari 2005 - 12:37

Unregistered15075a6f
  • Unregistered15075a6f
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag kör ComHem, vilket då alltså skulle kunna innebära att jag får köra TV3, Kanal5, MTV och ZTV via MCE och sedan byte applikation för att se resten av kanalerna?

Jag vet inget om ComHems kanalplaner eller hur det fungerar, men om du bara få TV3, Kanal5, MTV och ZTV via analog signal så hamnar du i samma båt som mig - dvs två olika applikationer för olika typer av utsändningar MCE för analog och Showshifter för DVB-s/c/t.

Postad 02 februari 2005 - 11:49

JEttan
  • JEttan
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Om man har Showshifter, så minskar egentligen behovet av att använda MCE eftersom Showshifter klarar nästan allt MCE gör. Men jag använder helst MCE för att se på mtr och bränna ut det på DVD.

Vad för ytterligare funktionalitet får jag egentligen med att köra MCE2005 och Showshifter istället för Showshifter enbart?

Postad 04 februari 2005 - 11:03

Unregistered15075a6f
  • Unregistered15075a6f
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Vad för ytterligare funktionalitet får jag egentligen med att köra MCE2005 och Showshifter istället för Showshifter enbart?

MCE2005 och Showshifter ger ju dig möjlighet att köra både analog och digital-TV i en och samma burk med en och samma fjärr. (det är ju det tråden handlar om) och det är hyfsat enkelt att sätta upp.

Skillnaden mellan Showshifter och MCE är nog mest en smaksak. Finns väl en aning fler plug-ins till MCE och jag tror att det kommer att ske mest utveckling på MCE-plattformen - men idag är det nog hugget som stucket.

Postad 03 mars 2005 - 22:55

kalle117
  • kalle117
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Tintin4fun!!

Skulle behöva lite hjälp av dig.....

Har installerat Showshifter 3.11 och Girder 3.3 + att jag har laddat ner MCE Remote pluginen från Promixis och installerat den i Girder.
Laddade även ner Showshiftercommands.gml och öppnade den i Girder.

Är det sedan bara att köra "learn event" på dom funktionerna på fjärren som du vill mappa????
Har ett problem dock, när jag kör tex "Volym upp" efter det att man klickat på "learn event" så uppfattar inte girder detta pga av att OS'et ökar volymen, verkar som OS'ets drivare tar över innan kommandot kommer till girder.
Vilken MCE fjärr har du och hur har du löst det?

Postad 04 mars 2005 - 07:53

Unregistered15075a6f
  • Unregistered15075a6f
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Tintin4fun!!

Skulle behöva lite hjälp av dig.....

Visst, shoot....

Har installerat Showshifter 3.11 och Girder 3.3 + att jag har laddat ner MCE Remote pluginen från Promixis och installerat den i Girder.
Laddade även ner Showshiftercommands.gml och öppnade den i Girder.

Ja, det är så jag också har gjort.

Är det sedan bara att köra "learn event" på dom funktionerna på fjärren som du vill mappa????

Exakt!

Har ett problem dock, när jag kör tex "Volym upp" efter det att man klickat på "learn event" så uppfattar inte girder detta pga av att OS'et ökar volymen, verkar som OS'ets drivare tar över innan kommandot kommer till girder.

Just funktionen volym upp är ju densamma i både MCE (OS:et) och Showshifter så den brydde jag mig inte om att mappa upp eftersom den redan finns (om du förstår hur jag menar). För mig spelar det ingen roll om det är själva showshifters volymkontroll eller OS:ets masterkontroll som jag höjer och sänker. Huvudsaken är ju att ljudet höjs och sänks när man vill. Eller har jag missförstått din fråga??

Vilken MCE fjärr har du och hur har du löst det?

Fjärren jag använder är denna: Microsoft

Postad 01 juni 2006 - 08:13

MrTommy
  • MrTommy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Detta verkar fungera förträffligt ju! :)

Finns det fortfarande MCE skins till den aktuella versionen av showshifter, eller funkar det bara med äldre versioner?

Postad 01 juni 2006 - 22:00

aneben
  • aneben
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har showshifter stöd för något softcam plugin så man slipper köpa en CI och CAM?

Postad 02 juni 2006 - 12:23

Unregistered15075a6f
  • Unregistered15075a6f
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Finns det fortfarande MCE skins till den aktuella versionen av showshifter, eller funkar det bara med äldre versioner?

Länken till MCE-skin längre upp i tråden tycks inte fungera, efter att ha snabbt kollat runt på showshifter's hemsida kunde jag inte hitta något. Men det fanns en editor om du orkar skapa ett eget skin.

Har showshifter stöd för något softcam plugin så man slipper köpa en CI och CAM?

Har ingen aning. Jag kör den hårda (och dyra) vägen. Men det är väl bara att prova. Personligen kan jag ingenting om Softcam och hur det fungerar så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Postad 05 juni 2006 - 05:42

MrTommy
  • MrTommy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Är det möjligt att få igång text-tv i showshifter?

Eller finns det något annat sätt att få svensk text till filmkanalerna?

(Jag har samma TV-kort och CA-modul som tintin4fun)

Redigerat av MrTommy, 05 juni 2006 - 05:43.

Postad 06 juni 2006 - 09:04

MrTommy
  • MrTommy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
tintin4fun: Till vad har du mappat "back" knappen på mce remoten? Det är ju en rätt viktig knapp i MCE.

Jag hittade den...

Redigerat av MrTommy, 06 juni 2006 - 14:38.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.