Fixade svärta-problemen på min PS42V4S!
Postad 28 januari 2005 - 23:47

Postad 29 januari 2005 - 09:22
G
Postad 29 januari 2005 - 15:34
Hur tog du dig in i service menyn ? Har själv en Samsung PS42-P3SX, skulle vara intressant att se om det funkar även hos mig.
G
Ha tv'n avstängd genom att stänga av den med fjärren, sedan trycker du:
info+menu+mute+power on
Kan vara lite svårt att få till, men brukar gå efter ett par försök.
Har själv varit inne och tweakat färgerna. Han minskat ner det grönstick som annars är tydligt på min UPC-digital-tv. Inställningarna för
färger finns i menyn undur colors och det är gain som du ska peta på. Ett HÖGRE värde av t.ex. grönt ger MINDRE grönt. Logiskt??? Knappast... För min del har det räckt med att ändra ett fåtal steg, varje steg gör ganska stor skillnad.
Postad 29 januari 2005 - 15:56
Hur tog du dig in i service menyn ? Har själv en Samsung PS42-P3SX, skulle vara intressant att se om det funkar även hos mig.
G
Ha tv'n avstängd genom att stänga av den med fjärren, sedan trycker du:
info+menu+mute+power on
Kan vara lite svårt att få till, men brukar gå efter ett par försök.
Har själv varit inne och tweakat färgerna. Han minskat ner det grönstick som annars är tydligt på min UPC-digital-tv. Inställningarna för
färger finns i menyn undur colors och det är gain som du ska peta på. Ett HÖGRE värde av t.ex. grönt ger MINDRE grönt. Logiskt??? Knappast... För min del har det räckt med att ändra ett fåtal steg, varje steg gör ganska stor skillnad.
Äntligen!!!
Oj vad jag har funderat över denna meny! Jag har redan förbättrat (den rätt usla) dnie-funktionen rätt radikalt. Återkommer senare med ytterligare kommentarer.
Postad 29 januari 2005 - 16:16
Du är en hjälte - det funkar tydligen på mer än en Samsung plasma

Har dock inte vågat röra något än ...

G
Postad 29 januari 2005 - 16:28
>>> szandos
Har dock inte vågat röra något än ...![]()
G
Äääähh, kom igen! Skriv bara upp värdet som du pillat i så är det ju lugnt. =)
Postad 29 januari 2005 - 17:03
Postad 29 januari 2005 - 18:14
På min S4S fick jag ställa ner Gamma Grön lite för att få bättre svärta.
Blev faktiskt lite bättre.
Postad 30 januari 2005 - 18:44
Postad 31 januari 2005 - 12:35
>>> szandos
Du är en hjälte - det funkar tydligen på mer än en Samsung plasma![]()
Har dock inte vågat röra något än ...![]()
G
Det finns i min servicemeny i alla fall, en reset-funktion som återställer allt till fabriksinställningen.
Oj vad jag har funderat över denna meny! Jag har redan förbättrat (den rätt usla) dnie-funktionen rätt radikalt. Återkommer senare med ytterligare kommentarer.
Vore intressant att se vad du har ändrat för parametrar. Du får gärna rapportera när du är nöjd. Är inte heller speciellt imponerad av dnie som jag tycker försöker skärpa till saker alldeles för mycket.
Redigerat av szandos, 31 januari 2005 - 12:37.
Postad 31 januari 2005 - 13:42

Postad 31 januari 2005 - 14:06
går det att förbättra via service menyn?
mch martin
Postad 31 januari 2005 - 15:07
hejsan köpte denna samsung plamsa för ett par dar sedan,när jag ser på dvd tycker jag att svärtan inte är så bra ser ut som grötigt och flera olika nyanser även när det är riktigt ljus tex soluppgång
mch martin
Jag vet inte... Testa ändra själv och se!

Postad 31 januari 2005 - 15:19
Postad 31 januari 2005 - 18:58
Lite nyfiken bara hur har du kopplat dvdn scart,komp,dvi??hejsan köpte denna samsung plamsa för ett par dar sedan,när jag ser på dvd tycker jag att svärtan inte är så bra ser ut som grötigt och flera olika nyanser även när det är riktigt ljus tex soluppgång
mch martin
Postad 31 januari 2005 - 20:36
Vore det inte naturligt att nivån på blå röd och grön var desamma? På min var grönt satt betydligt högre än de andra. Hur är det på era?
Har för mig att röd hade högst värde tätt följt av grön och därefter blå. Men jag vet inte om jag är inne på samma ställe. Under Picture improvment->colors->R Gain osv...
Se svar ovanVar i servicemenyn ändrar ni nivå på R G B.

Postad 01 februari 2005 - 01:36
Postad 01 februari 2005 - 15:47
Hade samma problem när jag körde scart till min s4a,bytte sen o använder nu dvi kan säga att de försvann till 99%.Du bör nog använda en dvdspelare med åtminstånde component ut lr allra helst dvi utgång.hmm har skart mellan tvn och dvdn,går det på andra sätt?är väldigt lite insatt
Postad 01 februari 2005 - 17:10
tror inte min denver dvd har det,efter vad jag läst här på forumet så verkar det vara lite problem med SAMSUNG PS-42V4S och dess dvi ingång?
undrar med hur man kopplar in surroundet till plasman?har försökt men inte lyckats,har en yamaha rx-v596rds förstärkare.
ska fixa en digital box för det va inte så bra bild på den annaloga har kabelvision
En sista fråga fick finger av tryck på skärmen när jag satte upp den,vad använder man bäst för att ta bord dom?
antagligen väldig korkade frågor,men som sagt är ganska nollställd på detta
mvh martin
Postad 01 februari 2005 - 19:29
1.Dvi är en en utgång som skickar bilden digitalt,den har alltså inte blivit omvandlad till analog signal innan den skickas vidare från din dvd,oftast blir denna bild bäst eftersom den inte tappar info på vägen genom några d/a a/d omvandlare.Skulle inte tro att du har någon sådan på din Denver dvd. 2.Skulle gissa på att om du tar ut ljudet genom MONITOR OUT på plasman ner till din Yamaha så får du ljudet att funka? 3.Använd en speciel duk med microfibrer som används torr för just ömtåliga ytor som tex dataskärmar o plasma,se till att den inte är av den sorten som repar bara.okej!,nu är det så att jag är väldigt ny på detta område,vad menas med dvi?
tror inte min denver dvd har det,efter vad jag läst här på forumet så verkar det vara lite problem med SAMSUNG PS-42V4S och dess dvi ingång?
undrar med hur man kopplar in surroundet till plasman?har försökt men inte lyckats,har en yamaha rx-v596rds förstärkare.
ska fixa en digital box för det va inte så bra bild på den annaloga har kabelvision
En sista fråga fick finger av tryck på skärmen när jag satte upp den,vad använder man bäst för att ta bord dom?
antagligen väldig korkade frågor,men som sagt är ganska nollställd på detta
mvh martin
Postad 01 februari 2005 - 20:56
har du tips på nån bra dvd med dvi utgång?gör inget ifall den har inbyggd video och är billig.
blir det analog överföring med skart?
mvh martin
Postad 01 februari 2005 - 20:58
Postad 02 februari 2005 - 11:23
Jag har inga problem med svärtan när man kollar på tv-kanalerna å på txt-tv. så fort man ändrar till de externa ingångarna så blir svärtan avsevärt mycket ljusare.
Och det hjälper inte att man ändrar på ljusstyrkan å kontraststyrkan.
Postad 02 februari 2005 - 19:39
1.Kolla tråden med dvd spelare!Har själv en Pioneer668 o är mycket nöjd med den,om den är billig är ju ganska relativt beroende på vad du har för budget men har du en plaasma för 20-25 tusen så bör du nog satsa en på en dvd spelare med hyfsad kvalitet för att få ut de bästa möjliga av bilden.668an har de flesta utgångar du kommer att behöva inom överskådlig framtid.okej tack för svaren
har du tips på nån bra dvd med dvi utgång?gör inget ifall den har inbyggd video och är billig.
blir det analog överföring med skart?
mvh martin
2.Ja
Postad 02 februari 2005 - 20:42
tänkte på man har inte köpt fel plasma?nu när jag läste att hdtv snart är här?
mvh martin
Postad 02 februari 2005 - 20:59
Din plasma blir ju inte sämre för att de kommer hdtvokej!tack igen för hjälpen,funderar lite på BBK DV971H verkar bra och billig ca 1900kr
tänkte på man har inte köpt fel plasma?nu när jag läste att hdtv snart är här?
mvh martin

Postad 09 juni 2005 - 21:50

Är inte helt nöjd med fabriksinställningarna så om nån har tweakat lite får ni gärna dela med er.
Postad 21 juni 2005 - 21:56
Skulle ju vara skoj och veta om någon har tweakat på lite på sin Samung. Har tyvärr
en PS-42P4A själv, för att vi arrangerar events åt samsung och har sådana på spons.
Är inte helt nöjd med fabriksinställningarna så om nån har tweakat lite får ni gärna dela med er.
Har du tweakat nåt? Skulle vara intressant att veta vad man ska pilla på.
Jag har en PS-42P4A och är väldigt nöjd med bilden med komponent, vga eller DVI. TV-bilden är ju däremt groteskt usel.

DNIe tycker jag för övrigt är helt oanvändbart, det enda som händer är att kontrasten blir extremt hög? (Eller är det bara jag som är felkalibrerad?)
/H
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar