Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudet före bilden på LG PX12

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 February 2005 - 18:09

Maxton
  • Maxton
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat mig en LG PX12 som jag är supernöjd med förutom en sak.
När jag kopplade in min förstärkare så kommer ljudet någon millisekund före bilden. Lipsyncen funkar inte. Man blir något sur på detta fenomen!
Detta gäller när jag spelar DVD och har boxern på och tar ut ljudet via förstärkaren. Inte när jag tar ljudet via tvn. Någon som har upplevt detta? Någon som vet hur man åtgärdar de?

Detta är vad jag har,

TV:LG PX12
DVD: Pioneer 454
Boxer: Thomson DTI 2000
Förstäktare: Onkyo 602

Dvdn är kopplad med scart till tvn. Optisk kabel till förstärkaren.
Boxern är kopplad med scart till tvn. Koaxial till förstärkaren.

Provade att koppla upp allt till min gamla tv. Och då funkade det klockrent!

/Fredrik

Postad 12 February 2005 - 18:13

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Ja, lip sync kan uppstå tyvärr! LG's chip fixar lip sync bra för tv-ljudet men när man går via receivern så behöver du justera i antingen receivern eller dvd-spelaren om du har de funktionerna där. För dvd får jag lite lip sync problem ibland på min PY10x.

Redigerat av Viggen, 12 February 2005 - 18:13.

Postad 12 February 2005 - 18:23

Maxton
  • Maxton
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Varken dvdn eller recievrern (tror jag) har dessa funktioner. Har inte lärt mig allt om receivern än. Köpte den tillsammans med tvn....

Det är förbaskat irriterande att lipsyncen inte funkar. Upplever den mer på vissa filmer. Speciellt på Star Wars filmerna. LOTR filmerna funkar den bättre. Men inte bra!

Finns det inget annat man kan göra åt saken?

/Fredrik

Postad 12 February 2005 - 18:29

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Varken dvdn eller recievrern (tror jag) har dessa funktioner. Har inte lärt mig allt om receivern än. Köpte den tillsammans med tvn....

Det är förbaskat irriterande att lipsyncen inte funkar. Upplever den mer på vissa filmer. Speciellt på Star Wars filmerna. LOTR filmerna funkar den bättre. Men inte bra!

/Fredrik

Kör du via Scart eller komponent, tycker jag har mindre problem via komponent men är ej säker. Kan du sätta delaytid på i högtalarsetup på receivern så kanske det kan hjälpa!

Postad 12 February 2005 - 21:18

Maxton
  • Maxton
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Kör du via Scart eller komponent, tycker jag har mindre problem via komponent men är ej säker. Kan du sätta delaytid på i högtalarsetup på receivern så kanske det kan hjälpa!

Dvdn klarar inte komponent. Men jag har provat scart, s-video och koaxial med samma resultat. Verkar inte som om det går att sätta delaytiden på receivern tyvärr.

Ska man verkligen godkänna ett sådant här problem med en tv som kostar 25K +?

/Fredrik

Postad 12 February 2005 - 21:26

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Det är upp till dig att avgöra. Man ser att nya receivrar har lipp sync funktion eller kommer i deras nyare serien då det är ett problem som ökat! Man ser lipp sync problem även hos projektorägare etc ej enbart plasmaägare.

Postad 12 February 2005 - 21:44

P2V
  • P2V
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Riktigt, problemet blir mindre via komponent under förutsättning att du kör progressivt från DVD'n. DVD gör då den tidskrävande linjedubblingen innan bilden och ljudet går skilda vägar. Detta minskar eller i bästa fall eliminerar problemet.

Postad 12 February 2005 - 22:44

P2V
  • P2V
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
[quote name='Maxton' date='Feb 12 2005, 21:18 ']
[quote]

Ska man verkligen godkänna ett sådant här problem med en tv som kostar 25K +?

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Tyvärr gäller det alla bildvisare med inbyggda linjedubblare och inget man kan ge dessa skulden för. Kan bara uppmana alla som tänker skaffar ny receiver som skall användas ihop med en projektor, LCD eller plasma att se till att det finns "audio delay" eller "lip sync" funktion för att inte riskera få problem.

Redigerat av P2V, 13 February 2005 - 08:45.

Postad 13 February 2005 - 10:45

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Hej

Beror det inte på hur bra elektroniken sköter sig? Är det lite dyrare och bättre elektronok så gör den sitt jobb fortare och därmed slipper man lipsync problemet.

Vad jag har noterat så är det väldigt många LG ägare som har problemet. Jag har t.ex inte hört om problemet från Panna eller Pioneer ägare. Har jag fel? Vilka verkar vara värst drabbade?

/Stefan Bäckman

Redigerat av Stefan Bäckman, 13 February 2005 - 10:45.

Postad 13 February 2005 - 13:12

P2V
  • P2V
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Hej

Beror det inte på hur bra elektroniken sköter sig? Är det lite dyrare och bättre elektronok så gör den sitt jobb fortare och därmed slipper man lipsync problemet.

Vad jag har noterat så är det väldigt många LG ägare som har problemet. Jag har t.ex inte hört om problemet från Panna eller Pioneer ägare. Har jag fel? Vilka verkar vara värst drabbade?

/Stefan Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte detta är bundet till vare sig märken eller hårdvarukretsar. Eftersom linjedubbling innebär att man måste vänta in information från flera "fields" innan den progressiva bilden kan genereras så blir det automatiskt en fördröjning oavsett hårdvarukrets. LG PX12 och PY10 har Faroudja DCDi chipet som anses vara ett av de absolut bästa. Läste i senaste nummret av Hemmabio om externa scalers (som i princip gör samma jobb externt som plasmor måste göra internt). Dom räknade med 60 ms för att processa bilden och hade inbyggd kompensering för detta. 60 ms stämmer ganska väl med min egen erfarenhet då ljudet skickas direkt från källan till receivern och bilden interlaced till plasman som får sköta linjedubblingen.

Redigerat av P2V, 13 February 2005 - 14:03.

Postad 14 February 2005 - 09:19

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Då kan man ju fråga sig när första plasman/lcdn med ljud in- och ut-gångar som sköter fördröjningen automatiskt. Vad vet jag, det kanske finns redan. Någon som vet?

Om nu fördröjningen är 60 ms hur lågt måste man gå för att inte störas av det? Reagerar man verkligen på 60 ms?

Jag tror jag ska göra en liten test när jag kommer hem. Om jag inte minns fel kan man ställa in en fördröjning i AC3 filtret/FFDshow.

/Stefan

Postad 14 February 2005 - 18:41

Maxton
  • Maxton
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Var inne hos försäljaren(en polare till mig) idag och han ringde LG för att kolla med dom.
Dom svarade som tidigare inlägg att det är ett känt fenomen på alla plasmerna. Men LG sa att man skulle gå in i sevice menyn och ändra audio delayen till 1. Så skulle det funka. Men kunden, jag, fick absolute inte gå in i sevice menyn. ;) Utan det skulle försäljaren göra. Men när dom har lagt på luren så säger försäljaren, det fixar du bättre än mig. B)

Stack hem och ändrade delayen till 1 och vips så funkar lipsynken kanon!

Passade på att plocka med mig en Onkyo 402 dvd me. Var tvungen att prova progressive scan på plasman. Kanonbild!!!!

Så nu är allt frid och fröjd igen!

Tackar för alla svar!

/Fredrik

Postad 14 February 2005 - 19:10

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
I vilka lägen fungerar nu lip sync efter din ändring av audio delay till 1 och vad stod det på innan ? Förstår inte hur det skulle fixa synken om man kör via dvd då ljudet går via receivern helt!

Redigerat av Viggen, 14 February 2005 - 19:12.

Postad 14 February 2005 - 19:13

P2V
  • P2V
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Var inne hos försäljaren(en polare till mig) idag och han ringde LG för att kolla med dom.
Dom svarade som tidigare inlägg att det är ett känt fenomen på alla plasmerna. Men LG sa att man skulle gå in i sevice menyn och ändra audio delayen till 1. Så skulle det funka. Men kunden, jag, fick absolute inte gå in i sevice menyn.  ;) Utan det skulle försäljaren göra. Men när dom har lagt på luren så säger försäljaren, det fixar du bättre än mig.  B)

Stack hem och ändrade delayen till 1 och vips så funkar lipsynken kanon!

Passade på att plocka med mig en Onkyo 402 dvd me. Var tvungen att prova progressive scan på plasman. Kanonbild!!!!

Så nu är allt frid och fröjd igen!

Tackar för alla svar!

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Vad du ändrade på var den interna synkningen dvs när både ljud och bild skickas till plasman. Detta är sällan något problem. Vad dom flesta upplever som ett problem är när ljudet skickas till en extern receiver, då hjälper det inte att ändra audiodelay i plasman utan detta måste göras i receivern.

Postad 15 February 2005 - 06:07

Maxton
  • Maxton
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Vad du ändrade på var den interna synkningen dvs när både ljud och bild skickas till plasman. Detta är sällan något problem. Vad dom flesta upplever som ett problem är när ljudet skickas till en extern receiver, då hjälper det inte att ändra audiodelay i plasman utan detta måste göras i receivern.

Ok, men det funkar iaf. Både för DVDn och Boxern via extern förstärkare. Fråga mig inte varför........ Det är bara någon enstaka gång när man har precis bytt kanal på boxern som lip syncen inte hänger med. Men efter 2-3 sekunder så har den korrigerats.

Delayen stod på 3 från början.

/Fredrik

Postad 16 February 2005 - 15:20

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Nån som vet om det finns en extern enhetet som kan fördröja ljudet? Helst då med ett par ingångar/utgångar...

Postad 16 February 2005 - 16:46

Maxton
  • Maxton
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Var lite för snabb att ropa hej! Problemet kvarstår....
Det roliga var att det funkade ett tag eller nått.

Det blir till att byta förstärkare till en med delay/lip sync på.
Surt, jag som gillar min Onkyo 602........

/Fredrik

Postad 16 February 2005 - 22:27

karon
  • karon
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Även jag har lip-sync-problemet som det talas om. Har noterat att felet blir mindre när man tittar på modernare produktioner av hygglig teknisk kvalitet (exvis så synkar "24" alldeles utmärkt. Detta talar ju för att det är processningen av bilden i skärmen som tar tid medan ljudet ju går "raka vägen" genom recievern. Även jag letar efter antingen en separat förstärkare eller en "hemmabio-anläggning" som har audio delay-funktion. Tips, anyone?

K

Postad 17 February 2005 - 09:15

ErikH
  • ErikH
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hur fungerar fet med fördröjningen när man spelar via konsol eller PC? Det måste ju gännas himla segt om bilden ligger efter var som sker i spelet?? Någon?

Postad 17 February 2005 - 09:18

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Hur fungerar fet med fördröjningen när man spelar via konsol eller PC? Det måste ju gännas himla segt om bilden ligger efter var som sker i spelet?? Någon?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ej märkt något via xbox!

Postad 17 February 2005 - 13:08

piddepan
  • piddepan
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Jag tycker faktiskt att bilden ligger något före ljudet på min plasma när jag kör via plasmans egna högtalare! (px12x) Har inte testat att ändra audio delay i menyn! Såg att den stod på 5, ska nog testa att ändra lite där idag!

Postad 17 February 2005 - 14:03

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Nån som vet om det finns en extern enhetet som kan fördröja ljudet? Helst då med ett par ingångar/utgångar...

<{POST_SNAPBACK}>

Felston och Primare har separata delay-boxar

elis

Postad 17 February 2005 - 14:36

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

elis

Någon länk till dem, info, priser ?

Postad 18 February 2005 - 08:40

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

elis

Någon länk till dem, info, priser ?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.felston.com/
http://www.primare.nu/

Postad 30 June 2005 - 22:26

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Precis så har jag med min PS2 och dans-matt-spel. Bilden är fördröjd, så man måste göra stegen "lite" tidigare än jag behövde på min CRT-TV. Suger. Blev lite bättre när jag bytte till Psycore Component Kabel. Även att köra i 4:3 läge ger mindre fördröjning.

Nu är det nästan helt ok, resten är väl en vane/timing fråga...

Postad 30 June 2005 - 22:28

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har ej märkt något via xbox!

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka typer av spel har du kört? När jag kör bil-spel eller diverse skjut-spel o dyl. märker man inget. Bara i "rytm/timing" spel ;)

Postad 19 January 2008 - 09:24

tobbeg
  • tobbeg
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tar upp en gammal tråd även om jag har en annan tv än vad trådens skapare hade. Detta verkar dock inte vara ett tv-specifikt problem.

J ag har en Toshiba 42x3030, jag har problem både när jag kör bild och ljud via HDMI frånn HTPC samt från boxer digitaltv som går in via scart.

Är det nån som har några bra ideer?

Postad 06 March 2008 - 11:04

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Tar upp en gammal tråd även om jag har en annan tv än vad trådens skapare hade. Detta verkar dock inte vara ett tv-specifikt problem.

J ag har en Toshiba 42x3030, jag har problem både när jag kör bild och ljud via HDMI frånn HTPC samt från boxer digitaltv som går in via scart.

Är det nån som har några bra ideer?

Jag har ett liknande problem med min samsung ps-42c96hd, LJUDET kommer före BILDEN! mitt 5.1 system har ingen delay funktion och tvn "ska vara så" enligt samsung supporten!
jag kan tillockmed ha analog tv och analog kabel till hemmabion och ljudet är FÖRE!
det är ju inte det lättaste att ångra ett köp när man har öppnat den! vad ska jag göra?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.