Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI adapter till HDMI kabel för att spara pengar?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 februari 2005 - 09:21

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Kan man köpa en vanlig HDMI-HDMI kabel typ 8 m som man ska ha till sin projektor, och sen bara koppla på en DVI-adapter i ena änden? För då kan man ju flytta kabeln när man ska koppla in sin dator till projektorn och därmed tjäna in en slant tills man köper en riktig kabel... Detta borde väl gå?

Postad 21 februari 2005 - 08:09

kapten
  • kapten
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Kan man köpa en vanlig HDMI-HDMI kabel typ 8 m som man ska ha till sin projektor, och sen bara koppla på en DVI-adapter i ena änden? För då kan man ju flytta kabeln när man ska koppla in sin dator till projektorn och därmed tjäna in en slant tills man köper en riktig kabel... Detta borde väl gå?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Ja det finns att köpa, har själv köpt Monsters HDMI-kabel och en Hdmi-hona till Dvi-hane adapter. Har dock inte hunnit testa kombinationen då jag väntar fortfarande på min S-97.

Mvh /Nicke

Redigerat av kapten, 21 februari 2005 - 08:10.

Postad 24 februari 2005 - 22:50

Unregistered7f71c906
  • Unregistered7f71c906
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Det går utmärkt!

Postad 14 juni 2005 - 16:29

Joyimbo
  • Joyimbo
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Läste just att tv apparater med dvi anslutning fungerar med HDMI, men man måste köpa en adapter. Frågan är om det blir sämre signal då? Självklart blir det väk det i liten grad, men vet någon om det blir markant. Ska köpa en tv med dvi anslutning och vill gärna i framtiden kunna ta del av HDMI, det är därför jag hör om någon vet samt även vad dessa adaptrar kostar.

Tack

Postad 14 juni 2005 - 16:56

arntos
  • arntos
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Du kan jo bruke en kabel som har DVI i den ene enden og HDMI i andre enden. Da slipper du adapter, men et adapter koster et par hundre lapper,

Postad 14 juni 2005 - 19:23

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
DVI & HDMI kör med samma bildsignal så det är bara själva kontakten som skiljs åt.
HDMI har även med ljud, vilket ej DVI klarar.
Från början var DVI endast tänkt att fungera med kablar upp till 3 meter. (kabel mellan monitor & dator).
Men i och med HDMI satt krav på kabelkvallite mm så fungerar nu även DVI/HDMI kablar med mycket längre kablage.

För övrig är det helt ok att använda HDMI i ena ändan och DVI i andra, funkar klockrent.
Kör själv med detta då jag ansluter PC’n till projektor’n.

Postad 14 juni 2005 - 20:30

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

DVI & HDMI kör med samma bildsignal så det är bara själva kontakten som skiljs åt.
HDMI har även med ljud, vilket ej DVI klarar.
Från början var DVI endast tänkt att fungera med kablar upp till 3 meter. (kabel mellan monitor & dator).
Men i och med HDMI satt krav på kabelkvallite mm så fungerar nu även DVI/HDMI kablar med mycket längre kablage.

För övrig är det helt ok att använda HDMI i ena ändan och DVI i andra, funkar klockrent.
Kör själv med detta då jag ansluter PC’n till projektor’n.

<{POST_SNAPBACK}>

Satt just å tänkte på om sån där sladd e bra me HDMI på ena änden å DVi på andra.. så man tacka för svaret! :D

Postad 14 juni 2005 - 20:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
hdmi - dvi eller tvärtom är som sagt inga problem, finns till och med färdiga sådana kablar så man slipper adaptrar.

// Flyttar även tråden till "Bildkablar för digital överföring"

Bifogad fil(er)

Redigerat av tb303, 14 juni 2005 - 23:29.

Postad 14 juni 2005 - 20:54

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Martin.M -snygg bild, precis sådan kabel har jag och den fungerar utmärkt :D

Postad 17 juni 2005 - 20:07

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Jag har Monster med adapter (4500kr gulp!! :) ) och den fungerar perfekt men om du ska byta ofta medllan HMDI och DVI mellan dator och proje så kan det bli slitningar i kopplingen, tror jag iaf...

Postad 09 augusti 2005 - 22:18

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Jag har en lindy 10m DVI som har en HDMI adapter från min Panna S97 DVD till DVI anslutning på min projje, vilket funkar mycket bra. Det jag undrar över är om jag byter projje som har HDMI in och använder även här en adapter för lindy kabeln, blir det då sämre än att använda en helt dedikerad HDMI kabel? :wub:

Postad 26 augusti 2005 - 01:03

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 991 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske, men hdmi & dvi är nytt för mig :)
Om jag kikar på tex Monster Cables har de bara hdmi till dvi kablar, men om jag nu skaffar en dvdspelare med dvi ut och en skärm med hdmi in...ska jag inte ha en kabel som bör heta dvi till hdmi?? Visst...en hdmi till hdmi med en dvi adapter bör funka...men varför hittar jag inga dvi till hdmi kablar?

/ Erik

Postad 26 oktober 2005 - 21:37

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Har tidigare haft DVI-DVI mellan HTPC och projektor. I och med den nya projektorn måste det bli DVI-HDMI. Vill helst inte köpa ny kabel. Vågar man lite på en DVI-HDMI-adapter från Onoff eller Kjell Och Company för 150 kr eller kommer det bli trassel med bilden tror ni? Någon som provat?

Tyckte inte jag kunde utläsa något svar på det i tråden...

Väldigt tacksam om någon har erfarenhet eller väl byggda teorier om det :)

Postad 28 oktober 2005 - 11:27

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Kör en DVI - HDMI adapter från Clasohlssons, fungerar utmärkt!

Postad 28 oktober 2005 - 13:40

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
du har alltså testat och det funkar finfint?. Bra! Precis vad jag behövde höra. Tack tack! :rolleyes:

Postad 30 oktober 2005 - 12:38

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

du har alltså testat och det funkar finfint?. Bra! Precis vad jag behövde höra. Tack tack! :P

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, kan inte klaga på något!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.