Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PE5120 vs PJ-TX10

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 February 2005 - 16:28

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej

Vet att det är två olika projektorer men vilken hade ni valt? Motivera gärna varför:)

Kommer köra från en denon dvd med komponent...

PE5120 eller PJ-TX10 ?

Mvh Filip

Redigerat av Fille_yeah, 23 February 2005 - 18:00.

Postad 23 February 2005 - 20:11

callme911
  • callme911
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Beror på om du är kännslig för regnbågar. 5120 är en nyare proj, och har på så sätt en hel del fördelar. Absolut minimum för acceptabel bild på LCD får man enligt mig på PT-AE500 och Z2 - allt därunder ger för mycket screen door och halvkass svärta. TX10 kan enbart rekommenderas om din budget är begränsat och du har problem med regnbågseffekt på DLP.

Postad 23 February 2005 - 22:06

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
OKej...Ifall vi säger rent bildmässigt om vi bortser från regnbågseffekt? Bättre bild på benqen då med tanke på dens dvi ingång?

Mvh Filip

Postad 24 February 2005 - 10:59

callme911
  • callme911
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Bildmæssigt ær BenQn bra mycket bættre. Du får mindre screen door, och kan på så sætt få større bild utan skymmande hønsnæt :-) Kontrasten ær dessutom en hel del høgre, villket absolut kommer mærkas i mørka scener. Enda nackdel(som, tyværr, ær stor før vissa) ær regnbågarna - annars ær det en riktigt bra proj før pengarna. Ser du inga regnbågar ær du lær du bli riktigt nøjd med 5120.

Får be om ursækt før de konstiga bokstævarna - ær i Danmark, orkar inte trycka omljud(¨) varenda gång jag ska skriva ä, ö eller å ;-)

Postad 25 February 2005 - 16:47

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Har själv funderat på dessa två (och LG 91) men jag har blivit mer å mer skeptisk till DLP projjar. Har sett regnbågar på alla jag sett. Kollade bara någon minut på MT200 å då såg jag regnbågar. HAR inte sett på PJ-TX10 själv, men jag kommer nog att köpa den om jag handlar nu i de närmaste dagarna. Annars sparar jag till något annat. Så ett tips kolla på någon vettig dlp om du ser regnbåge eller inte.

En annan sak, om du ska köpa hitachin tror jag du får skynda dig, de har (rätta mig om jag har fel) slutat tillverkats. Så utbudet på dem är nog inte så stort.

Postad 25 February 2005 - 20:22

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Okej: ) Det visste jag inte att dem hade...är ett knapptryck nära en tx10 nu...fast kan ändå inte låta bli att tänka på en z2: a...fast det är 3-4 000 i priskillnad och i nuläget har jag en skitdvd...

vad tycker ni? köpa en lite billigare projektor tex tx10 och hellre lägga ngn tusenlapp på en bra dvd också ?

kanske en svår fråga men....

Verkar dock vara svårt att få en visning av en tx10...bor i Skåne (Hässleholm) har för mig att du MR_jimmy frågat om visning häromkring ( kan blanda ihop dig med ngn annan :) )? isf, har du fått ngt svar på den frågan...

/Fille

Redigerat av Fille_yeah, 25 February 2005 - 21:07.

Postad 25 February 2005 - 21:00

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Stämmer bra, jag är också från hässleholm (utanför) har kollat runt lite å nästan ingen eller rättare sagt ingen alls har PJ-TX10. Ringe Björsells idag å de hade inte den. Dataporten kanske kan få in den, iaf om man ska tro deras hemsida. De har andra Hitachi men inte TX10:an så man kanske ska höra med dem.

Dataporten

Postad 25 February 2005 - 21:07

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ska dataporten orka ta in den ska man nog hellst köpa den där också tror jag...kan dock höra med dem. Du har inte kollat i kristianstad? Var på Hifi klubben och skulle kolla på en benq för ngn vecka sedan...dem verkade dock inte ha tx10:an ...

Den är kanske för gammal:(

Men köp en nu mr_jimmy så du kan bjuda in mig på filmkväll i veckan :)

/Fille

Postad 25 February 2005 - 22:18

Unregisteredc1c415e3
  • Unregisteredc1c415e3
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Fick min tx10:a idag och jag är skitnöjd.Har iof inte ägt nån annan projje bara kollat hos en kompis som hade en gammal dlp och jag kunde inte kolla en hel film men som sagt den är GAMMAL säkert att dom nya är bättre men då det inte fanns nåt ställe att kolla så vart det en billig lcd och jag är kanon nöjd.Kolla itbolaget.com har 8 st i lager säljes för 8841:- sen tillkommer frakt

//Doc

Postad 26 February 2005 - 01:31

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Jo jag har faktiskt satt in huvudet innanför hifi klubbens dörr några ggr. Har då bara kollat någon enstaka minut på MT200, å som jag skrev ovan såg jag regnbågar direkt. Därför har jag inte kolla på benq:n alls eftersom den har sämre rotationshastighet på färghjulet, vilket leder till mer regnbåge. Men dem verkar trevliga förövrigt. Jag frågade också om de kunde fixa ett annat märke å annan proj. De kunde dem, men då var man tvungen att ta den, inget öppet köp alltså.

Haha! jaja jovisst !! :)

Doc: Ser du inga oönskade effekter, typ rutnät? Vilket avsånd sitter du på? Pixligheten?

Postad 26 February 2005 - 02:01

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tror faktiskt det blir en beställning på en tx10 imorgon...Är med intresserad av ifall du ser tex screendoor? då jag bara kommer sitta på ca 3 meters avstånd...men andra sidan bara ha ca 70" bild...

fresten, hur långt tid tog det för dig att få hem projjen från dagen du bestälde från it ?
Mvh Fille

Postad 26 February 2005 - 10:13

Unregisteredc1c415e3
  • Unregisteredc1c415e3
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
screendoor har jag inte sett än men den är pixlig om flyttar sig närmare men jag har inte fått mina kablar så jag kan köra ps från dvd:n. Just nu innan jag fått mina kablar så använder jag dom medföljande och har en ca 1.6m bred bild och sitter ca 3,2 m ifrån så då ser man inga konstigheter.Jag blev iaf mer nöjd än jag trodde jag skulle bli,blev riktigt nervös efter jag beställt den och läste på lite olika forum ang pixlighet screendoor
osv.Jag kan inte säga hurlång lev. tid det är då jag inte bor så långt från krylbo så jag åkte dit och köpte den.Men man var tvungen att säga till så dom tar hem den då dom bara har ett sk utlämmnings ställe där.

//Doc

Postad 26 February 2005 - 11:14

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Jag ä inne på samma linje som dig fille. Men vågar man beställa utan att ha sett projen?? Trots allt en del pengar.

Doc: HAr du nån duk? eller hemmabygge?

Postad 26 February 2005 - 13:12

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag ä inne på samma linje som dig fille. Men vågar man beställa utan att ha sett projen?? Trots allt en del pengar.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är just detta jag är lite skeptisk till...men verkar vara så svårt att få en visning och tycker att så pass många kan inte ha fel om den... så jag tror jag gör en våglig chansning...

/Filip

Postad 26 February 2005 - 13:18

Unregisteredc21bdb86
  • Unregisteredc21bdb86
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
En grej som verkar grymt bra med TX10 är att den är så lättplacerad. Man behöver inte göra om hela ens rum för att kunna kolla på projje, utan man kan typ ha den på en hylla nånstans och pilla lite på inställningarna.

Postad 26 February 2005 - 13:40

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

En grej som verkar grymt bra med TX10 är att den är så lättplacerad. Man behöver inte göra om hela ens rum för att kunna kolla på projje, utan man kan typ ha den på en hylla nånstans och pilla lite på inställningarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med. detta är bra då jag bara ska ha projjen ca 3m ifrån duken isf...

har tom sett vissa klaga på att dem inte kan få så liten duk dem vill ha...men enligt hemsidor ska man kunna få 70" på 3 meter ?

/fille

Postad 26 February 2005 - 14:14

Unregisteredc1c415e3
  • Unregisteredc1c415e3
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Nej jag har ingen duk Jag gör som en del andra jag använder Ikeas tupplur och det funkar....

//Doc

Postad 26 February 2005 - 15:40

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Vad säger du Mr_jimmy? blir det ngn beställning? så vi kan sörja med varrandra ifall vi blir missnöjda :) vilket jag inte hoppas...Det enda jag egentligen är lite skeptisk till är ansi lumen...då jag har 5 fönster i mitt rum...

tror ni tupplur funkar bra som mörklägging?

/filip

Postad 26 February 2005 - 16:01

callme911
  • callme911
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Tupplur funkar bra - speciellt om du får storleken exakt rätt... tupplur löser allt - duk OCH gardin ;-)

Postad 27 February 2005 - 00:58

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Jo jag ska nog beställa ganska snart, tror jag iaf! :) Men jag tror endå att denna projje är i förhålandevis safe att köpa. Många tester är gjorda på den, och många av dessa tester har gett den bra betyg. Angånde tupplur som mörkläggning så fungerar det bra, har själv ett fönster i det aktuella rummet å den mörklägger bra där. Så det ska nog inte va nått problem för dig heller. Det enda jag är orolig för är pixligheten på så pass korta avstånd som vi ska använda pojjen på, respektive screendoor effekten som det sägs att det finns.

Postad 27 February 2005 - 02:51

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Också lite orolig för just det med screendoor och pixlighet...den har ju bara 800 upplösning...men många tester jag har sett har tyckt det ser ut att va högre...

Nu har jag bestämt mig...imorgon blir det en beställning...

/filip

Postad 27 February 2005 - 12:37

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Ok! då får gärna skriva lite om hur det blev, gärna nån bild om du har tid.

Mvh JImmy

Postad 27 February 2005 - 21:50

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Såja, då var beställningen gjord...

MR_jimmy, jag kanske återkommer med bilder och åsikter om den...ifall jag vill vara så snäll när jag fick va testkanin :P

nejdå. får den antagligen i veckan får jag hoppas så nu ska jag ta mig ner till byggaffären i dagarna och försöka få ihop material till en "duk"...

Återkommer.

/Fille

Postad 27 February 2005 - 22:34

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Ok jag är tacksam!!!!! =)

Postad 28 February 2005 - 00:20

vettemannen
  • vettemannen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
köpte en benq pe5120 för 3 veckor sen och är jättenöjd iallafall för de pengarna ha jämfört lite med sanyo z2 och tycker inte man ser skillnad :P men har nån svart fyrkantig prick på duken antagligen en pixelfel ska försöka ringa å höra om man kan repartera eller få en ny projje borde ju gå på garantin hoppas jag eller om man få leva me det har bara gått 48timmar........... ha de bra alla

Postad 01 March 2005 - 22:32

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej! Fick hem min projekor idag...

Än så länge kan jag bara köra composit med tanke på att jag inte har någon komponentutgång från dvdn och min svideosladd är för kort. Väntar på en ny dvd eller komponentsladd från ps2.

Måste säga att jag är positivt förvånad över bilden. Jag är verkligen helnöjd än så länge ( kollat i 3 timmar;) ) och kör den på min ljusa vägg än så länge.

Har tittat mycket film på z2 förrut så trodde inte jag skulle förvänta mig såhär pass bra bild. Längtar till jag får komponent då jag vet att bilden kommer förbättras markant.

Bilder kommer upp så snart jag fått min komponentsladd.

/Fille

Postad 01 March 2005 - 22:49

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Trevligt!! Körde su från 3m?? Hur stor bild??

Postad 02 March 2005 - 09:09

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Trevligt!! Körde su från 3m?? Hur stor bild??

<{POST_SNAPBACK}>

Japp jag körde från ungefär 3 meter...Men jag kan säga att ifall du är rädd att bilden ska bli för liten behöver du inte va orolig. Man kunde få den riktigt stor. Dock rekomenderas nog inte det på 3 m:P

Hade den inte riktigt så långt bak som jag kommer ha när jag fått min hylla så är nästan på gränsen till att man inte kommer kunna få så liten bild man vill istället:P...men detta är nog inget större problem då jag inte såg någon pixlighet på ca 3,20 m. Enda gången jag sett lite är på mycket ljusa bilder men då kör jag bara med composit nu och av erfarenhet på en z2 blev bilden ruskigt mycket bättre på kompsit.

För övrigt beställde jag den från dustin home eftersom dem hade fått bäst kommentarer bland de billigaste och frakten kostade bara 89 kr. Beställde den på söndagskvällen och på tisdagseftermiddagen kunde jag se på internet att den hade anlänt så jag gick ner o hämtade lappen på posten istället för att få hem den en dag senare.

Detta gick alltså mycket snabbt ( bor i skåne )

/Fille

Postad 07 March 2005 - 15:23

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Ok, fler intryck? Hur ä det med screendoor effekt?

Postad 07 March 2005 - 19:37

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har än så länge bara goda intryck...Screendoor skulle väl isf va det enda lite lite lite störande jag har och klaga på...men det syns bara ifall jag har bilden ganska stor på det relativt korta avståndet jag sitter på (3 m) . Skulle gissa på att bilden är ca 85 - 95 " då jag ser den lite...Den syns mest på helvita partier så som textningen. Kör jag på 70-75 " som jag tycker känns behagligt på det korta avståndet stör jag inte mig det minsta på det, tänker inte ens på det.

Ska försöka fota lite och se hur det blir i mörker...kör dock fortfarande på min beiga tapet:(

Mina förutsättningar är inte de bästa då jag kör med komponent från mitt ps2 och som sagt på väggen...

/Fille

Redigerat av Fille_yeah, 07 March 2005 - 19:39.

Postad 07 March 2005 - 21:30

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar!

Hade varit intressant med bilder :(

Postad 07 March 2005 - 21:50

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge;)

Nej men ska göra vad jag kan. skulle ju va roligare o få bild på en riktig duk, eller tupplur...

Men kan ta en när jag kör mot tapeten med...Har inte heller riktigt någon bra film o fota...men får ta en "vanlig"....det är ju trots allt det man kollar på mer än sitta och tittar på än dem "kända" bilderna på monsters inc och schrek;)

Ifall du inte har jätte höga krav tror jag faktiskt inte du kommer bli besviken Mr_jimmy...Har dock aldrig varit van vid 50 000 kronors projjar men kollat en hel del på z2 som jag själv tycker är helt ok för min del...

Annars får du väl va jätte noggran när du packar upp så du kan använda ångersrätten :(

/Fille

Redigerat av Fille_yeah, 07 March 2005 - 21:53.

Postad 07 March 2005 - 21:53

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
hehhe jo det ä sant! Jag har kollat en del timmar på en XGA projje, men jag tror jag skulle bli nöjd ändå faktiskt!

Postad 07 March 2005 - 21:54

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ojdå du var snabb;) Kände det själv som en liten chansning. Men i efterhand är jag som sagt nöjd med min chansning...speciellt när jag vet att det kommer bli lite finare när jag bytar till en bra dvd också :(

/F

Postad 07 March 2005 - 21:57

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
vad har du idag då? vad kör du på komposit? component?

Postad 07 March 2005 - 22:05

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Kör idag komponent från ps2. Vet dock att man tappar lite i bild pga "Rca-hon" omvandlaren... Plus att ps2 lär ju inte va bäst som spelare heller:P

Kommer dock en ny dvd snarast...

Redigerat av Fille_yeah, 07 March 2005 - 22:08.

Postad 07 March 2005 - 22:06

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
OK alltid roligt att veta!

Postad 09 March 2005 - 07:53

Unregistered01d60d6f
  • Unregistered01d60d6f
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag skaffade en TX10:a vid årsskiftet ungefär, körde först på ett ramspänd rullgardin från k-rauta, sen köte jag mig en lumascreen-duk och upplever att bilden blev rejält mycket bättre efteråt. (Kör RGB via VGA-porten på datorn.) Har lyckats få upp 1 bild i galleriet, på hur bilden blir ;)

Postad 09 March 2005 - 16:06

Fille_yeah
  • Fille_yeah
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Mycket kul att höra anders... Att jag förmodligen kan förvänta mig bättre bild med en riktig duk...Iaf jämfört med min beiga/vaniljfärgade vägg?:(

Testade fota lite igår Mr_jimmy...men vill knappt ge dig dem fotona för då skulle du kanske bli besviken...ska testa igen...min gillar nog inte riktigt att fota i ett mörkt rum: (

/Fille

Postad 09 March 2005 - 17:42

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Ok, roligt att du försökt iaf ! :(

Postad 01 April 2005 - 19:20

opteron
  • opteron
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Var och tittade på Benq'en idag, hade väl tänkt mig ett köp men regnbågarna fanns överallt, speciellt när man förde blicken ned mot texten. Tittade också på en lite dyrare Toshiba, också denna med DLP. Hade lite mindre men ändock ganska så kraftiga regnbågar!!!!!

Blir en LCD för mig som har "gåvan" att kunna se regnbågar.

Redigerat av opteron, 01 April 2005 - 19:22.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.