Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - MythTV *

1388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 april 2005 - 07:25

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
//Tråden är numera officiell...

Jag behöver hjälp från användare av MythTV, snälla hjälp mig besvara följande frågor:

1. Vad är bästa analoga tuner-kort för Myth (skall användas för ComHem analoga utbud)?
2. Vad är bästa DVB-kort för Myth (skall användas för DVB-S)?
3. Vad är bästa grafikkort för Myth (för frontend mot projektor och om möjligt tv)?
4. Förslag på vettiga kombinationer av MOBO+CPU för Myth?
5. Lämpliga Linux-distar för Myth (någon som kör Myth under Gentoo)?
6. Övrigt att tänka på exempelvis, hur bökigt är det att sätta upp ett backend med DVB med stöd för CAM samt hur bökigt är det att konfigurera EPG för analog och DVB?

Jag har precis installerat ett par installationer av KnoppMyth och jag är grymt imponerad! Jag skulle vilja ta det vidare och göra en permanent installation av backend samt ett eller flera frontend...

Redigerat av Martin.M, 18 december 2005 - 12:09.


#2

Postad 01 april 2005 - 08:20

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Ska du överge VDR? :D Hmm, jag måste nog kolla upp Myth själv.

#3

Postad 01 april 2005 - 08:51

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
1. Vad är bästa analoga tuner-kort för Myth (skall användas för ComHem analoga utbud)?

- Hauppauge PVR250 eller 350

2. Vad är bästa DVB-kort för Myth (skall användas för DVB-S)?

3. Vad är bästa grafikkort för Myth (för frontend mot projektor och om möjligt tv)?

- Nyare NVIDIA-kort verkar vara det som fungerar bäst

4. Förslag på vettiga kombinationer av MOBO+CPU för Myth?

Beror på valet av analogtuner(med/utan MPEG-encoder), jag kör AMD Sempron 2400+ med ett asus A7N8X-X(nforce2) samt DVB-C

Finns en bra översikt på vad folk har i sina Mythboxar på: http://pvrhw.goldfis...iki-pvrhwdb.php

5. Lämpliga Linux-distar för Myth (någon som kör Myth under Gentoo)?

- Vanligaste är Debian, FC3 och Gentoo om jag skall tro Mythtv-users listan
Jag kör debian unstable,

6. Övrigt att tänka på exempelvis, hur bökigt är det att sätta upp ett backend med DVB med stöd för CAM samt hur bökigt är det att konfigurera EPG för analog och DVB?

Bökigaste delen för mig har varit att få snurr på DVB-C-kortet, när det väl fungerade var installationen av MythTV enligt dokumentationen smärtfri. Min Xbox var också litet kinkig i början, men det löste sig också till slut, så nu autobootar den till mythfrontend.

Det som varit lite struligt att få ordning på är kanaler och EPG, då Myth scannar & lägger upp allt i databasen oavsett om du abonnerar eller inte, så av samtliga ComHem-kanaler använder jag 8 och att bara få dem att synas i EPG och kanalväljare krävde ett litet hack eftersom det idag inte finns något lätt sätt att välja/välja bort scannade kanaler.


/Johan

#4

Postad 01 april 2005 - 11:44

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Ytterligare frågor:

a. Jag har läst att PVR250 har fått ny tuner eller något i den stilen och att det inte är säkert att de gamla drivarna fungerar med ett nyare PVR250, stämmer det och vad är i så fall lösningen på det?

b. PVR150 skall vara nyare, billigare och i många fall bättre än den äldre PVR250 men finns det drivare för PVR150 som fungerar med Myth?

c. Om man kör med ett PVR350 kan man då få Myths "desktop" via tv-out på PVR350?

d. Var kan jag hitta mer information om hur man kör XBox som frontend?

e. Vilka bildformat kan man få via XBox (PAL, 720p etc.) och i vilken form (komposit, s-video, YPbPr, RGBHV, DVI etc.)?

Redigerat av EmuMannen, 01 april 2005 - 11:44.


#5

Postad 01 april 2005 - 12:26

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
@DRGadget
Precis som EmuMannen är jag mycket intresserad av information gällande XBox som frontend till MythTV.
Min planerade backend dator har ett 54 Mbit/s nätverkskort. Kan även en XBox bestyckas med ett dylikt och agera frontend? (Om vi bortser från frågetecken kring signalstyrkor och avstånd osv.)

Gjorde en sökning på Google på "Xbox MythTV" och fick klart för mig att konceptet verkar fungera i alla fall. Sen är det ju en annan fråga om det är klockrent. Är detta siten att hålla ögonen på, eller finns det bättre Linux-på-XBox-siter?

/Olof

Redigerat av Costanza, 01 april 2005 - 12:30.


#6

Postad 01 april 2005 - 12:44

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Ska du överge VDR?  :wub: Hmm, jag måste nog kolla upp Myth själv.

<{POST_SNAPBACK}>

Kort svar, jag överger VDR så fort jag verifierat att någonting annat fungerar bättre. :D

Långt svar, jag överger inte VDR för att det inte fungerar bra. VDR började hos mig som ett testprojekt för att se om det gick att bygga en STB med hårddiskinspelning med PC-komponenter. Skall jag vara ärlig så var jag mycket skeptiskt till om jag någonsin skulle våga lita på en PC på samma sätt som jag litar på en videobandspelare. Alla försök under Windows har varit en besvikelse och det var därför jag testade VDR under Linux. Gissa om jag blev förvånad när jag upptäckte att VDR ersatte husets VHS och S-VHS bara någon vecka efter det att första installationen var uppe och snurrade. Den inte bara ersatte videobandspelaren utan tog även rollen som STB för digitaltv. Idag använder vi bara videobandspelarna för att spela upp gamla barnfilmer. :D

VDR bevisade att det går att bygga AV-utrustning med PC-komponenter under Linux. Nu har jag fått lite blodad tand på Linux och vill veta om det är möjligt att bygga en client-server arkitektur för media baserat på Linux. MythTV verkar perfekt för uppgiften och jag hoppas den fungerar lika bra som VDR men med ytterligare funktionalitet. I annat fall så kan jag ju alltid falla tillbaka på VDR. :D

#7

Postad 01 april 2005 - 13:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

VDR bevisade att det går att bygga AV-utrustning med PC-komponenter under Linux. Nu  har jag fått lite blodad tand på Linux och vill veta om det är möjligt att bygga en client-server arkitektur för media baserat på Linux. MythTV verkar perfekt för uppgiften och jag hoppas den fungerar lika bra som VDR men med ytterligare funktionalitet. I annat fall så kan jag ju alltid falla tillbaka på VDR. :D

Jag kör en client-server lösning med ett PVR250 mythtv och fedora, både på frontend och backend, funkar klockrent, både till inspelning och uppspelning samt strömning. EPG är inte heller något problem, snor kanalinnehållet från DagensTV.com, men det finns även andra källor. Dessutom kan du programmera "videon" via mythweb, dvs över internet.
Grafikkortet har hittills varit ett ATI 9200, men har precis fått ge plats åt ett Matrox G550. Däremot kör jag *inte* TV-ut.

Redigerat av frollic, 01 april 2005 - 13:15.


#8

Postad 01 april 2005 - 13:30

Unregisteredc7d69091
  • Unregisteredc7d69091
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Hur är det med stödet för digital TV i MythTV?
Jag inte intresserad att gå tillbaka till Analoga TV kort.
Vilket format blir det på servern om man spelar in, Mpeg TS eller Mpeg PS?

Fungerar subtitling på DVB-T ?
Funkar 5.1 ljudet i MythTV ?
Hur är stödet för kortläsare ?
- B

#9

Postad 01 april 2005 - 13:40

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Ytterligare frågor:

a & b.

Enligt en snabb koll på IVTV's malinglist så är drivrutinerna uppdaterade för att hantera både 150/250/500 nya tuner

c. Om man kör med ett PVR350 kan man då få Myths "desktop" via tv-out på PVR350?
d. Var kan jag hitta mer information om hur man kör XBox som frontend?

Ja, man kan få ut "allt" via tv-out på PVR-350, finns howto på mythtvportal.
MythTV's mailinglist och dokumentation samt xbox-linux.org samt länkarna nedan
http://pvrguide.no-ip.com/
http://www.mythtvpor.../tiki-index.php

e. Vilka bildformat kan man få via XBox (PAL, 720p etc.) och i vilken form (komposit, s-video, YPbPr, RGBHV, DVI etc.)?

PAL, (chippad NTSC, 720p, 1080i), Komposit, s-vhs eller YPbPr beroende på kabel...


Costanza, den siten är definitivt att hålla ögonen på när det gäller linux på Xbox. När det gäller trådlösa nätverkort på Xbox så har Microsoft ett sånt till xboxen, kostar 110USD

#10

Postad 01 april 2005 - 14:11

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
När det gäller stöd för CAM så har jag "sett på nätet" att SASC finns för Myth och att det även finns hack för newcamd. Det borde med andra ord gå att få sitt programkort att fungera med SmartMouse/Phoenix (någon som kan verifiera) men hur är det med stöd för hårdvara som CI+CAM med premiumkorten?

Jag har vidare läst att XBox går att andra upplösning till 720p och 1080i men fungerar det med Myth och är det i så fall YPbPr man får köra då (med en syncsplitter så skall det visst även gå att köra RGBHV från en XBox)?

#11

Postad 01 april 2005 - 19:45

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Mitt DVB-C (Technotrend C2300O) med TT's CI och ett Viaccess Red v4.84 CAM fungerar ialla fall över förväntan efter låång väntan på uppdatering av linuxtv drivrutiner.

Eftersom man kompilerar med LinuxTV's bibliotek för att aktivera DVB-stödet i Myth borde du ha motsvarande stöd som i VDR? (min teori...)

Mer info om myth & DVB finns på http://www.ethics-gr...th/mythdvb.html


720p, 1080i ihop med Myth är lite under min 4:3 TV horisont ännu så länge

Men jag är ganska säker på att du måste köra med HDAVPack till din Xbox i det läget

#12

Postad 02 april 2005 - 07:26

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag hittade denna sajt med ett script som heter MakeMyth. Är det någon som har erfarenhet av scriptet? Skall tydligen underlätta installation av Myth (om du har rätt förutsättningar).

#13

Postad 02 april 2005 - 09:56

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Kan väl inte bli lättare än att följa Jarods guide?
http://wilsonet.com/mythtv/fcmyth.php

Jag är helt grön på Linux och jag fick till ett fungerande system. Iofs bara med standard grejer, analog tv och sånt. Det scriptet kanske kan mer avancerade saker om man ska ha digital tv osv. Men annars är Jarods guide perfekt.

#14

Postad 02 april 2005 - 12:43

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Har funderat lite och här ar min arbetshypotes för tillfället. Säg till om ni kommer på något som inte skulle fungera eller något som skulle fungera bättre.

Jag kopplar all gammal utrustning som VHS etc. till min AV-receiver och sedan kopplar jag monitor ut från AV-receivern till ett PVR150/250 som också får fungera som tuner för mitt analoga ComHem. Då har jag alla analoga källor kopplat till Myth via ett PVR150/250.

Sedan använder jag samma konfiguration för DVB som jag använder med VDR idag. Som jag förstår det så är SASC endast en ”wrapper” för SC-pluggen till VDR. Enklaste sättet att verifiera att en lösning för SmartMouse/Phoenix fungera är med andra ord att sätta upp Linux med stöd för DVB och sedan installera VDR och SC-pluggen. Då kan man lätt kontroller att det hela fungera i VDR för att sedan utnyttja den konfigurationen i Myth.

Till sist så har jag en trave gamla Matrox G400 med Dual Head. Om jag fixar en modeline för min projektor så borde jag kunna klona bilden till den andra porten och komplettera med en liten datormonitor för barnfilm med mera. Den skärmen kan även användas till vardags när man inte vill dra igång projektorn för att sätta på musik etc. Med G400-kortet och Matrox senaste drivare för Linux så skall det även gå att köra ena porten till en datormonitor (projektor, plasma etc.) och den andra med tv-out (jag vet inte om det går att köra två olika upplösningar på samma gång om man klonar).

Till sist planerar jag en eller flera XBox som Myth-klienter på andra ställen i huset som i så fall kan kopplas till en vanlig TV...

Vad tror ni om det? Problemet just nu är att jag inte vet hur mycket CPU som skulle behövas till servern (som även skall fungera som frontend till projektorn). Sedan måste jag även fixa en bra kombination av CPU+MOBO. Vilka chipset fungerar bäst under Linux? En billig kombination i MiniATX-format skulle sitta perfekt för då kan jag återanvända låda och PSU som jan idag använder till VDR...

Ps. Nästan bäst av allt är att MAME är integrerat i Myth! Ds.

Redigerat av EmuMannen, 02 april 2005 - 12:48.


#15

Postad 02 april 2005 - 16:09

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Låter som en bra tanke. CPU på servern beror på huruvida tunern har MPEG-encoder i hårdvara eller inte. 150/250 har ju inte det så då kanske du får ta en något större.

Intel/AMD?

Jag är väldigt nöjd med min setup

AMD Sempron 2400+
512 MB DDR400
ASUS A7N8X-X med NVIDIA's linuxdrivrutiner för Nforce2
350W Silent nätagg m 120mm fläkt.

Upplever den som väldigt stabil, har inte haft en enda lockup eller krash hittills(peppar, peppar). Det enda lilla, lilla irritationsmomentet är CPU-fläkten(standard) som hörs lite, men det löser jag när den ställs på sin rätta plats i garderoben.

Däremot skall jag kylmodda min Xbox å det snaraste för den fläkten är inte njutbar.

#16

Postad 02 april 2005 - 22:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
DrGadget, vad säger du, har inte PVR 150/250 MPEG-encode i HW? JAg trodde det var hela iden med dessa kort!

Redigerat av EmuMannen, 02 april 2005 - 22:37.


#17

Postad 03 april 2005 - 08:02

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Ursäkta, läste fel i hastigheten... Vände på decode & encode. Blir lätt så efter en natt i Slottskogen på jakt efter en försvunnen katt.

#18

Postad 03 april 2005 - 09:05

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Har försökt hitta svaret på en fråga genom att läsa på http://www.mythtv.org men inte hittat något svar, så jag försöker i denna tråd.
Kanske är svaret givet, men jag måste ändå fråga: Funkar MythTV utan att köra med EPG, dvs att manuellt knappa in vilken kanal man vill spela in och mellan vilka tider?

/Olof

#19

Postad 03 april 2005 - 09:34

Choy
  • Choy
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Funkar MythTV utan att köra med EPG, dvs att manuellt knappa in vilken kanal man vill spela in och mellan vilka tider?


Ja det fungerar utmärkt att köra manuellt. Om man nu skulle vilja det.

#20

Postad 03 april 2005 - 10:59

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Nu behöver jag hjälp från en som redan kör Myth. För att kunna testa själv så måste jag skaffa en bättre testrigg en den PIII:a som jag brukar använda för test av Linux och VDR. Jag har allt som behövs förutom ett lämpligt MOBO+CPU. Jag vill komma riktigt billigt undan och använda ett mATX så att jag kan åternavända min låda. Därför fuderar jag på att köpa ett billigt Socket A MOBO och en AMD Sempron. Ser ni några problem med det? Går det att kyla dem med någon tyst fläkt och hur mycket CPU krävs för att titta på en kanal på samma gång som man bandar en annan (om jag använder ett PVR150/250 för analoga källor och DVB för de digitala)? Räcker det med en AMD Sempron 2400+ eller behöver jag 2500+, 2600+ eller 2700+?

Så snälla kom med förslag på billiga Socket A MOBO:s som skulle fungera bra med Linux och MythTV samt förslag på CPU (även andra förslag än Socket A mottages tacksamt men då gärna med motivation varför jag inte skall köra Socket A)!

#21

Postad 03 april 2005 - 22:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag har allt som behövs förutom ett lämpligt MOBO+CPU. Jag vill komma riktigt billigt undan och använda ett mATX så att jag kan åternavända min låda. Därför fuderar jag på att köpa ett billigt Socket A MOBO och en AMD Sempron. Ser ni några problem med det? Går det att kyla dem med någon tyst fläkt och hur mycket CPU krävs för att titta på en kanal på samma gång som man bandar en annan (om jag använder ett PVR150/250 för analoga källor och DVB för de digitala)? Räcker det med en AMD Sempron 2400+ eller behöver jag 2500+, 2600+ eller 2700+?

Så snälla kom med förslag på billiga Socket A MOBO:s som skulle fungera bra med Linux och MythTV samt förslag på CPU (även andra förslag än Socket A mottages tacksamt men då gärna med motivation varför jag inte skall köra Socket A)!

Jag vet att det iaf förekommit problem med Hauppaugekorten i kombination med vissa VIA-chipset, nu var det iofs ett tag sedan, mao äldre chipset, men varför skaffa sig mer problem än man behöver ? Det är ju stor "REA" på Socket A grejjer just nu pga att AMD sluta(t/r) tillverka CPUerna, så du borde kunna hitta ett vettigt moderbord med SIS-, ALI- eller nForce-chipset billigt.

Kör själv på en Celeron 2200, och filmer inspelade med mitt PVR250 spelar utan problem. Vid inspelning krävs inga stora CPU-resurser då den mesta kodningen sker på kortet.

Rörande kylningen så är Arctic Coolings kylare fullt kapabla att kyla en CPU på ett tyst sätt. Bor du i Sthlm har kylning.com f.n rea på socket A kylare, de har fyra modeller under 100-lappen, fast jag tror nog ACn är bästa ändå ;D

Billigaste Socket A mATX moderkotret gått loss på 380 spänn (på webhallen) på buggy. Ingen jätteinvestering med andra ord.

Redigerat av frollic, 03 april 2005 - 22:13.


#22

Postad 08 april 2005 - 00:17

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Jag har nu kört MythTV i någon vecka med Technotrend DVB-C 2.1 med CA för comhem.

DVB kortet samt CA modulen fungerade direkt utan att jag behövde göra något i FC3.

När man har scannat alla kanaler så ändrade jag kanal nummer på kanalerna som jag ville ha och tog bort kanal nummret på de jag inte var intresserad av, valde även att inte visa de kanaler jag inte ville ha i kanal editorn.
Sedan konfigurerade jag xmltv länken på varje kanal manuellt och konfade xmltv första gången.
Nu behöver jag bara köra mythfilldatabase utan några växlar och allt funkar perfekt.
Och bara de kanaler jag vill ska visas i frontend samt epg'n visas.

Den nackdel jag hittat är att det inte finns något stöd för DVB subtitles eller teletext subtitles från DVB kort.

Jag har dock hittat en patch för DVB subtitles samt en expriment pach för teletext subtltles.

Eftersom comhem använder sig av teletext subtitles på Canal+ så har jag testat den.
Lätt var det inte.... pachen gick inte att köra så jag fick göra ändringarna manuellt. Sedan så fick jag även ändra lite i koden för att det skulle funka. Men det är lite bökigt. För igentligen så är det text-tv stöd som pathen lägger in. Så man går till sidan 199 och trycker sedan på w för transparent.
Det är meningen att koden ska känna av att det är undertexter och inte skriva ut status raden högst upp med 199,datum osv, men det funkade inte så jag la in en ful fix som kollar om det är sida 199 istället.
Enda problemet är att åäö mappas fel just nu. Det finns i koden att den ska mappa om för olika språk men tyvär så mappar den för Italienska av någon konstig anledning. Ska prova att lägga in åäö på den italienska mappningen och se om det funkar.

Men som sagt dessa är expriment patchar än så länge. Det blir nog bättre snart :blink:

Länk till expriment patch för teletext/subtitles

MVH
Jocke

#23

Postad 08 april 2005 - 07:44

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande problem med att välja lämplig hårdvara samt att bestämma mig för om jag skall köra klient och server på samma eller separata maskiner. Under tiden så läser jag på och när man snubblar över denna typ av plugins det är då man verkligen blir sugen på att få upp ett system! :blink:

http://www.torrentocracy.com/

Postad bild

#24

Postad 11 april 2005 - 15:29

dali01
  • dali01
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hur går det EmuMannen? Jag blev överlycklig när jag såg att du startat en tråd om MythTV. Av vad jag sett innan så brukar du inte ge upp innan det funkar.

Ang MythTV på Xbox så kanske detta kan vara nåt: XBMC MythTV
Det är ett frontend som körs under XboxMediaCenter. Verkar fungera stabilt.
Tråd om utvecklingen av XBMC MythTV finns här.

Kanske är dags att sparka liv i min gamla MythTV_installation igen...

#25

Postad 11 april 2005 - 16:59

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Såg helt OK ut, nästan som min Xebian/MythTV-Xbox..

Hade diverse folk hemma för F1 racet i Bahrein och de var mäkta imponerade av paketet ifråga, så jag har fått en del frågor från kamratkretsen om assistans m liknande setup. Har börjat överföra min CD-samling till MythMusic och letar för närvarande efter den patch som gör MythWeb WAP-bart (styr HD-inspelning från din mobil...)

Nu saknas bara en schysst surroundstärkare och en bra fläktmod för att få tyst på Xboxens kylfläkt.

#26

Postad 11 april 2005 - 17:36

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Hur går det EmuMannen? Jag blev överlycklig när jag såg att du startat en tråd om MythTV. Av vad jag sett innan så brukar du inte ge upp innan det funkar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har stallat eftersom jag fortfarande grenar lite på hårdvaran. Skall jag köra separat backend och frontend på olika maskiner eller skall jag köra kombinerat front- och backen på en maskin till att börja med? Den typen av frågor är jag inte klar med och därför har jag svårt att bestämma mig för vad jag skall köpa...

Jag har dessutom svårt att bestämma mig för vad som skulle vara ett bra chipset för MOBO, lämplig CPU och värst av allt är analog capture! PVR250 verkar vara utgången och drivarna till ersättaren PVR150 verkar inte riktigt vara klara ännu.

Att VDR fungerar så bra är också ett problem eftersom jag har svårt att motivera ett byte med tanke på hur lite fritid jag har för tillfället. Men en sak är säker och det är att jag skall få upp en installation av Myth för test och vem vet, kanske ersätter Myth VDR lika snabbt som VDR ersatte min gamla VHS...

Redigerat av EmuMannen, 11 april 2005 - 17:37.


#27

Postad 12 april 2005 - 09:14

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Jag har nu fått min Silverstone LC03 låda, så jag tänkte att jag ska sätta igång MythTV på den. Det blir Gentoo till att börja med. Vi får väl se hur svårt MythTV är att få igång, annars blir det VDR.

Efter det så blir det att kika på uclibc, busybox, kanske LEAF med målsättningen att få nästan instant boot. Vore kul om man kunde få in allt på ett 16MB USB-minne jag har, diskutrymme har jag redan i nätverket. Mycket att göra... ;)

(Kör med mitt Fujitsu-Siemens DVB-C kort med analog-modul, Redcam ViaAccess 4.84 och ComHem åtta favoriter.)

#28

Postad 12 april 2005 - 15:30

sweripa
  • sweripa
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Inspirerad av denna tråd (och trött på XPMCE & Meedio) har jag startat konfigureringen av MythTV på min burk med Fedora Core 3 som distribution. Har följt Wilsons instruktioner. Har ganska många frågetecken, men börjar att söka svaren på dem via.. http://www.gossamer-...m/lists/mythtv/.

Hoppas ni ursäktar att jag inte ligger på samma Linux-kunskapsnivå. Men jag undrar hur ni har fått till Svensk EPG (jag har UPC:s analoga-utbud)? Default så finns swedb inlagt i XMLTV som nås via Mythsetup, men den "grabbern" verkar inte fungera längre... Har försökt uppdatera XMLTV med grab_se men den kommer inte in rätt...

Skulle uppskatta lite hjälp på traven...

#29

Postad 12 april 2005 - 17:58

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag kör swedb och den fungerade så sent som igår natt. Vad händer?

Felmeddelanden?
Har du konfigurerat den med tv_grab_swedb --configure (eller hur det nu var?)

Sitter på jobbet nu, men jag spanar av min installation när jag kommer hem och ser om jag kan hjälpa dig.

#30

Postad 12 april 2005 - 19:51

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
sweripa: När du sätter upp att den ska använda tv_grab_swedb i mythsetup så startar den tv_grab_swedb --configure första gången i bakgrunden. I alla fall för mig.
Då fick jag trycka Alt-tab så fick jag fram frågorna som tv_grab_swedb ville ha svar på.

Efteråt fick jag lägga till xmltv länkarna manuellt i kanal editorn så kunde jag köra mythfilldatabase sedan.

Det funkade jätte bra för mig.

MVH
Jocke

#31

Postad 12 april 2005 - 20:20

sweripa
  • sweripa
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej DrGadget och josex!

Tack vare er hjälp så har jag kommit fram till att det är något fel med min installation

Jag får följande resultat när jag gör mythfilldatabase --manual
##################################################
[root@c213-200-138-90 bin]# mythfilldatabase --manual
###
### Running in manual channel configuration mode.
### This will ask you questions about every channel.
###
Refreshing Tomorrow's data
----------------- Start of XMLTV output -----------------
nice: tv_grab_se_swedb: No such file or directory
------------------ End of XMLTV output ------------------
Error in 1:1: unexpected end of file
Updating icons for sourceid: 1
Updated programs: 0 Unchanged programs: 0
Data is already present for Tue Apr 12 2005, skipping
Data is already present for Thu Apr 14 2005, skipping
Data is already present for Fri Apr 15 2005, skipping
Data is already present for Sat Apr 16 2005, skipping
Data is already present for Sun Apr 17 2005, skipping
Data is already present for Mon Apr 18 2005, skipping
Data is already present for Tue Apr 19 2005, skipping
Data is already present for Wed Apr 20 2005, skipping
Data is already present for Thu Apr 21 2005, skipping
Failed to fetch some program info
##############################################

Och om jag gör alt-tab när jag är inne i setupen får jag följande fel

##############################################
[root@c213-200-138-90 bin]# mythtvsetup
2005-04-12 21:15:37.701 Switching to square mode (MythCenter)
mythtv: could not connect to socket
mythtv: No such file or directory
lirc_init failed for mythtv, see preceding messages
2005-04-12 21:15:38.160 Joystick disabled.
2005-04-12 21:15:59.310
2005-04-12 21:15:59.318
2005-04-12 21:15:59.322
2005-04-12 21:16:26.804 Please wait while MythTV retrieves the list of available channels
sh: tv_grab_se_swedb: command not found
2005-04-12 21:16:26.819 tv_grab_se_swedb --config-file '/root/.mythtv/sverige.xmltv' --configure
2005-04-12 21:16:26.819 exited with status 32512
#################################################

Har provat apt-get remove mythtv-suite och sedan ominstallerat. Det blev ingen skillnad. Har även försökt installera xmltv via paket och den säger att jag har senaste paketet redan installerat...

Tacksam för mer tips...

Redigerat av sweripa, 12 april 2005 - 20:35.


#32

Postad 12 april 2005 - 23:57

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Hmm när jag tänker efter hade jag något problem också. Kommer dock inte ihåg riktigt vad...... Har faktiskt för mig att jag inte fick med tv_grab_se_swedb alls i xmltv paketet. Kolla om filen finns.

Minns dock att jag laddade ner senaste xmltv direkt från deras hemsida och installerade.

Varför kör du setupen som root?

Lycka till
Jocke

#33

Postad 12 april 2005 - 23:58

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Kolla loggen ovan. Det står ju faktiskt "nice: tv_grab_se_swedb: No such file or directory"

#34

Postad 13 april 2005 - 02:15

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Hej alla myth-are! ;)

Kul att det har dykt upp en tråd om detta. Som passiv myth-are (i brist på hårdvara) har jag bevakat myth mailinglistor och forum ett tag. I nästa vecka får jag resten av hårdvaran och mitt system kommer då se ut såhär:

Moderkort: Soyo 7VCA VIA Chipset
CPU: PIII 800Mhz
HD: 40GB Seagate (Barracuda tror jag? Tyst är den iaf)
Grafikkort: NVidia FX5200 VGA/DVI/S-VHS
TV-kort, analogt: Hauppauge PVR150
TV-kort, digitalt: Hauppauge Nexus-CA med frontmonterad CI

NVidiakortet lär ha en bra TV-utgång och NVidia har bra linuxstöd. Kan ej rekommendera ATI-kort direkt...
PVR150-kortet stöds inte av "stable" ivtv-drivrutiner, så här kan det bli lite mekande och hålla sig ajour med senaste development-drivare. Nexus-CA-kortet lär fungera bra, bortsett från att analogdelen ej stöds (enligt uppgift DrGadget).

Detta ska jag köra under Gentoo Linux. Systemet samt myth har jag redan installerat, dock är det inte 100% klart eftersom jag saknat vital hårdvara...

Comhem analogt+digitalt är det som gäller för mig. Analogt kommer man ju inte ifrån om man vill ha 3:an och 5:an eftersom dessa inte sänds digitalt ännu ;)

Kan bara passa på att tipsa om att den billigaste lösningen för digitalt ComHem som jag förstått det är Visionplus/Twinhan kort med inbyggt CI:
http://www.dustin.se...odID=5010077842
Samt en Viaccess 4.84 CAM:
http://nettosat.blaw...a=v&n=10&p=8000
1546kr plus frakten så har man löst det. Billigare lösning än Hauppauge-kortet, troligtvis lika bra. Mervärde finns dock i att fjärrkontroll ingår vilket inte är fallet med Hauppauge-kortet.

På återseende
// Rickard

#35

Postad 13 april 2005 - 07:15

sweripa
  • sweripa
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej igen Josex och alla andra.

Det här med root eller inte root är förvirrande för en gammal windowsanvändare... blir nog så att jag kör root alldeles för mycket. Antar att skillnaderna är större än att ha admin rights eller ej i windows....får läsa på lite... (eftersom detta inte är en tråd om linux så pratar vi inte mer om det... ;) )

Ok, så för att få tv_grab_se_swedb så bör jag ladda ned paketet, packa upp och lägga tv_grab_se_swedb manuellt där de övriga grabbers ligger?

Fick till bild och ljud igår...timeshiftningen verkar fungera ljusår från kusinerna i windows... ser riktigt lovande ut...

Redigerat av sweripa, 13 april 2005 - 07:16.


#36

Postad 16 april 2005 - 22:09

Unregisteredd797e9e0
  • Unregisteredd797e9e0
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Det är underbart att det har startats en tråd om MythTV. Jag har länge varit intresserad av att bygga ett system med MythTV som backend. Men innan jag bestämmer mig vill jag veta lite mer om DVB-T kort för boxer samt hur det fungerar att använda flera kort mot ett abonnemang.

Tanken är att jag ska kunna se en kanal och spela in en annan och vad jag har lyckats läsa mig till känns svaret väldigt diffust.

När det gäller DVB-T kort undrar jag även vilket som rekommenderas? Jag vill ha ett kort med hårdvaru encodeing(?) eller är det decodeing(?) alltså cpun ska inte behöva belastas allt för mycket när jag ser eller spelar in program.

Tack på förhand
Mathias

#37

Postad 16 april 2005 - 23:18

naTTen
  • naTTen
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Vad menas med back/fronend ? Är det nåt slags server client system så man kan köra videocapture och ha sina diskar i en burk och sen streama från några andra minimala burkar ?

#38

Postad 17 april 2005 - 08:19

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Japp,

Backend / frontend = server/client

Går att köra MythTV med flera backends också om man nu skulle vilja det, gäller bara att man har en som är definierad som master för databasens skull.

Men en backend till många frontends fungerar också bra.

#39

Postad 17 april 2005 - 20:05

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Lite svar,

Hårdvaru-encoder behövs endast om du ska köra med vanlig analog TV. Då måste signalen fångas och digitaliseras till MPEG2. Jämför med proceduren att spela in ljud från gamla LP-skivor via ljudkortet och sedan koda ner dessa till MP3 eller liknande.

När det gäller digitaltv, DVB, är formatet redan MPEG2 och ingenting behövs göras åt strömmen i den bemärkelsen. Jämför i detta fall att läsa in musik från CD-skiva direkt i datorn till MP3-fil.

Vidare kan jag förtydliga att man normalt inte använder streaming med MythTV även om det säkert går på något sätt. Man använder istället vanlig filåtkomst. Backend (den delen som spelar in och sköter TV-tuners, vare sig den är på samma dator som frontend eller fristående) skriver till en "ringbuffer" vilken rymmer x antal sekunder live TV. Frontend läser sedan från denna fil och visar på skärmen. Det är alltså inte fråga om vanlig streaming även om det inte är så långt ifrån.

Ett separerat system skulle till exempel kunna fungera som så att man har en server som kör backend. I denna har man en bunt hårddiskar och en bunt TV-tuners i valfri smak. Bullret från diskarna samt den stora lådan som kan komma att krävas för att rymma diskar och tuners, kan man ha någonstans där den inte syns. Sen kan man köra betydligt lättare frontend. Till exempel en liten smidig låda med endast ett bra grafikkort (med MPEG2-decoder) och nätverkskort. Hårddisk behövs inte, vilket kan hjälpa till att sänka ljudnivån.

Det går att ha så gott som hur många backends och frontends (eller för all del, flera kombinerade front/backends) som helst.

#40

Postad 18 april 2005 - 21:51

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
För er som inte redan hittat och läst igenom denna sajt:

http://www.linpvr.org/

#41

Postad 21 april 2005 - 16:39

sweripa
  • sweripa
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hade problem med tv-grab-swedb tidigare. Det löste sig genom att ladda ned xmltv källkoden och installera manuellt. Använde jag ett RPM-paket så installerades inget. Tänkte att det kanske kunde vara bra info för någon annan i samma sits.

Hur gör ni för att få in era tv-kanalers frekvenser? Jag hittar kanalerna i Ptune-ui men i "watch tv" i mythfrontend så har jag bara en kanal (min första) utan bild...Antar att jag måste lägga in dem manuellt i någon fil...

Tacksam för pek i rätt riktning...lägg gärna in en fil för beskådning.

#42

Postad 21 april 2005 - 17:43

Unregistered32112
  • Unregistered32112
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Hur bra är stödet av dvb-t i mythtv?
Funderar på att sätta upp en backend server med några dvb-t kort i och några mini-itx burkar som frontend.

Klarar mythtv av att spela in/titta på flera kanaler samtidigt i samma mux?

Jag har ett twinhan dvb-t liggande ska jag köra vidare på såna eller ska jag byta sort?

Hur gör man med kortläsare? Kan man använda sig av en phoenix?

Är mythtv nåt för mej eller ska jag kika på nåt annat?

/P

#43

Postad 21 april 2005 - 19:06

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Hade problem med tv-grab-swedb tidigare. Det löste sig genom att ladda ned xmltv källkoden och installera manuellt. Använde jag ett RPM-paket så installerades inget. Tänkte att det kanske kunde vara bra info för någon annan i samma sits.

Hur gör ni för att få in era tv-kanalers frekvenser? Jag hittar kanalerna i Ptune-ui men i "watch tv" i mythfrontend så har jag bara en kanal (min första) utan bild...Antar att jag måste lägga in dem manuellt i någon fil...

Tacksam för pek i rätt riktning...lägg gärna in en fil för beskådning.

<{POST_SNAPBACK}>


Sitter på jobbet nu, så jag har inte tillgång till allt, men vad jag kommer ihåg när jag körde analogt så använde jag xawtv för att hitta alla kanaler och spara den som en fil. Sedan när man kör mythfilldatabase --manual efter första konfigureringen så kan man glatt kika i den när grabbern frågar efter kanalen. Tror tom att det gick att importera xawtv-fil till mythfilldatabase, men är lite osäker eftersom det är ett bra tag sedan jag körde analogt.

Lycka till!

#44

Postad 22 april 2005 - 15:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Finns det någon här på forumet som kör Myth med ett PVR150? Jag skulle vilja veta hur bra eller dåligt det fungerar med de senaste drivarna (jag skulle även vilja veta om det var något strul med att få dem att fungera).

Jag skulle även vilja veta var man kan få tag på PVR250 till vettigt pris?

#45

Postad 22 april 2005 - 16:54

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
PVR250 kan bli svårt. Såna här kort lagerhålls inte i så stor utsträckning så du ska ha tur då, eftersom att kortet slutat tillverkas för ett tag sedan och ersatts av 150.

150:an, hur den fungerar... tja. Se i ivtv:s mailinglista: http://www.gossamer-...sts/ivtv/devel/ och döm själv :-( Fungerar för vissa för andra inte. Jag är dock övertygad om att det går att få att fungera i dagsläget, det är mer än fråga om hur än om. Räkna med arbetstimmar. Värt att veta är att stödet för PVR150 som tidigare bara funnits i "development-drivers" 0.3.2+ har nu backportats in i 0.2, vilket är den senaste "stabila" releasen. Detta borgar ju för att det finns goda chanser, tycker jag.

Personligen ligger jag lite efter i schemat och kommer hoppa DVB-mekandet till senare. Nästa vecka får jag hem mitt 150 och då får vi se hur det går med det...

#46

Postad 25 april 2005 - 22:03

kalle117
  • kalle117
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
DrGadget

Ditt TT 2300 kort, får du även in dom analoga kanalerna?
Har läst att det linux drivaren inte är helt 100, var det några problem när du installerade den? Vilken version av drivaren kör du och vad hittade du den?

#47

Postad 25 april 2005 - 22:33

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Nix, drivrutinerna stöder inte analogdelen av kortet.

Jag kompilerade en egen kärna (Debian Unstable) med cvs(från 3:e mars) drivrutinerna från linuxtv.

Har bara haft problem med att den inte hittar kortet ibland, men omstart löser det.

#48

Postad 29 april 2005 - 12:25

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Det här var en intressant tråd. Jag är mycket förtjust i tanken att köra Linux i min blivande HTPC. MythTV verkar också lovande, att döma av kommentarer givna här.

Är det någon som vet om det finns stöd för Boxer, dvs. DVB-T med Viaccess?

Vilken DVB-T hårdvara, och vilken CA-modul funkar?

#49

Postad 03 maj 2005 - 13:49

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Finns det någon här på forumet som kör Myth med ett PVR150? Jag skulle vilja veta hur bra eller dåligt det fungerar med de senaste drivarna (jag skulle även vilja veta om det var något strul med att få dem att fungera).

<{POST_SNAPBACK}>


Hej,

Fick mitt PVR150 igår och efter att jag fått in ivtv-0.3.2r via någons hemmabyggda Gentoo-ebuild (här: http://hybryd.org//?...pid=pvr150howto ) fungerar det faktiskt fint. Så länge jag kör mplayer /dev/video0 iaf. Ljud och allt sånt verkar bra.

Nu börjar de roliga problemen :unsure:

Har inte hunnit lägga så mycket tid på det men problem hittills med Myth:
* Ser inte hela TV-bilden? Som om TV:n vore för liten och själva bilden skulle fortsätta utanför TV:n...
* Kan inte byta kanal. ptune från ivtv fungerar men inte inbyggda bläddringen i Myth
* Fjärren har jag inte ens testat men lirc 0.7.1 känner igen PVR-150 iaf.
* XML-TV grabber tjoho. Fattar ingenting :)

#50

Postad 04 maj 2005 - 22:43

mho
  • mho
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hmm... Hur har jag lyckats missa den här högintressante MythTV-tråden så länge!?!? ;)

Själv kör jag frontend och backend med Gentoo.

Backend:
Athlon 2800+, 512 MB Ram, 0.5 TB raid-5-disk samt ett PVR-250 kopplad till Com Hem.

Frontend:
Här har jag hittat en högintressant (och billig) maskin, nämligen Asus Pundit-R med
Celeron 2 GHz och 512 MB minne. Burken är tyst och fin. Kör via en Joytech
AV-control center in bilden till TV'n via en hemlödd VGA->RGB-scart-sladd och fick
efter lite trixande med modelines perfekt bild! :huh:

Hämtar EPG-data med tv_grab_se_swedb vilket funkar kanon!

På XBOX'en kör jag XBMC med ett Phyton-script som funkar som myth-frontend,
men sedan jag fick ordning på Pundit'en har inte XBOX'en gått mycket som frontend.

Videon minns jag inte ens när jag hade påslagen sist! :lol:

/MHo

Redigerat av mho, 04 maj 2005 - 22:47.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.