Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

S-video från box till projektor - dåliga färger?!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 June 2005 - 08:54

Biggelo
  • Biggelo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej hej,

I hopp om att slippa ställa samma fråga igen har jag letat igenom forumet åtskilliga timmar utan hitta nåt fulländat svar, så jag blir nog tvungen att fråga igen trots massa liknande trådar.

Mitt problem är enligt följande. En nyinköpt digitalbox (Force 315) försöker jag koppla till projektorn (NEC HT410) med S-video från Scart. Jag vet att boxen har s-video i scarten på åtminstone en av de två utgångarna som finns. Och boxen är inställd på s-video på båda, och både scart-konverteraren och s-video-sladden (5 m) är av bra kvalité. Inget medföljande eller billigt skräp alltså.

Så allt borde ju funka fint, men trots det blir bilden väldigt konstig. Färgerna försvinner och blir i gråskala eller i nån konstig beige ton, förutom starka färger, typ rött och grönt, som blir starkare, på gränsen till neon-aktiga. Det enda som har sett ut som det ska är testbilden på tvåan (?).

Frågan är alltså - vad är det som blir fel, och hur löser jag det så jag fortfarande kan köra s-video fast med bra resultat? Jag har provat via komposit och då blir färgerna bra fast bilden mindre bra, så jag vill helst inte köra på det. Komponentomvandlare är inte heller nåt alternativ då den ingången på projektorn används för dvd'n.

Skulle bli väldigt tacksam om nån kan reda ut det här och komma med nån bra lösning!

Postad 01 July 2005 - 08:27

Biggelo
  • Biggelo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
-- idiotiskt inlägg raderat --

Redigerat av Biggelo, 07 July 2005 - 13:34.

Postad 03 July 2005 - 17:14

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Ironi funkar aldrig i skrift, för jag antar att ditt andra inlägg var just ironi.

Och det är bara en dag mellan inläggen. Ibland kan det ta lite längre tid att få hjälp med något.

Det jag tror hade varit den bästa lösningen det är nån lösning så att du ändå kan koppla in digitalboxen med hjälp av komponent. S-video och komposit hör inte hemma i projektorvärlden. Egentligen inte någon typ av analog överföring överhuvudtaget, men det är en annan historia.

Ditt problem låter lite konstigt faktiskt. Har du möjlighet att kolla om boxen verkligen skickar ut bra information via S-video? Du kan testa att koppla in den i nån TV med S-video ingång och se om samma fenomen uppstår där också? Du kan även testa att köra med nån annan kabel? Jag är medveten om att det ska vara bra kvalitet på dina kablar, men testa och se vad som händer. Testa lite hit och dit.

Det kan inte vara nån inställning i projektorn som gör detta problemet?

Postad 03 July 2005 - 23:39

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Kanske får du börja med att kolla att projjens svideoingång är frisk.
Det går antagligen köra svideo från din dvdspelare? ...iallafall en av min advdspelare kan skicka svideo igenom scarten, kan du det så får du scart-svideoomvandlaren och kabeln testad samtidigt.

Sen får du nog kolla så du vet säkert vilken scartutgång på boxen som ger svideo, så inte felet ligger där.

Jag körde svideo från min boxer till projjen(Sagem itd64, och sharp 201E) ungefär 1månad eller så. Jag har tidigare haft uppfattningen att svideo är nog bra för projje, men i mitt fall såg det riktigt bra ut, tycker jag. Skaffade komponentkonverter och kör scart-rgb-->komponent, men anledningen för mig var mest pga att min sagem itd64 hade en bugg som sabbade till det när teve sände 16:9.
Ioffsg blev bilden bättre, men det är ingen enorm skillnad. Så, det skall kunna se rätt bra ut.

Postad 04 July 2005 - 10:08

Biggelo
  • Biggelo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej o tack för svaren hittils!

Här kommer lite kommentarer till era förslag o svar..

Ckytep:

Det jag tror hade varit den bästa lösningen det är nån lösning så att du ändå kan koppla in digitalboxen med hjälp av komponent. S-video och komposit hör inte hemma i projektorvärlden. Egentligen inte någon typ av analog överföring överhuvudtaget, men det är en annan historia.

Men komponent är väl också en anlog signal, eller kanske det du menade? Och då är det väl bara dvi som återstår som alternativ. Visserligen har jag dvi-in på projektorn, men inte nån dvd som skickar det, och en sån är väl ganska mycket dyrare än en vanlig spelare.

Ditt problem låter lite konstigt faktiskt. Har du möjlighet att kolla om boxen verkligen skickar ut bra information via S-video? Du kan testa att koppla in den i nån TV med S-video ingång och se om samma fenomen uppstår där också? Du kan även testa att köra med nån annan kabel? Jag är medveten om att det ska vara bra kvalitet på dina kablar, men testa och se vad som händer. Testa lite hit och dit.

Har inte haft möjlighet att testa att koppla in boxen till nån tv via s-video. Men jag vet att boxen skickar s-video eftersom man kan ställa in både tv- och video-scarten på det i boxens inställningar. Sen om den skickar "bra information" är en annan fråga =) Testade även med en annan kabel, en billigare förvisso, men det blev varken sämre eller bättre då.

Men jag vet att sladden är felfri eftersom det blir bra om jag kör s-video från dvd till projektor. Möjligen är det nåt fel på scart-adaptern, men jag ska byta den idag så jag får se om det hjälper. Annars kanske det helt enkelt är boxen som strular, ett måndagsex månne?

Det kan inte vara nån inställning i projektorn som gör detta problemet?

Har provat att ställa om i princip allt här också, utan resultat.

AAKEE:

Kanske får du börja med att kolla att projjens svideoingång är frisk.

Det går antagligen köra svideo från din dvdspelare? ...iallafall en av min advdspelare kan skicka svideo igenom scarten, kan du det så får du scart-svideoomvandlaren och kabeln testad samtidigt.

Projjens svideoingång är frisk för det funkar om jag kör s-video från dvd'n. Körde iofs direkt på dvd's s-video ut så jag vet fortfarande inte om scart-svideoomvandlaren är okej. Men den ska ändå bytas idag så vi får se efter det.

Sen får du nog kolla så du vet säkert vilken scartutgång på boxen som ger svideo, så inte felet ligger där.

Båda kan ge s-video enligt iställningarna på boxen.

Vet inte om jag blev mycket klokare av det här egentligen, men är i alla fall tacksam för hjälpen! Ska trixa lite mer ikväll så jag återkommer.

Redigerat av Biggelo, 04 July 2005 - 15:37.

Postad 06 July 2005 - 21:27

kilkenny
  • kilkenny
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Kontrollera att din Box är inställd på CVBS Standard PAL och inte SECAM
På min Får man skumma färger med SECAM läget.

Men PAL (som vi använder i sverige) perfekt.

Postad 07 July 2005 - 12:51

Unregistered497f1798
  • Unregistered497f1798
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hej Biggelo,

Har ställt samma fråga här för något år sedan, men då angående en Canal Digital-box till min NEC-plasma (42vp4). I mitt fall blir bilden helt svartvit och det finns ingen tillstymmelse till färg, även om bilden i övrigt ser bra ut.

Om vi har samma fel, så har problemet att göra med "färgsynk"-pinnen i scart-kontakten resp. skärmen/projektorn vad gäller S-video. Denna pinne är inte anpassad till varandra mellan box och NEC's skärmar/projektorer. För att lösa problemet måste man tydligen löda om den felaktiga pinnen så att skiten lirar tillsammans. Det finns en ritning på detta nånstans här på forumet men jag har inte själv orkat reda ut alla detaljer, skärmningar, jord etc så idag kör jag tyvärr fortfarande komposit. Eventuellt går det att köpa en ok sladd nånstans.

Mvh
X

Postad 08 July 2005 - 12:48

Biggelo
  • Biggelo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu har jag gett upp försöken med s-video. Jag har fan provat allt utom lösningen att löda i scarten men då kommer jag förmodligen att sabba allting, så jag vågar inte. Så nu kör jag komposit, det ser faktiskt hyfsat ut, bättre än jag trodde, men det stör mig lite ändå att köra det sämsta alternativet när det egentligen inte ska behövas.

Först tänkte jag prova att köpa en scart --> dvi men det stöddes tydligen inte av boxen. Nästa idé var en komponentswitch så det skulle gå att köra både dvd och box via komponent, men de switchar jag har hittat e tydligen halvdåliga (finns det några bra alls?) och så åker jag på att köpa en komponentkonverterare för en tusing också.

Så som sagt.. komposit it is, tills jag eller nån annan kommer på nån vettig lösning på det hela. Förslag mottages tacksamt!

Postad 08 July 2005 - 14:23

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Du kanske skulle slå till på en scartväxlare istället och köpa till scart till component-omvandlare som du sätter på utgången?

Scartväxlare finns det ju många av, Joytechs AV control center är ett exempel på en helt ok sådan. Finns på webhallen.com.
Omvandlaren från scart till komponent hittar du på netonnet.se

Och det är verkligen helt ofarligt att löda i scartkontakten så du har inget att oroa dig för om du försöker men du kommer få bättre bild om du kör med scartväxlare + omvandlare.

Postad 11 July 2005 - 13:31

Biggelo
  • Biggelo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Det här lät som det vettigaste hittils, bortsett från att man får punga ut med minst nån tusing för grejerna. Men tack för tipset, visste inte ens att det fanns nåt som hette scartväxlare.

btw, intressant hur snabbt man kan avancera inom det här ämnet. För några månader sen visste jag knappt vad scart var, men nu känns det som jag kan det mesta inom kabellära (he, fint ord).

Postad 11 July 2005 - 22:13

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Kanske inte riktigt relevant, men men jag kör RGB till min TW10H från min humax box (comhem) & det blir riktigt bra tycker jag... så varför kör du inte RGB till din projektor?

Postad 12 July 2005 - 08:37

Biggelo
  • Biggelo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
RGB, måste inte det gå igenom scart då? Om så är fallet, så har jag ingen sån ingång på projektorn.. bara komposit, s-video, komponent och dvi, och komponent-ingången är som sagt upptagen av dvd'n.
Eller missuppfattar jag dig?

Postad 12 July 2005 - 14:47

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
På min TW10H (epson projektor) kan jag köra in RGB på komponent ingången , jag tror även att det ska gå att köra in RGB på en VGA ingång men är inte riktigt säker på det..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.