Nytt projekt: Motordriven maskning av projektorduk
49 svar till detta ämne
Postad 18 July 2005 - 10:09
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Hallå grabbar! Efter en massa olika lösningar som jag provat och som inte fungerat så har jag bestämt mig för att göra ett nytt försök med att maska min 86" ramspända duk på ett enkelt å praktiskt sätt. Efter att ha lusläst i princip hela forumet så har jag fått lite inspiration, av bland annat "lyckman" som med denna tråd: https://www.minhembi...showtopic=76546 gett mig massa nya idéer!!! Ett av de är denna: (se bilden) Principen består av att låta en billig (men stark) skruvdragare / borrmaskin sköta jobbet. Jag tänkte helt enkelt sätta fast ena änden av en ca 2 meter lång järnstång i skruvdragaren, och den andra i ett väggfäste, så att man kan snurra på den med skruvdragaren. Därefter fäster jag sammet (eller annat svart tyg) runt den så att man kan rulla på och av tyget nedåt. Samtidigt sätter jag fast 2 linor/snören i båda ändorna av stången, och i botten så fäster jag en tunn och lät balsa-trä skiva klädd i sammet på båda ändorna. Alltså, om jag snurrar på stången så skall tyger rullas ut nedåt, medans skivan åker uppåt. Med tanke på att jag använder balsaträ så väger skivan endast några hundra gram, vilket borde vara en lätt match för skruvdragaren att lyfta/sänka den. Självklart innebär detta ett j*kla pillande innan man får allt rakt å fint, men när det väl sitter där det ska så bör det fungera utan tvekan! Just ja...självklart så skruvar jag isär skruvdragaren eller borrmaskinen, kopplar om lite och drar långa sladdar från den, in till en dosa med 2 knappar. Därmed kan jag sitta i mina kommande biostolar och snurra på skruvdragaren upp eller ner med hjälp av knapparna. Jag vet att vissa skruvdragare inte har något motstånd, vilket skulle innebära att balsaträ-skivan automatiskt vill rulla ner, men detta bör gå att lösa med eventuella motvikter som hänger och vill snurra på stången åt motsatt håll...På så sätt skulle man kunna åstadkomma en viss balans så att stången står still vid vilolägen...vilket format man än har inställt. Låter det som en idé? Har ni synpunkter eller kanske nå tips eller bättre idéer? Hela syftet med denna primitiva lösning är att jag vill få det gjort så billigt som möjligt, då jag redan lagt ut för mycket pengar på mitt kommande biorum... Jag ska dra iväg och handla en billig skruvdragare ikväll efter jobbet, förmodligen på Bauhaus...därefter sätter jag igång! Bilder på bygget dyker upp så fort jag hinner ta några...
maskning.jpg 38.2K
1298 Antal nerladdningar/Martin
Redigerat av MrMartin, 23 July 2005 - 23:38.
Postad 19 July 2005 - 07:23
Unregistered3c6c2ebe
-
Unregistered3c6c2ebe
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Låter som ett kul projekt  Jag ser fram emot bilder och kommentarer på möjligheter/problem under byggtiden.
Postad 20 July 2005 - 07:34
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Hehe, ja visst låter det som ett kul projekt! Och bäst av allt är att det verkar fungera RIKTIG bra!!! Mer om det sen...Vi börjar med projektet steg för steg! Först ska jag visa vilka prylar som jag inköpt/tillverkat och kommer att använda mig av... Hursomhelst, var i måndags och handlade lite på Bauhaus: * 1st Skruvdragare av märket AlphaTools, 14,4 Volt - 199 kr Se bild:
DSCF0028.JPG 763.08K
328 Antal nerladdningar* 1st Aluminium stång, 8 mm tjock och 2 meter lång - 60 kr* 4 meter svart snöre, ca 3mm tjockt - ca 25 krInte mycket inköp precis, men å andra sidan hade jag de resterande verktygen+material redan hemma. Dessa är: * 2 meter lång, 20cm bred, 0.8 cm tjock skiva av balsa-trä klädd i sammet runtom (gjort den sedan tidigare i förra försöket med maskning...) Se bild:
DSCF0054.JPG 318.67K
351 Antal nerladdningar* 2 meter lång, 40 cm bred sammetsbit & 2 meter lång, 2cm bred, 1cm djup trä-skiva som jag sågat ut själv (går iofsig att köpa också, eller köpa en till alu. stång) Skall fästas på sammetstyget. Se bild:
DSCF0027.JPG 690.17K
164 Antal nerladdningar* Några träreglar som kan sågas till små bitar som kommer behövas senare * 15 meters el-skarvsladd * Silvertejp * Små metall-krokar som snöret skall fästas i. Sådär...tror inte att jag missat nåt. I nästa inlägg ska vi börja med bygget... Strax tillbaka!
Redigerat av MrMartin, 20 July 2005 - 08:39.
Postad 20 July 2005 - 08:59
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Då börjar vi...
Först och främst så ändrade jag lite på mina planer genom att använda balsaträ-skivan på ÖVRE maskningen istället för den nedre.
Den lösa sammeten fäst på trä-"regeln" flyttas alltså ner och blir den NEDRE maskningen. Detta förenklar arbetet AVSEVÄRT, då jag inte behöver fästa sammetsbiten direkt på aluminiumstången, vilken skulle bli ett sjuhelsikes pillande.
Därmed sköter aluminiumstången endast 4 trådar (linor) som ska hissa upp/ner maskningen, och då spelar det heller ingen roll om stången blir aningen böjd mot mitten, pga längden (2m). Smart va?
Nedanför duken kommer jag ändå att ha en svart hylla som täcker precis allt som finns nedanför duken. Därför kan den nedre sammetsbiten gärna hänga löst nedanför duken, då den ändå inte kommer att synas när maskningen inte används och duken är i normalläget (16:9).
Se bilden nedan så förstår ni vad jag menar:
maskning2.jpg 45.56K
355 Antal nerladdningar
Såhär ser mitt kommande biorum ut:
DSCF0058.JPG 317.34K
851 Antal nerladdningar
Här har jag endast satt den svarta heltäckningsmattan i golvet samt duken på fönstrets plats  Fläkten sitter lite tråkigt till, men tyvärr så måste jag ha den där...då luften blir sjukt dålig utan den. Den ´skymmer ändå inte projektorns bildyta, så...
Duken har jag för övrigt gjort själv, för snart 2 år sen...2 meters MDF skiva, spacial-grått tyg, mörkerläggande, lätt lyster, gain 0,8 för runt 1300kr som är fastspänt runt med nubbspik och tejp. Därefter satte jag tunna träskivor (klädda i kolsvart sammet) runtom som blev de svarta kanterna.
Här är en bättre bild på den i min förra lya:
DSCF0018.JPG 315.95K
431 Antal nerladdningar
Om en stund ska vi börja med att plocka isär skruvdragaren...strax tillbaka!
Redigerat av MrMartin, 20 July 2005 - 09:07.
Postad 20 July 2005 - 09:38
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Jag börjar med att skruva isär skruvdragaren...
DSCF0026.JPG 546.71K
279 Antal nerladdningarDärefter klipper jag av sladdarna från motorn enligt bilden och förlänger dessa med en 15 meters skarvsladd. På det viset kan jag styra motorn när jag sitter i mina (kommande) biostolar 
DSCF0038.JPG 739.86K
344 Antal nerladdningarNär jag satt fast skarvsladden i motorn så slänger jag in den i skruvdragaren igen...
DSCF0039.JPG 752.07K
197 Antal nerladdningarEftersom skruvdragaren skall sitta fast i väggen, så sågar jag av ena sidan av handtaget, då jag tänkte skruva fast den andra sidan i 2 st korta reglar som därefter kommer att sitta i väggen med skruv... Sen skruvar jag ihop andra sidan av "plast-kåpan", se nedan:
DSCF0040.JPG 756.5K
149 Antal nerladdningarNu är skruvdragaren ihopskruvad med de 2 små reglarna...
DSCF0003.JPG 710.91K
294 Antal nerladdningar... som sedan skruvas fast i väggen...
DSCF0005.JPG 753.49K
299 Antal nerladdningar
DSCF0006.JPG 722.74K
388 Antal nerladdningarOBS: Observera att min ritning blev spegelvänd SKruvdragaren sätts alltså fast på VÄNSTER sida av duken...Fortsättning följer alldeles strax...
Postad 20 July 2005 - 10:14
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
När skruvdragaren sitter i taket så har det blivit dax att sätta dit ett litet väggfäste på andra sidan av väggen, som aluminiumstångens andra ände skall sitta i och rulla. Gjorde en väldigt simpel lösning, men det funkade ju bra så...
DSCF0009.JPG 228.61K
292 Antal nerladdningarBilden har lite taskig skärpa, men ni bör se vad det föreställer  Nu sätter jag helt enkelt fast alu-stången i skruvdragaren samt väggfästet och ser till så att det verkligen blir rakt på millimetern!
DSCF0012.JPG 742.87K
290 Antal nerladdningarVerkar funka galant! Stången rullar finfint och tack vare relän som finns på skruvdragarens styrmekanism så kan jag köra allt från vääldigt låga varv till blixtsnabb rullning. Meningen är väl att det ska ta runt 3 sekunder att ändra från 16:9 format till exempelvis 2.35:1 format...det ska ju inte gå för fort heller  Så det lär går att göra hursomhelst utan tvekan! Nu sätter jag fast de guld-färgare "krokarna i varsin ände på balsa-trä skivan klädd i sammet. Avståndet från ändorna blir runt 18-20 cm. Anledningen till varför jag inte sätter de ända ut i kanten är att det tillkommer ju 2 snören till på alu-stången, som ska driva UNDRE delen av maskningen, och för att inte krångla till det så får snörena ett avstånd ifrån varandra på åtminstonde 15cm... Se bilderna:
DSCF0017.JPG 706.73K
573 Antal nerladdningar
DSCF0023.JPG 671.45K
354 Antal nerladdningar
DSCF0025.JPG 707.01K
322 Antal nerladdningarSom ni ser så måste jag finputsa skivan och sammets tyget lite, då den inte är riktigt jämn ännu. När det gäller snöret så har jag tejpat en bit av det med riktigt stark silvertejp och när snöret rullas in på rullen så lägger det sig väldigt fint, som på bilderna. Tack vare detta så kan man även vara säker på att skivan dras upp/ned lika mycket på båda sidorna så att inte maskningen blir sned... De guldfärgade krokarna kommer så småningom att gömmas (med sammet) och hela övre delen (Så som nedre) av väggen ovanför (och nedanför) duken kommer att bli täckt med helsvart skiva inlindad i antingen sammet eller samma material som min heltäckningsmatta. Därefter blir det en mörkröd gardin (ridå) på varsin sida av duken, från tak till golv! Fint ska det bli Synd bara att allt ska ta sån j*kla tid...Hursomhelst, jag återkommer om en liten stund med resultatet av den övre maskningen...
Redigerat av MrMartin, 20 July 2005 - 10:23.
Postad 20 July 2005 - 10:40
Unregistered004689fc
-
Unregistered004689fc
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Ser fin fint ut det där.
Har själv haft samma ide en längre tid.
Tyvär så har jag ju inte min duk på väggen så det har mest varit en
ide för framtida biorum.
Hoppas det blir bra. Skall bli ql att se det färdiga resultatet.
/Niklas
Jag har fixat till en provisorik lösning på maskning av min
hängande duk så länge. Både 4:3 och 2:35 maskning.
Kan starkt rekomendera att maska. Blir STOR skillnad.
Håller på att uppdatera mitt galleri.. bilder kommer.
Postad 20 July 2005 - 10:54
Unregisteredf93cd07d
-
Unregisteredf93cd07d
-
Användare
-
-
142 inlägg
Det här blir ju jättebra. Bra ide, och mycket bra och utförliga bilder. Det blir ju nästan en komplett guide.
Fortsätt så!!! =oD
Postad 20 July 2005 - 11:27
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Jahapp, vad ska man säga..halva jobbet är gjort! Och det funkar RIKTIGT bra faktiskt! Är mycket nöjd med skruvdragaren, då den har en jämn gång och kör man på låg hastighet så ser det verkligen häftigt ut när maskningen hissas ner och upp! Skivan åker ner/upp helt jämnt och när jag mätte så kunde det skilja sig drygt 2 eller 3 millimeter, vilket är knappt märkbart, och det lär gå att ställa in genom att sjustera snörena...
Här kommer några bilder:
DSCF0014.JPG 701.58K
274 Antal nerladdningar
DSCF0016.JPG 740.3K
236 Antal nerladdningar
DSCF0022.JPG 681.16K
154 Antal nerladdningar
DSCF0020.JPG 733.63K
113 Antal nerladdningar
DSCF0019.JPG 694.85K
74 Antal nerladdningar
DSCF0026.JPG 737.56K
137 Antal nerladdningar
Enligt mina mätningar så borde maskningen kunna klara av samtliga format upp till 2.50:1 eller kanske tillochmed 2.60:1, vilket borde räcka till det mesta filmmaterialet.
Det enda som kan tyckas vara jobbigt är ljudnivån  Den låter en del...tjuter gör den också. Har tänkt mig att hänga röd gardin av materialet mollskinn på vardera sida av duken, som då täcker skruvdragaren....det kanske dämpar ljudet något...
Har ni några förslag på BILLIG ljuddämpning så vore jag väldigt tacksam
Å andra sidan...hur ofta rullar man maskningen? En gång per film? Man kan nog säkert leva med detta!
Hursomhelst, den nedre delen av maskningen är kvar...och den måste ju balanseras och sjusteras så att båda maskningarna är rätt synkade...
Med andra ord: Hissas den övre maskningen ner med 5 cm så måste den övre maskningen hissas upp med motsvarande 5 cm. Kan tyckar vara en lätt match, men det tar nog sin tid!
Jobbar rätt mycket fram tills på fredag, så jag vet inte om jag hinner få färdigt den nedre maskningen idag eller imorn eller så, men något ska man väl hinna efter jobbet ikväll...Nya bilder åker då alltså upp under morgondagen!
Får se om jag hinner ta ett video-klipp med min usla digitalkamera, eller kanske mobilen, som visar hur allt hissas ner och upp!
Nu när jag kommit halvvägs in i projektet så skulle jag uppskatta om ni lämnade lite åsikter, tips, och kanske bättre idéer som kan vara nyttiga för både mig och alla er andra!
Postad 20 July 2005 - 11:42
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Det är så jäkla skönt att se att det finns några tappra själar som faktiskt gör det som jag själv (och säkert många med mig) går och tänker på men snabbt släpper då man tänker att ...det går aldrig ändå.
Tack för inspirationen!!!
MvH / Andreas
Postad 20 July 2005 - 11:52
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Tackar tackar, Miragemannen och zahnn!  Det glädjer mig att ni gillar konstruktionen. Nu ska jag visserligen inte ta åt mig allt för mycket ära från projektet, då själva idén med skruvdragare är "lånad"  från ett annat projekt som "lyckman" i detta forum har hittat på! Väldigt tacksam för ditt inlägg, lyckman, om du läser detta!Miragemannen, precis! Det är som du säger...väldigt stor skillnad med eller utan maskning. Som natt och dag enligt mitt tycke  Ett måste helt enkelt...speciellt om man är en fattig knegare som jag å fortfarande kör med en gammal Panasonic PT AE100 - som ni alla vet - inte ens kan stava till "svärta"  När det gäller själva styrningen av skruvdragaren så lär det garanterat bli en massa jobb innan man får ett SNYGGT utseende på själva "dosan" som styr motorn. Samtidigt kommer jag förlänga sladdarna mellan dosan och batteri-kontakten, så att man kan gömma batteriet i något hörn/skåp/vadsomhelst som är lättillgängligt så att man kan ta loss det, ladda batteriet och koppla tillbaka på några sekunder. Men det är lite tidigt att tänka på det nu... Jag kommer att fortsätta i samma stil och slutföra "guiden" ända tills jag är klar med allt, tills maskningen är gömd bakom draperier, skivor mm... så ha lite tålamod bara
Postad 20 July 2005 - 12:01
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Det är så jäkla skönt att se att det finns några tappra själar som faktiskt gör det som jag själv (och säkert många med mig) går och tänker på men snabbt släpper då man tänker att ...det går aldrig ändå.
Tack för inspirationen!!!
MvH / Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe tackar tackar Andreas! Om du bara visste hur många gånger jag själv sagt det där efter att ha försökt med flera metoder... Allt handlar om att hitta LÄTT material som inte väger mycket, och självklart en någorlunda stark motor, vilket skruvdragare har...oftast iaf.. Balsa-trä skivan med sammet runt väger nästan ingenting! Den nedre sammet-biten som tillkommer snart väger ännu mindre! Kan visa dig ett roligt exempel som jag försökte med för nästa ett år sen...Såg bra ut teoretiskt, men gick åt h_e  Hela skiten vägde bly helt enkelt  Se bilden:
DSCF0040.JPG 312.3K
705 Antal nerladdningarOBS: Denna bild tillhör INTE detta projekt...Detta är bara ett gammalt exempel!!!/Martin
Redigerat av MrMartin, 20 July 2005 - 12:02.
Postad 20 July 2005 - 12:33
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Hehe.
Som hämtat från Startrek
Postad 20 July 2005 - 13:22
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Tänk va tråkigt de där rika bratsen måste ha det som badar i pengar och aldrig måste gnida sina geniknölar för att fixa den där smarta lösningen med små medel. Detta pillande är ju en stor del i hemmabiointresset! Tackar för inspirationen.
Postad 20 July 2005 - 14:07
Unregistered3c6c2ebe
-
Unregistered3c6c2ebe
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jahapp, vad ska man säga..halva jobbet är gjort! Och det funkar RIKTIGT bra faktiskt! Är mycket nöjd med skruvdragaren, då den har en jämn gång och kör man på låg hastighet så ser det verkligen häftigt ut när maskningen hissas ner och upp! Skivan åker ner/upp helt jämnt och när jag mätte så kunde det skilja sig drygt 2 eller 3 millimeter, vilket är knappt märkbart, och det lär gå att ställa in genom att sjustera snörena...
Här kommer några bilder:
DSCF0014.JPG 701.58K
274 Antal nerladdningar
DSCF0016.JPG 740.3K
236 Antal nerladdningar
DSCF0022.JPG 681.16K
154 Antal nerladdningar
DSCF0020.JPG 733.63K
113 Antal nerladdningar
DSCF0019.JPG 694.85K
74 Antal nerladdningar
DSCF0026.JPG 737.56K
137 Antal nerladdningar
Enligt mina mätningar så borde maskningen kunna klara av samtliga format upp till 2.50:1 eller kanske tillochmed 2.60:1, vilket borde räcka till det mesta filmmaterialet.
Det enda som kan tyckas vara jobbigt är ljudnivån Den låter en del...tjuter gör den också. Har tänkt mig att hänga röd gardin av materialet mollskinn på vardera sida av duken, som då täcker skruvdragaren....det kanske dämpar ljudet något... Har ni några förslag på BILLIG ljuddämpning så vore jag väldigt tacksam 
Å andra sidan...hur ofta rullar man maskningen? En gång per film? Man kan nog säkert leva med detta!
Hursomhelst, den nedre delen av maskningen är kvar...och den måste ju balanseras och sjusteras så att båda maskningarna är rätt synkade... Med andra ord: Hissas den övre maskningen ner med 5 cm så måste den övre maskningen hissas upp med motsvarande 5 cm. Kan tyckar vara en lätt match, men det tar nog sin tid!
Jobbar rätt mycket fram tills på fredag, så jag vet inte om jag hinner få färdigt den nedre maskningen idag eller imorn eller så, men något ska man väl hinna efter jobbet ikväll...Nya bilder åker då alltså upp under morgondagen!
Får se om jag hinner ta ett video-klipp med min usla digitalkamera, eller kanske mobilen, som visar hur allt hissas ner och upp! Nu när jag kommit halvvägs in i projektet så skulle jag uppskatta om ni lämnade lite åsikter, tips, och kanske bättre idéer som kan vara nyttiga för både mig och alla er andra!
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, det verkar som de flesta hemmafixarna har problem med ljudet från motorn... Samtidigt vill man ju inte punga ut för mycket pluring på den. Jag har sett vissa använt något hushbox med varierande resultat... Lite beror på hur mycket utrymme man har för en sådan låda. (I mitt planerade bygge lär det bli utrymmesbrist). I mitt bygge kanske det blir både maskningssystem och ridåsystem och nog får jag tyvärr säga att högt motorljud när man öppnar/stänger ridån inte är så effektfult... Kanske får se till att stereon spelar en hög SF/THX-truddilutt eller liknande Hur som helst är jag imponerad av din "guide". ser fram emot vidare läsning
Postad 21 July 2005 - 07:57
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Jahapp, det blev tyvärr inget pillande med duken igår kväll, då jag kom hem rätt sent... Förhoppningsvis hinner jag iallafall testa den nedre maskningen ikväll och därefter slänga upp lite nya bilder
Har märkt en sak, aluminium-stången blir mer och mer böjd (kan vara en inbillning). Kanske inte så farligt mycket men ändå inget jag vill vara orolig för efter att man byggt in hela kalaset. Därför ska jag sätta upp ett extra väggfäste i mitten på stången, ungefär som den längst till höger. Borde bli mer stabilt då.
Satt och testkörde den övre maskningen igår nån minut...måste säga att jag blir mer och mer nöjd med konstruktionen. Blev bättre än jag nånsin hade trott!
Dock är ljudet väldigt irriterande. Inte just själva motorljudet kanske, men det där förbaskade konstanta piiiiiiiipet som hörs så fort man nuddar "avtryckaren" innan motorn ens börjat rulla. Kanske är det något inbyggt i skruvdragaren så att det SKA låta sådär? i Så fall borde man ju kunna få bort det. Tycker att jag känner igen ljudet och jag har för mig att vissa borrmaskiner och liknande har något inbyggt som släpper ut det där "varnings-pipet". Å andra sidan så är skruvdragaren en budgetmodell, så det kanske är en kass motor inbyggd...?
Hursomhelst så hörde jag det pipet när jag testade maskinen innan jag skruvade isär den.
Har ni några erfarenheter av detta ljud så kom gärna med kommentarer!
Återkommer så fort jag börjar pilla igen eller nya idéer kläcks
Martin
Postad 21 July 2005 - 10:35
Unregisteredf93cd07d
-
Unregisteredf93cd07d
-
Användare
-
-
142 inlägg
Det som låter är helt normalt. Det är så att i skruvdragare så har man, istället för ett motstånd som reglerar spänningen till motorn, en transistor som switchar strömmen av och på snabbt. Det har man för att det inte skall bli så stora effektförluster. Man skulle kunna säga att det är fråga om en väldigt enkel klass D-förstärkare... det man hör som ett pipande ljud är inte en varning utan switchfrekvensen som skapar resonans i motorn och ledningarna. Switchfrekvensen brukar i skruvdragare ligga runt 1-2kHz. Det bör vara ganska enkelt att dämpa detta ljud, men jag har inte provat... (Högfrekvent är ju lättare att dämpa än lågfrekvent, kortare våglängd vid hög frekvens...) En lite tjockare isolering borde ordna det...
Får iofs fram att du behöver ca 15cm isolering, men det är nog min hjärna som dummar sig. =o) Tycker att 3-5cm borde räcka, men ta så tjockt som möjligt...
Postad 21 July 2005 - 18:52
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Kul projekt... detta eller liknande är nog nästa sak efter att tysta projektorn. ett tips angående nerböjningen bara, upplagen (skruvdragaren och träblocket) bör sitta så nära snöret som möjligt för att minska nedböjningen, sätt gärna ett stöd på vardera sida nära respektive snöre så blir du helt av med problemet.
Postad 22 July 2005 - 07:58
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Tack för tipsen, Mars & zahnn  Ja det verkar som att jag blir tvungen att leva med det där pipande ljudet. Jag ska försöka isolera skruvdragaren som du säger. Tjockleken spelar nog ingen roll då jag ändå kommer att ha ridå som täcker hela skruvdragaren, så det gör nog inget om isoleringen blir 5 eller 10cm...bara man får tyst på skrället  Mars, jag tror dock att det räcker med ett träblock i mitten på alu-stången. Jag bor i en hyreslägenhet å vill inte göra allt för många hål i väggarna om det inte är ett måste  Tyvärr så blev det inget gjort igår kväll heller...Tjejen mer eller mindre tvingade mig att se på film med henne, så där rök den kvällen  Å andra sidan så är jag ledig from ikväll och helgen ut, så jag kan lova er att det kommer att hända en hel del med projektet de närmaste dagarna! Sen kommer semestern om en vecka och de beställda biostolarna ankommer förmodligen efter helgen...då påbörjar hembiobygget på allvar  Ingen som har nå fler användbara tips å idéer? Vill göra alltihopa rätt från början, så fler goda råd är alltid välkomna innan jag kommit för långt med bygget! Om jag har tid lite senare idag så lägger jag upp ett par små video-klipp tagna med min Nokia 6680 på hur allt funkar för tillfället  Martin
Postad 22 July 2005 - 10:13
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Här kommer 2 video-snuttar på hur den övre maskningen fungerar (och låter...)
Jaja, jag vet...rriktigt taskig kvalitet, men jag tog dessa klipp med min Nokia 6680, dock ser man iallafall vad som händer och hur det kommer att se ut...
På den längre videoklippet av de 2 så testade jag att rulla ner maskningen lite snabbare för att visa att hasigheten går att välja själv, beroende hur hårt man trycker på knappen! Kan iofsig rulla ner ännu snabbare, men jag tycker att ju segare det går, desto snyggare
Fler bilder och filmer kommer förmodligen ikväll när jag satt fast den nedre maskningen och fått de att synka med varann.
Blev tvungen att packa ner filerna i en ZIP fil, då 3gp formatet inte stöds i detta forum. Packa upp de med winzip eller direkt i windows xp.
Filmsnuttarna går att öppna med Windows Media Player och QuickTime bland annat
20050721.zip 289.58K
441 Antal nerladdningar
Martin
Postad 22 July 2005 - 19:22
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
kanske på sin plats att sätta upp en "större" gardinstång över ditt bygge med en röd sammetsduk som täcker skruvdragaren och stången... göra det hela lite mera "cleant".. kanske vore nånting?
Postad 23 July 2005 - 06:52
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Fasen också, nu har du satt igång min stackars skalle på detta också  . JAg funderar lite på hur jag skulle kunna sy ihop det själv, men har roblem i nerkanten eftersom min centerhögtalare står där.
När det gäller nedböjningen kanske det kan fixas genom att ta en rundstav av trä med större diameter?
Har lite funderingar på att konstruera luckor som man kan vika upp och ner (jag kan ta hur många hål jag vill, när jag flyttar ställer jag tilbbaka garderoberna framför). Det blir inte lika flashigt som elstyrt, men fälla ett par luckor känns ju som en överkomlig manuell åtgärd.
Postad 23 July 2005 - 09:40
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
kanske på sin plats att sätta upp en "större" gardinstång över ditt bygge med en röd sammetsduk som täcker skruvdragaren och stången... göra det hela lite mera "cleant".. kanske vore nånting?
<{POST_SNAPBACK}>
¨ Tja ordeith! Det är ju det jag SKA göra  Blir 2 gardinlängder med röd sammet på varsin sida av duken, från tak till golv. Därefter skall allt som är under och över duken gömmas med skivor täckta med svart material (förmodligen delar från min heltäckningsmatta som blev över). Men men, allt kommer såsmåningom  Nu har man precis fått i sig frukost å det är dax att dra igång arbetet igen... Tillbaks ikväll...
Postad 23 July 2005 - 12:35
Unregisteredf93cd07d
-
Unregisteredf93cd07d
-
Användare
-
-
142 inlägg
Väntar med spänning... Detta är högintressant. Skall snart flytta nämligen... =o)
Postad 23 July 2005 - 23:32
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Sådär, då var man klar med maskningen!
Är lite trött nu, men jag ska ta och visa upp allt lite snabbt ikväll...mer kommer imorgon!
Gick mycket snabbare och smidigare än vad jag hade trott. Funkar också otroligt bra!!! Biler och filmer kommer självklart att bifogas, men vi börjar först med kolla hur allt gick till:
Först och främst så satte jag dit ett simpelt väggfäste i mitten på aluminiumstången och vips så kändes hela konstruktionen mycket stabilare!
Suddig bild, men men...man ser vad det föreställer!
DSCF0013.JPG 716.91K
165 Antal nerladdningar
Därefter var det dags att dra igång arbetet med den undre maskningen! Först strök jag sammetsmaterialet i runt en halvtimme tills allt blev rakt å fint....
På bilderna nedan kan man se hur sammeten är fastsydd runt den tunna trälisten.
DSCF0001.JPG 701.24K
144 Antal nerladdningar
DSCF0002.JPG 722.01K
103 Antal nerladdningar
Av nån anledning så tänkte jag dock aldrig efter när jag sågade till den tunna trälisten...den var helt enkelt FÖR tunn och den böjde sig en hel del om man höll på varsin ände... Fick då helt enkelt ändra mina planer och tog en bredare (runt 8 cm bred & 2 meter lång) trä-skiva i playwood som låg å skräpade i förrådet.
Att fästa sammetsbiten med skivan var inga problem. Använde helt enkelt riktigt stark dubbelhäftande tejp!
För att behålla en viss stabilitet i sammeten så behöll jag den tunna trälisten, men på nedre sidan, som helt enkelt får hänga löst (se bilderna så hajjar ni  )
DSCF0005.JPG 722.49K
58 Antal nerladdningar
DSCF0006.JPG 703.65K
51 Antal nerladdningar
DSCF0007.JPG 714.62K
62 Antal nerladdningar
När det var klart så borrade jag ett hål på varsin kant i träskivan där det bärande svarta snöret skall fästas. Sen sattes Snörena fast på aluminiumstången...det tog sin tid men till slut vart det rakt
DSCF0012.JPG 698.27K
77 Antal nerladdningar
DSCF0006.JPG 677.07K
69 Antal nerladdningar
DSCF0010.JPG 688.4K
50 Antal nerladdningar
DSCF0008.JPG 672.65K
87 Antal nerladdningar
DSCF0016.JPG 687.73K
96 Antal nerladdningar
DSCF0020.JPG 709.24K
91 Antal nerladdningar
Som ni ser på bilderna så var jag tvungen att skarva snörena på båda sidorna då jag råkade klippa de fel första gången  Gör iofsig inte så mycket då allt ändå kommer att täckas så småningom...
Det som tog längst tid idag var att balansera den övre och den nedre maskningsskivan så att båda åkte ner/upp lika mycket på millimetern... Om man inte gör detta så märks det rätt snabbt sen om bilden är sned eller om exempelvis den övre maskningen rullar osynkat med den nedre.
Här är det slutliga resultatet:
DSCF0003.JPG 748.4K
158 Antal nerladdningar
DSCF0002.JPG 743.96K
216 Antal nerladdningar
Kanterna på den nedre (breda) trälisten syns fortfarande, men dessa skall täckas med sammet senare ikväll... Här kommer fler bilder och några filmsnuttar!!!
DSCF0011.JPG 729.9K
118 Antal nerladdningar
DSCF0007.JPG 728.26K
44 Antal nerladdningar
DSCF0009.JPG 731.45K
76 Antal nerladdningar
De 4 korta video-klippen som kommer här är packade i en ZIP fil. Packa upp filerna och kör de i Windows Media Player eller QuickTime!
Maskning_klar.zip 4.14MB
305 Antal nerladdningar
Här har kan ni se en jämförelse hur det ser ut - med eller utan maskning i Fast and The Furious, som har det breda formatet 2.35:1. Bilderna kanske inte är så jättebra och inte så skarpa, men man kan ändå se en stor skillnad! Bilden blir så mycket djupare och mer kontrastrik med maskningen på rätt plats!
Helt otroligt vad en sån liten detalj kan åstadkomma
DSCF0024.JPG 682.26K
864 Antal nerladdningar
DSCF0025.JPG 896.67K
836 Antal nerladdningar
Bilderna är lite mörka, men höj brightness på eran skärm så ser ni vilken skillnad det blir!
Nä, nu återgår jag till pillandet med allt runtomkring  Det är nämligen dax att bygga in allt så att det ser snyggt ut också
Tillbaks lite senare!
Redigerat av MrMartin, 23 July 2005 - 23:33.
Postad 25 July 2005 - 08:55
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Jaha, då ska vi fortsätta med att täcka för alltihopa på ett snyggt sätt...
Bestämde mig för att först börja med den övre delen, det vill säga området ovanför duken...
Eftersom jag bor i en hyresrätt så vill jag som sagt inte borra alltför mycket i betongen. Därför kan mina konstruktioner se lite primitiva ut för vissa hembygge-vana medlemmar
Jag började iallafall med att fästa ett par tunna playwood skivor i väggen. Dessa skall hålla upp några små reglar på plats, skruvade underifrån...
DSCF0001.JPG 731.28K
40 Antal nerladdningar
DSCF0004.JPG 757.61K
34 Antal nerladdningar
DSCF0005.JPG 676.95K
33 Antal nerladdningar
DSCF0007.JPG 690.46K
32 Antal nerladdningar
DSCF0008.JPG 729.81K
39 Antal nerladdningar
...som i sin tur kommer att hålla 2 tunna board-skivor som täcker för hela härligheten  Här sätts de fast med vanliga skruvar:
DSCF0009.JPG 737.63K
88 Antal nerladdningar
DSCF0012.JPG 676.18K
42 Antal nerladdningar
DSCF0014.JPG 740.65K
62 Antal nerladdningar
DSCF0016.JPG 671.78K
40 Antal nerladdningar
När skivorna är på plats så är det dags att klä hela ytan med heltäckningsmatta!
Jag valde att köra med samma svarta heltäckningsmatta som jag har på golvet i hela rummet (39kr/m på Bauhaus). Mattan är självklart inte lika svart som sammeten runt duken. Men å andra sidan så ser man ändå ingen skillnad i ett rum med tonad belysning. Viktigast är som sagt att ytan blir svart så det matchar resten! Här sätts mattan på plats innan den klipps:
DSCF0020.JPG 676.63K
98 Antal nerladdningar
DSCF0022.JPG 728.68K
53 Antal nerladdningar
Därefter klipper jag mattan så att kanten går jäms med board-skivorna under...Ett j*kla pillande blev det innan allt vart rakt å fint!
DSCF0023.JPG 723.06K
52 Antal nerladdningar
DSCF0025.JPG 739.89K
121 Antal nerladdningar
Sådär ja! Då vart den ytan täckt! Nu skall bara sidorna av mattan vikas inåt så att de inte sticker ut som de gör nu. Men det tar jag förmodligen ikväll när jag kommer hem från jobbet...
En härlig detalj är att den övre masknings-skivan inte längre syns när den inte används. När man däremot vill använda 2.35:1 formart eller liknande, så glider maskningen sakta ner "från ingenstans"  Det blir en liten wow-effekt faktiskt!
Nästa del blir att täcka över allt nedanför duken med samma material... Arbetet påbörjas förmodligen ikväll
Martin
Redigerat av MrMartin, 25 July 2005 - 08:59.
Postad 25 July 2005 - 19:36
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Jag visste väl att man inte skall slänga bort sin gamla skruvdragare, då har man lite mer att pyssla med under vintern. Tack MrMartin
Postad 26 July 2005 - 11:49
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
Va kul det med mycket bilder!
Tycker flera hemmapulare borde ta sig tid att ta lite bilder under projektet.
Postad 29 July 2005 - 08:12
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Hallå!
Efter några dagars pillande så börjar man bli klar med allt runtom duken.
Själva bygget runt duken kanske inte har så mycket att göra med själva maskningen och denna tråd, men eftersom jag ändå påbörjat det hela så kan jag lite gärna avsluta med att visa hur det hela ser ut nu.
Men först lite bygg-bilder och kommentarer på min "primitiva" och billiga lösning
När det övre delen ovanför duken var klar så började med att täcka den nedre delen nedanför duken. Eftersom jag inte ville lägga ut 200-300 spänn på en träskiva så använde jag mig istället av en överbliven dörr som jag hade i förrådet.
Då det fattades cirka 3 cm påhöjden (när dörren ligger ner) så skruvade jag in några trä-reglar på den övre långsidan:
DSCF0028.JPG 730.42K
46 Antal nerladdningar
DSCF0031.JPG 747.23K
32 Antal nerladdningar
DSCF0033.JPG 710.83K
32 Antal nerladdningar
Därefter var det dags att klä dörren med samma heltäckningsmatta som jag har på golvet och ovanför duken...
DSCF0034.JPG 704.76K
29 Antal nerladdningar
DSCF0036.JPG 742.96K
25 Antal nerladdningar
DSCF0037.JPG 686.7K
26 Antal nerladdningar
DSCF0042.JPG 719.26K
57 Antal nerladdningar
DSCF0040.JPG 695.23K
265 Antal nerladdningar
Det vart väl inte så illa iallafall! De 2 hålen i dörren längst ner (där låset egentligen skall sitta) var helt perfekt placerade, då jag kan dra alla kablar från förstärkaren igenom dem, såsmåningom...
Om en stund ska jag visa upp den röda ridån jag satt på båda sidorna av duken...
Postad 29 July 2005 - 08:38
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Så var det dags att sätta upp de röda gardinlängderna...
Dessa köpte jag på Ellos (tänka sig...) för 420 kr! Kostade egentligen 599 men tjejen hade nå rabatt  . Hursomhelst så är de i storleken 105x250 vilket passar perfekt från tak till golv.
DSCF0006.JPG 759.68K
82 Antal nerladdningar
Eftersom jag inte hade några fästen för gardinstång som passade så tog jag fram en gammal gardinstång och meckade ihop ännu ett hembygge
DSCF0007.JPG 707.61K
102 Antal nerladdningar
Därefter var det bara att slänga upp gardinerna. Var så ivrig att få upp ridån att jag inte ens hann stryka längderna...men men, får ta det nån dag när man orkar...
Såhär blev resultatet iallafall:
DSCF0009.JPG 687.25K
289 Antal nerladdningar
DSCF0011.JPG 730.49K
130 Antal nerladdningar
DSCF0012.JPG 706.43K
422 Antal nerladdningar
Blev som sagt helnöjd med resultatet! Viss känns ridån lite onödig då den endast fungerar som prydnad, men snyggt vart det iaf! Å andra sidan ser jag ingen mening med att kunna täcka över hela duken med ridå och göra den motordriven eller nåt... Visst är det en häftig detalj, men den har inte alls samma funktionalitet som exempelvis maskningen jag gjorde tidigare.
Nu återstår lite sjusteringar och småpillande tills man får ridån att hänga rakt å fint utmed duken. Sen är det dax för rustningen av rummet med biostolar mm... Men detta får bli i en annan tråd, eller möjligtvis min gästbok eller galleri!
Tack för alla kommentarer, tips och problemlösning grabbar!
Hoppas att vissa av er fått lite inspiration och bevis på att det GÅR att göra en riktigt bra och fungerande maskning på ett nästan sjukt billigt sätt!
Ser fram emot att göra fler såna trådar
Martin
Redigerat av MrMartin, 29 July 2005 - 08:45.
Postad 29 July 2005 - 16:56
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Vill bara tipsa om ett ställe där man kan inhandla billiga motorer till sina hembyggen. Säkert betydligt tystare än en skruvdragare. Billiga snäckväxelmotorer
Postad 31 July 2005 - 13:38
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
Vilket super bygge!! Och bra verkar det ha blivit också! Tack för inspirationen
Postad 01 August 2005 - 15:28
Trekker
-
Trekker
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
MrMartin Varför går det inte att öppna dina bilder??? Du inte heller några bilder i galleriet! p.s. Det var väldigt intressant läsning! Snyggt gjort! Jag kommer säkert göra något liknande i framtiden när studierna är över.
Postad 11 August 2005 - 06:27
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Tack för tråden, det var kul att se det framväxande resultatet av mycket pulande och små medel. Det blev ju riktigt snyggt till sist när allt blev gömt bakom gardiner och dörrar. Ser fram emot fler trådar om du orkar.
Postad 06 January 2006 - 19:59
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Tack MrMartin för en trevlig och utbildande läsning
Ett par funderingar bara, skulle man inte kunna lägga en trafo direkt efter 12v skruvdragaren?
isf skulle man ju slippa ladda batteriet och /eller kunna dra 230v direkt till en ir styrd dimmer??
Fattas då slutligen bara att få skruvdragaren att köra fram och tillbaka.
Som ni förstår så e jag långt ifrån en expert på sånt här, detta är bara nåra funderingar som jag har
Därför så vore det roligt om någon kunde kolla upp mitt tänk för att se om det funkar.
God fortsättning till er alla / pl1sk3n
Postad 02 February 2006 - 02:13
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Tack MrMartin för en trevlig och utbildande läsning
Ett par funderingar bara, skulle man inte kunna lägga en trafo direkt efter 12v skruvdragaren? isf skulle man ju slippa ladda batteriet och /eller kunna dra 230v direkt till en ir styrd dimmer?? Fattas då slutligen bara att få skruvdragaren att köra fram och tillbaka.
Som ni förstår så e jag långt ifrån en expert på sånt här, detta är bara nåra funderingar som jag har Därför så vore det roligt om någon kunde kolla upp mitt tänk för att se om det funkar.
God fortsättning till er alla / pl1sk3n
<{POST_SNAPBACK}>
pl1sk3n, efter att ha läst det du skrev så gjorde jag precis som du sa. Att jag inte tänkt på det tidigare! Kopplade ihop motorn med 2 stycken trafon på 3,7 volt vardera (2 gamla Nokia laddare  ). En trafo för att driva motorn medsols och den andra motsols. Därefter kopplade jag emellan en vanlig väggströmbrytare så att varsin en knapp startar motorn åt varsitt håll. Slutligen la jag till enkla fjädrar i brytaren så att knapparna får ett motstånd när de trycks in.
maskning.JPG 43.1K
109 Antal nerladdningarNu funderar man på att använda mina fjärrstyrda brytare till att slå till och från båda transformatorerna. Skulle kunna funka rätt bra, men dock ej testat ännu.
maskning2.JPG 43.94K
11 Antal nerladdningarTackar för tipset! Martin
Postad 02 February 2006 - 08:08
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Kul att det funkade
Har du nån bild på själva inkopplingen, skruvdragare till trafo osv?
Har tyvär fastnat i andra projekt själv så detta får vänta ett tag till,
ska bli grymt kul att pröva detta så småning om....
Mvh pl1sk3n
Postad 17 February 2006 - 19:54
filipoooo
-
filipoooo
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
tjaa!!
kan inte du lägga upp några fler bilder.
Ja håller på och gör presis som du gjorde med maskningen men ja har fastnat med att inte kunna styra utan att hålla på och pilla med borren, ja har förlängt kabeln.
filip
Postad 21 March 2006 - 12:44
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
tjaa!!
kan inte du lägga upp några fler bilder. Ja håller på och gör presis som du gjorde med maskningen men ja har fastnat med att inte kunna styra utan att hålla på och pilla med borren, ja har förlängt kabeln.
filip
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Filip! Ledsen att jag är så slö på att svara, men det var länge sedan jag kikade tillbaka på denna tråd... Låter väldigt kul att du kommit igång med samma bygge  Du får slänga upp lite bilder om du kan, för det är säkert många som är nyfikna här! Jag skippade det här med trafon, då 3.7 volt var för mycket och maskningen gick för fort enligt mitt tycke. Därför valde jag att köra med dubbla 1.5volts batterier som styr motorn, med andra ord 3.0volt . Se den enkla skissen jag gjorde nedan, för att se hur jag kopplade ihop allt med brytaren på väggen. Det finns säkert mycket bättre och enklade metoder, men eftersom mina el-kunskaper brister så valde jag en rätt så primitiv lösning...men det fungerar bra iaf 
koppling1.JPG 14.73K
7 Antal nerladdningarHar du fler frågor så hör gärna av dig...och glöm inte lägga upp lite bilder på din lösning! MVH Martin
Redigerat av MrMartin, 21 March 2006 - 12:47.
Postad 21 March 2006 - 13:13
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Lika bra att lägga in en skiss på hur det skulle se ut med trafon (nokia laddare 3.7v) inkopplade istället för batterier.
Därefter kopplas transformatorerna ihop med de trådlösa mottagarna som jag nämnde tidigare. På så sätt kan maskningen styras med fjärrkontrollen.
koppling2.JPG 17.63K
10 Antal nerladdningar
Lycka till!
Martin
Postad 21 March 2006 - 13:31
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Tänk bara på att om man råkar aktivera båda samtidigt får du en kortslutning...
Försök se till att det inte kan ske.
Vet att man brukar slå ner denna typ av kommentarer med argument som:
"jag vet och jag kommer inte att aktivera båda..."
Men det kan vara någon annan som använder det utan att tänka...
Postad 22 March 2006 - 00:13
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Intressant projekt, men det känns väldigt B att:
1. Använda batterier.
2. Att det det överhuvudettaget är möjligt att trycka fel som kan sluta tråkigt, och det är hyffsat troligt att det kommer att hända förr eller senare med den fjärren...
3. Att vad jag kan utläsa så finns det ingen automatisk stopp vid rätt läge, tex. vid 2,35:1.
Finns det ingen smart själ här på forumet som kan lösa dessa "problem", skulle bli mer användbart då...
Skulle vara kul att tex. ha en 2,35:1-knapp, en 1,85:1 samt en 1,78:1-knapp på sin pronto...
Postad 22 March 2006 - 09:05
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Intressant projekt, men det känns väldigt B att:
1. Använda batterier. 2. Att det det överhuvudettaget är möjligt att trycka fel som kan sluta tråkigt, och det är hyffsat troligt att det kommer att hända förr eller senare med den fjärren... 3. Att vad jag kan utläsa så finns det ingen automatisk stopp vid rätt läge, tex. vid 2,35:1.
Finns det ingen smart själ här på forumet som kan lösa dessa "problem", skulle bli mer användbart då...
Skulle vara kul att tex. ha en 2,35:1-knapp, en 1,85:1 samt en 1,78:1-knapp på sin pronto...
<{POST_SNAPBACK}>
Tja! Kul med lite nya synpunkter, även fast tråden är ett halvår gammal, typ  1. Jag använder än så länge batterier, mest pga att jag inte har hittat några 3.0 volts trafon till bra pris. Man tar det man har, helt enkelt  Visserligen har samma batterier nu hållt i över 3 månader, och maskning är ju trots allt något man ställer in max en gång per film  Det finns oändligt med lösningar för det där - men hursomhelst så är detta en kostnadsfråga för min del. 2. Beror helt enkelt på vilken typ av fjärr-lösning man använder. Nu är ju fjärren jag visade inte direkt anpassad för sånt, men det finns säkert bättre lösningar där man inte kan trycka fel. Själv kör jag som sagt med brytare i väggen, och där kan man inte trycka fel, fast visst vore en 100% säker fjärrstyrd lösning en dröm  Allt går bara man har pengar... eller el-kunskaper, som tex Lyckman på detta forum. 3. Ett automatiskt stopp för varje format skulle nog bara innebära en massa problem. Ta ett exempel...2.35:1 formatet på dvd filmer är verkligen inte 2.35 alla gånger. De svarta rändernas tjocklek skiljer sig ibland med flera centimeter från film till film - även fast fodralet säger 2.35:1. Sedan finns utgåvor med 2.40:1 och ännu bredare. Därför är det nog ändå lättade att hålla in knappen tills man är nöjd. Du styr ju ändå båda masknings-flikarna på samma gång med en knapp, så det tar knappast mer än 2 sekunder innan du kommit till rätt läge. Dessutom innehåller våra nordiska utgåvor oftast textningen halvvägs in på den nedre svarta randen...därmed är flexibilitet den enda lösningen om man vill maska upp ända till textens nedre kant. MVH Martin
Postad 22 March 2006 - 19:51
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Det var inte meningen att dissa ditt bygge!
Älskar när folk bygger prylar och lägger ut bilder!
Det är bara det att jag är VÄLDIGT petig med såna saker, visst går det säkert jättesnabbt att ställa in det manuellt, det gör det ju även att dimma lamporna, men det "coola" är ju att göra det automatiskt samt idiotsäkert.
Visste faktiskt inte att det skilde mellan olika 2,35:1 filmer, det var ju och rätt B.
Därimot så tänkte jag på det där med text remsan, men finns det inte dvdspelare som man kan flytta upp textremsan i bild med? Annars får man väl se UTAN text, lite ovant men jag har hört att det går, och det är väl bara bra att underhålla sin engelska...
Postad 23 March 2006 - 09:32
MrMartin
-
MrMartin
-
Användare
-
-
206 inlägg
Det var inte meningen att dissa ditt bygge! Älskar när folk bygger prylar och lägger ut bilder!
Det är bara det att jag är VÄLDIGT petig med såna saker, visst går det säkert jättesnabbt att ställa in det manuellt, det gör det ju även att dimma lamporna, men det "coola" är ju att göra det automatiskt samt idiotsäkert.
Visste faktiskt inte att det skilde mellan olika 2,35:1 filmer, det var ju och rätt B.
Därimot så tänkte jag på det där med text remsan, men finns det inte dvdspelare som man kan flytta upp textremsan i bild med? Annars får man väl se UTAN text, lite ovant men jag har hört att det går, och det är väl bara bra att underhålla sin engelska... 
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe nej då, det var inte så jag uppfattade det heller  Ingen fara, Dr. Death! Alla vi har ju olika åsikter och dessutom så bidrar nya synpunkter oftast till nya idéer och förbättringar. Jag är själv rätt petig faktiskt, men eftersom mina el-kunskaper brister och ekonomin är rätt taskig just nu så får man nöja sig med enklare och billigare lösningar. Angående textningen så finns det flera DVD spelare som klarar av att flytta upp/ner texten. Bland annat PowerDVD, WinDVD och Theatertek. Dock så har jag förstått att det endast går om man kör UTAN postprocessorer såsom FFDShow. Min HTPC kör Theatertek, WMR9 renderless mode, och FFDShow vilket gör att jag får mycket bättre skärpa plus att jag kan resiza filmkällan till 1280x720. Därmed får jag leva med malplacerad text, vilket är lite synd... Sen är det - som du själv säger - rätt nyttigt att titta på film utan text  Det tar väl säkert några månader att vänja sig, men till slut lär det funka rätt hyffsat! MVH Martin
Redigerat av MrMartin, 23 March 2006 - 09:33.
Postad 23 March 2006 - 20:56
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Är sååå oinsatt när det kommer till HTPC, har inte orkat ta tag i det än pga. att jag även har begänsad datorkunskap i största allmänhet, mycket frustrerande då det verkar väldigt intressant...
Men finns det inga "vanliga" dvdspelare som man kan flytta textremsan på? Så att den kommer upp i bild vid 2,35:1?
Ännu bättre om man dessutom kunnat minska ner texten så att den inte blir så stooor!
Postad 16 July 2006 - 23:56
P-Nut
-
P-Nut
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej Filip!
Ledsen att jag är så slö på att svara, men det var länge sedan jag kikade tillbaka på denna tråd... Låter väldigt kul att du kommit igång med samma bygge Du får slänga upp lite bilder om du kan, för det är säkert många som är nyfikna här!
Jag skippade det här med trafon, då 3.7 volt var för mycket och maskningen gick för fort enligt mitt tycke. Därför valde jag att köra med dubbla 1.5volts batterier som styr motorn, med andra ord 3.0volt . Se den enkla skissen jag gjorde nedan, för att se hur jag kopplade ihop allt med brytaren på väggen. Det finns säkert mycket bättre och enklade metoder, men eftersom mina el-kunskaper brister så valde jag en rätt så primitiv lösning...men det fungerar bra iaf 
koppling1.JPG 14.73K
7 Antal nerladdningar
Har du fler frågor så hör gärna av dig...och glöm inte lägga upp lite bilder på din lösning!
MVH
Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Är inget geni innom el men går det bra att koppla ihopp + och - som du gjort på den understa polen på motorn?
Redigerat av P-Nut, 16 July 2006 - 23:57.
Postad 17 July 2006 - 07:28
ALLaNoN_80
-
ALLaNoN_80
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Är inget geni innom el men går det bra att koppla ihopp + och - som du gjort på den understa polen på motorn?
Man kopplar så för att man ska kunna köra motorn åt båda hållen.
Postad 17 July 2006 - 10:26
P-Nut
-
P-Nut
-
Rookie
-
7 inlägg
Man kopplar så för att man ska kunna köra motorn åt båda hållen.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det har jag förstått, men jag har nu letat efter 2 poliga Jalusibrytare i onödan. Trodde nämligen inte man kunde koppla + på - direkt från utaget.
Postad 20 April 2010 - 17:24
Unregistered60151b89
-
Unregistered60151b89
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Tänkte fr er om ni vet hur o vad jag ska köpa för att styra 2 saab 9000 elhissar med knappsats med vanlig ström?
Hur får jag liksom ström till dem i rätt mängd? Urdålig på detta, sitter dessutom i rulle vilket försvårar.
Tänkte testa att maska min 16:9 duk till 2:35:1.
Många testar motorer som rullar upp o ner maskningen, jag vill testa att maska med elhissar där alu plåt med spraylimmad sammet sköter maskningen.
Ä ni mä?
Lödning, kabel o säkert ngt motstånd eller omvandlare kommer ant. att behövas. Funkar det att slakta en mobilladdare?
Lite hjälp o tips vore väldigt uppskattat.
Hjälper ett el-schema fr Saab?
edit: eller ett nätaggregat som suttit i PC kanske?
Redigerat av Unregistered60151b89, 17 May 2010 - 21:11.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|