prisvärt 2.1 system till datorn sökes!
28 svar till detta ämne
Postad 23 July 2005 - 21:30
Peppis
-
Peppis
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hejsan,
Jag ska köpa ett 2.1 system till datorn, men har inte en susning om vilket som är bra och vilket jag bör undvika.
Ekonomin tillåter endast ett paket i prisklasserna upp till 750 kr.
Har ni några förslag? Skicka gärna länk till review om sådan finns.
Har haft funderingar på ett Creative I-trigue 3200. Ett system som faller i min smak rent designmässigt. Är det ett bra val tro?
Just det, bör kanske tillägga att jag ska ha högtalarna främst till musiklyssning. Jag är inte den som pumpar disco för fulla muggar, utan söker snarare något som ger en skön klang i lite mjukare, varmare musik
Mvh
Peppe
Redigerat av Peppis, 23 July 2005 - 21:55.
Postad 23 July 2005 - 22:13
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Är i precis samma köptag också, funderar på antingen i-trigue 3400 eller logitech z-3 som datorbutiken har för ca 600:-
Postad 23 July 2005 - 22:40
Peppis
-
Peppis
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ja, Z3 verkar inte heller så dumma. Kollade precis upp dom
Eller så kanske man borde satsa på I-Trigue L3500? Dom verkar iaf vara omtyckta i konsumentrecensionerna på pricerunner.
Fast nu ser jag ju att satsar man så mycket är det ju inte långt till THX-modellen Z-2300 från Logitech. Alltid lika svårt att sätta en vettig prisgräns, så lätt att motivera varför man borde satsa lite mer...
Redigerat av Peppis, 23 July 2005 - 22:44.
Postad 24 July 2005 - 12:09
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
iofs men som du själv säger, då är man helt plötsligt uppe i en helt annan prisnivå. Ska nog beställa efter z-3.an imorgon, sjukt ändå att dom tar nästan 200:- mer för en annan färg på paketet. sånt uppskattas inte. Tur att svart/silver passar till datorn hemma ändå.
Postad 24 July 2005 - 14:09
MaxFLAK
-
MaxFLAK
-
Användare
-
-
141 inlägg
Blir antagligen Z-3an för mig med om nån månad när jag har fått in ett par löner. Lite synd att det bara är spekulanter i tråden och ingen som har kritik mot något av systemen:)
Postad 24 July 2005 - 16:44
Peppis
-
Peppis
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ja, det lutar litegrann mot z-3e (dvs aluminium/svart) för mig med nu... jäkligt myskot att dom varierar så mycket i pris beroende på färgen faktiskt.
För rent tekniskt är det väl ingen skillnad på z-3 (alumnium/trä), z-3e (aluminium/svart) och z-3i (aluminium/vit)?
Och jo, MaxFLAK, det vore ju bra om någon som verkligen har systemen kunde kommentera så att vi inte går och gör en heldum affär
Redigerat av Peppis, 24 July 2005 - 16:45.
Postad 24 July 2005 - 19:43
Unregisteredb3c6d6ac
-
Unregisteredb3c6d6ac
-
Forumräv
-
-
632 inlägg
Jag har haft några olika 2.1 system under 1000-lappen och Z-3 är utan konkurrens i prisklassen tycker jag. Rent klart ljud som aldrig låter för tunt. Basen är också ganska bra, ganska kontrollerad bas med hyfsat tryck.
Itrigue systemen låter inget vidare bra i jämförelse...
Postad 24 July 2005 - 19:54
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Vad tror ni om Logitech X-230? Namnet till trots är det en 2.1-uppsättning. 5.1-versionen av den här högtalaren är bara drygt 200kr dyrare, vilket får mig att undra om det verkligen är samma prylar (530 tittades på här http://www.tomshardw...1217/index.html )
Postad 24 July 2005 - 20:28
Peppis
-
Peppis
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tack alla ni som tog er tid att sätta er in i detta ärende!
Nu beställde jag Logitech Z-3e (svart/aluminium). Jag tror inte jag kommer att bli besviken.
Mvh
Peppe
Postad 25 July 2005 - 08:50
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Kan inte tänka mig att det är någon större skillnad mellan de olika färgerna, enligt den tekniska specen så ser jag då ingen. Det är väl bara att alla i-pod älskare ska få sin egen lilla färg och då försöker logitech att mygla till sig några extra kronor.
Ja idag blir det då en betällning för min del också, var inne på HK soundsticks men frågan är om det verkligen är så stor skillnad mellan dom.
Postad 25 July 2005 - 16:21
Peppis
-
Peppis
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ja, HK:s Soundsticks är ju både snygga och omtyckta verkar det som! Det är säkert ett bra val...
Jag har också haft mina funderingar på dom, men jag är trots allt glad att jag höll mig inom budgeten istället
Postad 26 July 2005 - 17:15
Peppis
-
Peppis
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Nu är jag ingen ljudexpert, men i mina öron låter det högklassigt!
Jag har som ni kanske förstår fått mina Logitech Z-3e REDAN!  Rent och vackert ljud, något tunnt mellanregister tycker jag ibland.... Men det ska säkert gå att lösa med en EQ...
Sitter precis och provlyssnar första låten... *nöjd*
Postad 26 July 2005 - 19:32
MaxFLAK
-
MaxFLAK
-
Användare
-
-
141 inlägg
Även jag beställde Z3an (jag också svart) igår. Längtar nu  Hoppas ljudet är lika bra som du säger så blir jag garanterat nöjd
Postad 26 July 2005 - 20:00
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Vad tror ni om Logitech X-230?
För pengarna jag betalade (385kr) helt ok. Mest kritisk till basen som dominerar lite för mycket (går iofs att justera med eqn). De små högtalarna lät inget vidare i början men det verkar faktiskt som de behövdes spelas in för de låter ganska trevligt nu.
Postad 26 July 2005 - 20:56
Unregisteredb3c6d6ac
-
Unregisteredb3c6d6ac
-
Forumräv
-
-
632 inlägg
Jag har som ni kanske förstår fått mina Logitech Z-3e REDAN! Rent och vackert ljud, något tunnt mellanregister tycker jag ibland.... Men det ska säkert gå att lösa med en EQ...
Satelliterna kan låte lite ljust de första 10-20 timmarna innan de är inspelade, likadant så låter subben lite "bonkigt" i början men det släpper efter ett tag. Om du använder ett vanligt soundblaster ljudkort så kan du också prova Foobar2000 som spelare och använda programmet uppsamplingsfunktion till 48 eller 96Khz så blir ljudet också mindre tunt. (Alla soundblasterkort låter nämligen lite tunt i mellanregistret eftersom de tyvärr använder intern resample för 44.1 kHz uppspelning). Eller byt till ett ljudkort som inte använder resample, t ex något av M-audio korten. Ljudskillnaden märks verkligen med Z3'orna. Bara ett par tips...
Redigerat av Unregisteredb3c6d6ac, 26 July 2005 - 20:58.
Postad 26 July 2005 - 21:25
Peppis
-
Peppis
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Satelliterna kan låte lite ljust de första 10-20 timmarna innan de är inspelade, likadant så låter subben lite "bonkigt" i början men det släpper efter ett tag.
Det låter ju trevligt. Det med att basen är något bonkig har även jag lagt märke till. Precis som Perfe säger dominerar basen lite för mycket också, så för tillfället låter jag subb-volymen vara på minimum och har dessutom sänkt basen litegrann i EQn. Jag tycker att jag har fått ett riktigt härligt ljud, men det vore ju inte fel om satelliterna - som du säger - blir något mörkare efter inspelningsperioden!! Om du använder ett vanligt soundblaster ljudkort så kan du också prova Foobar2000 som spelare och använda programmet uppsamplingsfunktion till 48 eller 96Khz så blir ljudet också mindre tunt. (Alla soundblasterkort låter nämligen lite tunt i mellanregistret eftersom de tyvärr använder intern resample för 44.1 kHz uppspelning).
Nej, jag har bara inbyggt nVidia-ljud som sitter på moderkortet (nForce2), men jag lyckades kompensera för högtalarnas "brister" rätt hyffsat med EQn som följer med drivrutinerna... Men tack för tipset!  Även jag beställde Z3an (jag också svart) igår. Längtar nu Hoppas ljudet är lika bra som du säger så blir jag garanterat nöjd.
Jag hoppas, och tror, att också du kommer att bli nöjd över ditt val! Fast man får ju ta i beaktande att jag använde ett icke-märkes budgetsystem för 150 kr tidigare, så jag var inte precis bortskämd med bra ljud vid datorn iaf
Redigerat av Peppis, 26 July 2005 - 21:27.
Postad 27 July 2005 - 13:40
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
hehe, kul att du tyckte om dom. Beställde också en z-3.a nu för ett par dagar sedan men jag lär nog inte få dom förrän nästa vecka. Har haft creatives p.380 system och nu sitter jag på ett par sunkiga fujitsu siemens högtalare som följde med datorn....grinar varje gång jag lyssnar på dom.
Postad 01 August 2005 - 15:10
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
nuuuuså.....det tog lite tid innan man fick dom. Sitter och lyssnar på dom nu och dom gör inte en besviken. Bra och klart ljud i dom, Aningen mer robusta än mina gamla plast/trä satelliter
Postad 01 August 2005 - 15:55
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1302 inlägg
Här är en länk till ett test av 11 st 2.1-paket avsedda för datorer: http://www.behardwar...er-systems.html
Postad 01 August 2005 - 21:14
BioJoel
-
BioJoel
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Jag fick hem mitt Logitech X-230 idag och det låter fantastiskt bra för att bara kosta 400:-. Ett plus i kanten förutom bra ljud är att satelliterna är riktigt snygga i verkliga livet. Det ända minuset jag kan hitta är att volymreglaget för subben sitter just på subben vilket gör det lite krångligt att ändra volymen ifall man nu skulle vilja göra det.
Postad 02 August 2005 - 07:59
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Jag fick hem mitt Logitech X-230 idag och det låter fantastiskt bra för att bara kosta 400:-. Ett plus i kanten förutom bra ljud är att satelliterna är riktigt snygga i verkliga livet. Det ända minuset jag kan hitta är att volymreglaget för subben sitter just på subben vilket gör det lite krångligt att ändra volymen ifall man nu skulle vilja göra det.
<{POST_SNAPBACK}>
Skoj! Får du samma inspelningseffekt som jag fick så kommer satelliterna att låta ännu bättre. Är du även nöjd med basen? Jag har inget behov av att höja den spec mycket om man säger så  .
Postad 02 August 2005 - 15:29
MaxFLAK
-
MaxFLAK
-
Användare
-
-
141 inlägg
Kopplade in mina Z3or idag, varit bortrest några dagar så dom har fått ligga på posten och vila:) Är mycket nöjd med dom!
Redigerat av MaxFLAK, 02 August 2005 - 15:29.
Postad 02 August 2005 - 22:47
BioJoel
-
BioJoel
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Skoj! Får du samma inspelningseffekt som jag fick så kommer satelliterna att låta ännu bättre. Är du även nöjd med basen? Jag har inget behov av att höja den spec mycket om man säger så .
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker att satelliterna och subben spelar bättre ju mer jag spelar på dom. Har en sak dock som jag tänker på, hur skall man ställa volymen? Jag kör detta kittet på en bärbar dator och jag har volymen på ljudkortet på 50%...Det står inget i manualen om detta så jag tänkte höra med dig hur du har ställt i det hela!
Postad 16 August 2005 - 12:37
Unregistered3bb9a38e
-
Unregistered3bb9a38e
-
Rookie
-
4 inlägg
Köpte Logitechs Z-3i via datorbutiken. Är sjukt nöjd med det paketet!
Postad 05 October 2005 - 22:20
Unregisteredf1616e6c
-
Unregisteredf1616e6c
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
Är också på jakt efter 2.1 system till datorn. Surfade runt och kollade lite och hade istort sett fastnat för Logitech Z-3 när jag hittade dessa; Logitech Z-4!  Kostar drygt 800kr. Är de värda drygt 200kr mer jämfört med Z-3?? Så, slutligen samma fråga som ställdes i början av denna tråd: Vilka är de bästa högtalarna i prisklassen ~700kr? Någon som har erfarenheter av andra högtalare än de ovan nämnda?
Postad 06 October 2005 - 10:12
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Nu är jag ingen ljudexpert, men i mina öron låter det högklassigt!
Jag har som ni kanske förstår fått mina Logitech Z-3e REDAN! Rent och vackert ljud, något tunnt mellanregister tycker jag ibland.... Men det ska säkert gå att lösa med en EQ...
Sitter precis och provlyssnar första låten... *nöjd*
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller med. Något lite tunt mellanregister. Annars helt OK för det priset. Mycket bättre än de andra högtalare i samma prisklass jag har lyssnat på.
Postad 06 October 2005 - 14:24
Unregisteredf1616e6c
-
Unregisteredf1616e6c
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
Hittade en recension om Z-4 HÄR. Verkar vara ett trevligt litet 2.1-paket till ett bra pris. Ännu mer sugen på detta nu. Kan ju tillägga att de inte kommer in i butik förrens 21/11...
Redigerat av Unregisteredf1616e6c, 06 October 2005 - 14:34.
Postad 06 October 2005 - 23:54
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Här är en länk till ett test av 11 st 2.1-paket avsedda för datorer: http://www.behardwar...er-systems.html
<{POST_SNAPBACK}>
Mysko test. Altec Lansing VS 4121 2.1 har fått 6,5 i Overall sound quality. Logitech Z3 har fått 3, helt obegripligt. När jag köpte mina Z3 på Inet i Göteborg testade jag dessa mot ovanstående Altec. Altec-högtalarna lät skräp i jämförelse. Bara bas och diskant, mellanregistret verkade de ha glömt bort helt. Snacka om tomt ljud. Då testade jag både lågmält och vred upp rejält (fick en del blickar i den lilla butiken, men försäljaren var med på det). Nä, de där Altec skulle jag inte vilja ha om jag fick dem gratis, då köper jag hellre ett paket på Biltema...
Postad 07 October 2005 - 19:57
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Letar också 2.1 system till datorn!
Har kikat på Logitech och Altec L men tyvärr inte hittat ett enda ställe som har Altec Lansing FX6021.
Personligen så tycker jag att logitech bara kan en sak och det är BAS och det finns det gott om också.Nästan för mycket till och med.
Skulle var kul om man kunde köpa Logitech basen med Altec´s sateliter!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|