Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

MonitorA-gr20 eller Audiovector Mi3

8 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 26 October 2005 - 20:30

VLANIBET
  • VLANIBET
  • AnvĂ€ndare

• 148 inlĂ€gg
  • 0
Efter lÄng sökande av högtalare har jag kommit fram att jag vill vÀlja nÄgon av följande högtalare:
Monitor Audio GR20 kostar 22000 kr och jag kan fÄ dem för 12000 kr begagnat eller köpa helt ny Audiovector Mi3 som kostar 15000 kr.

Jag har Primate I30 CD31.

Vilken av högtalarna ska jag vÀlja? Har mycket svÄrt att bestÀmma mig, eftersom jag inte har lyssnat pÄ GR20. Om man gÄr efter nypriset bör GR20 vara en bÀttre högtalare. Jag har 27 kvm rum och har inte stora möjligheter att förflytta högtalarna frÄn vÀggen, max 20-25 cm.

VÀldigt tacksam om jag kan fÄ hjÀlp med detta. Efter MalmömÀssan blev jag mindre klok, det blir bara svÄrare och svÄrare att bestÀmma sig. Man vill inte göra fel.

Mvh
Vlanibet

Postad 26 October 2005 - 21:05

mailpoman
  • mailpoman
  • Amatör

• 86 inlĂ€gg
  • 0
Min personliga Äsikt Àr att MA GR20 ger varmare och fylligare ljud.
De har Àven en tyngre bas. AV kanske Àr nÄgot stramare och rappare.

SjÀlv har jag idag MA GR10.
Lyssnade pÄ M1 Super, M1 signature och MA GR10 innan jag bestÀmde mig för GR10:orna.

TyvÀrr har jag inte lyssnat pÄ MA tillsammans med Primare elektronik. (HÀr sjÀlv arcam)

(Fast jag rekommenderar dig att inte köpa nÄgot olyssnat.)

Postad 26 October 2005 - 21:20

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlĂ€gg
  • 0
Det var nÄgon ... tror det var KSX som köpte en tvÄkanals Primare till sina MA RS6 och Àlskade ljudet (varpÄ han prompt sÄlde högtalarna till förmÄn för nÄgot mindre pga yttre omstÀndigheter har jag för mig). Allt stÄr att lÀsa i RS-trÄden.

Mina gamla MA 700PMC var föregÄngare till gold-serien och jag kan fortfarande inte riktigt bestÀmma mig för vilka som lÄter bÀst av de och RS6 :)

Postad 27 October 2005 - 08:38

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • ForumrĂ€v

• 928 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Jag har haft Mi3 förut, har nyligen haft Montior Audio RS6 och har nu uppgraderat till Monitor Audio GR60 :)

Enligt mig lÄter till och med RS6 bÀttre Àn Mi3 och GR-serien lÄter karaktÀrsmÀssigt som RS-serien, fast bÀttre bas, klarare mellanregister,mer detaljer och överlag lite fylligare med mer dynamik.

Jag tycker Mi3 lÄter tunnt och har lite pÄtrÀngande diskant, blir jobbig att lyssna pÄ i lÀngden. Dock Àr det klart och detaljerat luftigt ljud i dom.
Gr-serien Àr betydligt fylligare och ÀndÄ vÀldigt klara. Med lugn och harmonisk diskant.

BÄda har bakÄtriktade portar och krÀver lite utrymme bakom, men Mi3 har bakÄtstrÄlande diskant och behöver betydligt mer utrymme Àn GR20 för att komma till sin rÀtt. För GR20 rÀcker nog runt 25 cm, risken Àr att det blir lite för mycket bas, men sÄnt kan man ju ordna med pluggar.

Jag skulle vÀlja GR20 om jag var du :(

Postad 27 October 2005 - 09:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • MĂ€stare

• 3254 inlĂ€gg
  • 0

har nyligen haft Montior Audio RS6 och har nu uppgraderat till Monitor Audio GR60 :)

Kanske lite OT men jag mÄste bara frÄga varför uppgradering? Finns som sagt ett par fall dÀr tex RS6 endast fÄtt vara kvar ett kort tag. Som spekulant pÄ dessa blir man ju lite undrande. :(
Enligt tex Hifi&Musik och nÄgra hÀr sÄ skall de ju hÀnga med nÄgon klass över sin egen. Tycker det Àr lite mysko att folk inte sitter nöjda isf.

Postad 27 October 2005 - 09:42

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • ForumrĂ€v

• 928 inlĂ€gg
  • 0

har nyligen haft Montior Audio RS6 och har nu uppgraderat till Monitor Audio GR60 :)

Kanske lite OT men jag mÄste bara frÄga varför uppgradering? Finns som sagt ett par fall dÀr tex RS6 endast fÄtt vara kvar ett kort tag. Som spekulant pÄ dessa blir man ju lite undrande. :lol:
Enligt tex Hifi&Musik och nÄgra hÀr sÄ skall de ju hÀnga med nÄgon klass över sin egen. Tycker det Àr lite mysko att folk inte sitter nöjda isf.

<{POST_SNAPBACK}>

Var inte orolig :( Jag gillade verkligen RS6 och dÀrav anledningen till att jag uppgraderade :D Jag hade lite pengar över som brÀnde i fickan och fick tag pÄ ett par beg GR60 till bra pris och dÄ kunde jag inte motstÄ att fÄ RS6 i "förfinad" form om man sÀger sÄ. Gillar MA ljud skarpt och dÀrför tog jag chansen att fÄ det bÀsta dom har att erbjuda :lol:

Postad 30 October 2005 - 23:01

VLANIBET
  • VLANIBET
  • AnvĂ€ndare

• 148 inlĂ€gg
  • 0
:D Jag bestÀmde mig för att lyssna pÄ dem en gÄng till och jag fick samma intryck som forumet. För mig passar det bÀttre Monitor Audio GR20, sÄ jag bestÀmde mig för dem. Jag kommer med en annan kommentar nÀr jag lyssnat in dem.

Ett stort tack till alla som hjÀpte till

Mvh
Vlanibet

Postad 27 December 2005 - 12:13

Per_We
  • Per_We
  • AnvĂ€ndare

• 128 inlĂ€gg
  • 0
Monitor Audio's Gold serie lÄter bra sÄ du gjorde sÀkert rÀtt....Har sjÀlv hela Gold hembiosetet GR60, Goldcenter, Gold dipoler GRFX....
Jag anvÀnder högtalarna mest för Stereo dÀr ljudet mÀrks mest och eventuella skavanker. Frontarna (GR60) behöver spelas in bara, klen bas och vass diskant nÀr de var spritt nya, började öppna sig vid 100 tim och lÄter bra efter 200 tim. I mitt vardags rum (6x6m) behöver frontarna ganska kraftig toe-in för att instrument och vokalister skall placeras i ljudbilden, (soffan ca:3,5 m framför). Basporten Àr ju riktad framÄt sÄ de klarar att stÄ ca: 30 cm frÄn vÀggen istÀllet för dryga metern som mÄnga mÄste ha för att slippa överdriven ful och grumlig bas.

Postad 27 December 2005 - 17:17

Alchemist
  • Alchemist
  • AnvĂ€ndare

• 242 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ocksÄ hört Rs6 mot Mi3, Rs6 lÄter bÀttre enligt mig. Audio Vector spelar lite mer ihop och har nÄgot snabbare bas. Rs6:s gÄr mycket djupare och Àr nÀstan lika snabb. Monitor Audios ljudbild Àr större Audio Vectors. Men framförallt tycker jag att Rs6 Àr roligare att lyssna pÄ, de Àr mer RockŽn Roll. Dessutom Àr Monitor Audio inte lika krÀsna pÄ bra inspelningar.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.