Eh.. Freddp du har inte faktorerat in avståndet. Min 42" tv har 1024*768 och det är ALLDELES för små ikoner för att jag ska kunna se dem från soffan (4.5m). Med en 1080p-display skulle jag inte se dem ens.
40" så bör du sitta 2m eller närmare ifrån för att det ska vara vits med fullhd.
Xbox 360 kommer inte börja med titlar i 1080p. Det är helt poänglöst. Visst några enstaka, men knappast någon majoritet. 1080p innebär att rendera dubbelt så många pixlar vilket suger prestanda något helt otroligt. Bättre att använda prestandan till mer avancerade shaders.
Sannolikt kommer även PS3:an hålla sig till mest 720p-titlar. Prestandan läggs bättre på annat.
Upplösningen är inte allt i spel. Spela Counter-strike i 1600*1200 (mostvarande 1080p fast 4:3) och det är inte så värsta imponerande. Faktum är att många kommer uppfatta 720p med FSAA 4x som snyggare än 1080p utan FSAA.
Upplösningen har inte mycket med framtidssäkerhet att göra, utan det har att göra med avståndet till tv:n. Tidigare hade vi lågupplöst tv, och det var alldeles lämpligt för man kunde inte göra så stora tv-apprater och de flesta hade en 28". När man då sitter kvar i samma soffa och ökar till 37-50" är upplösningen av mindre intresse.
Om man ska lägga 5000:- mer på en tv så lägg det då på en tv som har andra faktorer som är mer framtidssäkra. Bättre svärta och bättre färgåtergivning till exempel. Full hd är överhypat.
Men visst vill du sitta riktigt nära tv:n så är det ju kalas. För att få spela i 1080p får du nog tyvärr vänta till nästa generation igen...Om ens då. *OM* Fullhd är det vanligaste bland folk när nästa generation kommer ut, så kanske det blir aktuellt.