Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viaccess CA modul

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp Aquos LC-46XD1E (TV) 1 9.319444 (71) Inga priser
27 relaterade trådar
4 nya Sharp 1080 LCD tv'n - XD1E serien (4053 inlägg) 14 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Har du haft problem med din Sharp XD1E? (197 inlägg) 17 år sedan
Xbox 360 - ljud på en Sharp 46XD1E (17 inlägg) 17 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 17 år sedan
Sony vs. Sharp (72 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-46W2000 eller Sharp LC-46XD1E ? (84 inlägg) 18 år sedan
Sharp LC-46XD1E eller Sony KDL-46W2000 (5 inlägg) 18 år sedan
Sharp LC-46XD1E (51 inlägg) 18 år sedan
Sharp LC46XD1E (5 inlägg) 18 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 18 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 18 år sedan
Sony KDL-46D3000 vs Sharp LC-46XD1E vs LG 42LY95 (4 inlägg) 18 år sedan
LCD-TV till spelkonsoler? (26 inlägg) 18 år sedan
Samlade tankar från en amatör (35 inlägg) 18 år sedan
Samsung LE-46M86BD vs. Sharp LC-46XD1E (9 inlägg) 18 år sedan
Bra HD LCD-TV för multipla ändamål (6 inlägg) 18 år sedan
Sharp LC-46XD1E. PS3 & Bildinställning. (5 inlägg) 18 år sedan
LG 47LB2RF eller Sharp LC-46XD1E ? (7 inlägg) 18 år sedan
Köptips för ny 46" (6 inlägg) 18 år sedan
Sharp 46XD1E, utomlands eller i sverige (5 inlägg) 18 år sedan
sharp 42xd1e eller 46xd1e (7 inlägg) 19 år sedan
Sharp 46XD1E, HDMI (6 inlägg) 19 år sedan
Samsung LE-40F71BX eller SONY KDL-40W2000 ? (328 inlägg) 19 år sedan
LCD 46" tummare - Stora prisskillnader (17 inlägg) 19 år sedan
46 tum LCD vs 50 tum plasma (13 inlägg) 19 år sedan
Alternativen 1080p LCD skärmar. (1 inlägg) 19 år sedan

Postad 18 October 2007 - 19:35

snej81
  • snej81
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har en Sharp LC-46XD1 med inbyggd digitalbox, köpte en Viaccess CA modul till den eftersom jag har boxerkort. När jag startar upp teven funkar alla kanaler i ca 10-20 min, lite olika, sen så tappar den alla krypterade kanaler helt plötsligt, det blir svart och ''krypterad sändning'' kommer upp. Strax efter dyker en textbox upp med meddelandet ''CI List. Viaccess Module, No Right. Press OK to return to menu''.

Tänkte först att det var problem med kortet, men satte i den i min gamla boxer och där funkar det utmärkt.

CA modulen är av denna modellen.

Någon som har en lösning elelr haft samma problem?

Mvh

Postad 18 October 2007 - 19:41

ingels
  • ingels
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Det är vissa moduler som är godkända, andra inte och sen hänger det väl en hel del på vilken mjukvara det finns i skärmen dvs. Om den är godkänd av Boxer (TV'n alltså), är den inte det så får man nog dessvärre stå ut med att kanalerna kommer och går :D

Ring Boxer eller kolla på deras hemsida, där finns alla godkända modeller listade

Postad 18 October 2007 - 19:43

snej81
  • snej81
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Både TV och Modul är Boxer-godkända...

Edit: inte så säker på att digitalboxern är godkänd av Boxer kom jag på, bara att den är AVSEDD för Boxer.

Redigerat av snej81, 18 October 2007 - 20:01.

Postad 18 October 2007 - 20:49

ingels
  • ingels
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Både TV och Modul är Boxer-godkända...

Edit: inte så säker på att digitalboxern är godkänd av Boxer kom jag på, bara att den är AVSEDD för Boxer.

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr.. Om du kollar på Boxer - Godkända Digital-TV boxar där du även hittar TV apparater med inbyggd box som är godkänd så har Sharp ingen LCD/Plasma som är godkänt

Det är dessvärre sådant man som TV försäljare skall upplysa kunderna om, det har iaf jag gjort.. Bara att hoppas att Sharp fixar mjukvaran och i bästa fall ser till att de får sina apparater godkända av Boxer.

Tyvärr :D

Postad 18 October 2007 - 21:26

snej81
  • snej81
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
RIKTIGT ###### dåligt om är såhär usel kompatiblitet, men det måste ju finnas tusentals i Sverige som har en XD1a, boxerkort och (försökt) använt det. Är det slumpen som säger om det funkar ordentligt eller vad? Man borde ju hört talats om det i större utsträckning om det funkar såhär dåligt. Det är ju inte så att kanalerna kommer och går, utan efter ca 15 min så försvinner ALLA krypterade kanaler. Stänger jag sen av teven och sätter på den igen ett tag senare så funkar det igen, för att sen bli krypterat i vanlig ordning.

Uppdatering av firmware på serviceverkstad, någon som vet om det är någon mening med det?

Redigerat av snej81, 18 October 2007 - 21:27.

Postad 18 October 2007 - 22:55

ingels
  • ingels
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

RIKTIGT ###### dåligt om är såhär usel kompatiblitet, men det måste ju finnas tusentals i Sverige som har en XD1a, boxerkort och (försökt) använt det. Är det slumpen som säger om det funkar ordentligt eller vad? Man borde ju hört talats om det i större utsträckning om det funkar såhär dåligt. Det är ju inte så att kanalerna kommer och går, utan efter ca 15 min så försvinner ALLA krypterade kanaler. Stänger jag sen av teven och sätter på den igen ett tag senare så funkar det igen, för att sen bli krypterat i vanlig ordning.

Uppdatering av firmware på serviceverkstad, någon som vet om det är någon mening med det?

<{POST_SNAPBACK}>

Alla operatörer (Viasat, Canal Digital & Marksända Boxer) har krav på sin hårdvara, vad dessa krav innebär har b.la med platformarna att göra och hur de sänder. Boxer har b.la störningsnivåer som boxarna skall tillgodose.

Om det är slumpen eller inte kan jag inte säga, förmodligen så tappar du bilden på dina kodade kanaler när det skickas ut nya koder och det är då nåt knasar till det och då tappar du bilden.

Att uppgradera TV'n hjälper inte, visst. Det kan fungera men det ser jag som knappast möjligt, anledningen till att hårdvaran skall vara testad är för att man som kund skall veta att saker och ting skall fungera som de skall. Det finns flera boxar ute som fungerar helt okey så länge du inte tittar på kodade kanaler (SVT fungerar ju b.la utmärkt på din TV) men det är mer än vad man tror som skall vara rätt innan hårdvaran fungerar. Det är som sagt bara att hoppas på det bästa och eventuellt att höra med Sharp och leverantörer utav LCD/Plasma och för all del boxar som kan ta emot kodade kanaler och att de ser till att fixa mjukvaran (Det är ju det som styr boxarna) och får sin hårdvara godkänd och testad. Så länge man skall titta på gratisutbudet så är det nog inte så stora problem och de flesta boxarna som säljs idag är otestade/icke godkända utav boxer då det inte finns så mycket pengar att tjäna på den hårdvaran (skulle jag tro)

Panasonic's modeller (PX70 t.ex) var länge ej godkända men är det idag, Panasonic har tagit sitt ansvar med andra ord. Sharp är väl dessvärre inte en lika stor aktör på TV marknaden men man får ju hoppas att de gör det de ska gentemot sina kunder.

Firmware uppgradering är som sagt ingenting att hoppas på, det är iofs mjukvaran det hänger på men skall man ha en TV med inbyggd box och titta på kodade kanaler tycker jag att man ska se till att TV'n är godkänd utav respektiva operatör. Om jag vore som dig så man kanske skulle kolla hur det ligger till med öppet köp och eventuell retur

Nog för att det säkert står att det är inbyggd box i tv apparaterna men som sagt, Jag skulle tala om om den var godkänd utav Boxer och 100%'ig att stoppa i en CA modul med kort i.

Hoppas det löser sig för dig

Postad 19 October 2007 - 08:43

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
Det har varit strul med CA-modul i en del TV-apparater. Tydligen matar de CA-modulen med högre spänning än boxar normalt använder. Vissa CA-moduler överhettas då och slutar fungera. Jag vill minnas att det även skilde mellan olika generationer av moduler från samma fabrikat. Knepet är alltså att hitta en lämplig CA-modul.

Postad 19 October 2007 - 16:43

snej81
  • snej81
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tack för svaren, uppskattat. Har ringt runt en hel del ida, både till Sharp support och tv-service verkstäder, och fått ungefär samma svar som jag fått här. Var även nere på min lokala tv-handlare här och frågade lite, och dom har sålt en hel del apparater i XD1-serien med modul och boxerkort till kunder som inte haft några som helst problem, så jag ska tillbaka imorgon och köpa en annan variant av Viaccess modul, ett par hundringar dyrare, på öppet köp. Funkade inte det med den heller så var det bara att lämna tillbaka den. Jag ger inte upp så lätt:)

Med tanke på att det funkar för så många så får jag ge det en chans iaf. Återkommer med resultat, kan väl alltid hjälpa någon mer stackare kanske.

Tack igen för era svar!

Postad 19 October 2007 - 22:29

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
sharp XD1 var inte tänkt att godkännas av boxer. Den är inte anpassad till boxers textning,
och därför får man ibland slå på textTV för att få text. I övrigt borde den funka.
Någon FW-uppgradering kanske går att få, men det beror på hur gammal TVn är. Jag vet inte skillnader mellan FW,
sådant har knappt nämnts i trådar här. XD1 tillverkas inte längre. Fråga sharp om uppgradering.
Dock så finns inte någon uppgradering som uppfylller boxers krav.
Nu kommer nya modeller som finns i S-variant anpassad för boxer.

Det var nåra samsung och hitatchi som brände sönder CAM med för låg volt.
Nu är CAM anpassade så detta ska inte problem alls.

Om du har bra signal till TVn, så finns felet i CAM eller TVn. Hoppas det är CAMen.
DTV ska funka bra (förutom textning). Sharp har dessutom möjligt att mata 5V till aktiv antenn.

Har skickat min nya 46XD1 på service för den hade massa lysande pixlar och buzz. :)

Redigerat av toler, 20 October 2007 - 19:17.

Postad 20 October 2007 - 17:45

snej81
  • snej81
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Köpte en annan Viaccess modul idag, minns ej vilken tillverkare, men den var några hundringar dyrare än den jag hade innan. Och nu funkar allt perfekt! Vet inte om det var fel på själva modulen jag hade innan eller om den bara inte kom överens med digitalboxen, men nu funkar det iaf. Underbart ;)

Postad 20 October 2007 - 18:04

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Vikken var det, Aston? ;)

Postad 20 October 2007 - 18:52

snej81
  • snej81
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Vikken var det, Aston? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det var denna jag köpte nu. Orkar inte ta ut den igen ;)

Postad 20 October 2007 - 19:15

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
3son är svensk men tillverkad av SCM som den röda, så det var säkert fel på den röda :D. Hare bra med superTVn ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.