Det jag ska använda TV:n till är i FÖRSTA hand nedladdade TV-serier (vilket för det mesta går att få tag på i 720p) via datorn, i andra hand vanligt Digital-TV-tittande (Telia och lite marksänt) och i tredje hand DVD och ps2-spelande. Inga planer på ps3 eller blu-ray eller xbox 360 eller något sådant just nu. Maxbudget är 15000 men om jag kan komma undan billigare kan jag lägga de pengarna på en ny DVD istället och slippa använda ps2-an.
Tittavståndet kommer bli 1.80-2m och jag kommer ha direktljus in på skärmen dagstid.
Alternativen bland de TV-apparater som går att få tag på idag är:
* 46" Sharp XD1E för 14990:-
Plus: Bra bild, även på digital-TV. Lite soft, men det är inte nödvändigtvis dåligt.
Mycket för pengarna.
Minus: 46" undrar jag om det inte faktiskt är för stort.
Dålig betraktningsvinkel.
Egentligen för mycket pengar.
Ganska tung
Mest av allt, tveksam kvalitet och inget öppet köp på Mediamarkt. Men vill jag ha en sådan så måste jag bestämma mig idag, de går åt till det priset.
* 42" Sharp XD1E för 13990:- (nätköp)
Plus: Som ovan, men i en storlek mer anpassad för mitt vardagsrum. Kan nog ge en bättre upplevelse!
Distansköplagen.
42" har bättre rykte kvalitetsmässigt (annan panel).
Minus: Inte lika mycket yta för pengarna...
Sen hittade jag två Sony-modeller på 40" som jag inte vet så mycket om och inte hittar så mycket info om heller. På Mediamarkt hade de S3010 (men inte i lager), som jag tyckte var OK. Om det är i princip samma som S3000 går DEN att få tag på för ungefär 13000 istället, och då är vi tvåtusen spänn rikare och kanske inte så missnöjda heller. Mediamarkt hade S3010 för 12990 men kan som sagt var inte leverera.
På Expert hittade jag också en D2810 som var helt ny och som försäljaren inte visste så mycket om heller. Jag tyckte den hade bra DVD-bild men kunde inte se hur den skötte sig med Digital-TV. Är det en D3000 utan 100Hz? Finns det någon annan modell som säljs av fler återförsäljare som motsvarar den? Expert ville ha 13990 för den i butik men motsvarande går kanske att få tag på billigare? Jag har ingen nytta alls av DVB-C.
Sen fick jag nån form av uppenbarelse när jag gick omkring på Mediamarkt. Jag har inte ens tittat på plasma förut eftersom jag kommer ha problem med blänk, tycker det verkar krångligt att passa sig för inbränningar och enligt min ursprungliga plan så skulle jag haft för klen vägg. Fortfarande bara träreglar och dubbelgips där den kommer sitta men det är bättre. Iallafall, jag har inte riktigt fattat förut att man får väldigt bra bild för inte så mycket pengar. En Panasonic 42" PX70 för ungefär 11000:- känns faktiskt väldigt prisvärt. Men jag har INGEN aning om hur det kommer funka med huvudsyftet, HD-material via PC:n. Jag har hört nångång i forntiden att det kan bli problem? Berätta mer! Upplys mig!
Eller, slutligen, ska jag fortsätta jaga en D3000 som jag EGENTLIGEN vill ha...
Redigerat av Wizball, 11 November 2007 - 16:44.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
1080p/24
74 filmer
12 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?