Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Biobygge av Tobbeswim

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2024 - 08:49

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Kommentarer till Biobygge av Tobbeswim

Postad 16 March 2024 - 08:49

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Men detta låter ju intressant, ska bli kul att följa. Kör på……😄/Peter

Postad 16 March 2024 - 14:14

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Fin layout, design och massor med bygglädje! 

Har du ngn uppfattning om hur vägpanelerna kommer påverka ljudet? De blir ju en typ av diffusorer tänker jag som du sedan har abs och tyg bakom, har jag förstått det rätt? Ser mkt lovande. Tror det blir urläckert.

Vad ska du ha för element till dina basar (fabrikat)?

Postad 17 March 2024 - 10:02

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Fin layout, design och massor med bygglädje! 

Har du ngn uppfattning om hur vägpanelerna kommer påverka ljudet? De blir ju en typ av diffusorer tänker jag som du sedan har abs och tyg bakom, har jag förstått det rätt? Ser mkt lovande. Tror det blir urläckert.

Vad ska du ha för element till dina basar (fabrikat)?

Jag hoppas det ska vara en bra lösning som diffusioner. Du har helt rätt, rummet är en betong "bunker" i källaren som mäter 5,80 x 4,90. Jag har lagt en 10 cm luftspalt sen träverk på gummiplatta så att det så mycket som möjligt blir ett rum i rummet. I träverket sätter jag sen, efter att jag mätt upp det absorbenter, och isolering. Allt kläs sen med tyg. Efter det hängs diffusionerna upp. (Jag kommer mäta rummet med diffusionerna på plats men utan tyget för att kunna göra förändringar av absorbenterna innan jag klär det. Högtalarna sitter halvt dolda i hålen som du ser på bilden. Dom kommer också ha någon form av tyg eller foam framför. 

Basarna är också SICA element 21S4PL x 4

Men detta låter ju intressant, ska bli kul att följa. Kör på……/Peter

Tack, ja, jag hoppas jag kan hålla någon form av tidsplan från och med nu. Började köpa in grejor 2018...

Postad 17 March 2024 - 12:48

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Då behöver du jobba med dämpning definitivt. Med designen du tänker dig så blir det multi purpose, en typ av spaltabsorbent med diffuserande egenskaper också. En fråga där, vilken spaltbredd har du tänkt dig? Att mäta eftersom låter mkt klokt. Nu om det är en betongbunker så kan du dämpa på rätt friskt innan det blir överdämpat, men var ändå lite restriktiv. Iaf jag har svårt för överdämpat, det dödar så mkt ambiens/klang. Men åter, bunker och träpaneler borgar för gott resultet.

Har du funderat ngt att be ngn räkna på det hela?

Coolt med 21"!!

Postad 17 March 2024 - 21:09

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag kommer ha 7,5 cm bredd och valnöten är 18mm. Jag har fått stor hjälp av duktiga Marcus Hellberg på The Rock till nuvarande vardagsrums bio. Han kommer också få detta uppdraget om han väljer att ta det :-)

Postad 18 March 2024 - 08:10

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

De spalter (öppna bredden mellan hårt material) jag sett som varit avstämda för att ex ta hand om längs eller breddgående rumsnoder har ofta varit i intervallen 3-10 mm (6 verkar mkt vanligt men beror ju på rummets mått och vad man vill bekämpa). Sen så kör ju du hela rummets höjd, så det påverkar också.

Då är du i goda händer. Han har ju sina go to rörande akustik också.

Postad 18 March 2024 - 10:49

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Ja, jag tror att det är skillnad på hur långt panelerna sticker ut också.De flesta paneler sticker bara ut 10-15mm. Mina kommer vara olika men från 5cm-15cm ut från väggen i parametrisk form. Jag tror det blir svårt att räkna på innan men för mig är det omöjligt att ha 6mm mellan. Då skulle det varit valnöt för minst 500.000kr. Då hade nog frugan reagerat. Nu kommer det gå ca 2,3m2. Ändå tur jag köpte innan virkespriserna gick upp. Idag kostar det mer än det smakar. Har 75 skivor i massivt valnöt som är 800mm x 2200mm och 18mm tjocka till bygget.

Redigerat av Tobbeswim, 18 March 2024 - 11:48.

Postad 18 March 2024 - 12:40

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Men det kommer bli unikt! :) Ser fram emot bilder. Sen skulle det gå att anpassa spalt bakom tyget och bakom valnöten med annat material. Så det är lösbart utan att kost skenar.

Postad 18 March 2024 - 14:46

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Ja, rätt unikt blir det nog. Tanken ska gå till biogrotta med inga jämna kanter och "dold" dörr.

Ja, det kommer möjligt att sätta in olika material bakom tyget och valnötspanelerna för att trimma ljudet.

Postad 22 August 2025 - 16:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0
Byggtråd - Yes !!

Postad 28 August 2025 - 08:31

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Kul att se bygget börjar nu!

Vad var det för basar?

Några mera info om högtalarna du ska bygga?

Postad 28 August 2025 - 12:18

TLA
  • TLA
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Yes!

Postad 29 August 2025 - 07:11

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0
Roligt att du på igång!

Postad 29 August 2025 - 07:56

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag har lagt in lite mer info på nya bilden om högtalarna och basarna

Postad 29 August 2025 - 08:24

Drelle
  • Drelle
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ser ut att kunna bli riktigt bra det där!
Håller utkik :)

Postad 31 August 2025 - 07:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0
Det kanske står någonstans, har du designat högtalrna själv :)

Postad 02 September 2025 - 06:54

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 1

Ja, tillsammans med Kurt Hansen på Audioequipment. Han är e extremt duktig och importör av SICA element i Sverige.

Postad 02 September 2025 - 08:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Trevligt !
Hoppas det låter lika bra som det ser ut, bas kommer du ha massor av iaf ;)

Postad 06 November 2025 - 20:55

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Mycket imponerande, ser verkligen lovande ut.
Men måste fråga, har du övervägt att vända de främre basarna upp-och-ner för att få dem vid ett jämnare avstånd från golv?

Postad 06 November 2025 - 21:51

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Hallå Bubben141,

Jag byggde dem så så att dem skulle hamna under duken. Om du ser på basarna bak så är de vända på andra hållet för att hamna över podiet på andra sittraden. Jag tänker att 30cm gör väldigt liten skillnad. Men det gör det kanske? Vad är dina tankar?

Jag är lite orolig för om jag kan använda Trinnovs Waveforming på det sätt jag satt basarna och andra anledningen för oro är att det inte är två i basar ovanpå varandra. Jag har kollat med Trinnov och skickat både bilder och ritningar och svaret från Frankrike att rummet är något begränsat men att det kommer fungera i alla fall. Den som lever får se! Jag har ju DSP i Full Fat Audio steget också. Sen hoppas jag att man kommer ha råd att ha en Trinnov när rummet är klart, har dragit iväg en del nu...

Redigerat av Tobbeswim, 06 November 2025 - 21:58.

Postad 06 November 2025 - 22:12

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Min tanke är att de hämnar på jämnare avstånd från varandra akustiskt om de sitter lite högre upp, och att det ser ut att vara möjligt att vända på dem.
Att basarna sitter bakom duken spelar ingen roll. Jag placera två ac mina bakom med förhoppning att det inte skulle märkas, och det gör det inte. Duken fladrar, men eftersom den rör sig i djupled så syns det inte.

Postad 07 November 2025 - 14:27

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0
Nu är det roligt på riktigt! Att få bygga upp och sätta det hela. Lite avis, det är en fin period. Kommer bli bra!

Rörande placering subbar, för WF är det väl rätt viktigt med "rätt" höjd, placering i allmänhet och helst vill man väl ha arrayer fram och bak? Men för mer vanlig setup fick iaf jag rek att inte ha basar fram och bak som spelar rakt mot varandra då det kunde ta ut en del energi. Vet inte om det stämmer, så det får vara osagt och de som har mer kunskap får tala! Har själv inte basar bak än men hade nog tänkt att inte ha dem spelande direkt mot varandra. Ska sägas att jag inte är nära att köra WF heller. Då hade jag tittat på de guidelines som finns.

Postad 08 November 2025 - 07:54

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Tack för all input! Jag lyssnar och lär! Jag har valt 4 21" tums basar för just möjligheten att spela rakt mot varandra. Annars hade jag nog valt mindre basar. Att kunna spela rakt mot varandra gör att en del av basen "försvinner" men med det kommer jämnare bas i hela rummet. Alla platser får mer liknande bas. Jag kommer testa vända basarna för att se om det påverkar men jag har ingen möjlighet längre att ändra mitt val med basar som spelar mot varandra. Då får jag bara koppla ut 2 av dem och se om det låter bättre :-). Igen, ju mer input jag får ju roligare är det att bygga! Allt ska testas och justeras!

Postad 08 November 2025 - 08:01

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Näst på tur är taket! Var på finbesök på Bio Bara tillsammans med Marcus på The Rock. Placeringen av Atmos har fått mig att fundera ganska mycket. Innan hade jag bara vinklat dem mot raderna men på BioBara så hade man i princip byggt en ring av 6 högtalare kring sweetspot. Det är extremt bra ljud där och kanske man får titta på den lösningen.

Jag ser också att det börjar bli lite problem med storleken av rummet när jag får hängande skivor från taket. Jag håller på att fundera på att testa en annan lösning på akustik för att behålla mer utrymme. Kommer bara vara ca 5cm på varje sida om duken om jag gör som planerat. Alla byggjobb måste ibland ta andra vändningar. Jag har också tittat på ditt rum Bubben 141. Jag gillar att inte ha "biofåtöljer" utan vanliga recliners. Leadcom är ett företag som gör stolar till biografer världen över. Dom har en fin recliner som är elektrisk. Det tilltalar mig. Satt i den på flygplatsen i Milano och den var extremt skön. 

Redigerat av Tobbeswim, 08 November 2025 - 08:14.

Postad 29 November 2025 - 15:02

MusicAnn
  • MusicAnn
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ser bra ut. Hur tjock är isoleringen?

Postad 08 December 2025 - 21:17

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Tack!

Isoleringen är 70mm i väggar och 45mm i tak.

Postad 09 December 2025 - 09:09

BioMartin
  • BioMartin
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Stadig issolering. Skall bli kul att se nnär det är klart.

Postad 12 December 2025 - 10:28

TLA
  • TLA
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Kom igen! Mer byggbilder, sååå nyfiken ^^

Postad 12 December 2025 - 13:44

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
TLA, mer bilder kommer snart men jag kämpar med väggarna och hitta en lösning som ska fungera både ljudmässigt och med samma "biogrotta" känsla som jag velat ha hela tiden. Tror jag hittat rätt och kommer ha flerbyggdagar under julen. Projektorn har jag precis hämtat på The Rock så det blir lite kul också under julen med att få MadVr att fungera som jag vill.

Postad 18 December 2025 - 12:12

MusicAnn
  • MusicAnn
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ser ut att gå frammåt

Postad 18 December 2025 - 12:26

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1212 inlägg
  • 0

Vad blev det för projektor från The Rock ? trodde de lagt ner ?

Postad 18 December 2025 - 13:04

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0

Vad blev det för projektor från The Rock ? trodde de lagt ner ?

Dom har stängt butiken, försäljning och installation/kalibreringen är kvar som vanligt.

Postad 18 December 2025 - 19:30

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Efter att ha varit och tittat på JVC NZ500 så valde jag den med MadVR. Så sjukt bra bild för de pengarna.

Postad 18 December 2025 - 21:01

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0

Efter att ha varit och tittat på JVC NZ500 så valde jag den med MadVR. Så sjukt bra bild för de pengarna.

Du får säga till hur du upplever med MadVR på eller av.

MadVR core mkII står på inköpslistan i framtiden.

Postad 19 December 2025 - 08:30

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Mad VR gör skillnad. Jag har upplevt den med olika projektorer och dukstorlekar och den är alltid trevlig att ha. Har man dessutom en proj som saknar DTM och tillsammans med en stor duk så är skillnaden enorm.

Tobbe, riktigt kul att se framfarten! Håll uppe tempot, vi vill se mer!

Postad 22 December 2025 - 00:29

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Coolt, lite galet, och mycket ambitiöst projekt! Väldigt spänd på att se dina väggar, det här kan bli något riktigt unikt. Ett tips är att se till att *allt* i rummet och angränsande ytor sitter ordentligt fast. Jag har en snarlik lösning med 2 x 15" DIY, och de får igång vibrationer ordentligt i hyllor och annat i intilliggande rum.

Postad 26 December 2025 - 15:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0
Vilka stolar !!

Postad 26 December 2025 - 16:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Vilka stolar !!

Ja de var riktigt snygga!

Postad 26 December 2025 - 18:28

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Gillade stolarna med!

Fruktansvärt snygga och tar inte allt för mycket på bredden.

Sökte lite efter liknande och grym ide för en setup på 3st fram!

Postad 26 December 2025 - 19:59

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Tackar, ja, sjukt nöjd med stolarna. Tillverkaren är en av världens största på kommersiella biostolar. Dessa är framtagna för deras ”lyxsegment”. Jag beställde dem i premium leather i färgen Dark Emerald. Finns i flera andra färger. Fick hem en färgkarta på 3 dagar med en hel bok och riktigta prover. Stolarna är CE märkta och har elstyrning. Jag har suttit i dem på Gardemoen flygplats där en av loungerna har dem. Riktigt sköna och verkar vara stabila tillräckligt för att avnvändas på en flygplats med mycket slitage.

Postad 27 December 2025 - 09:28

BioMartin
  • BioMartin
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Låter som redigt bra stolar.

Postad 27 December 2025 - 21:58

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Nu börjar det närma sig. Ska bli riktigt kul att följa de sista stegen. Gillar oxå stolarna skarpt hoppas de är lika sköna som snygga!!

Redigerat av beatelund, 27 December 2025 - 21:58.

Postad 28 December 2025 - 08:50

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Ska det bli en stoppad yta, eller vad är tanken med vadderingen?

Postad 28 December 2025 - 09:25

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag har lagt en väldigt tunn vaddering som inte kommer synas, blir kanske 0,5mm. Om man lägger tyget direkt mot MDF så kommer det fortfarande se hårt ut. Lägger man en tunn vaddering så får tyget lite mer ”liv” utan att det uppfattas som stoppad.

Postad 28 December 2025 - 11:31

Mixon1
  • Mixon1
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat! Vilket arbete du lagt ned! Bara planeringen måste tagit åtskillig tid!
Vet själv hur lång tid allting tar. Kommer bli bra! 10P

Postad 28 December 2025 - 23:17

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Tack, Ja , planeringen har tagit tid. Men det har också kommit många saker i mellan. De små högtalarna som jag har runt om byggdes för bion redan 2017 😂

Postad 31 December 2025 - 11:09

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt.

Postad 01 January 2026 - 11:42

Drelle
  • Drelle
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Börjar verkligen likna något, kul att se!

Postad 03 January 2026 - 08:52

MusicAnn
  • MusicAnn
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Bioduken på plats. Det går verkligen frammåt nu.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.