Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spel till DS: Maj 2009

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 April 2009 - 18:06

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Jäklar vad trögt det gick att hitta spel för maj månad. Jag vet inte om det bara är jag eller om det faktiskt råder lite av en torka just nu (april var ju inte heller sådär jättekanon), men jag ber iaf om ursäkt redan i förväg för att hela tråden kan komma att uppdateras med jämna mellanrum - med titlar som jag har missat. Vänligen var inte rädda för att påpeka om ni vet med er att så är fallet!

Anywho, ska vi kicka igång nu kanske? Vad jag ser fram emot denna månad är det försenade taktiska, krigsspelet Jagged Alliance som jag verkligen hoppas ska komma den 5:e som planerat, samt Magician’s Quest - som tar Animal Crossings öppna, realtidsvärld och slänger in Harry Potter i den (kinda sorta). På tal om förseningar sägs det även återigen att såväl Black Sigil som C.O.R.E ska släppas denna månad. Vi tar det med en nypa salt, va?
Mer än så är det inte. Någon blir säkert glad över att se ett nytt Naruto och jag kan ju även passa på att nämna hur Pokémon Platinum Version släpps i Europa denna månad, men då detta spel kom ut i USA i mars månad så har jag inte med det här.

Nä, nu får vi maj överstökat tycker jag - sommaren kommer säkert att se mycket, mycket bättre ut än såhär. Se kanske istället till att kolla igenom tidigare månader (länkar finns längst ner i inlägget) igen och ta itu med de där spelen som ni inte hade tid med p.g.a hur bortskämda vi varit med intressanta titlar varje månad.

------------------------------------------------------------------

Black Sigil: Blade of the Exiled (US), RPG, 12:e
”Nu kommer det” har utvecklarna Graffiti Entertainment lovat - igen och igen. Blir någon förvånad om det försenas ytterligare en månad? Inte jag i varje fall.
Kommer spelet att vara värt alla förseningar är ju frågan? Rent egenskapsmässigt är det ju iaf svårt att inte känna sig en smula intresserad fortfarande:

* Vivid environments create a realistic yet imaginative landscape
* 40-50+ hours of game play with tons of side-quests
* Dark secrets and powerful plot twists create an original and intriguing story line
* Strategically customize your 3 person party from up to 8 unique characters
* 100+ different physical and magical skills/combos
* 100+ different weapons
* 200+ different pieces of armor

Det Chrono Trigger-inspirerade Black Sigil handlar om världen Bel Lenora där människor föds med magi i blodet. För flera år sedan existerade det dock en enskild man som saknade denna gåva och han förde med sig död och tragedi vart han än gick. Således blev mannen bannlyst av en modig general och sedan dess har det nu gått 15 år - när plötsligt en magilös yngling kommer till världen...

Postad bild Postad bild

C.O.R.E (US), FPS, 12:e
Ännu ett försenat spel från samma företag som ovan. C.O.R.E beskrivs som ett klassiskt, actionspäckat FPS som utspelas år 2048 - 20 år efter att en meteorit slagit ner öknen i Kalifornien dit man sände ett antal forskare som, fram tills idag, jobbade med att undersöka den märkliga strålning som stenen utsände - vilken förvandlade omgivningen och allt liv. Gissa om forskningsstationen inte längre svarar på anrop? Och gissa vem som är ansvarig för att kolla läget? Just det - du, Jason Crane; en elitsoldat inom militären som nu måste använda all din kunskap för att lösa mysteriet med C.O.R.E - den tystade forskningsstationen *spooky*

Postad bild Postad bild

Jagged Alliance (USA), Strategi, 5:e
Jaha ja, här har vi ett spel som försenats med stort S. Oktober 2008 var första gången jag skrev om detta och då lät det såhär:

Åååh en riktig klassiker tågar in på de dubbla skärmarna! Det här kan verkligen smälla högt, Jagged Alliance var en himla grym (men kort) spelserie på PC i början av 90-talet där man kontrollerade ett antal stridsdugliga karaktärer laddade med vapen och utrustning som man själv valde ut inför varje uppdrag och sedan kämpade sig igenom med turdragsbaserade strider. Tänk X-com men i djungeln och modern tid, samt byt ut allt utomjordiskt mot terrorister eller gerillasoldater ;) Förjäkla kul spel och förhoppningsvis så håller det än idag.

Postad bild Postad bild

Magician's Quest: Mysterious Times (US), Äventyr, 5:e
Det här ser jag nog faktiskt mest fram emot den här månaden då jag finner konceptet väldigt spännande. Ta Animal Crossing och släng in en skopa magi och ni får MQMT; en simulator där man som pojke eller flicka går i en magiskola (med schemalagda prov!) för att lära sig diverse besvärjelser och gå på äventyr en gång i veckan - av vilka det finns 52st, så spelet är alltså gjort för att räcka under ett helt år. Det går alltså helt i realtid vilket är en anledning till varför detta kan räknas som en AC-klon, och den andra anledningen är att man dessutom har en liten värld till sitt förfogande - med bland annat grottor, ett hemsökt hus och magiskolan att besöka samt folk å prata med. På tal om att prata så har MQMT stöd för upp till 4 spelare över WiFi som kan äventyra tillsammans.

Som sagt, ett spännande koncept känner jag - som ju inte bara är en AC-älskare utan även magiker i själen.

Postad bild Postad bild

My Farm Around the World (US), Simulator, 11:e
Kände hur jag måste ta med det här spelet bara för att. Detta är någon slags farmsimulator där man börjar med att köpa sig en liten gård och sedan skaffar sig något djur som kan inbringa pengar - om man sköter den ordentligt, dvs. Och pengar betyder förstås att man kan förbättra gården med t.ex ett nytt staket för att rymma än fler djur, uthus och väderkvarnar med mera.

Utbudet på djur är inte snålt heller - lägg väl märke till hur det i titeln står ”around the world”. Just det, bortsett från kor och grisar så kan man även föda upp noshörningar samt krokodiler.

Seriöst, hur bra kan inte det här bli?

Postad bild Postad bild

Naruto Shippuden: Ninja Council 4 (US), Action/Äventyr, 26:e?
Ja inte fasen vet då jag någonting om Naruto - mer än att folk (läs: ungar) ju är lika tokiga i detta som Pokémon, nästan iaf ;) Således en anledning till att visa upp spelet här, annars lär jag väl få skit för det *rullöga*

Huvudstoryn i detta följer, som namnet avslöjar, Shippuden-serien och spelet har därför en stor tyngd på action samt story - i realtid denna gång. Blandar alla nya karaktärer och händelser med det från tidigare Ninja Counil-spel.

17 spelbara karaktärer, tremannalag, pekskärmskontroller för att kalla in karaktärer i strid samt använda sig av superattacker, och multiplayer för upp till fyra spelare att slåss mot varandra.

Postad bild

Personal Trainer: Walking (US), Nytta, 25:e
Eftersom det här är lite galet på samma nivå som WiiFit så kommer det säkert att kunna sälja en hel del, och just därför tänker jag ta upp ”spelet” här. Personal Trainer: Walking handlar om att promenera med Nintendo som någon slags coach och det hela påminner väldigt mycket om samarbetet som Nike har mellan Apple, med sitt lilla paket Nike+. Man får alltså här en liten pedometer som ska bäras med sig vart man än går och på sin DS håller man koll på ens framsteg att hålla sig i form med promenader.

Detta blir det första DS-spelet som använder sig av Mii-figurerna som vi annars bara är vana vid att se på Wii.

Postad bild Postad bild

X-Men Origins: Wolverine (US), Action, 1:a
Jag bara slänger in det här på listan lite som när man sopar skräp under en matta och hoppas på att ingen ska märka det... Märklig parallell det där känner jag, men jaja. På tal om märkligt; det finns inga skärmdumpar, ingen trailer och inte ens någon info om den här DS-versionen som, liksom de övriga, baseras på den nya filmen - vilken har premiär samtidigt som spelet släpps...

Det är iaf Amaze Entertainment som ligger bakom detta och företaget har tidigare lyckats göra ett par mediokra/helt okej titlar så. Ja man kan ju bara hoppas på det bästa, det kan ju faktiskt funka med ett sånt här spel på DS.

Förvänta er allt och samtidigt ingenting alls.

MINDRE VIKTIGA SPEL
Det som enligt mig känns som raka motsatsen till gräddan på moset - såna där titlar som lär slinka förbi utan att någon uppmärksammar dem.

Girl Time (11:e), Happy Bakery (29:e), Imagine: Makeup Artist (12:e), Mission Runway (11:e), Puffins: Island Adventure (12:e), Yu-Gi-Oh! 5D's Stardust (19:e)

Previously on Spel till DS
April
Mars
Februari
Januari

Redigerat av ConraDargo, 28 April 2009 - 18:07.

Postad 28 April 2009 - 18:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Oj, inte ett enda intressant spel. Härligt!

Postad 28 April 2009 - 18:33

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Lol ja, jag tycker vi ska försöka förlåta DS för denna torka och som sagt se tillbaka på tidigare månader istället och komma ikapp lite! För en period släpptes det ju alldeles för mycket som var intressant ;)

Postad 28 April 2009 - 19:59

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Oj, inte ett enda intressant spel. Härligt!

Hallå!?
Jagged Alliance?
Eftersom du uppenbarligen har missat Jagged Alliance ska jag genast upplysa dig om att det spelet var alldeles förträffligt bra.

Så, nu har du i alla fall ett intressant spel den här månaden. ;)

Postad 28 April 2009 - 22:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Nä inte min typ av spel :)

Postad 29 April 2009 - 06:59

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Nä inte min typ av spel :)

Du gillar ju Advanced Wars?
Det är inte helt olikt spelupplägg.
Krig. Turordningsbaserad strategi.
+ RPG element.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 29 April 2009 - 07:13.

Postad 29 April 2009 - 08:27

Unregisteredbdbbb6aa
  • Unregisteredbdbbb6aa
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Jagged Alliance är nog det första spelet till DS som jag tänkt att jag verkligen vill spela. Förutom möjligen Chinatown Wars då..

Dock inte nog för att jag skulle köpa mig en DS.

Postad 29 April 2009 - 13:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Du gillar ju Advanced Wars?
Det är inte helt olikt spelupplägg.
Krig. Turordningsbaserad strategi.
+ RPG element.

Men AW är nytt och JA är en port av ett 15 år gammalt spel. Gillar inte utseendet och presentationen. Om det får höga betyg så ska jag fundera på det :)

Postad 01 May 2009 - 17:16

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Men AW är nytt och JA är en port av ett 15 år gammalt spel. Gillar inte utseendet och presentationen. Om det får höga betyg så ska jag fundera på det :)

AW nytt? Det är i och för sig sant, men grafiskt finns det inte mycket att skryta med där. Inte heller musiken visar några tecken på att det är från 2008. Kort sagt, AW tillför egentligen ingenting nytt utan är bara en portning (nästan) av ett 18 år gammalt spel (Battle Isle).

Jag har iofs inte spelat Jagged Alliance utan bara uppföljaren och den var grym!
Får se vad kritikerna tycker om det. :)

Redigerat av Unregisterede32cf070, 01 May 2009 - 17:21.

Postad 01 May 2009 - 17:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

AW nytt? Det är i och för sig sant, men grafiskt finns det inte mycket att skryta med där. Inte heller musiken visar några tecken på att det är från 2008. Kort sagt, AW tillför egentligen ingenting nytt utan är bara en portning (nästan) av ett 18 år gammalt spel (Battle Isle).

Postad bild
Postad bild

Som att säga att FF4 (DS) är en port av originalet :)

När jag spelade första Advance Wars på DS så var det ett helt nytt koncept för mig, men det är skillnad på att tillföra något nytt och att vara fräscht. Hade aldrig valt Battle Isle före AW. Det är som när man spelar ett gammalt RPG och märker att checkpoints, sparställen, bra interface och sånt som man tar för givet idag saknas.

Och va f-n, musiken är grym ju =/.

Postad 01 May 2009 - 23:41

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Postad bild
Postad bild

Som att säga att FF4 (DS) är en port av originalet :)

När jag spelade första Advance Wars på DS så var det ett helt nytt koncept för mig, men det är skillnad på att tillföra något nytt och att vara fräscht. Hade aldrig valt Battle Isle före AW. Det är som när man spelar ett gammalt RPG och märker att checkpoints, sparställen, bra interface och sånt som man tar för givet idag saknas.

Och va f-n, musiken är grym ju =/.

Jag håller med om att Advanced Wars är att föredra framför Battle Isle, men grafiskt och ljudmässigt så tillför det inte mycket nytt tycker jag. När du jämför skärmskotten sådär ser jag det som ett bevis på att utvecklingen inte gått mycket framåt. :P Advanced Wars lånar så mycket av Battle Isle att det skulle kunna varit en uppföljare. För mig är det en bra sak för Battle Isle var det bästa strategispelet jag spelat när det kom. :)

Musiken? Rockskramlet som stör i bakgrunden, tycker du det är bra?
Skulle hellre haft stycken från Dawn of Sorrow. :P

*edit*
Jag hoppas att Jagged Alliance inte bara är en portning utan mer av en remake...

*edit*
Nu när vi ändå diskuterar sånt här vill jag passa på och tipsa om en Battle Isle (3) remake som heter Advanced Strategic Command. Det är freeware och jag har inte spelat det så mycket, men tycker utvecklarna förtjänar lite reklam.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 01 May 2009 - 23:50.

Postad 02 May 2009 - 12:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
När du tänker på att utvecklingen inte gått mycket framåt grafiskt så bör du tänka på att NDS har kraften av en N64 ungefär, så det skiljer bara 5 år i det avseendet. Hade BI ens några attackanimationer?

Musiken? Rockskramlet som stör i bakgrunden, tycker du det är bra?

Klart som f-n, jag gillar ju Guitar Hero :)

Tycker du verkligen det här är kasst? Märkligt vad man kan uppfatta olika.

http://www.youtube.c...h?v=etJClruhNu4
http://www.youtube.c...h?v=vGYa8zVt3MQ
http://www.youtube.c...h?v=CqEM-bypICk

Postad 02 May 2009 - 13:10

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

När du tänker på att utvecklingen inte gått mycket framåt grafiskt så bör du tänka på att NDS har kraften av en N64 ungefär, så det skiljer bara 5 år i det avseendet. Hade BI ens några attackanimationer?

Nej, de kom först i och med Battle Isle 3. Men nu letar du skillnader i detaljer.

Klart som f-n, jag gillar ju Guitar Hero :)

Tycker du verkligen det här är kasst? Märkligt vad man kan uppfatta olika.

http://www.youtube.c...h?v=etJClruhNu4
http://www.youtube.c...h?v=vGYa8zVt3MQ
http://www.youtube.c...h?v=CqEM-bypICk

Den första där är helt ok, men de två nedersta tycker jag inte något att hänga upp...
Jag gillar också Guitar Hero/Rock Band, men i mina öron är det ganska trötta rock/techno-slingor.

Postad 02 May 2009 - 15:05

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Nej, de kom först i och med Battle Isle 3. Men nu letar du skillnader i detaljer.

Jag behöver egentligen inte "leta" så mycket då det för mig är uppenbart minst en generation som skiljer dem grafiskt. Den här typen av spel är inte grafiskt imponerande vilket kanske förklarar varför BI ser ut som ett NES-spel (ska vara SNES-generationen) och Advance Wars ser ut som ett SNES-spel (men ska vara från N64), men det är fortfarande en generation som skiljer dem åt i teknisk standard. Ser ut som en och en halv i mina ögon, speciellt om man räknar med battleanimations och karaktärsporträtt.

Nu har jag inte spelat BI så det kan säkert stämma att det är mer eller mindre samma gameplay. Det har jag aldrig sagt något om. Men det var väl meningen att du skulle försöka få mig intresserad av Jagged Alliance om jag inte minns fel, och då är väl diskussionen om hur mycket nytt Advance Wars tillför inte så givande. För att gå tillbaka till jämförelsen mellan FF 4 DS och originalet så är det även där bara en generations skillnad. Faktum är att originalet kom ut -91, samma år som BI, så jämförelsen blir ganska bra.

Summan av kardemumman är att även om FF4 är i stort sett samma spel som originalet så spelar det en väldig roll att det skiljer en generation i grafik och att man nu har 17-18 års erfarenhet av hur spel idag ska göras. Trots att gameplay är detsamma så är det många detaljer som gör att man klart föredrar det nyare spelet.

Vilket leder oss in på att Jagged Alliance på screens ser ganska tråkigt ut. 15 år gamla spel, då ska det krävas en del för att jag ska spela. Gillar inte retrokompilationer.

Vad kan jag säga, jag rår inte för vad jag tycker :) . Det här ser riktigt boring ut. Tråkiga gröngråa miljöer, cepiga ljudeffekter, massor av micromanagement, story och karaktärer verkar ointressant....

JA3 ser inte bättre ut för den delen.

Verkar vara någon form av Close Combat som jag aldrig gillade heller.

Postad 02 May 2009 - 16:20

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0
Jagged Alliance är inte speciellt likt Close Combat, utan snarare U.F.O-spelen eller Laser Squad.
Nåja, ettan såg inte så upphetsande ut. Hoppas det rör sig om mer än en portning...
Tvåan däremot ser mycket hetare ut. Det är en uppfräschning av det här som jag vill se.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 02 May 2009 - 17:07.

Postad 02 May 2009 - 17:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
"Mycket" hetare vet jag inte, men det ser lite bättre ut. Fast inte så bra att jag skulle länka till det två ggr :)

Postad 02 May 2009 - 18:54

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

"Mycket" hetare vet jag inte, men det ser lite bättre ut. Fast inte så bra att jag skulle länka till det två ggr :)

Ångrade mig och satte ut en andra länk på "här". Sedan orkade jag inte ta bort den första länken. :)

Redigerat av Unregisterede32cf070, 02 May 2009 - 18:54.

Postad 13 July 2009 - 16:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Jagged Alliance recension på IGN.

http://ds.ign.com/ar.../1002106p1.html

Jag sa ju att det såg tråkigt ut Mdag =p

Postad 14 July 2009 - 09:58

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Jagged Alliance recension på IGN.

http://ds.ign.com/ar.../1002106p1.html

Jag sa ju att det såg tråkigt ut Mdag =p

Ja det är kanske för hardcore för dagens gamers, efter den där recensionen vet jag inte om jag heller är så sugen.
Synd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.