Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer G9 Buzzing?

418 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Buzzning? (189 medlem(mar) har röstat)

Har du problem med buzzing på din G9 i DM1?

1. 1. Hörs endast vid helt tyst rum (45 röster [22.06%])

Procent av omröstning: 22.06%

2. 2. Hörs svagt igenom vanlig tv sändning på normal till låg volym. (66 röster [32.35%])

Procent av omröstning: 32.35%

3. 3. Störande ljud, så pass högt att det skadar upplevelsen av en bra film. (28 röster [13.73%])

Procent av omröstning: 13.73%

4. 4. Störs även vid DM2 av buzzing (11 röster [5.39%])

Procent av omröstning: 5.39%

5. 5. Störs inte alls av buzzing. (54 röster [26.47%])

Procent av omröstning: 26.47%

Rösta Gäster kan inte rösta
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 17 september 2008 - 01:14

emotion87
  • emotion87
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
ok. Då har jag lite newb frågor att ställa isf...

Vad skickar en DVD uppskalare till 1080p för hz? 24?
Vilka ingångar på Pion klarar 24hz?

Postad 17 september 2008 - 11:49

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
KOPIERAT FRÅN SAMSUNG TRÅD,TÄNKTE ATT DET VAR INFORMATION SOM KANSKE KUNDE GE LITE HOPP FÖR EN DELJag hade likadant på min q97. Förde en dialog i många många dagar på samsung officiella tråd då mitt problem var helt sjukt mycket buzzing(fick tinnitus av det irrterande ljudet). Jag var en av dom lyckliga som kom över en 50 tum q97 för 9995. Jag fick ett mycket vänligt bemötande från komplett då dom sa att jag kunde lämna tillbaka den utan problem ELLER BEHÅLLA DEN TILL ETT ÄNNU LÄGRE PRIS. Efter en stuns tänkande så behöll jag q97 då priset var helt sjukt billigt samt att jag kunde nyttja garantin för tv,n. Tänkte att jag lämnar in den om någon månad.Nu till det helt sjuka. Efter ungefär tre månaders tittand med mycket buzzing så försvann det helt(utan att jag har ändrat någonting på menyn). Nu är jag ägare av en helt fantastisk plasma utan någon som helst buzzing. Själv undrar jag vad som hände då jag skulle lämna in den för service,men den slutate helt plötsligt att buzza.Kanske den behöver att köras in under ett antal månader?. Nöjd är jag i alla fall. Igår naä jag oh ett par polare kollade på liverpool så sa polarna vad har hänt med allt ###### oväsen från tv.n. Inte vet jag men ialla fall så är den knäpptyst nu.Hoppas att det håller i sig. Har varit knäpptyst nu i ett par veckor

Postad 19 september 2008 - 00:34

Unregistered8894d32d
  • Unregistered8894d32d
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Men saken är ju den att de ska inte försvinna helt, om du läser mitt första inlägg så står det ju i manualen att det förekommer ljud. Jag hör min, ett surrande men jag anser inte att det är störande. Så som jag förstått från vissa inlägg här så är det ju som värst när man sitter mitt framför TVn. Flyttar man sig en meter eller två åt nått håll så sitter man ju inte mitt framför.

Ljudet kommer ju från baksidan av TVn å speglar sig på väggen å i sommliga fall så olykligt så de konsentreras som allra mest mitt framför TVn. De ligger ju inte i tekniken på TVn utan snarare i utformningen av vardagsrummet, som flera skrivit så har ju detta problem löst sig med att sätta något dämpande på väggen bakom TVn iaf hjälpligt.

men om din TV låter så mycket som du beskriver så tror jag nog att Pioeer iaf tar sig en titt på din TV angående problemet om du förklarar att den verkligen låter mer än de normala buzzing problemet.
De jag tror är ju att väldigt många missuppfattat att de är något fel när de låter, och anser sig kunna få den fixad så att den inte låter alls. De ska låta, står ju tillochmed i manualen. Men de ska ju inte låta onormalt mycket.

Problemet är inte att det buzzar, utan hur högt!
Om man måste ha så hög volym på tvn så att grannarna klagar och ändå höra buzz spelar det ingen roll om det står med guldskrift inramat i en diamantram i bruksanvisningen det borde ändå inte finnas på en tv i denna höga prisklass, inte på någon tv alls. Nu har inte jag ett "så" högt buzzande men om du läser tråden så har somliga sådana problem. Vi får nog lite på dem före vi drar våra egna gissningar utifrån hur våra apparater låter. Riktigt dåligt av pioneer och hoppas man kan hjälpa dem med allvarligast problem.
/Danne

Postad 19 september 2008 - 09:55

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Problemet är ju det att DM2 är 100Hz om jag inte minns helt fel och försöker du köra en blueray som är 24Hz i 100Hz så blir det inge bra.

100 är inte jämnt delbart med 24...

Drive Mode är bara för PAL-signal så det spelar ingen roll vilken Drive Mode inställning du har valt när TVn får 1080p@24 som insignal.

Postad 19 september 2008 - 10:24

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Drive Mode är bara för PAL-signal så det spelar ingen roll vilken Drive Mode inställning du har valt när TVn får 1080p@24 som insignal.

Eller en 60hz signal heller för den delen (tex PS3 spel i 720P/60 eller 1080P/60).
Samma sak med Wii (480P/60 via komponent).

/N

Postad 19 september 2008 - 11:03

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Precis, Drive Mode är bara till för PAL, dvs 25/50 Hz, varför DM 1 (tillsammans med PureCinema Standard om den är valbar samt Textoptimering På om man upplever combing i textningen), vilket ger 75 Hz uppdateringsfrekvens hos panelen, är optimalt för PAL film (25p) och DM 2 (tillsammans med PureCinema Av), vilket ger 100 Hz uppdateringsfrekvens hos panelen, är optimalt för PAL video (50i). DM 2 fungerar såklart också för PAL film, men DM 1 för PAL video är en dålig inställning. DM 3 användingsområde är oklart och man skulle behöva en signalgenerator och en mätare som kan mäta en plasmapanels uppdateringsfrekvens för att undersöka det på ett bra sätt.

Postad 19 september 2008 - 12:23

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Japp vet att DM bara påverkar en PAL signal.

Postad 19 september 2008 - 13:52

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Japp vet att DM bara påverkar en PAL signal.

OK, då missförstod jag inlägget som du gjorde ovan. Du skrev att det inte var bra att köra en 24 fps BluRay i 100 Hz och som jag läste det så kopplade du det till DM 2 inställningen. Jag ville bara stryka under att Pio TVn uppdaterar panelen i 72 Hz när den får 24 fps in, oavsett inställning hos Drive Mode.

Postad 19 september 2008 - 14:50

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

OK, då missförstod jag inlägget som du gjorde ovan. Du skrev att det inte var bra att köra en 24 fps BluRay i 100 Hz och som jag läste det så kopplade du det till DM 2 inställningen. Jag ville bara stryka under att Pio TVn uppdaterar panelen i 72 Hz när den får 24 fps in, oavsett inställning hos Drive Mode.

Helt ok. det jag mest var ute efter var att det allmänt inte blir bra om man försöker köra 24hz mtrl i något som inte är en mutilpel av 24.

Lite synd att man inte ser vilken hz man kör när man trycker på info knappen.

Postad 19 september 2008 - 14:50

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Har nu varit hemma hos en vän som har en pioneer g9 och lyssnat på buzzing. Kan bara säga att efter mycket noga lyssning så är ljudet för mig alldeles för högt. Att det kan buzza så högt är för mig helt ofattbat. Pioneer som förmodligen har bästa bilden på marknaden inte kan göra något åt det här oväsendet är helt obegripligt. Skulle aldrig någonsin byta min q97 mot en pioneer som buzzar så mycket. Vid lågt ljud på plasman på kvällen så förstördes hela filmen då man retade sig på oljudet.(ibland så vill man titta på lågt ljud då alla andra i familjen sover). Jag vill njuta av en film utan en massa buzzing. Jag tror att det är fel på alla pioneer då många upplever det som störande. Min q97,kompis panna, är nästan knäpptysta. Jag är mycket noga med ljud så det här är för mig helt uteslutet att välja en pioneer. Observera att vi bara pratar buzzing(ej bid då den är grym på pioneer). Hade jag varit i era kläder så hade jag reklmerat den med en gång då det finns apparater på marknaden som är klart mycket tystare.REKLAMERA FÖR MAN KANEJ NJUTA AV EN TV SOM BUZZar så mycket som pioneer.

Postad 19 september 2008 - 16:36

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Ok nu har det gått 72 timmar sen en felanmälan gjordes på min pioneer och tror ni pioneer (infocare) har hört av sig än eller ? inte direkt. blir till att ringa direkt på måndag för att fråga va dom håller på med :rolleyes:

Postad 19 september 2008 - 16:42

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Ok nu har det gått 72 timmar sen en felanmälan gjordes på min pioneer och tror ni pioneer (infocare) har hört av sig än eller ? inte direkt. blir till att ringa direkt på måndag för att fråga va dom håller på med :rolleyes:

Tyvärr är det nog så att dom där 72 timmarna är arbetstimmar inte vanliga timmar, så dom har nog upp till 9 arbetsdagar på sig att komma, dvs nästan två veckor.

Postad 19 september 2008 - 16:56

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Ni gör mig faan nervösa över denna tv före jag ens hunnit packa up den ;O
Men om jag själv får en sådan tv som låter så mycket blir det att reklamera den och hoppas på det bästa. Om det fortsätter så blir det o köpa en billig jäkel med projektor istället som kombination.

Men att Pioneer ska ha såhär mycke problem verkar ju väldigt skumt, eller så kanske det bara är dom första sändningarna som det är knas med. Ajja orolig som faan är jag nu

Postad 19 september 2008 - 18:59

Erikanen
  • Erikanen
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
"Har nu varit hemma hos en vän som har en pioneer g9 och lyssnat på buzzing. Kan bara säga att efter mycket noga lyssning så är ljudet för mig alldeles för högt. Att det kan buzza så högt är för mig helt ofattbat. Pioneer som förmodligen har bästa bilden på marknaden inte kan göra något åt det här oväsendet är helt obegripligt. Skulle aldrig någonsin byta min q97 mot en pioneer som buzzar så mycket. Vid lågt ljud på plasman på kvällen så förstördes hela filmen då man retade sig på oljudet.(ibland så vill man titta på lågt ljud då alla andra i familjen sover). Jag vill njuta av en film utan en massa buzzing. Jag tror att det är fel på alla pioneer då många upplever det som störande. Min q97,kompis panna, är nästan knäpptysta. Jag är mycket noga med ljud så det här är för mig helt uteslutet att välja en pioneer. Observera att vi bara pratar buzzing(ej bid då den är grym på pioneer). Hade jag varit i era kläder så hade jag reklmerat den med en gång då det finns apparater på marknaden som är klart mycket tystare.REKLAMERA FÖR MAN KANEJ NJUTA AV EN TV SOM BUZZar så mycket som pioneer."

Nu tar du allt i så du spricker. Jag hade lite ljud från min Pioneer i början men nu låter den absolut ingenting jag har inte hört något på flera veckor (och då menar jag även när Tv: n är helt utan ljud med ljusare bild). Den är betydligt tystare än en polares samsung och faktiskt också än en panna som en polare har. Men att det finns de som låter är såklart sant.. men att dra din slutsats är konstigt. Jag har aldrig varit mer nöjd med en TV än den här.

Postad 19 september 2008 - 19:57

Erikanen
  • Erikanen
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Med det sagt håller jag med om att Pioneer borde göra mer för de som har buzzing. De har ju ett rykte att tänka på. Nåja jag har inga problem ivarjefall.. och det tror jag de flesta inte har.. men det är väldigt tråkigt för er som har det.. för det är ju uppenbart att de är betydligt fler som har problem med buzzing än vad som skulle kunna anses vara enstaka felproduktioner.

Redigerat av Erikanen, 19 september 2008 - 19:59.

Postad 19 september 2008 - 22:46

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Helt ok. det jag mest var ute efter var att det allmänt inte blir bra om man försöker köra 24hz mtrl i något som inte är en mutilpel av 24.

Lite synd att man inte ser vilken hz man kör när man trycker på info knappen.

Om du väljer PC som källa på din pioneer kan du iaf se vilken hz inkommande matrial har, bra för testning.
Det verkar inte råda nån som helst tvekan om att så länge som du matar 24hz kommer du alltid få ut 72hz (dvs 24*3). Oavsett DM mode, så det är inget man behöver oroa sig för när det gäller denna tråd och produkt iaf.

Kan personligen säga att jag i början kunde höra en del buzzande när man satt i sweet spot och inte körde DM2. Men nu hör jag det endast om det är knäpptyst och jag försöker lyssna efter det.
Sen om det beror på att det blivit mindre eller jag har vant mig låter jag vara osagt, mig stör det iaf inte.

/N

Redigerat av da.king, 19 september 2008 - 22:47.

Postad 20 september 2008 - 08:17

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Med det sagt håller jag med om att Pioneer borde göra mer för de som har buzzing. De har ju ett rykte att tänka på. Nåja jag har inga problem ivarjefall.. och det tror jag de flesta inte har.. men det är väldigt tråkigt för er som har det.. för det är ju uppenbart att de är betydligt fler som har problem med buzzing än vad som skulle kunna anses vara enstaka felproduktioner.

Samtidigt kan man undra över varför, om det nu låter så hiskeligt högt som vissa gör gällande, de inte omedelbart hävde köpet där de köpte TVn från. Jag skulle aldrig acceptera en produkt jag inte är nöjd med. OK, om det är något som man kan leva med (finns ju inte någon produkt som är perfekt om man undersöker tillräckligt noggrant), t ex som jag upplever buzzing från min G8, men aldrig till den graden störande att det hindrade mig från att avnjuta en film eller att se på TV, dvs att använda produkten som den är tillverkad för.

Postad 20 september 2008 - 11:22

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Snackade faktiskt med min butik direkt som gav rådet att vänta ett par månader för att se ifall det blev bättre efter inkörning.
Hörde av mig igen efter ett par månader då det ej blivit bättre och fick då rådet att ta detta med pioneer först och skulle dom inte göra något åt saken så skulle jag kontakta min butik igen så skulle vi komma fram till en lösning.
Så just nu väntar jag ju bara på pioneer för att se vad dom säger om saken. Så häva köpet kanske inte är det jag vill göra utan se ifall man kan lösa det först ist.

Postad 20 september 2008 - 14:05

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Kan säga hur det har fungerat för mig. jag märkte inte först av buzzing, förrän jag fick stativet till tvn. Detta mest för att när den stod i frigolit bitarna så hamnade jag inte i sweetspot utan en bit till höger om den.

Men så fort jag fick mitt stativ så och märkte av buzzing så tog jag kontakt med butiken. Dom sa att dom inte kunde göra något åt det utan jag fick kontakta Pioneer fö rjag har PDP+ garantin. Tog kontakt med Pioneer, det första dom säger är att ifall jag vill ha ut en tekniker så kostar det pengar, oavsett om det är fel eller ej och det var inte en liten summa dom snackade om heller.
Så väntade en dag och ringde Pioneer igen fick då prata med en dansk kille som inte förstod svenska, utan vi pratade på engelska, het ok fö rmin del. Han tyckte på min beskrivning att det inte lät rätt, han hade ingen anning om garanti villkor och sådant i sverige. Han sa att om jag väljer att lämna in tvn så blir jag utan i någon månad, medans dom tittar på den, samt att jag skulel få köra in den själv till en verkstad. Men hänvisade då till PDP+ garantin att dom skulle komma ut och hämta den, samt felsöka på plats och att jag skulle få en likvärdig tv undertiden om dom var tvugna att ta med sig min. Han hade aldrig hört talas om PDP+ garantin, så han sa att hans rekommederade på Pioneers vägnar att ta kontakt med butiken igen och få tvn bytt.
SÅ tar kontakt med butiken igen och dom hänvisar till PDP+ garantin igen. Tar då upp att jag redan pratat med Pioneer och dom säger att jag skulle ta kontakt med butiken. Vi kommer då överens om att jag mailar dom vad som ha hänt så tar butiken kontakt med Pioneer. Får svar efter ca en vecka eller något sådant. Där dom säger även om dom byter ut min tv så kommer jag nog inte bli nöjd ändå.
Varför detta dragit lite på tiden är också pga av det var mitt i semester tider.
Men ska ta kontakt med Pioneer igen, förhoppningsvis kan man få prata med någon som är vettig och kunnig och inte bara någon tränad apa som svarar efter färdig mall.
Men ger det inte mycket hopp, för Pioneers kundservice nivå är under all kritik. Man väl ta och skriva ett brev till HK i Japan :) eller kanske börja med att ringa Pioneer sverige och prata med någon ansvarig där, eller kanske Plus och Sverker ;)

Postad 21 september 2008 - 15:00

d96ez
  • d96ez
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Jaha då har jag till slut fått min tv utbytt, var och hämtade den igår. Tyvärr blev det inte mycket granskande igår då jag var upptagen på annat håll men visst gjorde jag en snabbkoll. Jag hade ju som tidigare sagt inga större förhoppningar om att jag skulle får en tyst Pioneer, verkar ju vara lika stor chans som att vinna på lotto. Däremot hoppades jag på en relativt tyst tv samtidigt som jag förberedde mig för att det skulle låta lika mycket som tidigare.

Jag vet att ni spänt väntar på resultatet så utan några fördröjningar kommer det här. Det buzzar fortfarande en hel del men inte lika mycket som tidigare. På en skala 1-10, normaliserad efter min förra Pioneer d.v.s. den var en 10:a så skulle min nuvarande tv hamna på cirka 8. Egentligen på tok för högt även det men i alla fall mindre än tidigare, och för er som anser att det har att göra med betongväggar och att den är upphängd och det ena och det andra så kan jag tala om att det inte har. Jag provlyssnade i kartong långt ifrån alla väggar och det lät ungefär lika mycket.

Jag lyssnar vidare mera ikväll. Fortsättning följer...

Edit:
Ok nu har jag lyssnat på buzzet i mera detalj och i en tystare miljö och jag får nog revidera mitt förra inlägg. Det låter i mina öron lika mycket från den nya som från den gamla. Känns hopplöst det här. Det värsta är dock inte att det buzzar så högt utan att det byter frekvens med bilden hela tiden. Satt och tittade på en scen med en ganska orörlig bakgrund och hade nästan glömt bort buzzen men när det började hända grejer i filmen och det blev mycket rörligare så blev jag snabbt påminnd igen :) Hade det varit en konstant frekvens så hade man kunnat "filtrera bort" det. Jag får helt enkelt försöka leva med det förjag orkar inte dra i det mera.

Redigerat av d96ez, 22 september 2008 - 10:04.

Postad 22 september 2008 - 21:07

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Edit:
Ok nu har jag lyssnat på buzzet i mera detalj och i en tystare miljö och jag får nog revidera mitt förra inlägg. Det låter i mina öron lika mycket från den nya som från den gamla. Känns hopplöst det här. Det värsta är dock inte att det buzzar så högt utan att det byter frekvens med bilden hela tiden. Satt och tittade på en scen med en ganska orörlig bakgrund och hade nästan glömt bort buzzen men när det började hända grejer i filmen och det blev mycket rörligare så blev jag snabbt påminnd igen :) Hade det varit en konstant frekvens så hade man kunnat "filtrera bort" det. Jag får helt enkelt försöka leva med det förjag orkar inte dra i det mera.

Hmm ja va säger man, Kan det vara så att alla som inte hör e döva ? ;) eller har du maximal otur med att få två st som buzzar mer än normalt? Känns ju inte direkt lovande detta ;)

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 22 september 2008 - 21:08.

Postad 23 september 2008 - 10:26

d96ez
  • d96ez
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Hmm ja va säger man, Kan det vara så att alla som inte hör e döva ? ;) eller har du maximal otur med att få två st som buzzar mer än normalt? Känns ju inte direkt lovande detta ;)

Med tanke på att en del hävdar att de har tysta Pioneer tv-apparater så måste ju jag haft otur eller så är mina öron konstruerade så att de förstärker Pioneer-buzz :)
Jag tror nog att vissa faktisk har obetydligt med´buzz men frågan är hur många de egenltigen är och framförallt är jag nyfiken på hur det kan skilja så mycket i buzznivå mellan olika tv-apparater? Det som orsakar buzzandet borde ju vara identisk på alla apparater eller har jag fel?

Postad 23 september 2008 - 10:37

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Nej, du har helt rätt i att orsaken är identisk och att den orsaken finns hos 100% av Pio G9. Närmast omöjligt att sia om hur stor variationen är mellan apparater, skulle krävas att man jämförde ett stort urval av apparater, men om det vore stt stort problem skulle Pioneer aldrig komma undan med det då det varit uttalat ända sedan första generationen Kuro. Det är bara att acceptera att det är få som upplever detta som ett stort problem, men för den skull ska du självklart inte nöja dig med det om DU upplever det som ett stort problem. Om det stör dig så pass tycker jag definitivt att du ska vända dig till din butik och säga att du trots bytet inte upplever någon skillnad, att du inte tyvärr inte kan leva med det och att du vill häva köpet. Självklart ska man vara nöjd med en produkt innan man behåller den.

Postad 23 september 2008 - 13:27

Erikanen
  • Erikanen
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jaha då har jag till slut fått min tv utbytt, var och hämtade den igår. Tyvärr blev det inte mycket granskande igår då jag var upptagen på annat håll men visst gjorde jag en snabbkoll. Jag hade ju som tidigare sagt inga större förhoppningar om att jag skulle får en tyst Pioneer, verkar ju vara lika stor chans som att vinna på lotto. Däremot hoppades jag på en relativt tyst tv samtidigt som jag förberedde mig för att det skulle låta lika mycket som tidigare.

Jag vet att ni spänt väntar på resultatet så utan några fördröjningar kommer det här. Det buzzar fortfarande en hel del men inte lika mycket som tidigare. På en skala 1-10, normaliserad efter min förra Pioneer d.v.s. den var en 10:a så skulle min nuvarande tv hamna på cirka 8. Egentligen på tok för högt även det men i alla fall mindre än tidigare, och för er som anser att det har att göra med betongväggar och att den är upphängd och det ena och det andra så kan jag tala om att det inte har. Jag provlyssnade i kartong långt ifrån alla väggar och det lät ungefär lika mycket.

Jag lyssnar vidare mera ikväll. Fortsättning följer...

Det där känner jag lite igen mig i. Så var det den första veckan för mig.. sen stegvis bara försvann det. Den ändrade sig kraftigt i frekvenser men lyssnade man på ljudvolymen sänktes den stadigt, det var väldigt konsigt på två dagar försvann hela buzzingen. Nu har jag inga problem i överhuvudtaget.

Men jag har inte haft så stora problem som ni har haft med ljudet så det var troligtvis betydligt lägre. Men det finns hopp för dig ivarjefall.

Edit:

Postad 23 september 2008 - 13:33

Erikanen
  • Erikanen
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Med tanke på att en del hävdar att de har tysta Pioneer tv-apparater så måste ju jag haft otur eller så är mina öron konstruerade så att de förstärker Pioneer-buzz :)
Jag tror nog att vissa faktisk har obetydligt med´buzz men frågan är hur många de egenltigen är och framförallt är jag nyfiken på hur det kan skilja så mycket i buzznivå mellan olika tv-apparater? Det som orsakar buzzandet borde ju vara identisk på alla apparater eller har jag fel?

Hmm förra citatet som jag skrev om blev tydligen fel. Så jag försöker igen. Jag känner igen mig i ditt problem med frekvenser, under första veckan hade jag ett liknande problem. Detta försvann dock och under två dagar så sänktes ljudet till den tystnad jag har idag. Det var lite intressant, ljudet sänktes i etapper en gång varje timma eller ngt sådant. Riktigt underligt.

Dock har jag aldrig riktigt haft dina problem med buzzing, så jag har haft mer tur med TV:n.

Postad 23 september 2008 - 22:53

hockepocke
  • hockepocke
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag sitter med en ny (6månader) 508XD som buzzar rejält.
Har mitt huvud mitt i rutan 4,5 meter ifrån och det låter ruskigt mycket när man har lägre volym på kvällen.
Väldigt störande, jag ska imorgon göra några ändringar i inställningarna och höra om det blir lägre buzz.
Men på PS3 är det mycket Buzz ;-)

Postad 23 september 2008 - 23:58

d96ez
  • d96ez
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Nej, du har helt rätt i att orsaken är identisk och att den orsaken finns hos 100% av Pio G9. Närmast omöjligt att sia om hur stor variationen är mellan apparater, skulle krävas att man jämförde ett stort urval av apparater, men om det vore stt stort problem skulle Pioneer aldrig komma undan med det då det varit uttalat ända sedan första generationen Kuro.

Men om det inte är ett stort problem överlag så borde ju Pioneer vara betydligt mera angelägen att byta ut alternativt åtgärda dem som faktiskt har detta problem. Eller menar du att alla buzzar lika mycket fast vi alla upplever dem olika?

En sak jag har funderat på är om det kan vara så att för de som inte upplever någon buzz eller endast marginell dito. Kan det vara så att för dem buzzar det lika mycket oavsett DM? För det buzzar ju även vid DM2 fastän långt mycket mindre än DM1 och DM3. Det är ju inte så långsökt om man tänker efter, för hur skulle uppdateringsfrekvensen på panelen kunna ha så stor inverkan egentligen? Det måste ligga något annat bakom, och vad är det som egentligen buzzar? Är det gasen i plasmacellerna eller är det något helt annat? Har ställt frågan förut men inte fått något svar, kanske inte så enkelt att veta men någon måste åtminstone ha en teori?

Postad 24 september 2008 - 09:24

hafrse
  • hafrse
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Men om det inte är ett stort problem överlag så borde ju Pioneer vara betydligt mera angelägen att byta ut alternativt åtgärda dem som faktiskt har detta problem. Eller menar du att alla buzzar lika mycket fast vi alla upplever dem olika?

En sak jag har funderat på är om det kan vara så att för de som inte upplever någon buzz eller endast marginell dito. Kan det vara så att för dem buzzar det lika mycket oavsett DM? För det buzzar ju även vid DM2 fastän långt mycket mindre än DM1 och DM3. Det är ju inte så långsökt om man tänker efter, för hur skulle uppdateringsfrekvensen på panelen kunna ha så stor inverkan egentligen? Det måste ligga något annat bakom, och vad är det som egentligen buzzar? Är det gasen i plasmacellerna eller är det något helt annat? Har ställt frågan förut men inte fått något svar, kanske inte så enkelt att veta men någon måste åtminstone ha en teori?

Hej,
Enligt min erfarenhet så är det oftast högfrekventa trafo som buzzar och sitter i switchade nätaggrigat, drivkretsar till plasma mm.. Det finns en parameter som kallas för "Mechanical losses" som skall har ett bra värde om trafon skall inte buzza.
Texten tagen av http://www.absolutea...ics/Transformer :

" Mechanical losses:
....the alternating magnetic field causes fluctuating electromagnetic forces between the primary and secondary windings. These incite vibrations within nearby metalwork, creating a familiar humming or buzzing noise, and consuming a small amount of power..."

Om det är det som buzzar, så måste Pioneer höja kravet för dessa trafon.
Ang plasmacellerna som buzzar: har ingen erfarenhet av det.
George

Postad 24 september 2008 - 10:32

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Jag kan inte uttala mig om Pioneer Sveriges rutiner, men man måste inse att 100% av alla Pio G9 har buzzing. Sen skrivs det vitt och brett om hur olika buzzing det är hos olika apparater och att vissa apparater är helt tysta, men mig veterligen är det ingen som någonsin gjort en ordentlig undersökning och det är vad som krävs för att man med någon sorts trovärdighet kan säga antingen det ena eller det andra. Det är såklart praktiskt svårt att göra en sådan undersökning så det är förståeligt att så inte skett. Det finns massor av tillfällen där vi upplever saker helt olika, även jämfört med oss själva när en liten skillnad införs i en omgivning så jag ser inte varför inte detta också skulle kunna falla innanför samma kategori, dvs att det finns buzzing är fastställt (även om vissa säger sig inte höra något alls), hur man påverkas av den kan skilja mycket från individ till individ.

Personligen har jag sett 4 st 428 och 508 Pios i hemmamiljö samt ett antal i "tyst" butiksmiljö och samtliga har låtit om inte på precis samma sett så väldigt liknande. Jag har en TViX 5100 i närheten av min egen 428 och jag har inte sett några stora klagomål på dess ljudnivå, men den låter som ett tröskverk i relation till buzzingen från min 428 även utan en HDD installerad och med fläkten på minimum.

Är jag i ett lättirriterat sinnestillstånd så kan jag ibland ändå störa mig mer på buzzingen från min 428 i sweetspot än något annat pga dess karaktär, men då flyttar jag mig bara en halvmeter i sidled till endera sidan av soffan så berörs jag inte längre fast jag är lättirriterad. Självklart skulle jag hellre vara utan detta ljud om det gick, men det är inte så att Pioneer inte är medvetna om det eller att de inte gjort något för att försöka att åtgärda det (vilket det kan låta som från vissa som skriver). Enligt uppgift har de haft folk som specifikt jobbat med detta och det har även gjorts åtgärder från G8 till G9 och vissa källor har eliminerats, t ex brum från nätagg, men Pioneer sa, när det var uppe på tapeten för G8, att de inte är villiga att offra bildkvalité för vad som endast ett fåtal upplever störande. Om de kom fram till att ända sättet att helt elimiera detta ljud var att försämra bildkvalitén så lämnades det kanske därhän, men de jobbar säkerligen vidare med alternativa lösningar för framtiden, de är säkerligen fullt medvetna om vad som skrivs på forum. Det blir väldigt intressant att se vad sammarbetet med Matsushita/Panasonic kommer att ge på den fronten.

Sett till ett djupare perspektiv så anser Pioneer inte att buzzing, inbränning, vissa pixelfel är fel som går under garanti. Jag har för mig att Pioneer jobbar efter ~3 fel per en miljon, vilken är den högsta nivån av kvalitétssäkring, men i o m att ovan nämnda inte räknas dit så är kravet mycket lägre. Man kan alltså hoppas att Pioneer ändrar strategi framöver och även tar med det i sin marginal, då skulle nog buzzing snart vara ett minne blott, men eftersom buzzing finns latent hos plasmatekniken är väl chansen för det minimal.

Buzzingen kommer från själva panelen så självklart kan en förändring i drivningen av panelen (olika uppdateringsfrekvens) ge olika egenskaper hos ljudet som alstras, varför olika Drive Mode ger olika karaktär. Problemet med att intellektuellt försöka förstå sig på hur andra upplever saker och varför de upplever det så är att man först måste förstå precis hur det fungerar och sedan ha någon relation till vad andra beskriver, annars blir det bara gissningslek vilket sällan leder till något positivt. Man skulle som sagt behöva göra en ordentlig undersökning med A/B tester, blindtester och ett antal olika människor samt olika apparater för att verkligen kunna närma sig en slutsats.

Jag har följt buzzing länge och har inte sett någon förklaring vad exakt det är som är upphovet (om det nu är en enstaka källa), men om man vet hur en plasmapanel fungerar så känns det logiskt att det har med elektroderna som driver panelen att göra och att deras fastsättning på något sätt ger upphov till en vibration som i sin tur genererar buzzingen dock har Pioneer sagt att deras konstruktion eliminerar buzzing från glaspanelen...

Skulle jag gissa på en lösning så skulle det vara:

1. Tjockare frontglas (=> sämre bildkvalité)
2. Adressering av plasmacellerna m h a elektroder på sidorna och inte framtill/baktill (ev buzzing skickas åt sidan)
3. Annolunda konstruktion av adresseringen av plasmacellerna (en frekvens hos buzzingen som ligger utanför vad vi människor uppfattar)
4. Högre effektivitet >lumen/Watt som ger lägre spänning över panelen (mindre vibrationer)

Redigerat av Wolfy, 24 september 2008 - 10:37.

Postad 24 september 2008 - 15:32

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Idag ringde iaf infocare och dom kommer förbi imorn. Ska bli intressant å höra vad dom säger :)

Postad 24 september 2008 - 15:35

hockepocke
  • hockepocke
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Idag ringde iaf infocare och dom kommer förbi imorn. Ska bli intressant å höra vad dom säger :)

Ja det ser vi fram mot.

Postad 24 september 2008 - 15:41

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Japp det ser vi fram emot med spänning

Postad 25 september 2008 - 13:38

MrVain
  • MrVain
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag kan inte uttala mig om Pioneer Sveriges rutiner, men man måste inse att 100% av alla Pio G9 har buzzing. Sen skrivs det vitt och brett om hur olika buzzing det är hos olika apparater och att vissa apparater är helt tysta, men mig veterligen är det ingen som någonsin gjort en ordentlig undersökning och det är vad som krävs för att man med någon sorts trovärdighet kan säga antingen det ena eller det andra. Det är såklart praktiskt svårt att göra en sådan undersökning så det är förståeligt att så inte skett. Det finns massor av tillfällen där vi upplever saker helt olika, även jämfört med oss själva när en liten skillnad införs i en omgivning så jag ser inte varför inte detta också skulle kunna falla innanför samma kategori, dvs att det finns buzzing är fastställt (även om vissa säger sig inte höra något alls), hur man påverkas av den kan skilja mycket från individ till individ.

Personligen har jag sett 4 st 428 och 508 Pios i hemmamiljö samt ett antal i "tyst" butiksmiljö och samtliga har låtit om inte på precis samma sett så väldigt liknande. Jag har en TViX 5100 i närheten av min egen 428 och jag har inte sett några stora klagomål på dess ljudnivå, men den låter som ett tröskverk i relation till buzzingen från min 428 även utan en HDD installerad och med fläkten på minimum.

Är jag i ett lättirriterat sinnestillstånd så kan jag ibland ändå störa mig mer på buzzingen från min 428 i sweetspot än något annat pga dess karaktär, men då flyttar jag mig bara en halvmeter i sidled till endera sidan av soffan så berörs jag inte längre fast jag är lättirriterad. Självklart skulle jag hellre vara utan detta ljud om det gick, men det är inte så att Pioneer inte är medvetna om det eller att de inte gjort något för att försöka att åtgärda det (vilket det kan låta som från vissa som skriver). Enligt uppgift har de haft folk som specifikt jobbat med detta och det har även gjorts åtgärder från G8 till G9 och vissa källor har eliminerats, t ex brum från nätagg, men Pioneer sa, när det var uppe på tapeten för G8, att de inte är villiga att offra bildkvalité för vad som endast ett fåtal upplever störande. Om de kom fram till att ända sättet att helt elimiera detta ljud var att försämra bildkvalitén så lämnades det kanske därhän, men de jobbar säkerligen vidare med alternativa lösningar för framtiden, de är säkerligen fullt medvetna om vad som skrivs på forum. Det blir väldigt intressant att se vad sammarbetet med Matsushita/Panasonic kommer att ge på den fronten.

Sett till ett djupare perspektiv så anser Pioneer inte att buzzing, inbränning, vissa pixelfel är fel som går under garanti. Jag har för mig att Pioneer jobbar efter ~3 fel per en miljon, vilken är den högsta nivån av kvalitétssäkring, men i o m att ovan nämnda inte räknas dit så är kravet mycket lägre. Man kan alltså hoppas att Pioneer ändrar strategi framöver och även tar med det i sin marginal, då skulle nog buzzing snart vara ett minne blott, men eftersom buzzing finns latent hos plasmatekniken är väl chansen för det minimal.

Buzzingen kommer från själva panelen så självklart kan en förändring i drivningen av panelen (olika uppdateringsfrekvens) ge olika egenskaper hos ljudet som alstras, varför olika Drive Mode ger olika karaktär. Problemet med att intellektuellt försöka förstå sig på hur andra upplever saker och varför de upplever det så är att man först måste förstå precis hur det fungerar och sedan ha någon relation till vad andra beskriver, annars blir det bara gissningslek vilket sällan leder till något positivt. Man skulle som sagt behöva göra en ordentlig undersökning med A/B tester, blindtester och ett antal olika människor samt olika apparater för att verkligen kunna närma sig en slutsats.

Jag har följt buzzing länge och har inte sett någon förklaring vad exakt det är som är upphovet (om det nu är en enstaka källa), men om man vet hur en plasmapanel fungerar så känns det logiskt att det har med elektroderna som driver panelen att göra och att deras fastsättning på något sätt ger upphov till en vibration som i sin tur genererar buzzingen dock har Pioneer sagt att deras konstruktion eliminerar buzzing från glaspanelen...

Skulle jag gissa på en lösning så skulle det vara:

1. Tjockare frontglas (=> sämre bildkvalité)
2. Adressering av plasmacellerna m h a elektroder på sidorna och inte framtill/baktill (ev buzzing skickas åt sidan)
3. Annolunda konstruktion av adresseringen av plasmacellerna (en frekvens hos buzzingen som ligger utanför vad vi människor uppfattar)
4. Högre effektivitet >lumen/Watt som ger lägre spänning över panelen (mindre vibrationer)

Grymt bra skrivet ;)
jag tror som du, i prinsip alla skärmar låter, en liten del hänger upp sig på detta och anser att panelen skall vara helt tyst. Men sen finns det vissa få paneler som har ett fel och låter för mycket.

Idag ringde iaf infocare och dom kommer förbi imorn. Ska bli intressant å höra vad dom säger :blush:

Så idag är det en ny dag :) vad sa Infocare?

Postad 25 september 2008 - 14:21

d96ez
  • d96ez
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Grymt bra skrivet :P
jag tror som du, i prinsip alla skärmar låter, en liten del hänger upp sig på detta och anser att panelen skall vara helt tyst. Men sen finns det vissa få paneler som har ett fel och låter för mycket.

Du vill nog inte förstå det här. Ingen här på denna tråd har påstått att en Pioneer skall vara helst tyst, vad vi däremot förväntar oss av en tv oavsett märke eller teknologi är att det inte skall buzza så pass mycket att det överröstar en tv-sänding eller film på normal ljudnivå.

Än en gång vill jag framhäva att det egentligen inte är ljudnivån som är så störande, det går att anpassa sig till en relativt hög ljudnivå. Det är att ljudet ändrar karaktär i takt med att bilden ändras. Det finner jag otroligt irriterande.

Som jag sa till min handlare, jag hade hellre levt med ett antal döda pixlar och en tyst Pioneer än tvärtom.

Postad 25 september 2008 - 14:25

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Grymt bra skrivet :P

d96ez är väl en av de få som testat exakt samma modell på exakt samma plats och med samma förutsättningar och han skriver ju att båda exemplaren låter lika.

Jag själv har kunnat jämföra en G7 med en G9 som båda står på exakt samma plats med samma förutsättningar och måste säga att det inte alls är stor skillnad. Skillnaden mellan dessa är att jag upplever G7:an buzzar mer vid vitt/ljust medans G9:an buzzar istället vid svart/mörkt. Så någon skillnad mellan årsmodellerna verkar det väl i mina öron iaf vara.

Jag tror mer på teorin att alla inte hör det. Sambon har inte sagt något och hon brukar annars snappa upp sånt här (speciellt på så här dyra leksaker), jag frågar henne därför inte heller om hör något.

Postad 25 september 2008 - 14:33

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Du vill nog inte förstå det här. Ingen här på denna tråd har påstått att en Pioneer skall vara helst tyst, vad vi däremot förväntar oss av en tv oavsett märke eller teknologi är att det inte skall buzza så pass mycket att det överröstar en tv-sänding eller film på normal ljudnivå.

Jag måste få protestera lite här. Om det lever om till den graden att det överröstar normal ljudnivå (vad är det föresten, jag har ca 14-18 på min G8 för en för mig normal ljudnivå) så är det utan tvekan ett fel hos TVn och då byter självklart Pioneer ut TVn. Lyckas ni inte få TVn utbytt vid sådana extrema volymer hos buzzingen så är ni för alltför timida i er diskussion med Pioneer Sverige/Infocare.

Än en gång vill jag framhäva att det egentligen inte är ljudnivån som är så störande, det går att anpassa sig till en relativt hög ljudnivå. Det är att ljudet ändrar karaktär i takt med att bilden ändras. Det finner jag otroligt irriterande.

Du säger emot dig själv här. Är det en hög volym eller är det inte. Överröstar det normal ljudnivå så anser jag det vara väldigt hög ljudnivå, så pass att det inte bör råda några oklarheter om att det är något fel på TVn för så högt ska det inte låta, punkt slut.

Som jag sa till min handlare, jag hade hellre levt med ett antal döda pixlar och en tyst Pioneer än tvärtom.

Hehe, där skiljer vi oss åt. Jag skulle aldrig ge 1% av min bildkvalité för att bli av med buzzingen. Det ska gå utan påverkan av vad som gör Pioneer, Pioneer. :P

Postad 25 september 2008 - 14:51

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jag måste få protestera lite här. Om det lever om till den graden att det överröstar normal ljudnivå (vad är det föresten, jag har ca 14-18 på min G8 för en för mig normal ljudnivå) så är det utan tvekan ett fel hos TVn och då byter självklart Pioneer ut TVn. Lyckas ni inte få TVn utbytt vid sådana extrema volymer hos buzzingen så är ni för alltför timida i er diskussion med Pioneer Sverige/Infocare.

Du säger emot dig själv här. Är det en hög volym eller är det inte. Överröstar det normal ljudnivå så anser jag det vara väldigt hög ljudnivå, så pass att det inte bör råda några oklarheter om att det är något fel på TVn för så högt ska det inte låta, punkt slut.

Nu har jag inga högtalare kopplade till min tv utan kör via hemmabioförstärkaren.
Hur definerar man normal volym ? Den är väldigt olika för olika personer, du kanske tycker att 14-18 är normalt för dig, medans nästa person tycker 10 är normalt och 14-18 är på tok för högt. Medans en tredje tycker 14-18 är lågt.
Kan ta mig själv som exempel, den volymen jag vill ha när jag tittar på en film dagtid är på tok för högt för morsan hon skulle dra ner det till hälften direkt.
Medans om jag tittar på kvällen/natten så kan man givetvis inte ha lika högt eftersom jag bor i lgh och då skulel störa grannarna.
Givetvis hör jag mer buzzing på vid dom tillfällena än vid filmtittande dagtid. Dagtid hörs det mest när det är antingen inte är något ljud i filmen eller väldigt lågt, men det hörs fortfarande och det spelar ingen roll om man vid dessa tillfällen sätter max volym.
Medans vid film tittandes på kvällen och natten kan jag även höra det vad dialoger i filmen.
Eftersom jag mest tittar på film på kvällen och natten så stör jag mig på detta.

Postad 25 september 2008 - 15:40

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Så idag är det en ny dag :P vad sa Infocare?

Han ska komma vilken minut som helst !

Postad 25 september 2008 - 16:11

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Nu har jag inga högtalare kopplade till min tv utan kör via hemmabioförstärkaren.
Hur definerar man normal volym ? Den är väldigt olika för olika personer, du kanske tycker att 14-18 är normalt för dig, medans nästa person tycker 10 är normalt och 14-18 är på tok för högt. Medans en tredje tycker 14-18 är lågt.
Kan ta mig själv som exempel, den volymen jag vill ha när jag tittar på en film dagtid är på tok för högt för morsan hon skulle dra ner det till hälften direkt.
Medans om jag tittar på kvällen/natten så kan man givetvis inte ha lika högt eftersom jag bor i lgh och då skulel störa grannarna.
Givetvis hör jag mer buzzing på vid dom tillfällena än vid filmtittande dagtid. Dagtid hörs det mest när det är antingen inte är något ljud i filmen eller väldigt lågt, men det hörs fortfarande och det spelar ingen roll om man vid dessa tillfällen sätter max volym.
Medans vid film tittandes på kvällen och natten kan jag även höra det vad dialoger i filmen.
Eftersom jag mest tittar på film på kvällen och natten så stör jag mig på detta.

Vilket var precis vad jag anmärkte på. Vad är normal ljudnivå? Jag angav min referens för min 428XD och normalt tittande, dvs inte filmnivå, vilket är betydligt högre och inte när jag kan störa grannar utan vanligt slötittande framför TVn. Då har väl de flesta en ganska måttlig inställning av volymen. Ska man använda en bättre referens måste alla använda samma källa och mäta upp dB med likartad utrustning. Detta kommer knappast att ske, varför jag angav en siffra för inställningen på TVns volymkontroll, dvs 14-18 av 60, eller drygt 20% till 30% av volymkontrollen till TVn för att i alla fall ha någon referens. Om buzzingen överröstar alla då "normala" ljud, t ex dialog, när man sitter som vanligt framför sweetspot så är det självklart inte som det ska vara. Tror någon på fullt allvar att entusiaster vad gäller A/V utrustning i Europa, Asien och USA för ett ögonblick skulle godta att vanlig dialog i en film överröstades av buzzing?

Det torde vara självklart att volyminställningen inte har någon som helst betydelse när det är helt tyst i materialet man tittar på och att man då kan höra minsta lilla ljud och på motsvarande sätt kan man självklart inte heller utgå från att det är en explosion i materialet man tittar på och sedan kallar det normalt ljud. Får väl hålla lite högre nivå än att påpeka såna självklarheter.

Postad 25 september 2008 - 20:48

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Så där då har en tekniker varit här och jag kommit hem från hockey träning :P
Demade buzzet för killen och visst hörde han det. Men han sa att han hade hört värre. Vet inte om han bara sa så eller nått.
Däremot sa han att han kanske inte hörde lika bra som mig då han var lite äldre ;) och menade på att jag säkert hade bättre hörsel och därmed uppfattade buzzet som mer störande. Han höll ju med om att betalar man 30 tkr så ska man inte behöva störa sig så pass mycket på buzz så att det lixom tar filmupplevelsen ifrån en.

Han verkade lite stressad osv men han beslutade iaf att ta med min G9 och skicka till sthlm för undersökning.
Fick ju därmed låna en likadan tv ( 5090 ) som vi monterade upp på samma ställe där jag hade min och sen undersökte vi buzzet på den.
Kan säga att det är exakt lika högt buzz på denna låne tv som på min. Så det känns ju lite lönlöst det här kanske :)

Men men, nu är det ju bara att vänta och se va dom säger efter undersökning, har ju iaf en likadan tv hemma nu så går ju ingen nöd på mig tills man får ett utlåtande.

Postad 25 september 2008 - 21:00

Anders std
  • Anders std
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Volym 15-18 är långt ifrån en lagom volym för kvällstittande. Som jag skrev tidigare så knackde grannen på väggen när volymen var på 12 kl23. Det normala ljudnivå för sent kvällstittande är mellan 8-10 beroende på kanalen.
Även när jag kollar på en film på dagen och har volym på runt 25, störs jag av buzzing så fort det blir tystare scener. Den förstör filmen fullständigt.

Nej det gör han inte. Du har tydligen inte haft samma problem med buzzing som d96ez. Han går så långt att han kanske skulle acceptera ett stadigt buzzande ljud, för då skulle han kanske kunna filtrera bort den. När buzzet byter ljudfrekvensen gör den sig extra påmind.
Man ska inte behöva acceptera ens jämnt frekvent buzzande ljud som är så högt att man hör den från soffan när man tittar på tv. Dessutom så är det faktiskt sa att det finns många plasmor från andra tillverkare där man hör buzzet endast om man kommer bakom tvn och lyssnar. Så att skylla på tekniken och att alla buzzar är löjligt för vi alla vet att Pioneer är både Bildens och Buzzets kung utan några värdiga motståndare :P

Hehe, där skiljer vi oss åt. Jag skulle aldrig ge 1% av min bildkvalité för att bli av med buzzingen. Det ska gå utan påverkan av vad som gör Pioneer, Pioneer. :)

Du är väl en av de som skulle acceptera även följande. Om Ferrari hade bromsar som inte fungerade men gjorde världens snabbaste bil hade du sagt: Jag skulle inte byta ut en enda hästkraft bara för bromsarnas skull. För det är det som gör Ferrari, Ferrari ;)
Att bilen sedan är obrukbar, Who Cares
Du kanske skulle också köpa ett mp3-spelare som har batteritid 3min för ljudet i den är såååååååå grymt

Ja det här var ett sarkastiskt sätt att förklara problematiken men, Pioneer LX5090 är en ofullständig produkt som inte borde släppts ut på marknaden innan felet med buzzing åtgärdades...

Redigerat av Anders std, 25 september 2008 - 21:15.

Postad 26 september 2008 - 10:49

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Volym 15-18 är långt ifrån en lagom volym för kvällstittande. Som jag skrev tidigare så knackde grannen på väggen när volymen var på 12 kl23. Det normala ljudnivå för sent kvällstittande är mellan 8-10 beroende på kanalen.
Även när jag kollar på en film på dagen och har volym på runt 25, störs jag av buzzing så fort det blir tystare scener. Den förstör filmen fullständigt.

Det visar bara att det skiljer sig mellan apparater. Ställer jag min på 8 så hörs i stort sett inget alls från TVn och det är inte beroende på att jag hör dåligt. Jag skrev ner min inställning för att någon som helt referens av vad som är "normalt" för mig och min TV.

Nej det gör han inte.

vad vi däremot förväntar oss av en tv oavsett märke eller teknologi är att det inte skall buzza så pass mycket att det överröstar en tv-sänding eller film på normal ljudnivå.

...Än en gång vill jag framhäva att det egentligen inte är ljudnivån som är så störande, det går att anpassa sig till en relativt hög ljudnivå. Det är att ljudet ändrar karaktär i takt med att bilden ändras.

Att å ena sidan säga att ljudnivån överröstar en TV-sändning och inte borde finna oavsett teknik för att å andra sida säga att ljudnivån inte är så störande, är inte att säga emot sig själv? Sorry, men om ljunivån överröstar en TV-sändning så är det väl störande. Jag har inget emot d96ez och betvivlar inte att d96ez har ett problem.

Skulle alla uppleva detta problem så skulle inte Pioneer kommit undan med att inte återkalla i stort sett alla G9, speciellt i USA. Det säger sig självt eftersom de som köper är bland de mest petiga A/V konsumenter som finns.

Du har tydligen inte haft samma problem med buzzing som d96ez. Han går så långt att han kanske skulle acceptera ett stadigt buzzande ljud, för då skulle han kanske kunna filtrera bort den. När buzzet byter ljudfrekvensen gör den sig extra påmind.
Man ska inte behöva acceptera ens jämnt frekvent buzzande ljud som är så högt att man hör den från soffan när man tittar på tv. Dessutom så är det faktiskt sa att det finns många plasmor från andra tillverkare där man hör buzzet endast om man kommer bakom tvn och lyssnar. Så att skylla på tekniken och att alla buzzar är löjligt för vi alla vet att Pioneer är både Bildens och Buzzets kung utan några värdiga motståndare <_<

Dumheter, om ljudet konstant överröstar TV-sändningar finns det inte någon som skulle kunna filtrera bort ljudet. Jag har skrivit flera gånger att man inte ska acceptera en sådan volym, självklart inte och det skulle inte jag heller göra.

Det skulle vara en fördel om du hade någon aning om vad du skriver om innan du uttalar dig. Det är fullständigt logiskt att buzzing kan vara mer uttalat från en Pioneer-panel jämfört med övriga tillverkare, om man vet hur den är konstruerad vill säga. Så, det är inte löjligt alls, snarare tråkigt med folk som uttalar sig utan att ha gjort hemläxan.

Du är väl en av de som skulle acceptera även följande. Om Ferrari hade bromsar som inte fungerade men gjorde världens snabbaste bil hade du sagt: Jag skulle inte byta ut en enda hästkraft bara för bromsarnas skull. För det är det som gör Ferrari, Ferrari ;)
Du kanske skulle också köpa ett mp3-spelare som har batteritid 3min för ljudet i den är såååååååå grymt

Du förutsätter att alla har samma problem med buzzing som du har. Så är inte fallet och du bör kanske ta åt dig att alla inte har ett problem bara för att du har det. Jag vet hur plasma fungerar och jag vet att idag har 100% av plasma buzzing, men jag har också skrivit vid ett flertal tillfällen att man inte ska acceptera om det är så störande att det inte går att leva med. Oavsett vilket val av TV du gör så kommer du att få leva med visa svagheter, så enkelt är det.

Jag accepterar buzzing trots att det stör mig ibland (sällan). Skulle det konstant störa mig så skulle jag aldrig acceptera det och det ska självklart ingen annan göra heller, men innan man kallar en produkt obrukbar så ska man ha ordentligt med kött på benen, vilket du inte har på långa vägar.

Ja det här var ett sarkastiskt sätt att förklara problematiken men, Pioneer LX5090 är en ofullständig produkt som inte borde släppts ut på marknaden innan felet med buzzing åtgärdades...

Hehe, du bör nog först och främst läsa på lite innan du försöker att förklara för någon annan och sarkasmen kan du lämna därhän oavsett vad du argumenterar för den rör mig inte i ryggen.

Att kalla Pioneer LX5090 för en ofullständig produkt är en skymf mot alla ägare som trivs med sin och alla goda betyg från professionella recensenter. Att kalla buzzing för ett fel visar på att du behöver studera tekniken bakom plasma TV mer.

Postad 06 oktober 2008 - 21:02

Anders std
  • Anders std
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Citera(Anders std @ Sep 25 2008, 22:00 )

Nej det gör han inte.
Citera VEM????????????? D96ez
vad vi däremot förväntar oss av en tv oavsett märke eller teknologi är att det inte skall buzza så pass mycket att det överröstar en tv-sänding eller film på normal ljudnivå.
Citera
...Än en gång vill jag framhäva att det egentligen inte är ljudnivån som är så störande, det går att anpassa sig till en relativt hög ljudnivå. Det är att ljudet ändrar karaktär i takt med att bilden ändras.
Att å ena sidan säga att ljudnivån överröstar en TV-sändning och inte borde finna oavsett teknik för att å andra sida säga att ljudnivån inte är så störande, är inte att säga emot sig själv? Sorry, men om ljunivån överröstar en TV-sändning så är det väl störande. Jag har inget emot d96ez och betvivlar inte att d96ez har ett problem.

Skulle alla uppleva detta problem så skulle inte Pioneer kommit undan med att inte återkalla i stort sett alla G9, speciellt i USA. Det säger sig självt eftersom de som köper är bland de mest petiga A/V konsumenter som finns.

Vem säger att folk i USA inte klagar på pionneers buzzing? Pioneer har väl garderat sig ifrån buzz problem där också genom att skriva att det kan låta ur tvn i manualen så som de gjort här.

Du har tydligen inte haft samma problem med buzzing som d96ez. Han går så långt att han kanske skulle acceptera ett stadigt buzzande ljud, för då skulle han kanske kunna filtrera bort den. När buzzet byter ljudfrekvensen gör den sig extra påmind.
Man ska inte behöva acceptera ens jämnt frekvent buzzande ljud som är så högt att man hör den från soffan när man tittar på tv. Dessutom så är det faktiskt sa att det finns många plasmor från andra tillverkare där man hör buzzet endast om man kommer bakom tvn och lyssnar. Så att skylla på tekniken och att alla buzzar är löjligt för vi alla vet att Pioneer är både Bildens och Buzzets kung utan några värdiga motståndare

Det skulle vara en fördel om du hade någon aning om vad du skriver om innan du uttalar dig. Det är fullständigt logiskt att buzzing kan vara mer uttalat från en Pioneer-panel jämfört med övriga tillverkare, om man vet hur den är konstruerad vill säga. Så, det är inte löjligt alls, snarare tråkigt med folk som uttalar sig utan att ha gjort hemläxan.

I det här fallet är jag konsument och därför är det enda som är intressant för mig att ha en felfri produkt. Hur en produkt är konstuerad är jag som konsument ointresserad av. Så hemläxan överlämnar jag till Pioneers konstruktörer.
Jag jobbar själv med att uveckla produkter och mina kunder skulle aldrig godkänna en produkt/koncept som skulle ha liknande problematik. Jag tycker fortfarande att det var fel av Pioneer att offra en tystnaden för bildens skull.

Det är fullständigt logiskt att buzzing kan vara mer uttalat från en Pioneer-panel jämfört med övriga tillverkare, om man vet hur den är konstruerad vill säga.

TACK, du säger själv att pioneers buzz är mer hörbar en andras tillverkares. Det vill inte Pioneers erkänna själva när man pratar med de utan de kommer med det inlärda svaret på alla frågor: ALLA PLASMA BUZZAR. DET LIGGER I TEKNIKEN.

Du är väl en av de som skulle acceptera även följande. Om Ferrari hade bromsar som inte fungerade men gjorde världens snabbaste bil hade du sagt: Jag skulle inte byta ut en enda hästkraft bara för bromsarnas skull. För det är det som gör Ferrari, Ferrari

Du förutsätter att alla har samma problem med buzzing som du har. Så är inte fallet och du bör kanske ta åt dig att alla inte har ett problem bara för att du har det. Jag vet hur plasma fungerar och jag vet att idag har 100% av plasma buzzing, men jag har också skrivit vid ett flertal tillfällen att man inte ska acceptera om det är så störande att det inte går att leva med. Oavsett vilket val av TV du gör så kommer du att få leva med visa svagheter, så enkelt är det.

Återigen, alla plasmor har buzzing (det vet alla) men pioneers buzzing är, som du själv har sagt, högre än andras.
Om alla 5090 inte buzzar högt hur stor är sanolikheten att få en som inte gör det? D96EZ har haft 3 högt buzzande exemplar hemma!!! Han köpte väl en 5090 som buzzade högt. han bytte ut mot en ny som också buzzade. Nu är den inne hos pioneer för undersökning. Under tiden har D96EZ fått en låne 5090 som, gissa vad, buzzar lika illa som de andra två. Så du som har KÖT PÅ BENEN har du lust att förklara detta innan du fortsätter Lobba för Pioneer!!!

Jag accepterar buzzing trots att det stör mig ibland (sällan). Skulle det konstant störa mig så skulle jag aldrig acceptera det och det ska självklart ingen annan göra heller, men innan man kallar en produkt obrukbar så ska man ha ordentligt med kött på benen, vilket du inte har på långa vägar.

Hur kan buzzing störa dig när du inte hör det på ljudnivå 8????
Pioneer själva godkänner buzzing vid ljudnivån 15.
"KÖT PÅ BENEN" ????? Antingen så buzzar det eller inte :blush:

Att kalla Pioneer LX5090 för en ofullständig produkt är en skymf mot alla ägare som trivs med sin och alla goda betyg från professionella recensenter. Att kalla buzzing för ett fel visar på att du behöver studera tekniken bakom plasma TV mer.

Profesionella recensenter??? Är HemaBio tidningen inte professionella??? I HemmaBio nr8 Testas lx5090 och där står det tydligt:
Surande ljud:-------------------Test exemplaret surrar X

X-betyder Tvn gör fel/misslyckas/är dålig

Där har du en professionell recension ! ! !

Redigerat av Anders std, 06 oktober 2008 - 21:03.

Postad 07 oktober 2008 - 14:06

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Citera VEM????????????? D96ez

Ja, det borde vara ganska givet eftersom det var han, som jag skrev, sa emot sig själv. Finner det märkligt att du reagerar så pass på det när ditt inlägg ovan är under all kritik vad gäller läsbarhet.

Vem säger att folk i USA inte klagar på pionneers buzzing? Pioneer har väl garderat sig ifrån buzz problem där också genom att skriva att det kan låta ur tvn i manualen så som de gjort här.

Ja, inte är det jag i alla fall. Som sagt, jag har följt det här med buzzing länge och vet precis vilka turer som varit i olika forum. Vad jag skrev var att om var och en av Pioneers kunder i USA upplevet buzzing till den grad som beskrivs av vissa enstaka så hade aldrig Pioneer kommit undan med det helt oavsett vad som står i manualen.

I det här fallet är jag konsument och därför är det enda som är intressant för mig att ha en felfri produkt. Hur en produkt är konstuerad är jag som konsument ointresserad av. Så hemläxan överlämnar jag till Pioneers konstruktörer.
Jag jobbar själv med att uveckla produkter och mina kunder skulle aldrig godkänna en produkt/koncept som skulle ha liknande problematik. Jag tycker fortfarande att det var fel av Pioneer att offra en tystnaden för bildens skull.

Detta visar bara att du inte vet hur en plasma TV fungerar idag. Buzzing är inget fel, punkt slut. Det finns hos 100% av plama TV av idag, vare sig det är Pioneer eller en konkurrents produkt. Det ska däremot inte vara så högt att det förstör upplevelsen av det du tittar på och jag tror inte att någon tycker att det ska vara så, inte ens och särskillt inte Pioneer själva eftersom de säljer just upplevelsen framför alla andra konkurrenter. Jag och andra med mig har alltid sagt att om det stör så pass som vissa påstår att det gör så är det en självklarhet att det är något fel på TVn, påstår man däremot att buzzing i sig självt är ett fel så är man ute och cyklar.

Bara för att du inte ids ta reda på hur en produkt fungerar är ingen ursäkt och om du är ointresserad kan du väl sluta att argumentera med någon som är intresserad och vet hur det fungerar. Jag vet hur en plasma TV fungerar generellt och hur en Pioneer plasma TV fungerar specifikt och när man vet hur något fungerar är det inte längre ett mysterium utan fullständigt logiskt.

Du får ursäkta om jag inte helt tror på dina påståenden angående dina produkter, om det nu inte gäller triviala produkter som en sked eller liknande. Jag har än så länge inte upplevt en komplex produkt som inte har sina nackdelar och missar i konstruktionen, oavsett om de kostar någon tusenlapp eller miljoner.

Om bildkvalitén inte är det viktigaste för dig, varför då köpa Pioneer? Det finns andra alternativ om inte bildkvalitén är högsta prioritet och är tystnaden det viktigaste är nog LCD TV generellt att föredra.

TACK, du säger själv att pioneers buzz är mer hörbar en andras tillverkares. Det vill inte Pioneers erkänna själva när man pratar med de utan de kommer med det inlärda svaret på alla frågor: ALLA PLASMA BUZZAR. DET LIGGER I TEKNIKEN.

Det beror på att det är fullständigt korrekt av Pioneer att säga det. 100% av plasma TV buzzar, punkt slut. Så, att de har ett standardsvar för folk som inte vet hur tekniken fungerar är en självklarhet. Sen är det upp till varje konsument att argumentera sin rätt att vara nöjd med sin produkt och att deras exemplar faller utanför ramarna av vad som kan anses normalt för tekniken i sig. Man ska inte nöja sig med mindre, men om man tillhör en grupp av människor som är extra känslig för detta ljud så är det inget annat att göra än att söka sig till en annan tillverkare eller en annan teknik tills dess att orsaken bakom är löst.

Återigen, alla plasmor har buzzing (det vet alla) men pioneers buzzing är, som du själv har sagt, högre än andras.
Om alla 5090 inte buzzar högt hur stor är sanolikheten att få en som inte gör det? D96EZ har haft 3 högt buzzande exemplar hemma!!! Han köpte väl en 5090 som buzzade högt. han bytte ut mot en ny som också buzzade. Nu är den inne hos pioneer för undersökning. Under tiden har D96EZ fått en låne 5090 som, gissa vad, buzzar lika illa som de andra två. Så du som har KÖT PÅ BENEN har du lust att förklara detta innan du fortsätter Lobba för Pioneer!!!

Jösses, läser du något innan du skriver, eller argumenterar du enbart för argumenterandets skull? Jag har hela tiden skrivit att 100% av plasma TV buzzar så för mig är det inte alls förvånande att låne-TVn också buzzar, jag skulle snarare säga att det vore ytterst förvånande om den inte gjorde det. Sen kan jag omöjligt sia om d96ez och hur han upplever det. Du utgår, därför att hans åsikt stämmer överens med din, att allt d96ez påstår helt och fullt målar upp hur verkligheten ser ut för alla ägare av Pioneer G9. Verkar snarare mer logiskt att d96ez antingen är väldigt känslig för detta ljud eller att han har TVn i en väldigt olämplig miljö eller att han har örat parallellt med panelen precis i sweet spot där det hörs mest, då skulle inte jag heller stå ut. Tror du på fullt allvar att samtliga G8 och G9-ägare har sån volym från buzzing att de aldrig kan avnjuta en film eller ett TV-program utan att blir störda? Jag kan bara tala för mig själv, men det finns inte en chans att jag skulle acceptera en sådan volym från buzzing även om bildkvalitén var ännu bättre.

Jag har nog skrivit lika mycket negativt om Pioneer som positivt. Jag har funnit massor med saker som fungerat dåligt hos Pioneer plasma TV därför att jag verkligen testar saker som jag köper och tar reda på hur det fungerar innan jag köper och innan jag ger mig in i disskusioner. Kanske är det du som bör lägga ner lite tid på att lära dig lite om hur saker och ting fungerar och inte bara vara en passiv konsument innan du fortsätter att argumentera mot de som vet mer om något än dig.

Hur kan buzzing störa dig när du inte hör det på ljudnivå 8????
Pioneer själva godkänner buzzing vid ljudnivån 15.
"KÖT PÅ BENEN" ????? Antingen så buzzar det eller inte :D

Var har jag skrivit att jag inte hör buzzing vid volym 8 på TVn? Jag skrev att på min TV, om jag ställer den på 8, så hör jag i stort sett inget från vanligt TV-tittande, dvs som förklaring till att det skiljer en hel del mellan olika apparater och vilken källa man har. Jag angav 14-18 som en referens för min normala volyminställning för vanligt TV-tittande.

Jag har alltid skrivit att 100% av plasma TV buzzar så försök igen. Jag vet vad jag talar om, vet du? :P

Profesionella recensenter??? Är HemaBio tidningen inte professionella??? I HemmaBio nr8 Testas lx5090 och där står det tydligt:

Om de anger att det är ett fel så är de helt ute och cyklar och vet inte vad de skriver om, men det förvånar mig inte det minsta. Det finns massor som skriver i publikationer och speciellt i forum trots att de inte har den blekaste vad de skriver om. Man behöver inte gå längre än till detta forum för att få det bekräftat.

Slutligen, har du provision från kommateringsförbundet, eller?

Postad 07 oktober 2008 - 19:38

Anders std
  • Anders std
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Om bildkvalitén inte är det viktigaste för dig, varför då köpa Pioneer? Det finns andra alternativ om inte bildkvalitén är högsta prioritet och är tystnaden det viktigaste är nog LCD TV generellt att föredra.

Bildkvalité är naturligtvis nr 1 när det gäller tv, men ska jag välja mellan:

Mycket bra bild + Ingen buzzing hörbar från 4m med volym 12 på
eller
Superb bild + Mycket störande buzzing vid ljudvolym 12,

är ettan ett givet val.

Det behöver inte vara en LCD. Det räcker med en plasma från en annan tillverkare, tex Panasonic.

Citera(Anders std @ Oct 6 2008, 22:02 )

Det beror på att det är fullständigt korrekt av Pioneer att säga det. 100% av plasma TV buzzar, punkt slut. Så, att de har ett standardsvar för folk som inte vet hur tekniken fungerar är en självklarhet. Sen är det upp till varje konsument att argumentera sin rätt att vara nöjd med sin produkt och att deras exemplar faller utanför ramarna av vad som kan anses normalt för tekniken i sig.

Det har jag sagt själv. Att alla plasma buzzar, men ingen buzzar som 5090.

Man ska inte nöja sig med mindre, men om man tillhör en grupp av människor som är extra känslig för detta ljud så är det inget annat att göra än att söka sig till en annan tillverkare eller en annan teknik tills dess att orsaken bakom är löst.

Min sambo och alla våra vänner hör buzzet tydligt och upplever den störande. Hur förklarar du detta? Tillhör varenda en den där gruppen som är extra känsliga för detta ljud. I så fall är den gruppen en klar majoritet i detta fall 100%

Sen kan jag omöjligt sia om d96ez och hur han upplever det. Du utgår, därför att hans åsikt stämmer överens med din, att allt d96ez påstår helt och fullt målar upp hur verkligheten ser ut för alla ägare av Pioneer G9. Verkar snarare mer logiskt att d96ez antingen är väldigt känslig för detta ljud eller att han har TVn i en väldigt olämplig miljö eller att han har örat parallellt med panelen precis i sweet spot där det hörs mest

Han är nog en person som har bra/normal hörsel som alla mina vänner. Han sitter nog i sweet spot och tittar på tv. Jag tycker att han ska sätta sig på balkongen istället och stänga dörren. Han kommer ju inte att höra buzzing men kan ändå se genom glasen på balkong dörren.
VAR SKA MAN SITTA OM INTE RAKT FRAMFÖR TVn??????

Om de anger att det är ett fel så är de helt ute och cyklar och vet inte vad de skriver om, men det förvånar mig inte det minsta. Det finns massor som skriver i publikationer och speciellt i forum trots att de inte har den blekaste vad de skriver om. Man behöver inte gå längre än till detta forum för att få det bekräftat.

Slutligen, har du provision från kommateringsförbundet, eller?

Ja du oavsett vad man visar för fakta för dig så vill du inte acceptera den bitra sanningen. Och nu är också professionella recensenter från HEMABIO tidningen "HELT UTE OCH CYCKLAR" ? Det är bra, du är nog Sveriges enda kunnige på området :P

Jag skulle verkligen vilja att Pioneer inte hade för högt buzz. Men så är inte fallet.
Jag lägger min fritid för att uppmärksamma mot detta problem för att jag har själv råkat ut för det.
Däremot undrar man varför du kämpar så hårt för att försvara Pioneers ära. Det är ytterst underligt att du gång på gång försvarar det överdrivna buzzet som finns i Pioneers tv apparater och alltid ignorerar fakta som man skrivit samt på ett mycket skickligt sätt, måste jag säga, undviker de viktiga fakta som talar emot Pioneer i det här fallet.

# Buzzar inte Pioneer mer än andra tillverkarnas plasmor?

# Om så är inte fallet, varför har då Pioneer orimliga krav för att de ska ens komma och titta på buzzet på sina apparater?
- Varför min vol. 15 som är på tok för högt. Vad händer med tystare scener? Ska man tåla buzzet då?
- Varför ska man behöva använda sparläge 1 och DM1 när man ska lyssna efter buzzet?

# Varför har inte pioneers support en siffra på hur högt buzzet får vara i en mätbar enhet som t.ex. decibel? De låter deras tekniker lyssna och ”bedöma” själv genom att lyssna med sina öron ifall buzzet är för högt. Skrattretande !!!

# Ifall alla inte buzzar lika mycket varför lagar Pioneer inte buzzet på apparaterna hos de som har mycket hög buzznivå?
Finns det 5090 apparater som buzzar mindre borde man kunna få även dessa högt buzzande 5090 till samma buzznivå?
Har Pioneer gjort detta på någons 5090 hittills? NOPE

Redigerat av Anders std, 07 oktober 2008 - 19:41.

Postad 08 oktober 2008 - 12:50

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Bildkvalité är naturligtvis nr 1 när det gäller tv, men ska jag välja mellan:

Mycket bra bild + Ingen buzzing hörbar från 4m med volym 12 på
eller
Superb bild + Mycket störande buzzing vid ljudvolym 12,

är ettan ett givet val.

Det behöver inte vara en LCD. Det räcker med en plasma från en annan tillverkare, tex Panasonic.

Något flummigt beskrivet, men OK då väljer jag vad de flesta upplever:

Superb bild + buzzing som generellt inte stör upplevelsen.

Jasså, nu buzzar helt plötsligt inte Panasonic. Vad har du för belägg för det?

Det har jag sagt själv. Att alla plasma buzzar, men ingen buzzar som 5090.

Skrev du inte alldeles nyss att Panasonic minsann är tyst. Hur ska du ha det? Är det ännu ett exempel på dina fakta?

Vad har du för belägg att ingen annan buzzar som 5090? Jag har läst inlägg från flera håll där de tycker att 5090 är tystare än sina tidigare apparater och konkurrenters apparater. Det betyder självklart inte att det är representativt för hur det verkligen förhåller eller att det inte finns de som upplever att just deras exemplar är extremt störande, men bara för att du har en viss refarenhet med din TV innebär det inte att det reflekterar alla andras erfarenheter eller hur det verkligen förhåller sig generellt.

Min sambo och alla våra vänner hör buzzet tydligt och upplever den störande. Hur förklarar du detta? Tillhör varenda en den där gruppen som är extra känsliga för detta ljud. I så fall är den gruppen en klar majoritet i detta fall 100%

Det betyder inget mer än att du har ett problem med din TV, vilket jag aldrig ifrågasatt och det har jag inte gjort vad gäller Robbazz eller d96ez för den delen. Jag ifrågasätter inte att det är ett problem för er alla och det är bara att beklaga att ni upplever det så och att ni har svårt att få gehör för era problem, men det är mellan er och er handlare eller Pioneer Sverige. Vad jag ifrågasättter är att man generaliserar och då bringar missförstånd om plasma TV generellt och Pioneer plasma TV specifikt.

Finns massor av exempel där 0% upplevet buzzing från en viss G9-TV. Jag har med avsikt placerat ett stort antal vänner och bekanta i sweet spot framför min TV. Inte någon har sagt ett ord om buzzing, så då är det 0% i klar majoritet i min grupp... nej, självklart inte. Jag skulle med lätthet kunnat få 100% att uppfatta buzzingen från min TV, likaså fosfor-lag och andra nackdelar, men poängen är att inte någon enda reagerade på det självmant och om 100% av din grupp självmant uppfattade buzzing från din TV som störande, vad är det då att argumentera över - varför har du inte redan hävt köpet med din handlare? Torde vara en självklarhet att något inte står rätt till med just din TV.

Han är nog en person som har bra/normal hörsel som alla mina vänner. Han sitter nog i sweet spot och tittar på tv. Jag tycker att han ska sätta sig på balkongen istället och stänga dörren. Han kommer ju inte att höra buzzing men kan ändå se genom glasen på balkong dörren.
VAR SKA MAN SITTA OM INTE RAKT FRAMFÖR TVn??????

Ja, det var en dålig beskrivning av mig, lätt hänt när man har bråttom. Jag menade såklart med örat vinkelrätt mot panelen, vilket mångdubblar ljudvolymen man upplever från buzzing.

Ja du oavsett vad man visar för fakta för dig så vill du inte acceptera den bitra sanningen. Och nu är också professionella recensenter från HEMABIO tidningen "HELT UTE OCH CYCKLAR" ? Det är bra, du är nog Sveriges enda kunnige på området :D

Du har inte visat på någon fakta alls utan det är bara åsikter som du anger, inget annat. Jag bryr mig inte om vem som skriver det. Den som skriver att buzzing som sådant är ett fel, är ute och cyklar. Hos plasma TV av idag är det fakta att plasma TV uppvisar buzzing, fosfor-lag och sänkt ljusstyrka vid hög APL, etc. Jag önskar självklart att samtliga dessa negativa aspekter hos plasma TV inte fanns och de kommer säkerligen att minska i hur uttalade de är eller helt försvinna i och med effektivare paneler, dvs > lumen/Watt.

Jag skulle verkligen vilja att Pioneer inte hade för högt buzz. Men så är inte fallet.
Jag lägger min fritid för att uppmärksamma mot detta problem för att jag har själv råkat ut för det.
Däremot undrar man varför du kämpar så hårt för att försvara Pioneers ära. Det är ytterst underligt att du gång på gång försvarar det överdrivna buzzet som finns i Pioneers tv apparater och alltid ignorerar fakta som man skrivit samt på ett mycket skickligt sätt, måste jag säga, undviker de viktiga fakta som talar emot Pioneer i det här fallet.

Så är fallet med just din TV, men det är inte detsamma som att det gäller generellt.

Jag undviker ingenting och jag struntar fullständigt i vad du kallar Pioneers ära. Som sagt, jag har skrivit flertalet inlägg med negativ kritik mot Pioneer. Jag vill dock att rätt ska vara rätt och eftersom jag vet hur det fungerar så reagerar jag på generaliseringar och felaktiga påståenden. Det är inte mer komplicerat än så. Jag har tagit andra tillverkare eller tekniker i "försvar" av samma anledning.

# Buzzar inte Pioneer mer än andra tillverkarnas plasmor?

Jag har varken gjort någon eller läst någon seriös undersökning om det så jag kan inte uttala mig om hur det förhåller sig generellt. Vad jag skrivit flera gånger är att skillnaden i konstruktion mellan Pioneer och konkurrenter gör att det är fullt logiskt att buzzing kan vara mer uttalat från en Pioneer panel av senare snitt.

# Om så är inte fallet, varför har då Pioneer orimliga krav för att de ska ens komma och titta på buzzet på sina apparater?
- Varför min vol. 15 som är på tok för högt. Vad händer med tystare scener? Ska man tåla buzzet då?
- Varför ska man behöva använda sparläge 1 och DM1 när man ska lyssna efter buzzet?

Detsamma sas om Pioneer G7 och "dirty screen", men jag hade inga som helst problem att få adekvat service från Pioneer via PDP+.

Jag kan som sagt inte uttala mig om Pioneer Sveriges rutiner, men det är upp till var och en att inte godta annat än fullgod service. Jag kan hålla med om att det tyvärr finns alldeles för många Svenska företag som inte kan stava till kundservice.

Eftersom buzzing ingår hos 100% av plasma TV så ja, man får självklart stå ut med buzzing när det är tyst i scenen. Eller menar du att 100% magiskt skulle förvandlas till 50%, 30%, 0% när det är tyst i filmen bara för att du önskar att det skulle vara så? Kan man inte leva med det bör man söka sig till en annan teknik.

# Varför har inte pioneers support en siffra på hur högt buzzet får vara i en mätbar enhet som t.ex. decibel? De låter deras tekniker lyssna och ”bedöma” själv genom att lyssna med sina öron ifall buzzet är för högt. Skrattretande !!!

Ingen aning, varför frågar du mig, varför inte fråga Pioneer Sverige? Varför mäter du inte själv upp dB från den buzzing du upplever och redovisar resultatet till Pioneer Sverige?

Vad tror du Pioneer gör i sin fabrik vid tillverkningen, tror du att de på måfå kastar ihop en TV-apparat och skickar ut den till försäljning?

# Ifall alla inte buzzar lika mycket varför lagar Pioneer inte buzzet på apparaterna hos de som har mycket hög buzznivå?
Finns det 5090 apparater som buzzar mindre borde man kunna få även dessa högt buzzande 5090 till samma buzznivå?
Har Pioneer gjort detta på någons 5090 hittills? NOPE

Sluta att göra antaganden om något som du inte förstår hur det fungerar. Försök istället att ta reda på hur det fungerar om du nu är intresserad. Finns ingen enkel fix eftersom ljudet kommer från panelen självt. Om vissa anger att de haft 3 st G9 hemma och samtliga buzzar med samma höga volym samtidigt som majoriteten inte uppfattar det som störande till den graden. Vilken slutsats är då rimlig att komma fram till?

Hur det än är med det, det här kan vi disskutera i all oändlighet. Du är välkommen att skriva av dig om du vill ge ett svar, men jag kommer inte att svara då jag finner att det inte leder någonstans. Återigen, jag beklagar att det finns de som upplever detta med buzzing som väldigt störande, men det finns ett flertal andra egenheter som vissa finner minst lika störande så det är inte så att buzzing på något sätt är speciellt ur den aspekten.

Postad 08 oktober 2008 - 12:52

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Något flummigt beskrivet, men OK då väljer jag vad de flesta upplever:

Superb bild + buzzing som generellt inte stör upplevelsen.

Jasså, nu buzzar helt plötsligt inte Panasonic. Vad har du för belägg för det?

Skrev du inte alldeles nyss att Panasonic minsann är tyst. Hur ska du ha det? Är det ännu ett exempel på dina fakta?

Vad har du för belägg att ingen annan buzzar som 5090? Jag har läst inlägg från flera håll där de tycker att 5090 är tystare än sina tidigare apparater och konkurrenters apparater. Det betyder självklart inte att det är representativt för hur det verkligen förhåller eller att det inte finns de som upplever att just deras exemplar är extremt störande, men bara för att du har en viss refarenhet med din TV innebär det inte att det reflekterar alla andras erfarenheter eller hur det verkligen förhåller sig generellt.

Det betyder inget mer än att du har ett problem med din TV, vilket jag aldrig ifrågasatt och det har jag inte gjort vad gäller Robbazz eller d96ez för den delen. Jag ifrågasätter inte att det är ett problem för er alla och det är bara att beklaga att ni upplever det så och att ni har svårt att få gehör för era problem, men det är mellan er och er handlare eller Pioneer Sverige. Vad jag ifrågasättter är att man generaliserar och då bringar missförstånd om plasma TV generellt och Pioneer plasma TV specifikt.

Finns massor av exempel där 0% upplevet buzzing från en viss G9-TV. Jag har med avsikt placerat ett stort antal vänner och bekanta i sweet spot framför min TV. Inte någon har sagt ett ord om buzzing, så då är det 0% i klar majoritet i min grupp... nej, självklart inte. Jag skulle med lätthet kunnat få 100% att uppfatta buzzingen från min TV, likaså fosfor-lag och andra nackdelar, men poängen är att inte någon enda reagerade på det självmant och om 100% av din grupp självmant uppfattade buzzing från din TV som störande, vad är det då att argumentera över - varför har du inte redan hävt köpet med din handlare? Torde vara en självklarhet att något inte står rätt till med just din TV.

Ja, det var en dålig beskrivning av mig, lätt hänt när man har bråttom. Jag menade såklart med örat vinkelrätt mot panelen, vilket mångdubblar ljudvolymen man upplever från buzzing.

Du har inte visat på någon fakta alls utan det är bara åsikter som du anger, inget annat. Jag bryr mig inte om vem som skriver det. Den som skriver att buzzing som sådant är ett fel, är ute och cyklar. Hos plasma TV av idag är det fakta att plasma TV uppvisar buzzing, fosfor-lag och sänkt ljusstyrka vid hög APL, etc. Jag önskar självklart att samtliga dessa negativa aspekter hos plasma TV inte fanns och de kommer säkerligen att minska i hur uttalade de är eller helt försvinna i och med effektivare paneler, dvs > lumen/Watt.

Så är fallet med just din TV, men det är inte detsamma som att det gäller generellt.

Jag undviker ingenting och jag struntar fullständigt i vad du kallar Pioneers ära. Som sagt, jag har skrivit flertalet inlägg med negativ kritik mot Pioneer. Jag vill dock att rätt ska vara rätt och eftersom jag vet hur det fungerar så reagerar jag på generaliseringar och felaktiga påståenden. Det är inte mer komplicerat än så. Jag har tagit andra tillverkare eller tekniker i "försvar" av samma anledning.

Jag har varken gjort någon eller läst någon seriös undersökning om det så jag kan inte uttala mig om hur det förhåller sig generellt. Vad jag skrivit flera gånger är att skillnaden i konstruktion mellan Pioneer och konkurrenter gör att det är fullt logiskt att buzzing kan vara mer uttalat från en Pioneer panel av senare snitt.

Detsamma sas om Pioneer G7 och "dirty screen", men jag hade inga som helst problem att få adekvat service från Pioneer via PDP+.

Jag kan som sagt inte uttala mig om Pioneer Sveriges rutiner, men det är upp till var och en att inte godta annat än fullgod service. Jag kan hålla med om att det tyvärr finns alldeles för många Svenska företag som inte kan stava till kundservice.

Eftersom buzzing ingår hos 100% av plasma TV så ja, man får självklart stå ut med buzzing när det är tyst i scenen. Eller menar du att 100% magiskt skulle förvandlas till 50%, 30%, 0% när det är tyst i filmen bara för att du önskar att det skulle vara så? Kan man inte leva med det bör man söka sig till en annan teknik.

Ingen aning, varför frågar du mig, varför inte fråga Pioneer Sverige? Varför mäter du inte själv upp dB från den buzzing du upplever och redovisar resultatet till Pioneer Sverige?

Vad tror du Pioneer gör i sin fabrik vid tillverkningen, tror du att de på måfå kastar ihop en TV-apparat och skickar ut den till försäljning?

Sluta att göra antaganden om något som du inte förstår hur det fungerar. Försök istället att ta reda på hur det fungerar om du nu är intresserad. Finns ingen enkel fix eftersom ljudet kommer från panelen självt. Om vissa anger att de haft 3 st G9 hemma och samtliga buzzar med samma höga volym samtidigt som majoriteten inte uppfattar det som störande till den graden. Vilken slutsats är då rimlig att komma fram till?

Hur det än är med det, det här kan vi disskutera i all oändlighet. Du är välkommen att skriva av dig om du vill ge ett svar, men jag kommer inte att svara då jag finner att det inte leder någonstans. Återigen, jag beklagar att det finns de som upplever detta med buzzing som väldigt störande, men det finns ett flertal andra egenheter som vissa finner minst lika störande så det är inte så att buzzing på något sätt är speciellt ur den aspekten.

Hör inget buzz alls från min 5090 men min samsung 50Q97 jag har i svorummet buzzar som fan. :D

Postad 08 oktober 2008 - 12:56

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Hör inget buzz alls från min 5090 men min samsung 50Q97 jag har i svorummet buzzar som fan. :D

Fasen vad rik du skulle bli om du kunde ta patent på en buzzfri 5090. :D

Postad 10 oktober 2008 - 16:44

Peligroso
  • Peligroso
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Jag blir grymt lättirriterad av högfrekventa ljud och dylikt och är grymt sugen på den här TV:n. Har varit inne och tittat (och skrev även tidigare i den här tråden) på RC Ljud & Bild här i Umeå där de hade en Blu-Ray rulle på. Sjukt bra upplevelse, och då jag hade läst om buzzandet så tänkte jag se om jag kunde höra något. Jag gick fram till den, mutade ljudet och lyssnade, men hörde inget om jag inte stod vääldigt nära.

Vi var inne på en teori, kan det vara så att de som inte har denna hängd på väggen av någon anledning får större problem med buzzandet? Är det någon som har den på väggen som upplever det som ett stort problem?

Hur som helst, jag vågar fortfarande inte slå till på grund av att den kanske låter annorlunda när det är tystare. Jag är dock sugen på att åka tillbaka dit och kolla/lyssna igen, men jag skulle vilja veta vad exakt jag bör prova för att höra så mycket som möjligt. Det här med drive mode och liknande, vilket upplevs värst? Det drivemode som körs vid Blu-Ray, ska det höras då också (för de har nog alltid på en Blu-Ray-film på den)? Vore även nice om någon snabbt kunde gå igenom hur man byter drivemode.

Postad 10 oktober 2008 - 23:41

emotion87
  • emotion87
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
När man har bluray på så kan man inte välja drive-mode. Med sd upplösning kan du välja dm1,2 eller 3. De som vanligtvis låter mest är 1 och 3.
På kontrollen trycker du home menu -> alternativ -> Aktiveringsläge

Personligen hör jag ett buzz från 1 och 3 men inte från 2. Har inte provat med bluray då jag inte har tillgång till en BD-spelare än.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.