* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 05 December 2008 - 14:42
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Lundman exprimenterar tydligen med att fixa DTS och avkodning av dvd i extern spelare... Någon som vet hur det går? En förstärkare kostar ju mer än en Popcorn hour och jag börjar bli trött på att göra om ljudet på varannan HD-film jag vill se på den.
Du kanske skulle ha en A-110 om du inte vill ha en 5.1 förstärkare utan bara lyssnar vi TV:n och dessutom har många filmer med bara DTS och inte samtidigt AC3 (för AC3 till 2ch klarar även A-100 att dekoda) Sälj A-100 på blocket, du lär få 1.200 - 1.500:- för den om allt är i ordning med den.
Postad 06 December 2008 - 21:25
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Har en Harmony 785 den funkar utmärkt till poppen, men uselt till min FujitsuSiemens LCD-TV, både riktingsmässigt att man måste verkligen peka rakt på TV:ns IR-öga och att en del kommandon bara inte funkar hur jag än försöker.
Så bli inte helt förvånad om den inte funkar 100% med alla era apparater. Till poppen går det bra i alla fall.
Märkligt att just LCD-TVn är så riktningskänslig. Är den lika känslig med originalfjärren? I så fall antar jag att det är IR-sensorn som sitter för djupt in i TVns chassi. Min Harmony 555 styr min Onkyo receiver, LG-TV, Samsung-PVR, Pioneer-DVD, Xbox och PCH helt utan problem. Både Samsung-PVR:en och PCHn kräver att man siktar ganska noga om man använder originalfjärrarna, men med 555:an är det bara peka och klicka lite snabbt.
Postad 06 December 2008 - 21:35
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Jag har en fråga som jag har suttit och letat efter i denna tråd och på andra ställen. Nu till problemet. Jag får ljud i mitt hemmabiosystem, men inget ljud i de bakre högtalarna när jag tittar på film. Någon klok som har ett bra svar så skulle jag bli överlycklig.
Bra receivers brukar ha lite olika lyssningslägen, och vanligt är att receivern minns vilket lyssningsläge du senast använde för varje typ av insignal. Om jag gissar rätt har du råkat välja lyssningsläget "Stereo" för insignalen DD5.1, dvs även fast du får in femkanaligt ljud har du valt att lyssna på det i stereo (dina två front-högtalare). Starta en DVD med 5.1-ljud och prova sen att byta lyssningslägen. För att verkligen verifiera att dina bakre högtalare är inkopplade och *kan* låta borde det finnas ett test-läge i receivern där den spelar upp brus i en högtalare åt gången. Verifiera att högtalarna fungerar. :-)
Postad 07 December 2008 - 09:14
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Märkligt att just LCD-TVn är så riktningskänslig. Är den lika känslig med originalfjärren? I så fall antar jag att det är IR-sensorn som sitter för djupt in i TVns chassi.
Nej det är ju det knepiga - originalfjärren till TV:n funkar alltid och kan jag "peka i taket" med. Med Harmonyn räcker det med att en dörr i rummet står i ett visst läge så går det inte alls med TV:n (men utmärkt med poppen) och den är alltid extremt riktingskänslig. Jag tror emuleringen av TV fjärr signalen är dålig i Harmonyn, att något är för nära gränsen för specarna och hamnar över gränsen vid minsta lilla störning. Men det är knepigt att det enbart gäller TV:n och ingen av de andra 5 apparaterna Harmonyn styr.
Postad 07 December 2008 - 09:14
Unregistered9c603b2b
-
Unregistered9c603b2b
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Nybörjar frågor!
Skall köpa mig en A100 eller A110 (vilken passar mina behov bäst) och har lite frågor:
* Skall köpa en HDD och sätta in i PHC:n, vilken skall jag köpa runt 500Gb
* Behöver jag en A110 eller räcker det med en A100 för mina behov? Jag kommer endast att använda PHC:n till vardagsrums TV:n och spela upp film (Mest ISO, AVI och IMG filer)
* Hur fungerar det praktiskt när jag köpt min PHC med HDD? Jag har alla mina filmer på en bärbar dator och vill föra över samtliga filmer till den nya hdd:n som jag sätter i PHC:n. Vad krävs för sladdar m.m.??
tacksam för svar, då tomten skall komma tidigt hit i år :-)
Postad 07 December 2008 - 18:43
Unregistered1d4cdcc2
-
Unregistered1d4cdcc2
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Angående strömmande video och wn-100
Nu har jag fått min WN-100 Wireless USB Adapter, men det här med nätverk är inte min grej. Fattar i princip ingenting, har googlat och sökt på forumet men inte lyckats hitta någon vettig guide ed. Vad jag är ute efter är någon slags steg-för-steg instruktion för hur jag får: Tillgång till internet, Kontakt mellan min dator och poppen, etc. Finns det? Dessutom undrar jag vilka program som behövs? Llink?, SMP, NFS? Annat? Som ni förstår är jag en sopa på detta... Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
Jag blir snart galen. Får inget grepp alls om detta, vet inte ens var jag ska börja, ingen som kan ge mig en hint? Edit: Jag har löst det mesta delvis tack vare http://m3forum.idg.s...r...amp;&page=9
Redigerat av Unregistered1d4cdcc2, 10 December 2008 - 21:39.
Postad 07 December 2008 - 22:22
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Nybörjar frågor!
Skall köpa mig en A100 eller A110 (vilken passar mina behov bäst) och har lite frågor:
* Behöver jag en A110 eller räcker det med en A100 för mina behov? Jag kommer endast att använda PHC:n till vardagsrums TV:n och spela upp film (Mest ISO, AVI och IMG filer)
* Hur fungerar det praktiskt när jag köpt min PHC med HDD? Jag har alla mina filmer på en bärbar dator och vill föra över samtliga filmer till den nya hdd:n som jag sätter i PHC:n. Vad krävs för sladdar m.m.??
Då A110 inte innehåller nåt specifikt som jag bara *måste* ha blev valet en A100 för mig pga två anledningar: * betydligt billigare * den har coax-kontakt för digitalt ljud, inte optisk (jag använder redan mina två optiska ingångar i receavern) Typ av disk... Nån som är tyst och inte blir fruktansvärt varm... Tyvärr har jag inget bra tips på märke/modell. Sladdar... Allt du behöver är att koppla ihop PCHn och laptoppen till nätverket och föra över filerna.
Postad 07 December 2008 - 22:53
Antila
-
Antila
-
Rookie
-
8 inlägg
Nybörjar frågor!
Säkert klarar du dig med en A-100 men för vardagsrummet skulle jag byta min A-100 mot en
eller
direkt!
Postad 08 December 2008 - 09:01
balagarba
-
balagarba
-
Användare
-
-
157 inlägg
Jag har en fråga som jag har suttit och letat efter i denna tråd och på andra ställen. Nu till problemet. Jag får ljud i mitt hemmabiosystem, men inget ljud i de bakre högtalarna när jag tittar på film. Någon klok som har ett bra svar så skulle jag bli överlycklig.
Hej. Kör du 7.1 ljud eller?På min yamaha förstärkare måste jag aktivera ext surround varje gång jag startar förstärkaren om kanal 6-7 skall funka när jag kör doldy digital eller Dts ljud.
Postad 08 December 2008 - 09:36
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Säkert klarar du dig med en A-100 men för vardagsrummet skulle jag byta min A-100 mot en
eller
direkt!
Varför då? Elektron:en är ju bara en i raden av popcorn kopior, samma processor, nästan samma specar, nästa samma bakpanel, men med högre pris, en oprövad service organisation och utan popcornens nästan maniska firmwareutveckling. Så vad får dig att komma till den slutsatsen - lite annan design? eller något vi här på forumet helt missat?
Postad 08 December 2008 - 10:47
Unregistered9c603b2b
-
Unregistered9c603b2b
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Hej!
Gjorde en totalomvändning och satsar på en Western Digital HDTV istället. Känns som att den täcker mina behov utomordentligt, sen så är den ju betydligt billigare också då jag har en hög med usb-diskar liggandes hemma!
Tackar för svaren!
Postad 08 December 2008 - 11:02
vatopirat
-
vatopirat
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nybörjar frågor!
* HDD köpte jag en SATA "Samsung Spinpoint F1" 750GB den var jätte tyst och PCH'n blev inte särskilt varm. Ljudet man kunde höra från HDD'n var ett susande ljud ifrån rotationen av skivorna i disken. Detta ljud upplevde jag inte som störande under film tittande men har man dock PCH'n igång mycket i ett tyst vardagsrum för tex. TORRENT nedladdning skulle det nog kunna uppfattas som lite irriterande ljud. Lämnade dock tebax denna och köpte en extern USB HDD vilken är i stort sett helt ljudlös för minna öron. * Ska du ha en intern HDD har jag fattat det som att SATA diskarna är tystare, svalare och billigare vilket göt A-110 mer fördelaktig men är somsagt dyrare. Men den här uppfattning kanske inte riktigt stämmer? Om man bara jämför uppspelningsbiten är väl enda nackdelen på A-100 att den inte kan dekoda DTS ljud till 2-kanals stereo vilket A-110 kan, så är detta ett måste är ju A-110 enda alternativet annars är de enligt minna ögon likbördiga. * Har du en PCH A-100 kör du över filmerna via nätverket eller har du en A-110 så kan du köra USB kabel emellan då A-110 har USB slave feature. Jag kör med en A-100 med en extern USB HDD. Kör också Llink från den externa HDD'n vilket funkar bra. När jag har någon film eller filmer så pluggar jag bara in den externa HDD i den stationära PC'n och tankar över. /Piraten
Postad 08 December 2008 - 11:56
vatopirat
-
vatopirat
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej!
Gjorde en totalomvändning och satsar på en Western Digital HDTV istället. Känns som att den täcker mina behov utomordentligt, sen så är den ju betydligt billigare också då jag har en hög med usb-diskar liggandes hemma!
Tackar för svaren!
Va fasen tog ju mig precis tid att svara på ditt inlägg....=)
Postad 08 December 2008 - 12:24
Unregistered9c603b2b
-
Unregistered9c603b2b
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Va fasen tog ju mig precis tid att svara på ditt inlägg....=)
Haha, tackar ;-)
Postad 08 December 2008 - 13:48
Antila
-
Antila
-
Rookie
-
8 inlägg
Varför då? Elektron:en är ju bara en i raden av popcorn kopior, samma processor, nästan samma specar, nästa samma bakpanel, men med högre pris, en oprövad service organisation och utan popcornens nästan maniska firmwareutveckling.
Så vad får dig att komma till den slutsatsen - lite annan design? eller något vi här på forumet helt missat?
Nisken, kul att du talar för hela forumet  Jag älskar min A-100 men den är i min mening inte snygg brevid min snygga plasma, min snygga förstärkare och mina snygga högtalare. Japp, jag valde snygga produkter på samma sätt som jag väljer snygga möbler istället för fula. Utseendet går absolut inte i första hand men är insidan samma så väljer jag den snyggare. Jag kan betala extra för en snygg produkt. Ledsen om jag gjorde dig upprörd.  Service - Ja, jag har ingen aning om hur det går till om hårdvaran skulle gå sönder, det kanske kan vara en nackdel även om jag antar att butiken där du handlar har koll på vad som gäller. Syabas grej är väl att flera tillverkare ska köra samma mjukvara och när dom har en ny firmware så släpps den väl till alla som kör NMT? Så hur jag kom till den slutsatsen... - Lite annan design, helt riktigt.
Redigerat av Antila, 08 December 2008 - 13:51.
Postad 08 December 2008 - 16:22
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Nisken, kul att du talar för hela forumet 
Jag älskar min A-100 men den är i min mening inte snygg brevid min snygga plasma, min snygga förstärkare och mina snygga högtalare. Japp, jag valde snygga produkter på samma sätt som jag väljer snygga möbler istället för fula. Utseendet går absolut inte i första hand men är insidan samma så väljer jag den snyggare. Jag kan betala extra för en snygg produkt. Ledsen om jag gjorde dig upprörd. 
Service - Ja, jag har ingen aning om hur det går till om hårdvaran skulle gå sönder, det kanske kan vara en nackdel även om jag antar att butiken där du handlar har koll på vad som gäller.
Syabas grej är väl att flera tillverkare ska köra samma mjukvara och när dom har en ny firmware så släpps den väl till alla som kör NMT?
Så hur jag kom till den slutsatsen... - Lite annan design, helt riktigt.
Pinsam kille, har du ont någonstans? Om du tolkar "Så vad får dig att komma till den slutsatsen - lite annan design? eller något vi här på forumet helt missat?" som att jag talar för hela forumet är du att beklaga. Du "antar" att butiken du köper något i har koll? Tja hoppas kan man väl, det var det många som gjorde (och de som fortfarande gör) när PCH:n var ny, med känt resultat. När poppen var ny var tekniksprånget så stort att många vågade trots bekymmer med service. Språnget till den här kinesen är ju nästan bara designen, det högre priset, en VGA-utgång och att den produceras av ett nytt och oprövat företag. Du antar, att firmwaren som betatestas i stort sett enbart på A-100 och A110:or, ska funka i en ny och rätt oprövad maskin som inte är 100% lika som poppen? Så tillgänglig är firmwaren nog, men om den funkar till alla delar ska vi nog låta vara osagt (oh! nu sa jag "vi" igen, jag måste sluta "tala för alla andra"  ) Summa: intressant med en ny maskin, konkurrens är alltid bra, men är man inte direkt äventyrlig kan man låta andra testa hur service och firmwareuppdateringar funkar först. Lite annan design, lite högre pris, osäkerhet om service och om firmware verkligen funkar gör mig mer tveksam. Någon annan som vet hur firmwareuppdateringarna uppför sig på andra NMT:s än PCH:n?
Redigerat av Nisken, 08 December 2008 - 16:26.
Postad 08 December 2008 - 19:26
swez
-
swez
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej, är riktigt osäker i valet mellan en a-100 och a-110, det skilljer ju sig en hel del i pris på dom...
Läste att "rk73" är tvugen att konvertera ljudet på de flesta HD-filmer pågrund av att a-100 inte klarar av DTS ljud.
Detta känns ju extremt irriterande. Är detta ett faktum?
Jag har heller inte tänkt att använda någon hårddisk i masiken, till att börja med i alla fall. Är det problemfritt att spela upp en HD film genom nätverket från min stationära?
Och eftersom att a-100 inte klarar sata hårddiskar borde det inte finnas någon adapter från IDE till sata?
tack på förhand
Redigerat av swez, 08 December 2008 - 19:30.
Postad 08 December 2008 - 19:35
eMMMET
-
eMMMET
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej, är riktigt osäker i valet mellan en a-100 och a-110, det skilljer ju sig en hel del i pris på dom... Läste att "rk73" är tvugen att konvertera ljudet på de flesta HD-filmer pågrund av att a-100 inte klarar av DTS ljud. Detta känns ju extremt irriterande. Jag har heller inte tänkt att använda någon hårddisk i masiken, till att börja med i alla fall. Är det problemfritt att spela upp en HD film genom nätverket från min stationära? Och eftersom att a-100 inte klarar sata hårddiskar borde det inte finnas någon adapter från IDE till sata?
tack på förhand
Har du en receiver som klarar DTS-ljud ska det inte vara några problem, jag har dock samma problem som rk73 - mitt halvkassa hemmabiosystem har ingen ljudingång som klarar DTS, så jag får nöja mig med filer med AC3-ljud. Har inte testat att konvertera ljudet än, men det är ju ett alternativ. Angående att spela upp film genom nätverket så fungerar det prima, det är huvudsakligen det jag använder poppen till. Med hjälp av programmet llink kan du även spela upp filmerna direkt från RAR-arkiv. Jag har förresten sett användare som kör SATA-diskar i A-100 - sök på SATA eller adapter i tråden så finns det länkar till flera passande adaptrar. Lycka till
Redigerat av eMMMET, 08 December 2008 - 19:39.
Postad 08 December 2008 - 20:06
Unregistered38381
-
Unregistered38381
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
jaha då har man fått Harmony 555!
Funkar bra att ställa in tv så att den syns men när man lägger in PCH och en DVD så syns dom inte ens när man trycker på knappen devices det står bara enheter och TV under nån som vet vad som kan vara fel?
För dom finns ju inlagda i fjärren eller rättare sakt i programmet vilket är samma program som jag la in TV:n i men det är bara den som syns.
Postad 08 December 2008 - 20:18
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Hej, är riktigt osäker i valet mellan en a-100 och a-110, det skilljer ju sig en hel del i pris på dom... Läste att "rk73" är tvugen att konvertera ljudet på de flesta HD-filmer pågrund av att a-100 inte klarar av DTS ljud. Detta känns ju extremt irriterande. Är detta ett faktum? Jag har heller inte tänkt att använda någon hårddisk i masiken, till att börja med i alla fall. Är det problemfritt att spela upp en HD film genom nätverket från min stationära? Och eftersom att a-100 inte klarar sata hårddiskar borde det inte finnas någon adapter från IDE till sata?
tack på förhand
Hej, Nja vad A110 klarar är att dekoda DTS till 2kanal som du kan ta ut till din TV (vanligen via HDMI), det klarar inte A100:an, bägge två klarar AC3 dekodning till 2kanal och bägge klarar att skicka DTS och AC3 till en extern förstärkare/reciever/dekoder vilket väl är det vanligaste att man har annars kan man ju lika gärna välja det 2 kanals PCM ljud som ska finnas med på en köp DVD (men som kan vara borttagen på en hemrippad kopia). egen HDD ger nästan alltid bäst resultat, då du inte blir beroende av IPnätets störningar, som lätt ger hackningar speciellt om man ligger på gränsen. oavsett vilket se upp med vad för filmer du försöker spela, många amatörrippningar är felaktigt gjorda med "extra allt" som en NMT:s processor har svårt att hinna med. Din sista fråga. Både A100 och A110 kör egentligen PATA, A110 har en adapter (eg brygga) från PATA till SATA så den är egentligen långsammare än A100:n som ju kör PATA native. Vet inte om Kjell och company kanske har någon adapter? men PATA diskar har ju många liggandes i nån låda hemma....
Postad 08 December 2008 - 20:26
swez
-
swez
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har du en receiver som klarar DTS-ljud ska det inte vara några problem, jag har dock samma problem som rk73 - mitt halvkassa hemmabiosystem har ingen ljudingång som klarar DTS, så jag får nöja mig med filer med AC3-ljud. Har inte testat att konvertera ljudet än, men det är ju ett alternativ.
Angående att spela upp film genom nätverket så fungerar det prima, det är huvudsakligen det jag använder poppen till. Med hjälp av programmet llink kan du även spela upp filmerna direkt från RAR-arkiv.
Jag har förresten sett användare som kör SATA-diskar i A-100 - sök på SATA eller adapter i tråden så finns det länkar till flera passande adaptrar. Lycka till 
Ah okej, tack för det snabba svaret  är riktigt kass på ljud format och ljud uttag. har också ett dåligt ljudsystem. Är det Digital koaxial ut som man använder till receivern för att få DTS-ljud då? Men skillnaden i a-110 är alltså att den kan ändra dts ljudet i filmen att fungera till ett system som inte klarar av DTS? Såg också på prisjakts informations sida om a-100 att inte 1080p står med, men det gör det på a-110. stämmer detta att inte a-100 klarar av 1080p? tack på förhand EDIT: ah, såg ditt svar nu också Nisken, tack för det. men detta känns ju skit om inte streamningen funkar klockrent, hackningar är ju inte roligt när man tittar på film. är det väldigt vanligt? eller är det något man kan leva med?
Redigerat av swez, 08 December 2008 - 20:41.
Postad 08 December 2008 - 20:32
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Såg också på prisjakts informations sida om a-100 att inte 1080p står med, men det gör det på a-110. stämmer detta att inte a-100 klarar av 1080p?
A-100 klara av 1080p lika bra som A-110...det är samma chip från Sigma i bägge.
Postad 08 December 2008 - 20:46
froven
-
froven
-
Användare
-
-
137 inlägg
jaha då har man fått Harmony 555!
Funkar bra att ställa in tv så att den syns men när man lägger in PCH och en DVD så syns dom inte ens när man trycker på knappen devices det står bara enheter och TV under nån som vet vad som kan vara fel? För dom finns ju inlagda i fjärren eller rättare sakt i programmet vilket är samma program som jag la in TV:n i men det är bara den som syns.
Och du följde instruktionerna till punkt o pricka i programmet när du lade till DVDn och PCH ? Logitechs remotemjukvara kan vara bland botten 10 någonsin. Inte riktigt men den är väldigt "omständig". Min 555 funkar kanon med alla pryttlar jag styr med den. //P
Postad 08 December 2008 - 20:51
Unregistered38381
-
Unregistered38381
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
jodå jag gjorde ju samma inställningar på TV, PCH och DVD men det är bara TV:n som syns får väll göra om allt igen kanske och kolla om det blir bättre.
Postad 08 December 2008 - 20:53
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
EDIT: ah, såg ditt svar nu också Nisken, tack för det. men detta känns ju skit om inte streamningen funkar klockrent, hackningar är ju inte roligt när man tittar på film. är det väldigt vanligt? eller är det något man kan leva med?
Jag streamar 1080p material via trådat nätverk utan några som helst problem.
Redigerat av K-E Larsson, 08 December 2008 - 21:00.
Postad 08 December 2008 - 21:11
Johnnie
-
Johnnie
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Jag streamar 1080p material via trådat nätverk utan några som helst problem.
Samma här. Är absolut inga problem.
Postad 08 December 2008 - 21:31
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
EDIT: ah, såg ditt svar nu också Nisken, tack för det. men detta känns ju skit om inte streamningen funkar klockrent, hackningar är ju inte roligt när man tittar på film. är det väldigt vanligt? eller är det något man kan leva med?
Mnja det kommer nog snarare från det faktum att bandbredden blir lägre via ett IP-nätverk än via en intern HDD, har inget särskilt med poppen att göra. NMT: er har mindre processorkraft än en PC och får naturligtvis mer att gör med att hämta material via en IP ström än från en HDD, då blir marginalerna mindre när filmen är tossigt rippad. Men rimligt rippade HD-filmer är inga problem via IP strömmat från en NAS eller en PC.
Redigerat av Nisken, 08 December 2008 - 22:26.
Postad 08 December 2008 - 23:10
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
jodå jag gjorde ju samma inställningar på TV, PCH och DVD men det är bara TV:n som syns får väll göra om allt igen kanske och kolla om det blir bättre.
Addera först dina devices. Skapa sedan Actions för alla saker du vill göra. Jag har actions för: * Titta på digital-TV * Titta på Popcorn hour * Lyssna på radio * Xbox * mp3or från laptop * DVD Jag har även ställt in varje aktivitet att INTE stänga av oanvända prylar om man byter aktiviteter. Tittar jag på TV och byter till PCHn så förblir Samsung-PVR:en påslagen precis som jag vill. När man sen trycker på Off-knappen stänger Harmonyn av alla utrustningar den minns att den startat.
Postad 08 December 2008 - 23:13
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
det 2 kanals PCM ljud som ska finnas med på en köp DVD (men som kan vara borttagen på en hemrippad kopia).
nja, det är inte obligatoriskt. kravet är minst ett spår i något av ac3/mpeg audio/pcm (i ntsc antar jag det måste vara ac3 eller pcm då mpeg audio AFAIK inte är obligatoriskt där) (irrelevant och petigt, jag vet, men likafullt ett faktum)
Postad 09 December 2008 - 00:00
Antila
-
Antila
-
Rookie
-
8 inlägg
Pinsam kille, har du ont någonstans?
Vilken ton du har, Nisken! Det finns ingen anledning att hetsa upp dig. Vad är det som är pinsamt? Har jag missat någon regel om hur man postar i det här forumet?
Redigerat av Antila, 09 December 2008 - 00:00.
Postad 09 December 2008 - 08:49
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Vilken ton du har, Nisken! Det finns ingen anledning att hetsa upp dig.
Vad är det som är pinsamt? Har jag missat någon regel om hur man postar i det här forumet?
Nu är det tonen som inte passar? Vad kommer härnäst? Hudfärg du inte gillar? Lugnare kille än mig får du nog leta efter. Gå till dig själv istället. Nej jag tror inte du missat någon regel? vad skulle det vara? Debatter är är ok oavsett att du inte gillar mothugg. Reklam är det inte, men ditt inlägg var väl inte reklam för Elektron - eller hur? Droger är inte ok - men drogad är du väl inte heller? Så fortsätt du posta. Fast det är ju roligare om vi kan hålla oss till ämnet. Någon som vet hur andra NMT:er än poppen funkar med ny Syabasfirmware listad för poppen?
Redigerat av Nisken, 09 December 2008 - 14:18.
Postad 09 December 2008 - 08:54
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
nja, det är inte obligatoriskt. kravet är minst ett spår i något av ac3/mpeg audio/pcm (i ntsc antar jag det måste vara ac3 eller pcm då mpeg audio AFAIK inte är obligatoriskt där) (irrelevant och petigt, jag vet, men likafullt ett faktum)
Tack för klarläggandet! Det hade jag missupfattat. Men det löser ju frågeställningen bara det finns något av dessa med vid sidan av DTS.
Postad 09 December 2008 - 18:13
brun
-
brun
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag vill använda pocorn hour för ett kanske lite udda syfte i sammanhanget, nämligen att köra en videofil på en utställning under en längre tid (fem månader i det här fallet). Maskinen skall alltså stå dag ut och dag in och loopa en och samma fil. Det allra bästa vore om spelaren spelade upp filen automatiskt vid startup och fortsatte loopa i evighet. Grejar Popcorn Hour det? Hur funkar PCHs repeatfunktion? Har PCH något autostartalternativ. Jag har sökt fögäves efter denna info och är tacksam för all hjälp. (flyttat från annan tråd)
brun:
Det finns en Autoplay-funktion under CD/DVD i setup menyn. Sen kan man sätt "repeat" hårt i uppspelningen. Vet ej dock om detta går att använda för ditt syfte och hur länge den orkar köra, man bör nog testa ordentligt.
För er som undrar om det är lämpligt att köra PCH i ett sammanhang där den skall visa samma fil på repeat under en längre tid (ex. mässor, museer, utställningar, butiker eller liknande) så vill jag bara säga att det verkar funka utmärkt. I alla fall om man bara ska köra en film direkt från HD (utan nätverk etc). Jag körde en 8 minuter lång DivX-kodad avi med 1024x576 i upplösning på min PCH från maj till oktober (filmen spelades från ett USB-flashminne). Filmen loopade i princip dygnet runt under de sex månaderna och PCH:n hängde sig bara ett fåtal gånger! Om man vill loopa följer man Kanelbulles råd ovan och sätter uppspelningsinställningen på repeat.
Postad 09 December 2008 - 22:02
Belsebubnoone
-
Belsebubnoone
-
Användare
-
-
110 inlägg
Nu vet jag inte om denna fråga har tagits upp tidigare i den här tråden, men det är så fasligt mkt inlägg här att jag inte kan gå igenom allt.
Problemet är med min popcorn hour a-110 ihop med min 47lg7000 att bilden hackar sig fram. Inte så kul att kolla på. Hur vet jag vad jag ska ha för inställning i setup för videosignalen. Jag har just nu inställt på hdmi 1080, 23,976Hz. Har även testat med 24hz. Hur vet jag vad jag ska ha som sagt. Hjälp
Postad 09 December 2008 - 22:25
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Nu vet jag inte om denna fråga har tagits upp tidigare i den här tråden, men det är så fasligt mkt inlägg här att jag inte kan gå igenom allt.
Problemet är med min popcorn hour a-110 ihop med min 47lg7000 att bilden hackar sig fram. Inte så kul att kolla på. Hur vet jag vad jag ska ha för inställning i setup för videosignalen. Jag har just nu inställt på hdmi 1080, 23,976Hz. Har även testat med 24hz. Hur vet jag vad jag ska ha som sagt. Hjälp 
Kan vara inställningen i TV:n men då är hackandet mest hela tiden, om det funkar bra ett tag, kanske någon eller några minuter för att sedan hacka, är det troligare att filmen inte är schysst rippad. Det finns alltför många "extra allt" rippade filmer som ingen NMT spelare klarara utan att hacka. Finns rätt mycket om det i dessa trådar någn månad tillbaka..
Postad 09 December 2008 - 23:55
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Laddaner programet Mediainfo och kolla där vad för fps dina filer har.
Postad 10 December 2008 - 01:21
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Förutom ovanstående redan skrivna svar, så bör man veta ifall TV'n visar filmen i 23,976Hz eller om signalen görs om internt i TV'n till något annat. Du skulle behöva utveckla lite hur hackningen upplevs... om det är var 40:e sekund eller 1 gång i sekunden osv. osv.
Postad 10 December 2008 - 09:36
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
LG:s 7000 serie skall kunna visa 24p material korrekt...LG:s 7000 serie kör liksom en del Samsung apparater med en multippel av 5 vilket blir 120Hz.
Postad 10 December 2008 - 11:28
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
LG:s 7000 serie skall kunna visa 24p material korrekt...LG:s 7000 serie kör liksom en del Samsung apparater med en multippel av 5 vilket blir 120Hz.
Det är bra att någon i tråden är insatt i specifika modeller (fattar inte hur du orkar). Så inne i det var jag nog bara då jag jagade ny TV för några år sen. Kunde varit bra att höra hur Belsebubnoone upplever "hackningen" eftersom det alltid finns ett 24Hz-judder som man inte blir av med oavsett bildfrekvens.
Postad 10 December 2008 - 12:04
Belsebubnoone
-
Belsebubnoone
-
Användare
-
-
110 inlägg
Ah, det är sant! Det var filen som var dåligt rippad. När jag kollar i mediainfo så står det att den mkv-filen som hackar är 25, 000 fps. Medan mina andra mkv-filer vill ha 23,976. Det är planet earth som vill ha just 25, 000 fps. Den här mkv-filen hackar lite hela tiden så fort bilden rör på sig, tex om ett djur springer så hackar den fram. Mina andra filmer verkar fungera som dom ska med 23,976 inställt i ph. En fråga till angående detta, om man ställer om hz i poppen, ändrar sig väl bara uppdateringsfrekvensen så att det ska passa rätt in i "hacket" för vad filmen är rippad till? Själva skärpan och kvalitén på filmen ändrar sig inte vad man än ställer in för hz eller? Har inte riktigt fått kläm på det här än.
Redigerat av Belsebubnoone, 10 December 2008 - 12:06.
Postad 10 December 2008 - 12:23
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
En fråga till angående detta, om man ställer om hz i poppen, ändrar sig väl bara uppdateringsfrekvensen så att det ska passa rätt in i "hacket" för vad filmen är rippad till? Själva skärpan och kvalitén på filmen ändrar sig inte vad man än ställer in för hz eller? Har inte riktigt fått kläm på det här än.
Snacka om att göra en höna av en fjäder... du skrev aldrig att det bara var en av filmerna som strulade? Nej, skärpan ska normalt sett inte skilja sig vid olika uppdateringsfrekvenser. Däremot så kan din TV prestera olika bra vid olika frekvenser. Problemet med "judder" har funnits sen urminnes tider, men först på senare år har "vanligt" folk fått upp ögonen för problemet... kanske i takt med att bildkvalitén blivit riktigt bra.
Postad 10 December 2008 - 12:31
Belsebubnoone
-
Belsebubnoone
-
Användare
-
-
110 inlägg
Ledsen angående höna/fjädern  Men jag hade bara hunnit få över en mkv-fil till poppen eftersom den är ny. Typiskt att det skulle vara en mkv-fil som är dåligt rippad. Men då bör jag ha ph inställt på hdmi 1080, 23, 976 hz för att uppnå så lite hack som möjligt? Och om det står att filmen är 23, 976 i mediainfo?
Tackar för alla svar!
Postad 10 December 2008 - 13:51
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Ledsen angående höna/fjädern Men jag hade bara hunnit få över en mkv-fil till poppen eftersom den är ny. Typiskt att det skulle vara en mkv-fil som är dåligt rippad. Men då bör jag ha ph inställt på hdmi 1080, 23, 976 hz för att uppnå så lite hack som möjligt? Och om det står att filmen är 23, 976 i mediainfo? Tackar för alla svar!
Så länge det är .mkv-filer så fungerar 23,976Hz bäst i 99,9% av fallen. Du lyckades hitta de 0,1 procenten... men det finns versioner som ligger i 23,976Hz av Planet Earth också.
Postad 10 December 2008 - 16:36
CrazyBanana
-
CrazyBanana
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Någon mer som sett att det även släppts en S-210 med inbyggd 2Gb USB-drive, mindre och smidigare m.m. http://www.popcornho...mp;category_id=Nackdelar/Fördelar mot A-110?
Postad 10 December 2008 - 19:26
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Det är bra att någon i tråden är insatt i specifika modeller (fattar inte hur du orkar). Så inne i det var jag nog bara då jag jagade ny TV för några år sen.
Hehe...jag har nyss avslutat jakten på ny TV och det gällde då att var insatt. Ah, det är sant! Det var filen som var dåligt rippad. När jag kollar i mediainfo så står det att den mkv-filen som hackar är 25, 000 fps. Medan mina andra mkv-filer vill ha 23,976. Det är planet earth som vill ha just 25, 000 fps. Den här mkv-filen hackar lite hela tiden så fort bilden rör på sig, tex om ett djur springer så hackar den fram. Mina andra filmer verkar fungera som dom ska med 23,976 inställt i ph.
Prova med att köra den Planet Earth filen i 25Hz eller 50Hz och se om det hackar då också.
Postad 10 December 2008 - 20:15
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
Blood Diamond DVD9 720p BluRay x264-XXXXX.mkv Audio
Format : A_FLAC
Codec ID : A_FLAC
Duration : 2 h 23 min
Kanal(er) : 6 kanaler
Samplingstakt : 48,0 KHz
Upplösning : 16 bits 1. Spelar popcorn upp flac ljud överhuvudtaget? 2. Om inte finns det något program (guide) för o konvertera om ljudet till DTS eller ac3 eller något? Detta är första filmen ja sett med flac o det är ända filmen där ljudet inte funkat för mig.. Ps. har en Yamaha Rxv-861 tacksam för snabbt svar...
Postad 10 December 2008 - 21:49
swez
-
swez
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Blood Diamond DVD9 720p BluRay x264-XXXXX.mkv
Audio
Format : A_FLAC
Codec ID : A_FLAC
Duration : 2 h 23 min
Kanal(er) : 6 kanaler
Samplingstakt : 48,0 KHz
Upplösning : 16 bits 1. Spelar popcorn upp flac ljud överhuvudtaget?
2. Om inte finns det något program (guide) för o konvertera om ljudet till DTS eller ac3 eller något?
Detta är första filmen ja sett med flac o det är ända filmen där ljudet inte funkat för mig..
Ps. har en Yamaha Rxv-861
tacksam för snabbt svar...
Använder själv "Super" super  bra program om du ska konvertera ljud eller film. gratis också http://www.erightsoft.com/SUPER.htmlKan vara lite irriterande att hitta var man laddar ner det på sidan hehe
Postad 11 December 2008 - 02:04
badass
-
badass
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Jag får inte ljudet att funka som det ska med mina wmv filmer. Filmerna spelades upp i dolby digital när jag sreamade med xbox 360, Nu när jag spelar dom med popcorn hour a-100 så får jag inget 5.1 ljud. Står bara PL II Movie på förstärkaren och jag måste höja jätte mycket för att man ska höra någonting överhuvudtaget- Är det någon inställning i popcornen som jag har missat? Tacksam för svar
Postad 11 December 2008 - 08:03
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
badass:Vad är det för ljud i dina WMV filer? Om du trycker på "Info" knappen två gånger så kommer fakta om din film-fil fram. Där framgår oxå vilket ljud som ligger med! Är det "WMA-pro" tex i 5.1 så kan du få lite trubbel, det är endast ett fåtal förstärkare som kan processa detta (många Pioneer har det). Så har man ingen Receiver som klarar det så ska man sätta WMA-ljud till 2 kanals PCM istället, men som sagt då får du inget Surround ljud. Vet inte hur xbox 360 hanterar detta, det skulle ju kunna vara konvertering till DD.... det är ju MS eget patent...
Postad 11 December 2008 - 13:40
Unregistered6cc2d963
-
Unregistered6cc2d963
-
Användare
-
-
114 inlägg
Finns det nått sätt man kan komma åt filerna man har på sin PCH från datorn på jobbet, via FTP eller är det bara för hemmanätverket?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|