* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 11 December 2008 - 14:54
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
Använder själv "Super" super bra program om du ska konvertera ljud eller film. gratis också http://www.erightsoft.com/SUPER.html Kan vara lite irriterande att hitta var man laddar ner det på sidan hehe
får inte det o funka men ingen som vet något om flac o PCH!?
Postad 11 December 2008 - 15:07
badass
-
badass
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
badass:
Vad är det för ljud i dina WMV filer? Om du trycker på "Info" knappen två gånger så kommer fakta om din film-fil fram. Där framgår oxå vilket ljud som ligger med!
Är det "WMA-pro" tex i 5.1 så kan du få lite trubbel, det är endast ett fåtal förstärkare som kan processa detta (många Pioneer har det). Så har man ingen Receiver som klarar det så ska man sätta WMA-ljud till 2 kanals PCM istället, men som sagt då får du inget Surround ljud. Vet inte hur xbox 360 hanterar detta, det skulle ju kunna vara konvertering till DD.... det är ju MS eget patent...
Tack För hjälpen. Det var WMA-pro så nu vet jag varför det inte funkar får fortsätta streama sådana filer med 360
Postad 11 December 2008 - 16:51
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
får inte det o funka
men ingen som vet något om flac o PCH!?
Tror flac inte stöds vid 5.1, bara i stereo. Är min gissning dock. Jag får inte heller ljud på film med flac-ljud. Rena ljudfiler i stereo läser den ju dock. Edit: Flac multichannel på nmt-forumet (sista sidan)
Redigerat av Luzer, 11 December 2008 - 16:52.
Postad 11 December 2008 - 17:30
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
Tror flac inte stöds vid 5.1, bara i stereo. Är min gissning dock. Jag får inte heller ljud på film med flac-ljud. Rena ljudfiler i stereo läser den ju dock.
Edit: Flac multichannel på nmt-forumet (sista sidan)
Då måste man ju konvertera om det... någon som har några tips på bra o smidiga program.. (inte "super")
Postad 11 December 2008 - 19:10
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
krille77:Det går, det är dock mer en "datasäkerhets eller datakom" fråga än något annat... Du måste öppna ditt nätverk för uppkoppling från utsidan, det går men handlar om hur du sätter upp ditt nätverk o Router osv!
Postad 11 December 2008 - 21:04
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Så länge det är .mkv-filer så fungerar 23,976Hz bäst i 99,9% av fallen. Du lyckades hitta de 0,1 procenten... men det finns versioner som ligger i 23,976Hz av Planet Earth också.
Vad ska man leta efter för att se vilken Hz-inställning som är bäst för ens TV? Kolla om stora panoreringar hackar? Finns det nån bra testbildssekvens man kan ladda hem och testköra PCHn och TVn, alltså en fil som bevisat inte ? Jag har en LG 50PG6000 som just nu tar emot 1080p 60Hz från PCHn. Jag vale 60Hz för jag trodde det skulle ge bäst bild, men nu säger ni att man ska välja 23,976 i typ 99% av fallen??? ...och att man manuellt ska hålla på och ändra Hz beroende på film? Det låter ju skitbökigt. Kan inte PCHn byta automatiskt?
Postad 12 December 2008 - 01:56
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Vad ska man leta efter för att se vilken Hz-inställning som är bäst för ens TV? Kolla om stora panoreringar hackar? Finns det nån bra testbildssekvens man kan ladda hem och testköra PCHn och TVn, alltså en fil som bevisat inte ?
Jag har en LG 50PG6000 som just nu tar emot 1080p 60Hz från PCHn. Jag vale 60Hz för jag trodde det skulle ge bäst bild, men nu säger ni att man ska välja 23,976 i typ 99% av fallen??? ...och att man manuellt ska hålla på och ändra Hz beroende på film? Det låter ju skitbökigt. Kan inte PCHn byta automatiskt?
Om du inte har stört dig på något i 60Hz-läget så kan du bara köra på. 60Hz (59,94Hz) är släkt med 24Hz (23,976Hz) och ibland kan man knappt se någon skillnad. Amerikanska serier och filmer som härstammar från HDDVD eller Blu-ray är så gott som alltid 23,976Hz. Kommer inte ihåg ifall PCH har fått ett autoläge, men det fanns nog inte när jag hade en sån hemma.
Postad 12 December 2008 - 12:28
froven
-
froven
-
Användare
-
-
137 inlägg
...och att man manuellt ska hålla på och ändra Hz beroende på film? Det låter ju skitbökigt. Kan inte PCHn byta automatiskt?
Antingen vänjer du dig vid att dvdfilmer ser ut som kriget eller att Hdfilmerna ser illa ut (förfelar typ syftet med HDfilm imo), alternativt lär du dig vilket som blir bra. Fast det lättaste sättet är fömodligen trots allt att vänta på nästa FW som är "lovad" innan jul som skall ha Autojusterande Hz. //P
Postad 12 December 2008 - 22:46
Eidman
-
Eidman
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej alla!
Har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med.
Fick hem en ny TV idag, Samsung PS-50P96DF och är riktigt nöjd med allt hittills! (Gav bara 9000:-)
Enligt diverse recensioner jag läst (hdtvtest.co.uk, trusted reviews etc) så skall TVn stödja 1080/24p. Jag har inga problem att välja 1080/24p i menyn för popcornhour, utan problemen börjar vid uppspelning av mitt material.
Jag använder mig av myIhome precis som jag körde på min tidigare TV, en 46" Toshiba LCD. När jag skall spela upp .mkv filer (oavsett om det är 720p eller 1080p) så börjar den buffra, men sen kastar den bara ut mig till menyn igen. Den säger inget om "could not play this file" eller liknande vilket jag stött på ibland när formatet inte stödjs.
Det knepiga här är att den utan problem spelar upp divx, xvid, avi och annat lågupplöst material.
Är det någon som varit med om liknande problem? Att man bara blir utkastad från buffringen av filmen. Är Grymt tacksam för hjälp på detta problem då det driver mig till vansinne just nu, vill ju kunna avnjöta en riktigt högupplöst film på min nya TV.
Alla tips mottaget tacksamt!
Mvh Björn E
Postad 13 December 2008 - 08:37
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
...
Är det någon som varit med om liknande problem? Att man bara blir utkastad från buffringen av filmen. Är Grymt tacksam för hjälp på detta problem då det driver mig till vansinne just nu, vill ju kunna avnjöta en riktigt högupplöst film på min nya TV.
Alla tips mottaget tacksamt!
Mvh Björn E
Jag blir utkastad direkt på samtliga filmer ibland, men då gör jag en kall omstart ( ur och i med sladden ) av PCH:n och så är problemet borta. Ditt fall är kanske något annat ifall du redan prövat omstarten.
Postad 13 December 2008 - 11:49
Eidman
-
Eidman
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag blir utkastad direkt på samtliga filmer ibland, men då gör jag en kall omstart ( ur och i med sladden ) av PCH:n och så är problemet borta. Ditt fall är kanske något annat ifall du redan prövat omstarten.
Tack  Det löste problemet..
Postad 13 December 2008 - 12:28
Unregisteredb023ca73
-
Unregisteredb023ca73
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Någon som har tips på en bra hårddisk att sätta i sin A-100?
tack
Postad 13 December 2008 - 13:17
Eidman
-
Eidman
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hur skall man gå tillväga för att få ljud på youtube-klippen via MSP?
Postad 13 December 2008 - 16:57
Unregistered00a945a9
-
Unregistered00a945a9
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Förmodligen en väldigt dum fråga, men hur bär jag mig åt för att PH ska spela upp en hel katalog med musik? Kommer bara igång genom att browsa till katalogen och välja en mp3fil, men då spelas ju bara den upp.
Postad 13 December 2008 - 16:59
qwertansk
-
qwertansk
-
Användare
-
-
173 inlägg
Tryck play istället för enter.
Postad 13 December 2008 - 22:24
C-OBridholm
-
C-OBridholm
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Precis som Kanelbullen påpekar finns allt beskrivet på NMT's forum.
Men Alla Talar Svenska här så here goes... 
Du behöver följande: 1. En källa, i detta exempel en Dreambox 2. Ett nätverk där Dreamboxen har fast IP (inte nödvändigt med fast IP, men det gäller för det här exemplet) 3. En PCH som kan komma åt en playlistfil (t ex via USB-sticka, USB-disk, via ett SMB/NFS-share, på intern hårddisk, via llink eller myIhome)
- Ta reda på vilket IP din Dreambox har, till exempel 192.168.1.66
- Gå in på din Dreambox och kör följande i shell:
vlc -v VIDEO_TS/VTS_01_1.VOB --sout '#standard{access=http,mux=ts,dst=192.168.1.66:1234}'Eller använd det grafiska guit: Vad du vill åt är att VLC ska streama tv-signalen/strömmen (MPEG2) i TS över HTTP.
- Nästa steg är att skapa en playlistfil, dvs om du kör Windows: öppna notepad, spara filen som "minstream.html", och se till att den innehåller följande rad: <a href="http://192.168.1.66:1234" VOD> (inget annat behöver stå med!)
- Sen öppnar du filen via PCHs gränssnitt; ikonen längst till höger (som ska likna en playlist), and Bob's yer uncle!
Övrigt Man kan byta kanal på sin Dreambox och streamen uppdateras direkt på PCH, (SD/mpeg2 streams).
Om man spelar in live-TS-streams på någon hårddisk och därefter försöker spela upp dom kan det strula. Om det gör det, testa att remuxa filen med TsRemux (http://forum.doom9.o...t=125447&page=1), sen ska de funka.
Du kan i samma playlistfil specificera flera andra resurser, t ex webradiostationer, även de som kör via rtsp://. Byt bara ut adressen och ändra "VOD" till "AOD" (audio on demand). Du lägger till flera länkar separerade med <br>-taggen:
<a href="http://192.168.1.66:1234" VOD><br>
<a href="rtsp://min.favvo.webbradio.com:8080" AOD><br>
<a href="http://min.grannes.dreamboxadress:1155" VOD>
Har gjort som det står där förutom att jag tar strömmen från boxen till en dator som skickar vidare men den kör encapsulation MPEG-TS. Har sen skapat en html-fil o lagt på ett usb-minne o satt in i min popcorn men när jag startar minstream.html så blir det bara vitt. Någon som vet vad felet kan vara? Får bild om jag ansluter med vlc mot just det ip-nummret med flera andra datorer. /Calle
Redigerat av C-OBridholm, 13 December 2008 - 22:26.
Postad 13 December 2008 - 22:51
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
C-OBridholm:3 alternativ: - Läs på Networkedmediatank.com sök o kolla om det finns mer bra info där... - Använd "sökfunktionen nere till vänster", den söker bara inom denna tråd på tex VLC... - Skicka ett PM till dc11ab o kolla med honom, han är grymt duktig och trevlig!
Postad 14 December 2008 - 13:36
Unregistered822bc626
-
Unregistered822bc626
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Tja! Nån som vet när nästa FW dyker upp å vad den kommer innehålla? Kommer dom fixa bättre stöd för uppspelning av musik nån gång? jag menar så man kan spela upp fler låtar/filer å inte bara en åt gången.
Postad 14 December 2008 - 13:46
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Tja! Nån som vet när nästa FW dyker upp å vad den kommer innehålla? Kommer dom fixa bättre stöd för uppspelning av musik nån gång? jag menar så man kan spela upp fler låtar/filer å inte bara en åt gången.
Runt 20-25 dec är best guess och innehållet kan du´själv läsa om i detalj på: http://www.networked...ad.php?tid=8159Bättre stöd för musik tycker jag dom har release för release. Din sista kommentar hänför jag till ren lathet, för läskunnig tycks du ju vara... Det står beskrivet på många ställen i denna tråd, senast för några inlägg sedan - tryck på "play" när du väljer en låt ur ett bibliotek/lista, så spelar den denna och fortsätter sedan i biblioteket/listan. Trycker du däremot "enter" när du valt en låt, spelas enbart denna.
Postad 14 December 2008 - 14:23
Unregistered822bc626
-
Unregistered822bc626
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Runt 20-25 dec är best guess och innehållet kan du´själv läsa om i detalj på:
http://www.networked...ad.php?tid=8159
Bättre stöd för musik tycker jag dom har release för release. Din sista kommentar hänför jag till ren lathet, för läskunnig tycks du ju vara...
Det står beskrivet på många ställen i denna tråd, senast för några inlägg sedan - tryck på "play" när du väljer en låt ur ett bibliotek/lista, så spelar den denna och fortsätter sedan i biblioteket/listan. Trycker du däremot "enter" när du valt en låt, spelas enbart denna.
Jo vars läskunnig e jag men missade tyvärr det inlägget med play knappen, dumma mig som är människa å felar ibland  testade detta å det funkade ju kanon. tack iaf för ditt svar Nisken
Postad 14 December 2008 - 22:28
MatteVTR
-
MatteVTR
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag har en fråga!
Finns det nån tjänst liknande Spotify (eller spotify?!) som funkar genom popcorn-hour-spelaren?
Postad 15 December 2008 - 23:12
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
en åt gången? får man fråga sen när spelar PCHn bara en åt gången den spelar alla i en mapp bara man trycker PLAY på en av låtarna i mappen man ska inte starta spelning med ENTER utan man startar spelningen med PLAY!!!!
Postad 16 December 2008 - 07:16
Unregistered822bc626
-
Unregistered822bc626
-
Amatör
-
-
85 inlägg
en åt gången? får man fråga sen när spelar PCHn bara en åt gången den spelar alla i en mapp bara man trycker PLAY på en av låtarna i mappen man ska inte starta spelning med ENTER utan man startar spelningen med PLAY!!!!
Men ursäkta att jag aldrig fått höra tidigare att man ska trycka play ist för enter
Postad 16 December 2008 - 08:44
_hb_
-
_hb_
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Men ursäkta att jag aldrig fått höra tidigare att man ska trycka play ist för enter 
Som straff får du läsa igenom trådens samtliga 238 sidor och räkna hur många gånger det nämnts Det är definitivt fler än en gång...
Postad 16 December 2008 - 10:34
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
zn4jp3 har redan fått det påpekat, så jag förstår hans frustration, liksom han och andra som inte så gärna söker först förhoppningsvis förstår vår. Bra i alla fall att det funkar nu...
Redigerat av Nisken, 16 December 2008 - 10:36.
Postad 16 December 2008 - 10:54
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Kan man ändra så att vid uppspelning av musik att den inte visar en statisk bild ?(jag har en plasmatv och är rädd för inbränningar...)
Postad 16 December 2008 - 13:01
Unregistered822bc626
-
Unregistered822bc626
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Kan man ändra så att vid uppspelning av musik att den inte visar en statisk bild ?(jag har en plasmatv och är rädd för inbränningar...)
har du testat att söka efter ditt problem här i forumet? Passa dig så du inte blir påhoppad av vresiga personer här inne
Postad 16 December 2008 - 13:44
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
har du testat att söka efter ditt problem här i forumet? Passa dig så du inte blir påhoppad av vresiga personer här inne   haha! ja det är bra!
Postad 16 December 2008 - 13:45
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
jo mycket matnyttigt har jag hittat i denna tråden men tyvärr inte nått om detta... Så är det någon som har en lösning på hur man gör för att inte en statisk bild skall visas när man spelar musik önskar jag och min tv svar
Postad 16 December 2008 - 13:55
Unregistered822bc626
-
Unregistered822bc626
-
Amatör
-
-
85 inlägg
haha! ja det är bra!
skojar bara lite med er
Postad 16 December 2008 - 18:41
rk73
-
rk73
-
Rookie
-
6 inlägg
Tänkte bara tipsa om programmet EZmkv för att göra om DTS-ljudet på ett snabbt och enkelt sätt.
Snabbaste programmet jag provat men vet ine riktigt hur kvaliteten blir men enligt mina öran så låter det bra....
Postad 17 December 2008 - 11:53
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Tänkte bara tipsa om programmet EZmkv för att göra om DTS-ljudet på ett snabbt och enkelt sätt. Snabbaste programmet jag provat men vet ine riktigt hur kvaliteten blir men enligt mina öran så låter det bra....
Oftast hittar jag själv på internet, men här gick jag bet. Har du en länk till programmet månne?
Postad 17 December 2008 - 18:53
Unregistered1d4cdcc2
-
Unregistered1d4cdcc2
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Oftast hittar jag själv på internet, men här gick jag bet. Har du en länk till programmet månne?
Jag har inte koll på programmet, men jag misstänker att det är denna som avses: http://www.google.se...(Sökte på "ez mkv" ...)
Postad 17 December 2008 - 22:16
swez
-
swez
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hoppas ni inte blir allt för arga nu, men jag har inte tid att leta igenom hela tråden...
Har idag köpt en A-100, men när jag kopplar i den i tvn får jag ingen kontakt alls, bara själva mediaspelarn lyser grönt och på tvn är det svart. har testat att starta om flera gånger även bytt mellan Hdmi och s-video.
Tack på förhand
Postad 17 December 2008 - 22:27
Unregistered1d4cdcc2
-
Unregistered1d4cdcc2
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hoppas ni inte blir allt för arga nu, men jag har inte tid att leta igenom hela tråden... Har idag köpt en A-100, men när jag kopplar i den i tvn får jag ingen kontakt alls, bara själva mediaspelarn lyser grönt och på tvn är det svart. har testat att starta om flera gånger även bytt mellan Hdmi och s-video.
Tack på förhand
Hade också samma fel, testade massa varianter men till sist löste det sig med tv-mode 0 (som jag testat flera gånger innnan...) så testa med det och starta om ett par gånger så funkar det nog till sist...
Postad 17 December 2008 - 22:29
jakerlund
-
jakerlund
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Hade också samma fel, testade massa varianter men till sist löste det sig med tv-mode 0 (som jag testat flera gånger innnan...) så testa med det och starta om ett par gånger så funkar det nog till sist...
Varje gång jag slagit på min Popcorn A110 så måste jag trycka på tv-mode 0 för att få bild (ibland börjar den visa den sist visade filen men när jag trycker stop så får jag inte upp någon meny förren efter tv-mode 0....... verkar som om min tv och popcornen inte riktigt syncar när det gäller tv-mode via hdmi.....
Postad 17 December 2008 - 22:47
swez
-
swez
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ah nu fungerade det med S-video, kom in och fick direkt kontakt med nätverket och tankade ner nya uppdateringarna... men jag får fortfarande ingen kontakt med Hdmi har startat om ett antal gånger nu, får bara fram Loading... och sen slocknar det och står "ingen kontakt"
Postad 18 December 2008 - 03:06
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag har inte koll på programmet, men jag misstänker att det är denna som avses: http://www.google.se...
(Sökte på "ez mkv" ...)
Ska se vad jag kan hitta ibland de länkarna. Jag skrev precis som rk73 skrev och fick bara skräp. Hade dessutom bråttom innan jobb...
Postad 18 December 2008 - 10:21
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
ställer frågan igen...är det någon som har en lösning på hur man gör för att inte en statisk bild skall visas när man spelar musik? Jag har en plasmatv och vill inte att skivomslaget skall visas utan hällre att skärmsläckaren går igång...
/Andreas
Postad 18 December 2008 - 13:44
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Ah nu fungerade det med S-video, kom in och fick direkt kontakt med nätverket och tankade ner nya uppdateringarna... men jag får fortfarande ingen kontakt med Hdmi har startat om ett antal gånger nu, får bara fram Loading... och sen slocknar det och står "ingen kontakt" 
Antar att du väntat? Min tar 2-3min på sig att starta upp.
Postad 18 December 2008 - 13:56
jakerlund
-
jakerlund
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Antar att du väntat? Min tar 2-3min på sig att starta upp.
Om du provar att trycka på tv-mode och 0 får det fortare då?
Postad 18 December 2008 - 16:37
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
swez Postat Igår, 22:47 Citera(arne_anka @ Dec 17 2008, 22:27 ) Hade också samma fel, testade massa varianter men till sist löste det sig med tv-mode 0 (som jag testat flera gånger innnan...) så testa med det och starta om ett par gånger så funkar det nog till sist...
Har du flera HDMI ingångar på din TV? Vissa apparater KAN vara känsliga på vilken ingång som väljs. Har du tillgång till en annan HDMI-kabel? Kompis (kabel alltså) eller så?
Postad 18 December 2008 - 17:43
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Har gjort som det står där förutom att jag tar strömmen från boxen till en dator som skickar vidare men den kör encapsulation MPEG-TS. Har sen skapat en html-fil o lagt på ett usb-minne o satt in i min popcorn men när jag startar minstream.html så blir det bara vitt. Någon som vet vad felet kan vara? Får bild om jag ansluter med vlc mot just det ip-nummret med flera andra datorer.
/Calle
När jag tittar på mitt gamla inlägg ser jag att det smygt in fel... det saknas sluttag till a href. Testa: <a href="http://192.168.1.66:1234" VOD>Dreambox video</a><br>
<a href="rtsp://min.favvo.webbradio.com:8080" AOD>En webbradio</a><br>
<a href="http://min.grannes.dreamboxadress:1155" VOD>Någon annan stream</a> Hoppas det räcker för att fixa problemet. Om det gör det kan du alltid snygga till sidan med färg och annan font osv.
Postad 18 December 2008 - 23:07
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Provade att bränna en 720p mkv på 4,3GB på dvd idag, i UDF format för att sedan köra dvdn i datorns läsare och dela ut denna i myiHome och streama till poppen. Funkade fint, hade bara lite längre buffringstid i början och om man väljer att hoppa i filmen. Testade inte via samba men det borde ju inte vara några problem där heller då hastigheten är samma som över http protokollet.
Postad 19 December 2008 - 01:12
jfhallberg
-
jfhallberg
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Är det bara jag som blir vansinnig på hårddisken i Popcornmaskinen, har jag stängt av med knappen på fjärren så hoppar hårddisken igång efter några sek, sen stänger den av efter några minuter sen startar den igen efter ett tag och så håller den på mest hela dagarna, kvällarna och nätterna. Har börjat rycka sladden numera men tycker inte jag ska behöva göra detta hela tiden. Har gjort uppdateringarna via menyn i popcornen, kan jag ha missat någon uppdatering, (gjorde inte någon uppdatering på några månader)?
Postad 19 December 2008 - 06:20
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Är det bara jag som blir vansinnig på hårddisken i Popcornmaskinen, har jag stängt av med knappen på fjärren så hoppar hårddisken igång efter några sek, sen stänger den av efter några minuter sen startar den igen efter ett tag och så håller den på mest hela dagarna, kvällarna och nätterna. Har börjat rycka sladden numera men tycker inte jag ska behöva göra detta hela tiden. Har gjort uppdateringarna via menyn i popcornen, kan jag ha missat någon uppdatering, (gjorde inte någon uppdatering på några månader)?
Det där är "broadcasts" som någon av dina klienter gör till allt på nätet, hitta och stäng av detta i klienten (ingen inställning i poppen) så slipper du att den svarar med att vakna i tid och otid. alternativt ryck ethernetförbindelsen ur poppen - tills du hittat inställningen i rätt klient, har jag gjort - pyttemjuks windows är så dåligt dokumenterat att ingen tycks veta var dessa ständiga broadcasts (hej här är jag - vem är du?) ska stängas av just...?
Postad 19 December 2008 - 07:51
froven
-
froven
-
Användare
-
-
137 inlägg
Det där är "broadcasts" som någon av dina klienter gör till allt på nätet, hitta och stäng av detta i klienten (ingen inställning i poppen) så slipper du att den svarar med att vakna i tid och otid.
alternativt ryck ethernetförbindelsen ur poppen - tills du hittat inställningen i rätt klient, har jag gjort - pyttemjuks windows är så dåligt dokumenterat att ingen tycks veta var dessa ständiga broadcasts (hej här är jag - vem är du?) ska stängas av just...?
Stämmer säker att The Evil empire (M$) ligger bakom men problemet började väl när vi fick det så hett efterlängtade Casgle i senaste Fw? @jhallberg: I NMTapps så stäng av allt du inte verkligen använder, framförallt Casgle. //Peter
Postad 19 December 2008 - 17:56
Nisken
-
Nisken
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Stämmer säker att The Evil empire (M$) ligger bakom men problemet började väl när vi fick det så hett efterlängtade Casgle i senaste Fw?
@jhallberg: I NMTapps så stäng av allt du inte verkligen använder, framförallt Casgle. //Peter
För din del kanske, men att intern HDD går igång om nätterna är ett gammalt välkänt problem. Nya FW kan givetvis lägga till nya pigga orsaker, det har du alldeles rätt i, men troligen inte hos den som frågade (jfhallberg) som ju säger att han hoppat över några uppdateringar av FW....
Postad 19 December 2008 - 18:26
jfhallberg
-
jfhallberg
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
För din del kanske, men att intern HDD går igång om nätterna är ett gammalt välkänt problem.
Nya FW kan givetvis lägga till nya pigga orsaker, det har du alldeles rätt i, men troligen inte hos den som frågade (jfhallberg) som ju säger att han hoppat över några uppdateringar av FW....
Jag vet inte riktigt om jag har alla uppdateringar, jag har för mig jag läste att man inte bara kan ta den senaste Fw och lägga in om man inte gjort en uppdatering på t.ex ett år men jag har gjort uppdaterat emellanåt sedan jag köpte den men missade några månader i sommras och har inte kollat om det kom någon uppdatering undertiden. Hur gör man om man skulle ha missat en uppdatering? Är det bara att lägga in den man missat via USB och sedan uppdatera via Poppen för att få den senaste sen igen? (Tack för dom andra tipsen om HDD, stängde av allt i NMT apps och den verkar lugnat ner sig, får se om den börjar gnälla när jag ska gå och lägga mig sen i kväll.)
Redigerat av jfhallberg, 19 December 2008 - 19:03.
Postad 19 December 2008 - 20:01
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Jag vet inte riktigt om jag har alla uppdateringar, jag har för mig jag läste att man inte bara kan ta den senaste Fw och lägga in om man inte gjort en uppdatering på t.ex ett år men jag har gjort uppdaterat emellanåt sedan jag köpte den men missade några månader i sommras och har inte kollat om det kom någon uppdatering undertiden. Hur gör man om man skulle ha missat en uppdatering? Är det bara att lägga in den man missat via USB och sedan uppdatera via Poppen för att få den senaste sen igen?
(Tack för dom andra tipsen om HDD, stängde av allt i NMT apps och den verkar lugnat ner sig, får se om den börjar gnälla när jag ska gå och lägga mig sen i kväll.)
Det är bara juni firmwaren som är en stepstone firmware...den måste man läggain innan man kan uppdatera till nyare.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|