* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 06 November 2009 - 14:34
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Hej. Nej har aldrig funkat
hmm... Vet inte. Har inte installerat nåt spec i een för detta ändamålet. Bara kopplat in een i routern. Popcorn hittade den auto då.
Har inte hunnit testa byta filnamn som nån föreslog ännu. Är ju ett projekt bara att dra igång popcornen. Men ska testa det i helgen.
Ingen annan som sitter med Laciediskar och popcorn???
Det var lite detta med SMB kontra uPnP som jag ville kolla med filnamnsbytet. ... Edit: Lacie'n är en NAS som med stor sannolikhet kör Twonky som media server och denna klarar nog inte matroska filer. Ändra till att dela ut med SMB så löser sig nog dina problem eller prova och byt namn på matroska-filen till .mpg då många matroska containrar innehåller mpg.
Redigerat av staffanw, 06 November 2009 - 17:34.
Postad 06 November 2009 - 15:26
Silly Bear
-
Silly Bear
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har provat med nätverkssladden både inne och ute, ingen skillnad
Har provat tv+0 ingen skillnad då heller
Postad 06 November 2009 - 17:17
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Har provat med nätverkssladden både inne och ute, ingen skillnad
Har provat tv+0 ingen skillnad då heller
Med nätverkssladden i: blinkar nätverkslampan när du bootar eller pingar poppen ? Vilka lampor lyser ? Grönt eller orange ? Har du provat med <TV> - <Eject>
Postad 06 November 2009 - 22:39
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
hmm... Vet inte. Har inte installerat nåt spec i een för detta ändamålet. Bara kopplat in een i routern. Popcorn hittade den auto då.
Eftersom den hittas "auto" talar för att det är en upnp server som snurrar på den. Testat om du ser den om du väljer nätverksvalet där man väljer mediekälla?
Postad 07 November 2009 - 18:15
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Det var lite detta med SMB kontra uPnP som jag ville kolla med filnamnsbytet. ...
Edit: Lacie'n är en NAS som med stor sannolikhet kör Twonky som media server och denna klarar nog inte matroska filer. Ändra till att dela ut med SMB så löser sig nog dina problem eller prova och byt namn på matroska-filen till .mpg då många matroska containrar innehåller mpg. 
Nu känns det som att vi närmar oss :-) Har ifs inte testat ännnu, men det är nog som du säger... att jag behöver byta till SMB. Hur går jag tillväga för att göra det? OBS! Ska testa imorrn!
Postad 08 November 2009 - 17:51
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
OK nu håller jag på å bli dum i huvet. Jag bytte namn på .mkv till .avi. Den dök inte upp. Märkte att jag såg en massa .avi som inte finns kvar (som jag raderat från Lacie). Jag startar om mediaserver (i laciens adminsidor), de jag tagit bort är fortfarande kvar via popcorn (ej på HDn). Startar om disken. Nu blir det intressant. För nu skiter sig allt. Via popcorn hittar jag ingenting. Den säger att jag inte har några filer utdelat. Försöker även lägga till mappen som en egen "source" (smb://EDMINI/share) men då säger den att den inte kan resolva hostname. GRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅT! Se nedan bilder: Såhär ser det ut när jag tryckt på "mediakälla": LÄNKNär jag klickar på EDMINI så blir det såhär: LÄNKNär jag sen klickar på VIDEOS så ser det ut såhär: LÄNKoch när jag valt all videos: LÄNKOm jag från startsidan istället väljer EDMINI:share, då blir det såhär: LÄNKoch då är det ändå popcorn som själv valt hostname efter att jag sökt efter shares via setup och networkshares.
hjääääääääääääääääääääääääääääääääälp
Redigerat av mafghan, 08 November 2009 - 17:54.
Postad 08 November 2009 - 23:37
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
OK nu håller jag på å bli dum i huvet.
Jag bytte namn på .mkv till .avi. Den dök inte upp. Märkte att jag såg en massa .avi som inte finns kvar (som jag raderat från Lacie). Jag startar om mediaserver (i laciens adminsidor), de jag tagit bort är fortfarande kvar via popcorn (ej på HDn). Startar om disken.
Nu blir det intressant. För nu skiter sig allt. Via popcorn hittar jag ingenting. Den säger att jag inte har några filer utdelat. Försöker även lägga till mappen som en egen "source" (smb://EDMINI/share) men då säger den att den inte kan resolva hostname. GRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅT!
Se nedan bilder:
Såhär ser det ut när jag tryckt på "mediakälla": LÄNK
När jag klickar på EDMINI så blir det såhär: LÄNK
När jag sen klickar på VIDEOS så ser det ut såhär: LÄNK
och när jag valt all videos: LÄNK
Om jag från startsidan istället väljer EDMINI:share, då blir det såhär: LÄNK och då är det ändå popcorn som själv valt hostname efter att jag sökt efter shares via setup och networkshares.
hjääääääääääääääääääääääääääääääääälp
Hur ser sidan under Inställningar-->Nätverksdelning-->EDMINI:share ut ? Börja med att stänga av mediaservern i Lacien. Se sen till att du delar ut SMB mappar från Lacien. Klicka på "Network Browser"-->"WORKGROUP" Vad ser du ? Ser du "EDMINI" ? Klicka på EDMINI
Postad 09 November 2009 - 06:43
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Hur ser sidan under Inställningar-->Nätverksdelning-->EDMINI:share ut ?
Börja med att stänga av mediaservern i Lacien. Se sen till att du delar ut SMB mappar från Lacien. Klicka på "Network Browser"-->"WORKGROUP"
Vad ser du ? Ser du "EDMINI" ? Klicka på EDMINI 
är inte riktigt med på vad du menar med 'dela ut SMBmappar från Lacien'. Kan inte se att jag någonstans kan göra något sådant val. Testar när jag är hemma från jobbet i eftermiddag. Ska även googla lite på dela ut smbmappar. Tack för att du hjälper mig, uppskattas!!!
Postad 09 November 2009 - 08:04
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
är inte riktigt med på vad du menar med 'dela ut SMBmappar från Lacien'. Kan inte se att jag någonstans kan göra något sådant val.
Testar när jag är hemma från jobbet i eftermiddag. Ska även googla lite på dela ut smbmappar.
Tack för att du hjälper mig, uppskattas!!!
Jag har ingen Lacie, utan en QNAP, men där heter det "Network Services" och "Microsoft Networking" för att starta SMB. Slår du på detta så är antagligen allt under /share delat, och administreras under "Access Right Management".
Postad 09 November 2009 - 17:42
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag har ingen Lacie, utan en QNAP, men där heter det "Network Services" och "Microsoft Networking" för att starta SMB. Slår du på detta så är antagligen allt under /share delat, och administreras under "Access Right Management". 
OK here we go. Sidan under Inställningar-->Nätverksdelning-->EDMINI:share ser ut såhär: LÄNKJag har testat både med lösen och utan lösen. Får samma meddelande. " Börja med att stänga av mediaservern i Lacien. Se sen till att du delar ut SMB mappar från Lacien. Klicka på "Network Browser"-->"WORKGROUP"
Vad ser du ? Ser du "EDMINI" ? Klicka på EDMINI" När jag gör ovan, så blir det såhär: LÄNKAng att dela ut SMB, när jag går in på Laciens adminsidor (från datorn) så kan jag inte hitta nåt som matchar det du beskriver. Det närmsta jag kommer är under STATUSfliken, men där är redan "windows file server" aktiverad. Se nedan bild: LÄNKFör att se vad som döljer sig bakom andra flikar (hittar inget intressant där ändå), se manualen nedan. Hittar inget användningsbart där heller ifs. LÄNKPinsamt, aldrig haft problem med nätverk förut :-( Tack igen StaffanW
Postad 09 November 2009 - 23:24
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
OK here we go.
Sidan under Inställningar-->Nätverksdelning-->EDMINI:share ser ut såhär: LÄNK Jag har testat både med lösen och utan lösen. Får samma meddelande.
"Börja med att stänga av mediaservern i Lacien. Se sen till att du delar ut SMB mappar från Lacien. Klicka på "Network Browser"-->"WORKGROUP"
Vad ser du ? Ser du "EDMINI" ? Klicka på EDMINI" När jag gör ovan, så blir det såhär: LÄNK
ok, ett steg framåt då du förut fick "can't resolve hostname" eller dylikt. Ang att dela ut SMB, när jag går in på Laciens adminsidor (från datorn) så kan jag inte hitta nåt som matchar det du beskriver. Det närmsta jag kommer är under STATUSfliken, men där är redan "windows file server" aktiverad. Se nedan bild: LÄNK
Hur ser det ut under fliken "Shares" ? För att se vad som döljer sig bakom andra flikar (hittar inget intressant där ändå), se manualen nedan. Hittar inget användningsbart där heller ifs. LÄNK
Pinsamt, aldrig haft problem med nätverk förut :-(
Tack igen StaffanW
Två saker till att testa: Ändra på denna LÄNK och skriv share med caps = SHARE på URL-raden så det blir "smb://EDMINI/SHARE" Någon skillnad ? Om inte: Vad händer om du skriver \\EDMINI på datorn ?
Postad 10 November 2009 - 22:05
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Prova även att skriva in Laciens IP istället för namnet "EDMINI" i PCH:ns SMB-uppmappning.
Alltså:
1. Kontrollera vad Lacien har för IP (t.ex. 192.168.0.5)
2. Kontrollera vad Lacien delas ut som (t.ex. \\192.168.0.5\shared)
3. Mata in denna sökväg i PCH:ns SMB-uppmappning
Postad 10 November 2009 - 22:06
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
ok, ett steg framåt då du förut fick "can't resolve hostname" eller dylikt.
Nu får jag där: "Var vänlig kontrollera din server." Hur ser det ut under fliken "Shares" ? LÄNKTvå saker till att testa: Ändra på denna LÄNK och skriv share med caps = SHARE på URL-raden så det blir "smb://EDMINI/SHARE" Någon skillnad ? Om inte: Vad händer om du skriver \\EDMINI på datorn ? 
"var vänlig kontrollera servern" får jag då. När jag skriver \\EDMINI på datorn så kommer nedan fram: LÄNKKom att tänka på en sak. När jag ska logga in på laciens adminsidor så skriver jag i en webbläsare: http://edmini. Då kommer jag till nedan sida: LÄNKDet står HTTP och FTP. Kan det vara så att den inte klarar SMB? Vad händer då om jag skriver urlen http://edmini/share i popcorn? Värt att testa.....? EDIT: gick inte att skriva nåt annat än SMB://....
Redigerat av mafghan, 10 November 2009 - 22:11.
Postad 10 November 2009 - 22:52
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Holy SH*T!!!!!
Stängde av Lacien och starta den igen... när jag nu går in på SMB://EDMINI/share så hittar den innehållet!!!!
MKV:n som jag döpte till .AVI hittar den!!! nu ska jag bara ändra till .MKV så får vi se om den hittar!!!! Håll alla tummar ni har!
Postad 10 November 2009 - 22:58
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Oh fy fan vad sköööööööööööööönt!
Den hittar .mkv och SPELAR DEN!!!!!!!!
Ingen j-vla aning vad som varit fel, omstart av disken gjorde susen!!!!!!
Hoppas bara den inte ######s nå mer nu!!!!
STORT TACK FÖR DIN HJÄLP Staffanw!!!!!
elofu17: såg din post nu, löste sig. tack iaf!
Postad 12 November 2009 - 13:25
atroxa
-
atroxa
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Har inte hängt med på ett tag nu, men har uppdaterat firmware kontinuerligt.. Har bara en fråga som jag inte hittar svar på;
Kan man fortfarande inte spela en mapp med mp3 utan att behöva välja nästa låt. Med andra ord att den spelar en mapp från början till slut. Jag trodde att mitt val under inställningar "repetera alla" skulle lösa detta, man icke. Den spelar samma låt om och om igen. Och playlist vill man ju inte behöva göra jämt heller.. Nån som har koll?
Postad 12 November 2009 - 13:33
deenajs
-
deenajs
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har inte hängt med på ett tag nu, men har uppdaterat firmware kontinuerligt.. Har bara en fråga som jag inte hittar svar på;
Kan man fortfarande inte spela en mapp med mp3 utan att behöva välja nästa låt. Med andra ord att den spelar en mapp från början till slut. Jag trodde att mitt val under inställningar "repetera alla" skulle lösa detta, man icke. Den spelar samma låt om och om igen. Och playlist vill man ju inte behöva göra jämt heller.. Nån som har koll?
Detta har man så vitt jag vet kunnat göra så länge maskinen funnits. Tryck bara på "Play" istället för "Enter" när du startar låten. Kommer iofs alltid starta från första låten i mappen, men sen spelar den resten av innehåller automatiskt.
Redigerat av deenajs, 12 November 2009 - 13:34.
Postad 12 November 2009 - 13:40
atroxa
-
atroxa
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Detta har man så vitt jag vet kunnat göra så länge maskinen funnits. Tryck bara på "Play" istället för "Enter" när du startar låten. Kommer iofs alltid starta från första låten i mappen, men sen spelar den resten av innehåller automatiskt.
Tänkte precis lägga till det, men du var för snabb  Säg att jag har en mapp med 40 låtar och vill börja med den 30:e, blir det så jobbigt att trycka "play", sedan trycka "next" 29 ggr... Känns som det skulle vara lätt att fixa i en firmware att den spelar från vald låt, men, men.. :|
Postad 12 November 2009 - 14:27
deenajs
-
deenajs
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Tänkte precis lägga till det, men du var för snabb  Säg att jag har en mapp med 40 låtar och vill börja med den 30:e, blir det så jobbigt att trycka "play", sedan trycka "next" 29 ggr... Känns som det skulle vara lätt att fixa i en firmware att den spelar från vald låt, men, men.. :|
Ja, det är sant, det kan jag också störa mig på emellanåt...
Postad 13 November 2009 - 18:36
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Du ska naturligtvis skrolla till den låt du vill lyssna på och sen trycka playI ditt exempel börjar den då med nr30 och fortsätter sen med 31->40-1-> osv.....
Postad 14 November 2009 - 18:48
d00mo
-
d00mo
-
Användare
-
-
106 inlägg
Hej popcorn-vänner!
Min A-100 har helt plötsligt slutat spela upp DVD-rips (dvs hela dvd-skivor med menyer osv). Har alltid fungerat perfekt men nyligen slutade det funka. Den hänger sig så fort man föröker starta filmen och endast en svart bild visas. Måste dra ut och in strömsladden i det läget för att komma vidare. Jag delar ut filerna med smb från en server. Det fungerar fortfarande att köra enskilda VOB-filer från t.ex myiHome och filmerna går att starta från datorn. Testade att lägga över film på en extern hd och kopplade den via usb, blev exakt samma fel.
Har nyligen uppdaterat till den senaste firmwaren, men jag har bestämt för mig att kollat på film efter det.
Några tips?
Postad 15 November 2009 - 22:06
d00mo
-
d00mo
-
Användare
-
-
106 inlägg
Hej popcorn-vänner!
Min A-100 har helt plötsligt slutat spela upp DVD-rips (dvs hela dvd-skivor med menyer osv). Har alltid fungerat perfekt men nyligen slutade det funka. Den hänger sig så fort man föröker starta filmen och endast en svart bild visas. Måste dra ut och in strömsladden i det läget för att komma vidare. Jag delar ut filerna med smb från en server. Det fungerar fortfarande att köra enskilda VOB-filer från t.ex myiHome och filmerna går att starta från datorn. Testade att lägga över film på en extern hd och kopplade den via usb, blev exakt samma fel.
Har nyligen uppdaterat till den senaste firmwaren, men jag har bestämt för mig att kollat på film efter det.
Några tips?
Löste sig efter att jag döpt om min utdelade katalog och delat ut den på nytt...
Postad 23 November 2009 - 12:42
mickla
-
mickla
-
Rookie
-
5 inlägg
Min A-100 har fungerat bra. Helt plötsligt får den för sig att det inte går att kommunicera via nätverk. Kopplar jag in en laptop på samma lina fungerar den perfekt. A-100 säger att den har en ip adress som börjar på 169... alltså ingen kontakt. Lämnar då in den på garanti rep och får tillbaka den. Jag ominstallerar den och skriver i rätt domän namn. Innan jag ansluter tp kabel så kollar jag ip adress i A-100 och ingen anges - bra. Så fort jag ansluter tp kabel så får jag 169 adressen igen. Och ånyo kopplar jag in en laptop istället för A-100 så fungerar nätverket perfekt. Snart åker skiten ut
Postad 23 November 2009 - 22:35
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Min A-100 har fungerat bra. Helt plötsligt får den för sig att det inte går att kommunicera via nätverk. Kopplar jag in en laptop på samma lina fungerar den perfekt. A-100 säger att den har en ip adress som börjar på 169... alltså ingen kontakt. Lämnar då in den på garanti rep och får tillbaka den. Jag ominstallerar den och skriver i rätt domän namn. Innan jag ansluter tp kabel så kollar jag ip adress i A-100 och ingen anges - bra. Så fort jag ansluter tp kabel så får jag 169 adressen igen. Och ånyo kopplar jag in en laptop istället för A-100 så fungerar nätverket perfekt. Snart åker skiten ut
Vad har du som DHCP server ? Har du ändrat något där ? Har du provat men fast ip-adress ? Det kör jag med.
Postad 24 November 2009 - 19:22
mickla
-
mickla
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har en D-Link DI 524 som router med DHCP. Dock så har jag försökt med fast ip fast ingen kontakt med routern eller internet. Eftersom jag kan koppla in en laptop istället för min popcorn och det fungerar så bara måste tp linan vara ok. Jag har försökt med att byta tp kabel, korsat och rakt ingen skillnad. Jag har bytt ingång på routern utan resultat. Skall jag göra någon ändrad inställning i routern? Något protokoll som felar? Det enda jag har ställt in i routern är domän namn som nu är samma på alla datorer i gruppen samt vilket ip spann jag tillåter för DHCP.
Min popcorn fungerade med den gamla Jula inköpta routern, sedan bytte jag för att få trådlöst för min laptop. Observera popcorn går på kabel.
Postad 27 November 2009 - 21:14
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
ok,
titta om du har mac-address filtering påslagen i routern. Har du det så slå av det eller addera din PCH mac-address till listan.
Funkar det forfarande inte:
Testa med att koppla in den gamla Jula-routern igen och se om det fungerar.
Vad har du satt network-mask till i routern ? i PCH ?
Om du sätter
169.154.x.x är en adress som sätts när en DHCP adress inte kan fås av någon anledning.
Är du direktkopplad till routern ? Inte via t.ex. nätströmsadaptrar ?
Postad 28 November 2009 - 09:44
mickla
-
mickla
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har kopplat in min gamla Jula router och då fungerar min Popcorn igen. Knepigt. Måste vara någon mer inställning som måste göras i D-Linken. Network 192.168.0.1. Och samma domän.
Postad 28 November 2009 - 12:26
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Jag har kopplat in min gamla Jula router och då fungerar min Popcorn igen. Knepigt. Måste vara någon mer inställning som måste göras i D-Linken. Network 192.168.0.1. Och samma domän.
Svarar du på mina andra frågor ? Domän är inget som PCH använder, däremot arbetsgrupp om du ska dela ut filer med SMB. Om jag kör igång MAC-address filtering på min Belkin och inte har med PCH's macadress så får jag också 169.156.x.x som ip-adress.
Postad 28 November 2009 - 12:40
mickla
-
mickla
-
Rookie
-
5 inlägg
Okej samma arbetsgrupp då.
Ingen filtering på över huvudtaget i routern.
Jag har försökt med statisk ip men tyvärr stendött. Jag har även haft en IT-ingenjör (är väl titeln) här för felsökning utan resultat. Nu har jag även kontaktat D-Link för vidare support.
Ärligt, det är riktigt surt att behöva felsöka och fixa för att konsumentprodukter skall funka.
Postad 28 November 2009 - 13:35
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Vi vet att PCH och kabel fungerar, men att D-link routern inte fungerar med PCH men trådlöst mot PC'n. Jula routern fungerar mot PCH, men saknar trådlös förbindelse. Quick n' dirty: Använd båda d.v.s D-linken för trådlöst och Jula-routern för trådat. WAN - Modem - D-link (DHCP server) - Jula (DHCP cl och s)
| |
PC (trådlöst) PCH och PC (trådat) Se till att ha klientnätet på olika sub-nät d.v.s 182.168.0.x resp. 192.168.1.x Inte den snyggaste lösningen men får ditt när att fungera tills dess du får en lösning på D-linken.
Redigerat av staffanw, 28 November 2009 - 13:40.
Postad 29 November 2009 - 09:34
mickla
-
mickla
-
Rookie
-
5 inlägg
Nu funkar det. Felet? Jo Den gamla routern var mer förlåtande än den nya. En felaktigt utförd klämning av tp kontakt orsakade hela felet. Jag klämde om den och vips, nu funkar det perfekt!
Postad 29 November 2009 - 11:47
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Vad bra !
Det jag inte förstår är väl att du testat samma kabel fast med laptop och då fungerade det ?
Postad 05 December 2009 - 21:01
Unregisteredde25bffd
-
Unregisteredde25bffd
-
Amatör
-
-
59 inlägg
hur får man A100 att klara RAR-filer?
ska tydligen finnas nåt som heter Llink
Postad 06 December 2009 - 02:50
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
hur får man A100 att klara RAR-filer? ska tydligen finnas nåt som heter Llink
Llink är ett program som körs på en server och som packar upp rar-filer innan det streamar ut det på nätet. Kolla in Lundman.net för all information och nedladdning av Llink.
Postad 06 December 2009 - 12:31
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Jag har windows 7. Fungerade bra några veckor. Nu vägrar den att hitta mina shares, om jag inte lägger till dom manuellt med lösenord. Jag har markerat "Turn off password protected sharing". Fungerar ändå inte. Jag tycker det är skönt att kunna gå via network browsern. Någon som har några tips?
Postad 06 December 2009 - 20:23
Unregisteredde25bffd
-
Unregisteredde25bffd
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Llink är ett program som körs på en server och som packar upp rar-filer innan det streamar ut det på nätet. Kolla in Lundman.net för all information och nedladdning av Llink. 
aha oki så det tar tid innan filmen kommer igång dvs eller är den lika snabb som XBMC? är det nåt fel på senaste firmwaren? när den ska spela upp Video_TS så hänger hela boxen körde en nergradering och nu funkar det igen
Redigerat av Unregisteredde25bffd, 07 December 2009 - 00:11.
Postad 07 December 2009 - 08:39
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
aha oki så det tar tid innan filmen kommer igång dvs eller är den lika snabb som XBMC? ...
Kör den inte själv då jag inte har några rar-filer, men jag gissar att det startar ganska snabbt då den egentligen bara behöver packa upp den första filen och sen börja streama.
Postad 09 December 2009 - 10:59
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
ny PCH användare här - fick en a-100 "handed down" i släkten  Det är lite beroendeframkallande... så till den grad att jag köpte en onkyo 607 för att kunna få DTS ljud... hehe.
Hur som helst så har jag fått det mesta att funka, kör med llink. Men sedan igår så vill inte llink från datorn funka, direkt från NMT'n gåre fortfarande. Från datorn är det nu allmänt VÄLDIGT segt och när man sätter igång en rar-packad film så buffrar det länge sen svart, sen tillbaka till menyn - ibland får jag felmeddelandet at den inte kunde spela filen. Vet inte om det har att göra med segt nätverk, jag kan kolla detta snart då jag får en N-router i dagarna (pch'n är trådad till routern)
NU är det där inte så mkt info att gå på, men nån guru kan peka på ett par saker jag bör kolla på så skulle det vara tacksamt...
Postad 09 December 2009 - 11:20
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
ny PCH användare här - fick en a-100 "handed down" i släkten Det är lite beroendeframkallande... så till den grad att jag köpte en onkyo 607 för att kunna få DTS ljud... hehe.
Hur som helst så har jag fått det mesta att funka, kör med llink. Men sedan igår så vill inte llink från datorn funka, direkt från NMT'n gåre fortfarande. Från datorn är det nu allmänt VÄLDIGT segt och när man sätter igång en rar-packad film så buffrar det länge sen svart, sen tillbaka till menyn - ibland får jag felmeddelandet at den inte kunde spela filen. Vet inte om det har att göra med segt nätverk, jag kan kolla detta snart då jag får en N-router i dagarna (pch'n är trådad till routern)
NU är det där inte så mkt info att gå på, men nån guru kan peka på ett par saker jag bör kolla på så skulle det vara tacksamt...
Nu kör jag inte llink själv och inte med rar. Men har du testat rar-pack som funkade fint och fort tidigare? De flesta rar-arkiv är ju inte komprimerade utan bara "nerstoppade i lika stora rar-lådor"  De går ju alltid fort att börja kolla på. Medans vissa arkiv har de snålat och komprimerat allt så det tar mycket längre tid att packa upp skiten.
Postad 09 December 2009 - 11:27
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Nu kör jag inte llink själv och inte med rar. Men har du testat rar-pack som funkade fint och fort tidigare? De flesta rar-arkiv är ju inte komprimerade utan bara "nerstoppade i lika stora rar-lådor" De går ju alltid fort att börja kolla på. Medans vissa arkiv har de snålat och komprimerat allt så det tar mycket längre tid att packa upp skiten.
Hmm, rar-pack har jag inte hört talats om... Egentligen är det en bekvämlighetsfråga - dom filmerna jag kollar på är alltid packade (eller uppdelade som sagt  ) och skulle vara skönt att hoppa över uppackningssteget. Hur som helst så funkar det att kolla på packade filmer som ligger på den interna HDD'n, bara streamingen från datorn som inte funkar
Postad 14 December 2009 - 22:14
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Är det bara jag som får tillbringa en massa tid för att få igång skiten?
Kör en Lacie EDmini (som jag hade sjuka problem att få PCHn att funka med från början). Såhär ser det ut när jag ska kolla på film:
- I med strömsladden till PCH.... vänta..... ingen bild....
- Rycka strömsladden... sätta i den igen.....
- Repetera ovan 1-10ggr
- Nu är jag inne i popcorn. Styr in mig på Lacien..... väljer film... trycker OK/PLAY....
- "could not play" eller direkt ut i menyn igen.
- Starta om Lacie.....
- .... in i Lacie via PCH.... "could not play" igen....
- Rycka ström till PCH... i med ström.....Steg 1-2
- Ovan 1-10ggr....
- Nu är jag inne i popcorn. Styr mig in på Lacien via PCH.
- Väljer film, Play.... mmmhhhhh... aaaah..... äntligen!!!
Samma för er? Vad gör jag för fel?
Starta en filmjävel tar minst 10 min!! Kan ta hur ###### lång tid som helst! GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
Vem tillät syabas att släppa en sån buggig SKITPRODUKT!?!?!?!?!??????
(OBS att jag är mer än nöjd med skräpet när jag väl fått igång filmen!!!)
Postad 16 December 2009 - 01:12
kazman86
-
kazman86
-
Rookie
-
3 inlägg
Har läst sönder denna tråd och har inte fått någon lösning på mitt problem. Många verkar ha samma problem. Finns det en lösning på det eller?
1080p hackar när jag streamar
Testat diverse olika NMT program, UPnP, nätverk.
100mbit switch, cat6 kablar, defrag på datorn, senaste FW, stängt av brandvägg, testad korsad kabel direkt till dator.
1080p Fungerar bra via den interna disken men vill kunna streama direkt som produkten är byggd för. Så man tycker att det borde ha att göra med nätverk men kan inte komma på vad det skulle kunna vara!
Finns det någon som kan hjälpa mig eller står alla andra ut med att det hackar eller att en hårdisk konstant låter?
Hur har ni gjort? Hjälp mig
Tack
Postad 16 December 2009 - 16:46
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Har läst sönder denna tråd och har inte fått någon lösning på mitt problem. Många verkar ha samma problem. Finns det en lösning på det eller?
1080p hackar när jag streamar
Testat diverse olika NMT program, UPnP, nätverk.
100mbit switch, cat6 kablar, defrag på datorn, senaste FW, stängt av brandvägg, testad korsad kabel direkt till dator.
1080p Fungerar bra via den interna disken men vill kunna streama direkt som produkten är byggd för. Så man tycker att det borde ha att göra med nätverk men kan inte komma på vad det skulle kunna vara!
Finns det någon som kan hjälpa mig eller står alla andra ut med att det hackar eller att en hårdisk konstant låter?
Hur har ni gjort? Hjälp mig
Tack
Svara på min fråga så svarar jag på din ;-) Hur mycket hackar det? Jag streamar från en NAS via en D-link DIR 635, det hackar ingenting. Förr när jag streamade från datorn så var det småhack som man inte tänkte på om man inte tänkte på det, om du förstår. EDIT: Då streamade jag dessutom trådlöst! Märktes mest vid panoreringar eller andra jämna rörelser.
Redigerat av mafghan, 16 December 2009 - 17:19.
Postad 17 December 2009 - 00:02
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Svara på min fråga så svarar jag på din ;-)
Hur mycket hackar det?
Jag streamar från en NAS via en D-link DIR 635, det hackar ingenting. Förr när jag streamade från datorn så var det småhack som man inte tänkte på om man inte tänkte på det, om du förstår. EDIT: Då streamade jag dessutom trådlöst!
Märktes mest vid panoreringar eller andra jämna rörelser.
"Märktes mest vid panoreringar eller andra jämna rörelser." låter som att du inte ställt in den på att skicka ut 1080p@23.??? fps till tv:n
Postad 18 December 2009 - 09:39
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
"Märktes mest vid panoreringar eller andra jämna rörelser." låter som att du inte ställt in den på att skicka ut 1080p@23.??? fps till tv:n
Den står på auto, men på projen så hackar det inte. Ska testa med tvn igen. Vill nån vara vänlig att svara på om det är samma förfarande för er varje gång ni ska sätta på maskinen? Som jag skrev 4 inlägg upp?
Postad 18 December 2009 - 17:07
kazman86
-
kazman86
-
Rookie
-
3 inlägg
Svara på min fråga så svarar jag på din ;-)
Hur mycket hackar det?
Jag streamar från en NAS via en D-link DIR 635, det hackar ingenting. Förr när jag streamade från datorn så var det småhack som man inte tänkte på om man inte tänkte på det, om du förstår. EDIT: Då streamade jag dessutom trådlöst!
Märktes mest vid panoreringar eller andra jämna rörelser.
Det hackar alltid på 1080p filmer, hack så att ljudet försvinner och det kanske är 0,5fps/sek, detta händer dock efter en stund. Jag kör direkt till datorn inte igenom någon NAS. De sitter ihopkopplade genom en switch på 100mbit. mafghan sitter du på 1080 tv? Eller har du bara streamat 720?
Postad 18 December 2009 - 18:09
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Den står på auto, men på projen så hackar det inte. Ska testa med tvn igen.
Vill nån vara vänlig att svara på om det är samma förfarande för er varje gång ni ska sätta på maskinen? Som jag skrev 4 inlägg upp?
Jag har aldrig så mycket strul att starta min, händer kanske en gång av fem att den startat på något konstigt sätt som gör att jag inte kan spela upp några filmer alls, men då räcker det alltid med en omstart. Har fått för mig att det händer lättare att den inte riktigt vill om jag inte har igång tvn och förstärkaren innan jag slår på strömmen till poppen. Men är inte säker. Jag köpte billiga nätswtichar med fjärr som jag har både till poppen och BD-spelaren, så det är väldigt lätt att göra en kallstart när man kan rycka strömmen med en fjärr
Postad 19 December 2009 - 15:04
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
jag tycker inte att autoswitchfunktionen funkar till 100% så jag kör 1080p och 720p filmer ut till min 720p tv i 1080p/23.976 och då blir det ett fantasktiskt bildflyt. kan tillägga att min tv stödjer 24p vilket inte alla gör eller iaf gjorde. serier från usa kör jag i 720/1080p @60 och svensk tv i 720/1080@50 manuellt ställt.
kör med gbit nät och får starta om den några ggr i veckan annars står den igång 24/7 (använder den dagligen).
kör endast från utdelade mappar i nätverket och har lagt till dom mapparna jag använder bland dom 5 favoriterna man kan ha. har haft massa strul med att bläddra i nätverket. tror min XP datorn fuckar upp det och ibland hjälper det om en bärbar med vista är igång men har nu hittat ett sätt för mig som gör att jag tycker den funkar bra. kan hända att jag inte kommer åt dom fasta utdelningarna om datorn grejerna ligger på startats om men då är det bara att välja källa, få felmeddelandet.backa välja källa....osv 2-3ggr så kommer jag in i mappen.
hoppas det hjälper någon
Postad 19 December 2009 - 20:53
Unregistered468c32b1
-
Unregistered468c32b1
-
Användare
-
-
202 inlägg
Nån som kan rekomendera en IDE --> SATA adapter som fungerar med popcornhour a100?
MvH Jonas
Postad 20 December 2009 - 10:04
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Det hackar alltid på 1080p filmer, hack så att ljudet försvinner och det kanske är 0,5fps/sek, detta händer dock efter en stund. Jag kör direkt till datorn inte igenom någon NAS. De sitter ihopkopplade genom en switch på 100mbit. mafghan sitter du på 1080 tv? Eller har du bara streamat 720?
sitter på 720-tv. streamar allt.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|