* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 15 January 2008 - 20:48
Postad 15 January 2008 - 21:09
Tips om Streamande Video/Radio.
Läste denna tråd på¨networkmediatank.com och gjorde ett par tester.
Skapade en enkel fil och döpte den till audiovideo.html
La den på en usb sticka och när jag gick in på den valde jag alternativet längst till höger för att se filerna (fil browsing)
Sedan var det bar att klicka på filen och prova.
Audio fungerade bra och blev glatt överaskad att jag kunde sitta och titta/lyssna på MTV live via PCH.
Dock verkar det bara vara rtps:// streaming som fungerar bra och inte mms:// som de flesta radiokanaler/video kör med.
Här är iallfall filen om nån vill testa:<b>Audio</b><br> <a href="http://radio.hiof.no/nrk-mpetre-128" aod>NRK</a><br> <br> <br> <b>Video</b><br> <a href="rtsp://81.173.117.20/mtv_low_005" aod>MTV_Low</a><br> <a href="rtsp://quik4.impek.tv/brtv" aod>Board Riders Tv</a><br> <a href="rtsp://203.113.9.83/Encoder2" aod>Fashion TV</a><br> <a href="rtsp://85.214.87.175/thriller-tv" aod>Thriller Tv <i>(highQ)</i></a><br> <br> <b>Ej fungerande/laggigt</b><br> <a href="rtsp://tv1.lzu.edu.cn/discover" aod>Discovery</a><br>
Kul
Kikade lite på detta med, funderade på om det är värt att göra någon mall eller program för att generera upp
html-filer med lite info, länka in omslag, info och annat, samt länk till att launch film.
Någon som kikat på det, eller kanske det rent av finns lite olika lösningar?
- S
Postad 15 January 2008 - 21:16
Olssisco: testa med en annan kabel om du har möjlighet
Funkar tyvärr inte endå (ny kabel från kjell..), det fungerar hur bra som helst om jag tar coax ut från TV men inte från PCH
Postad 15 January 2008 - 21:24
Jag vet inte vad jag skall säga, det fungerar ju bra för alla andra.
Enda jag kan säga är att du måste försöka testa och verifiera kabel och inställningar på din stärkare.
Har du nån annan källa där du kan verifiera att din coax kabel verkligen fungerar?
Har du nån annan källa där du kan verifiera att den digitala ingång som du använder för PCH verkligen tar in ljudet och spelar upp det (typ en DVD spelare med samma coax kabel).
Exempel: kan du använda samma coax kabel på en annan spelare på samma stärkare och får ljud ut där så fungerar ju stärkaren och kabeln (behöver inte vara DTS, du skall få ljud ut från PCH ändå)
Om du kan verifiera ovanstående så kan det vara nått fel på din PCH. Det är det enda jag kan se som slutsats.
Sunekempe:
Sybas har publicerat hur man gör för att skapa "egna" sidor för ens media (typ skapa en .html fil med ett specielt namn i varje katalog där man har media som då laddas när man går ned i den katalogen och där man kan lägga in egna bilder osv)
Även Lundmans Llink program har numera stöd för xml baserade filer som kan användas för att skapa riktigt snygga gränssnitt.
http://www.lundman.n...index.php/Llink
Jag bad honom lägga in en "demo" av hur det skulle se ut vilket han gjort så man kan se hur det kommer kunna se ut som med exempel xml filer och allt.
Jag tittade igenom detta, men problemet är "scanna media och gissa namnet, söka på imdb och ladda ned data i xml format och skriva ned dem på rätt ställen i rätt fil på hårdisken samt hantera de fall du den får flera träffar eller det blev fel"
Om detta låter enkelt för dig så gör gärna ett försök.
Dock har ingen just nu gjort nått program som genererar detta (vad jag känner till) så den som tar fram detta först kommer få enorm cred och status av alla Sybas användare.
Vet att detta fanns på min xbmc där den försökte hitta filmen på imdb men det blev ofta fel och man var tvungen att skriva in och söka om ett par gånger på nästan varje film man hade.
Men slutresultatet var vrålsnyggt.
Det finns inget som säger att det inte klan bli lika snyggt via lundmans eller sybas produkter. Det är ju bara html
Postad 15 January 2008 - 21:39
Postad 15 January 2008 - 21:53
Sunekempe:
Sybas har publicerat hur man gör för att skapa "egna" sidor för ens media (typ skapa en .html fil med ett specielt namn i varje katalog där man har media som då laddas när man går ned i den katalogen och där man kan lägga in egna bilder osv)
/* snip */
Även Lundmans Llink program har numera stöd för xml baserade filer som kan användas för att skapa riktigt snygga gränssnitt.
http://www.lundman.n...index.php/Llink
Jag bad honom lägga in en "demo" av hur det skulle se ut vilket han gjort så man kan se hur det kommer kunna se ut som med exempel xml filer och allt.
/* snip */
Intressant, tack för info, det får jag kolla upp närmare. Du har inte koll på var denna Sybas info ligger? Kikade på sybas.com och popcornhour.com / networkedmediatank.com, men ser inget omedelbart, får scanna communityn där kanske.
Lundman har jag haft i åtanke ett tag, får ta en djupare titt på detta nu. Svårt att navigera på wiki-sidorna där, hittar mest binaries, source och en image på Llink, kanske ligger det mer i de kompressade filerna, får kolla där med.
Jag fundrade lite på att en enklare lösning att generera upp filer mm då jag arbetar med systemutveckling, men det är svårt med tid, särskilt om det skulle bli en lösning som utökas till mer än "privat" användning, men det är onekligen lockande.
Får kanske kolla av lite forum och communities bara så det inte redan finns initativ på något liknande.
- S
Postad 15 January 2008 - 22:08
När jag har kopplat in en ide hårddisk i popcornen så står den bara och startar om hela tiden,det är en samsung 160gb. Någon som vet vad som är fel.
Jag har ett annat problem, när jag ska titta på mkv filer så hackar bilden och ljudet nästan hela tiden. Jag har provat med myiHome och smb över nätverket+att jag har provat med en ny WD 500gb usb hårddisk det hackar ändå,någon som har samma problem eller en lösning till mina är jag mycket tacksam.
I övrigt funkar den perfekt.
Tacksam för svar.
Postad 15 January 2008 - 22:11
Olssisco med DTS problem: Ja det verkar ju rätt.
Jag vet inte vad jag skall säga, det fungerar ju bra för alla andra.
Enda jag kan säga är att du måste försöka testa och verifiera kabel och inställningar på din stärkare.
Har du nån annan källa där du kan verifiera att din coax kabel verkligen fungerar?
Har du nån annan källa där du kan verifiera att den digitala ingång som du använder för PCH verkligen tar in ljudet och spelar upp det (typ en DVD spelare med samma coax kabel).
Exempel: kan du använda samma coax kabel på en annan spelare på samma stärkare och får ljud ut där så fungerar ju stärkaren och kabeln (behöver inte vara DTS, du skall få ljud ut från PCH ändå)
Om du kan verifiera ovanstående så kan det vara nått fel på din PCH. Det är det enda jag kan se som slutsats.
Den fungerar om jag kopplar den från min tv eller från dvd-spelaren men helt dött från PCH tyvärr...
Postad 15 January 2008 - 22:12
jag försöker få ett grepp om maskinen och de olika protokollen
med myiHome som kör på http funkar streaming av bild bra men gränssnittet är ju lite trögt (jag kanske hoppas på för mkt)
om jag bara delar ut diskar eller mappar "som vanligt" i windows xp så når jag dom via smb....här funkar det fint att spela upp iso-filer (och omdöpta img) som dvder samt att visa 1080p
trots det är jag nyfiken på att testa NFS. mina datorkunskaper är hyfsade men ngn nätverkstekniker är jag inte precis...har sökt lite och hittar ingen info om hur jag skapar en NFS-share i WinXp (om jag har förstått det rätt är det ett UNIX protokoll. har ingen erfarenhet av UNIX)
min fråga är.....är det ngt för en vanlig dödlig att syssla med eller är det för komplicerat för en "vanlig användare"?
Postad 15 January 2008 - 22:14
Hämtat min PCH igår från INET GBG, blev besviken när jag testat den, vill gärna sälja till samma peng som jag betalat, om någon är intresserad. Kvitto och allt finns kvar, haft den i 24 timmar nu.
Postad 15 January 2008 - 22:25
http://www.networked...topic.php?t=120
Jag skall nog fan ta mig en extra titt
Postad 15 January 2008 - 22:29
vad har du för nätverk?Hej! Jag har ett par problem.
När jag har kopplat in en ide hårddisk i popcornen så står den bara och startar om hela tiden,det är en samsung 160gb. Någon som vet vad som är fel.
Jag har ett annat problem, när jag ska titta på mkv filer så hackar bilden och ljudet nästan hela tiden. Jag har provat med myiHome och smb över nätverket+att jag har provat med en ny WD 500gb usb hårddisk det hackar ändå,någon som har samma problem eller en lösning till mina är jag mycket tacksam.
Tacksam för svar.
jag hoppas det är en router med 100Mbit minst, annars måste du uppgradera.
Du kan inte köra HD över 10Mbit Ethernet.
De symptom du beskriver är klassiska för dålig kommunikation (den hackar för den får inte data tillräckligt snabbt till sig).
Prova med en annan kabel kanske?
Postad 15 January 2008 - 22:32
Din 1080i fråga. 1080i innebär ALLTID att signalen skickas varannan rad, dvs sammaflätningen sker alltid i TV:n... Rätt kul har man något riktigt tunngt så kan man jämföra hur det blir. Editman har gjort en enkel men väldigt bra kalibreringsskiva, den innehåller riktigt tunga filer gällande just Deinterlacing. (Editman finns på forumet, bara att söka!)
MatteVTR:
Folk i allmänhet, denna vecka kommer jag vara på mässa (Automässan) hela veckan, så jag kommer inte vara hyperaktiv, bara normal...
Tjarå!
Postad 15 January 2008 - 22:40
Postad 15 January 2008 - 22:42
Ladda ner SFU på microsoft.com/downloads (ca 218MB), installera NFS-server, inte clienten. Finns en bra tutorial här:hej
jag försöker få ett grepp om maskinen och de olika protokollen
med myiHome som kör på http funkar streaming av bild bra men gränssnittet är ju lite trögt (jag kanske hoppas på för mkt)
om jag bara delar ut diskar eller mappar "som vanligt" i windows xp så når jag dom via smb....här funkar det fint att spela upp iso-filer (och omdöpta img) som dvder samt att visa 1080p
trots det är jag nyfiken på att testa NFS. mina datorkunskaper är hyfsade men ngn nätverkstekniker är jag inte precis...har sökt lite och hittar ingen info om hur jag skapar en NFS-share i WinXp (om jag har förstått det rätt är det ett UNIX protokoll. har ingen erfarenhet av UNIX)
min fråga är.....är det ngt för en vanlig dödlig att syssla med eller är det för komplicerat för en "vanlig användare"?
http://www.pixelmagi...read.php?t=1784
//Peter
Postad 15 January 2008 - 23:14
Kan vara ett bra tips för alla: Det verkar som om Windows XPs brandvägg inte gillar att man kör LLink, Myihome över huvudtaget.
För det första LLink hittas direkt i "mediasources" och jag kan browsa i mapparna utan problem nu (kunde inte bläddra i vissa mappar, men efter att ha kastat runt allt till en ny mapp verkar allt fungera). Däremot fungerar bara ca var 4 film jag testar att spela. Man hinner skymta "buffering-skylten" sen hoppar den tillbaka till Llink-menyn. Mycket märkligt. Ska felsöka lite mer imorgon, men verkar vara samma problem från 2 olika datorer. Har testat 3 olika verisioner av Llink på detta. Verkar dock mest vara MKV filer som problemet är på, även om någon enstaka AVI fil har haft samma fel.
Kör då istället Myihome som fungerar klockrent (äter alla de filerna som inte startar med Llink), sånär som på en detalj. Det hittas inte automatiskt av spelaren under "media sources". Jag har dock lyckats kringå detta genom att lägga till en egen länk under "webservices"...
På det hela taget är jag hitills väldigt nöjd. Lite småsaker som jag hoppas fixas men det verkar ju helt klart som om Sybas jobbar med både det ena och det andra.
Kan även tillägga att det för min del fungerar klockrent med en Coax-Toslinkconverter från kjell & co ( http://www.kjell.com...6860000,6890000 ) & en "budgetkabel" ( http://www.kjell.com...510000,13960000 )
En funktion jag skulle vilja ha, är en liten "minibrandvägg" i PCH som bara tillåter connections från MAC-adresser man tillåter. Det borde väl gå att ordna, vad tror ni?
Förövrigt klarar min tv både 1080i & 720p. Vilket är egentligen "bäst" att köra på? 90% av all HD jag ser / kommer se är 720p...
Redigerat av Alarma, 15 January 2008 - 23:22.
Postad 15 January 2008 - 23:23
en kort fråga bara... är PCHn Mac kompatibel?
går att dela ut filer på macen, finns program på deras hemsida som fungerar bra.
Postad 16 January 2008 - 05:25
Kabel? Jag pluggar in den direkt i popcornen.
vad har du för nätverk?Hej! Jag har ett par problem.
Tacksam för svar.
De symptom du beskriver är klassiska för dålig kommunikation (den hackar för den får inte data tillräckligt snabbt till sig).
Jag kör över 100mbit.
Redigerat av Unregistered3a41c294, 16 January 2008 - 05:25.
Postad 16 January 2008 - 07:56
Till salu
Hämtat min PCH igår från INET GBG, blev besviken när jag testat den, vill gärna sälja till samma peng som jag betalat, om någon är intresserad. Kvitto och allt finns kvar, haft den i 24 timmar nu.
Du kan ju lämna tillbaks den, du har ju minst 7 dagars öppet köp.
Postad 16 January 2008 - 07:58
Tack erlis för svaret! Men asså... hur gör man för att köra http, är myihome httpbaserat?
Ja, både myIhome och LLink av lundman är http baserade.
Ja, det går att köra protokoll parallellt, du kan mao dela ut samma mappar i windows (SMB) och i llink/myihome. För att få allt funka (i dagsläget funkar inte iso/img över http och du får för dålig prestanda från SMB för att hantera HD mtrl).
Postad 16 January 2008 - 08:19
Jag installerade myihome igår och testkörde några minuter på en fil med 1080p/DTS 1536kbit och det funkade perfekt både på långsamma och snabba scener (men jag hann inte testa nåt mycket eftersom jag jobbade över hela kvällen). Väldigt skoj, är väldigt nöjd med poppenTack erlis för svaret! Men asså... hur gör man för att köra http, är myihome httpbaserat?
Ja, både myIhome och LLink av lundman är http baserade.
Ja, det går att köra protokoll parallellt, du kan mao dela ut samma mappar i windows (SMB) och i llink/myihome. För att få allt funka (i dagsläget funkar inte iso/img över http och du får för dålig prestanda från SMB för att hantera HD mtrl).
Det med att köra protokoll parallellt var ju kanon också (med tanke på iso), smb låg kvar och myihome lades till utan att jag behövde göra några inställningar, smidigt.
Sen finns Azureus där också, är det den inbyggda torrenten som man kommer åt där eller?
Postad 16 January 2008 - 08:39
Jag kör en sån konverter från Kjell Co eftersom jag också bara har optisk in på min reciever. Kör iof från en HTPC och inte från en PCH, men konvertern fungerar klockrent!Upptäckte just den här apparaten, jag tror jag är kär! Verkar väldigt bra och prisvärd. Har en liten fråga dock, förstärkaren jag har har bara optisk ingång (toslink) kommer en coax->toslink converterar fungera med apparaten (art.nr 37215 på www.kjell.com)? Det kanske inte spelar någon roll vilken apparat den är kopplad till över huvud taget i och för sig...
Postad 16 January 2008 - 09:28
Till salu
Nja... öppet köp, mot obruten förpackning!
Postad 16 January 2008 - 09:28
Jag kör över 100mbit.
Kabel? Jag pluggar in den direkt i popcornen.vad har du för nätverk?Hej! Jag har ett par problem.
Tacksam för svar.
Jag kör över 100mbit.
Min hackade också när jag körde MyiHome men såg här eller i något annat forum att det blev bättre om man satte fast ip i PCH. Testade igår och vilken jäkla skillnad.
Så rådet är att testa fast ip..
Postad 16 January 2008 - 09:39
Förövrigt klarar min tv både 1080i & 720p. Vilket är egentligen "bäst" att köra på? 90% av all HD jag ser / kommer se är 720p...
1080i och 720p är samma sak!
1080(interlaced) och är bredden på ditt 16:9 format. och 720(progressive scan) är höjden på ditt 16:9 format... om du däremot kör 1080p så har du i sin tur 1920i (antal pixlar på bredden).
Rätta mig om jag har fel... men så är jag lärd iaf.
(bra att läsa: http://en.wikipedia.org/wiki/1080i)
Redigerat av simonsimonsson, 16 January 2008 - 09:43.
Postad 16 January 2008 - 09:52
1080i och 720p är samma sak!.... Det är lite som att fråga om skillnaden på Diametern och Radien x 2, olika namn på samma sak.
1080(interlaced) och är bredden på ditt 16:9 format. och 720(progressive scan) är höjden på ditt 16:9 format... om du däremot kör 1080p så har du i sin tur 1920i (antal pixlar på bredden).
Du har fel. 1080i är 1920x1080 och den visar halva bilden varje frame. 720p är 1280x720 och ritar hela bilden varje frame. På en TV med bra deinterlacing är det mycket svårt att se skillnad på 1080p och 1080i.
Redigerat av Unregistereddc471864, 16 January 2008 - 09:52.
Postad 16 January 2008 - 09:55
1080i och 720p är samma sak!.... Det är lite som att fråga om skillnaden på Diametern och Radien x 2, olika namn på samma sak.
EH.. nej.
1080i betyder att man skickar två frames på raken för varannan linje.. (framerate för 1080i är alltså dubbelt så hög som 1080p) slutgiltliga upplösning på 1080i är alltså 1920x1080 (fast det kräver två frames för att uppfylla)
720p är 1280x720 progressiva bildrutor. framerate är hälften av dess interlaced motsvarighet (dock finns det ingen 720i definierad i standarden)
1080i och 720p har inget med bredden att göra!
1080i@60 motsvarar 1080p@30 ...
med vissa smarta deinterlacing metoder kan man _nästan_ återskapa en ren 1080p signal av en 1080i.
siffrorna definierar BARA antal linjer.
mvh // OwL
Postad 16 January 2008 - 10:03
HDTV 1080i
1080i är benämningen på en interlaced HDTV-signal i 16:9-format med 1920x1080 pixlars upplösning.
720p kontra 1080i
1080i har alltså ännu högre upplösning än 720p men signalen är interlaced istället för progressiv. Vilken av de två olika HDTV-signalerna som är bäst tvistas det om, men enkelt uttryckt kan man säga att 720p lämpar sig bäst för bilder med mycket rörelse (eftersom en progressiv signal är "lika skarp" vid rörelser som vid stillbilder) medan 1080i lämpar sig bäst för bilder med mindre rörelse (eftersom en interlaced signal i regel "blir mindre skarp" när bilden rör sig).
Så .. JA jag hade fel!
Postad 16 January 2008 - 10:32
Redigerat av lamm, 16 January 2008 - 10:32.
Postad 16 January 2008 - 11:08
Till salu
Du har 14dagars ångerrätt, sak samma om varan är öppnad eller inte. Sålänge du inte har några ytliga skador på produkten - sen är det upp till firman att packa om.
Bara att lämna tillbaka och säga att du missnöjd med produkten.
Postad 16 January 2008 - 12:55
Nej den kan inte skita pengar
Nej den kan inte trolla med knäna
Min är verifierat paj nu och min nya kommer den 8e februari från Dustin.
Fasen, vill ha nu
Postad 16 January 2008 - 12:59
Du har 14dagars ångerrätt, sak samma om varan är öppnad eller inte. Sålänge du inte har några ytliga skador på produkten - sen är det upp till firman att packa om.
Det gäller ju endast vid distansköp, och som jag fattat det så hämtade han själv popcornhourn i butiken.
Postad 16 January 2008 - 15:23
Enligt NMT forumet ska det släppas i slutet av nästa vecka förutsatt att inga stora problem dyker upp i BETA versionen.Nån som vet när nästa firmware kommer? Slipper man prova uppdatera varje dag.
http://www.networked...i...03&start=60
Postad 16 January 2008 - 15:34
Till salu
Enligt distansavtalslagen ja!... men killen hade väll köpt den på Inet i GBG?
Postad 16 January 2008 - 15:57
Hej,Jag bad honom lägga in en "demo" av hur det skulle se ut vilket han gjort så man kan se hur det kommer kunna se ut som med exempel xml filer och allt.
Jag tittade igenom detta, men problemet är "scanna media och gissa namnet, söka på imdb och ladda ned data i xml format och skriva ned dem på rätt ställen i rätt fil på hårdisken samt hantera de fall du den får flera träffar eller det blev fel"
Om detta låter enkelt för dig så gör gärna ett försök.
jag har ingen Popcorn (än) men är nyfiken på den.
För Tvix:en finns ett program som automagiskt hämtar cover-bild o beskrivning från Amazon.com, och sedan genererar en bakgrundsbild till tvixen. (Den har ju inget HTML) Kanske du kunde tussa ihop Lundman med denne Guy Kuo, så kanske han kan få reda på lite trix för hämtandet...
http://www.avsforum....ad.php?t=951350
Bara en idé...
/J
Postad 16 January 2008 - 18:29
Bra tips !För Tvix:en finns ett program som automagiskt hämtar cover-bild o beskrivning från Amazon.com, och sedan genererar en bakgrundsbild till tvixen. (Den har ju inget HTML) Kanske du kunde tussa ihop Lundman med denne Guy Kuo, så kanske han kan få reda på lite trix för hämtandet...
http://www.avsforum....ad.php?t=951350
Bara en idé...
/J
Denna app har faktiskt liknande funktioner som jag 'visualiserat i huvudet' för en sådan applikation för HTML-filer.
Skall kolla med dem om de inte kunde tänka sig att generera HTML-output med.
- S
Postad 16 January 2008 - 18:52
Läste att man skulle sätta fast IP adress men det hjälpte mig tyvärr inte, någon som har något mer tips?
Kikar jag i statusen på nasen så kommer den bara upp i ca 3-4Mbit, inte så mycket. tar jag och kopplar upp mig med min mac via nfs så kommer jag upp i ca 70Mbit och då är det trådlöst.
Postad 16 January 2008 - 19:07
Bra tips !
Denna app har faktiskt liknande funktioner som jag 'visualiserat i huvudet' för en sådan applikation för HTML-filer.
Skall kolla med dem om de inte kunde tänka sig att generera HTML-output med.
- S
Jag ger dig samma svar här som på avsforum:
http://www.antp.be/s...e/moviecatalog/
kan hämta film-data och generera HTML.
Denna också förresten:
http://xmm.sourceforge.net/
De har olika fördelar....
/J
Postad 16 January 2008 - 19:36
Har kopplat upp mig med NFS mot min NAS, men problemet är att HD filmer laggar som bara den.
Läste att man skulle sätta fast IP adress men det hjälpte mig tyvärr inte, någon som har något mer tips?
Kikar jag i statusen på nasen så kommer den bara upp i ca 3-4Mbit, inte så mycket. tar jag och kopplar upp mig med min mac via nfs så kommer jag upp i ca 70Mbit och då är det trådlöst.
70mbit trådlöst?!
no way jose.
Postad 16 January 2008 - 19:38
"Har kopplat upp mig med NFS mot min NAS, men problemet är att HD filmer laggar som bara den.
70mbit trådlöst?!
no way jose.
Offtopic
Macbook 802.11n,70mbit är ungefär vad jag maxar ut med det, när jag har routern ganska nära. Dlink DIR-655.
"
Postad 16 January 2008 - 19:53
Till salu
Alla åsikter än intressanta, du har inte lust att utveckla lite mer?
Vad hade du för förväntningar, och vad var det som gjorde dig besviken?
Postad 16 January 2008 - 20:20
You can download the application binary onto a USB thumbdrive and use that as the
installation source. If you do not have the files to install the NMT applications available, you
can opt to install the apps directly from the internet. Please make sure you have a internet
connection available and that the NMT is connected to it." har laddat hem den senaste FW och instalerat den men det verkar inte som att den är den dom snakar om?
Skulle vilja få igång min HDD så snart som möjligt, jag måste få dom nödvändiga sakerna på en usb sticka.
Ni som har en intern HDD för gärna skriva en liten snabb guide om hur man gör
Tack på förhand
Postad 16 January 2008 - 20:20
Har kopplat upp mig med NFS mot min NAS, men problemet är att HD filmer laggar som bara den.
Kolla om ditt NAS stödjer version 3 av NFS, som bland annat hanterar stora filer bättre.
För övrigt har jag en vän som körde med samma Dlink som dig, han hade stora problem med den. När han bytte tillbaka till den gamla 10/100 funkade det utmärkt igen. Om du råkar ha en annan router/switch så testa och byta och se vad du får för prestanda.
Redigerat av dc11ab, 16 January 2008 - 20:22.
Postad 16 January 2008 - 21:01
Kolla om ditt NAS stödjer version 3 av NFS, som bland annat hanterar stora filer bättre.
För övrigt har jag en vän som körde med samma Dlink som dig, han hade stora problem med den. När han bytte tillbaka till den gamla 10/100 funkade det utmärkt igen. Om du råkar ha en annan router/switch så testa och byta och se vad du får för prestanda.
Tack för tipsen, försökt hitta vilken version av nfs min NAS har men hittade inte det, är en FREENAS .
Testade en annan switch men fick samma resultat, dock är det en 10/100/1000 switch.
jag får väl köra med smb så länge tills antingen freenas eller PCH löser problemet eller någon kommer på en lösning.
Postad 16 January 2008 - 21:16
Nån som vet var man kan ladda ner det dom snackar om i NMT Quick start guide "4) Step through the NMT wizard to partition, format and install NMT applications on the HDD.
You can download the application binary onto a USB thumbdrive and use that as the
installation source. If you do not have the files to install the NMT applications available, you
can opt to install the apps directly from the internet. Please make sure you have a internet
connection available and that the NMT is connected to it." har laddat hem den senaste FW och instalerat den men det verkar inte som att den är den dom snakar om?
Skulle vilja få igång min HDD så snart som möjligt, jag måste få dom nödvändiga sakerna på en usb sticka.
Ni som har en intern HDD för gärna skriva en liten snabb guide om hur man gör.
Tack på förhand
Du behöver ingen USB sticka, du får ett val hur du vill installera USB eller Online och online fungerar alldeles utmärkt
Postad 16 January 2008 - 21:28
Så det skulle verkligen vara bra om man kunde får det på en USB sticka istället för att borra en massa onödiga hål i huset.
Edit: nån som kan länka till (drivrutiner?) så att man kan installera HDD med hjälp av usb sticka?
Redigerat av Unregistered38381, 17 January 2008 - 04:28.
Postad 16 January 2008 - 22:17
/Clas
Postad 16 January 2008 - 22:50
Läste dock ett test för ett tag sedan, ett någerlunda vettigt för en gångs skull, i en svensk tidning (minns ej vilken, idg anhängare tror jag, att den testgrupp de hade plockat ut såg ytterst liten skillnad på 1080p och 720p. Båda dessa formaten nådde upp till en sån kvalitetsnivå att den första felande länken inte längre berodde på upplösningen. Det var främst om man satt ytterst nära tvn (vi pratar max 2 m) som folk egentligen kunde se skillnad på 720 och 1080...kan ju vara bra att veta. Att man sen är en prylbög och ska ha de senaste (1080p) är ju en annan sak. Vem har sagt att förnuft går först?
Postad 17 January 2008 - 01:33
Precis som bla radiozo säger. Hela rantafejen med interlace kontra progressivt drog igång när folk upplevde de nya progressiva sändningarna som hackiga och släpande i framförallt sportsändingar. Detta skedde ju pga att du hade en sämre framerate än med interlace, fast du hade samtidigt en "bättre bild" då du fick hela bilden på samma gång, inte i 2 stötar a halva bilden per gång. Det som är lika med 1080i och 720p är att bandbredden är något sånär densamma. Det är vid 1080p allt börjar säcka samman.
Läste dock ett test för ett tag sedan, ett någerlunda vettigt för en gångs skull, i en svensk tidning (minns ej vilken, idg anhängare tror jag, att den testgrupp de hade plockat ut såg ytterst liten skillnad på 1080p och 720p. Båda dessa formaten nådde upp till en sån kvalitetsnivå att den första felande länken inte längre berodde på upplösningen. Det var främst om man satt ytterst nära tvn (vi pratar max 2 m) som folk egentligen kunde se skillnad på 720 och 1080...kan ju vara bra att veta. Att man sen är en prylbög och ska ha de senaste (1080p) är ju en annan sak. Vem har sagt att förnuft går först?
Håller med... nästan. På min TV som har 1024x768 ser allt från 720p superbra ut och även riktigt bra DVD ser nästan lika bra ut. Kör jag 100 tum på projjen däremot, då har det en väldigt mycket större betydelse med 1080.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
159 filmer
14 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?