* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 25 January 2008 - 13:54
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Tjena!!
Ny Beta-firmware! (Lugn, snart kommer en skarp!!). Faller denna väl ut kommer den bli den nästa officiella!!
Firmware release notes:
01-15-080123-14-POP-402
1. NMT apps no update, still 00-15-080116-14-POP-402
2. Fixed IR no response after key held for too long during playback
3. Fixed memory leak when long play slideshow
4. Enabled BT start/stop function (BT stop needs couple secondsto happen)
5. Fixed Picasa black screen issue (due to slow downloading)
6. Fixed BT pages using SD background in HD mode
7. MKV TimeSeek first implementation
8. Auto-login fixes
9. Fixed video cannot playback after audio with slideshow, frommyiHome and myiHomeLite
10. Volume max 1dB at 50, 0dB at 49
Härligt, första med MKV-tidssök!!
Postad 25 January 2008 - 14:02
gvs
-
gvs
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En liten fundering till...
Om jag har fattat det rätt så kör den här trevliga lilla burken någon Linux variant. Finns det, eller går det hyffsat lätt, att ha en webbserver rullande på den, så man slipper det på sin vanliga dator? Förutsätter ju givetvis att man har en intern hdd i den...
Postad 25 January 2008 - 14:14
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
En liten fundering till... Om jag har fattat det rätt så kör den här trevliga lilla burken någon Linux variant. Finns det, eller går det hyffsat lätt, att ha en webbserver rullande på den, så man slipper det på sin vanliga dator? Förutsätter ju givetvis att man har en intern hdd i den...
Idag finns inget officiellt stöd för det. Det är tal om att erbjuda allmänheten ett ramverk för "User Applications" i framtiden, men inte mycket är beskrivet kring det. Däremot finns det hack så man själv kan gå in och ändra efter eget bevåg, men då har man inga som helst garantier och man bör.... och man ska veta vad man håller på med. Du bör inte heller tänka på någon fetare tillämpning. Den server som finns default är troligen rätt strippad (men kör bl a PHP). Om du har meckat med en äldre Dreambox eller ett mindre NAS så förstår du vad jag menar. Kolla specs för minne mm på popcornhour.com.
Postad 25 January 2008 - 14:20
gvs
-
gvs
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En liten fundering till... Om jag har fattat det rätt så kör den här trevliga lilla burken någon Linux variant. Finns det, eller går det hyffsat lätt, att ha en webbserver rullande på den, så man slipper det på sin vanliga dator? Förutsätter ju givetvis att man har en intern hdd i den...
Idag finns inget officiellt stöd för det. Det är tal om att erbjuda allmänheten ett ramverk för "User Applications" i framtiden, men inte mycket är beskrivet kring det.
Däremot finns det hack så man själv kan gå in och ändra efter eget bevåg, men då har man inga som helst garantier och man bör.... och man ska veta vad man håller på med.
Du bör inte heller tänka på någon fetare tillämpning. Den server som finns default är troligen rätt strippad (men kör bl a PHP). Om du har meckat med en äldre Dreambox eller ett mindre NAS så förstår du vad jag menar. Kolla specs för minne mm på popcornhour.com.
Jag jobbar med liknande pryttlar så koll har jag. Vet dock av erfarenhet att i bland går det ju helt fel i alla fall :/ Frågan är då. Går det att köra en Factory reset eller ladda ny mjukvara om man lyckas sabba den helt? Det jag är ute efter är egentligen bara en väldigt basic http som kan visa bilder som jag länkar in på olika forum. En till grej: Om jag sätter i en HDD som redan är ext3-formaterad, vad händer med den? kommer den att läsas som den är eller formateras den om?
Redigerat av gvs, 25 January 2008 - 14:49.
Postad 25 January 2008 - 14:24
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Tjena!!
Ny Beta-firmware! (Lugn, snart kommer en skarp!!). Faller denna väl ut kommer den bli den nästa officiella!!
Firmware release notes:
01-15-080123-14-POP-402
1. NMT apps no update, still 00-15-080116-14-POP-402 2. Fixed IR no response after key held for too long during playback 3. Fixed memory leak when long play slideshow 4. Enabled BT start/stop function (BT stop needs couple secondsto happen) 5. Fixed Picasa black screen issue (due to slow downloading) 6. Fixed BT pages using SD background in HD mode 7. MKV TimeSeek first implementation 8. Auto-login fixes 9. Fixed video cannot playback after audio with slideshow, frommyiHome and myiHomeLite 10. Volume max 1dB at 50, 0dB at 49
Härligt, första med MKV-tidssök!!

Skulle det inte komma en skarp i slutet på denna vecka? Stämmer det att de inte har fixat texten så att både svart och vitt kommer samtidigt på HD-filmer?
Postad 25 January 2008 - 14:31
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Foxn:Som jag skrev, så kommer denna bli Officiell om inget oförutsett inträffar. Egentligen finns det väl inget exakt lovat i release-tid, men vi har gissat på slutet januari. En viss fördröjning (3-7 dar typ) tror jag vi får leva med, kommer vissa buggar fram så är det viktigt att dessa hittas snabbt! Hittills tycker jag Syabas skött sig tämligen exemplariskt!
Postad 25 January 2008 - 14:59
Kalle Andersson
-
Kalle Andersson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag kör min PCH tillsammans med en gammal hederlig tjock-tv. Men det känns lite begränsande så jag är halvt-om-halvt på jakt efter en platt-tv.
Tack för alla svar på min fråga! Det är mycket med de tekniska här =) Jag lämnar Plasma vs LCD vs projektor diskussionen, den hör hemma nånannanstans. Kan bara säga att personligen tycker jag alla tre är bra. Men förstår jag er rätt med att vilken TV som helst tillverkad senaste året funkar klockrent med PCHn ? Det ärj u en del tjafs om frekvenser och tv-lägen osv osv.
Postad 25 January 2008 - 15:02
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Går det att köra en Factory reset eller ladda ny mjukvara om man lyckas sabba den helt? Det jag är ute efter är egentligen bara en väldigt basic http som kan visa bilder som jag länkar in på olika forum.
Det finns tydligen ett sätt att ladda på gammal firmware, finns info på NMT's forum alt. wiki, gör dig säker på den punkten innan du går vidare. Den andra punkten, om att visa bilder till wan, kan bli komplicerad utan hack men kanske möjlig. I teorin skulle du kunna skapa en playlist-htmlfil som ligger på intern hdd eller mountad usb (disk alt. pinne), men det skulle fortfarande kräva extern accessrättighet som inte är satt default, möjligen genom att fulköra php-script. "Hello World"-exempel från NMTs forum: http://popcorn:8088/stream/file=/share/Scripts/filetest.php?cmd=echo Hello world
The PHP script is sending a shell command "echo Hello world" to the OS.
(detta kan bli brutet i kommande firmwarereleaser, det är ett säkerhetshål IMHO) Som sagt, sök på NMTs forum för mer info, och få lite inspiration här: http://www.networked...c.php?p=647#647Jag kan inte ge dig mer info då jag varken installerat hdd eller hackat min PCH ...än
Postad 25 January 2008 - 15:04
ijahman
-
ijahman
-
Användare
-
-
199 inlägg
Jag kör min PCH tillsammans med en gammal hederlig tjock-tv. Men det känns lite begränsande så jag är halvt-om-halvt på jakt efter en platt-tv.
Tack för alla svar på min fråga! Det är mycket med de tekniska här =) Jag lämnar Plasma vs LCD vs projektor diskussionen, den hör hemma nånannanstans. Kan bara säga att personligen tycker jag alla tre är bra.
Men förstår jag er rätt med att vilken TV som helst tillverkad senaste året funkar klockrent med PCHn ? Det ärj u en del tjafs om frekvenser och tv-lägen osv osv.
Det spelar nog ingen större roll vad du väljer men med plasma så kan du komma att få problem med overscan. Jag rättade till det på min px70 i service menyn.
Postad 25 January 2008 - 16:17
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Tack för svaret dc11 (nice med UPNP).
Vad jag menar är, kan jag klara mig med en ps3 bara? Eller finns det saker PS3 inte stödjer som PCH stödjer vad det gäller mediauppspelning
Summering: OM jag köper en PS3, behöver jag då min PCH (jag kan ju ancända den som NAS och UPNP server så jag får användning för den, men kan jag använda ps3'an som mediaspelare och ersätta PCH med ps3?)
Detta är INTE en klagning på PCH som är grym. Men jag orkar inte lära min flickvän använda 2 mediespelare så antingen blir det PS3'an eller PCH'n 
ja om du struntar i rippade ts/x264 .mkv, etc. så klarar du dig med en ps3, vill du se rippad film i hd blir det värre...
Att byta container från mkv till avi går relativt enkelt men PS3ans stora nackdel är att den INTE klarat subtitles (typ srt/sub). Skulle inte förvåna mig dock om inte detta kommer snart....
Jomen kanske inte så kul att redigera varenda rulle man plockar 
Inte kul o packa upp heller..... TVERSITY o PS3 är ju åxå ett alternativ, men fortfarande så är subtitles en showstopper.
Begriper inte ditt resonemang jag, dona extra i onödan för varenda relle är inte kul alls, såvida man inte älskar mecket mer än att glo på filmerna, resonemanget med uppackningen håller inte...det är liksom ett måste, iaf för tillfället...
Postad 25 January 2008 - 17:29
svenstorp
-
svenstorp
-
Rookie
-
3 inlägg
Har en fråga angående ljudet. Klarar popcorn både dolby och dts?
Postad 25 January 2008 - 17:30
zappee
-
zappee
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Någon som vet om den finns i lager någonstans i sverige?
hört talas om prisjakt?
Postad 25 January 2008 - 17:44
Tabasco
-
Tabasco
-
Amatör
-
-
72 inlägg
MKV TimeSeek intryck!Det fungerar bra!! Tryck på 1-9 och den hoppar till 10%-90% av filmen Tryck höger-vänster knapparna och du kan hoppa fram eller tillbaka i steg om 30sek. När du initierar TimeSeek så blir bilden svart, och det tar en 5-7 sekunder innan bilden kommer fram igen. Men ljudet och bilden var synkad och allting verkar fungera alldeles perfekt! Så, nu är den sista stora grejen fixad för PCH!Nu är det bar att börja njuta och invänta att alla mindre detaljer fixas och att de putsar till det. PS! Hoppas de släpper en ny officiell FW release så alla får subtitles och timeseek på mkv. Update:1 komfimerad (smärre) bugg hittad i Time seek för mkv. Varje gång du hopapr så verkar den starta med "standard" inställningen för Ljud och Subtitles. Så om du valt Svensk subtitle eller Svenskt ljud så kommer den att återställa den till "standard inställningen" (typ engelska) efter att den börjar spela videon igen.
Redigerat av Tabasco, 25 January 2008 - 17:59.
Postad 25 January 2008 - 17:50
Tabasco
-
Tabasco
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Har en fråga angående ljudet. Klarar popcorn både dolby och dts?
Svar: JA och Nej PCH kan konvertera AC3 (Dolby Digital) till 2-kanals ljud för TV, men den kan INTE konvertera DTS till 2-kanals ljud för TV (dyr licens). Dock så stödjer den ju bägge dessa format hur bra som helst genom att skicka ut signalerna rått ("raw") på den digitala coax utgången, som du då skickar in i din receiver som ju har stöd för bägge dessa. Så JA, du har fullt digitalt 5.1 ljud via AC3/DD och DTS med PCH men du måste ha en extern förstärkare för att kunna höra dessa i 5.1 och för att få DTS ljudet (du kan få AC3 i 2-kanals stereo utan förstärkare).
Redigerat av Tabasco, 25 January 2008 - 17:53.
Postad 25 January 2008 - 17:56
fredriko
-
fredriko
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
en snabb fråga!
skickar den ut bild på hdmi och komponent utgångarna samtidigt? eller ändrar man i interface't vilken som ska användas?
.. tänkte koppla komponent till tv'n och hdmi till proj så slipper man problemet med att byta sladd fram o tbax som aldrig händer ändå
Postad 25 January 2008 - 18:35
Unregistered00b32263
-
Unregistered00b32263
-
Användare
-
-
201 inlägg
Jaha då kan inte popcorn ladda upp min usb hhd längre verkar det som. Har funkat perfekt sen jag skaffade den med den senaste firmwaren. Nu när jag kopplar in hdd och sätter på den så säger popcorn "usb device loaded" och sen laddar den tills jag får fram ett fel meddelande. Kan inte få upp source sidan heller när hdd är ikopplad, står bara och laddar tills man rycker ur kabeln.
Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel?
Hårddisken funkar perfekt med min dator och jag har inte lagt över nån fil eller ändrat nått sen jag använde den senast med popcornen.
Postad 25 January 2008 - 18:38
heinze
-
heinze
-
Användare
-
-
112 inlägg
Grymt nice med mkv time seek!! ska dra in och testa med en gång, har inte sett på mina hd-konserter jag har just pga detta!
Postad 25 January 2008 - 18:52
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Jaha då kan inte popcorn ladda upp min usb hhd längre verkar det som. Har funkat perfekt sen jag skaffade den med den senaste firmwaren. Nu när jag kopplar in hdd och sätter på den så säger popcorn "usb device loaded" och sen laddar den tills jag får fram ett fel meddelande. Kan inte få upp source sidan heller när hdd är ikopplad, står bara och laddar tills man rycker ur kabeln. Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel? Hårddisken funkar perfekt med min dator och jag har inte lagt över nån fil eller ändrat nått sen jag använde den senast med popcornen.
Testa att göra en reboot med USB disken ansluten (power + eject)
Postad 25 January 2008 - 19:01
topboy
-
topboy
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Nu har jag kört ett tag med boxen och jag är kanske inte helt nöjd. Jag tycker inte att jag får 100% flyt i filmerna även om filerna ligger på hårddisken ”2,5 5400rpm”. Planet Earth, fågel scenen hackar som 1000. Även 720p filmer känns inte hundra. Frågan är, är det TV’n Samsung LE32M61, Boxen eller jag som är hindret/fel på????
Postad 25 January 2008 - 19:55
Unregistered00b32263
-
Unregistered00b32263
-
Användare
-
-
201 inlägg
Jaha då kan inte popcorn ladda upp min usb hhd längre verkar det som. Har funkat perfekt sen jag skaffade den med den senaste firmwaren. Nu när jag kopplar in hdd och sätter på den så säger popcorn "usb device loaded" och sen laddar den tills jag får fram ett fel meddelande. Kan inte få upp source sidan heller när hdd är ikopplad, står bara och laddar tills man rycker ur kabeln. Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel? Hårddisken funkar perfekt med min dator och jag har inte lagt över nån fil eller ändrat nått sen jag använde den senast med popcornen.
Testa att göra en reboot med USB disken ansluten (power + eject)
Hjälpte inte:/
Postad 25 January 2008 - 20:23
Unregistered959bebe2
-
Unregistered959bebe2
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ni som beställt en popcorn från mediamania.se fick ni något mail om att varan är skickad till er idag? Gick in på sidan imorse då de fanns i lager och gjorde en beställning och fick en orderbekräftelse och allt. Det stod inte hur många de hade i lager men de skulle ta beställningarna i turordning och att det var kö. Nu under eftermiddagen så har popcornmasknerna så klart tagit slut och man har ingen aning om man är en av de lyckligt lottade. Förmodligen fick man ingen men därför frågar jag er som förhoppningsvis fick tag på en idag hos mediamania.se, fick ni ett leveransbesked också på mail att ni fått varan och den är skickad?
Postad 25 January 2008 - 20:31
shampo
-
shampo
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Ni som beställt en popcorn från mediamania.se fick ni något mail om att varan är skickad till er idag? Gick in på sidan imorse då de fanns i lager och gjorde en beställning och fick en orderbekräftelse och allt. Det stod inte hur många de hade i lager men de skulle ta beställningarna i turordning och att det var kö. Nu under eftermiddagen så har popcornmasknerna så klart tagit slut och man har ingen aning om man är en av de lyckligt lottade. Förmodligen fick man ingen men därför frågar jag er som förhoppningsvis fick tag på en idag hos mediamania.se, fick ni ett leveransbesked också på mail att ni fått varan och den är skickad?
Fick bara en föravisering från posten, fick inget mail från Mediamania.
Postad 25 January 2008 - 20:44
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Nu har jag kört ett tag med boxen och jag är kanske inte helt nöjd. Jag tycker inte att jag får 100% flyt i filmerna även om filerna ligger på hårddisken ”2,5 5400rpm”. Planet Earth, fågel scenen hackar som 1000. Även 720p filmer känns inte hundra. Frågan är, är det TV’n Samsung LE32M61, Boxen eller jag som är hindret/fel på????
Jag har kört "the bird scene" i 720p utan ryck, via NFS (kabel, inte trådlöst).
Postad 25 January 2008 - 21:18
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Nu har jag kört ett tag med boxen och jag är kanske inte helt nöjd. Jag tycker inte att jag får 100% flyt i filmerna även om filerna ligger på hårddisken ”2,5 5400rpm”. Planet Earth, fågel scenen hackar som 1000. Även 720p filmer känns inte hundra. Frågan är, är det TV’n Samsung LE32M61, Boxen eller jag som är hindret/fel på???? Jag har kört "the bird scene" i 720p utan ryck, via NFS (kabel, inte trådlöst).
Ska du köra 1080p versionen så måste du dock demuxa .mkv filen, för den orkar inte PH dra i dagsläget, oavsett om du kör från disk eller nätverk eftersom den demuxar .mkv med mjukvara utan acceleration från chipet. 720 versionerna av serien flyter dock helt utan hackningar.
Postad 25 January 2008 - 21:39
topboy
-
topboy
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Nu har jag kört ett tag med boxen och jag är kanske inte helt nöjd. Jag tycker inte att jag får 100% flyt i filmerna även om filerna ligger på hårddisken ”2,5 5400rpm”. Planet Earth, fågel scenen hackar som 1000. Även 720p filmer känns inte hundra. Frågan är, är det TV’n Samsung LE32M61, Boxen eller jag som är hindret/fel på???? Jag har kört "the bird scene" i 720p utan ryck, via NFS (kabel, inte trådlöst).
Ska du köra 1080p versionen så måste du dock demuxa .mkv filen, för den orkar inte PH dra i dagsläget, oavsett om du kör från disk eller nätverk eftersom den demuxar .mkv med mjukvara utan acceleration från chipet.
720 versionerna av serien flyter dock helt utan hackningar.
Stort tack, skall testa det..... Skål de e fredag
Postad 25 January 2008 - 22:33
daniel_side
-
daniel_side
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag fick både ett mail från Mediamania och en avisering från Posten. Beställde sent i går kväll.
Redigerat av daniel_side, 25 January 2008 - 22:34.
Postad 25 January 2008 - 23:37
tord00
-
tord00
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag fick både ett mail från Mediamania och en avisering från Posten. Beställde sent i går kväll.
För mig blev det, inget från posten, bara från mediamania.se. Beställde igår kväll oxå. Kan dom vara så fula att dom säger att dom har den i lager bara för att flera ska beställa och sedan får typ dustin hem dom för i alla fall. :-(
Postad 26 January 2008 - 00:20
simonsimonsson
-
simonsimonsson
-
Användare
-
-
113 inlägg
Postad 26 January 2008 - 00:24
simonsimonsson
-
simonsimonsson
-
Användare
-
-
113 inlägg
Är inte säker.... men kan det inte ha med att du bara har en 5400rpm hdd? , den är ju väsentligt slöare än en 7200rpm för att inte tala om en 10000rpm. några kommentarer från någon mer? förresten, sa du att du hade en 2,5". Har du samma infästning på den som på 3,5". För det står ju överrallt att den ska vara 3,5" (har nämnligen själv beställt en 3,5" tillsammans med min PCH, (kommer 8 febr. från dustin) och jag hoppas innerligt att den passar!
Postad 26 January 2008 - 01:44
danill
-
danill
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Måste man ha grejerna på hårddisken i Popcorn för att det ska flyta på bra? Går det att streama över nätverket utan att jag använder datorns codecs osv.? Alltså att ha datorn som en lagringsenhet bara så streamar man över och använder Popcorn codecs och stöd för att spela upp det? Ungefär som PS3 och TVersity med DivX?
Verkar riktigt grym den här, men om jag måste ha alla grejer på hårddisken i Popcorn så blir det inget.
Postad 26 January 2008 - 01:50
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Mest riktat till Kalle Andersson är det tänkt... Det spelar nog ingen större roll vad du väljer men med plasma så kan du komma att få problem med overscan. Jag rättade till det på min px70 i service menyn.
Jag ska inte heller prata sönder tråden med OT även om det är lätt hänt. Plasma har inte mer problem med overscan än andra tekniker. Det har med bildbehandling och tillverkarnas sätt att se på saker att göra. Bästa sättet att inte köpa säcken i grisen är att kolla i de tillhörande trådarna ifall fenomenet finns på den modell du är intresserad av.
Postad 26 January 2008 - 08:01
ghead
-
ghead
-
Rookie
-
5 inlägg
Har följt denna tråd i över en månad nu, bestämde mig för att köpa en Popcorn Hour maskin för att byta ut min htpc som är stor som ett berg
Dock verkar jag råkat ut för samma problem som många andra, typ att ingenting fungerar. Mäkta besviken och kommer att skicka tillbaks den under helgen.
Kan bara säga grattis till er som har fått en som funkar!
För mig blir det att bygga ny htpc istället, den sväljar ju allt man stoppar i den så varför byta mot något som spelar nästan allt
Redigerat av ghead, 27 January 2008 - 19:04.
Postad 26 January 2008 - 09:14
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
ghead: Trist att höra! Du tror inte du kan få saker och ting att rulla? I och med att du inte beskriver något så kan ingen direkt hjälpa dig... danillVitsen med en Mediaspelare tex Popcorn Hour är att den har stöd med Codecs osv i maskinen. Så normalt sett så använder du alltid både en PC eller NAS enbart till lagring. Sen finns det Upnp-servers som har stöd för transcoding, dvs att då PC/NAS ändrar formatet "on-the-fly", detta är dock ingen jättbra lösning (normalt sett) och jag vågar säga att ingen kör så till Popcorn Hour.
Redigerat av Kanelbulle, 26 January 2008 - 09:15.
Postad 26 January 2008 - 09:27
topboy
-
topboy
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ska du köra 1080p versionen så måste du dock demuxa .mkv filen, för den orkar inte PH dra i dagsläget, oavsett om du kör från disk eller nätverk eftersom den demuxar .mkv med mjukvara utan acceleration från chipet.
Hej Provade med MKVtoolnix men det gav inget, vet inte ens om jag är på rätt spår! Snälla, kan man få tips gällande demuxa .mkv filen? Jag har en liten test snutt av 1080p versionen.
Postad 26 January 2008 - 10:10
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Hej
Provade med MKVtoolnix men det gav inget, vet inte ens om jag är på rätt spår! Snälla, kan man få tips gällande demuxa .mkv filen? Jag har en liten test snutt av 1080p versionen.
Hej! jag har själv sökt svar på ungefär samma fråga som du. Ett alternativ är att du söker på fortunabåtar och läser alla inläggen/svar/frågor som finns, mycket handlar just om 1080p.....  Du får förklarat lite om problemet profil 5.1 och profil 4.1, som troligen är det största problemet md att 1080p rullar hackar. jag har inte heller klarat av att demuxa och jag söker fortfarande ett program som klarar av det
Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 26 January 2008 - 10:13.
Postad 26 January 2008 - 11:36
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Du är inte ensam, jag har oxå massa småhack i bilden hela tiden (ljudet flyter bra). Däremot bra flyt när man snabbspolar. Har testat att de flesta upplösningarna, men det blir inte speciellt bättre, dock tycker jag att det blir liten skillnad med 1080i/50hz på min Panasonic 42PV70...
Postad 26 January 2008 - 12:02
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Har ett par frågor som kommit fram nu under min perid som PCH ägare:
När jag kopplar in min Externa HDD via USB kan jag komma åt den via datorn då med och lägga in filer utan att koppla loss den och sedna föra över via USB mellan dator och HDD?
Sen så är det så att mina filmer hänger sig ofta när jag snabbspolar? fler som har det problemet? Nu snackar vi om 720p och 1080p material.
Samma så om jag kör share via MyiHome och SMB så kan jag itne se på bilder, väljer bilden sen blir skärmen svart och får hårdboota den.
Samma så lägger jag till en "network share" och välder sedan den shren via Media Sources så står det att den hittar inget material!
Någon som har tid och svara på dessa frågor?
MVH
Postad 26 January 2008 - 12:36
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Hej
Provade med MKVtoolnix men det gav inget, vet inte ens om jag är på rätt spår! Snälla, kan man få tips gällande demuxa .mkv filen? Jag har en liten test snutt av 1080p versionen.
Är det inte enklare att dra ner 720 rellen som bevisligen fungerar och som har en enastående kvalitet oavsett bildvisare?
Redigerat av Vtunabo, 26 January 2008 - 12:37.
Postad 26 January 2008 - 12:42
danill
-
danill
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
ghead:
Trist att höra! Du tror inte du kan få saker och ting att rulla? I och med att du inte beskriver något så kan ingen direkt hjälpa dig...
danill
Vitsen med en Mediaspelare tex Popcorn Hour är att den har stöd med Codecs osv i maskinen. Så normalt sett så använder du alltid både en PC eller NAS enbart till lagring. Sen finns det Upnp-servers som har stöd för transcoding, dvs att då PC/NAS ändrar formatet "on-the-fly", detta är dock ingen jättbra lösning (normalt sett) och jag vågar säga att ingen kör så till Popcorn Hour.

Nu förstår jag inte riktigt det sista. Så du menar att man måste köra transcoder i datorn och sedan streama det från datorn? Det jag vill är att streama t.ex en mkv fil till Popcorn utan att hålla på med codecs i min dator. För min dator pallar inte mkv, den är för dålig för det. Så om man måste transcoda från datorn så faller det för mig.
Postad 26 January 2008 - 13:02
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Nu förstår jag inte riktigt det sista. Så du menar att man måste köra transcoder i datorn och sedan streama det från datorn? Det jag vill är att streama t.ex en mkv fil till Popcorn utan att hålla på med codecs i min dator. För min dator pallar inte mkv, den är för dålig för det. Så om man måste transcoda från datorn så faller det för mig.
Du behöver inte göra något annat än att se till att filerna finns lagrade på din dator, utdelade, och att nätverket mellan datorn och Popcorn Hour funkar. Resten tar Popcorn Hour hand om. Stoppar du in en hårddisk i A-100:an så behöver du knappt ens bekymra dig om nätverket heller. Och använder du en extern USB-disk så behöver du garanterat inte ens bry dig om nätverket. I vilket fall som helst kommer du inte ha strul med codecs, och inget som helst fippel med transcoders. Bara njuta skön film i HD-format. (Men du kommer troligen göra dig bekant med begrepp som NFS, SMB, llink, myIhome, och demuxing.  )
Postad 26 January 2008 - 13:08
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
När jag kopplar in min Externa HDD via USB kan jag komma åt den via datorn då med och lägga in filer utan att koppla loss den och sedna föra över via USB mellan dator och HDD?
Sen så är det så att mina filmer hänger sig ofta när jag snabbspolar? fler som har det problemet? Nu snackar vi om 720p och 1080p material.
Samma så om jag kör share via MyiHome och SMB så kan jag itne se på bilder, väljer bilden sen blir skärmen svart och får hårdboota den.
Samma så lägger jag till en "network share" och välder sedan den shren via Media Sources så står det att den hittar inget material!
- Nej. PCH har bara USB-slave.
- Nej. Inga problem här. (Jag snabbspolare iofs väldigt sällan). Har du kollat om det är på samtliga filer eller bara vissa? Har du jämfört med t ex AVInaptic vad som skiljer filerna åt (om något)?
- Kommande firmwareuppdatering fixar en minnesläckabugg för bildvisning. Kanske kommer det tillrätta med problemet. Har du testat via NFS?
- Vet ej. Kör inte myIhome.
För övrigt rekommenderar jag dig att läsa wikin samt att söka i NMTs forum om dina bekymmer, ifall de kvarstår.
Redigerat av dc11ab, 26 January 2008 - 13:11.
Postad 26 January 2008 - 15:28
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
När du snabbspolar så blir maskinen tvungen att accelerera filerna i den multipel du spolar. Mao i 8x högre bitrate när du spolar i 8X t.ex. Vet inte riktigt hur det ligger till men det sitter iaf i samma trassel med mjukvaruaccleration med demux via mjukvara som när den ska dra .mkv i 1080p. Hoppas detta förklarade vad du undrade om. En sak till, det finns timeseek i den senaste betan å då är ditt problem löst hursomhelst, när den skarpa firmwaren är släppt villsäga, du slipper snabbspola helt enkelt. NMT tittar på dessa saker as we speak.
Redigerat av holyhansen, 26 January 2008 - 15:30.
Postad 26 January 2008 - 16:41
Tabbe
-
Tabbe
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Undrar bara om Popcorn Hour A-100 likt tvix 4100 fixar menyer och text från imagefiler och vob?
Postad 26 January 2008 - 16:46
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Undrar bara om Popcorn Hour A-100 likt tvix 4100 fixar menyer och text från imagefiler och vob?
Japp, det gör den. Edit, har inte testa med .vob så det kan jag inte svara på. Men isos funkar prima.
Redigerat av holyhansen, 26 January 2008 - 16:48.
Postad 26 January 2008 - 17:43
topboy
-
topboy
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag det blir nog så. Fast discshop.se verkar inte ha denna version så man lär titta in på NK imorgon.
Hej
Är det inte enklare att dra ner 720 rellen som bevisligen fungerar och som har en enastående kvalitet oavsett bildvisare?
Postad 26 January 2008 - 19:26
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag det blir nog så. Fast discshop.se verkar inte ha denna version så man lär titta in på NK imorgon.
Hej
Visst är det enklare på alla sätt, men kvaliteten skiljer sig markant om man har en 1080p bildvisare.
Postad 26 January 2008 - 20:13
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Så är det bara att formatera hårddisken och fixa partioner och sedan ligger mjukvaran i popcorn? Om jag ser på en 4:3 film så blir det ju svarta kanter på plasman, inga problem att ändra filmformat till 16:9 eller andra format som ex vlc player?
Nån som vet någon recenion eller jämförelser med popcorn och 4100??
Har svårt att bestämma mig av dessa 2
Postad 26 January 2008 - 21:32
jollejo
-
jollejo
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Den klarar .vob filer galant med menyer. Har testat själv så det fungerar.
Postad 26 January 2008 - 23:54
Kalle Andersson
-
Kalle Andersson
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Så är det bara att formatera hårddisken och fixa partioner och sedan ligger mjukvaran i popcorn? Om jag ser på en 4:3 film så blir det ju svarta kanter på plasman, inga problem att ändra filmformat till 16:9 eller andra format som ex vlc player?
Du behöver inte formattera nåt... Du sätter in hårddisken i lådan och går till setup-menyn och installerar NMT. Bildformaten har jag ingen koll på, men jag tror att det är lite gnäll om det på www.networkedmediatank.com forumet. Jag valde bort Tvix 4100 för att den saknar SMB/NFS utdelning, den är dyrare, fulare (min smak) och har en sämre CPU.
Postad 27 January 2008 - 09:43
Tabbe
-
Tabbe
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Står också och väljer mellan dessa båda så jag ser gärna fler sunpunkter från någon som testat båda.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|