* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 18 February 2008 - 21:22
Du har naturligtvis helt rätt andgående Squeezebox!! Jag visste att Soundbridge funkar på PCH, har läst allt snack om Squeeze och trodde även det var klart... fel, tror gör man i kyrkan!! Vi får väl hoppas det kommer nån lösning på det! Trodde i min enfald i värsta fall att den kunde lira mot andra Upnp-servers...
Förresten... apropå allt snack om CF-läsare. Tror du livslängden på ett CF-kort blir väldigt kort, det verkar ju definitivt vara olika tekniker. Jag var oxå inne på att PCH skulle göra jobbet, när du drog "todo-listan" för att installera på en CF-kort blev man ju lite småsvettig... Men om jag förstår det rätt så är det väl egentligen livslängden som är bra mycket kortare... Eller vad finns det för andra nackdelar med CF-lösningen??
Om man kör CF-kort måste man väl även kunna gå in o ändra tex "downloadvägar för Torrents" osv?!...
Postad 18 February 2008 - 21:50
Postad 18 February 2008 - 22:08
Är det någon som upplever att skuggan på subtitles visas en pytte stund innan den vita texten visas?
ja! sjukt irriterande första kvarten. sen tänkte jag inte mer på det. men det optimala var ju om man kunde göra nåt åt det.
Postad 18 February 2008 - 22:08
Om man vill köra swap så bör man nog fundera på laptop-drive istället (m2c). Man bör nog fundera på vilka servicar som man behöver köra på PCH:n, med tanke på att CPU:n antagligen har fullt upp med att demuxa och fixa video, när man väl vill använda den som mediaspelare. Dessutom tänk på att linux kerneln ser CF-swap som vanlig swap och hur PCH:n ev. använder swap vid t.ex. videobuffring/uppspelning...Kanebulle:
Förresten... apropå allt snack om CF-läsare. Tror du livslängden på ett CF-kort blir väldigt kort, det verkar ju definitivt vara olika tekniker...
Å andra sidan kanske ditt CF-kort kanske håller betydligt längre än PCH:n (för nästa PCH-version måste du väl bara införskaffa)... ;-)
Anvisningen var mer tänkt för de som inte vill formatera om sin disk eller sitt CF-kort (någon undrade tidigare om man kunde undvika omformatering när man installer NMT-apps)....när du drog "todo-listan" för att installera på en CF-kort blev man ju lite småsvettig...
/next
Redigerat av next, 18 February 2008 - 22:09.
Postad 18 February 2008 - 22:16
Är det någon som upplever att skuggan på subtitles visas en pytte stund innan den vita texten visas?
ja! sjukt irriterande första kvarten. sen tänkte jag inte mer på det. men det optimala var ju om man kunde göra nåt åt det.
Om det är något som flera upplever så måste dom ju kunna fixa till det? Verkar ju sjukt annars.
Postad 18 February 2008 - 22:46
- Kan man spela upp nerpackade filmer? Nästan alla filmer jag här är ner-rarade =/
- Om man inte kan spela eller packa upp, kan man komma åt den interna hårddisken från "stordatorn" och packa upp därifrån?
- Finns det något vettigt alternativ för trådlöst? Om jag fattat det rätt så håller dom på att fixa så att det ska funka, right?

Postad 18 February 2008 - 22:54
Om det är något som flera upplever så måste dom ju kunna fixa till det? Verkar ju sjukt annars.
Detta var det första jag tänkte på!
Postad 18 February 2008 - 22:58
Har kommit fram till att det nog är nått fel på min pch.Magne:
Har du testat att gå förbi förstärkaren först?? Som sagt, metodiskt testande är det bästa! Och som sagt, vad har Marantzen för krav på signalen? Det finns ju en del småsaker att gräva i, det bästa är definitivt att testa PCH:n direkt mot TV:n först för att se! Det skulle ju kunna vara så att du skulle kunna "finta" Marantzen (om strulet ligger där) med en HDMI-switch som exempel... men du måste gräva först...
Har gått ner till direktkopplad komposit och får fortfarande inte bild. (varken tv-mode + 0 , 1 eller 2). Ska klättra bakom och trycka i en komponentkabel också innan jag ger upp helt.
Responsen från on/off -knappen verkar också klart godtycklig. Ibland ser man att det händer nått med dioderna men för det mesta ändras inte status på dom.
Jag hade liknande problem som dig. Testa att trycka ner tvmode + 0 (eller det som passar dig) hårt samtidigt flera gånger. Jag fick trycka och greja som en idiot innan den switcha tv-läge. Det räcker inte att trycka försiktigt en gång.. som man kan tro konstigt nog...
Postad 18 February 2008 - 23:16
Så här kommer mina tankar om det.
Kopierar alltså över lite musik för att nått att testa med, allt har korrekta ID3 taggar vad det gäller artist, låtnamn, album, låtnummer
Från interna disken (blir samma sak från en SMB share)
Samma begränsningar som vanligt när det gäller play och enter knappen
Trist bakgrund, popcorn loggan med filmklappan
Nere i vänstra hörnet visas information om filnamn + info från ID3 taggen (artist,låtnamn,album)
Även fast det finns hur mycket plats som helst så klipps tex filnamnet så att allt inte syns och ingen scroll finns (dåligt)
Klarar inte åäö från ID3
Hittar inga spellistor i .m3u format
Recivern indikerar PCM så förmodligen skickar den ljudet rakt av utan att göra nått med det.
När jag ändå har lite musik på disken så är det lika bra att testa UPnP servern mot soundbridgen också (använder normalt firefly på en slug) så jag startar UPnP tjänsten.
Från Soundbridgen:
Hittar servern direkt
Väljer bläddra och får fram bekanta val som album, artist, genre + lite nytt som jag inte var van med all music, folders (förstår ivf vad dom betyder)
Väljer album och nu verkar den starta en indexering, jag har bara ett par 100 låtar på disken och det tog kanske 10 sekunder att indexera och detta sker med datat från ID3
Har nu albumen valbara och väljer ett av dom, noterar att låtarna är sorterade i bokstavsordning och inte i nummer ordning (verkar inte indexera nummer taggarna)
Testar därför folder alternativet (kan ju va bra för dom som inte har ordning på ID3) men låtarna är fortfarande i bokstavordning, vet inte om det beror på att dom redan är indexerade men på disken heter dom tex "01 - artist - låtnamn.mp3"
Funderar på hur den håller reda på vad som finns att spela för efter den första indexeringen så går allt snabbt o fint.
Raderar ett album och för att få soundbridgen att förstå att det är borta så får man återigen välja vilken server man vill använda och en ny indexering sker, naturligtvis så är det likadant om man lägger till nått nytt
Inga funktioner verkar finnas för spellistor här heller
Soundbridgen visar ivf åäö från ID3 korrekt
Sammafattningsvis så skulle jag nog kunna vänja mig vid den om jag inte vart van med Fireflys funkionalitet, största nackdelen enl mig är att jag inte lyckas lira låtarna i korrekt albumordning och inga spellistor
Jag har inte testat hur det är från Myihome servern eftersom jag inte använder den och inte orkar installera den.
Postad 18 February 2008 - 23:51
Sammafattningsvis så skulle jag nog kunna vänja mig vid den om jag inte vart van med Fireflys funkionalitet, största nackdelen enl mig är att jag inte lyckas lira låtarna i korrekt albumordning och inga spellistor
Om man vill ha terapiarbete kan man väl göra egna PH-html-playlist med AOD-taggen?
Från tekniska spec:arna:
4.0 Audio On Demand with Slides and Photo Album
4.1 Audio On Demand and Photo Album Browser Tag
<a href="Song URL" pod="Mode,Reserved ,Photo URL">Sample</a>
Song URL: Can be direct Song URL () or JSP Songs List URL (http://iHome/songlist.jsp) or special keyword MUTE for photo album without song.
Song List Format (songlist.jsp)
Song Title|Range Start|Range End|Song URL|
Example:
Without You|0|0|http://iHome/withoutyou.mp3|
Hotel California|0|0|http://iHome/hotelcalifornia.mp3|
The above playlist will play 2 MP3 song from begin to end.
Mode: 1 = Photo Album, 2 = Audio On Demand
Reserved: Reserved
Photo URL: JSP to generate the Photo List (photolist.jsp)
Photo List Format (photolist.jsp)
Photo Interval (in seconds)|Reserved|Title|Photo URL|
Example:
5|0|Photo 1|http://iHome/photo1.jpg|
5|0|Photo 2|http://iHome/photo2.jpg|
5|0|Photo 3|http://iHome/photo3.jpg|
The above photo playlist will play 3 photos with 5 seconds interval.
<meta SYABAS-FULLSCREEN>
[...]
Postad 19 February 2008 - 02:10
hmm typ avsnitt 1 ca 1.30 min in i denI vilket avsnitt av planet earth är "bird scene"??
3
Postad 19 February 2008 - 07:29
Detta var det första jag tänkte på!Lite irriterande, men sen märker man det inte.... tyckre jag iaf.
Just det där har jag inte märkt, testade dock bara lite snabb med undertexter på en mkv. Där såg det helt knäppt ut när den la halva övre raden med text över bilden, fast transparent eller nåt, var svårt att se texten där i alla fall. Ingen som har märkt av det felet då?
Postad 19 February 2008 - 08:11
Måste du göra det varje gång du startar pchn?Jag hade liknande problem som dig. Testa att trycka ner tvmode + 0 (eller det som passar dig) hårt samtidigt flera gånger. Jag fick trycka och greja som en idiot innan den switcha tv-läge. Det räcker inte att trycka försiktigt en gång.. som man kan tro konstigt nog...
Postad 19 February 2008 - 13:08
Måste du göra det varje gång du startar pchn?Jag hade liknande problem som dig. Testa att trycka ner tvmode + 0 (eller det som passar dig) hårt samtidigt flera gånger. Jag fick trycka och greja som en idiot innan den switcha tv-läge. Det räcker inte att trycka försiktigt en gång.. som man kan tro konstigt nog...
Nej bara en gång så att du får bild. Sen går du in bland inställningarna och sätter hdmi eller vad du nu använder. Fungerar klockrent för mig nu.
Postad 19 February 2008 - 13:44
Letar efter något med 2st diskar som utan större problen kör nfs eller http.
Postad 19 February 2008 - 13:53
Vilka nas-servrar använder ni ihop med PCH?
Du vill nog ha både NFS och http om du ska köra iso-filer. ISO går i dagsläget inte att köra över över http, å andra sidan har http lite bättre prestanda än NFS - som i sin tur har bättre prestanda än SMB/CIFS.
Synology DS207:an kan funka för dig, men det finns säkert flera andra bra alternativ. (Själv kör jag en "gammal" Synology CS-406:a).
Synologyn kräver ett visst mått av pill, men det gör de flesta NAS:en, om du ska ha igång NFS och installera t ex llink på den.
Redigerat av dc11ab, 19 February 2008 - 13:56.
Postad 19 February 2008 - 15:09
Du vill nog ha både NFS och http om du ska köra iso-filer. ISO går i dagsläget inte att köra över över http, å andra sidan har http lite bättre prestanda än NFS - som i sin tur har bättre prestanda än SMB/CIFS.
Synology DS207:an kan funka för dig, men det finns säkert flera andra bra alternativ. (Själv kör jag en "gammal" Synology CS-406:a).
Synologyn kräver ett visst mått av pill, men det gör de flesta NAS:en, om du ska ha igång NFS och installera t ex llink på den.
hur gör ni för att få med en sådan bild som ovan i inlägget ??????? skulle vilja göra ett inlägg om en sak med bild så ....
Postad 19 February 2008 - 17:50
hur gör ni för att få med en sådan bild som ovan i inlägget ??????? skulle vilja göra ett inlägg om en sak med bild så ....
När du gör ett inlägg, eller svarar på ett, finns det en massa coola saker du kan lägga in (se comboboxen "insert Special Item" tex). Men produktdata är ännu enklare, använd rutan "Lägg till info om en produkt: Skriv text för att söka" helt enkelt.
edit: stavfel
Redigerat av distortion2, 19 February 2008 - 17:51.
Postad 19 February 2008 - 17:59
Ååå.. tack. Nu inser jag vad jag har missat. Det verkar ju bli en perfekt lösning.Tobin:
Tror du har missat något... I och med att PCH har en inbyggd NAS-server så kan du streama tex en Soundbridge/Squeezebox mot PCH:n... Du behöver alltså ingen dator... Du lägger hela ditt mediabibliotek på PCH:n, får bästa möjliga spelare för video och när du kör musik kör du med den andra spelaren som oxå använder din PCH! Så det är en alldeles lysande lösning!
Visst, köp du en PCH först om du vill. Nästan alla Mediaspelare för video (PCH, Tvix osv) är lika bra/dåliga för musikspelning (inte ljudkvaliten utan handhavandet9. Sen kan du addera på den senare om du vill!
Jag har innset att jag är ännu mer efter än jag trodde innan så det kanske blir några dumma frågor :P
Jag har trott att ljudkvaliten utfrån PCHn inte är tillräkligt bra för musik men det spelar ju ingen roll när det är soundbridge/SB som spelar upp musiken... :blush:
Går PCH att använda som NAS utan att koppla i en HDD utan koppla in en extern istället?
Utan att koppla PCHn till en skärm kan jag inte använda någon funktion alls i själva maskinen?
Offtopic varning
Passar på att fråga om soundbridge och squeezeboxen, krävs det program för att spela upp musiken eller kan maskinerna gå direkt in i min musikmappen och därifrån spela från vilken mapp man vill. Jag tror inte jag orkar ha ett program som Squeezeboxen verkar kräva där musikbibloteket måste uppdateras varge gång nya låtar läggs till eller att man måste organisera spelningslisor igen, när man har lagt ner evigheter i att sortera de flesta låtar man har i mappar. Då vill jag behålla samma system utan att göra om allt.
Postad 19 February 2008 - 18:08
En sådan här tänkte jag skaffa och ha till min popcorn , är det någon som har denna ?? Är inte så haj på NAS osv men om jag fattar det rätt måste en nas stödja smb och/eller nfs ???
Om jag installerar en sådan här i nätverket kan jag inte få upp diskarna och browsa så som i myihome ?? (Som jag har nu) DVS att jag delar ut diverse kataloger i myihome och sedan kan jag komma åt dem från PCH ??
Utan med en nas blir det istället att lägga till NFS://blalalal eller SMB://blalala, eller har jag helt fel ??
Fråga också ..stödjer denna NFS ?? Annars blir det ju svårt om den bara har smb då detta anses lite för segt till vissa 1080p filmer .... tycker ni jag ska köpa denna eller e det bättre som jag har nu dvs diskar i datorn som jag kommer åt via myihome??
Tanken var ju att ha en central lagringsenhet i nätverket utan att behöva ha igång pcn .. vad tycker ni?? Någon med erfarenhet från denna ??? SKa ju även gå att köra ftp/web/mail server med denna om man flashar om den med ett linux os, någon med erfarenhet där med ?? Hoppas ni har svar till mig !!
Postad 19 February 2008 - 19:18
En sådan här tänkte jag skaffa och ha till min popcorn , är det någon som har denna ?? Är inte så haj på NAS osv men om jag fattar det rätt måste en nas stödja smb och/eller nfs ???
Utan med en nas blir det istället att lägga till NFS://blalalal eller SMB://blalala, eller har jag helt fel ??
...tycker ni jag ska köpa denna eller e det bättre som jag har nu dvs diskar i datorn som jag kommer åt via myihome??
Ja, du bör skaffa ett NAS som har stöd för NFS.
NSLU (eller "Slugen") är ett klassiskt hemma-NAS som gjort många ägare lyckliga. Jag har för mig att den bara supporterar SMB per default, så du måste installera alternativt operativsystem för att få igång NFS, t ex Debian. All info om de alternativa vägarna hittar du här: www.nslu2-linux.org
Om du vill lära dig mycket om Linux och nätverk så är NSLUn en väldigt inspirerande bekantskap, dessutom ganska billig, men om du är ute efter något som du får igång snabbt och enkelt bör du leta efter något annat NAS.
Postad 19 February 2008 - 19:35
Du som är ganska tekniskt duktig... Tror du att NSLU:n skulle klara hastigheten som skulle vara nödvädndig för HD-material? Känns ju som ev en ganska långsam lösning rent "data-kapacitetsmässigt", eller är jag ute på tvåhjulingen?
Tobin:
Jag hade fel i mitt förra inlägg, Soundbridge funkar utmärkt, men inte Squeezeboxen funkar inte, ledsen! Men kör du med Soundbridge så funkar den mot den inbyggda MyIhome Lite. Så det ska bara vara att koppla in å köra. Det kräver då som du frågar en inbyggd hårddisk. Så alternativen du har är att först använda PCH:n som NAS-server mot en Soundbridge, då får du en intern disk. Alternativet är en separat NAS-server om du vill få ner ljudet o kunna ställa den i en garderob eller någon annastans.
Självklart kan du använda alla funktioner i PCH:n utan skärm, du får dock ha ett grymt minne och vara lite som Saida....
Postad 19 February 2008 - 20:04
dc11ab:Tror du att NSLU:n skulle klara hastigheten som skulle vara nödvädndig för HD-material? Känns ju som ev en ganska långsam lösning rent "data-kapacitetsmässigt", eller är jag ute på tvåhjulingen?
Rena filöverföringar och streaming (i/o) är inte så minnes- eller cpu-krävande. Den fungerar förmodligen OK till det.
Men att köra applikationer och tjänster på den är mer vanskligt. Glöm att ha VLC på slugen för att transcoda från format A till B, samtidigt som du har mailserver, webserver, Slimserver, torrent, och en massa annat lull-ull.
Llink går att kompilera till slugen (åtminstone om man kör Debian eller liknande), Wizd finns redan paketarat liksom VLC.
Redigerat av dc11ab, 19 February 2008 - 20:05.
Postad 19 February 2008 - 20:27
Har en 500gb Extern HD (Western Mybook) .. som ja nu har kopplat till datorn.
Men det är så här att ja vill köra trådlöst nät hemma.. vilket inte går när jag har HD filmer på mybooken (vid datorn) så som det är idag så har jag en kabel som går över hela lägenheten.
om jag nu gör så att ja kopplar inte min Externa hd direkt till PCH så är det ju löst.. men hur enkelt är det o föra över filer från datorn till den externa Hd som då sitter i PCH ?
För alla filmer jag har (o kommer ha) ska ligga på mybook:en.. o vill då enkelt kunna föra över filerna..
tack på förhand...
Postad 19 February 2008 - 20:47
Som jag berättat tidigare så har jag en NSLU2 (slug)
SMB fungera upp till 720p i mkv format
Samma med Wizd
Har haft planer på att testa NFS men har inte haft orken att sätta mig in i hur det fungerar, har valt den enkla lösningen att kopiera in 1080p material på den interna HDDn istället. Det finns ivf IPKG för NFS att installera
Postad 19 February 2008 - 21:20
Ok, för mig är det så att trots att jag ställt in den så är den strulig att få igång, varenda gångNej bara en gång så att du får bild. Sen går du in bland inställningarna och sätter hdmi eller vad du nu använder. Fungerar klockrent för mig nu.
Postad 19 February 2008 - 21:33
Tack för infon! Har varit lite nyfiken på prestandan (av allmän nyfikenhet, har själv en FSG-3). Det intressanta var just om den klarar PCH:n kapacitetsmässigt. Googlade lite på nätet o hittade en sida, i och för sig från 2004, här hittar du prestandainfon.. Enligt den så klarar NSLU:n 2,2 Mbit/s SMB o 5,7 Mbit/s NFS.
Redigerat av Kanelbulle, 19 February 2008 - 21:35.
Postad 19 February 2008 - 21:38
Ok, för mig är det så att trots att jag ställt in den så är den strulig att få igång, varenda gångNej bara en gång så att du får bild. Sen går du in bland inställningarna och sätter hdmi eller vad du nu använder. Fungerar klockrent för mig nu.
Det är samma för mig. Väntar på nästa fw och testar. Blir det inte bättre så åker den tillbaka på garantin. (Förhoppningsvis har en ny batch pch landat i sverige tills dess.)
Postad 19 February 2008 - 22:02
Jag kommer också att göra så.Det är samma för mig. Väntar på nästa fw och testar. Blir det inte bättre så åker den tillbaka på garantin. (Förhoppningsvis har en ny batch pch landat i sverige tills dess.)
Postad 19 February 2008 - 23:04
Postad 20 February 2008 - 00:57
Om den står i stand by/avstängd så lyser alla lampor rött eller orange med fast sken
Vid disk aktivitet så blinkar det blått
Har endast SMB tjänsten igång o resten avstängt
När den är igång tycker jag att den lyser med en gulaktiv färg
Dessutom så stänger min av HDD när jag inte använder den, trots att jag läst att den inte ska göra det.
Kör original fw
Redigerat av Vtunabo, 20 February 2008 - 00:58.
Postad 20 February 2008 - 08:06
Smålamporna (nätverk och vad det är) blinkar mest hela tiden. Powerlampan lyser rött och grönt, när jag trycker på standbyknappen blir det mer rött och mindre grönt.Tänkte kolla lite mer er här ang. lamporna på PCH. Även om jag har maskinen på eller i stand by, och även om jag använder den eller inte så blinkar det hej vilt både blått och rött på fronten. Om jag utgår från att det som står här är korrekt så håller min popcorn på med diverse nätverks- och diskaktiviteter konstant. Är det så för er med, eller har ni någonsin bara en grön, eller orange lampa som stabilt lyser bakom "on-symbolen"?
Postad 20 February 2008 - 08:47
Vtunabo:
Tack för infon! Har varit lite nyfiken på prestandan (av allmän nyfikenhet, har själv en FSG-3). Det intressanta var just om den klarar PCH:n kapacitetsmässigt. Googlade lite på nätet o hittade en sida, i och för sig från 2004, här hittar du prestandainfon.. Enligt den så klarar NSLU:n 2,2 Mbit/s SMB o 5,7 Mbit/s NFS.
2,2 megabyte/s (= 17,6 megabit/s) står det väl? Duger för att streama HD i 720p med SMB.
Postad 20 February 2008 - 08:57
Vet att allt säkert står i denna tråd... men orkar inte läsa allt =))
Har en 500gb Extern HD (Western Mybook) .. som ja nu har kopplat till datorn.
Men det är så här att ja vill köra trådlöst nät hemma.. vilket inte går när jag har HD filmer på mybooken (vid datorn) så som det är idag så har jag en kabel som går över hela lägenheten.
om jag nu gör så att ja kopplar inte min Externa hd direkt till PCH så är det ju löst.. men hur enkelt är det o föra över filer från datorn till den externa Hd som då sitter i PCH ?
För alla filmer jag har (o kommer ha) ska ligga på mybook:en.. o vill då enkelt kunna föra över filerna..
tack på förhand...
Det går i dagsläget inte att föra över filer _till_ en extern hdd som sitter i pch, men vad jag har förstått skall det komma stöd för det i någon kommande firmware. Väntar tåligt själv på detta.
/Håkan
P.S. Vore det inte bra att dela upp denna tråd eftersom samma frågor återkommer hela tiden? Svar med "läs första inlägget" upprepas också. Bara allt detta gör ju att tråden blir ohanterligt stor och det är ändå ganska olika saker som behandlas i denna tråd.
Postad 20 February 2008 - 09:39
Har aldrig sett någon grön lampa
Om den står i stand by/avstängd så lyser alla lampor rött eller orange med fast sken
Vid disk aktivitet så blinkar det blått
Har endast SMB tjänsten igång o resten avstängt
När den är igång tycker jag att den lyser med en gulaktiv färg
Dessutom så stänger min av HDD när jag inte använder den, trots att jag läst att den inte ska göra det.
Kör original fw
Smålamporna (nätverk och vad det är) blinkar mest hela tiden. Powerlampan lyser rött och grönt, när jag trycker på standbyknappen blir det mer rött och mindre grönt.Tänkte kolla lite mer er här ang. lamporna på PCH. Även om jag har maskinen på eller i stand by, och även om jag använder den eller inte så blinkar det hej vilt både blått och rött på fronten. Om jag utgår från att det som står här är korrekt så håller min popcorn på med diverse nätverks- och diskaktiviteter konstant. Är det så för er med, eller har ni någonsin bara en grön, eller orange lampa som stabilt lyser bakom "on-symbolen"?
okaj. då lever dem lite sitt eget liv. Det kan jag leva med om jag inte är den enda som upplever det. Däremot börjar det bli jäkligt jobbigt att den blåa lampan blinkar konstant eftersom jag inte vill veta av nån diskaktivitet. Särskilt inte när jag inte har nåt igång som berör disken, eller PCH över huvud taget. Skulle med vilja att min disk stängde av sig!
Postad 20 February 2008 - 12:27
Vtunabo:
2,2 megabyte/s (= 17,6 megabit/s) står det väl? Duger för att streama HD i 720p med SMB.
frågan är ju va denna lilla appaerat klarar, men som jag fattar det av era inlägg så går det INTE att streama 1080i/p med denna till popcorn ?? Fattar 0 men varför e det inte högre hastighet då när det talas om 100 mbit ???
EDIT:
Lite info med från den där länken om någon vill hjälpa mig !
Samba
Maximum read speed: ~3.5 MB/s (CPU load ~50%)
Maximum write speed: ~3 MB/s (CPU load ~60%)
Samba on Debian
Tests on a de-underclocked NSLU2 running Debian Etch, kernel 2.6.18.dfsg.1-17. Samba ver: 3.0.24-6etch9
Maximum read speed: ~3.5MB/s (CPU load ~40%)
Maximum write speed: ~4 MB/s (CPU load ~60%)
FTP
Measured with vsftpd.
Maximum read speed: ~5.8 MB/s (CPU load ~65%)
Maximum write speed: ~4.7 MB/s (CPU load ~70%)
Disk speed
Write speed measured using time dd bs=1M count=100 if=/dev/zero of=hugefile.dat on /share/hdd/data/public and readspeed with time dd bs=1M count=100 of=/dev/null if=hugefile.dat (remember to empty any cache between write and read test). Also note that time is a part of the package Busybox 1.0. You may use your stopwatch if you are reluctant to install it.
Maximum read speed: ~8.7 MB/s (CPU load ~60%)
Maximum write speed: ~7.3 MB/s (CPU load ~75%)
´
Network speed
Measured using netio (slug binary version downloadable from http://folk.uio.no/ingeba/netio.arm and x86 linux version http://folk.uio.no/ingeba/netio.x86 . Source can be fetched from http://www.netfuse.d...io/netio114.zip ).
Maximum read speed: ~11.5 MB/s (CPU load ~80%)
Maximum write speed: ~11 MB/s (CPU load ~85%)
E det inte network speed man skall gå efter ?? Isf maxar den ju ut, eller har jag fattat allt fel??
Vill bara veta va jag kan få för speed, jag köper en sådan här om den e bra, det där men linux/flasha osv kan jag inget om men det får jag väll lära mig, bara som speeden räcker annars har jag ju ingen nytta av den, då kan jag ju lika gärna ha diskarna kopplade till datorn (varför skulle en sådan här apparat vara sämre än att ha usb diskarna kopplade till datorn och gå den vägen )
Någon som vet/kan får jättegärna hjälpa mig !! Sorry för långt inlägg
Redigerat av mathiaslindqvist, 20 February 2008 - 12:43.
Postad 20 February 2008 - 12:44
frågan är ju va denna lilla appaerat klarar, men som jag fattar det av era inlägg så går det INTE att streama 1080i/p med denna till popcorn ?? Fattar 0 men varför e det inte högre hastighet då när det talas om 100 mbit ???
Det går alldeles utmärkt att streama 1080i/p till en Popcorn-maskin om du använder NFS eller HTTP för detta. Det går även med SMB, men då kan det uppstå frysningar och ryckigheter under uppspelning. 720p går dock bra med SMB.
Redigerat av Andr3as, 20 February 2008 - 12:54.
Postad 20 February 2008 - 12:53
(varför skulle en sådan här apparat vara sämre än att ha usb diskarna kopplade till datorn och gå den vägen )
Bl.a. därför att du antagligen har lite mer minne och snabbare CPU i din dator än vad som sitter i en NSLU (266 MHz CPU och 8 MB flash + 32MB SDRAM).
Postad 20 February 2008 - 16:17
Tack för tipset!
Såg att det även finns en modell med tillägget + ,Synology DS207+ . Den verkar klara både NSF och http direkt me blir då lite dyrare. Frågan är om det är värt det?
Finns det inte fler med tips på NAS? Gärna något billigare.
Postad 20 February 2008 - 16:32
Såg att det även finns en modell med tillägget + ,Synology DS207+ . Den verkar klara både NSF och http direkt me blir då lite dyrare. Frågan är om det är värt det?
Både DS207 och DS207+ klarar NFS med senaste officiella firmware (518). Skillnaden är att + modellen har snabbare CPU och mer minne.
Redigerat av Andr3as, 20 February 2008 - 16:32.
Postad 20 February 2008 - 17:19
Det går alldeles utmärkt att streama 1080i/p till en Popcorn-maskin om du använder NFS eller HTTP för detta. Det går även med SMB, men då kan det uppstå frysningar och ryckigheter under uppspelning. 720p går dock bra med SMB.
OK , MEN om jag då använder mig av en linux dist i maskinen och sätter upp nfs, går det lika bra då som om jag hade kört usb diskarna via en pc ?? det e detta som e frågan, om jag har nån nytta av maskinen ... ??
Postad 20 February 2008 - 17:23
(varför skulle en sådan här apparat vara sämre än att ha usb diskarna kopplade till datorn och gå den vägen )
Bl.a. därför att du antagligen har lite mer minne och snabbare CPU i din dator än vad som sitter i en NSLU (266 MHz CPU och 8 MB flash + 32MB SDRAM).
Med andra ord, maskinen pallar inte mina krav ?? som är streaming av 1080 p/i .... men jag skrev oxå ett inlägg ovan om att man kan köra linux på maskienen och sätta upp nfs ... har jag nån nytta av den då?? eller ska jag blåsa av alla mina tankar om denna ? ville ha en billig nas bara så datorn slipper vara igång ... men jag köper ju ingen om den in te pallar kraven....
Postad 20 February 2008 - 17:30
Tack för tipset!
Finns det inte fler med tips på NAS? Gärna något billigare.
Hajjar 0 om NAS .. ÄN .. ska försöka lära mig, du säger installera llink på den ..om man köper en sådan har apparat, kan man inte bara köra igång nfs,http,smb whatever på den och sedan dela ut mappar och/eller diskar
så man typ får nfs://xx.xx.xx.xx/dvdiso osv ??? och så trycker man in den adressen i sin PCH och får tillgång till filerna ?? måste man verkligen installera programvara liksom i den oxå?
SKulle haft en nas till att streama mkv och dvdiso ....tacksam för svar
Undrar oxå som många andra om det finns billigare alternativ än denna som ligger på runt 2500 :- ... ??
Postad 20 February 2008 - 17:52
Jag har provat några och det hackar !
Interna disken går bra eller en server på 2.5 cpu med 1000 i minne
Men du måste köra filer över http...
720 p är inga problem..
1080p suger musten av NAS via streaming..
Bäst kanske är interna h.d men verka som fågelsenen hackar där också 1080 p
Nu hackar det ju bara till ett par gånger sedan går ju 1080 bra ..
Det är ju 15 sek som är extremt mycket fåglar !
Frågan är om man lär hitta en till 1080 film som gör en sådan topp !
Problemet är ju inte popcorn utan det man matar den med ..
kanske om de ökat buffert något i pop så blir det helt oki den senen.
Du kommer märka hur öga krav 1080 p ställer på ditt nätverk + server.
Det är protokoll http som gäller !
Hur ska du lösa det med NAS ?
SMB är inte att tänka på eller NFS .
NFS kan ju funka PÅ 1080 P men inga extrema då sedan får det vara bra fart på NAS server.
D.B tex .600 med Nas server på interna disk funkar inte den har väl cpu på 250 -300
Nas server bruka inte ha mycket mera.
Linksys kan du glömma den är ok på 720 p men inget meera .
Men frågan är om du har behov av 1080 p rätt tråkigt tanka filmer på 15,20,30,40,gb
Bra att veta om pop!
Överföringshastigheter för PCH mot olika enheter/tjänster:
SMB: ~25Mbps
NFS: ~33Mbps
HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps)
USB HDD: ~ 42Mbps
USB DVDROM (8x): ~42Mbps
Internal HDD: ~42Mbps
Redigerat av Musse1, 20 February 2008 - 18:02.
Postad 20 February 2008 - 17:58
Vilka NAS har du testat, vilka protokoll? NFS brukar ju vara att rekommendera! All erfarenhet är bra!!
Postad 20 February 2008 - 18:07
Nästa fråga ..
denna rör ljud..
AAC...
Vissa filmer funkar det ljudet o vissa inte
tex:
Casino.Royale.2006.nHD.720p.x264.AAC.MatRoska.NhaNc3 <-- Funkar
I.Robot.2004.nHD.720p.x264.NhaNc3 <-- Funkar inte
Transformers.2007.nHD.720p.x264.NhaNc3 <-- Funkar
Sin.City.2005.HDTV.x264.AAC.MatRoska.NhaNc3 <-- Funkar inte
Någon mer osm kan verifiera hur någon av ovanstående filmer fungerar med ljudet för er? Provat ovanstående releaseer av Casino royale och Transformers men jag får inget ljud. Kör med coax till dts-stärkare och inställningarna i popcorn och stärkare är som de ska vara. Andra dts och dd filmer funkar..
Postad 20 February 2008 - 18:14
Musse1:
Vilka NAS har du testat, vilka protokoll? NFS brukar ju vara att rekommendera! All erfarenhet är bra!!
Överföringshastigheter för PCH mot olika enheter/tjänster:
HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps)
USB HDD: ~ 42Mbps
USB DVDROM (8x): ~42Mbps
Internal HDD: ~42Mbps
Kvittar ju vad man provar då inte NFS ger mer än 33Mbps..
Du kan ju köra NFS på snabb pc med xp om du vill...
Men det är ju protokollet som begränsa.
HTTP: ~42Mbps pc 2.5 ghz 1000 ram gigalan allt i topp..
Hackar till en gång på fågel senen.
Hackar ******** på denna sen .
Smb flippade ut helt blir stopp
NFS Då rullade filmen vidare efter 6-8 hack ..
Lika så om man börja titta på en film med smb så går det 10-15 minuter så börja det hacka.
Det slipper man i HTTP
Ska ni Streama så köp in en ritig server så kan ni köra hur ni vill !
Ska man snåla med Nätverks disk blir det där effter..
Kollade nyss på caribien en gick upp till 8000 kb/sek i bland i nätverket.
De flesta nätverk diskar klämmer inte ut mera än 6500-7000
Så resultatet kan du ju tänka dig ..
Postad 20 February 2008 - 19:16
Jag har beställt PCH´n via Webhallen, får den förhoppningsvis den 25/2. Ska testa den istället för Tvixen. Jag streamar allt från nätverket nu via NFS, använder en Netcenter från WD. Men jag är ruskigt sugen på att utöka med en Raidsonic
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
53 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?