* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 12 November 2007 - 22:11
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Tjena TsUPeR & Sean!
Jag ser det inte som "krig", dock har jag lite svårt när en leverantör går in och försöker "styra o ställa" för mycket i en tråd på forumet! Dessutom kändes vår vän Sean lite affekterad, men det försvann väl efter träningen...
Sean: Det vore väl kanon om ni tog upp Popcorn Hour, kan ev bli lite lurigt att ha två så lika produkter i portföljen, men den här branschen är ju inte speciellt stor!!  Bara det blir någon seriös bra partner är jag nöjd.
Sean, blir du för jobbig så kommer jag ge mig på dig igen!!
Postad 12 November 2007 - 22:13
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
OK, my wrong. Trodde ni på något sätt var knutna till Dvico.
Nja, det handlar väl mest om att TViX har varit och i våra och många ögon runt om i världen fortfarande är den absolut bästa filmuppspelningsprylen på marknaden idag av många anledningar. Sen är vi ju en agentur för fyra andra toppmärken (som bland annat iriver som du ser i min signatur). Så, vi samlar de bästa prylarna hos oss, och det är inget som säger att inte NMT eventuellt skulle kunna bli en del av dessa. Men, det låter jag vara osagt ett tag till. Men att det förs ett krig mellan oss och kanelbullen, är lite väl magstarkt.
Postad 12 November 2007 - 22:15
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Sean: Det vore väl kanon om ni tog upp Popcorn Hour, kan ev bli lite lurigt att ha två så lika produkter i portföljen, men den här branschen är ju inte speciellt stor!! Bara det blir någon seriös bra partner är jag nöjd.
Jo men lurigt skulle jag inte alls se det som. Kanske för att vi har bra kunskap om dem och är ett tight team på agenturen, vem vet. Jag personligen, ser bara möjligheter, inte problem.  Sean, blir du för jobbig så kommer jag ge mig på dig igen!! 
Right back at you säger jag bara.
Postad 12 November 2007 - 22:20
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
Kolla, kolla!!...
En Popcorn Hour A-100
 Nice!
Ser jag rätt, kommer det inte att vara någon kylning alls på en eventuell intern hårddisk?
verkar inte så det.. vilket kan vara skönt =) så man slipper massa oljud =) Någon som vet någon mer om bestälningen från MPC ? ja har iafllal fixat ett paypal konto nu.. så nu är jag redo..
Postad 12 November 2007 - 22:26
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Tjena igen!! Det kom precis nyheter om detta, den är CE-godkänd nu! Så allt verkar hålla för MPCclub. Kolla här!!!
Postad 13 November 2007 - 11:54
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Yiiiho!
Nu satt min Pre-order som en fläskläpp!! Helt kanon! Bara dom börjar skeppa snabbt nu!
Mysko, Pocorn har alltid snackat om att man kan köra PayPal eller Google Checkout... men det var bara Google Checkout som var alternativ! Så det var bara att dra igång ett konto där!
Då finns det fett hopp om att man har maskinen hemma om ett par veckor, härligt!
Postad 14 November 2007 - 00:43
wonty
-
wonty
-
Rookie
-
6 inlägg
Hehe
Jag fick min Popcorn Hour A-100 idag och kan bara säga att jag har delade känslor för den. Ena stunden tycker jag den är det bästa som finns och sen försöker jag göra något simpelt och det bara går inte och då vill man bara hata den. Men visst den är en väldigt nice pryl, men hoppas dom jobbar hårt och snabbt på att uppdatera den för nu är det väldigt mycket som är frustrerande och svårt att förstå att dom inte har med.
/wonty
Postad 14 November 2007 - 07:22
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
wonty din lyckost!!
Har du några exempel på grejer som inte är som det ska? Och lite övriga intryck hade varit kul!
Vi får nog dessvärre stålsätta oss med lite tålamod... De verkar jobba hårt och som jag förstått så kommer det releaser i princip varje vecka, sen håller man lite i dom för att släppa dom med bättre koll! Den ska vara instabil som jag förstått det, rycka ur sladden emellanåt...
Det viktigaste, hur funkar uppspelning av HD-video MKV osv???
Postad 14 November 2007 - 08:13
wonty
-
wonty
-
Rookie
-
6 inlägg
Ja, den är lite buggig ännu och det är mycket rycka ut strömsladden och boota om den. Men det kommer förhoppningsvis att ändras över tid.
Det som är bra med den är att den verkar klarar spela allt man testar med den så som divx/xvid , mkv i både 720p och 1080p.
Det som är mindre bra är just det att det är mycket som är buggit och dokumentationen är rent ut sagt bedrövlig, sen såna saker att det går inte få den att ansluta till en smb share med lösenord gör det inte bättre.
Dessutom är det så att man får väldigt få funktioner om man inte installerar en hårdisk i den och det är också lite sjukt.
Men bara det att den klar mkv:er så bra och att fjärkontollen funkar bra gör ändå att jag tycker den är helt klart värd pengarna.
Postad 14 November 2007 - 09:16
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Härligt med lite riktig info  !
Blir nog till att köra en XBMC/Popcorn Hour combo ett bra tag framöver. Huvudsaken är ju att 720p/1080p MKV stödet funkar, resten kan XBMC fixa.
Postad 14 November 2007 - 09:20
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
Yiiiho!
Nu satt min Pre-order som en fläskläpp!! Helt kanon! Bara dom börjar skeppa snabbt nu!
Mysko, Pocorn har alltid snackat om att man kan köra PayPal eller Google Checkout... men det var bara Google Checkout som var alternativ! Så det var bara att dra igång ett konto där!
Då finns det fett hopp om att man har maskinen hemma om ett par veckor, härligt!

MPC skulle väll iallfall ha paypal va? Jobbigt o ha massa sådan därra konton =)
Postad 14 November 2007 - 12:45
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Jag väntar på att de första användarna ska ha den här i ett par månader så firmware:en får "framförädlas" ett tag. Det kanske kan bli en ny Snazio-historia vad gäller firmware ( vänta, vänta, vänta ), förhoppningsvis inte lika illa dock.
Konverterar .mkv till .xvid så länge och spelar på min Snazio.
Postad 14 November 2007 - 16:56
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
PrimaryMaster:Jag skulle tro att de har Paypal, det skumma med Popcorns webshop var att när ordern lagd så stod det någonstans att det fanns både Paypal o Google Checkout, så det hela handlar nog enbart om något tillfälligt skulle jag tro! ruhe:Tror inte att du behöver vara orolig. Din Snazio och min Transgear kör bägge med Syabas, den gamla varianten som inte är sådär skitkul... Min Transgear har faktiskt blivit riktigt bra.. till slut. Men för Syabas del är det ju väldigt centralt att deras första spelare med NMT blir bra, annars sänker dom sig själva, så du kan nog vara lugn! Fråga till dig: Hur blir MKV till Divx/Xvid? Tappar man mycket i kvalitet? Tar det lång tid, vilken programvara kör du?? wonty:Vilken mjukvaru-version kör du?? Skälet till att du missar funktioner utan disk är väl att disken används för vissa applikationer, det är väl bara att slänga i nån lite som man har liggande!
Postad 14 November 2007 - 18:40
Diesel77
-
Diesel77
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Varför köper man hellre en popcornhour än en tvix dvico eller vad den nu heter?
diesel
Postad 14 November 2007 - 19:49
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Främst priset för att hålla mig kort. Lite andra funktioner oxå men framförallt priset som sagt.
Postad 14 November 2007 - 19:50
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Diesel77:
Relevant fråga: Man gillar att leva farligt och lite billigare!!
Tvix har funnits i många år och är kanske den största aktören på Mediaspelare idag, deras produkter är normalt sett alltid väldigt bra. De har bra stöd, bra fart på sin utveckling av mjukvaran, inget snack. Dom är kanonduktiga.
Det som gör att PopcornHour är intressant är egentligen 2 saker: Processorn och NMT (programvaran)
Processorn som sitter i PopcornHour A-100 är Sigma 8635, det är den processor som sitter i den kommande Tvix 6500. Så rent kraftmässigt är PopcornHour överlägsen dagesn Tvixar. Varför det är intressant är för att många av de senaste Högupplösta formaten är väldigt krävande. Huruvida A-100 är bättre IDAG än dagens Tvix vågar jag inte spekulera i. Den bör vara minst lika bra, när det gäller Mediaspelare så är tyvärr ingen riktigt färdig när dom släpps, så man får ha lite tålamod om man är tidig!
NMT (NetworkedMediaTank) är systemet som sitter i PopcornHour, det är utvecklat av Syabas i USA. De har tidigare gjort programvara/firmware åt andra tillverkare, så dom har aldrig själva varit särskilt kända. Som jag tror så har de tröttnat på att deras OEM-kunder (tex Snazio, Transgear, Quartek mfl) inte varit tillräckligt duktiga på att få ut sina maskiner. Därför har de valt att sälja en maskin själva genom ett nytt bolag, de har sedan ett tag tillbaka utvecklat NMT som är mycket duktig mjukvara, de kommer precis som tidigare släppa ut NMT till andra tillverkare, så det kommer fler maskiner som kör NMT. Men för att snabbt sälja mycket maskiner har man valt att prissätta den mycket, mycket bra. I USA kostar den 179$... sjukt lågt. I Europa kommer du kunna köpa den för ca 2500 kr via Återförsäljare.
Så sammanfattning, grymt billig för sin prestanda! Viss chansning dock!
Det är kul att chansa!!...
Postad 14 November 2007 - 20:55
wonty
-
wonty
-
Rookie
-
6 inlägg
Processorn som sitter i min PopcornHour A-100 är Sigma 8634 bara för att göra det klart
Firmwaren är 1.1 som är den senaste och ja det är mycket buggar tyvärr, men den fungerar helt oki.
Får se vad dom hittar på i nyare fw men just nu duger den gott till mig.
Postad 14 November 2007 - 21:06
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Processorn som sitter i min PopcornHour A-100 är Sigma 8634 bara för att göra det klart
Firmwaren är 1.1 som är den senaste och ja det är mycket buggar tyvärr, men den fungerar helt oki. Får se vad dom hittar på i nyare fw men just nu duger den gott till mig. 
Skulle det inte vara sigma 8635 chip i dom?
Postad 14 November 2007 - 21:08
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Nix, den kräver någon sorts licens och kostar lite mer...
Postad 14 November 2007 - 21:15
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
är det inte det chipet som sitter i dagens TviX, trodde att popcorn skulle vara en "bättre" prestanda
Postad 14 November 2007 - 21:19
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Nix, det är en tidigare modell i tvixen. Kolla tidigare i den här tråden eller på Mpcclub.com så blir du upplyst
Postad 14 November 2007 - 21:54
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
PrimaryMaster:
Jag skulle tro att de har Paypal, det skumma med Popcorns webshop var att när ordern lagd så stod det någonstans att det fanns både Paypal o Google Checkout, så det hela handlar nog enbart om något tillfälligt skulle jag tro!
ruhe:
Tror inte att du behöver vara orolig. Din Snazio och min Transgear kör bägge med Syabas, den gamla varianten som inte är sådär skitkul... Min Transgear har faktiskt blivit riktigt bra.. till slut. Men för Syabas del är det ju väldigt centralt att deras första spelare med NMT blir bra, annars sänker dom sig själva, så du kan nog vara lugn! Fråga till dig: Hur blir MKV till Divx/Xvid? Tappar man mycket i kvalitet? Tar det lång tid, vilken programvara kör du??
wonty:
Vilken mjukvaru-version kör du?? Skälet till att du missar funktioner utan disk är väl att disken används för vissa applikationer, det är väl bara att slänga i nån lite som man har liggande!
Hej, Nej, det kan ju inte bli sämre än Snazio vad gäller firmware-tempo, men jag vill gärna låta en annan förtrupp ta sig an spelaren innan jag köper den denna gång. Sen är ju priset lägre än de nästan 4000 jag fick lägga för Snazion, så denna bådar gott. Att konvertera en 720p MKV ( 8-9 gig ) tar sådär 6 timmar. Jag splittar upp den också ( innan konvertering ) för att passa FAT32-hårddisk. Programmen är virtualdubmod, avimux_GUI, mkvtoolnix. Ta ut ljudspåret öppna i vdubmod m directshowsource, lägg på ljud, spara som högsta kvalitet xvid. Det blir nästan alltid riktigt bra, men nu senast hade jag en konvertering som fick en bugg. Jag har en egen guide som jag kan skicka till dig ( mkt slarvigt skriven, bara jag som ska förstå ju ).
Postad 14 November 2007 - 22:27
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Tjena!! 8634? Det var konstigt, det är avviserat med 8635... kanske lev problem.... Snabbguide SigmaDesigns SMP (Secure Media Processor)Sigma Generation 1, baserad på ARM, 166 MHz, 5.1-ljud SMP 8620/1 - sitter i alla äldre utan H.264 stöd osv tex Tvix 4000/5000, Rapsody N35, Snazio osv osv Sigma Generation 2, baserad på ARM, 200 MHz SMP 8622/3 - sitter i Tvix 4100/5100, Netgear EVA8000, Kiss/Linksys DP1600 Sigma Generation 3, baserad på MIPS, 300 MHz, 200MHz MMU, 7.1-ljud, mer minne, hårdvarustöd Jpeg SMP 8634/5 - sitter i Popcorn Hour A-100, Tvix M-6500A Bra att veta om processorerna: - Det finns minst 2 versioner av varje ovan tex 8634 o 8635, skälet är att vissa enheter ska ha CD/DVD/BD/HDDVD-läsare, dessa måste då innehålla bla Macrovison o andra licenser, därför blir dessa något dyrare. - 863x kommer lanseras i fler snabbare versioner och kommer även med SATA stöd (de som har SATA idag har en brygga) - 863x har inte fullt HDMI 1.3 stöd, den klarar ljudet (DD+ osv), men inte den utökade färgpalletten. Det finns massor med andra skillnader mellan 862x och 863x familjerna. Jag är 98% säker på dessa uppgifterna, om någon vet mer/annat säg till! Edit: Ändrade i upplägget, tack Gabbe för korrekt info!
Redigerat av Kanelbulle, 15 November 2007 - 07:34.
Postad 14 November 2007 - 23:11
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Diesel77:
Relevant fråga: Man gillar att leva farligt och lite billigare!!
Tvix har funnits i många år och är kanske den största aktören på Mediaspelare idag, deras produkter är normalt sett alltid väldigt bra. De har bra stöd, bra fart på sin utveckling av mjukvaran, inget snack. Dom är kanonduktiga.
Det som gör att PopcornHour är intressant är egentligen 2 saker: Processorn och NMT (programvaran)
Processorn som sitter i PopcornHour A-100 är Sigma 8635, det är den processor som sitter i den kommande Tvix 6500. Så rent kraftmässigt är PopcornHour överlägsen dagesn Tvixar. Varför det är intressant är för att många av de senaste Högupplösta formaten är väldigt krävande. Huruvida A-100 är bättre IDAG än dagens Tvix vågar jag inte spekulera i. Den bör vara minst lika bra, när det gäller Mediaspelare så är tyvärr ingen riktigt färdig när dom släpps, så man får ha lite tålamod om man är tidig!
såg detta innan, därför min fråga
Postad 14 November 2007 - 23:48
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Mpcclub har tagit upp de där med de olika chippen i popcorn. E dock för lat för att orka länka dit men om jag inte minns fel står det i huvudtråden för popcorn. Känner att jag skrivit mer givande inlägg än detta...och det förra. Nåja. Nu är de snart dags att flytta tbax htpcn i datavrån. En 80" stor dataskärm kändes bra i tanken innan men blä.
Postad 15 November 2007 - 01:25
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Prestandaskillnader: 8620/1/2/3 - kör på 166MHz, 5.1-ljud 8634/5 - kör på 300 MHz hårdvarustöd Jpeg bla. 7.1-ljud, DVD-Audio
8620/21 kör 166MHz 8622/23 kör 200MHz 8634/35 kör 300MHz Krämen i 8623 räcker i dagsläget, men man vet aldrig när det kan behövas mer. Har testat 1920x1080p/24Hz med dataström på 48 Mbps utan problem på EM8623.
Postad 15 November 2007 - 07:17
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Gabbe: Ja, det är helt otroligt att dom fått till det!! Det var inge som trodde det skulle gå!! Kör du i MKV då eller? Det gör det ju ännu tyngre som jag förstått det, sen finns det ju en mängd olika profiler (inställningar) i H.264 och fler ska stödjas i 863x än i 862x. Men som vanligt, framtiden lär utvisa hur det är!! EditRättade min "snabbguide" ovan och la till lite kompletteringsinfo.
Redigerat av Kanelbulle, 15 November 2007 - 07:35.
Postad 15 November 2007 - 08:29
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Kanelbulle, skulle mkv vara tynger än avi och typ mp4? Isåfall har jag fått något om bakfoten. Eller menar du att mkv oftast bakat in h264 som i sig är tyngre än tex xvid i avifiler? Eller så är det bara så att matroska är tyngre att splitta.
Postad 15 November 2007 - 08:44
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Att konvertera en 720p MKV ( 8-9 gig ) tar sådär 6 timmar. Jag splittar upp den också ( innan konvertering ) för att passa FAT32-hårddisk. Programmen är virtualdubmod, avimux_GUI, mkvtoolnix. Ta ut ljudspåret öppna i vdubmod m directshowsource, lägg på ljud, spara som högsta kvalitet xvid. Det blir nästan alltid riktigt bra, men nu senast hade jag en konvertering som fick en bugg. Jag har en egen guide som jag kan skicka till dig ( mkt slarvigt skriven, bara jag som ska förstå ju ).
Att du ids hålla på sådär  Lite enklare att koppla in datorn till TVn för att kolla på HD-material.
Postad 15 November 2007 - 08:49
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Kanelbulle, skulle mkv vara tynger än avi och typ mp4? Isåfall har jag fått något om bakfoten. Eller menar du att mkv oftast bakat in h264 som i sig är tyngre än tex xvid i avifiler? Eller så är det bara så att matroska är tyngre att splitta.
Nej containerna i sig är mig veterligen inte "tyngre" att splitta utan det är precis som du säger att man ofta bakar in h.264 i mkv filer som däremot är tyngre att avkoda.
Postad 15 November 2007 - 09:48
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Andreas81a:
Det är nog som wmadoss säger. Samtidigt så borde det väl vara så att spelaren får jobba mer, det är ju inte en "ren" avkodning utan filen ska splittas, materialet identifieras. Det måste ta mer processorkraft. Dessutom är väl Matroska mer komplex, har stöd för fler variationer, större och mer komplexa filer.
Jag har ingen personlig erfarenhet av MKV, detta bygger på mer logiska antaganden. Har jag fel, så säg till!
Postad 15 November 2007 - 10:05
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Nu är min Popcorn Hour beställd !!
Postad 15 November 2007 - 12:04
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Gabbe:
Ja, det är helt otroligt att dom fått till det!! Det var inge som trodde det skulle gå!!
Kör du i MKV då eller? Det gör det ju ännu tyngre som jag förstått det, sen finns det ju en mängd olika profiler (inställningar) i H.264 och fler ska stödjas i 863x än i 862x.
Men som vanligt, framtiden lär utvisa hur det är!!
Edit Rättade min "snabbguide" ovan och la till lite kompletteringsinfo.
Nej, i MKV hade det nog blivit lite för tungt med så höga dataströmmar om den skulle både splitta och packa upp också. 13 GB MKV 1080p-film är nog det som borde varit jobbigast för processorn och det funkade fint. Än så länge har jag inte stött på någon MKV som har varit för tung. Det enda som jag hittat är att bilden rycker till med jämna mellanrum om man kör ut material som ligger som 23,976Hz till TV/proj i 1920x1080p. Man får känslan av att den försöker hålla jämna steg med ljudet, men jag vet inte säkert. Ändrar jag utsignalen till 1080i eller 720p så försvinner de problemen. Dessutom så är tydligen samtliga filmer omkodade till 23,976 fast originalkällan har varit 24Hz, vilket kan vara orsaken till detta problemet eftersom rycken försvinner när man kör uppdateringsfrekvenser som matchar NTSC. Mycket snack om bastarden Tvix. Hur som helst så har Popcornmaskinen stor potential och jag hoppas för alla att de kan hantera uppdateringar m.m. (kanske för egen del också). Ska bli kul att höra hur plugin-prylarna fungerar bl.a.
Postad 15 November 2007 - 12:18
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Låter som om vi har en spännande jul och vår framför oss På NMT forumet pågår lite snack om bla HTTP servers (som ska ge den högsta hastigheten). Förhoppningsvis kan viss funktionallitet som tex transparenta rar arkiv lösas på server sidan (hoppas  )
Postad 15 November 2007 - 12:32
Unregisterede9e17d00
-
Unregisterede9e17d00
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Såg denna tråden först nu och blev lite sugen. Men jag måste fråga ni som har den, e den flickväns vänlig?? Kör i dagsläget med meedio på min htpc och det fungerar ju inte sådär jättebra längre med tanke på att det slutats utvecklas (min htpc e för långsam för mediaportal). Men den måste vara lätt att använda så min sambo kan använda den själv
Postad 15 November 2007 - 12:45
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Gabbe. Precis som du säger, det eviga göret med att ändra uppdateringsfrekvenser. Projjen stödjer både 50 och 60 hz men det är ett jedra gitande för att få filmen att bli helt ryckfri. Nej jag ser framemot den dagen då allt mtrl håller samma frekvens som källan, dvs 24 hz och sen endast multiplar av detta, inget annat...men det dröjer nog...länge
Postad 15 November 2007 - 12:59
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
FlashLightning:De flesta Mediaspelarna är hyfsat flickväns-vänliga. När de är igång är det inte svårare att ratta än en DVD-spelare. Har själv satt den på prov med fru o fyra barn... Grym avatar!!! Gamle Reidar!! Däremot så ska du veta att det kommer nog ta 1-2 månader till PopcornHour rullar riktigt bra, ju tidigare man är, desto mer buggar osv... Men det tar nog den tiden tills du kan få tag på den... Andreas81a:Men om man kör allt material i 50/60Hz... kommer man uppleva problem med detta!?!? Min fin-fina Kinesiska Full-HD har ju inte såna moderna saker som 24fps... Så det kommer bli min verklighet, bara att hålla tummarna!
Redigerat av Kanelbulle, 15 November 2007 - 12:59.
Postad 15 November 2007 - 13:29
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Men om man kör allt material i 50/60Hz... kommer man uppleva problem med detta!?!? Min fin-fina Kinesiska Full-HD har ju inte såna moderna saker som 24fps... Så det kommer bli min verklighet, bara att hålla tummarna!
Serier som kommer från "over there" lär vara baserade på NTSC länge till. MKV-filer är i majoritet riktat till NTSC-marknaden och kommer troligen att vara så ett bra tag till (23,976/29,97Hz). Köper du en Blu-rayspelare så har den äkta 24Hz som din TV ändå inte tar emot och då får spelaren konvertera signalen som i sin tur kan få märkliga effekter. Nej, de skulle i god tid begravt allt som inte är jämna siffror och kanske som Andreas säger hålla sig till 24, 48, 72, 96 och 120Hz t.ex. (med tanke på att biofilm spelas in med 24 bilder/sek.
Postad 15 November 2007 - 13:53
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Gabbe. Precis som du säger, det eviga göret med att ändra uppdateringsfrekvenser. Projjen stödjer både 50 och 60 hz men det är ett jedra gitande för att få filmen att bli helt ryckfri. Nej jag ser framemot den dagen då allt mtrl håller samma frekvens som källan, dvs 24 hz och sen endast multiplar av detta, inget annat...men det dröjer nog...länge
det är film som har frekvensen 24Hz, inte tv-material. 24Hz är egentligen för lågt för att se bra ut på tv. Det vore bättre om filmindustrin började filma i högre frekvens än 24Hz. Jag skulle då inte vilja att tv-serier, sport och nyheter gick i 24Hz.
Postad 15 November 2007 - 14:07
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
det är film som har frekvensen 24Hz, inte tv-material. 24Hz är egentligen för lågt för att se bra ut på tv. Det vore bättre om filmindustrin började filma i högre frekvens än 24Hz. Jag skulle då inte vilja att tv-serier, sport och nyheter gick i 24Hz.
Nja, PAL kör 25 bilder/sek. och NTSC 29,97 bilder/sek. och visas sen i interlaced med dubbel frekvens. 24 bilder/sek. kan mycket väl fungera på de flesta LCD-paneler p.g.a. dess teknik att inte släcka pixlarna. Annars är det bara att visa varje bild 2, 3 eller fler ggr. för att uppnå högre uppdateringsfrekvens, som t.ex. pioneer gör med 72Hz som resultat.
Postad 15 November 2007 - 15:08
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Nja, PAL kör 25 bilder/sek. och NTSC 29,97 bilder/sek. och visas sen i interlaced med dubbel frekvens. 24 bilder/sek. kan mycket väl fungera på de flesta LCD-paneler p.g.a. dess teknik att inte släcka pixlarna. Annars är det bara att visa varje bild 2, 3 eller fler ggr. för att uppnå högre uppdateringsfrekvens, som t.ex. pioneer gör med 72Hz som resultat.
Ja, du blir av med flimret genom att dubbla eller trippla varje frame, men du blir inte av med den inbyggda hackigheten. Tänk dig att du filmar en frame per sekund, 1Hz, sedan visar du varje frame 100ggr i sekunden, 100Hz. Inget flimmer alls, men bilden hackar fortfarande eftersom det bara blir en ny filmruta en gång i sekunden. Inte så rolig fotboll att titta på. Disadvantages of 24p (Wikipedia)
Postad 15 November 2007 - 16:04
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Visst är det så. Tyvärr är film mycket dyrt. Lägger man därtill problem med kompatibilitet med nuvarande filmprojektorer så tror jag att 24 fps kommer att gälla en lång tid framöver.
Man ska inte glömma att vi alla är konditionerade till att film ska se ut på ett speciellt sätt. Med högre frekvens så klagar många på att bilden blir likt videoinnehåll och förlorar då "trovärdigheten" som film.
Det är dock troligt att i framtiden kommer det att komma projektorer som kan växla frekvens under uppspelning. Då kommer film att kunna visas i 24 Hz för långsamma scener och i 48 Hz för snabba actionscener (det kanske redan finns...). Övrig teknik kommer då också att följa efter.
Postad 15 November 2007 - 16:19
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Distortion, nu finns de ju inte tv-videokameror och film-videokameror. Allt mtrl filmas med 24 bilder per sekund (i princip allt iaf). Detta konverteras sen på olika vis för att passa våra gällande standarder. Då NTSC har en massa uråldrigt mög som ska finnas med i signalen gör detta att hastigheten här endast blir 23,976 (24000/1001). Att ta bort dessa, 0,0xxx rutorna är betydligt svårare än att bara trolla upp de till PALs 25 bilder per sekund (det är här man börjar pratar om 3:2 pulldown och annat som förknepigar ens tillvaro). Hmm vad vill jag egentligen komma till. Ja 24 fps e kanon och som gabbe skriver, det e bara att visa varje ruta fler gånger om det skulle behövas. Ungefär som när 100 hz kom till gamla tjocktv, det var fortfarande samma inkälla man vara visade samma sak 2 ggr och fick ett jämnare flyt i bilden (och en massa elaka bieffekter).
Postad 15 November 2007 - 16:40
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Distortion, nu finns de ju inte tv-videokameror och film-videokameror.
jaså, det var just det jag trodde att det fanns. Filmkameror sägs ju vara asdyra, så lågbudgetfilmare använder digitala videokameror för att det blir så billigt att producera film då. ... Kollade runt lite på wikipedia och jag tror att du har fel, film produceras med dyra filmkameror som spelar in i 24p, medan tv produceras med videokameror som spelar in direkt i NTSC eller PAL. Läs technical overview om du känner för det Digital video på wikipedia
Postad 15 November 2007 - 16:46
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Fan att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet och halka tillbaka på 24Hz 3.2 pulldown Pal NTSC shit, byt tråd!
Postad 15 November 2007 - 17:23
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
ARgh, jag har gått off topic utan att märka de. Ursäkta, så detta blir de sista jag skriver som gäller detta. TYVÄRR skrivs det ofta 24 när man menar 23.976. Detta kan röra ihop de duktigt, och 3:2 pulldown e inte för att göra 24p till 23.976 utan till de som kallas 30 (men som är 29.9xx), jag som rörde ihop de. När jag pratade om ntsc och pal borde jag kanske förtydliga att jag menade 24p som var omsamplat. Men det är nog som du säger, lågbudget tvserier kan nog spelas in med billigare kameror, svårt att hitta info om detta. Men frågan är hur heroes etc spelas in. Jaja som sagt, sista utsvävningen, sorry, tbax till ämnet.
Postad 16 November 2007 - 00:11
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Lågbudgetserier spelas in med (dyra) HD-videokameror, Heroes spelas i huvudsak in på med filmkameror (det finns inget som heter "film-videokameror") som använder sig av film... Fråga Russell Geltman och Morgan Jenkins som jobbar med att stoppa film i kamerorna... Dessutom är Popcorn Hour A-100 en intressant maskin, tycker ni inte det?
Postad 16 November 2007 - 01:51
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Fan att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet och halka tillbaka på 24Hz 3.2 pulldown Pal NTSC shit, byt tråd! 
Finns inte mycket mer att skriva om... bara en som har fått sin popcorn-burk än så länge. Dessutom så kommer alla frågor snart såsom "varför hackar filmer när man..." och då är det lika bra att vi avhandlar detta i förväg. Som någon redan har sagt så spelar nästan all film in med 24 bilder/sek. och därför är det så oavsett var du tittar film, om man bortser från hur signalen behandlas (ökar hastighet för att följa PAl och pulldown för att följa NTSC). Skulle bli förvånad om det ändras på länge.
Postad 16 November 2007 - 19:51
Axxel
-
Axxel
-
Användare
-
-
183 inlägg
... bara en som har fått sin popcorn-burk än så länge. 
Den kommer nog till svensk marknad snart här enligt Mediamania. När jag mailade o frågade fick jag tips om den och en likartad Syabas spelare. Inga priser är satta, men det lovas vilt Någon som vet vilka nya Syabas spelare som är på G?
Postad 16 November 2007 - 23:34
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Axxel:
Det kommer nog ta sin lilla tid, tillverkningsserierna måste bli större! Skulle tro jan-feb kan vara rimligt. De har en del förhandsorder att ta hand om först. Men det vore ju kanon om någon hyfsat seriös tog upp den i Sverige.
Fler NMT (NetworkedMediaTank) baserade spelare är på gång, NMT är Syabas nya plattform. De som kommer som man vet är TopFeeling, Snazio och några till. Det kommer komma modeller med DVD-spelare där du kan byta ut den mot en Bluray (!), vilket inte är helt fel. Sen kommer det spelare som klarar HDMI 1.3 dvs alla superljud o större färgpalette. När dessa kommer är inte fastlagt ännu.
Bland nackdelarna med Popcorn Hour är: ingen display, IDE-disk, HDMI 1.1 (inte DD+ osv). En rimlig prislapp för Popcorn Hour A-100 i Sverige bör hamna runt 2500 kr ca... (häng mig inte om jag har fel...)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|