* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 04 March 2008 - 15:38
Tabasco
-
Tabasco
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Tvixen kan ha en filmrullesymbol och sedan omslagsbilder som startar filmen när man klickar. Eller som öppnar en ny bild med mer info om filmen (genom att ha den i en egen katalog) och där man startar filmen med exemeplvis en Play-symbol.
Ang att man kan få bilder på tvixen om man lägger upp filer manuellt. Sybas har en massa stöd för detta med. http://www.networked...c.php?p=647#647This specification enables the automatic loading of index.htm and/or sd_index.html (in SD mode), to enable user-generated HTML-based navigation feature for their content.
Jag bara väntar på att nån programmerare skall skriva ett verktyg för att scanna och automatiskt uppdatera dina kataloger. Kolla även in lundmans projekt Llink där han har ett speciellt team som är just detta.
Postad 04 March 2008 - 17:11
wilczoch
-
wilczoch
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Blev den varm?
Hårddisken i sig genererar ingen direkt värme, känns sval om man känner på den även efter några timmars uptime. Satte dock in 2st 25x25mm fläktar för att få ner tempen på kylflänsen som jag tyckte var lite för varm.
Postad 04 March 2008 - 18:29
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Blev den varm?
Hårddisken i sig genererar ingen direkt värme, känns sval om man känner på den även efter några timmars uptime. Satte dock in 2st 25x25mm fläktar för att få ner tempen på kylflänsen som jag tyckte var lite för varm.
Hur satte du in dem och hur ser det ut? Pallar inte öppna min pch nu, men finns det uttag för fläkt på "moderkortet"?
Postad 04 March 2008 - 19:09
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Ang att man kan få bilder på tvixen om man lägger upp filer manuellt.
Sybas har en massa stöd för detta med. http://www.networked...c.php?p=647#647
This specification enables the automatic loading of index.htm and/or sd_index.html (in SD mode), to enable user-generated HTML-based navigation feature for their content.
Jag bara väntar på att nån programmerare skall skriva ett verktyg för att scanna och automatiskt uppdatera dina kataloger.
Kolla även in lundmans projekt Llink där han har ett speciellt team som är just detta.
1. Kan man mha detta få ikoner för iso-filer? Alltså inte bara andra filer. 2. Har du kollat in nedanstående? http://www.avsforum....ad.php?t=951350Från början för Tvixen, men den lär kunna mata ut HTML också. Den scannar kataloger och hämtar info och bilder från Amazon, IMDB mfl. /J
Postad 04 March 2008 - 19:36
ainatar
-
ainatar
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
Oj oj oj vad mycket krångel för något så enkelt... 
tvix stödjer ju coverart på ett mycket enkelt sätt. Ställ in att den skall lista med ikoner och lägg en jpeg fil med samma namn som filen i katalogen där iso filen ligger och volla! färdigt...
HD behöver jag inte ha i denna (barnens rum) utan endast DVD images kommer spelas upp över nätverk. Skall kolla vad en low end htpc går loss på...
Tycker du borde skaffa en moddad xbox med XBMC istället om du inte ska kolla på hd. Mycket användarvänligt grässnitt och klarar det du begär.
Postad 04 March 2008 - 21:13
wilczoch
-
wilczoch
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hur satte du in dem och hur ser det ut? Pallar inte öppna min pch nu, men finns det uttag för fläkt på "moderkortet"?
Det finns inget uttag för fläktar på moderkortet, dock kan man plocka spänningen från hårdiskkontakten. Jag har kopplat fläktar på 7V (potentialen mellan 12V & 5V) för att få ner ljudnivån. Gjorde en egen kontakt som jag kan mata både hårdisken och fläktarna med.   Blå=12V, Röd= 5V och svart= GND. Använde en vanlig stiftlist med 2.54mm delning.  Fläktarna fäste jag med dubbelhäftande "fästkuddar" (vet inte vad det kallas med det är av skummatrial som är ca 2mm tjockt) de dämpar dessutom fortplantingsljud ner i chassit.
Postad 04 March 2008 - 21:24
Nufi3e
-
Nufi3e
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Fungerar Popcorn Hour A-100 med slingbox pro?
Postad 04 March 2008 - 21:58
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Fungerar Popcorn Hour A-100 med slingbox pro?
Kan bara ge dig ett hypotetiskt svar efter att ha läst specsen; ja, det bör funka. Men jag har inte testat det skarpt, och jag har inte läst om någon annan som gjort det heller.
Postad 04 March 2008 - 22:03
Nufi3e
-
Nufi3e
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Fungerar Popcorn Hour A-100 med slingbox pro? Kan bara ge dig ett hypotetiskt svar efter att ha läst specsen; ja, det bör funka. Men jag har inte testat det skarpt, och jag har inte läst om någon annan som gjort det heller.
Okej tack för snabbt svar. Har iaf mailat slingbox supporten så får se. Det är nog inga problem att man får bild på slingboxen när man har kopplat popcorn hour a-100 men det som är frågan är om man kan styra popcorn hour a-100 med slingboxen, som man kan göra med dvd spelare och digitalboxar.
Redigerat av Nufi3e, 04 March 2008 - 22:10.
Postad 04 March 2008 - 22:58
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Det finns inget uttag för fläktar på moderkortet, dock kan man plocka spänningen från hårdiskkontakten. Jag har kopplat fläktar på 7V (potentialen mellan 12V & 5V) för att få ner ljudnivån. Gjorde en egen kontakt som jag kan mata både hårdisken och fläktarna med.
  Blå=12V, Röd= 5V och svart= GND. Använde en vanlig stiftlist med 2.54mm delning.
Så vill jag med ha det! tack för bilderna. Så den vita kontakten sätter du i hårddiskens stömkontakt (på moderkortet)? Den den högra kontakten har 8 stift, och där får du plats med både två fläktkontakter och hdd-kontakt. eller? har jag fattat det rätt? utgick du från nån köpt kabel, eller satte du samman alla kablar&kontaker? En bättre fråga kanske är om det inte går att köpa en liknande kabel, så slipper jag sitta här och fråga ihjäl dig..
Postad 05 March 2008 - 00:09
wilczoch
-
wilczoch
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Så vill jag med ha det! tack för bilderna. Så den vita kontakten sätter du i hårddiskens stömkontakt (på moderkortet)? Den den högra kontakten har 8 stift, och där får du plats med både två fläktkontakter och hdd-kontakt. eller? har jag fattat det rätt? utgick du från nån köpt kabel, eller satte du samman alla kablar&kontaker? En bättre fråga kanske är om det inte går att köpa en liknande kabel, så slipper jag sitta här och fråga ihjäl dig.. 
Japp, den vita kontakten sitter i moderkortet och hårddisken kopplas in på rött och svart stift. Sedan finns det plats för 3 fläktar mellan de röda och blåa stiften men jag har just nu bara 2 st inkopplade, vilket räcker mer än väl . Tanken var att det skulle kunna sitta en extra fläkt på andra sidan för att få en bättre genomströmning men det behövs inte. Hur det är kopplat syns i bilden i mitt tidigare inlägg härTror inte att det finns någon liknande kabel att köpa färdig, iaf inte vad jag vet. Men med lite kabel, en stiftlist och krympslang så är det snabbt gjort.
Postad 05 March 2008 - 07:26
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
Japp, den vita kontakten sitter i moderkortet och hårddisken kopplas in på rött och svart stift. Sedan finns det plats för 3 fläktar mellan de röda och blåa stiften men jag har just nu bara 2 st inkopplade, vilket räcker mer än väl . Tanken var att det skulle kunna sitta en extra fläkt på andra sidan för att få en bättre genomströmning men det behövs inte.
Var det efter att du bestyckat din PH med en HD som det blev värmeproblem, eller hade du det redan innan? Själv kommer jag nog köpa ett modell större CF och sätta på en IDE hållare och sedan ha en extern USB disk för det mesta i lagringsväg. Vill undvika fläktar till varje pris. Någon som vet om PH pratar med Slimserver (Squeezebox) ?
Postad 05 March 2008 - 08:28
wilczoch
-
wilczoch
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Var det efter att du bestyckat din PH med en HD som det blev värmeproblem, eller hade du det redan innan?
Nej, 2.5"-disken blir inte ens varm. Förberedde ändå för en extra fläkt för att kunna få genomströmning av luften om jag t.ex. mot förmodan skulle trycka i en 3.5"-disk istället. Fläktarna som sitter i nu har jag enbart för att kyla sigma-chippet. Som jag skrev tidigare så räcker det förmodligen med en fläkt, om det ens behövs det. Vill dock tro att livslängden ökar om man håller ner temperaturen. <edit> Jag har alltså inte upplevt värmeproblem i form av dålig prestanda i maskinen utan bara tyckt att kylflänsen ger för lite kylning till chippet</edit>
Redigerat av wilczoch, 05 March 2008 - 08:33.
Postad 05 March 2008 - 09:42
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Japp, den vita kontakten sitter i moderkortet och hårddisken kopplas in på rött och svart stift. Sedan finns det plats för 3 fläktar mellan de röda och blåa stiften men jag har just nu bara 2 st inkopplade, vilket räcker mer än väl . Tanken var att det skulle kunna sitta en extra fläkt på andra sidan för att få en bättre genomströmning men det behövs inte. Hur det är kopplat syns i bilden i mitt tidigare inlägg här
Tror inte att det finns någon liknande kabel att köpa färdig, iaf inte vad jag vet. Men med lite kabel, en stiftlist och krympslang så är det snabbt gjort.
Men hdd-kontakten på den medföljande sladden ska ju sättas i de fyra stiften på moderkortet, men på din kabel kan hdd bara ta upp två stift.. hur funkar det? moddade du sladden som går från hdd till den nya sladden också?
Redigerat av sister ray, 05 March 2008 - 09:45.
Postad 05 March 2008 - 10:29
Jinglerack
-
Jinglerack
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Alltså, kan man använda popcorn hour på samma sätt som en squeezebox så man streamar all musik man har på pc:n samt spellistor mm? Möjligtvis väldigt dum fråga men måste datorn vara på för att man ska kunna streama från den? Och gäller detsamma för en squeezebox?
Jag vet inte om detta är rätt tråd men jag undrar också vilket ni skulle föreslå att jag ska skaffa, 6500 eller pop? Jag kommer använda den till stor del att titta på film men vill även kunna lyssna på musik lätt och gärna bildspel också. Mitt andra val skulle väl i så fall vara att köpa en squeezebox + 6500/pop och i så fall, vilken skulle ni rekommendera? Som sagt så är jag knappast väldigt insatt i ämnet men jag skulle vilja skapa riktigt fina multimediamöjligheter i vardagsrummet. Tack på förhand!
Postad 05 March 2008 - 11:11
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
någon som kan tippsa om en bra nätverksdisk man kan använda till popcorn
Postad 05 March 2008 - 11:19
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
Alltså, kan man använda popcorn hour på samma sätt som en squeezebox så man streamar all musik man har på pc:n samt spellistor mm? Möjligtvis väldigt dum fråga men måste datorn vara på för att man ska kunna streama från den? Och gäller detsamma för en squeezebox?
Japp, om du har allt material på datorn och den skall streama till en squeezebox/popcorn hour så måste den vara påslagen. Dock finns det ju massor av ljudkällor på internet du kan köra mot också. PH kan ju dessutom bestyckas med HD så du slipper streama om du vill. Min alla-tiders favorit, och anledningen till att jag köpte en Squeezebox, var Pandora.com, men den är stängd för icke-amerikaner nu  pga stim pengar o tajffs. men vill även kunna lyssna på musik lätt och gärna bildspel också.
Varken PH eller Tvix kan mäta sig med en Squeezebox när det gäller att lyssna på musk.
Postad 05 March 2008 - 11:20
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Möjligtvis väldigt dum fråga men måste datorn vara på för att man ska kunna streama från den? Och gäller detsamma för en squeezebox?
Mitt andra val skulle väl i så fall vara att köpa en squeezebox + 6500/pop och i så fall, vilken skulle ni rekommendera?
Hej Jinglerack, Vill inte låta som värsta bitchen men alla frågorna du ställt finns det svar på tråden. Så nästa gång så sök annars tillförs inget nytt och konversationen kloggas igen av samma fråga och samma svar om och om igen... Ja, datorn måste vara på för att streama. Bästa om man läser tidigare i tråden verkar vara och köra en pop eller en 6500 tillsammans med en squeezebox. Vad jag har förstått så är ljudet så mycket bättre med squeeze att det motiverar ett köp. Om du skall välja 6500 eller pop är upp till dig. Läs båda speccarna och tänk på vad du vill använda den till. Givetvis rekommenderar jag en pop då jag själv köpte och den uppfyller dom krav jag har. Lycka till!
Redigerat av discomega, 05 March 2008 - 11:21.
Postad 05 March 2008 - 11:43
Jinglerack
-
Jinglerack
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Möjligtvis väldigt dum fråga men måste datorn vara på för att man ska kunna streama från den? Och gäller detsamma för en squeezebox?
Mitt andra val skulle väl i så fall vara att köpa en squeezebox + 6500/pop och i så fall, vilken skulle ni rekommendera?
Hej Jinglerack,
Vill inte låta som värsta bitchen men alla frågorna du ställt finns det svar på tråden. Så nästa gång så sök annars tillförs inget nytt och konversationen kloggas igen av samma fråga och samma svar om och om igen...
Ja, datorn måste vara på för att streama. Bästa om man läser tidigare i tråden verkar vara och köra en pop eller en 6500 tillsammans med en squeezebox. Vad jag har förstått så är ljudet så mycket bättre med squeeze att det motiverar ett köp. Om du skall välja 6500 eller pop är upp till dig. Läs båda speccarna och tänk på vad du vill använda den till. Givetvis rekommenderar jag en pop då jag själv köpte och den uppfyller dom krav jag har. Lycka till! 
Tack så mycket för svaren och jag ska tänka på det i framtiden.
Postad 05 March 2008 - 12:59
wilczoch
-
wilczoch
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Men hdd-kontakten på den medföljande sladden ska ju sättas i de fyra stiften på moderkortet, men på din kabel kan hdd bara ta upp två stift.. hur funkar det? moddade du sladden som går från hdd till den nya sladden också?
2.5"-diskar körs enbart på 5V. Molexkontakten på sladden från 2.5"-adaptern kapade jag och satte hon-stiftdon på istället för att passa på stiftlisten direkt. Hårdiskkontatkten som följer med PCH har jag inte använt alls utan jag har tagit en ny kontakt som passar i moderkortet och utågtt från den. Jag köpte denna kontakt OBS!!! passar ej utan modifiering. Någon kan kanske tippsa om var du kan köpa rätt typ för att slippa att modifiera den.
Postad 05 March 2008 - 13:33
starmasen
-
starmasen
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej,
Har tänkt att köpa antingen en Popcorn Hour A-100 eller Tvix M-6500A men kan inte bestämma mig.
Hur bra funkar det att surfa med popcorn?
kommer det att finnas "surf" stöd till tvix'en längre fram?
Vilken är bäst på musik? svårt kanske att svara på när nya mjukvaror hela tiden dyker upp.
Kan man koppla in popcorn in i datorn och sen fixa och trixa mha pc'en, skapa kataloger, lägga över filmer etc?
Vad är det som skiljer (basic) dessa produkter åt?
Hoppas på svar (så att man bestämmer sig nångång)
Postad 05 March 2008 - 18:08
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
2.5"-diskar körs enbart på 5V. Molexkontakten på sladden från 2.5"-adaptern kapade jag och satte hon-stiftdon på istället för att passa på stiftlisten direkt.
Hårdiskkontatkten som följer med PCH har jag inte använt alls utan jag har tagit en ny kontakt som passar i moderkortet och utågtt från den. Jag köpte denna kontakt OBS!!! passar ej utan modifiering. Någon kan kanske tippsa om var du kan köpa rätt typ för att slippa att modifiera den.
OK. känner att det kommer att krångla till sig lite om jag ska görade, dessutom har jag en 3.5" disk i, och då verkar det bli annorlunda.. eller förresten, sista frågan nu hoppas jag. jag har en sån här, fast med en tvåpins hane istället för honan på bilden. Den kan man sätta in i hdd och sen hdd-kontakten från moderkortet in i den. så borde jag inte kunna koppla en fläkt på den tvåpoliga hanen som förgrenas från hårddiskens strömkontakt? isf är ju biffen klar.
Redigerat av sister ray, 05 March 2008 - 18:53.
Postad 05 March 2008 - 19:36
froven
-
froven
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hej,
Har tänkt att köpa antingen en Popcorn Hour A-100 eller Tvix M-6500A men kan inte bestämma mig.
Hur bra funkar det att surfa med popcorn? kommer det att finnas "surf" stöd till tvix'en längre fram?
Vilken är bäst på musik? svårt kanske att svara på när nya mjukvaror hela tiden dyker upp.
Kan man koppla in popcorn in i datorn och sen fixa och trixa mha pc'en, skapa kataloger, lägga över filmer etc?
Vad är det som skiljer (basic) dessa produkter åt?
Hoppas på svar (så att man bestämmer sig nångång)
Hur svårt kan det vara ? Mer eller mindre alla butiker som säljer Tvixen har den i lager, så det är bara att plocka upp en om du tycker att HDMI 1.3 är värt 2000kr extra (utöver de 2K som PHn kostar). Skall du surfa med glädje framför TVn bör du nog fundera på att bygga ihop en HTPC istället. Kan man koppla in popcorn in i datorn och sen fixa och trixa mha pc'en, skapa kataloger, lägga över filmer etc? Jag förstår inte frågan ? Skall du lägga över filer mha av datorn till Popcornen (går såklart, dock inte via usb) eller skall du trixa runt på datorn mha Popcornen ( detta kommer du nog att ge upp rätt snabbt pga relativt långsamt gränssnitt) ? //P
Postad 05 March 2008 - 19:48
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
starmasen:1. Att surfa funkar okey, du kan inte jämföra browsern med en PC/Mac:s utan den är enklare, hårdvaran inte lika snabb. Men det är oxå därför Syabas har tagit fram MSP (Media Service Portal), där går man via en server hos Syabas och kommer åt Youtube, Google Video, vädertjänster, osv. Man kan även göra egna sådana moduler. 2. Jag tror att både Tvix/Popcorn Hour är lika bra/dåliga på musik. Dom låter bra, men är inte optimerade för det. En fördel med Tvixen är att den har display... Köper du en PCH så har du även råd med en Soundbridge! 3. Du kommer åt PC:n från PCH:n för att kunna spela upp media, något annat kan du inte göra. Du kan däremot göra allt från PC:n mot Popcornen. När det gäller dina frågor, så måste du leta o läsa lite mer själv... det finns massor av svar på alla frågor sedan tidigare. Vi kan ju inte bara skriva samma sak om o om o om o om igen... om du förstår... Tvix M-6500+ Display för enklare funktioner + HDMI 1.3 (stöds ej i mjukvara ännu, klarar "superljuden" tex DD+, DTS-HD när detta funkar) + Snygg, hög detaljfinish + Seriös leverantör, lång erfarenhet, bra support - Priset (ca 4000 kr) - Vissa buggar, värmeproblem Popcorn Hour A-100+ Priset (ca 2000 kr) + Webtjänster + NAS-server/Torrentklient + Seriös leverantör, lång erfarenhet, bra support + Stor öppenhet mot användare om nya funktioner - Ej möjlighet till kopiering USB>Dator (på PCH kör man nätverk el nätverkskabel) - Något billigare finish - Lite slö när det gäller filöverföring - Vissa buggar, värmeproblem Vad gäller filstöd osv är dessa mycket snarlika, så där skiljer i stort sett inget. Bägge tillverkarna är mycket seriösa och duktiga på firmwareuppdateringar. Så oavsett köp blir du sannolikt mycket nöjd!
Postad 05 March 2008 - 19:54
Deep9
-
Deep9
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hur är det att spela upp 1080p material med Popcorn Hour trådat?
Postad 05 March 2008 - 19:59
Givemeabreak
-
Givemeabreak
-
Användare
-
-
111 inlägg
Hur är det att spela upp 1080p material med Popcorn Hour trådat?
Finns också svar på i tråden men det fungerar givetvis utmärkt i dom allra flesta fall
Postad 05 March 2008 - 20:02
wilczoch
-
wilczoch
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
eller förresten, sista frågan nu hoppas jag. jag har en sån här, fast med en tvåpins hane istället för honan på bilden. Den kan man sätta in i hdd och sen hdd-kontakten från moderkortet in i den. så borde jag inte kunna koppla en fläkt på den tvåpoliga hanen som förgrenas från hårddiskens strömkontakt? isf är ju biffen klar.
Jag är nog inte riktigt med på hur du menar att du ska koppla. Känns som att du behöver en Y-förgrening någon stans. Men jag kanske bara rör till det för dig, ber om ursäkt i så fall. Skicka ett PM till mig om du vill diskutera vidare så slipper vi flodda forumet med detta.
Redigerat av wilczoch, 05 March 2008 - 20:07.
Postad 06 March 2008 - 17:39
danill
-
danill
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Någon annan som fått preorder-invitation nu på popcornhour.com? Jag har i alla fall beställt och de drog från mitt kort för typ en vecka sedan, det har dock inte skickats. Hur lång tid tar det innan de skickar iväg den? Vill ha den nu!!
Postad 06 March 2008 - 20:53
Unregistered60dc905b
-
Unregistered60dc905b
-
Amatör
-
-
78 inlägg
En liten rookie fråga bara
Tänkte ha en mediaserver i ett server rum och sen en htpc i vårat biorum, men sen i vardagsrummet bara en TV. Jag har cat 7 kabel dragit till denna tv och vill då helst inte ha en stor dator i detta rum för att kunna spela upp material som ligger inne på min mediaserver. Kan jag ha denna Popcorn maskin till detta ? Kan jag stream ut bild och ljud från media servern och få bild i tv'n genom denna popcorn hour ?
Jag tänkte även ha canal digital abbonemang och fire dtv kort i media servern och då kunna titta på dessa sändningar ute i TV'n.
Redigerat av Unregistered60dc905b, 06 March 2008 - 20:57.
Postad 07 March 2008 - 07:10
oscar_lkpg
-
oscar_lkpg
-
Användare
-
-
207 inlägg
Ni som har Popcorn Hourn.
Skulle ni beskriva den som flyttbar? Jag har två olika TV-apparater som jag vill kunna använda den på genom att flytta den mellan dom två. Den ena TVn har jag nätverksuppkoppling till men inte den andra så jag tänkte köra en Popcorn Hour med hårddisk och ha filerna som ska spelas på den.
Är den enkel att flytta? Finns det bättre alternativ?
Postad 07 March 2008 - 07:19
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
oscar_lkpg:Den är mycket kompakt och "flyttbar", så det är inga problem. Den är storleksmässigt bara lite större än en extern 3,5" USB-hårddisk. Om du tittar på PCH:s hemsida finns säkert storleken där. Länkar på första posten i denna tråd! Bättre alternativ hittar du först om du dubblar priset, i 2000 kronorsklassen är den helt oslagbar! JGT:PCH:n kommer göra ditt streaming-jobba alldeles utmärkt. När det gäller att kunna stream ut "live-TV" o annat via en dator/Dreambox, kolla in länkarna till info om detta i första posten i den här tråden. Där står mer exakt hur det går till. danill:Det är bara att lyfta på hatten o gratulera! Känns lite lätt svårt med tillgången just nu, men det kommer väl att släppa! Köpte oxå min från USA och det funkade alldeles utmärkt!!
Redigerat av Kanelbulle, 07 March 2008 - 07:41.
Postad 07 March 2008 - 15:49
trollkarlen1
-
trollkarlen1
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hur funkar den med t.ex. sopcast och liknande tjänster med live TV över nätet ?
/R
Postad 07 March 2008 - 16:01
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
trollkarlen1:Sopcast kräver vad jag förstår en transport via PC/VLC eller dylikt. Det finns lite diskussioner om detta i tråden, framförallt är det användaren-localhost som labbat med Sopcast, kolla här. Första inlägget för localhost, vissa svar även efterVia transcode via VLC går det vägenGenerellt sett så kan olika streamingtjänster köra med ganska olika protokoll osv. Så man måste kolla upp de tjänser du är intresserade av. Sen finns det ju möjlighet att göra moduler till MSP om man vill, då blir det ännu enklare, men då måste det funka ordentligt. Kontakta respektive användare för fler tips i frågan! Over and out
Redigerat av Kanelbulle, 07 March 2008 - 16:03.
Postad 08 March 2008 - 00:38
joslse
-
joslse
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Hur tycker ni bildkvaliteten är på PCH jämfört med en htpc med ffdshow på 720p mkv filmer o serier? tycker själv att med lite inställningar får man en ganska bra bild på ffdshow men är less på att ha en böking dator i vardagsrummet. Helst lite utförligt som tex brus och skärpa, att få bort grund brusigheten med ffdshow gör mycket för i vissa filmer känns det verkligen som att bilden kryper ibland. Någon som kanske testat samma film på både ffdshow och en PCH och jämfört Mvh Jonas
Postad 08 March 2008 - 09:15
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
När är det tänkt att nästa FW ska kommer?
Vill ha funktionen att flytta filer från dator till USB HD som ja ska ha vid PCH....
Postad 08 March 2008 - 09:27
typas
-
typas
-
Användare
-
-
200 inlägg
Jag har följande frågor:
1. Kan jag ladda torrenter direkt mot min usb-hdd utan att jag har någon hdd i min PCH ?
2. Kan jag streama hd-tv från min dm500-s till PCH och titta på den där (som i vlc)?
3. Hur stort CF-minne måste man ha för att kunna köra PCH och var får man tag på ide-adapter ?
(Jag har ett gamalt cf-minne på 512mb som ligger och skräpar , skulle det räcka? )
Postad 08 March 2008 - 09:39
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
PrimaryMaster:Hm... att kopiera mellan PC o USB-hårddisk är ju inget problem... Menar du att en externa hårddisk ska vara synlig utåt via PCH:n? Vet inte alls någon status på det eller om det kommer. Rent praktiskt borde det väl vara enkelt egentligen, nån som sett något?? När det gäller ny Firmware, så borde det vara en ny Beta väldigt snart, snabbt följt av en skarp... Max 1-2 veckor bort, en totalt ovetenskaplig gissning... typas:1. Nix, Torrent, Nas-server o dessa "NMT-applications", kräver intern hårddisk eller tex CF-kort lösning. Sen vet jag inte om du efter ev CF-lösning kan gå in o editera någon PCH-setting på CF-kortet o styra om var det sparas... Tål nog att undersökas. 2. Ja, det bör funka. Har dock inte testat det själv. Har för mig att jag läste om någon som kört det. Det är ju en vanlig TS-ström som du får via din DM-500. 3. Vågar faktiskt inte svara... men det bör inte kräva så mycket. Om ingen vet testa att slänga iväg ett mejl till PCH!
Redigerat av Kanelbulle, 08 March 2008 - 09:41.
Postad 08 March 2008 - 10:01
Musse1
-
Musse1
-
Användare
-
-
175 inlägg
Hmmmmm
Nu har jag väntat på att youtobe ska funka i två veckor .
Ska jag behöva vänta två veckor till
Hoppas de knäcker boxen så man kan redigera själva.
Typ xbmc..
De kunde släppt en youtobe fix när de vet att det inte funkar..
Postad 08 March 2008 - 10:07
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tekniskt svar som kräver linux kunskap... 1. Kan jag ladda torrenter direkt mot min usb-hdd utan att jag har någon hdd i min PCH ?
Du kan köra andra både telnet och Syabas från USB-HDD:n ( nmt forum ), så jag ser inte att det vore problem att köra med torrent den vägen också OM det interna minnet är tillräckligt för de servicar du kör (USB-HD kan inte användas som swap/pagefile)... DOCK så lär inte torrent servern gilla om du pluggar ur USB-HD:n medan den kör... 3. Hur stort CF-minne måste man ha för att kunna köra PCH och var får man tag på ide-adapter ? (Jag har ett gamalt cf-minne på 512mb som ligger och skräpar , skulle det räcka? )
Med 256MB så är det inget problem om du stänger av swap och inte tänker ha mediafiler på den (även så lite som 64MB borde funka men har ej testat). Notera att du bör fixa start-scripten i NMT:n så att CF-minnet kör med parametern "noatime" och stänga av swap om interna RAM-minnen räcker (för att CF-minnet skall hålla så länge som möjligt). "Gammalt" minne?? Du måste ha ett CF-minne som har DMA-support och vara av typen fixed när den kör i ATA-mode. Dessutom måste CF-adaptern ha stiftkontakt (tyvärr är de oftast felvinklade) OCH också ha DMA-support (se tidigare post i tråden). /next
Postad 08 March 2008 - 10:50
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Nu har jag väntat på att youtobe ska funka i två veckor. Ska jag behöva vänta två veckor till 
Hoppas de knäcker boxen så man kan redigera själva. Typ xbmc..
De kunde släppt en youtobe fix när de vet att det inte funkar..
Boxen är redan knäckt så du kan gå in och göra vad du vill. Din jämförelse med xbmc är som äpplen och päron: väldokumenterat chipset, mycket större användarbas och flera års utveckling vs. helt annan chiparkitektur, liten avändarbas och ett par månaders försäljning. Men, det finns root och telnet så det är bara att hugga in och bidra. YouTubefixen är med i senaste betafirmware, men det var en del buggar med andra delar av den releasen och då gör Syabas helt rätt i att inte släppa den. Det är bättre att vänta en vecka till och få en fungerande release än en som fixar YouTube men gör sönder något annat.
Postad 08 March 2008 - 17:21
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
PrimaryMaster:
Hm... att kopiera mellan PC o USB-hårddisk är ju inget problem... Menar du att en externa hårddisk ska vara synlig utåt via PCH:n? Vet inte alls någon status på det eller om det kommer. Rent praktiskt borde det väl vara enkelt egentligen, nån som sett något??
Så om ja kopplar in min usb HD i PCH så kan ja alltså se den o tanka över filmer från datorn till deN? detta fick ja svar på för ett tag sedan att det inte gick. Hur tankar jag över filerna då? via FTP eller kan jag se den via utforskaren?
Postad 08 March 2008 - 20:04
Blazter
-
Blazter
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Hej! Jag hoppas någon kan svara på detta. Har tänkt köpa en 23 tums LCD tv från Philips för att sedan använda Popcorn Hour A-100 till denna. Det är denna: http://www.p4c.phili..._58_pss_aen.pdfNotera i manualen: "Supported Display Resolution Computer formats: Resolution Refresh rate 640 x 480 60, 75Hz 800 x 600 60, 75Hz 1024 x 768 60, 75Hz 1280 x 768 60Hz" TVn stöder alltså 1366x768 men max 1280x768 via "Computer formats". Alltså antar jag att bilden om jag använder Popcorn (som vill att tvn använder 1366x768 via Popcorn?) blir dålig då den bara kommer använda 1280x768? På en annan sida så läste jag även: "For de som ønsker å bruke TV-apparatet som PC-skjerm eller å ha en MediaCenter/HTPC tilkoblet har denne modellen store begrensninger. Denne støtter nemlig ikke tilkobling av PC som kjører samme oppløsning som TV-apparatet, noe som begrenser muligheten til å få god bildekvalitet." Är det kört?  Tacksam för svar snarast!
Postad 09 March 2008 - 09:54
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
PrimaryMaster:Nja, vi kanske pratar om varann lite grann... - Om du har en Extern USB-disk ansluten mot PCH så syns den inte ut mot nätverket, du kan allstå inte kopiera till den över nätet. - Detta går på vissa andra Mediaspelare och många hävdar att detta går att fixa enkelt. Har dock som jag skrev sett om detta är på gång eller inte... en fråga som är lämpad att driva på NMT-forumet! Du skrev "Vill ha funktionen att flytta filer från dator till USB HD som ja ska ha vid PCH....", det går ju om du ansluter den mot PC:n... Men i övrigt så vet jag inte. Det säkraste idag är att köpa en NAS-disk som stödjer NFS, då är du 100% säker att allt funkar rakt av. Gärna med NFS-stöd för bästa 1080p stöd! Blazter:Enligt specen så klarar den ju både 720p o 1080i, så det borde ju funka utan problem. Kan vara värt att ha den på Öppet köp när du ska testa den så du verkligen får kvitto på att allt går som det ska! Men enligt specen är det inga problem! Det sista klippet som du hittat bör bara gälla att den inte stödjer Pixelmapping, så det gäller mest just PC, ska du ha den mot en Popcorn är detta inte lika farligt, men visst, finns det inga alternativ i denna storleksklassen om du är osäker??
Redigerat av Kanelbulle, 09 March 2008 - 09:56.
Postad 09 March 2008 - 16:45
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Så om ja kopplar in min usb HD i PCH så kan ja alltså se den o tanka över filmer från datorn till deN? detta fick ja svar på för ett tag sedan att det inte gick. Hur tankar jag över filerna då? via FTP eller kan jag se den via utforskaren?
Du kan ändra i en fil för FTP-servern så att du kan nå alla filer inkl USB (se nmt's forum eller lundman's wiki). /next
Postad 09 March 2008 - 19:58
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
Så om ja kopplar in min usb HD i PCH så kan ja alltså se den o tanka över filmer från datorn till deN? detta fick ja svar på för ett tag sedan att det inte gick. Hur tankar jag över filerna då? via FTP eller kan jag se den via utforskaren? Du kan ändra i en fil för FTP-servern så att du kan nå alla filer inkl USB (se nmt's forum eller lundman's wiki).
/next
har kollat lite men är ja blind eller... hittar inget!
Postad 09 March 2008 - 22:16
gvs
-
gvs
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har använt Popcorn hour i ca en månad nu och är mycket nöjd trots vissa fel, den är ju faktiskt under utveckling. Några frågor dock.
1)
Jag verkar inte kunna komma åt nätet från burken. Kan inte kolla you tube eller söka efter uppdateringar. Måste man göra nåt speciellt? Den sitter bakom en NAT.
2)
Senaste två filmerna jag har sett har det varit problem med (xvid). Efter en stund, ca 10-20 minuter, så hoppar filmen ut till menyn bakom där jag browsar min samba share. Ljudet fortsätter dock. Om man åter igen klickar på play så kommer en frusen bild tillbaka och det står "Can not play". Det går inte heller att spela upp några andra filmer, får bara den frusna bilden. Enda sättet att komma vidare är att starta om den. Efter det går det bra att time seeka till det stället det hängde sig på och fortsätta där. Ibland uppstår felet flera gångner under en film. Tips?
Postad 09 March 2008 - 22:29
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
1) YouTube (och gVideo) är en känd bug (eller snarare Google som gjorde en oväntad ändring). Kommer en fix på det inom kort. Har du kontakt med de de andra webtjänsterna, t ex Flickr, Yahoo Weather osv?
2) Vet ej. Men har du testat att köra samma fil via http (myihome, llink m fl) eller NFS med samma resultat?
Postad 09 March 2008 - 22:42
Blazter
-
Blazter
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Blazter:
Enligt specen så klarar den ju både 720p o 1080i, så det borde ju funka utan problem. Kan vara värt att ha den på Öppet köp när du ska testa den så du verkligen får kvitto på att allt går som det ska! Men enligt specen är det inga problem! Det sista klippet som du hittat bör bara gälla att den inte stödjer Pixelmapping, så det gäller mest just PC, ska du ha den mot en Popcorn är detta inte lika farligt, men visst, finns det inga alternativ i denna storleksklassen om du är osäker??
Tack för svaret! Jag köpte denna 23" för 4k så jag kollade inte ifall det fanns någon 23" med pixelmapping då alla andra 23" kostar minst 5k. Större TV är ingen idé då jag inte sitter så långt ifrån TVn (är student och bor hemma). Vad tror du/ni om att köra filmer (upp till 1080i) via USB minne eller extern hårddisk till Popcorn Hour? Blir det tillräckligt snabbt så filmerna flyter på tro?
Postad 10 March 2008 - 07:33
gvs
-
gvs
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
1) YouTube (och gVideo) är en känd bug (eller snarare Google som gjorde en oväntad ändring). Kommer en fix på det inom kort. Har du kontakt med de de andra webtjänsterna, t ex Flickr, Yahoo Weather osv?
2) Vet ej. Men har du testat att köra samma fil via http (myihome, llink m fl) eller NFS med samma resultat?
1) Nej inga webtjänster fungerar, mycket konstigt.... 2) Får göra ett försök.
Postad 10 March 2008 - 08:03
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
gvs:1. Har du kollat att din PCH har fått en IP-adress? Under Network ser du väl det har jag för mig. Detta låter som nätverksstrul, så kolla upp hur detta ser ut o återkom. 2. Har du uppdaterat firmwaren? Vilken version? Det är på gång ny ganska snart! Blazter:Det ska inte vara några problem att köra riktigt krävande via USB-disk eller minne. Kolla första posten i denna tråden så kan du jämföra överföringshastigheter mellan olika varianter!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|