* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 17 March 2008 - 15:47
_kiM__
-
_kiM__
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Komplett flyttar fram lev. datum en vecka i stöten. Nu är det 21/3 som gäller. Kanske ska jag vara glad om den dimper in innan sommaren...
Komplett har flyttat fram datumet ett bra tag nu. Verkar som att dem har en strategi att lägga ett mycket tidigare datum än alla andra så att dem får in lite beställningar på den. Tragiskt men sant. www.abtech.se har ett leveransdatum 10/4-08 och om jag inte har fel så är dem leverantörer till komplett, Inet osv.
Aja kanske blir en Tvix istället.
Ja ska man tro nån så är det ju Abtechs uppgifter "DELIVERY: No units available before 2008-04-10! ". Netsuperstore.se påstår sig ha 5 i lager, men tittar man på deras tidigare omdömen på prisjakt skulle jag säga att det är rent bullshit med 5 i lager.
Postad 17 March 2008 - 17:17
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Jag köpte min genom Mediamania. Har fått för mig att de inte är kopplade till Abtech utan fixade enheter från annat håll (har inga belägg för det, men de är iaf inte listad bland deras återförsäljare). Det kanske gäller för några andra försäljare också.
Postad 17 March 2008 - 18:23
spector84
-
spector84
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej!
Har två problem som jag undrar ifall någon har svar på. Fick nämligen låna hem en Popcorn av en vän i lördags för att prova. Efter att ha kopplat in allting skall jag söka efter min dator som jag delat ut i nätverket. Den söker och söker men till slut kommer texten "Hittar ingen arbetsgrupp" upp på rutan. Provar att en massa sökningar och startar även om popcorn etc, men inget hjälper.
Till slut provar jag då en restore to factory setting, och vips hittar den min arbetsgrupp. Jag hittar även de mappar jag delat ut och börjar lägga till lite shares. Men när jag sen skall gå in i en mapp för att browsa filerna så får jag upp meddelandet "Inget innehåll funnet på servern", och det enda jag kan göra är att gå tillbaka. Provar att uppdatera firmware till den senaste och då kan jag inte hitta arbetsgruppen längre.
Någon som känner igen detta problem eller har läst om det nånstans? Det kan ju knappast vara någon brandvägg eller liknande som spärrar eftersom den sitter i mitt egna nätverk?
Blir snart tokig om jag inte får ordning på den. Hos min polare funkar den klockrent, bara att plugga in och köra igång direkt.
Väldigt (!) tacksam för hjälp och tips!
Mvh Björn
Jag har samma problem. PCH:n kunde inte hitta någon "share" trots att jag hade den i samma arbetsgrupp, samma nät, brandvägg avstängd, korsad coh rak kabel mellan dator och PCH rättigheter på utdelade mappen, gästkonto aktiverat (hijack guiden). Jag körde med senaste firmware, men det fungerade ibland efter många fabriksomställningar och uppdatering av firware.... Ibland var det inte några tjänster igång och det funkade, ibland var SMB igång och då kunde man inte nå någonting i "home" (menyn ovanför web services, kommer inte ihåg vad den heter). Kort sagt fungerade det ibland. Jag har aldrig kunnat nått den nterna HDD:n i PCH:n från datorn heller, fast att jag provade med olika hårddiskar... Har du kvar PCH:n undrar du väl...  Nä jag har skickat in den på service. Jag bryr mig inte om jag får den 10/4 jag är bara glad att jag slipper se den
Postad 17 March 2008 - 21:22
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
Komplett flyttar fram lev. datum en vecka i stöten. Nu är det 21/3 som gäller. Kanske ska jag vara glad om den dimper in innan sommaren...
Min skickades idag från komplett
Postad 17 March 2008 - 21:37
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
vilket datum beställde du?
Postad 17 March 2008 - 22:00
emperor
-
emperor
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Min skickades också idag. Beställde 24:e februari.
Postad 17 March 2008 - 22:04
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
22 Feb
Postad 17 March 2008 - 22:11
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Det har läckt ut lite om senaste Alfan (dvs den som inte ens Betatestarna har fått sätta klorna i än!) Några trevliga saker att se fram emot. Release Version : 01-15-080312-14-POP-402-000 (ALPHA) Release Date : 13 March 2008, 06:33 +8GMT Firmware release notes: 1. Swedish translation fix2. Filter out HTML tags in srt subtitle. 3. Network share fixes: - NFS client, TCP/UDP protocol selection support added. ("nfs://" = udp, "nfs-tcp://" = tcp) - Network share links all cleared after restoring factory settings 4. Fixes for UPNP server detection, lost GET requests from the send queue 5. Minor fix on Media Source page HTML compliance 6. UPnP stability fixes, with misc changes to the filtering browser to handle exception case 7. Fixed segmentation fault that cause DVD autoplay broken 8. turn off update_hdmi in gaya and remove DVI mode 9. Browser fixes: - added '[' ']' and '$' to RC key '1' - "#xxx" anchor in link couldn't work on URL with filename (eg:xx.xx.com/xx.htm) - solved bug where browser crash when image or onfocussrc URL contains '#' 10. Discrete RC key code - 0xF1 (Shutdown), 0xF2 (Standby), 0xF3 (Resume from Standby), 0xF4 (Reboot) EDIT: blir inte klok på nr2: filtreras html-taggarna bort (<i>, <u>, <b> osv) eller kommer effekten av dom synas?
Redigerat av dc11ab, 17 March 2008 - 22:23.
Postad 17 March 2008 - 22:23
Alaryd
-
Alaryd
-
Rookie
-
1 inlägg
beställde min 08-02-18, skrev ett mail till dom idag och frågade om man kunde räkna med sin popcorn Hour i mitten av April.?
Hej Martin, Vi går på den informationen som vår leverantör kommunicerar med oss, och i detta fall har dessvärre leveransen blivit uppskjuten ett flertal gånger. Datumet är ännu inte bekräftat, och således är det fortfarande osäkert om det datumet dem gett oss nu verkligen stämmer. Vi kan bara hålla tummarna! --Med Vänliga HälsningarChristoffer, Komplett.se
>>> Hejsan, det är så att jag har beställt en Popcorn Hour A-100. Ni har ändrat> leveransdatum 4 gånger nu, så det jag vill veta är.> Hur rimligt är det att ni kommer få hem varan till 2008-03-21. Eller ska man> gissa på nån gång i april.?> Mycket tacksam för svar.>> //Martin Andersson
Postad 18 March 2008 - 00:06
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
EDIT: blir inte klok på nr2: filtreras html-taggarna bort (<i>, <u>, <b> osv) eller kommer effekten av dom synas?
Jag tolkar det som att dom bara görs osynliga, varför annars säga att dom filtrerar det? Det är ivf ett fall framåt så att man slipper editera dom själv.
Postad 18 March 2008 - 00:26
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Ja ska man tro nån så är det ju Abtechs uppgifter "DELIVERY: No units available before 2008-04-10! ". Netsuperstore.se påstår sig ha 5 i lager, men tittar man på deras tidigare omdömen på prisjakt skulle jag säga att det är rent bullshit med 5 i lager.
Netsuperstore påstår inte (om de inte ändrat sin text) att de har 5 i lager, utan att deras (tyska) leverantör har det...
Postad 18 March 2008 - 08:16
Eidman
-
Eidman
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej!
Har två problem som jag undrar ifall någon har svar på. Fick nämligen låna hem en Popcorn av en vän i lördags för att prova. Efter att ha kopplat in allting skall jag söka efter min dator som jag delat ut i nätverket. Den söker och söker men till slut kommer texten "Hittar ingen arbetsgrupp" upp på rutan. Provar att en massa sökningar och startar även om popcorn etc, men inget hjälper.
Till slut provar jag då en restore to factory setting, och vips hittar den min arbetsgrupp. Jag hittar även de mappar jag delat ut och börjar lägga till lite shares. Men när jag sen skall gå in i en mapp för att browsa filerna så får jag upp meddelandet "Inget innehåll funnet på servern", och det enda jag kan göra är att gå tillbaka. Provar att uppdatera firmware till den senaste och då kan jag inte hitta arbetsgruppen längre.
Någon som känner igen detta problem eller har läst om det nånstans? Det kan ju knappast vara någon brandvägg eller liknande som spärrar eftersom den sitter i mitt egna nätverk?
Blir snart tokig om jag inte får ordning på den. Hos min polare funkar den klockrent, bara att plugga in och köra igång direkt.
Väldigt (!) tacksam för hjälp och tips!
Mvh Björn
Jag har samma problem. PCH:n kunde inte hitta någon "share" trots att jag hade den i samma arbetsgrupp, samma nät, brandvägg avstängd, korsad coh rak kabel mellan dator och PCH rättigheter på utdelade mappen, gästkonto aktiverat (hijack guiden). Jag körde med senaste firmware, men det fungerade ibland efter många fabriksomställningar och uppdatering av firware.... Ibland var det inte några tjänster igång och det funkade, ibland var SMB igång och då kunde man inte nå någonting i "home" (menyn ovanför web services, kommer inte ihåg vad den heter). Kort sagt fungerade det ibland. Jag har aldrig kunnat nått den nterna HDD:n i PCH:n från datorn heller, fast att jag provade med olika hårddiskar...
Har du kvar PCH:n undrar du väl... Nä jag har skickat in den på service. Jag bryr mig inte om jag får den 10/4 jag är bara glad att jag slipper se den 
Oj, det där lät ju inte så kul! Vill du veta nåt roligt? När jag kom hem igår så funkade allt. Det räckte med att jag startade upp popcorn, den hittade min workgroup och efter att ha delat ut materialet rätt på min dator så fungerade det helt klanderfritt (nästan). Kör ju SMB och det går inte att kolla mer än ca 10 minuter på en 720p rulle utan att det börjar hacka. Har dock inte provat efter att jag bytte routern till en DIR-655 istället för DIR-635, d.v.s 1000mbit istället för 100mbit. Antar att jag borde läsa runt innan jag frågar hur man köra via http:// som enligt första posten skall ge högst överföringshastigheter.. Min skickades också från Komplett igår kväll  Beställde den 14e Februari.. Mvh Björn
Postad 18 March 2008 - 09:33
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Kör ju SMB och det går inte att kolla mer än ca 10 minuter på en 720p rulle utan att det börjar hacka. Har dock inte provat efter att jag bytte routern till en DIR-655 istället för DIR-635, d.v.s 1000mbit istället för 100mbit. Antar att jag borde läsa runt innan jag frågar hur man köra via http:// som enligt första posten skall ge högst överföringshastigheter..
Sökord för http: myihome llink Rekommenderar dig även att söka i den här forumtråden på DIR-655.
Postad 18 March 2008 - 10:03
Eidman
-
Eidman
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Kör ju SMB och det går inte att kolla mer än ca 10 minuter på en 720p rulle utan att det börjar hacka. Har dock inte provat efter att jag bytte routern till en DIR-655 istället för DIR-635, d.v.s 1000mbit istället för 100mbit. Antar att jag borde läsa runt innan jag frågar hur man köra via http:// som enligt första posten skall ge högst överföringshastigheter..
Sökord för http: myihome llink
Rekommenderar dig även att söka i den här forumtråden på DIR-655.
Gjorde en sökning på både DIR-655 och DIR655 men fick bara 2 träffar, ingen med relevant värde. Är det så att folk har upplevt problem med kombinationen DIR-655 och PCH? Mvh Björn
Postad 18 March 2008 - 10:20
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
eidman:När det gäller sökning: man måste "trixa lite"... testa bara 655, så hittar du en massa inom tråden. Det som är att det finns problem för många med Gigabit switchar, så det kan vara läge att avvakta lite eller läsa på mer. Jag la upp en direktlänk till myIhome i förstatråden. Försöker bättra på lite så det ska bli så komplett som möjligt!
Postad 18 March 2008 - 11:54
TaubermaN
-
TaubermaN
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hur går det med stödet för tråslöst? Ska det komma i slutet av Mars eller?
Postad 18 March 2008 - 12:27
Unregistered97f17518
-
Unregistered97f17518
-
Användare
-
-
223 inlägg
Kan någon säga om det funkar att köra Popcorn med en Logitech Harmony 885 universalfjärr ?????
Postad 18 March 2008 - 12:33
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Hur går det med stödet för tråslöst? Ska det komma i slutet av Mars eller?
Såvitt jag har tolkat infot på NMTs forum håller de på att kika på en lösning men det är inte helt trivialt. De har någon form av dialog med en partner. Man har börjat förbereda för stöd men det finns inget datum på när/om det blir implementerat. I värsta fall blir det inget i A-100:an men förmodligen i nästa modell, när den nu kommer. I bästa fall kan det komma i en firmwarerelease om någon månad. Det går förstås utmärkt att koppla in en trådlös nätverksbrygga redan nu om du inte vill avvakta, eller köra med Homeplug/Powerlineadapter.
Postad 18 March 2008 - 12:35
jarlen
-
jarlen
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
beställde min 08-02-18, skrev ett mail till dom idag och frågade om man kunde räkna med sin popcorn Hour i mitten av April.?
Jag beställde min den 23/2 från komplett. Alaryd, din borde skickats igår som alla andras, kolla ditt konto på komplett.se
Postad 18 March 2008 - 12:37
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Kan någon säga om det funkar att köra Popcorn med en Logitech Harmony 885 universalfjärr ?????
Det verkar så. http://www.networked...ogitech harmony
Postad 18 March 2008 - 12:44
froven
-
froven
-
Användare
-
-
137 inlägg
Är besvaratt tidigare i tråden, funkar utmärkt med min 585 eller vad den heter iaf (enfärgsdisplay). //P
Postad 18 March 2008 - 14:09
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
Jag beställde min den 23/2 från komplett. Alaryd, din borde skickats igår som alla andras, kolla ditt konto på komplett.se
Verkar dock inte blivigt upplockat av posten en . plus att kollinr ser skumt ut
Postad 18 March 2008 - 14:29
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Postens kollisök är ju kass - ibland har man fått sitt paket levererat till utlämningsstället innan det går att se på Postens sajt att det överhuvudtaget är inlämnat...
Postad 18 March 2008 - 15:00
elk
-
elk
-
Användare
-
-
162 inlägg
18 mar kl 14:52 TollPost A/S Norge, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren
så kommer imron då  gött blir en trevlig påsk
Postad 18 March 2008 - 15:30
Unregistered6cc2d963
-
Unregistered6cc2d963
-
Användare
-
-
114 inlägg
Kan man spela .IMG och TS filer från den interna disken?
Postad 18 March 2008 - 15:49
froven
-
froven
-
Användare
-
-
137 inlägg
Kan man spela .IMG och TS filer från den interna disken?
.img funkar om du döper om dem till .iso.
Postad 18 March 2008 - 16:06
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
Är det någon som använder sin PCH utan att ha borrat in fläktar i den? Suger ju att behöva göra en tyst låda brötig.
Själv plannerar jag att stoppa in några gig flash på IDE platsen och sedan ha en extern USB disk för alla filmer.
Postad 18 March 2008 - 16:17
Unregistered6cc2d963
-
Unregistered6cc2d963
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hur får man filerna från datorn till disken i spelaren? kan man koppla en korsad nätverkskabel från datorn direkt till spelaren och flytta dom så?
som jag förstått det går det inte att göra detta via USB?
Postad 18 March 2008 - 17:00
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Morphie:Jag kör utan fläkt eller annan modifikation! Inga problem hittills, visst, inte helt sval!
Postad 18 March 2008 - 17:04
bono82
-
bono82
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
"Popcorn Hour A-100 Pre-Order Invitation"
fick mailet nu precis, så jag flög in på popcornhour.com o la in en beställning. skulle skickas i början på nästa vecka.
har en liten fråga, ni som köpt den från usa, vad skaffade ni för att lösa strömmatningen?
Postad 18 March 2008 - 17:14
danill
-
danill
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
"Popcorn Hour A-100 Pre-Order Invitation" 
fick mailet nu precis, så jag flög in på popcornhour.com o la in en beställning. skulle skickas i början på nästa vecka.
har en liten fråga, ni som köpt den från usa, vad skaffade ni för att lösa strömmatningen?
Min kom med en "normal" kontakt. Skickades från Hongkong. De som ska skickas till USA går via Popcorns kontor och jag antar att de gör om kontakterna där. Eller något.
Postad 18 March 2008 - 17:19
spector84
-
spector84
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hur får man filerna från datorn till disken i spelaren? kan man koppla en korsad nätverkskabel från datorn direkt till spelaren och flytta dom så? som jag förstått det går det inte att göra detta via USB?
Jag har haft lite problem med detta men får du det att funka så kan du göra så här: Om du delar ut en mapp på datorn och ger gästkontot tillåtelse till mappen så ska du kunna hitta den i Network Share menyn i din PCH. Datorn och PCH:n ska vara med i samma arbetsgrupp. Detta kan du ställa in i menyn NMT app har jag för mig. Har du kommit in i mappen från Network Share så ska du kunna gå till en fil och trycka på handkontrollen Time Seek för att kopiera filen. Gå sedan till HDD:n i PCH:n och kopiera in den genom att trycka Angle. (Har för mig att det är rätt följd på knapptryckningarna, prova tvärt om annars, du ser på filen om den blir markerad.) Du ska även kunna nå din interna HDD från din dator genom att ha SMB igång och välja Start>Kör>\\Ip address (till PCH) Notera att filkopieringen funkar inte om du kör från MyIHome. (Inte för mig iaf.)
Postad 18 March 2008 - 19:41
piraya01
-
piraya01
-
Användare
-
-
150 inlägg
DN försöker på sig ett "test", totalt värdelöst men iaf.. http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=3526
Postad 18 March 2008 - 19:56
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
DN försöker på sig ett "test", totalt värdelöst men iaf.. http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=3526
Heh, skulle vara kul att se testet av PH'n på PH'n! Kanske går att tricksa lite med url:en, ser ut att vara en vanlig vmw, men tyvärr över mms: <a href="playlist.aspx?cUrl=mms%3a%2f%2fqstream-wm.qbrick.com%2f00451%2fpronaxen_pack_10s.wmv
&mUrl=%2ftv%2f2006_2%2f20080318TekniktestDN.wmv" id="externallink" style="font-weight:bold;">Extern spelare</a> (obs: jag gjorde radbrytningar för att inte forumet skulle brista i layouten)
Redigerat av dc11ab, 18 March 2008 - 19:58.
Postad 18 March 2008 - 20:13
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
dc11ab:Det är inga problem att ladda ner MMS/RST streamade filmer... det handlar om rätt verktyg! Jag har fått ner en hel del kul! Testa. HiDownload (har sniffer verktyg som fixar biffen) eller CoCsoft StreamDown HiDownload går att testa i 30 dar tror jag det är, en grym produkt! Sitter just nu på ett sunkigt hotell o får det inte att funka, men när jag kommer hem imorrn ska det nog inte vara något problem!
Postad 18 March 2008 - 21:01
Mange1976
-
Mange1976
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har också lagt en beställning från Popcornhour.
224 Dollar ca 1400kr
Undra om tullen kommer hitta det, annars en bra affär  !
Ska avbeställa från webhallen nu.....
Redigerat av Mange1976, 18 March 2008 - 21:02.
Postad 18 March 2008 - 21:34
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Det är inga problem att ladda ner MMS/RST streamade filmer... det handlar om rätt verktyg!
Missade att tydliggöra en detalj: jag menade att streama. Men att ladda ner klippet först funkar
Postad 19 March 2008 - 08:47
simonsimonsson
-
simonsimonsson
-
Användare
-
-
113 inlägg
Har en liten fundering.
Jag vill gärna kunna kontrollera mina torrents hemma, fast från jobbet. Dvs. kunna logga in från ett annat nätverk.
Hur gör man detta? För det borde väll gå? Använder man den externa IP-adressen och öppnar port 8883, eller hur går man till väga?
Postad 19 March 2008 - 09:53
bono82
-
bono82
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Är det någon som använder sig utav NFS för att streama till sin PCH?
sitter och letar vettiga lösningar för streaming i väntan på min lilla låda, och samba är ju bara helt uteslutet 
när de på pch-forumet snackar om nfs client och server, då menar de att datorn är servern och pch client gissar jag?
Postad 19 March 2008 - 12:24
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Funkar 1080p för er ???
Har ett gäng filmer i 1080p ... men dessa vill efter ett par minuter börja gå i slowmotion ... ljuder fortsätter rulla fint men bilden bara hackar sif fram. tar man då o snabb spolar fram ex. 1 minut så stabiliserar sig bilden och fluter fint för att sedan efter en stund börja o hacka igen ....
Diskarna som filerna ligger på är sata, och dem är defragmenterade ... nätverket är ett trådat 100 mbit, så inga problem där och jag kör över http med myihome ... ska inte 1080p funka då?? e en ###### gåta detta ... http skall ju klara runt 45 mbit ..eller e det en bugg ?? börjar bli besviken på denna enhet om inte 1080p kan funka för mig, ge mig råd o tips på va jag kan göra !!! kör med nästa senaste firmware (inte den som kom för några dagar sen utan den innan)
har inte testat att koppla in usb disk men den har ju typ samma överföringshastighet som nätverk
har inga problem med nätverket i övrigt ... kopiering mellan pc och xbox går i ca 10 000 kb/s vilket översatt måste bli 90-100 mbit något va ???
så vad e felet tro ..........
Postad 19 March 2008 - 13:58
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Fick just leverans från Komplett. Nu längtar jag hem
Postad 19 March 2008 - 14:37
Slaney
-
Slaney
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hämtade precis ut min efter leverans från Komplett. Skall koppla in den ikväll. Vilken programvara är bäst för att streama från? (Finns ju några att välja på)
Postad 19 March 2008 - 15:10
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Funkar 1080p för er ???
De rullar jag har i 1080p funkar bra för mig via NFS och http. Om du beskriver lite mer om din konfiguration kanske vi kan hitta en anledning: Nätverkssetup (modell på router/switch och hur allt är kopplat mellan källan och PHn)? Har du kört AVInaptic eller mediainfo för att verifiera att filerna är supporterade av PH? (t ex rätt codecs och containers, att de inte är [email protected] med >8 ref.frames) Exakt hur streamar du när du har problemen? (SMB, NFS, via myihome/llink?) Har du verifierat att filerna går att spela upp på t ex din PC? Ett enkelt sett att verifiera om det är ett nätverksrelaterat problem är att köra via USB-disk/sticka (eller intern disk i PH om du har det) Om du kör en massa annan trafik på nätverket samtidigt kan det påverka (torrents, överföringar till din xbox etc.) beroende på hur du satt upp ditt nätverk.
Postad 19 March 2008 - 15:22
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Är det någon som använder sig utav NFS för att streama till sin PCH? sitter och letar vettiga lösningar för streaming i väntan på min lilla låda, och samba är ju bara helt uteslutet  när de på pch-forumet snackar om nfs client och server, då menar de att datorn är servern och pch client gissar jag?
Jag kör NFS från min linux-server till PCH:n, inga konstigheter. Alltså JA - datorn (i mitt fall linux) är en NFS-server där media finns och PCH:n är klient. Det som förvirrar lite ibland är ju att Windows inte har något bra stöd för NFS med mindre än att man installerar NFS-stöd på lite olika sätt. Då kan terminologin bli lite hej-hoppsan om man talar om "NFS-klienten" på Windows, som alltså är programmet som servar via NFS...
Postad 19 March 2008 - 15:28
mole
-
mole
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag kör NFS från min linux-server till PCH:n, inga konstigheter. Alltså JA - datorn (i mitt fall linux) är en NFS-server där media finns och PCH:n är klient.
får man fråga vad det är för burk du kör som nfs-server? tänkte på vad man kan förvänta sig för flyt på HD-filmer och sånt. burken jag tänkte använda är en celeron 700mhz, vettefan om det räcker
Postad 19 March 2008 - 15:30
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hämtade precis ut min efter leverans från Komplett. Skall koppla in den ikväll. Vilken programvara är bäst för att streama från? (Finns ju några att välja på)
Om du pratar om att streama media du har på diverse datorer, så är det väl enklast att bara göra media-filerna tillgängliga via NFS eller Samba och sedan låta PCH:n titta på dessa. Men visst, om man absolut vill springa till en dator och fippla igång en media streamer och sedan ta emot den på PCH:n så finns MyIhome från Syabas och llink som Jörgen Lundman underhåller (se User Generated Apps på networkmediatank.com.
Postad 19 March 2008 - 15:38
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
får man fråga vad det är för burk du kör som nfs-server? tänkte på vad man kan förvänta sig för flyt på HD-filmer och sånt. burken jag tänkte använda är en celeron 700mhz, vettefan om det räcker 
Hehe, du jag kör Ubuntu server på en 2x1000Mhz Pentium, så det är ingen raket precis... Men det är ju bara en filserver så det skall väl knappast vara processorn som sätter stopp för att läsa från disk och skicka ut det på nätverkskortet ? Så länge du inte har hög övrig belastning på CPUn så skall den hinna med.
Postad 19 March 2008 - 17:05
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Men visst, om man absolut vill springa till en dator och fippla igång en media streamer och sedan ta emot den på PCH:n så finns MyIhome från Syabas och llink som Jörgen Lundman underhåller (se User Generated Apps på networkmediatank.com.
Man kan köra dessa apps som services. Llink snurrar 24/7 på mitt NAS utan någon som helst fipplande. Har för mig att det går att servicefiera myihome på Windows också, men någon som verkligen har koll på det får verifiera. Tyvärr fixar varken llink eller myihome ISO i dagsläget, så NFS kan behövas som komplement om man har media i det formatet. Sen finns Swisscenter och WizD också, den senare klarar att köra ISO. Vad som är bäst är en subjektiv fråga. Beror mycket på vilka funktioner och features man tycker är viktiga, eller hur man gillar gränssnittet. Http streamar de facto bättre än NFS och jumbon Samba, men Samba är relativt enkelt att få igång för de som inte är bekväma med att konfigurera och installera. Med llink kan man t ex se cover art och media info (jukebox skin), göra egna skins etc. WizD verkar inte ha några aktiva utvecklare längre. Swisscenter hade lite strul med PHn innan men det kanske har löst sig nu (har inte testat det själv). Alla dessa sätt att streama är gratis, det kostar inget att testa och hitta sig egen favorit.
Postad 19 March 2008 - 17:50
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Jag får väl min popcorn innan helgen hoppas jag och tänkte koppla in den på min grendosa med kontakt så jag bryter strömmen när jag inte använder den. Någon som kör liknande eller rycker strömmen när den inte används och vet att detta funkar fint, utan att man tappar massa inställningar etc?
Postad 19 March 2008 - 18:02
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Funkar 1080p för er ??? De rullar jag har i 1080p funkar bra för mig via NFS och http.
Om du beskriver lite mer om din konfiguration kanske vi kan hitta en anledning: Nätverkssetup (modell på router/switch och hur allt är kopplat mellan källan och PHn)? Har du kört AVInaptic eller mediainfo för att verifiera att filerna är supporterade av PH? (t ex rätt codecs och containers, att de inte är [email protected] med >8 ref.frames) Exakt hur streamar du när du har problemen? (SMB, NFS, via myihome/llink?) Har du verifierat att filerna går att spela upp på t ex din PC? Ett enkelt sett att verifiera om det är ett nätverksrelaterat problem är att köra via USB-disk/sticka (eller intern disk i PH om du har det) Om du kör en massa annan trafik på nätverket samtidigt kan det påverka (torrents, överföringar till din xbox etc.) beroende på hur du satt upp ditt nätverk.
Skall försöka svara så gott jag jag .... Routern är en Linksys WRT54GS .... allt är ihopkopplat med cat6 kablar. Stremar med myihome (http) och windows vista, datorn har 100 mbit nätverkskort. Kanske skulle prova någon mjukvaru nfs server o se om det blir bättre ??? Ingen trafik i övrigt på nätverket när jag kör film .. men min teori om att hastigheten är bra bottnar i att iom att xboxen får så bra transfewr rate så borde ju nätverket vara ok. Filerna går inte att spela på datorn, den e för slö för 1080p, dock går 720p på datorn får väll testa en usb disk, har inte orkat det bara ... jag e bara så fokuserat på att xboxens speed blir bra så då skall ju överföringshastigheten bli bra har ej verfierat filerna med något program sen har jag förvisso en netgear 10/100 mbit 5port switch i vardagsrummet så både ph'n och xboxen sitter i...kanske den segar ner det??? kan ju prova att stoppa sladden från ph'n direkt i ethernetuttaget i vägen ... `????
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|