* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 21 March 2008 - 11:46
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Peppar peppar men min popcorn fungerade fint så fort jag koppla in den, bild direkt, ljud direkt, hittade smb utdelingen med en gång, och även myIhome funka fint och http utdelning. Väntar bara på något större fel jag stör mig på, men här är de småsaker jag märkt hittills som det kanske finns en lösning på.
Kör förresten med fw från januari, den var redan installerad när jag packa upp min popcorn dock så är datumet en dag "för sent" när jag kollar fw. Min är 01-15-080124-14-POP-402(-077) medans den man laddar ner är 01-15-080123-14-POP-402?
1. Tror jag läst att fler haft problemet med att ljudet försvinner sporadiskt, hände mig när jag kollade på planet earth 720p, först efter 20min, sedan hände det ibland med endast ett par minuters mellanrum. Enklaste lösningen för mig var att pausa och trycka play igen, dock lite störande om det händer ofta.
2. Min bild och aspect ratio verkar vara nästan samma hela tiden, dvs bra, men det hade ju ändå varit kul att kunna ändra om man skulle behöva. När jag trycker på zoom knappen på fjärren så får jag upp de olika lägena, actual size, fullscreen, zoom etc. Men bilden ändras ingenting? Ändras heller inget när jag ändrar mellan de tre olika lägena i settingsmenyn. Kollade på nån mkv fil som var 4:3 och då fick jag de proportionerna, när jag sen tryckte på zoom så fick jag det utdraget till 16:9, men sen vart det låst igen och jag kunde inte gå tillbaka, om jag inte startade om filen? Jag kör förresten på auto mode, tv + 0 är det va, funkar bra hittills och jag misstänker att då skickar den ut den signal som filmen spelar upp bäst och tvn klarar ta emot bäst eller nåt.
3. Jag har hittills inte haft något problem med ljudsynk, och jag kan sätta delay på min förstärkare om så skulle behövas, men det finns ingen sån funktion i popcorn än va?
4. Jag bryter strömmen varje gång jag stänger av min popcorn ordentligt, innan jag gör detta tror ni det spelar nån roll om jag bara sätter den i standby, eller "nu ser det bara ut som jag inte är på"-mode, som någon skrev  Eller är det viktigt att man kanske ska tokstänga av den med power-delete var det va?
Postad 21 March 2008 - 12:00
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Jag ahr probllem med att spela upp .MOV filmer på min PCH.
Vilka ljudinställningar har du på din PH, och vilka har du testat?
Postad 21 March 2008 - 12:01
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
4. Jag bryter strömmen varje gång jag stänger av min popcorn ordentligt, innan jag gör detta tror ni det spelar nån roll om jag bara sätter den i standby, eller "nu ser det bara ut som jag inte är på"-mode, som någon skrev Eller är det viktigt att man kanske ska tokstänga av den med power-delete var det va?
Jag sätter bara min i standby Har man intern HDD installerad och vill ha den helt strömlös så använd power+delete så att den gör shutdown själv istället för att bara rycka strömsladden, se den som en dator och där vill man helst undvika sånt.
Postad 21 March 2008 - 12:30
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
En annan sak som säkert finns i trådarna, men ställer frågan i allafall När man spolar framåt i en mkv-fil så försvinner texten och kommer inte tillbaka förrän man startar om filmen helt från början (räcker inte att trycka 0 ) då går det finfint,texten tär tillbaka, om man inte spolar vill säga, är det en känd bugg eller är et något i min maskin?
Det är en känd bugg som introducerades i den senaste fw som bara var skit 
Tack, då vet jag det. inget annat att göra än att gå tillbaka till tidigare firmware
Postad 21 March 2008 - 13:09
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
4. Jag bryter strömmen varje gång jag stänger av min popcorn ordentligt, innan jag gör detta tror ni det spelar nån roll om jag bara sätter den i standby, eller "nu ser det bara ut som jag inte är på"-mode, som någon skrev Eller är det viktigt att man kanske ska tokstänga av den med power-delete var det va?
Jag sätter bara min i standby Har man intern HDD installerad och vill ha den helt strömlös så använd power+delete så att den gör shutdown själv istället för att bara rycka strömsladden, se den som en dator och där vill man helst undvika sånt.
Ok, jag kör inte med intern HD så då borde det ju vara lugnt. Men kanske ska börja använda power+delete för att vara på säkra sidan. Någon som förresten mätt upp hur mycket popcornen drar i standby? Har för mig att jag läste de nånstans. Edit: Ah hittade det själv, var visst i den här tråden  12W vid standby (ouch) och 15W vid spelning. Kanske går på ett ut eftersom den är så snål vid uppspelning då
Redigerat av Luzer, 21 March 2008 - 13:13.
Postad 21 March 2008 - 13:48
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
kan detta ge dig någon information som kan göra att du kan hjälpa mig??
här har du en av filmerna så gör så:
Codec : AVC Codec/Family : AVC Codec/Info : Advanced Video Codec Codecprofil : [email protected] Codec settings, CABAC : Yes Speltid : 1 h 40 min Bitrate : 9326 Kbps Nominal bit rate : 9804 Kbps Bredd : 1920 pixlar Höjd : 800 pixlar Bildförhållande : 2.400 Bildhastighet (Frame rate) : 23.976 fps Chroma : 4:2:0 Interlacement : Progressive Skrivande bibliotek : x264 - core 58 svn-745M Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=6 / me-prepass=0 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=2 / deadzone=4,6 / chroma_qp_offset=0 / threads=6 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=5 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=2pass / bitrate=9804 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=1:0.5:13.0 Språk : Engelska
Nej inte så mycket tyvärr...jag är en lika stor amatör på det här som dom flesta...har bara läst en del på NMT forumet. Men eftersom det står skrivande bibliotek: x.264 så är det med största sannolikhet att den ligger i en mkv container. Vilken container det är ser du på filändelsen på filen som brukar heta något i stil med t.ex. MiNFiLmRuLLe.1080p.x264-xxx. mkvKan du inte se filmändelsen så får du ändra det i windows. Det är mindre krävande för PCH:n att spela upp ts filer än mkv därför att PCH:n har mer stöd i hårdvaran för ts filer än för mkv prova därför att re-muxa med tsMuxeR till ts containern (ts filformatet). tsMuxeR kan du laddaner här -> http://www.smlabs.net/tsmuxer_en.htmlProgrammet är ganska basic...klarar jag av det så klarar nog dom flesta det...
Redigerat av K-E Larsson, 21 March 2008 - 14:11.
Postad 21 March 2008 - 14:15
Taggis
-
Taggis
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Det är mindre krävande för PCH:n att spela upp ts filer än mkv därför att PCH:n har mer stöd i hårdvaran för ts filer än för mkv prova därför att re-muxa med tsMuxeR till ts containern (ts filformatet). tsMuxeR kan du laddaner här -> http://www.smlabs.net/tsmuxer_en.htmlProgrammet är ganska basic...klarar jag av det så klarar nog dom flesta det...  [/quote] Forlorar man inte hd formatet om man re-muxar mkv till ts ?
Postad 21 March 2008 - 14:25
punktniklas
-
punktniklas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Gräver fram en gammal text och kommenterar.. Har precis fått hem min PH och jag har precis det problemet.. Fast jag får aldrig igång den hur många gånger jag än startar om den. Den visar "Popcorn hour loading" (i 720p60) några sekunder sedan försvinner först bilden och sedan signalen. Powerlampan lyser med grön/gult sken och nätverksaktivitetsdioden flimrar lite i rött. Är den påslagen eller avstängd då?
Ser man på något sätt om den tar emot signaler från fjärrkontrollen? Min ger inga livstecken alls när jag trycker på fjärren.
Kommenterar mig själv eftersom jag antar att många har legat sömnlösa och undrat hur det gått. Har fått igång Popcorn-maskinen nu. Min erfarenhet är att man ska undvika Auto-läget eftersom det ofta gör att hela maskinen hänger sig. (Det är då ingenting händer när man trycker på fjärrkontrollen..) Eller det kan vara så att den hänger sig när jag har Auto-läget och en HDMI-kabel inkopplad. När jag bara har en kompositkabel inkopplad så får jag fram menyn. Om man sedan där explicit väljer HDMI 720p60 så får jag bild på HDMI (efter att ha kopplat in kabeln igen naturligtvis) Att försöka få bild från HDMI genom att trycka TV Mode + siffra har jag aldrig lyckats med, jag måste välja det i inställningarna. Att trycka TV Mode + 2 för att gå tillbaka till PAL (som bara syns genom komposit) fungerar dock bra. Den verkar inte helt stabil med videolägena heller. Kollade lite på en DVD-ISO-fil och när jag stoppade den så tappade den fullständigt konceptet och bilden blev helt konstig. Var tvungen att gå tillbaka till PAL och ställa in rätt videolähe i menyn igen. Det verkar som om det är bäst att behålla kompositkabeln inkopplad så att jag kan ta mig ur sådana situationer när de inträffar.
Postad 21 March 2008 - 14:35
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Taggis"Forlorar man inte hd formatet om man re-muxar mkv till ts ?"Nej man flyttar bara från en container till en annan.
Redigerat av K-E Larsson, 21 March 2008 - 14:39.
Postad 21 March 2008 - 15:06
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Efter att ha lagt ner intern 3.5" HD pga för mycket ljud har jag nu en 80GB 2.5" i min PCH där jag lägger de mest krävande filerna och resten ligger på PC. Men jag skulle vilja få till en ej så dyr NAS-lösning så att datorn slipper vara på för att spela och undrar därför vad ni som har en väl fungeraden lösning använder för NAS. Ser även på MSC Club! att D-Link DNS-323 verkar funka bra och undrar om någon vet om DNS-313 är identisk förutom diskkapaciteten. Någon som har erfarenhet av den? //HB
Postad 21 March 2008 - 16:05
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
kan detta ge dig någon information som kan göra att du kan hjälpa mig??
här har du en av filmerna så gör så:
Codec : AVC Codec/Family : AVC Codec/Info : Advanced Video Codec Codecprofil : [email protected] Codec settings, CABAC : Yes Speltid : 1 h 40 min Bitrate : 9326 Kbps Nominal bit rate : 9804 Kbps Bredd : 1920 pixlar Höjd : 800 pixlar Bildförhållande : 2.400 Bildhastighet (Frame rate) : 23.976 fps Chroma : 4:2:0 Interlacement : Progressive Skrivande bibliotek : x264 - core 58 svn-745M Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=6 / me-prepass=0 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=2 / deadzone=4,6 / chroma_qp_offset=0 / threads=6 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=5 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=2pass / bitrate=9804 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=1:0.5:13.0 Språk : Engelska Nej inte så mycket tyvärr...jag är en lika stor amatör på det här som dom flesta...har bara läst en del på NMT forumet. Men eftersom det står skrivande bibliotek: x.264 så är det med största sannolikhet att den ligger i en mkv container. Vilken container det är ser du på filändelsen på filen som brukar heta något i stil med t.ex. MiNFiLmRuLLe.1080p.x264-xxx.mkv Kan du inte se filmändelsen så får du ändra det i windows. Det är mindre krävande för PCH:n att spela upp ts filer än mkv därför att PCH:n har mer stöd i hårdvaran för ts filer än för mkv prova därför att re-muxa med tsMuxeR till ts containern (ts filformatet). tsMuxeR kan du laddaner här -> http://www.smlabs.net/tsmuxer_en.html Programmet är ganska basic...klarar jag av det så klarar nog dom flesta det... 
det e mkv ja ... testar att remuxa just nu ... tror du verkligen det hjälper ???? blir det exaxt samma bildkvalitet av att göra såhär ???
Postad 21 March 2008 - 16:42
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
det e mkv ja ... testar att remuxa just nu ... tror du verkligen det hjälper ???? blir det exaxt samma bildkvalitet av att göra såhär ???
Om det hjälper i ditt fall kan jag inte garantera men då har vi iallafall gjort ett försök. Ja det blir exakt samma bildkvalité eftersom du inte re-encodar.
Redigerat av K-E Larsson, 21 March 2008 - 16:45.
Postad 21 March 2008 - 17:20
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Jag ahr probllem med att spela upp .MOV filmer på min PCH.
Vilka ljudinställningar har du på din PH, och vilka har du testat?
har alla utgångar på RAW så min reciver sköter detta.. Kanske testa köra annat?
Postad 21 March 2008 - 17:42
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
har alla utgångar på RAW så min reciver sköter detta.. Kanske testa köra annat?
Ja, testa Analog eller PCM. Lek lite med Stero etc. tills du hittar rätt.
Postad 21 March 2008 - 18:07
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
det e mkv ja ... testar att remuxa just nu ... tror du verkligen det hjälper ???? blir det exaxt samma bildkvalitet av att göra såhär ??? Om det hjälper i ditt fall kan jag inte garantera men då har vi iallafall gjort ett försök. Ja det blir exakt samma bildkvalité eftersom du inte re-encodar.
ok ... men har spelaren dåligt stöd för 1080p eller ??? e ju för ###### dåligt isf, känns som man skulle köpt sig entvix 6500 ....
Postad 21 March 2008 - 18:35
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
mathiaslindqvist:... det skulle inte spela någon roll vilken spelare du köper... det finns alltid material som inte spelar. Det finns så väldiga variationer i MKV-filerna. Så tålamod och rapportering av av material till NMT-forumet är nog det bästa du kan göra! Men det är ingen större skillnad i fil-stöd vare sig spelaren heter Tvix eller PCH...
Postad 21 March 2008 - 18:52
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
ok ... men har spelaren dåligt stöd för 1080p eller ??? e ju för ###### dåligt isf, känns som man skulle köpt sig entvix 6500 ....
PCH har i princip samma stöd för 1080p som Tvix 6500...båda använder Sigma 8635 chipet. Och Sigma 8635 chipet har inte 100% hårdvarostöd för mkv continern...mkv packas upp med mjukvara och hänger ibland inte med i den extrema hastighet som krävs för 1080p filer. Uppackningen ur ts och m2ts container sker helt med hårdvaran och då skall även den berömda fågelscenen i Planet Earth funka utan problem. Så det är själva containern som kan vara problemet ibland..om det är det för dej kan jag inte garantera men när man felsöker så vill man har bort så många felkällor som möjligt, Du streamar via nätverket men säger att det troligen inte är några problem där så då får man prova att få bort andra felkällor. Men Syabas jobbar på att förbättra mkv stödet,
Redigerat av K-E Larsson, 21 March 2008 - 19:34.
Postad 21 March 2008 - 19:20
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Spelaren har bra stöd för 1080p. Det är bara en upplösning, dvs 1920x1080 progressivt. Däremot måste mediat vara i rätt format: encoding av video, ljud och i rätt container. Att byta container går snabbt och innebär ingen förlust av kvalité. Se det som att byta från Posten till DHL/UPS/Citymail etc.  TViX har också "bara" mjukvarustöd för .mkv. Möjligt att det skiljer något i deras implementation, men frågan är om det är värt att byta till TViX bara för det. TViXen dras med sina problem, A-100 med andra...
Postad 21 March 2008 - 19:39
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
ok ... men har spelaren dåligt stöd för 1080p eller ??? e ju för ###### dåligt isf, känns som man skulle köpt sig entvix 6500 .... PCH har i princip samma stöd för 1080p som Tvix 6500...båda använder Sigma 8635 chipet. Och Sigma 8635 chipet har inte 100% hårdvarostöd för mkv continern...mkv packas upp med mjukvara och hänger ibland inte med i den extrema hastighet som krävs för 1080p filer. Uppackningen ur ts och m2ts container sker helt med hårdvaran och då skall även den berömda fågelscenen i Planet Earth funka utan problem. Så det är själva containern som kan vara problemet ibland..om det är det för dej kan jag inte garantera men när man felsöker så vill man har bort så många felkällor som möjligt, Du streamar via nätverket men säger att det troligen inte är några problem där så då får man prova att få bort andra felkällor. Men Syabas jobbar på att förbättra mkv stödet,
ok, så teoretisk sett skall det där ts vara bättre då ?? har testat att remuxa en fil nu ...skall provaspela ... iom att det blir hårdvaruaccelreraat så skall ph'n klara detta bättre ???
Postad 21 March 2008 - 20:33
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
ok, så teoretisk sett skall det där ts vara bättre då ?? har testat att remuxa en fil nu ...skall provaspela ... iom att det blir hårdvaruaccelreraat så skall ph'n klara detta bättre ???
Teoretiskt, ja. Glöm inte att encodingen har rätt stor påverkan på kvalitén. Shit in, shit out
Postad 21 March 2008 - 21:28
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Frågor ang. LaCie NAS.
Tyvärr köpta jag ju mitt NAS innan PCH vilket innebär att min Lacie givetvis inte har stöd för NFS. Nu har jag ju iofs. bara en hd-ready TV vilket gör att jag inte kommer att köra några 1080p-filer. Oavsett det så undrar jag om någon har lite mer erfarenhet om att köra detta NAS.
Jag undrar tex. om det går bättre att köra mot Nasens inbyggda Mediaserver än mot SMB-utdelade resurser?
Nasen har HTTP-service igång, men hur sjutton accessar jag http från PCH? När jag lägger in URL så gör den ändå om det till SMB?
Sen har jag samma problem som alla er andra när det gäller MKV och undertexter, men vi får väl hoppas på en fix till nästa FW-release.
Tack o bock...
Postad 21 March 2008 - 21:55
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
har alla utgångar på RAW så min reciver sköter detta.. Kanske testa köra annat? Ja, testa Analog eller PCM. Lek lite med Stero etc. tills du hittar rätt.
Fungerade när jag bytade till PCM på ljudet så tack för hjälpen.. tråkiga är att jag måste ställa om det när man ska se på .mkv filer för bästa ljud.. En fråga till någon som vet, behandla mig inte som en idiot nu bara. Hur kommer det sig att vissa filmer fyller ut min duk medans andra ger en svart ram uppe och nere? För att ta "Fit to screen" ger ju en falsk och usel bild.?
Postad 21 March 2008 - 23:17
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Frågor ang. LaCie NAS.
Tyvärr köpta jag ju mitt NAS innan PCH vilket innebär att min Lacie givetvis inte har stöd för NFS. Nu har jag ju iofs. bara en hd-ready TV vilket gör att jag inte kommer att köra några 1080p-filer. Oavsett det så undrar jag om någon har lite mer erfarenhet om att köra detta NAS.
Jag undrar tex. om det går bättre att köra mot Nasens inbyggda Mediaserver än mot SMB-utdelade resurser?
Nasen har HTTP-service igång, men hur sjutton accessar jag http från PCH? När jag lägger in URL så gör den ändå om det till SMB?
Sen har jag samma problem som alla er andra när det gäller MKV och undertexter, men vi får väl hoppas på en fix till nästa FW-release.
Tack o bock...
Starta den och se om PCH hittar den, skall isåfall dyka upp som en ny mediakälla.
Postad 22 March 2008 - 00:29
Flippe
-
Flippe
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
grr fungerat helt perfekt sen ja fick den sen lanseringen både smb o http. men nu har ja formaterat datorn och den hittar ingenting? e jag dum? försöker adda smb men står bara att inget hittades bleh.
sen hittar den ej myihome http mapparna heller
Postad 22 March 2008 - 00:34
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
grr fungerat helt perfekt sen ja fick den sen lanseringen både smb o http. men nu har ja formaterat datorn och den hittar ingenting? e jag dum? försöker adda smb men står bara att inget hittades bleh.
Verkar snarare vara din dator som är upphov till strulet. Efter omformatteringen har du kanske nytt IP, en firewall som är på per default osv. Kolla över det.
Postad 22 March 2008 - 07:15
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Starta den och se om PCH hittar den, skall isåfall dyka upp som en ny mediakälla.
Den hittar den fin fint, men vad jag undrar är om det är "bättre" att accessa resurserna på detta viset, eller om det blir samma speed som med SMB? Tack för alla svar! / Richard
Postad 22 March 2008 - 07:19
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Någon som vet om DLink dns 323 har NFS så man kan streama 1080 material
Postad 22 March 2008 - 09:28
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Teoretiskt, ja.
Glöm inte att encodingen har rätt stor påverkan på kvalitén. Shit in, shit out 
har testkört en remuxad ts lite nu, inte märkt att det blir segt och hackar sig fram, inte tittat så länge iofs ... men jag märker en förbättring som kanske har med saken att göra spelar jag filmen i orginal mkv format så tar det en jäkla tid för den att "fånga upp bild o ljud" om man snabbspolar .. typ tryck man på spolning en minut framåt tar det säkert 15 sekunder att hitta sync igen lixom, med den remuxade ts filen e vi nere på ca 5 sekunder ... kan det vara någon hint om att det fungerar bättre ?? måste väll ha att göra med det ni skriver om att ts tas hand om hårdvaran .. o därigenom uppnås bättre prestanda ?? läste också i någon post att sybas jobbar på bätre mkv stöd, innebär detta bättre prestanda, att dom jobbar på det ?? SLutligen ... många klagar på senaste fw, skall jag låta bli att uppgradera till den ?? kör med näst senaste nu, spelar bara mkv/ts ...
Postad 22 March 2008 - 09:35
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Verkar snarare vara din dator som är upphov till strulet. Efter omformatteringen har du kanske nytt IP, en firewall som är på per default osv. Kolla över det.
måste vara något i datorn ... kör du med fasta ip ?? isf kanske du har dhcp iställt nu .. kolla det Efter att ha lagt ner intern 3.5" HD pga för mycket ljud har jag nu en 80GB 2.5" i min PCH där jag lägger de mest krävande filerna och resten ligger på PC. Men jag skulle vilja få till en ej så dyr NAS-lösning så att datorn slipper vara på för att spela och undrar därför vad ni som har en väl fungeraden lösning använder för NAS.
Ser även på MSC Club! att D-Link DNS-323 verkar funka bra och undrar om någon vet om DNS-313 är identisk förutom diskkapaciteten. Någon som har erfarenhet av den?
//HB
funkar det bra med en 2.5" ?? funderar på en sådan nämnligen .... vad bör man tänka på??
Postad 22 March 2008 - 10:10
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
mikeman:DNS-323 verkar inte ha NFS. Men som de flesta Linux boxar så brukar det gå att fixa. Självklart är det enklast om det finns från start. Hittade ett D-link forum som kanske kan svara dig, här!!
Postad 22 March 2008 - 10:16
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
mathiaslindqvist:Att du märker en förbättring när du kör ts filen har naturligtvis med det som jag försökt förklara om olika container...att det sedan ännu tar lite tid att få bild och ljud i synk efter att du snabbspolat kan bero på 100 olika saker. Men det var kul att det blev en förbättring iallafall...själv spelar jag inga 1080p filer förutom att jag bara testat någon på skoj. HD material är det bara tv serier i 720p som jag har. Att Syabas jobbar med att förbättra mkv stödet innebär naturligtvis att dom försöker förbättra prestandan, snabbspolning o.s.v. Om du nästan bara ser på mvk/ts filer så kör med den firmwaren som du har. Edit: Vet någon vad som menas med Daylight Saving i nätverksinställningarna? Är det bara för att aktivera klockan som man får fram om man trycker på Subtitel när man inte ser på någon film? Som någon sa i en recension det här känns mer som ett forskningsprojekt än en mediaspelare...
Redigerat av K-E Larsson, 22 March 2008 - 11:30.
Postad 22 March 2008 - 11:39
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
mathiaslindqvist:
Att du märker en förbättring när du kör ts filen har naturligtvis med det som jag försökt förklara om olika container...att det sedan ännu tar lite tid att få bild och ljud i synk efter att du snabbspolat kan bero på 100 olika saker.
Men det var kul att det blev en förbättring iallafall...själv spelar jag inga 1080p filer förutom att jag bara testat någon på skoj. HD material är det bara tv serier i 720p som jag har.
Ok, vad jag försöker fråga är egentligen om du tror att ts filen gör att jag slipper det där med att bilden helt plöstsligt börjar hacka och sega sig .... mina teorier om detta grundar sig då i att efter snabbspolning syncar ljud och bild mkt fortare än i mkv, att detta kan va ett tecken på att det hela flyter bättre i ts format och att jag slipper att filmen blir sönderryckt ... då jag inte spelat än hel film med ts än jag jag ju inte säga om det hjälpye ...förstår du min fråga ??
Postad 22 March 2008 - 11:56
punktniklas
-
punktniklas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
En fråga till någon som vet, behandla mig inte som en idiot nu bara. Hur kommer det sig att vissa filmer fyller ut min duk medans andra ger en svart ram uppe och nere? För att ta "Fit to screen" ger ju en falsk och usel bild.?
"Fit to screen" borde väl inte ge en falsk bild..? Som jag har fattat det så fungerar de olika zoom-lägena så här: Actual Size: Visar bilden utan någon som helst omskalning. Dvs är bilden i 320x200 så visas den i det i en liten ruta i mitten av skärmen. Aspect-ration blir då alltid rätt, men bilden kan bli väldigt liten. Fit to screen: Tar bilden och skalar upp den lika mycket i x och y-led så mycket det går. Om inte bilden är precis 16:9 så kommer det bli svarta kanter antingen i bredvid eller under/över. Full screen: Skalar upp bilden så att den fyller hela skärmen, även om aspect ration blir fel.
Redigerat av punktniklas, 22 March 2008 - 11:57.
Postad 22 March 2008 - 12:01
tanken
-
tanken
-
Rookie
-
7 inlägg
Anänder firmware version 01-15-080223-14-POP-402 och har problem med att ljud + undertexterna försvinner om man stannat en mkv-uppspelning. Ljudet fixar jag genom att trycka nolla men finns det nått magiskt sätt att fixa så att undertexterna kommer tillbaks  ?
Postad 22 March 2008 - 12:06
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Backa till föregående fw så slipper du dom problemen
Postad 22 March 2008 - 12:09
tanken
-
tanken
-
Rookie
-
7 inlägg
QNAP TS-109 PRO TURBOSTATION
e detta naset ok för att köra ihop med popcorn ?????? det har ju nfs stöd .....
Anänder själv en QNAP TS-109 PRO och det funkar kanonbra. Kör nfs. Har i och för sig inte testat att köra 1080p men dvd isos, divx, högupplösta tvserier (720p) funkar. Backa till föregående fw så slipper du dom problemen
Ok. Men finns det nått sätt att få tillbaks undertexter utan att behöva starta om pch:n eller byta firmware?
Postad 22 March 2008 - 12:12
whad
-
whad
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Borde man inte kunna få denna billigare än 1 945 kr nu när dollarn är tokbillig?
Postad 22 March 2008 - 12:21
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Borde man inte kunna få denna billigare än 1 945 kr nu när dollarn är tokbillig?
Jo, någon/några hundralapp kanske. Men frakt och tull käkar snabbt upp ev. dollarvinst. För övrigt verkar det lika svårt att köpa A-100 varsomhelst i världen som i Sverige. Faktum är att det verkar nästan enklare i Sverige, av döma hur många svenskar det är på NMT-forumet...
Postad 22 March 2008 - 12:31
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
QNAP TS-109 PRO TURBOSTATION
e detta naset ok för att köra ihop med popcorn ?????? det har ju nfs stöd .....
Anänder själv en QNAP TS-109 PRO och det funkar kanonbra. Kör nfs. Har i och för sig inte testat att köra 1080p men dvd isos, divx, högupplösta tvserier (720p) funkar.
Ok. Men finns det nått sätt att få tillbaks undertexter utan att behöva starta om pch:n eller byta firmware?
har du möjlighet att testa 1080p innan jag köper den ?????????
Postad 22 March 2008 - 12:39
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
OK, gott folk. Bra att man väntade med att uppdatera FW tills några på forumet gjort det. Nu blir det en avvaktan till nästa FW för min del.
Jag är nöjd med spelaren och har nu formaterat min USB-HD till NTFS så jag slipper splitta filerna. Skönt!
Jag får inte Wizd att fungera hur jag än ställer in min router, men nöjer mig med iHome sålänge. Den gör vad den ska. ISO fungerade fint igår, vilket dock leder mig in på frågan:
Jag får i vissa halvmörka bakgrunder såsom scenstrålkastare över publikhav och andra bakgrunder små sekvenser av "pulserande ljusridå". Dock mycket svag, som ett flortunt skikt. Det kanske är min TV som har lite problem med 720p/60 över HDMI, för när min ComHembox tidigare skickade ut 60hz felaktigt ( med tidigare FW ) fick jag samma ridå fast mycket mera!
Allt väl tänkte jag och ställde om till 720p50. Problemet är att just i filmen som jag hade som .ISO fick jag syn på en panorering som verkligen ryckte till sådär en gång per sekund. Filmen var som vanligt i 23,976 NTSC. Det måste varit något med omvandligen 60hz-50hz. Jag beslutade mig för att köra 720p60 ett tag till. De där flortunna ridåerna kommer ändå ganska sällan och man kan kanske leva med dem. Jag tror inte de förekommer i varje film heller.
TV:n jag har är en 50" Sony Bravia LCD-bakrproj som heter Sony KDF-E50A11. Till den har jag en Octava 3X1 HDMI-växel.
Så är det någon annan därute som haft detta fel, eller vet något om det: "Pulserande flortunt slöjområde i svagt färgat bakgrundsparti av bilden i 720p60 över HDMI." ??
Redigerat av ruhe, 22 March 2008 - 12:56.
Postad 22 March 2008 - 13:34
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Ok, vad jag försöker fråga är egentligen om du tror att ts filen gör att jag slipper det där med att bilden helt plöstsligt börjar hacka och sega sig .... mina teorier om detta grundar sig då i att efter snabbspolning syncar ljud och bild mkt fortare än i mkv, att detta kan va ett tecken på att det hela flyter bättre i ts format och att jag slipper att filmen blir sönderryckt ... då jag inte spelat än hel film med ts än jag jag ju inte säga om det hjälpye ...förstår du min fråga ??
Jo jag förstår din fråga men du måste också förstå att det är omöjligt för oss här på forumet att säga att det hjälper till 100% för dej. I teorin skall ts formatet vara bättre för PCH:n än mkv men det enda sättet som du kan fåreda på om det hjälper för dej är att se en hel film. Sen så får du avgöra om det är värt den lilla extra tid det tar att re-muxa till ts containern.
Postad 22 March 2008 - 13:39
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
En fråga till någon som vet, behandla mig inte som en idiot nu bara. Hur kommer det sig att vissa filmer fyller ut min duk medans andra ger en svart ram uppe och nere? För att ta "Fit to screen" ger ju en falsk och usel bild.?
"Fit to screen" borde väl inte ge en falsk bild..? Som jag har fattat det så fungerar de olika zoom-lägena så här:
Actual Size: Visar bilden utan någon som helst omskalning. Dvs är bilden i 320x200 så visas den i det i en liten ruta i mitten av skärmen. Aspect-ration blir då alltid rätt, men bilden kan bli väldigt liten.
Fit to screen: Tar bilden och skalar upp den lika mycket i x och y-led så mycket det går. Om inte bilden är precis 16:9 så kommer det bli svarta kanter antingen i bredvid eller under/över.
Full screen: Skalar upp bilden så att den fyller hela skärmen, även om aspect ration blir fel.
Nej för spelar jag en 720p film som har en svart kant ovanför och under och tar Fit to screen så får jag en väldigt fel bild. Det jag menar är då att jag får inte något svart liten ram ens som du nämner utan en väldigt utdragen bild. Sen är det väl inte bra och ta fit to screen på HD material då kvaliten blir väl sämre när man dra ut på den? en fråga till, vad ska man ta på Video ut? 50 eller 60Hz?
Redigerat av auToeXeC, 22 March 2008 - 13:39.
Postad 22 March 2008 - 13:43
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Anänder firmware version 01-15-080223-14-POP-402 och har problem med att ljud + undertexterna försvinner om man stannat en mkv-uppspelning. Ljudet fixar jag genom att trycka nolla men finns det nått magiskt sätt att fixa så att undertexterna kommer tillbaks ?
Magiskt eller inte men nu kommer jag att låta som en grammofonskiva som hakat upp sig. Dom mkv filer som jag re-muxat till ts containern så funkar undertexter på...man får dock som med mkv trycka på nollan för att få ljudet att funka och texten funkar då också.
Redigerat av K-E Larsson, 22 March 2008 - 13:48.
Postad 22 March 2008 - 13:50
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag var på Mediamarkt i Göteborg idag och de hade ett gäng Popcorn Hour A-100 i lager så jag kunde inte låta bli utan köpte en.
Postad 22 March 2008 - 15:08
punktniklas
-
punktniklas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Nej för spelar jag en 720p film som har en svart kant ovanför och under och tar Fit to screen så får jag en väldigt fel bild. Det jag menar är då att jag får inte något svart liten ram ens som du nämner utan en väldigt utdragen bild. Sen är det väl inte bra och ta fit to screen på HD material då kvaliten blir väl sämre när man dra ut på den?
en fråga till, vad ska man ta på Video ut? 50 eller 60Hz?
Vad är det för upplösning på filmen? Vad har du för upplösning på TV:n? Vilket videoläge kör du? På vilket sätt blir bilden fel? Hur ser filmen ut i "Actual Size"? (Hur mycket av skärmen används?) Om det är bra eller inte att ta Fit To Screen på HD-material beror ju på filmen.. Om filmen är 1280x720 och du kör i 720p-läge på en 720-TV så kommer ju "Fit To Screen" vara precis samma sak som "Actual Size" eftersom den inte behöver skalas om någonting. Huruvida man ska ha 50 eller 60Hz beror på vilken film man kollar på. Är filmen i 25fps vill du köra 50Hz. Är den i 30fps vill du köra 60Hz. Är den i 24fps vill du förmodligen köra 60Hz. (Om inte TV:n klarar 24Hz..)
Postad 22 March 2008 - 15:55
CedricN
-
CedricN
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag var på Mediamarkt i Göteborg idag och de hade ett gäng Popcorn Hour A-100 i lager så jag kunde inte låta bli utan köpte en.
Kostade hur mycket?
Postad 22 March 2008 - 17:05
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Kostade hur mycket?
Jag gav 1990 kr.
Postad 22 March 2008 - 17:53
arune
-
arune
-
Rookie
-
8 inlägg
Någon aning om hur många de hade då du var där? Får nog bli ett besök där i morgon. Sen avbeställer jag min från komplett som tattat sig. (jag beställde långt före många som fick sina nu senast, ingen på deras support vill kolla upp det heller.)
Postad 22 March 2008 - 18:30
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Om du inte hade några speciella problem med den gamla så byt. För mig och mitt användande av PCH så gav den nya bara nackdelar så valet var enkelt
Postad 22 March 2008 - 19:25
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Jag har beställt direkt från www.popcornhour.com för 224$ inkl frakt vilket blir ca 1300 kr.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|