* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 29 March 2008 - 11:01
Postad 29 March 2008 - 11:28
Hej,Tack!
nu blir det en PCH för mig också. Mitt homemovie biblitek blir lite mer lätttillgängligt då.
filmsnutten är 3 sekunder..sorry paralaxfel på morgonkvisten![]()
undrar om det finns kallare och varmare hårdiskar? att stoppa i PCH
efter det att jag har provat mig fram med olika hhd som jag satt in i PCh så har jag hittat en Samsung spinpoint 80gb, denna är förvånansvärt tyst och och har relativt låg temperatur, som jag är helnöjd med (vid start på morgonen ca 22 grader efter ca 1 timme 40 grader maxat 42,2 grader vid flera filmer och varit igång hela dagen, detta utan fläktar eller annan ombyggnad. temperaturen har jag mätt i PCH med locket på kontinueligt i flera dagars tid på varje hhd.
Jag har då testat med seagate 20gb , 40gb , 200gb. den hhd som är minst har varit lägst temperatur men har haft ett högt arbetsljud. 200gb fick en temperatur nära 60 grader.
Super! Tack för all info!
Jag lutar åt att ge den ett internt compactflash minne på IDE konverterare och sedan lägga alla filmer på en extern USB låda. Men nu när jag ser priserna på CF rasa så kanske man borde testa och se hur det vore att köpa en modell större CF internet istället
Postad 29 March 2008 - 11:44
annars är det XBMC som gäller)
XBMC är ju en ganska rejält mycket dyrare lösning om man bortser från mervärden.
Vadå rejält mycket dyrare?, en chippad xbox kan inte gå på mycket pengar idag...XBMC på pc/osx/*nix är ju en helt annan femma och dyrt så klart...
Postad 29 March 2008 - 13:26
Sökt som en tok men hittar inte svaret.
Kör mot en panasonic px70. Vad ska man ha för bildinställningar via hdmi? Finns ju 1000 å välja mellan..... vet ju att tvn visar 1080i men den klarar ju även 1080P. Detta med Hz kan jag inget om... 50 eller 60?
Nån som vill rätta upp detta frågetecknet för mig?
Tack på förhand!
MVH
Postad 29 March 2008 - 13:29
1080p, 23(,976)Hz, fit to screenhej!
Kör mot en panasonic px70. Vad ska man ha för bildinställningar via hdmi? Finns ju 1000 å välja mellan..... vet ju att tvn visar 1080i men den klarar ju även 1080P. Detta med Hz kan jag inget om... 50 eller 60?
Tack på förhand!
MVH
Postad 29 March 2008 - 15:13
Funderar på att köpa en Popcorn hour. Har dock några funderingar.
1.Min tanke är att koppla PCH till min router med vanlig nätverkssladd, och sedan streama filer från någon annan dator på nätverket. Det funkar att koppa så va?
2.Kommer jag kunna streama .iso/.img filer över nätverket?
3. Kan man ha tangentbord inkopplat via USBn för att använda till surfandet/youtube etc?
Postad 29 March 2008 - 15:17
2. Japp, via SMB. Fast .img måste du döpa om till .iso..
3. Japp.
Can I connect my USB keyboard to the NMT?
Yes, you can. These are the command keys:
In Browser Mode
- ESC (Open/Close)
- F1 (Play), F2 (Stop), F3 (PrevPage/Return), F4 (NextPage), F5 (Refresh), F6 (URL)
- F7 (Setup), F8 (Time), F9 (Red), F10 (Green), F11 (Yellow), F12 (Blue)
- PrtSc (Info), Pause (Select), Insert (Copy), Delete (Backspace), Backspace (Backspace)
- Home (Home), End (TV Mode), Page Up (Page Up), Page Down (Page Down), Tab (Tab)
- Window (Source), Menu (File), Alphanumeric, Symbol and Arrow
During video playback
Q = Prev
W = Play
E = Next
A = FR
S = Stop
D = FF
X = Pause
C = Slow
Redigerat av ktd, 29 March 2008 - 15:18.
Postad 29 March 2008 - 15:27
Vad är SMB? Är det windows vanliga nätverksprotokoll som används när man delar filer som vanligt på nätverket?, eller måste man dela filerna på nått speciellt sätt?
Postad 29 March 2008 - 15:36
SMB (samba) är det vanliga ja. Man får ca 35-50% högre prestanda med NFS men en del meck att få igång NFS på en MS-burk.Tack för svaret.
Vad är SMB? Är det windows vanliga nätverksprotokoll som används när man delar filer som vanligt på nätverket?, eller måste man dela filerna på nått speciellt sätt?
SMB för DVD/iso/xvid/divx funkar lysande och så kör man Myihome alt Llink för HD/mkv/x264-material.
//P
Postad 29 March 2008 - 15:37
Tack på förhand!
MVH
Tack för snabbt svar... .hmm ok... så låg Hz?:S ska testa...
Postad 29 March 2008 - 15:45
Det lösenordet jag valt för bland annat ftp'n vill inte fungera just nu. Igår fungerade det, men idag tycker PCH'n tydligen att det är ett annat lösenord. När jag går in och byter lösenord till något nytt så fungerar inte det nya lösenordet remote, bara lokalt.
Detta inträffade för någon vecka sedan också. Då löste det sig efter att jag gjorde en factory reset och testade med en annan hårddisk.
Jag har testat med alla lösenord jag någonsin använt, inklusive defaultpasset, men får ändå "Login authentication failed".
Några idéer?
Postad 29 March 2008 - 15:44
SMB (samba) är det vanliga ja. Man får ca 35-50% högre prestanda med NFS men en del meck att få igång NFS på en MS-burk.Tack för svaret.
SMB för DVD/iso/xvid/divx funkar lysande och så kör man Myihome alt Llink för HD/mkv/x264-material.
//P
Okay, men det funkar att streama .iso filer via NFS också om man lägger upp en NFS server på datorn man ska streama från?
Har hört att folk tycker det laggar när man kör .iso filer via SMB i Myihome. Hur lång tid tar det från att man trycker på filen till att den drar igång, och man kommer till menyn?
Postad 29 March 2008 - 16:07
Om man installerar en intern hårddisk i PCH, hur överför man sedan lättast alla filer från datorn man vill titta på?
Genom korsad nätverkskabel, eller?
Postad 29 March 2008 - 16:10
Tittat genom tråden lite, men undrar en sak innan man köper PCH.
Om man installerar en intern hårddisk i PCH, hur överför man sedan lättast alla filer från datorn man vill titta på?
Det är antagligen enklast, men långt ifrån snabbast. Att fylla en hdd när det går i 4mb/s kan ta en stund..
Postad 29 March 2008 - 16:20
SMB (samba) är det vanliga ja.
SMB och Samba är inte samma sak. SMB är nätverksprotokollet. Samba är en implementation av SMB för att kunna använda detpå Unix-datorer. (Windows har det ju inbyggt i operativsystemet)
Postad 29 March 2008 - 16:35
Tittat genom tråden lite, men undrar en sak innan man köper PCH.
Det är antagligen enklast, men långt ifrån snabbast. Att fylla en hdd när det går i 4mb/s kan ta en stund..
OK, vilken överföring är bäst/snabbast alt. rekommenderas.
Postad 29 March 2008 - 16:43
Jag menade bara att då du precis satt i disken och vill för över, låt säga 300gb, så tar det ganska lång tid. Då kanske det kan vara en idé att följa guiden på första sidan som beskriver hur du gör för att plocka ut disken och fylla på den..
För du bara över en enstaka film åt gången tycker jag det fungerar utmärkt att göra detta över nätverket.
Postad 29 March 2008 - 17:30
Jag menade bara att då du precis satt i disken och vill för över, låt säga 300gb, så tar det ganska lång tid. Då kanske det kan vara en idé att följa guiden på första sidan som beskriver hur du gör för att plocka ut disken och fylla på den..
För du bara över en enstaka film åt gången tycker jag det fungerar utmärkt att göra detta över nätverket.
OK, tackar för svaren. En sista fråga bara.
Vad är att föredra; extern eller intern HD
Postad 29 March 2008 - 17:44
Postad 29 March 2008 - 18:28
SMB (samba) är det vanliga ja.
SMB och Samba är inte samma sak. SMB är nätverksprotokollet. Samba är en implementation av SMB för att kunna använda detpå Unix-datorer. (Windows har det ju inbyggt i operativsystemet)
blush.gif
Postad 29 March 2008 - 21:08
Postad 29 March 2008 - 21:29
Det finns väl trådar på NMT-forumet? Under User applications hittar du trådarna om llink.
Här är en av dom... för 2.01... fyra sidors läsning!!
Redigerat av Kanelbulle, 29 March 2008 - 21:31.
Postad 29 March 2008 - 22:51
finns det inget forum nånstans för llink ?? har sökt lite men inte hittat något, har lite frågor om det server progget ....
Jepp, kolla in Kanelbulle's länktips plus lundmans wiki och andra trådar på NMT forumet. Övrigt kan nog jag mfl här svar på...
llink ftw!
Postad 30 March 2008 - 02:34
Sitter nu o pillar som mest med min PCH. Får det mesta till att funka...
Det är dock en grej som ja inte har fått till än. Det är det där med smb och hitta content...
Har följt alla instruktioner som finns i denna tråd med både guides och allt va det är... men får det lik-förbannat
inte till att funka... =\
Kör Vista Ultimate 32bitars, genom Telia's Zyxel router som ja fick i samband med beställning av fiberlan.
Guest kontot o allting sånt är "öppnat" och det har alla rättigheter som det ska ha m.m...
Jag är helt utan nya idéer osv...
Så, pls help...
Några råd?
Får väl hoppas på en god natts sömn så kanske man kommer på en lösning till morran eller, att det är
någon snäll själ som sitter inne med svaret och har skrivit ner det här tills dess...
Postad 30 March 2008 - 02:55
Postad 30 March 2008 - 09:03
mathiaslindqvist:
Det finns väl trådar på NMT-forumet? Under User applications hittar du trådarna om llink.
ok tack, kör ni med llink eller myihome ???
finns det inget forum nånstans för llink ?? har sökt lite men inte hittat något, har lite frågor om det server progget ....
Jepp, kolla in Kanelbulle's länktips plus lundmans wiki och andra trådar på NMT forumet. Övrigt kan nog jag mfl här svar på...
llink ftw!
gillar du inte llink ???
Postad 30 March 2008 - 09:12
Tack på förhand!
MVH
Skulle snarare säga 720p60 eller 1080i/59 (senaste betan). Men det är en smaksak, jag tycker bilden blir oroligare när man kör 23hz.. Borde iofs inte vara någon skillnad för TVn tar emot 24 (23.976) men gör väl om signalen till 60hz. Om du kollar på PAL material så är det 25/50 hz som gäller. Ta ett referensklipp och kolla vad som känns bästa.
Postad 30 March 2008 - 10:35
Tjenare folket! =)
Det är dock en grej som ja inte har fått till än. Det är det där med smb och hitta content...
Har följt alla instruktioner som finns i denna tråd med både guides och allt va det är... men får det lik-förbannat
Kör Vista Ultimate 32bitars, genom Telia's Zyxel router som ja fick i samband med beställning av fiberlan.
Guest kontot o allting sånt är "öppnat" och det har alla rättigheter som det ska ha m.m...
Så, pls help...
Några råd?
Får väl hoppas på en god natts sömn så kanske man kommer på en lösning till morran eller, att det är
någon snäll själ som sitter inne med svaret och har skrivit ner det här tills dess...
I min ultimate har jag varit tvungen att i e: partionen lägga en mapp som i mitt fall då heter "media" denna mapp är delad i nätverk, jag har inte klarat av att dela en hårddisk direkt utan då fått välja en mapp i den hårddisken.
Har du sedan Norton så är det ett problem, prova att stänga av, en annan sak är då routern, i min d-link dir-615 var jag tvungen att välja, tillåta respektive macadresser för varje dator i nätverket . (ipadresser gick inte)
Lycka till1
Postad 30 March 2008 - 11:06
Tjenare folket! =)
Så, pls help...
Några råd?
I min ultimate har jag varit tvungen att i e: partionen lägga en mapp som i mitt fall då heter "media" denna mapp är delad i nätverk, jag har inte klarat av att dela en hårddisk direkt utan då fått välja en mapp i den hårddisken.
Har du sedan Norton så är det ett problem, prova att stänga av, en annan sak är då routern, i min d-link dir-615 var jag tvungen att välja, tillåta respektive macadresser för varje dator i nätverket . (ipadresser gick inte)
Lycka till1
Okey, får ta o testa lite utav det som du skriver...
Kör med Nod32 antivirus, inga kända issues eller - PCH vs Nod32?
Får mecka lite till och hoppas på att det löser sig...
Postad 30 March 2008 - 14:30
Jag har översatt MyiHome 4.9 till svenska... Om nån är intresserad kan du ladda ner filerna HÄR.
Eftersom språkvalen är hårdkodade i MyiHome så har jag döpt mina svensköversatta filer till english.xml men jag har koperat orginalfilen och döpt till english.xml.org så vill du gå tillbaka till engelska är det bara ta bort english.xml-filerna och döpa om english.xml.org till english.xml...
Se till så inte MyiHome är igång när du skriver över filerna. Annars är det bara starta om MyiHome.
Alltså tjänsten, ikonen nere vid klockan...
Bra jobbat. Synd att den som gjort översättningen på PCH inte är lika bra på svenska språket, med särskrivningar och konstig stavning, exempelvis "Web Tjänster".
Postad 30 March 2008 - 14:50
Bra jobbat. Synd att den som gjort översättningen på PCH inte är lika bra på svenska språket, med särskrivningar och konstig stavning, exempelvis "Web Tjänster".
I senaste betan har det kommit en fix, men det finns fortfarande ett par fixar att göra.
Man kunde hoppas att fler börjar använda sig av något sånt här:
https://translations.launchpad.net/
Postad 30 March 2008 - 19:11
Samsung.Demo.Oceanic.Life.x264.1080p.40Mbps.mkv
Lycka till
Postad 30 March 2008 - 21:23
Rarade mkv er funkar finfint men llink. Iso/img får du packa upp och köra över nfs fram tills dess att lundman pillat in dvdfs i llink..jag planerar ett pch-inköp i slutet av månaden och har en liten fråga. tanken är att jag ska köra llink och även nfs. som jag förstått det så klarar llink att lira .mkv genom ouppackade .rar-filer men inte .iso/.img osv.? blir jag tvungen att packa upp dessa manuellt och sedan streama via nfs:en eller finns det nån bättre lösning? hade varit jävligt skönt att slippa lyfta röven från soffan för att gå till datorn och packa upp filer
Jag kör llink på min ReadyNas och kompilerar samtliga utkomna releaser till den.mathiaslindqvist:
ok tack, kör ni med llink eller myihome ???finns det inget forum nånstans för llink ?? har sökt lite men inte hittat något, har lite frågor om det server progget ....
llink ftw!
gillar du inte llink ???
Kan ju mycket väl bero på vilken TV man har. Min sony x3500 gillar 23Hz (24p) läget...1080p, 23(,976)Hz, fit to screenhej!
Tack på förhand!
MVH
Skulle snarare säga 720p60 eller 1080i/59 (senaste betan). Men det är en smaksak, jag tycker bilden blir oroligare när man kör 23hz.. Borde iofs inte vara någon skillnad för TVn tar emot 24 (23.976) men gör väl om signalen till 60hz. Om du kollar på PAL material så är det 25/50 hz som gäller. Ta ett referensklipp och kolla vad som känns bästa.
Postad 30 March 2008 - 22:24
Pop älskare ni kan ju prova spela upp
Lycka till
Den var tung. Fick bild via NFS, men det hackade hela tiden (via trådat nätverk).
Kollade upp filen med media info: [email protected] och 16 referensframes. Inte konstigt att den inte funkar ;-)
Postad 31 March 2008 - 08:21
Lycka till
Den var tung. Fick bild via NFS, men det hackade hela tiden (via trådat nätverk).
Kollade upp filen med media info: [email protected] och 16 referensframes. Inte konstigt att den inte funkar ;-)
Funkar det inte om man kör myihome heller? Vad är det för filmklipp då?
Får testa när jag är hemma sen...
Postad 31 March 2008 - 09:21
Postad 31 March 2008 - 09:52
Testa gärna, men jag tror inte det kommer funka. Klippet är vad det heter: en demo med en massa färglada fiskar i akvarium etc.Funkar det inte om man kör myihome heller? Vad är det för filmklipp då?
A-100 mjukvarudecodar mkv; många andra containers har den hårdvarustöd för (vilket naturligtvis ger bättre prestanda), men likt TViX:en får den jobba lite hårdare med mkv.
Den har även begränsat stöd för [email protected] i videocodecsen, i synnerhet har problem uppstått om klippen har mer än 8 referensframes. I det här fallet hade den hela 16 st...
Har läst om det här med [email protected] och >8 refs-material, som verkar vara onödigt högt ställda parametrar som inte är skapat för att köras på normalt förekommande konsumentutrustning. Bluray- och HDDVD-spelarna är optimerade för [email protected] och neråt...
Redigerat av dc11ab, 31 March 2008 - 09:54.
Postad 31 March 2008 - 10:23
Lycka till
Funkar det inte om man kör myihome heller? Vad är det för filmklipp då?
Nog för pop har stöd för 1080 p men så fort man laddar ner något med riktig kvalite likt en orginal skiva med matrial på film 38-45 Mbps då går det inte ens på disken som sitter i pop
******** vilken bild det är på denna Demo film bästa jag hittat på nätet .
Det hackiga man lyckas se ..
I början i filmen hinner popen med sedan är det som typ buffert inte hinner med ..
Synd att man inte kan ställa den manuellt som i xbmc..
Demo HD, en MKV, de Samsung
General #0
Complete name: Samsung.Demo.Oceanic.Life.x264.1080p.40Mbps.mkv
Format: Matroska
File size: 484 MiB
PlayTime: 1mn 42s
Bit rate: 40 Mbps
Encoded date: UTC 2007-12-24 18:19:50
Writing application: mkvmerge v2.1.0 ('Another Place To Fall') built on Aug 19 2007 13:40:07
Writing library: libebml v0.7.7 + libmatroska v0.8.1
Video #0
Codec: AVC
Codec/Family: AVC
Codec/Info: Advanced Video Codec
Codec profile: [email protected]
PlayTime: 1mn 42s
Bit rate: 38 Mbps
Width: 1920 pixels
Height: 1080 pixels
Display Aspect ratio: 16/9
Frame rate: 29.970 fps
Chroma: 4:2:0
Interlacement: Progressive
Title: Video x264 1080p @ 40 Mbps
Writing library: x264 - core 57 svn-709C
Audio #0
Codec: AC3
Bit rate mode: CBR
Bit rate: 448 Kbps
Channel(s): 2 channels
Channel positions: L R
Sampling rate: 48 KHz
Title: Audio ingles AC3 2.0 @ 448 Kbps
Language: English
Postad 31 March 2008 - 10:27
Man undrar ju i sitt stilla sinne om verkligen Samsung demon skulle var i [email protected] i sitt original?? Eller om det är någon "lagom bra" konvertering som slängt till den detta...
Jag provkörde den med extern USB-disk, började bra, men laggade rejält sen...
Hur är det med Bluray standarden, vad säger den om profiler? Sökte igår utan större framgång. Det hade varit intressant att se om ens "riktiga bluray-spelare" ska klar [email protected]?? Det mesta vi sett av detta problem verkar ju vara av "Scene-material" och att folk inte riktigt vet vad dom håller på med... Att programvaror i "default" valt [email protected]... och då blir det ju problem...
Vad tror du, vet du nåt om vilka profiler som stödjs i Bluray??
Postad 31 March 2008 - 10:35
Postad 31 March 2008 - 10:56
MKV är bara en container, dvs en förvaring för filen. Så en MKV kan innehålla väldigt mycket olika information (WMV, TS, MPEG2, M2TS osv). De flesta nyare högupplösta MKV:er kör H.264 i någon tappning. H.264 kan oxå se ut på väldigt många olika sätt, därför har man dessa olika sk Profiler.
Jag instämmer med ditt ifrågasättande av vad filerna är för något, men är det en "ren BD kopia" så bör det i pricip alltid bli [email protected] (eller motsvarande) eftersom det verkar vara "standarden" som används i BD. Så min personliga uppfattning är att [email protected] mest handlar om "skit bakom spakarna", folk som inte vet vad dom pysslar med...
Wikipedia har en bra översikt, där framgår det att [email protected] mest verkar vara en "Broadcasting standard"... jag menar vem har behov av upp till mellan 130-300 Mbit/s i bandbredd... inte jag i alla fall...
Kolla här!
Redigerat av Kanelbulle, 31 March 2008 - 11:00.
Postad 31 March 2008 - 11:10
"Skit bakom spakarna" är en bra sammanfattning för rippar som denna.
Från Blurayspecifikationerna, whitepaper Mars 2005 (dvs de senaste):
3.3
Video streams
Video streams shall be MPEG-2 video format (ISO/IEC 13818-2) compliant, MPEG-4 AVC video format
(ISO/IEC 14496-10) compliant or SMPTE VC-1 video format compliant.
The video formats shown in Figure 3-3 can be used for BD-ROM video streams.
CODECS
MPEG-2: MP@HL and MP@ML
MPEG-4 AVC: MPEG-4 AVC: [email protected]/4.0 and [email protected]/4.0/3.2/3.1/3.0
SMPTE VC-1: AP@L3 and AP@L2
Max. bitrate
40Mbps
[...]
Redigerat av dc11ab, 31 March 2008 - 11:22.
Postad 31 March 2008 - 11:17
Postad 31 March 2008 - 11:17
Postad 31 March 2008 - 11:21
Lyfter du ur H.264:an ur MKV:n så får ju Popcornen väsentligt lättare arbete... helt klart! Och som sagt rätt profil, inte [email protected]... Hela jobbet med MKV:n görs ju helt i mjukvara, så det är en ytterst betungande uppgift för en 300Mhz processor...
Postad 31 March 2008 - 11:29
Http-streaming till A-100 klarar 42 Mbps, se wikin:
SMB: ~25Mbps
NFS: ~33Mbps
HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps)
USB HDD: ~ 42Mbps
USB DVDROM (8x): ~42Mbps
Internal HDD: ~42Mbps
Men då förutsätter det att ditt nätverk (tråd, router/switch, nätverksadapters) fungerar fläckfritt.
Postad 31 March 2008 - 12:22
Det är ju såklart Samsung.Demo.Oceanic.Life.x264.1080p.40Mbps.mkv jag refererar till.
//Peter
Redigerat av froven, 31 March 2008 - 12:28.
Postad 31 March 2008 - 13:48
Jag har en multi-kortsläsare från Sweex, men den ville inte fungera.
Kopplade in vår kamera direkt, men det gick inte heller...
Det är en Sony DSC-w70. Man kan ändra inställningar för USB-anslutningen, men ingen ville fungera.
/Daniel
Postad 31 March 2008 - 19:26
Men nu till min fråga!
Så här ser det ut idag ...

Då funkar det o se vanliga vanliga xvid filmer..
Men ja vill kunna se HD filmer (720p) vilket funkar fint fint när ja kör klabel mellan datorn och routern..
Nu funderar ja på om det hjälper om ja köper en ny router typ n1 router eller något liknande?
(behöver inte se 1080p filmer, har en Th42pv60)
är mycket tacksam för hjälp .. är mycket trött på o ha en j'vla nätverks sladd liggandes genom rummet...
Postad 31 March 2008 - 20:33
Det var ju nån annan som mätte, säkert mer noggrant och fick 12 Watt i standby och 15 Watt vid uppspelning, och jag tvivlar fortfarande lite på i allafall de där 12 Watten...
Min grunka kanske inte är helt fel ute ändå, det stämmer ju i allafall att det rör sig om ungefär 3 watt mer vid uppspelning
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
2 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?