* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 21 April 2008 - 14:49
linder
-
linder
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Linder:
Har du ställt in Vista så du ser "filändelser" på dina filer? Annars kan du ha döpt om en fil till tex filmen.iso.img?? Om det är som XP så visas ju aldrig filändelserna från start, du måste ställa om under Mapp-inställningarna.
Vad är det för USB-disk du har, hur är den formaterad (NTFS, FAT32). När du säger att din PCH "sitter direct i modemet", vad menar du, har du ett Modem, en Router? Har du inte någon Router/Switch mellan modemet?
Har du kollat att du kan nå PCH:n från din dator? Funkar det? Har du kollat att de tillhör samma Arbetsgrupp, annars kanske dom inte ser varann.
Det är viktigt att du anger så mycket saker som möjligt, då är det lättare att hjälpa. Sen är envishet en mycket bra egenskap, man måste ha ett visst tålamod och även söka i denna tråden (nere till vänster, sökruta för bara tråden), du kan säkert hitta matnyttiga saker bakåt i tråden!
Lycka till!! 
Jag fick fram filnamnet och togbort img satte iso istället. Modemet är från bbb och har 5portar + är trådlöst. externa disken är NTFS. Jag har letat på PCH men hittar inte arbetsgruppen. Sen om jag kan nå PCH de tror jag inte hittar den inte under nätverk men ska jag kunna hitta den ? för jag har ingen hd i den ? Fan nu funkar mkv filerna super bra vet if''n va gjorde. men inga iso funkar dom får jag inte ens upp i listan fast dom ligger i samma film mapp på datorn.
Redigerat av linder, 21 April 2008 - 15:36.
Postad 21 April 2008 - 15:31
Delicato
-
Delicato
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag ska läsa inläggen ordentligt innan jag öppnar munnen igen... sorry =)
Redigerat av Delicato, 21 April 2008 - 15:34.
Postad 21 April 2008 - 16:43
Unregistered6c3115a5
-
Unregistered6c3115a5
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej
Är det någon som har provat Hitachi Cinemaster 7k500 till sin pch.Jag vill en tyst och kall hårddisk, nu har jag en gammal som låter som fn.
Postad 21 April 2008 - 17:11
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Jag fick fram filnamnet och togbort img satte iso istället. Modemet är från bbb och har 5portar + är trådlöst. externa disken är NTFS. Jag har letat på PCH men hittar inte arbetsgruppen. Sen om jag kan nå PCH de tror jag inte hittar den inte under nätverk men ska jag kunna hitta den ? för jag har ingen hd i den ?
Fan nu funkar mkv filerna super bra vet if''n va gjorde. men inga iso funkar dom får jag inte ens upp i listan fast dom ligger i samma film mapp på datorn.
Har du ingen HDD i den så kan du inte komma åt den från din dator. När det gäller .iso så fungerar det bara med SMB eller NFS, myihome har inget stöd för det idagsläget.
Postad 21 April 2008 - 18:26
linder
-
linder
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har du ingen HDD i den så kan du inte komma åt den från din dator. När det gäller .iso så fungerar det bara med SMB eller NFS, myihome har inget stöd för det idagsläget.
Hur fixar man NFS eller SMB ?? jag fattar noll har kollat runt ganska mycket men ja har svårt för at fatta hur man ska göra så om det är någon som skulle kunna hjälpa mig så vore det kanon.
Postad 21 April 2008 - 18:29
Unregistered16ea03d1
-
Unregistered16ea03d1
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Åhhhhh gud, jag får panik! Får verkligen ingenting att fungera. Det enda jag har fått igång är webtjänsterna och att jag har hittat PCH'n på nätverket, men det går inte komma åt den så jag kan föra över några filer. Den startar bara upp mediaplayern på datorn när jag försöker komma åt den. Jag trixat och knixat, läst medföljande manual och tråden med den lilla erfarenhet jag har, men nu ger jag upp =( Måste vara nåt fel. Har Vista, nåt speciellt sätt man ska göra då? Hörde från en polare att han pluggade in sin PCH i nätverket, sen ploppade den upp likt en extra partition på "den här datorn"..
Jag har kopplat med korsad kabel mellan datorn och PCH'n..
Är det någon vänlig själ till Falköpingsbo här i tråden som möjligtvis har lust att avvara lite av sin dyrbara tid och komma och hjälpa mig att få igång bara så att jag kan på nåt sätt föra över filer till PCH'n?
Postad 21 April 2008 - 18:35
Unregistered16ea03d1
-
Unregistered16ea03d1
-
Amatör
-
-
80 inlägg
hah, sjukt.. bara för att jag blev förbannad och skrev en insändare så lyckades jag lösa problemet!
Postad 21 April 2008 - 20:18
guinness
-
guinness
-
Rookie
-
5 inlägg
Efter mycket trixande så gav jag upp försöket att komma åt disken via mappa i nätveket, min lösning blev istället total commander ( http://www.ghisler.com/), fungerar helt perfekt kan flytta filer,byta namn,etc i pch utan några som helst
problem via ftp. Kan alltså "tanka" upp img/iso och spela från disken även streama från andra datorer(iso) genom wizdxp att titta på foton är en ren fröjd snabbt och enkelt även myihome är klockrent, det jag nu har problem med är att spela upp lite äldre hemgjorda photostory (wmv) någon som har tips?
Postad 21 April 2008 - 20:59
sweet_home
-
sweet_home
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Är det någon som får llink med jukebox.conf att fungera. Jag får bara trasiga bilder. Jag har kört mymovies och fått in bilder och xml-filer i varje filmmapp (mymovies.xml, mymovies-back.jpg, mymovies-front.jpg) Är det något speciellt jag måste ange när xml-infon ligger i samma mapp som fimen? Jag hittade felet Det var en ny typ av rad i xml-filen som inte llink klarade av som man måste radera manuellt. (<ExtraFeatures NotPresent="False"><![CDATA[Thetrical Trailer]]></ExtraFeatures>)
Nu kan ungarna äntligen börja använda poppen.
Nästa projekt blir att få igång llink utan dator frågan är bara hur riskabelt det är. Är det usb-minnet eller poppen som TsUPeR varnar för att kunna bli en dyr dörrstopp?
Kan man köra mymovies på en vanlig xp prof. dator?
Postad 21 April 2008 - 21:30
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Lion_Paw:En Mediaspelare (i detta falla PCH) kopplar du till din TV, du kopplar ljudutgångarna till en eventuell förstärkare. Har du USB på din Receiver får du kolla in manualen... det finns ingen standard hur sånt funkar, som jag skrev så kan din förstärkare innehålla en enklare Mediaspelare för ljud och det vet manualen bäst. Ska du ha en PCH så är det nätverkskabel till datorn eller ditt nät som gäller. Ska du flytta den fram o tillbaks är det kanske fel lösning... Lycka till!
Postad 21 April 2008 - 21:44
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
tog med mig PCH till en polare för att kolla hur det gick att kolla på en rippad blu ray. Dock så fick vi aldrig igång filmen. Vet inte hur han rippat den, men det var inte video_ts etc, utan i två mappar som hette BDMV samt SLY. hade han gjort nåt fel eller gå det inte att spela upp såna rippar?
Postad 21 April 2008 - 22:24
decadurabol
-
decadurabol
-
Rookie
-
2 inlägg
Tja.
Har lyckats läsa mig till det mesta än så länge men nu har mina bristande basic kunskaper satt stopp. Kan någon vänlig skäl förklara vilken j..la hårdisk som passar bolt on. Pater, sater, ide, parallela och andra uttryckt har tiltat mig rejält. Fattar noll. Har säkert lagt ner 4 timmar på detta rumpnisse problem. Plz klistra in en länk till lämplig sökväg på prisjakt eller annat ställe. Tack på förhand från en tiltad newbie.
Redigerat av decadurabol, 21 April 2008 - 22:25.
Postad 21 April 2008 - 22:29
boegas
-
boegas
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tja.
Har lyckats läsa mig till det mesta än så länge men nu har mina bristande basic kunskaper satt stopp. Kan någon vänlig skäl förklara vilken j..la hårdisk som passar bolt on. Pater, sater, ide, parallela och andra uttryckt har tiltat mig rejält. Fattar noll. Har säkert lagt ner 4 timmar på detta rumpnisse problem. Plz klistra in en länk till lämplig sökväg på prisjakt eller annat ställe. Tack på förhand från en tiltad newbie.
En vanlig IDE 3,5" disk passar bara beställa från valfri leverantör. Jag satte i en sån här : http://www.dustinhom...5010094061.aspx/Jonas
Postad 21 April 2008 - 22:33
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Tja.
Har lyckats läsa mig till det mesta än så länge men nu har mina bristande basic kunskaper satt stopp. Kan någon vänlig skäl förklara vilken j..la hårdisk som passar bolt on. Pater, sater, ide, parallela och andra uttryckt har tiltat mig rejält. Fattar noll. Har säkert lagt ner 4 timmar på detta rumpnisse problem. Plz klistra in en länk till lämplig sökväg på prisjakt eller annat ställe. Tack på förhand från en tiltad newbie. https://www.prisjakt...ukt.php?p=92538
Postad 21 April 2008 - 23:27
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
(...) , det jag nu har problem med är att spela upp lite äldre hemgjorda photostory (wmv) någon som har tips?
Har för mig att jag såg ett inlägg om detta på NMTs forum. Om jag minns rätt så är tyvärr codecen alldeles för gammal och proprietär... Men jag kan minnas fel. Ladda ner AVInaptic eller Mediainfo (det senare finns på sf.net) och öppna dina Photostoryfiler med något av dessa program för att ta reda på exakt vilka codecs som används. I värsta fall måste du göra en re-encode.
Postad 22 April 2008 - 06:22
torkel_b
-
torkel_b
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tja.
Har lyckats läsa mig till det mesta än så länge men nu har mina bristande basic kunskaper satt stopp. Kan någon vänlig skäl förklara vilken j..la hårdisk som passar bolt on. Pater, sater, ide, parallela och andra uttryckt har tiltat mig rejält. Fattar noll. Har säkert lagt ner 4 timmar på detta rumpnisse problem. Plz klistra in en länk till lämplig sökväg på prisjakt eller annat ställe. Tack på förhand från en tiltad newbie. https://www.prisjakt...kt.php?p=174755 sitter det i min. Vet inte om det bara är jag som haft jordens problem med att hitta en kontakt som passar i PCH för spänningsmatningen? Misstänker att det följde med en i PCH-lådan som jag har slarvat bort... Fick karva till en så'n liten kontakt som sitter på vanliga datorkragg för att få dit den!
Postad 22 April 2008 - 08:46
mr_Look2
-
mr_Look2
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Hur är det med musik stödet numera? HAr det blivit något bättre? Letar efter en ersättare till xbmc och tycker att denna produkt verkar vara en värdig ersättare. Men då är musikläget ganska viktigt för mig, då jag gärna vill använda den för att ev lyssna på musik när man pysslar med annat, och kanske använda som musik spelare då man har fest.
Tänkte att använda den mot min ubuntu filserver som delar ut via smb.
Postad 22 April 2008 - 08:48
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Hur är det med musik stödet numera? HAr det blivit något bättre? Letar efter en ersättare till xbmc och tycker att denna produkt verkar vara en värdig ersättare. Men då är musikläget ganska viktigt för mig, då jag gärna vill använda den för att ev lyssna på musik när man pysslar med annat, och kanske använda som musik spelare då man har fest.
Tänkte att använda den mot min ubuntu filserver som delar ut via smb.
När det gäller musik är PCH ljusår från XBMC enligt mig, men det är kanske inte så konstigt eftersom det skiljer så mycket i processorhastighet etc vilket gör att menyer etc blir lite segt i PCH. Det funkar om man inte är för kräsen, men kommer man från xbmc så blir man nog lite besviken skulle jag tro. PCH gör sig bäst i uppspelning av HD-material. Själv har jag kvar min xbox och kör den till det mesta utom just hd.
Postad 22 April 2008 - 09:24
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
mr_Look2 & Luzer:Det ska vara på gång någon form av justering av musikdelen. Läste på NMT-forumet från någon halv-officiell snubbe att dom skulle göra detta här mot slutet våren (ungefär). Räkna med att det kommer bli bättre, hur bra och när är en annan fråga! För absolut bästa funktion, kombinera PCH med tex Soundbridge eller Squeezebox. Då får du en riktig vinnar-kombo!
Postad 22 April 2008 - 09:32
johfrd
-
johfrd
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Kan man köra mymovies på en vanlig xp prof. dator?
Vet ej, jag ser på deras download-sida att man ska köra på Windows Vista eller Windows Media Center 2005 och det är nog för att den integrerar med media center men den integationen behövs ju inte för llink. Jag installerade mymovies server & client på vista ultimate och bara klienten på min andra dator med xp prof, så klienten funkar med din dator men det behövs en server för databasen också. Prova att installera, den borde ju klaga om det inte funkar. Efter installationen ska du i alla fall köra Collection Management och importera från hårddisken så söker den upp info och fodralbilder till filmerna och sparar dom i varje filmmapp. Jag är dock inte lika impad på resultatet längre. Det ser ut som om den klarar alla filmer men när man kontrollerar så är ca 25% av filmerna felgissningar så att man får fel titel och bild. Då får man ändra till rätt titel i xml-filen som skapas och byta ut bilden så ser det bra ut i llink i alla fall.
Postad 22 April 2008 - 11:39
mr_Look2
-
mr_Look2
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Planen var ju att slippa lite boxar, att bara ha en.
Men kanske skall vänta lite och se hur det utvecklar sig.
Har försökt att hitta några bilder på hur GUI eller vad man kallar det ser ut på popcornen, men inte hittat nått bra. Nån som har några bra tips ?
Postad 22 April 2008 - 11:55
ijahman
-
ijahman
-
Användare
-
-
199 inlägg
Planen var ju att slippa lite boxar, att bara ha en. Men kanske skall vänta lite och se hur det utvecklar sig. Har försökt att hitta några bilder på hur GUI eller vad man kallar det ser ut på popcornen, men inte hittat nått bra. Nån som har några bra tips ?
Som vanligt finns det mesta på you tube så det är väl bara att tub:a på Popcornhour A-100.
Postad 22 April 2008 - 13:08
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Hmm, har haft min POP i ca 2 månader. Har nu börjat få lite nätverksproblem. Jag kan browsa nätverk från POP via SMB, MYIHOME, llink etc men det går oootroligt långsamt (oavsett firmware). Tänkte att det kanske har att göra med att mitt NIC har jumbo frames men jag ´kan inte välja att stänga av detta utan har böra möjligheten att sätta 4000 kb 6000 kb eller 9000 kb. Känner någon till om man kan stänga av det via regedit?
Postad 22 April 2008 - 15:02
Texan
-
Texan
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
När den interna hårddisken "prepareras" vid nyinstallation i PCH:n så formateras den först för att sedan installera diverse program såsom BT server o.s.v. Dessutom läggs det två dolda kataloger i roten tillsammans med de tre katalogerna Movies, Music och Pictures. Jag lägger mina mediafiler i respektive folder. Men - men varför måsta jag ändå välja katalog (Movies, Music, eller Pictures) trots att jag i föregående bild redan har valt t.ex. pictures? Om jag nu skulle råka välja movies katalogen istället för pictures katalogen så får jag ett felmeddelande om jag skulle starta en film. Detta borde väl ändå PCH:n själv ha koll på, annars är det väl ingen mening med att lägga upp dessa fördefinierade kataloger vid nyinstallation av hårddisken? Är det något jag missat? Med Twonky server via min QNAP TS-209 fungerar detta klockrent även så i MyIhome.
Postad 22 April 2008 - 15:48
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Tänkte att det kanske har att göra med att mitt NIC har jumbo frames men jag ´kan inte välja att stänga av detta utan har böra möjligheten att sätta 4000 kb 6000 kb eller 9000 kb. Känner någon till om man kan stänga av det via regedit?
Ett gigabitnätverkskort ska vara bakåtkompatibelt. Men det verkar som att dina inställningar bara är mellan olika JF-hastigheter. FInns det några nyare/bättre drivrutiner? Kolla på tilverkarens sida om de har info/FAQ/knowledge base. Kanske finns fler inställningar om man går via enhetshanteraren? Ett MTU-värde på 1500 är vanligt i 10/100-nätverk, se bara till att alla enheter kör med samma...Ett annat alternativ är att du provar sätta en 10/100-switch mellan PH och ditt nätverkskort (har du verkligen ingen router eller GbE-switch?). Vet inte om det hjälper, men det är enkelt att testa.
Postad 22 April 2008 - 16:06
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
När den interna hårddisken "prepareras" vid nyinstallation i PCH:n så formateras den först för att sedan installera diverse program såsom BT server o.s.v. Dessutom läggs det två dolda kataloger i roten tillsammans med de tre katalogerna Movies, Music och Pictures. Jag lägger mina mediafiler i respektive folder. Men - men varför måsta jag ändå välja katalog (Movies, Music, eller Pictures) trots att jag i föregående bild redan har valt t.ex. pictures? Om jag nu skulle råka välja movies katalogen istället för pictures katalogen så får jag ett felmeddelande om jag skulle starta en film. Detta borde väl ändå PCH:n själv ha koll på, annars är det väl ingen mening med att lägga upp dessa fördefinierade kataloger vid nyinstallation av hårddisken? Är det något jag missat? Med Twonky server via min QNAP TS-209 fungerar detta klockrent även så i MyIhome.
Du kan byta filter med dom färgade knapparna, man kan alltså blanda film, bilder, musik i en o samma katalog. Annars så håller jag med om att det är en korkad indelning, det blir "tårta på tårta"
Postad 22 April 2008 - 17:08
astfors
-
astfors
-
Användare
-
-
130 inlägg
Vilka gränssnitt stöds utav maniken?
SATA, IDE ?
Klarar den av att spela div. saker direkt ur RAR-arkiv?
Streama via nätverket osv.
Postad 22 April 2008 - 17:58
xylan
-
xylan
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej.
Har letat utan att hitta; kan man ansluta en, t.ex liten 7" skärm via s-video och använda den som skärm för att inte behöva starta stor tvn när man lysnnar på musik. Så att man ser låtlista på den lilla istället?
MVH Andreas
Postad 22 April 2008 - 19:03
fiskebjorn
-
fiskebjorn
-
Rookie
-
6 inlägg
Vet inte riktigt om det här är rätt sätt, men är det någon här som vet om man kan köpa PCH:n i en fysisk butik i USA. Har en polare som är i Houston,TX nu och han har inte sett någon butik..
Postad 22 April 2008 - 20:33
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
astfors:Snälla... du måste läsa tråden först... sen kan du ställa frågor. Läs i alla fall några sidor tillbaks... alla svaren finns! Eller kolla specen på PCH:s hemsida, länk i första inlägget. Den här typen av frågor för typ 315:e gången dödar hela tråden... fiskebjorn:Skicka ett mejl till PCH, mejladresser hittar du på deras hemsida. Kolla första inlägget för länk! Xylan:Vet ej hur bra det blir... Informationen är inte höjdarbra på PCH:s OSD... Den visar bara låten du precis spelar, sen kommer nästa osv... Så du ser inte låtarna som kommer. Ett annat trubbel är att du får Switcha utgång , i och för sig inte svårt, finns snabbkommando. Ryktet säger att ljuduppspelningsdelen kommer uppdateras, vet ej när eller hur det kommer bli dock!!
Postad 22 April 2008 - 20:43
Ekens
-
Ekens
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har haft min pch ca en vecka nu och har spelat upp mina filmer från en extern usb disk och det har funkat bra...
Idag kopierade jag över alla mina filmer till den interna disken i maskinen men nu spelar den bara upp filmerna typ 30 sek och det hackar och till slut bryts filmen helt och ja kommer tillbaka till mappen där filmen ligger i...
Har testat flera filmer som tidigare funkat att spela upp med usb disken men på den interna funkar det dåligt.
Vad kan felet vara?
Postad 22 April 2008 - 20:43
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Har haft min pch ca en vecka nu och har spelat upp mina filmer från en extern usb disk och det har funkat bra... Idag kopierade jag över alla mina filmer till den interna disken i maskinen men nu spelar den bara upp filmerna typ 30 sek och det hackar och till slut bryts filmen helt och ja kommer tillbaka till mappen där filmen ligger i... Har testat flera filmer som tidigare funkat att spela upp med usb disken men på den interna funkar det dåligt. Vad kan felet vara?
prövat att defragmentera disken?
Postad 22 April 2008 - 21:01
Ekens
-
Ekens
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
prövat att defragmentera disken?
Nope... Hur gör man det i maskinen?
Postad 22 April 2008 - 21:51
Wiedel
-
Wiedel
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hejsa, mitt svar kanske finns bland alla dessa sidor men har inte hittat där jag har kollat.
Fick iallfall min pch idag, grymt nöjd. Riktigt härligt att den äntligen har kommit, men det ända som stör mig är att jag inte får fram någon undertext. Filformatet på texten är srt. så det bör funka, de hittar det på pch men den syns inget :/ nån som vet vad som är felet ? Tack så länget :-)
Postad 22 April 2008 - 22:04
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Ett gigabitnätverkskort ska vara bakåtkompatibelt. Men det verkar som att dina inställningar bara är mellan olika JF-hastigheter. FInns det några nyare/bättre drivrutiner? Kolla på tilverkarens sida om de har info/FAQ/knowledge base. Kanske finns fler inställningar om man går via enhetshanteraren?
Ett MTU-värde på 1500 är vanligt i 10/100-nätverk, se bara till att alla enheter kör med samma...
Ett annat alternativ är att du provar sätta en 10/100-switch mellan PH och ditt nätverkskort (har du verkligen ingen router eller GbE-switch?). Vet inte om det hjälper, men det är enkelt att testa.
hmm, börjar misstänka att något är mysko med nätverkskortet på PCHn. När jag kopplar in den till min dlink 604 så blinkar lampan på lanporten med ca 1 sekunds mellanrum. Alla andra lyser med ett fast sken tex mina två datorer. någon med dlink 604 eller liknande som kan se om det lyser med ett fast sken eller om det skall blinka...?
Redigerat av discomega, 22 April 2008 - 22:05.
Postad 22 April 2008 - 22:18
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Wiedel:Har SRT-filen o Filmen EXAKT samma namn (utom filändelsen...)? Ligger de i samma katalog? Har du tryckt på Subtitleknappen? Subtitleknappen, sedan byter du funktion m "uppåt/nedåt" o väljer inställning m "vänster/höger". Vad är det för fil? Är det MKV så vet jag inte om Externa texter funkar om det finns inbäddat? Lite osäker dock! discomega:Har du testat med korsad kabel direkt mellan PCH:n o en dator? Testar du det o fasta IP-adresser kan du ju bocka av om det är PCH:n eller nätverket som krånglar!!
Postad 22 April 2008 - 22:50
Gråtand
-
Gråtand
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Här kommer en nybörjarfråga som jag tycker att jag borde löst själv men inte fått stil på trots flertalet försök. Hur f*n får jag till installationen av NMT applications på ett USB-minne?
Jag har sett länken på första sidan i tråden och följt den, men får ändå inte till det. Jag laddar ner senaste firmware (16e april) och kopierar in alla filer i roten på en USB-sticka (Corsair Voyager 8 GB). Jag har således [firmware].bin, usbupdate.html samt syb8634.nmt i roten på USB-stickan och startar upp maskinen med USB-minnet i. Efter att ha browsat USB-stickan så kan jag köra html-filen och firmware-uppgraderingen startar och går igenom. Efter att maskinen bootat om så borde jag (om jag förstått allting rätt) kunna hitta ett alternativ som heter "NMT Setup Wizard" under Setup->Maintenance, men det alternativet finns inte. Har provat att dra ur och stoppa i USB-stickan samt båda USB-uttagen men får fortfarande inte fram det valet.
Gör jag något fel?
//Fredrik
Postad 22 April 2008 - 22:50
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
discomega:
Har du testat med korsad kabel direkt mellan PCH:n o en dator? Testar du det o fasta IP-adresser kan du ju bocka av om det är PCH:n eller nätverket som krånglar!!

provade nu med korsad kabel. datorn såg inte pchn när jag försökte browsa nätverket. båda har WORKGROUP. lampan på nätverkskortet lös varken på pchn eller pc. men, detta är första gången jag kopplar ihop dator/pch med korsad kabel. lamporna p nätverkskorten kanske inte lyser då?
Redigerat av discomega, 22 April 2008 - 22:53.
Postad 23 April 2008 - 05:57
Ampa69
-
Ampa69
-
Användare
-
-
123 inlägg
Här kommer en nybörjarfråga som jag tycker att jag borde löst själv men inte fått stil på trots flertalet försök. Hur f*n får jag till installationen av NMT applications på ett USB-minne?
Jag har sett länken på första sidan i tråden och följt den, men får ändå inte till det. Jag laddar ner senaste firmware (16e april) och kopierar in alla filer i roten på en USB-sticka (Corsair Voyager 8 GB). Jag har således [firmware].bin, usbupdate.html samt syb8634.nmt i roten på USB-stickan och startar upp maskinen med USB-minnet i. Efter att ha browsat USB-stickan så kan jag köra html-filen och firmware-uppgraderingen startar och går igenom. Efter att maskinen bootat om så borde jag (om jag förstått allting rätt) kunna hitta ett alternativ som heter "NMT Setup Wizard" under Setup->Maintenance, men det alternativet finns inte. Har provat att dra ur och stoppa i USB-stickan samt båda USB-uttagen men får fortfarande inte fram det valet.
Gör jag något fel?
//Fredrik
du kan inte installera NMT appsen på usb minnet du måste ha disk i för att kunna installera dom.. det du gör nu är bara att installera om firmware i pch men inga apps eftersom du inte har nån disk i..
Postad 23 April 2008 - 06:30
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
discomega:Hade bägge två Fasta-IP adresser? Det är viktigt, annars kan dom inte se varann, adresserna måste självklart "kunna se varann" dvs samma struktur tex 192.168.1.xx Ibland kan det (pga datorns mysterier...  ta en liten stund innan saker o ting hitar varann, så man kan behöva ha igång prylarna en liten stund o ev starta om enheterna... tålamod är nördens bästa vän. Men som sagt, får du ingen kontakt sen så bör du kunna avskriva felet som nätverksfel.
Postad 23 April 2008 - 06:53
Unregisteredcd298aa9
-
Unregisteredcd298aa9
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Jag fick igår ett mail från popcornhour.com : "We are pleased to inform you that you can now place your pre-order for the Popcorn Hour A-100. Please login to http://www.popcornhour.com with your user name to begin the process (Pre-order button will appear next to the USD179.00 price tag in main page after login). " Fyllde i adress och kontouppgifter via google checkout. 194 dollar blev det totalt då jag ska få den levererad till ett hotell i NJ, USA. Är det någon som testat detta? funkar det? Jag återkommer....
Postad 23 April 2008 - 07:12
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
ja, det funkade i november iaf...
Postad 23 April 2008 - 07:47
FatHurley
-
FatHurley
-
Rookie
-
7 inlägg
En n00bfråga men måste ändå ställa den. Har köpt en PATA hårddisk men inte fått den att fungera ännu. Hur ska man koppla hårddisken till datorn, kan man använda sladden som följer med PCH eller måste man köpa en annan sladd för hårddisken?
Postad 23 April 2008 - 08:09
Gråtand
-
Gråtand
-
Amatör
-
-
63 inlägg
du kan inte installera NMT appsen på usb minnet du måste ha disk i för att kunna installera dom.. det du gör nu är bara att installera om firmware i pch men inga apps eftersom du inte har nån disk i..
OK, det var ju lite boring. Levde i hoppet om en helt ljudlös media extender. Kommer det funka om jag kör med en sån här lösning då? IDE->CF-adapter. //Fredrik
Postad 23 April 2008 - 08:38
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
En n00bfråga men måste ändå ställa den. Har köpt en PATA hårddisk men inte fått den att fungera ännu. Hur ska man koppla hårddisken till datorn, kan man använda sladden som följer med PCH eller måste man köpa en annan sladd för hårddisken?
du menar alltså att öppna datorn och sätta in den där? Då finns det sladdar i datorn som är avsedda för hdd. du kan inte änvända den korta molexkontakten som följde med. Nope... Hur gör man det i maskinen?
Det gör du inte i PCH (så vitt jag vet). Du får sätta in den i datorn och göra det. Men det är många i tråden som haft samma problem, prova att sök lite så bör du få upp en massa tips.
Postad 23 April 2008 - 08:51
FatHurley
-
FatHurley
-
Rookie
-
7 inlägg
du menar alltså att öppna datorn och sätta in den där? Då finns det sladdar i datorn som är avsedda för hdd. du kan inte änvända den korta molexkontakten som följde med.
Jag menade att öppna PCH´n och sätta in Hdd, är det molexkontakten man ska använda då?
Postad 23 April 2008 - 09:16
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Det gör du inte i PCH (så vitt jag vet). Du får sätta in den i datorn och göra det. Men det är många i tråden som haft samma problem, prova att sök lite så bör du få upp en massa tips.
Nu är jag långt ifrån någon expert på Linux men vad jag lärt mig är att: På disken i PCH så är det EXT3 filsystem som är ett Linux filsystem och Linux lider inte på långa vägar av fragmentering som Windows...utan det är mer ett Windows problem. Lämnar man 5-10% ledigt utrymme på Linuxdisken så skall man normalt inte få några problem med fragmentering och får man det så löser man det genom att tömma disken och sen åter föra över filerna till den. Linux experter får rätta mej om jag har fel...  Edit: verkar som det är en bugg att det blir dåliga kopior ibland när man kopierar från en USB enhet till den interna HDD:n http://www.networked...opic.php?t=1777
Redigerat av K-E Larsson, 23 April 2008 - 09:31.
Postad 23 April 2008 - 09:18
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Jag menade att öppna PCH´n och sätta in Hdd, är det molexkontakten man ska använda då?
Ja den behövs för att strömförsörja disken. I övrigt är det inte konstigare än att sätta in den i en dator.
Postad 23 April 2008 - 09:44
FatHurley
-
FatHurley
-
Rookie
-
7 inlägg
Ok, så molexkontakten fungerar bara som en strömkabel då? Så då behöver jag även en "bred sladd" om jag vill att Hdd ska fungera?
Postad 23 April 2008 - 09:57
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Ok, så molexkontakten fungerar bara som en strömkabel då? Så då behöver jag även en "bred sladd" om jag vill att Hdd ska fungera?
Nänä, det finns ju en IDE kontakt i poppen. Så länge du kör med 3,5" PATA disk så behöver du inte köpa extra kablar eller grejer.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|