* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 03 May 2008 - 23:18
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Får börja med att be om ursäkt ifall frågan varit uppe innan, skummade igenom tråden men den börjar bli rätt stor...
Köpte min Popcorn Hour A-100 igår och är helnöjd såhär långt med ett litet undantag.
720p funkar finfint att streama (kör en nätverkskabel till en Dlink 4300 gigabitrouter och till den har jag en linuxburk som kör FreeNas) men 1080p hackar lite när det blir mycket action i filmen, är det helt enkelt så att SMB shares inte klarar föra över 1080p tillräckligt fort eller är det bättre att dela ut filerna på annat sätt än SMB?
Stort tack på förhand
Postad 03 May 2008 - 23:21
Flippe
-
Flippe
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
när jag trycker på myihomes utdelade mapp i popcornen så blir bilden vit, varför?
funkat alltid förut.
Postad 03 May 2008 - 23:21
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
RasmusN:Nix, HDMI 1.3 är en kombination av hårdvara/mjukvara, så någon uppgradering kommer aldrig komma mellan 1.1. till 1.3. Dock är detta inget större trubbel i verkligheten, skillanden mellan HDMI-versionerna är 1. Större färgrymd (används inte idag av någon DVD/BD-producent, så detta är idag helt onödigt) 2. Stöd för att slussa vidare den nya HD-ljudformaten, dessa är än så länge ganska ovanliga, kräver dessutom att din förstärkare stödjer dom. Ska du absolut ha HDMI 1.3 så finns idag 2 alternativ: Istar Mini (bygger på samma mjukvara som PCH) o Tvix M-6500, kostar dubbelt så mycket. När det gäller dina grubblerier angående Mediaspelare så handlar det ju mer om hur du vill ha det själv... Har du en PCH så kan du streama från din dator direkt till TV:n eller från extern/intern disk i PCH:n. Du blir inte beroende av att pilla med datorn hela tiden. PCH: funkar ju mer som en vanlig DVD-spelare, enkelt med fjärrkontroll. Kolla gärna in länkarna i första inlägget i denna tråd till de olika tester som finns, där kanske du kan få en bättre bild! hanscb:Vad är det för Jpeg format du får idag från Picasa2?? Det finns ju lika mycket varianter av Jpeg som det finns Divx/Xvid kombinationer.... Du får försöka dig fram lite tills du hittar en bra konvertering som passar PCH. Dessutom är det bra att ta med så mycket info som möjligt när du ställer frågor... tex vad stod det exakt i felmeddelandet? fotboll:Ska du köra 1080p från NAS så ska du köra NFS som protokoll istället för SMB, det är helt enkelt för långsamt! I första inlägget i tråden hittar du siffror om vilken kapacitet som olika källor o protokoll ger!
Redigerat av Kanelbulle, 03 May 2008 - 23:24.
Postad 04 May 2008 - 00:09
Unregistered59a86a55
-
Unregistered59a86a55
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
23. Added TV Mode 1360x768 60Hz
Den har jag väntat länge på, hoppas bara att det betyder att dom fixar problemen med fel aspect ratio i den upplösningen.
Postad 04 May 2008 - 06:43
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Stämmer ej. Du kan välja olika TV-modes från fjärrkontrollen. Står om det i början av första inlägget i denna tråd.
Jag vill bara inflika att min PCH stängde/stänger av sig vid TV MODE =X samt sätter komponent utgången vid TV MODE=0 och att den hade komponent som default. Så är det nåt problem så kolla på komponent utgången. Bara ett litet tips!
Postad 04 May 2008 - 10:17
MrZANE
-
MrZANE
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej.
Någon betatestare som vet om DVD uppspelningen har fixats.
Kan inte längre spela DVDer från min ansluta USB DVD spelare.
PCH hittar USD DVDn och detecterar om där är en DVD i.
Det går också att köra eject osv. men när jag trycker play blir det bara svart och sen
får man trycka lite på source (har jag för mig att det var) knappen på fjärren för att komma tillbaka.
Har också hört att det skulle vara liknande problem med uppspelning av ISO filer.
Vad säger ni. Funkar det i betan?
/MrZANE
Postad 04 May 2008 - 17:14
Unregistered5b74bf0f
-
Unregistered5b74bf0f
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag vill bara inflika att min PCH stängde/stänger av sig vid TV MODE =X samt sätter komponent utgången vid TV MODE=0 och att den hade komponent som default. Så är det nåt problem så kolla på komponent utgången. Bara ett litet tips!
Ja absolut. Är det något som krånglar så är det ju värt att testa en annan utgång. Men det är inte ett krav. Jag kopplade direkt in min med HDMI och tryckte några gånger på TV Mode + 0 tills den gick igång.
Postad 04 May 2008 - 18:25
Unregistereda72c13a4
-
Unregistereda72c13a4
-
Amatör
-
-
58 inlägg
är det ingen som vet hur man sparkar igång med NFS nätverk... finns det något lätt program. smb är det bara att köra igång. men med NFS nätverk verkar hur jobbig som helst fattar nada.
Postad 04 May 2008 - 19:40
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
är det ingen som vet hur man sparkar igång med NFS nätverk... finns det något lätt program. smb är det bara att köra igång. men med NFS nätverk verkar hur jobbig som helst fattar nada.
Kolla det här om det kan vara till någon hjälp http://www.xlink.com/S-server2k.html
Postad 04 May 2008 - 19:43
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
NFS kommer från Linux/Unix världen och för att kunna delaut mappar och filer via NFS på en Windows burk så måste man installera en NFS server. I slutet på den här guiden ->( http://www.mpcclub.c...S_Guide_PCH.pdf ) så beskriver HiJack hur man installerar haneWin NFS server för Windows. Edit: sen som vanligt men nu har du två alternativ att välja på.
Redigerat av K-E Larsson, 04 May 2008 - 19:45.
Postad 04 May 2008 - 19:43
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
jag har tillomed problem med smb.. tycker det är så dumt gjort!
I anvinsningarna här står det att man måste ställa in WORKGROUP i PCHs Nätverk. Men det finns ingen ruta för att skriva in en WORKGROUP.
+ en kompis som är duktig på nätverk sa att det är helt onödigt med WG om man skriver in hela sökvägen till sharen. tex IP addressen. smb:\\ whatever.. Men inget har hitils get resultat för mig.
Har PCH någon WORKGROUP standard namn som jag kan döpa om min PC till istället ?
Mitt gästkonto är aktiverat och brandväggen är AV.
+ min kompis säger att man oftast får problem när man kör utan USER och password. Så vad ska jag göra ?
Postad 04 May 2008 - 20:28
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
jag har tillomed problem med smb.. tycker det är så dumt gjort!
I anvinsningarna här står det att man måste ställa in WORKGROUP i PCHs Nätverk. Men det finns ingen ruta för att skriva in en WORKGROUP.
+ en kompis som är duktig på nätverk sa att det är helt onödigt med WG om man skriver in hela sökvägen till sharen. tex IP addressen. smb:\\ whatever.. Men inget har hitils get resultat för mig.
Har PCH någon WORKGROUP standard namn som jag kan döpa om min PC till istället ?
Mitt gästkonto är aktiverat och brandväggen är AV.
+ min kompis säger att man oftast får problem när man kör utan USER och password. Så vad ska jag göra ?
wORKGROUP är default och står under NMT applikationer. Du måste ha PCH och dator i samma grupp annars hittar de inte varandra. Läs nätverk. Kolla på din dator, den kan heta MSHOME också. Alltså - nätverket är gruppen WORKGROUP du kan också göra ett annat nätverk och döpa det till KALLE om du vill men alla som vill synas i nätverket måste då heta KALLE
Redigerat av dinauktion, 04 May 2008 - 20:30.
Postad 04 May 2008 - 20:40
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
OK hur ändrar jag till KALLE i PCH ? säg inte under Nätverk, för det finns inget att väla där förutom time server, bla bla pico TV...
ställde om PCn till WORKGROUP men det funkade inte heller...
Redigerat av dealerovski, 04 May 2008 - 20:57.
Postad 04 May 2008 - 21:33
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Du har ju svaret i inlägget innan! Det finns under NMT-applikationer
Postad 04 May 2008 - 21:59
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
vad är NMT och var hittar jag dom inställningarna i PCH ?
Postad 05 May 2008 - 07:32
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Tryck på "HOME" knappen på fjärren (Ser ut som ett hus),Tryck "INSTALLATION" eller " SETUP" beroende på om du valt svenska eller engelska som ditt menyspråk, välj "NMT APPLIKATIONER" eller "NMT APPLICATIONS" där hittar du namnet på "SAMBA ARBETSGRUPP/WORKGROUP" i rutan till höger står det "WORKGROUP" ändra till KALLE eller MSHOME eller till vad du vill men din PC måste ha samma namn, annars hittar de inte varandra. Läs snabb guiden för att komma igång. Förutsättningarna för att SMB servern ska hitta nånting, är ju förståss att nätverket är rätt konfigurerat.  Glömde: NMT står för Networked Media Tank, dvs. din Popcorn Hours mjukvara
Redigerat av dinauktion, 05 May 2008 - 10:31.
Postad 05 May 2008 - 10:43
Sidzzon
-
Sidzzon
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Du måste ha en hårddisk installerad i PCH´n för att få fram NMT Applikationer, då kan man tanka ner detta och installera on the fly.
Postad 05 May 2008 - 13:59
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Du måste ha en hårddisk installerad i PCH´n för att få fram NMT Applikationer, då kan man tanka ner detta och installera on the fly.
TACK!!! det var detaljen jag saknade. Man har ju läst att det ska gå bra att köra PCH utan HDD. Så jag gick på det... Skriv hellre i guiden att man behöver ha en HDD för att få igång PCH och sedan kan man välja att ta ur den och bara köra streamat. Vore hjälpsamt och spara på irritation. Tack.
Postad 05 May 2008 - 14:00
lupi
-
lupi
-
Rookie
-
6 inlägg
En fråga till om usb-diskar kopplade till PCH.
Är det möjligt att seriekoppla flera diskar via usb eller använda sig av en usb-hubb, mountas varje disk separat eller slås dom tillsammans när man browsar media?
Visst borde det ligga en begränsning på 42mbit /s om man laddar från den diskan till någon annan enhet på nätverket då PCH's överföring för film max klarar detta från usb-disk, eller har ni i betan hört något annat?
Har varit sugen och köpa en nas ett tag, men fungerar usb-diskarna på ett bra sett till PCH så kommer ju det bli billigare och smidigare.
Postad 05 May 2008 - 15:44
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
TACK!!! det var detaljen jag saknade. Man har ju läst att det ska gå bra att köra PCH utan HDD. Så jag gick på det... Skriv hellre i guiden att man behöver ha en HDD för att få igång PCH och sedan kan man välja att ta ur den och bara köra streamat. Vore hjälpsamt och spara på irritation. Tack.
Som man frågar får man svar.....kanske skulle prova att söka i tråden då det finns hur många rader som helst ang. HDD eller icke HDD. Men det är inte alla grejer som är klockrena utan med lite detektivarbete och goda vänners råd kommer man långt
Redigerat av dinauktion, 05 May 2008 - 15:44.
Postad 05 May 2008 - 16:21
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
En fråga till om usb-diskar kopplade till PCH.
Är det möjligt att seriekoppla flera diskar via usb eller använda sig av en usb-hubb, mountas varje disk separat eller slås dom tillsammans när man browsar media? Visst borde det ligga en begränsning på 42mbit /s om man laddar från den diskan till någon annan enhet på nätverket då PCH's överföring för film max klarar detta från usb-disk, eller har ni i betan hört något annat?
Har varit sugen och köpa en nas ett tag, men fungerar usb-diskarna på ett bra sett till PCH så kommer ju det bli billigare och smidigare.
Har inte provat själv men teoretisk borde man kunna koppla 255 USB devices efter varandra, frågan är bara om PCH kan se dem? Kanske skulle söka på USB 2.0 och kolla specen? Det vore billigt som sagt o 42Mbit räcker långt, beroende på vad man vill göra. Kanske ute o cyklar men det finns kanske nån som har koll på detta?
Postad 05 May 2008 - 16:40
leffesmurf
-
leffesmurf
-
Rookie
-
5 inlägg
YES! Success!
Jag har lyckats streama en SopCast-ström till min PCH via VLC!
Detta betyder förmodligen att andra källor som man kan ta in i VLC - och det är ju rätt många - kan transcodas om i realtid och streamas till PCH. Kanske inte hD-material, men väl p2p-tv och andra strömmade källor.
Det viktiga, styrparametern för utströmmen i VLC:
:sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=1024,scale=1,acodec=mpga,ab=192,channels=2}:duplicate{dst=std{access=http,mu x=ts,dst=:8080}}
Det viktiga här är att använda sig av "mp2v" som codec för strömmen. Det är nämligen så att för en MPEG-2 TS container så kan man inte ha MPEG-4-encodat material, men mp2v - som väl är MPEG2 rakt av mer eller mindre ? - går det bra.

Jag får inte detta att funka. Jag kör svenska XP versionen av VLC och gissar att inställningar->strömutmatning->sout->omkoda->videoomkodare är stället det ska stå mp2v Ska jag skapa nån form av streamingfil som jag sedan ska kunna browsa till från PCH? (Kör utan HDD) Hur ska den filen se ut och vad ska den heta? Tacksam för hjälp
Postad 05 May 2008 - 16:53
maber
-
maber
-
Rookie
-
9 inlägg
HDD eller inte ???
Jag kör min popcorn utan HDD, har myihome installerat på en dator som jag kör emot.
Tycker att allt fungerar bra.
Jag har läst lite i tråden om nmt apps, men jag har faktiskt inte fattat vitsen med en hdd i popcorn burken förutom torrentbiten såklart.
Vad är det för vinst med att ha en hdd i popcorn ?
Postad 05 May 2008 - 16:54
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
HDD eller inte ??? Jag kör min popcorn utan HDD, har myihome installerat på en dator som jag kör emot. Tycker att allt fungerar bra. Jag har läst lite i tråden om nmt apps, men jag har faktiskt inte fattat vitsen med en hdd i popcorn burken förutom torrentbiten såklart.
Vad är det för vinst med att ha en hdd i popcorn ?
Att slippa ha igång datorn eller NAS som mediafilerna ligger på. Har du intern HDD så räcker det ju att du drar igång poppen.
Postad 05 May 2008 - 16:58
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Vitsen är väl att du slipper ha datorn igång för att kolla.
Själv testade jag att montera en disk men tog ut den då det lät lite för mycket. Värmeutvecklingen med disk monterad är väl heller inget som är positivt.
...så nu streamar jag allt från en stor USB-disk ansluten till datorn.
HS
Postad 05 May 2008 - 17:01
ramme
-
ramme
-
Rookie
-
6 inlägg
Behöver akut hjälp...kör min pch trådlöst mot PC, använder mig av wizd ocg myiHome. Problemet är för det första att min kära pch inte ser x264-filerna, och för det andra så hittar jag inte pch i min pc....har alltså satt i en hårddisk för att kunna skicka över div filer från datorn.
Skulle vara hur tacksam som helst om nån vänlig själ kan ge mig steg-för-steg anvisning om hur jag ska gå tillväga!
Postad 05 May 2008 - 17:06
maber
-
maber
-
Rookie
-
9 inlägg
Postad 05 May 2008 - 17:53
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Behöver akut hjälp...kör min pch trådlöst mot PC, använder mig av wizd ocg myiHome. Problemet är för det första att min kära pch inte ser x264-filerna, och för det andra så hittar jag inte pch i min pc....har alltså satt i en hårddisk för att kunna skicka över div filer från datorn.
Skulle vara hur tacksam som helst om nån vänlig själ kan ge mig steg-för-steg anvisning om hur jag ska gå tillväga!
OK, om du kör MyiHome, gå till browsern, knappa in http:// 192.168.1.3:8088/app/player/welcome/action/welcome.php där det röda ska vara din IP till PCH. Om du inte vet IP:n, kolla i PCH under nätverk. Viktigt att IP adressen är fast dvs statisk eftersom ditt nätverk kan dela ut olika adresser beroende på hur många som ansluter sig. Du kan i Windows gå till startmenyn, välj kör, skriv CMD, skriv sen ping ditt IP på PCH dvs ping 192.168.1.3 som i mitt fall. Får du kontakt så OK då vet vi att nätverket fungerar. Om inte, får du kolla om det är fel IP på PCH eller Gateway. Kolla SAMBA arbetsgruppen default WORKGROUP heter din dator samma? Var ser du inte x264 filerna? Har du laddat med torrent så ligger de under Download. Om de inte syns, brukar de inte vara kompletta. NB. Om du kör trådlöst mot PC så måste din nätverksanslutning vara inom samma IP som PCH. Alltså har du en fast IP på PCH t.ex. 192.168.1.3 så måste din PC vara fast också t.e.x 192.168.1.51
Redigerat av dinauktion, 05 May 2008 - 17:58.
Postad 05 May 2008 - 19:23
ramme
-
ramme
-
Rookie
-
6 inlägg
Nu blir jag snart tokig....har gått igenom alla forum jag kunnat hitta, och lyckats reda ut alla mina problem utom det viktigaste, dvs hur jag gör för att föra över filer från min dator till PCH.
Har inga problem att streama filer till PCH´n, men hittar den inte nånstans i min PC så jag kan börja fylla HDD som jag satt i den.
Snälla...hjälp!
Postad 05 May 2008 - 20:18
synthexx
-
synthexx
-
Rookie
-
5 inlägg
woho, köpte min idag och kopplade in den. Ingen bild från början men de va bara trycka tvmode och den siffran ja skulle ha. Allt gick igång, kopplade in nätverkssladden och den hittade nätet direkt. Körde firmware uppdatering o bootade om. Sharade en mapp på datorn, hittade direkt. Körde 720p fil, funkade galant med DTS ljud. Provade webtjänsterna, kollade vädret i usa osv, funkade kanon. Snabbformaterade en seagate 160gb hdd i datorn. Stängde av PCH o kopplade in den. Hittades direkt. Formaterade om den i PCH till ext3 o installerade NMT applikationerna, funkade fint. Körde igång samba. Gick till start/kör o skrev in IPt till PCH, kom upp login o pass. Provade nmt/1234 o kom in direkt. Enda som har hänt är att den hängde sig en gång, fick bryta strömmen ett par minuter o sen köra igen. Fett nöjd  *peppar peppar
Postad 05 May 2008 - 21:15
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
woho, köpte min idag och kopplade in den. Ingen bild från början men de va bara trycka tvmode och den siffran ja skulle ha. Allt gick igång, kopplade in nätverkssladden och den hittade nätet direkt. Körde firmware uppdatering o bootade om. Sharade en mapp på datorn, hittade direkt. Körde 720p fil, funkade galant med DTS ljud. Provade webtjänsterna, kollade vädret i usa osv, funkade kanon. Snabbformaterade en seagate 160gb hdd i datorn. Stängde av PCH o kopplade in den. Hittades direkt. Formaterade om den i PCH till ext3 o installerade NMT applikationerna, funkade fint. Körde igång samba. Gick till start/kör o skrev in IPt till PCH, kom upp login o pass. Provade nmt/1234 o kom in direkt. Enda som har hänt är att den hängde sig en gång, fick bryta strömmen ett par minuter o sen köra igen. Fett nöjd *peppar peppar 
Då är det här inget forum för dig. *irriterad* Dessutom ljuger du, man kan inte hitta nätverket utan att ha installerat NMT aplikationerna och man kan inte installera NMT utan att ha HDD installerat. Så din ordning avslöjar dig.
Redigerat av dealerovski, 05 May 2008 - 21:19.
Postad 05 May 2008 - 21:32
Björnaskim
-
Björnaskim
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Mediaportal kontra PCH, är foto och musik uppspelningen mycket sämre på PCH ?
Funkar det med vanlig tjocktv 32tums, läst att bilden blir inte bra ?
Kan man streama ifrån router(usb-hdd direkt i router) utan att sätta i en hdd i PCH ?
Redigerat av Björnaskim, 05 May 2008 - 21:40.
Postad 05 May 2008 - 21:32
synthexx
-
synthexx
-
Rookie
-
5 inlägg
ja hittade min sharade mapp på datorn i PHC innan ja installerade hddn o NMT jo. Dock inte tvärtom. Efter install HDD och NMT kom jag åt PHC från datorn.
Postad 05 May 2008 - 22:10
darkages
-
darkages
-
Användare
-
-
162 inlägg
Då är det här inget forum för dig. *irriterad*
Dessutom ljuger du, man kan inte hitta nätverket utan att ha installerat NMT aplikationerna och man kan inte installera NMT utan att ha HDD installerat. Så din ordning avslöjar dig.
Han ljuger inte. Det måste vara du som inte kan med den. Jag hade några mappar ut delade sen innan och dom hittade min popcorn hour direkt. Jag har inte hårddisk i min. Man måste inte dela ut via extra program, det räcker att höger klicka på mappen och välja dela ut.
Postad 05 May 2008 - 22:30
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
dealerovski:Skärpning!! Jag vet inte vilken hjälp du vill ha genom att vara otrevlig?? Ska vi få tråden att funka så är vanlig simpel trevlighet ganska viktig!! Tror du på fullaste allvar att folk ljuger här... i vilket syfte?? Som sagt, ett schysst sätt skapar bättre stämning = du får bättre hjälp Lite tålamod får jag nog be om oxå! Vi försöker hjälpa så gott vi kan allihop!!
Postad 05 May 2008 - 22:34
Choklada
-
Choklada
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Dessutom ljuger du, man kan inte hitta nätverket utan att ha installerat NMT aplikationerna och man kan inte installera NMT utan att ha HDD installerat. Så din ordning avslöjar dig.
Jag kör bara streamat material och USB disk med lite annat stoff på, funkar hur bra somhelst. Du behöver inte sätta i en hårddisk i den överhuvudtaget, inte ens en enda gång. Det mesta av detta står i första inlägget i denna tråden
Postad 05 May 2008 - 22:41
Björnaskim
-
Björnaskim
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag kör bara streamat material och USB disk med lite annat stoff på, funkar hur bra somhelst. Du behöver inte sätta i en hårddisk i den överhuvudtaget, inte ens en enda gång. Det mesta av detta står i första inlägget i denna tråden 
Strålande blir ju något förvirrad ? Dock kvarstår frågan om foto och musik visning/spelning om den är ok, vissa klagar ju på den men det är ju svårt att veta vad dem har för referens ramar ?
Postad 05 May 2008 - 22:51
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
*Ouch!*
Postad 05 May 2008 - 23:48
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
dealerovski:
Skärpning!! Jag vet inte vilken hjälp du vill ha genom att vara otrevlig??
Ska vi få tråden att funka så är vanlig simpel trevlighet ganska viktig!! Tror du på fullaste allvar att folk ljuger här... i vilket syfte??
Som sagt, ett schysst sätt skapar bättre stämning = du får bättre hjälp
Lite tålamod får jag nog be om oxå! Vi försöker hjälpa så gott vi kan allihop!!
Kan bara hålla med. Man kan inte vara trevlig jämt. Men då finns det säkert andra saker man kan hitta på än att skriva i forumet.  Kan för övrigt informera att jag snart är medlem i popcornklubben, då jag nu lagt en beställning på en maskin. Ska bli intressant att se vad den går för.
Redigerat av twebbas, 05 May 2008 - 23:49.
Postad 06 May 2008 - 01:07
macke70
-
macke70
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej min popcorn mediahour fungerar inte längre 
Idag när jag slog på den så hittade den inte hårddisken där en hel del filmklipp finns lagrade.
Jag klickade på hem-ikonen men ingenting hände. Sen valde jag att återställa till fabriksinställningar och nu vill
inte ens apparaten starta. Jag har plockat ut hårddisken och försöker starta om burken om och om igen.
Popcorn symbolen och loading visas sen blir allt kolsvart och inget mer händer.
Någon som har något tips?
Är jag rökt på 1900 spänn?
Mvh
Marcus
Postad 06 May 2008 - 01:34
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
macke70:Kör du tillbaks till fabriksinställningar så kan du ju få börja o lirka med "TV-mode" igen... de finns angivna i första inlägget. TV-mode + 0 är ju Auto. Ev testa med om någon annan TV-utgång är aktiverad o spara om med korrekt angivelse. Vad har du för Firmware? Vad är det för Disk o formatering? Blåst på dina 1900? Knappast, du ju i värsta fall garanti om det mot all förmodan skulle vara hårdvarufel! Upp med hakan och fram med lite felsöknings-tålamod!!!
Postad 06 May 2008 - 06:21
macke70
-
macke70
-
Rookie
-
7 inlägg
Tack kanelbulle. Jag har fått tillbaka bilden igen genom att trycka på tv-mode.
Jag har firmware 01-15-080223-14-POP-402-00.
Laddade in den igen från usb-minnet och stoppade in hårddisken igen och verkar kunna se filerna.
Därmot är det konstig färg på bilden. Texten är blåaktig och borde vara vit. Nåväl jag är en bit på väg.
Postad 06 May 2008 - 06:35
macke70
-
macke70
-
Rookie
-
7 inlägg
Skärmen har en blåaktig ton och när jag försöker spela en fil på hårddisken så händer ingenting.
Ingen av filerna går att spela.
Postad 06 May 2008 - 08:00
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
macke70:Det finns ju nyare Firmware, kolla in första inlägget så hittar du länk till den. Alternativt kan du uppdatera över Webben om du har maskinen ansluten! Testa att uppdatera till senasta firmwaren. Ta sedan och bryt strömmen ordentligt och starta om den! (på svenska: Ryck kabeln!!  ) Björnaskim:Hur kvaliten blir kontra Mediaportal kan jag inte svara på, en HTPC kräver ju mycket för att lira. När det gäller foto och musik på PCH så kan det bli bättre. Enligt vad jag läst så har dom börjat kolla på att göra om Musik-delen, mer än så vet jag inte. Personligen tycker jag Foto-delen är okey, du kan ställ visningstid o övergångseffekt... ganska enkelt men själva bildvisningen har blivit klart bättre mot tidigare! Ja, du kan streama från en Router som har stöd för USB, så länge den stödjer Upnp är det inga problem. Nu finns det väl ganska få Routers som har USB-stöd... Det är väl BBB:s som jag läst om, den klarar ju tyvärr bara Fat32 (klarar inte filer större än 4Gb), eller finns det fler?? Den såg grymt lovande ut, har inte läst om det kommer komma någon uppdatering så man slipper den begränsningen.
Redigerat av Kanelbulle, 06 May 2008 - 08:09.
Postad 06 May 2008 - 08:30
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Är det fler som haft problem med nätverkskontakten i PCH? När jag trycker på maintainse och ska instalera NHT Aplications över nätet så säger den att det inte finns någon internet anslutning.
PCH har fått ett IP under network
Jag har 3 andra datorer anslutna till samma nätverk och i dom fungerar Internet såklart.
Postad 06 May 2008 - 08:37
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Är det fler som haft problem med nätverkskontakten i PCH? När jag trycker på maintainse och ska instalera NHT Aplications över nätet så säger den att det inte finns någon internet anslutning.
PCH har fått ett IP under network Jag har 3 andra datorer anslutna till samma nätverk och i dom fungerar Internet såklart.
Ändra från DHCP till statisk IP, dvs sätt ett fast IP som inte ändrar sig, t ex 192.168.1.111 Gör inställningen både i din A-100 och på din router. Se till att inget annat på ditt nätverk har samma IP. De flesta routrar fixar att reservera IP per MAC adress t ex. Och så ändra DNS-inställningarna på din A-100 till samma IP som din router har, alternativt din ISP. Har för mig att default pekar på OpenDNS. Förhoppningsvis löser detta dina problem.
Postad 06 May 2008 - 08:41
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
dealerovski:Vad har du för nummer? Är det 169.xxx.xxx.xxx så kan det vara ett "nödnummer" som du får när den inte är riktigt "up and running". Du skulle kunna testa att "pinga" din PCH från dina andra datorer. Gå till "start", välj "kör", slå in Cmd enter, (dos fönster öppnas), slå in ping (IP-numret i PCH) och enter. Nu ska det komma "Svar från " med din PCH:s IP-nummer. Gör det inte det så är det något med nätkopplingen som inte lirar! Du kan även kolla vilket IP-nummer du har i din PC, kolla första posten, uppdaterade där igår om detta!! Återkom!!
Postad 06 May 2008 - 08:46
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
dc11ab och Knalebulle, ni borde få medalj för ert engagemang i den här tråden. Att svara på samma frågor om och om igen utan att tappa tålamodet är hedervärt....
Postad 06 May 2008 - 09:16
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
PCH har fått ett IP under network Jag har 3 andra datorer anslutna till samma nätverk och i dom fungerar Internet såklart.
Kan du tala om vilket IP du har på PCH skulle det underlätta.
Postad 06 May 2008 - 09:17
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
dealerovski:
Vad har du för nummer? Är det 169.xxx.xxx.xxx så kan det vara ett "nödnummer" som du får när den inte är riktigt "up and running". Du skulle kunna testa att "pinga" din PCH från dina andra datorer. Gå till "start", välj "kör", slå in Cmd enter, (dos fönster öppnas), slå in ping (IP-numret i PCH) och enter. Nu ska det komma "Svar från " med din PCH:s IP-nummer. Gör det inte det så är det något med nätkopplingen som inte lirar!
Du kan även kolla vilket IP-nummer du har i din PC, kolla första posten, uppdaterade där igår om detta!!
Återkom!!
Det verkar fungera nu. Tack. Jag behövde bara testa igen så rullade det igång.. som du skrev i inledningen att det brukar. IPet verkar vara autentiskt, nämligen liknande som jag har i mina andra datorer, endast sista siffran skiljer. Men jag använder ingen Router, mitt modem delar ut IP addresserna fr Comhems bredband direkt. Kan det vara en nackdel kanske ? Men nu har jag ett annat delemma, vet nämligen inte om jag vill formatera min HDD, har en del roliga saker där jag vill behålla.  Tanken från början var ju att jag bara skulle köra streamat, men jag fick inte igång det utan NMT instalationen som jag inte hittade först när jag la in en HDD som jag egentligen inte vill Formatera om... Jag får ursäkta om jag var lite Kort mot vissa som fick igång allt jätte enkelt utan problem. Blir förvirrad när en del säger en sak och andra nått annat.. typ HDD ej HDD
Redigerat av dealerovski, 06 May 2008 - 09:22.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|