* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 18 May 2008 - 05:57
glen
-
glen
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Ja det gör det. Det finns lite olika varianter som används, men exempelvis kan man köra llink som är ett alternativ till MyIHome. Med lite fipplande kan man sen generera xml-filer med data och bilder från imdb som llink sedan visar på något snajsigt sätt:

Sedan finns det rent html-baserade mallar som också genereras med data från imdb eller nåt.
Hoppa över till officiella forumet och sök på "jukebox" så hittar du lite.
Är detta aktuellt endast då man streamar eller kan man köra exempelvis Ilink eller MyIHome då man kör från extern hårddisk också? Skulle vilja göra menyerna lite snyggare, kanske med bilder då
Postad 18 May 2008 - 09:46
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
oj, den där ser ju helt perfekt ut!
någon som prövat kamaishi_skies som det pratas om i den där tråden? =)
Jepp...
Postad 18 May 2008 - 09:46
vanos
-
vanos
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej! håller på och hjälper en kompis å få igång en pop med en dlink dir 635 Å det går inge bra. Har läst att det tydligen är lite problem med vissa nyare dlink routers.Kör med hanewin nfs server på en xp maskin.Problemet är att när man går in i filmerna via popen så visas dom som dom ska och markerar man en fil och trycker igång så blir det svart skärm å efter ett tag säger tven ingen signal.Men ibland startar filmen(iso)Kör med fast ip i både 635 å pop avslogen brandvägg i xp.Är det några innställningar i routern som ska göras.Ser att nån skriver att man ska öppna portar i routern vilka då?Eller är det bara att köpa en annan router Tacksam för lite support
Hej igen ser att det finns en beta firmwere (1.11)till dlinken (dir 635)men man måste kontakta supporten för att få tag i den.Är det nån som har prövat med den och kan bekräfta nån skillnad
Postad 18 May 2008 - 09:49
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Är det ingen som kan hjälpa mig? jag får inte igång UPNP servern i PCH allt annat funkar!!!! 
Du måste nog tala om lite mer i detalj hur det ser ut; Startar inte Upnp servern eller ser du inte dina shares?
Postad 18 May 2008 - 10:06
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Jag har samma problem men förstod rätt snart att PCH lägger ut signalen på komponent utgången så har du komponent kablar så kommer du se vad den har för sig. Vad min PCH gör är att vid TV-MODE 0 alltså Auto, går den från HDMI till komponent och ibland resetar den sig och stänger av sig. Om du trycker TV-MODE 9, gör den likadant. När du ryckt strömmen, ser du PCH loading sen blir det en liten blink och sen försvinner bilden, Då har den kopplat över till komponent. Likadant när den blivit lite för varm kan den vara svår att få igång på HDMI. Jag fick stänga av den igår i en timme så funka allt normalt. Just nu spelade jag en mpg4 film som jag inte fick subtxt på och när jag stängde av den, gick PCH över till komponent och bilden var svart på HDMI. Fast nu fick jag inte "Ingen signal" som man brukar få. Kanske nån annan som har en aning? Kör senaste mjukvaran.
Har inte du problem med att den lägger ut signalen på komponent eller rent av stänger av sig när du trycker TV MODE 0?
Jag har också problem med HDMI. Auto ger 1080i/50 och då fungerar det. Går man sen och ställer in den på 720p/50 som jag vill ha fungerar det att brows:a bland filerna, men när man drar igång en film blir det svart ( .mkv, .divx, o s v ). Komponent verkar fungera. Det verkar som problemen har ökat med senaste FW. Kanske fixar de detta i nästa FW under punkten "no analog output when in HDMI".
Postad 18 May 2008 - 12:36
atroxa
-
atroxa
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Händer så ibland för mig, jag brukar köra en soft restart (power+eject tror jag) så funkar det efter det.
Tack för tipset, men det blev samma sak. Har även haft PCHn stående utan ström över natten, men när jag startar upp den kan den inte spela någonting förutom mp3. Funderade på om den blir för varm, men den står väldigt "luftigt" så det kan nog inte vara det heller.
Postad 18 May 2008 - 13:38
honolule
-
honolule
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har en D-link 635 Prova att bocka ur RTSP-funktionen (Real-Time Streaming Protocol) i Firewall-inställningar. Fick detta tips av D-link supporten. Det hjälpte mig när det inte gick bra att streama över nätet från typ Aftonbladet. Innan jag bockade ur det var det "titta i 10 sek, buffra i 10 sek, titta i 10 sek o.s.v. Hej! håller på och hjälper en kompis å få igång en pop med en dlink dir 635 Å det går inge bra. Har läst att det tydligen är lite problem med vissa nyare dlink routers.Kör med hanewin nfs server på en xp maskin.Problemet är att när man går in i filmerna via popen så visas dom som dom ska och markerar man en fil och trycker igång så blir det svart skärm å efter ett tag säger tven ingen signal.Men ibland startar filmen(iso)Kör med fast ip i både 635 å pop avslogen brandvägg i xp.Är det några innställningar i routern som ska göras.Ser att nån skriver att man ska öppna portar i routern vilka då?Eller är det bara att köpa en annan router Tacksam för lite support
Postad 18 May 2008 - 16:33
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Tack för tipset, men det blev samma sak. Har även haft PCHn stående utan ström över natten, men när jag startar upp den kan den inte spela någonting förutom mp3. Funderade på om den blir för varm, men den står väldigt "luftigt" så det kan nog inte vara det heller.
Har du vart och pillat på ljudinställningarna? Får du inte till det så beskriv vilka inställningar du har samt hur du tar ut ljudet (hdmi/coax) och till vad (TV/reciver)
Postad 18 May 2008 - 19:09
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
jag försöker kopiera en film från PCH till datorn, men det avbryts efter ngn minut då poppen låser sig....varför?
Postad 18 May 2008 - 20:29
atroxa
-
atroxa
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Har du vart och pillat på ljudinställningarna? Får du inte till det så beskriv vilka inställningar du har samt hur du tar ut ljudet (hdmi/coax) och till vad (TV/reciver)
Inställningarna är original. Tar ut ljudet via hdmi till tvn - sen rca från tv till reciever.
Postad 18 May 2008 - 22:41
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
Ja det gör det. Det finns lite olika varianter som används, men exempelvis kan man köra llink som är ett alternativ till MyIHome. Med lite fipplande kan man sen generera xml-filer med data och bilder från imdb som llink sedan visar på något snajsigt sätt:

Sedan finns det rent html-baserade mallar som också genereras med data från imdb eller nåt.
Hoppa över till officiella forumet och sök på "jukebox" så hittar du lite. jag får igång llink o allt så men ja får inte "jukebox" skinet o funka... ja gör som det står på hemsidan ( http://www.lundman.n...ws_installation) Men när ja skiver "llink -X -f jukebox.conf" Så får ja upp. WinSock version 2.2 Max 0 [main] ready! Welcome to llink XML scan mode, listing directories ... Done. I found 0 directories and 0 files. det verkar ju inte rätt...vad gör ja för fel?
Postad 18 May 2008 - 22:55
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
Vill även ge tips om detta... (som LLink jukebox fast snyggare) Detta är för er som ha alla filmer på HDD i PCH.. Trailer: http://www.youtube.c...h?v=rHahN-an1jEHemsida: http://www.treasure-cove.net/PCH.htmTyvärr verkar det bra funka så länge man har en HDD i popcorn maskien. Själv sitter ja ju med alla filmer på datorn..
Postad 18 May 2008 - 23:11
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
jag får igång llink o allt så men ja får inte "jukebox" skinet o funka... ja gör som det står på hemsidan (http://www.lundman.n...ws_installation)
Men när ja skiver "llink -X -f jukebox.conf" Så får ja upp.
WinSock version 2.2 Max 0 [main] ready! Welcome to llink XML scan mode, listing directories ... Done. I found 0 directories and 0 files.
det verkar ju inte rätt...vad gör ja för fel?
skippa -X den är för att skrapa imdbdata. Ett bra alternativ är imbdit: http://code.google.com/p/imdbit/kamaishi_skies ftw!
Postad 19 May 2008 - 00:09
linder
-
linder
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag har en mapp som det ligger lite x264 mkv-filer i alla filmer har en egen mapp där namnet på filmen står, Närjag kollar jag på datorn så finns dom där. Jag har helt enkelt högerklickat på film mappen och delat ut den och jag kan titta på filmerna på via popcornen, Men sen skulle jag prova att köra mylhome och då hittar jag bara filmmapparna men i dom så finns det ej någon film, Varför ser jag inte filmerna mapparna är toma. vanliga divx filmer funkar hur bra som helst.
Och sen en fråga är det snabbare överföring genom mylhome än när man bara delar ut en mapp och väljer filmen på de sättet?? har jag fel så behöver jag inte bry mig om mylhome.
Redigerat av linder, 19 May 2008 - 02:58.
Postad 19 May 2008 - 07:39
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Ville bara tipsa om en kanongrej för er som laddar torrenter, Istället för att köra PCH varianten, klickar du bara på öppna när du laddar ned den så går den direkt till PCH utan att du behöver gå den vanliga vägen. Du ställer bara in din IP och port du har på PCH, registrerar .torrent (Finns i programmet). OBS! Har du andra torrent prg som startar när du laddar torrenter så kommer de inte att starta nu. Välj då spara och öppna med istället. http://www.networked...opic.php?t=4311
Postad 19 May 2008 - 09:05
sintran
-
sintran
-
Användare
-
-
143 inlägg
Ville bara tipsa om en kanongrej för er som laddar torrenter, Istället för att köra PCH varianten, klickar du bara på öppna när du laddar ned den så går den direkt till PCH utan att du behöver gå den vanliga vägen. Du ställer bara in din IP och port du har på PCH, registrerar .torrent (Finns i programmet). OBS! Har du andra torrent prg som startar när du laddar torrenter så kommer de inte att starta nu. Välj då spara och öppna med istället. http://www.networked...opic.php?t=4311
Appropå torrent... Hade Azureus igång på datan och när jag körde huvudsidan i PCH så presenterade sig azureus där... Coolt (kollade dock inte vidare hur det funkar)
Postad 19 May 2008 - 09:19
jokki
-
jokki
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Halloj några frågor från ett blivande popcorn...
1. Rekomendeas det att köra hårddisk via usb eller en intern? Fördelar nackdelar?
2. Den interna hårddisken ska det vara en ide? Finns det någon maxstorlek?
3. Kan man packa upp .rar filer i popcorn? Tänkte om man använder den inbyggda torrentklienten så kommer det ju direkt i .rar
4. Har det blivit bättre .iso stöd? Hart hört att den hänger sig när man spelat ett tag
Tack på förhand
Postad 19 May 2008 - 09:39
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Halloj några frågor från ett blivande popcorn...
1. Rekomendeas det att köra hårddisk via usb eller en intern? Fördelar nackdelar? 2. Den interna hårddisken ska det vara en ide? Finns det någon maxstorlek? 3. Kan man packa upp .rar filer i popcorn? Tänkte om man använder den inbyggda torrentklienten så kommer det ju direkt i .rar 4. Har det blivit bättre .iso stöd? Hart hört att den hänger sig när man spelat ett tag
Tack på förhand
De flesta frågor har redan diskuterats, läs första inlägget i tråden om du inte redan gjort det. 1. Fördel med intern är att du kan köra nmt applikationerna, torrents etc + att du slipper ha extra burkar eller en dator igång för att kolla på film. Nackdelen är väl att du måste föra över data titt som tätt om du vill kolla på från den interna och att detta går ganska långsamt. Går fortare att föra över till extern om du orkar flytta den fram och tillbaka mellan datorn och pch. Sen tycker många att det blir lite för varmt för bra förhållande för en hdd i poppen. Finns dock diskar som är bättre än andra. 2. Ja vanlig PATA, ingen maxstorlek. 3. Nej 4. Från extern disk tror jag fortfarande att det är lite struligt, nån annan får svara som kör detta mer. Nackdelen med både intern och extern disk är ju att det låter mer, och det bästa enligt mig om du klarar dig utan nmt applikationerna är att skita i disk överhuvudtaget och streama från dator eller NAS då slipper du även den lilla ljudvolymen  Kör du llink så ska det även funka att spela från rar vad jag förstått, har inte provat det själv dock.
Postad 19 May 2008 - 10:18
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Är detta aktuellt endast då man streamar eller kan man köra exempelvis Ilink eller MyIHome då man kör från extern hårddisk också? Skulle vilja göra menyerna lite snyggare, kanske med bilder då
Jag tror inte att jag förstår vad du menar med "endast då man streamar". Men svaret på den andra frågan är att man kan köra (=streama) llink eller MyIHome från andra datorer. Angående menyer så ligger gränssnittet som modifierbara skins i llink, så det är bara att köra på!
Postad 19 May 2008 - 10:38
jokki
-
jokki
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
De flesta frågor har redan diskuterats, läs första inlägget i tråden om du inte redan gjort det.
1. Fördel med intern är att du kan köra nmt applikationerna, torrents etc + att du slipper ha extra burkar eller en dator igång för att kolla på film. Nackdelen är väl att du måste föra över data titt som tätt om du vill kolla på från den interna och att detta går ganska långsamt. Går fortare att föra över till extern om du orkar flytta den fram och tillbaka mellan datorn och pch. Sen tycker många att det blir lite för varmt för bra förhållande för en hdd i poppen. Finns dock diskar som är bättre än andra.
2. Ja vanlig PATA, ingen maxstorlek. 3. Nej 4. Från extern disk tror jag fortfarande att det är lite struligt, nån annan får svara som kör detta mer.
Nackdelen med både intern och extern disk är ju att det låter mer, och det bästa enligt mig om du klarar dig utan nmt applikationerna är att skita i disk överhuvudtaget och streama från dator eller NAS då slipper du även den lilla ljudvolymen Kör du llink så ska det även funka att spela från rar vad jag förstått, har inte provat det själv dock.
Tack för all info!! Men om jag kör med en intern hd och tankar en film i .rar via den inbyggda torrent-klienten, kan jag då via datorn gå in och packa upp filmen ?
Postad 19 May 2008 - 10:56
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
jokki -> Jo det kan du ju, men det tar ju lite tid eftersom först ska datan sändas från poppen till datorn, packas upp där, sedan sändas tillbaka. Och eftersom överföringen mellan poppen och datorn inte är den snabbaste (och du kör båda vägar samtidigt) så kommer det ju inte gå i ett nafs direkt. https://www.minhembi...s...bel&st=3711
Postad 19 May 2008 - 11:29
vanos
-
vanos
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har en D-link 635 Prova att bocka ur RTSP-funktionen (Real-Time Streaming Protocol) i Firewall-inställningar. Fick detta tips av D-link supporten. Det hjälpte mig när det inte gick bra att streama över nätet från typ Aftonbladet. Innan jag bockade ur det var det "titta i 10 sek, buffra i 10 sek, titta i 10 sek o.s.v.
Tackar.Ska pröva detta nästa gång jag är där
Postad 19 May 2008 - 13:19
linder
-
linder
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag undrar om det finns någon bra/prisvärd NAS som stödjer NFS verkar vara det som ska va när man vill streama hd-matrial
Är lite sugen på en LaCie Ethernet Disk mini men står inget om nfs är det kört med den då??
Redigerat av linder, 19 May 2008 - 13:20.
Postad 19 May 2008 - 13:37
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Jag undrar om det finns någon bra/prisvärd NAS som stödjer NFS verkar vara det som ska va när man vill streama hd-matrial
Är lite sugen på en LaCie Ethernet Disk mini men står inget om nfs är det kört med den då??
Jag är ganska säker på att den inte stöder NFS, liksom de flesta billiga enkla "hdd med ethernet" diskar. När jag spanade efter NAS så hittade jag bara nån enstaka sådan disk som hade nfs, och den kostade ändå som ett mindre kabinett med disk. Spana i den här tråden, finns lite förslag. https://www.minhembi...howtopic=194512Kan du tänka dig att ha datorn igång så kan du ju alltid köra en nfs-server eller http-server och streama från, funkar klockrent med hd-material. Jag kör själv myIhome (http) och det har aldrig buggat (peppar peppar).
Postad 19 May 2008 - 13:40
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Skippa Lacie och andra liknande singeldisksystem som inte har NFS, om du vill köra HD-media, vill säga. Då är den enklaste och billigaste lösningen att sätta en HDD i Popcorn Hourn, även om man riskerar värmerelaterade problem och ljud. Men det beror förstås på vilken disk man sätter i. Om du vill ha ett NAS någon annanstans, satsa på en dualdisk eller mer, så du kan köra RAID (det ger åtminstone minimalt skydd mot diskkrasch mm). Qnap, Thecus, Synology m fl har alla entry-levels för "riktiga" NAS kring 1500-3000 ungefär. Dvs NAS som klarar NFS, har god prestanda, är stabila osv. I de flesta fall kan man installera mediastreamers på dom som llink, Swisscenter, Oxylbox mm. som gör dom än mer intressanta.
(OBS: Det finns några billigare varianter av Qnap och Synology än ovanstående, och Netgear har säkert någon ReadyNAS i samma segment - det här är bara några exempel)
Postad 19 May 2008 - 14:07
linder
-
linder
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Skippa Lacie och andra liknande singeldisksystem som inte har NFS, om du vill köra HD-media, vill säga.
Då är den enklaste och billigaste lösningen att sätta en HDD i Popcorn Hourn, även om man riskerar värmerelaterade problem och ljud. Men det beror förstås på vilken disk man sätter i.
Om du vill ha ett NAS någon annanstans, satsa på en dualdisk eller mer, så du kan köra RAID (det ger åtminstone minimalt skydd mot diskkrasch mm). Qnap, Thecus, Synology m fl har alla entry-levels för "riktiga" NAS kring 1500-3000 ungefär. Dvs NAS som klarar NFS, har god prestanda, är stabila osv. I de flesta fall kan man installera mediastreamers på dom som llink, Swisscenter, Oxylbox mm. som gör dom än mer intressanta.
(OBS: Det finns några billigare varianter av Qnap och Synology än ovanstående, och Netgear har säkert någon ReadyNAS i samma segment - det här är bara några exempel)
Att jag frågar om NAS är för att jag bara vill slippa ha datorn igång men ändå komma åt filerna med popcornen har ingen annan dator just nu och funderar inte på att skaffa mig en så då kanske det räcker med att ha en hdd i popcornen. Men skaffar jag mig en NAS så framtids säkrar jag mig lite när det gäller att komma åt filer från fler håll
Postad 19 May 2008 - 16:09
Unregisteredb92d7a6a
-
Unregisteredb92d7a6a
-
Rookie
-
5 inlägg
Någon Som vet om Popcorn klara av och driva en DVD plus intern HD på Strömkontakten som sitter i den ?
/cant Spell i know
Redigerat av Unregisteredb92d7a6a, 19 May 2008 - 16:10.
Postad 19 May 2008 - 16:25
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Att jag frågar om NAS är för att jag bara vill slippa ha datorn igång men ändå komma åt filerna med popcornen har ingen annan dator just nu och funderar inte på att skaffa mig en så då kanske det räcker med att ha en hdd i popcornen. Men skaffar jag mig en NAS så framtids säkrar jag mig lite när det gäller att komma åt filer från fler håll
Hehe, det är ok.. du behöver inte skämmas för att du vill ha en NAS  Nejvars, men tänk på att om du vill kunna komma åt filer från fler håll så kan du ju låta PCH:n agera FTP-server med den interna HDD:n.
Postad 19 May 2008 - 19:31
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Dlinks
kan man ju köra llink på och den är riktigt billig...
Postad 19 May 2008 - 20:05
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
någon som kör GBPVR på popcorn hour? http://www.GBPVR.com om! hur funkar det? för o nackedlar?
Postad 19 May 2008 - 20:40
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Dlinks
kan man ju köra llink på och den är riktigt billig...
Hur gör man för att installera llink på den? NFS klarar den inte av.
Redigerat av K-E Larsson, 19 May 2008 - 20:45.
Postad 19 May 2008 - 20:55
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
någon som kör GBPVR på popcorn hour? http://www.GBPVR.com
om! hur funkar det? för o nackedlar?
Mycket info: http://www.networked...opic.php?t=2424
Postad 19 May 2008 - 21:06
PrimaryMaster
-
PrimaryMaster
-
Användare
-
-
166 inlägg
skippa -X den är för att skrapa imdbdata. Ett bra alternativ är imbdit: http://code.google.com/p/imdbit/
kamaishi_skies ftw!
Nu startar det o så.. men det ända ja ser är typ svart.. står upp ihörnet något om "jukebox" o sedan är det någon pil men inget ja kan göra där... vad har ja gjort för fel nu då?
Postad 19 May 2008 - 21:11
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Hur snabb är Popcornen på att visa en "rimligt" stor JPEG?
Typ JPEG från en 10 MP-kamera...
Gärna givetvis en jämförelse vid visning via nätverk o intern HDD
Vad kan man göra med bilden? Zooma? Rotera?
Finns det någon som helst bildspelsfunktionalitet?
/Jofa
Postad 20 May 2008 - 00:37
linder
-
linder
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag tror nog att jag kör på en Thecus N299 (NAS-server men kommer min popcorn hitta den utan att jag behöver göra någe specielt ?? hittas den utan att jag behöver installera någe ??
Postad 20 May 2008 - 06:23
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag tror nog att jag kör på en Thecus N299 (NAS-server men kommer min popcorn hitta den utan att jag behöver göra någe specielt ?? hittas den utan att jag behöver installera någe ??
Hej Linder! måste med en gång säga, att jag har inte läst alla inlägg om nas thecus 299, skulle svaret varit uppe så, ha överseende. Jag har haft en thecus N299 som i praktiken fungerade helt utmärkt med alla sätt att dela filer till popcorn:en. det finns vissa inställningar som du måste skriva in i thecusen, men i min mening ganska enkla inställningar som de flesta klarar av utan problem .Men det du måste tänka på är att fläkten som kan du ställa i två olika varvtal , 1: läget (lågt varv) =mycket ljud . 2:läget högt varv = grymt högt ljud, Om jag ställde på det lägsta hastigheten så gick fläkten ändå upp i högsta varv efter några minuter, även om att arbetstemperaturen inte var särskilt hög,(popen har högre temp) man behöver inte vara mycket ljudskänslig för att tycka att den är högljudd, man är helt enkelt tvungen att sätta den i ett utrymme som inte finns direkt i anslutning till där man vistas. enligt garantisupport så var det inget fel på thecusen, det hjälpte inte heller att byta fläkt , så jag sålde det och köpte mig en "gammal optiplex" för några hundra, satte dit ett trådlöst nätkort d-link rangebooster N 650 till en router dir-650 som är trådat till popcorn, detta fungerar helt förbaskat bra, har aldrig bråkat, jag kan skicka filer mellan datorer, surfa på internet, titta på 720p rullar(har ingen tv som klarar 1080p) utan att det laggar. optiplexen kan jag styra från vilken dator jag vill genom "anslutning till fjärrskrivbord" (som är standard i microsofts vista och xp) jag kan sitta hemma, hos grannen eller på centralstationen i malmö, bara det finns anslutning till internet. det senaste var bara lite kuriosa, för varför ska datorerna vara igång när man inte är hemma? det var allt, tack för mig och lycka till.
Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 20 May 2008 - 06:25.
Postad 20 May 2008 - 07:18
mr_belsebub
-
mr_belsebub
-
Rookie
-
2 inlägg
K-E Larsson:
Det går utmärkt att köra nfs på DNS-323 genom att använda fun_plugs.
Postad 20 May 2008 - 11:23
Unregistered0618ea5c
-
Unregistered0618ea5c
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Hur snabb är Popcornen på att visa en "rimligt" stor JPEG? Typ JPEG från en 10 MP-kamera... Gärna givetvis en jämförelse vid visning via nätverk o intern HDD Vad kan man göra med bilden? Zooma? Rotera? Finns det någon som helst bildspelsfunktionalitet?
/Jofa
Det går ganska trögt att öopna bilder. Från den interna disken tar en 10 MP-bild cirka 6 sekunder att öppna. Där finns bildspelsfunktion, och du kan ställa in hur många sekunder varje bild ska visas. Zooma och rotera vet jag inte om man kan, har inte testat.
Postad 20 May 2008 - 11:34
Unregisterede84a31be
-
Unregisterede84a31be
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
Jag har precis packat upp min PCH och installerat den. Den fungerar jättebra i nätverket och den spelar upp de filer jag vill. Men mitt problem är att jag endast får bild om jag kopplar CVBS och de två ljudkablarna till en scartadapter... har testat med olika HDMI-kablar och det hjälper inte, dvs får ingen bild med HDMI.
Har testat de olika TV-mode inställningarna men min FullHD-LCD får ingen bild alls, förutom den korta sekvensen med Popcorn Hour loading. Vad gör jag för fel?
Postad 20 May 2008 - 12:47
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Hej!
Jag har precis packat upp min PCH och installerat den. Den fungerar jättebra i nätverket och den spelar upp de filer jag vill. Men mitt problem är att jag endast får bild om jag kopplar CVBS och de två ljudkablarna till en scartadapter... har testat med olika HDMI-kablar och det hjälper inte, dvs får ingen bild med HDMI.
Har testat de olika TV-mode inställningarna men min FullHD-LCD får ingen bild alls, förutom den korta sekvensen med Popcorn Hour loading. Vad gör jag för fel?
Skumt, med tv mode menar du då snabbkommandona från fjärren? Har du även gått in under inställningar och valt hdmi där?
Postad 20 May 2008 - 19:03
nilsw
-
nilsw
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Jag är överlag nöjd med min PCH men söker en tyst och helst sval hårddisk och undrar om någon har något tips? Jag satte in min gamla IBM 120GB disk och den låter som ett jetplan och PCH är i stort sett obrukbar på grund av detta.
Alltså, jag är tacksam för tips på riktigt tysta hårddiskar till rimliga priser.
-Nisse
Postad 20 May 2008 - 20:32
Unregistered0618ea5c
-
Unregistered0618ea5c
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Hej,
Jag är överlag nöjd med min PCH men söker en tyst och helst sval hårddisk och undrar om någon har något tips? Jag satte in min gamla IBM 120GB disk och den låter som ett jetplan och PCH är i stort sett obrukbar på grund av detta.
Alltså, jag är tacksam för tips på riktigt tysta hårddiskar till rimliga priser.
-Nisse
Jag köpte en 320 gig från Netonnet, http://www.netonnet....id=1004003&did=Visst, den hörs lite grann men inget som direkt märks när man ser på film, och troligen betydligt tystare än en gammal IBM.
Postad 20 May 2008 - 20:47
mcbain
-
mcbain
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Precis som Kanelbullen påpekar finns allt beskrivet på NMT's forum.
Men Alla Talar Svenska här så here goes... 
Du behöver följande: 1. En källa, i detta exempel en Dreambox 2. Ett nätverk där Dreamboxen har fast IP (inte nödvändigt med fast IP, men det gäller för det här exemplet) 3. En PCH som kan komma åt en playlistfil (t ex via USB-sticka, USB-disk, via ett SMB/NFS-share, på intern hårddisk, via llink eller myIhome)
- Ta reda på vilket IP din Dreambox har, till exempel 192.168.1.66
- Gå in på din Dreambox och kör följande i shell:
vlc -v VIDEO_TS/VTS_01_1.VOB --sout '#standard{access=http,mux=ts,dst=192.168.1.66:1234}'Eller använd det grafiska guit: Vad du vill åt är att VLC ska streama tv-signalen/strömmen (MPEG2) i TS över HTTP.
- Nästa steg är att skapa en playlistfil, dvs om du kör Windows: öppna notepad, spara filen som "minstream.html", och se till att den innehåller följande rad: <a href="http://192.168.1.66:1234" VOD> (inget annat behöver stå med!)
- Sen öppnar du filen via PCHs gränssnitt; ikonen längst till höger (som ska likna en playlist), and Bob's yer uncle!
Övrigt Man kan byta kanal på sin Dreambox och streamen uppdateras direkt på PCH, (SD/mpeg2 streams).
Om man spelar in live-TS-streams på någon hårddisk och därefter försöker spela upp dom kan det strula. Om det gör det, testa att remuxa filen med TsRemux (http://forum.doom9.o...t=125447&page=1), sen ska de funka.
Du kan i samma playlistfil specificera flera andra resurser, t ex webradiostationer, även de som kör via rtsp://. Byt bara ut adressen och ändra "VOD" till "AOD" (audio on demand). Du lägger till flera länkar separerade med <br>-taggen:
<a href="http://192.168.1.66:1234" VOD><br>
<a href="rtsp://min.favvo.webbradio.com:8080" AOD><br>
<a href="http://min.grannes.dreamboxadress:1155" VOD>
Har du någon aning om hur man får tag på VLC för dreambox.. Jag kör gemini image och hittar bara VLC frontend i plugins.
Postad 20 May 2008 - 22:14
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Hej!
När du byter TV-mode så var inte för snabb, utan låt det ta 10-20 sekunder innan du byter igen om du inte får bild. Om du inte får till det så berätta vad du har för TV så kanske någon annan har samma combo
Postad 21 May 2008 - 08:44
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Källkoden släppt ifrån syabas för att skriva egna applikationer!Nu slipper man förmodligen att fuska med telnet och liknande.. http://www.networked...opic.php?t=4445
Redigerat av Kurben, 21 May 2008 - 08:45.
Postad 21 May 2008 - 11:31
jimmpa83
-
jimmpa83
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej ..
Har haft min popcorn nu ett tag men för några veckor sen så kommer ja inte åt den igenom ftp eller streama med myihome men ja når den igenom webben i alla fall. Fast det är ju bara streama.
Har nyaste firmeware på popcorn och vista 32bit som os. Och har kollat igenom alla guider en extra gång men får inte igång det.. Ip adressen på datorn är 192.168.0.1 och gateway 192.168.0.11 popcorn IP 192.168.0.11 och gateway 192.168.0.1 .
Snälla hjälp
Vore tacksam
//Jim
Postad 21 May 2008 - 11:54
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Hej ..
Har haft min popcorn nu ett tag men för några veckor sen så kommer ja inte åt den igenom ftp eller streama med myihome men ja når den igenom webben i alla fall. Fast det är ju bara streama.
Har nyaste firmeware på popcorn och vista 32bit som os. Och har kollat igenom alla guider en extra gång men får inte igång det.. Ip adressen på datorn är 192.168.0.1 och gateway 192.168.0.11 popcorn IP 192.168.0.11 och gateway 192.168.0.1 .
Snälla hjälp
Vore tacksam
//Jim
Öhh, skrev du verkligen rätt där? Du kan inte ha samma ip-adresser på båda maskinerna, och hur har du kopplat? Kör du genom router så är gatewayen routerns ip-adress och denna ska vara inställd som gateway på både poppen och datorn.
Postad 21 May 2008 - 14:59
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hej ..
Har nyaste firmeware på popcorn och vista 32bit som os. Och har kollat igenom alla guider en extra gång men får inte igång det.. Ip adressen på datorn är 192.168.0.1 och gateway 192.168.0.11 popcorn IP 192.168.0.11 och gateway 192.168.0.1 . //Jim
Det är lite svårt att förstå dina problem eftersom du uttrycker dig lite otydligt. Vad menar du med "för några veckor sen" ? Hur är det nu då ? Vad menar du med "Fast det är ju bara streama. " ? Och som sagt, dina ip-adresser ser ut att vara på kollisionskurs. Din dator, din popcorn och din gateway borde alla ha olika ip-adresser.
Postad 21 May 2008 - 15:25
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Precis köpt en Popcorn Hour, installerat senaste firmware och nu skulle jag sätta i en IDE HDD på 250Gb, fungerar att få in disken men skruvarna undertill går ej att få dit! Hålen är ju åt ****s snett?? En sjukt stor miss tycker jag, någon fler som har samma problem med era HDD i popcorn?
Postad 21 May 2008 - 15:57
postal
-
postal
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Nån fråga innan köp. Tacksam för svar.
Förstår att man måste Ha DTS ljudet till förstärkare för att få ljud,men hur är det med 5.1 ljud om man kör via HDMI?
får man ljud in i tv då lr måste man köra via förstärkare på 5,1 ochså?
Tänkte om det ändras till typ streo lr nått som tv kan förstå via hdmi.
Funderar på o ha en extern disk bara, Måste den formateras då? Eller är det bara om man ska ha torrents osv
kanske kan man köra med ett usb minne då o formatera det för programvara o sedan en exter disk med filmer på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|