Det är mkv filer och jag delar filer med NFS så vet inte vad problem är, hoppas det finns något jag kan göra så jag slipper detta. Men hur ?
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 26 April 2008 - 23:30
Det är mkv filer och jag delar filer med NFS så vet inte vad problem är, hoppas det finns något jag kan göra så jag slipper detta. Men hur ?
Postad 27 April 2008 - 08:17
Jag har en DIR-655 tillsammans med PCH och har aldrig märkt av några problem.
Tack! Det blev en DIR-655. Nu väntar jag bara på att få tillbaka min PCH som är hos inet på lagning. Killen i kassan sa för övrigt att dom sålt ca 350 st av dem och min var den första som var inne på reparation.
Postad 27 April 2008 - 08:44
Har du kollat med Mediainfo, vad det är för fil? Mediainfo länk i första inlägget i denna tråd. Är det profil 5.1 så är det en "felkodad" fil... Är det 4 eller 4.1 bör det gå om inte filmen är extrem. Alternativt i så fall är väl att gör om filmen till en "ren" H.264, så man skippar MKV, den tar mycket kraft oxå!
Postad 27 April 2008 - 10:38
Postad 27 April 2008 - 12:58
Kan man komma in i en enhet som är kopplad via USB via http eller SMTP osv? Så man med andra ord ökar lagringen som man kan komma åt via sin dator via USB HDD?
Postad 27 April 2008 - 13:13
När ja provade köra med LLink nu så hittar PCHn min XP burk o ja kan browsa bland matrialet, men när jag försöker titta på en Sampel tex el ouppackat matrial så står det i llink .tmp file is 0 byte, this aint gonna end good el nått liknande (sitter bakfull som en gris så minnet är väl inte det bästa just nu). Nån som vet va felet kan va då?
Det är en bugg som ska vara fixad nu.. prova ladda ner det igen från lundmans hemsida
Postad 27 April 2008 - 13:18
Eftersom låg ljudnivå är viktigare än stor lagrinskapacitet för mig, så har filtrerat fram Western Digital AV WD3200AVJB som främsta kandidat.
Jag kan inget som sådant hära med hembio och hårdvara, så vad säger ni experter? Bra eller dåligt val för en Popcorn?
Postad 27 April 2008 - 17:35
Jag ser ingen scart eller passande koaxial-kontakt på popcorn hour. Jag antar att man måste köpa någon slags SCART-adapter som går att trycka in i någon av popcorn hours uttag ? Det finns kanske fler möjliga typer av adaptrar ?
(
Scart till "Component video"
Scart till S-Video
Scart till CVBS
Scart till HDMI
)
I så fall, vilken typ av adapter är bäst ?
Om man ska leta efter dylika adaptrar, finns det alternativa benämningar för "Component video", S-Video, CVBS, och HDMI ?
T.ex. har jag sett att det finns något som heter "RCA". Är det kanske synonymnt med något av ovanstående ?
Postad 27 April 2008 - 18:39
Hur ska man koppla Popcorn Hour till en gammal TV med SCART och antenn-uttag (koaxial tror jag det sistnämnda kallas) ?
Jag ser ingen scart eller passande koaxial-kontakt på popcorn hour. Jag antar att man måste köpa någon slags SCART-adapter som går att trycka in i någon av popcorn hours uttag ? Det finns kanske fler möjliga typer av adaptrar ?
(
Scart till "Component video"
Scart till S-Video
Scart till CVBS
Scart till HDMI
)
I så fall, vilken typ av adapter är bäst ?
Om man ska leta efter dylika adaptrar, finns det alternativa benämningar för "Component video", S-Video, CVBS, och HDMI ?
T.ex. har jag sett att det finns något som heter "RCA". Är det kanske synonymnt med något av ovanstående ?
En sån här : http://www.kjell.com...000000,55500000
2 ljud (stereo), 1 bild via kompositutgången på din popcorn.
Postad 27 April 2008 - 18:39
1. Har laddat ner lite 1080p material i WMV format VC1, står så här i nfo:
Cars.2006.BluRay.1080p.VC1.5.1.WMV
Source .........: Blu-Ray
Format..........: WMV
Movie Link .....: http://www.imdb.com/title/tt0317219/
Framerate.......: 23.976
Screen Format ..: 16:9
Resolution .....: 1920 x 802
Audio ..........: English, 768 Kbps, 48Khz, 24Bit, 5.1
Bitrate ........: 10.1M
Får inget ljud på sådanna här filer ... vet någon varför ?? Allt annat som e x264 funkar, e inte detta format supportat av popcorn??
2. Vet ej vilket tv mode jag ska välja. Har en LG 37LY95. Testade först 1080i 50 Hz. Gick fint som tusan (tvn är en fullhd med 50hz)
sen tog jag 1080p 50 Hz och då blev bilden svart så jag fick starta med tvmode +0 med en composit kabel och ställa om bilden. Varför kunde jag inte köra detta mode?? vilket är optimalt för mig ? är 1080i mkt sämre än 1080p ?? kan inte riktigt reda ut alla begrepp .....
Postad 27 April 2008 - 18:49
Den adaptern ger bara composite...om TV:n klarar av en S-Video signal så använd en adapter S-Video till Scart.En sån här : http://www.kjell.com...000000,55500000
S-Video ger bättre bild än composite men det förutsätter som sagt att TV:n kan ta emot en S-Video signal.
Redigerat av K-E Larsson, 27 April 2008 - 18:58.
Postad 27 April 2008 - 18:58
Postad 27 April 2008 - 19:02
Ja men du kan inte spela upp crypterat material...men hembränt skall gå brakan man ansluta en extern usbdvd spelare ? skulle va smidigt om man kunde se grejorna man har bränt istället för att behöva flytta över dom innan.
Du kan till och med köraut släden med fjärren.
Postad 27 April 2008 - 20:35
Ja men du kan inte spela upp crypterat material...men hembränt skall gå bra
![]()
Vad menar du med crypterat material?
Postad 27 April 2008 - 20:36
Original skivor.Vad menar du med crypterat material?
Redigerat av K-E Larsson, 27 April 2008 - 20:48.
Postad 27 April 2008 - 21:24
En sån här : http://www.kjell.com...000000,55500000
Den adaptern ger bara composite...om TV:n klarar av en S-Video signal så använd en adapter S-Video till Scart.
S-Video ger bättre bild än composite men det förutsätter som sagt att TV:n kan ta emot en S-Video signal.
Tack för era svar. TV-manualen skriver inget om S-Video. Den innehåller en specifikation om de olika stiften, t.ex. på stift 15 står det "RGB röd ingång", men om TV:n skulle stöda S-Video så borde det ha nämnts där antar jag ?
(
jag misstänker det eftersom jag googlade lite på scart för att jämföra specifikationen med stift och hittade då följande bild:
http://www.homecinem...102_scart_2.gif
Här står det alltså: "Pin 15: S-video chrominance/RGB Red input"
På wikipedia däremot står det inte explicit att stift 15 används för "S-Video":
http://en.wikipedia.org/wiki/SCART
"Pin 15: Chrominance input & output"
Är kanske "chrominance" på scart stift 15 synonymt med stöd för S-Video ?
)
Jag ska väl köpa en ny TV nån gång framöver som förhoppningsvis stöder S-Video, så den dagen får jag väl köpa en ny Scart/S-video adapter. Rätta mig nu om jag har fel, men om TV:ns scart stöder S-Video, då är det en sån här man behöver:
http://www.kjell.com...tem=37927&path=
"Bild signal: S-Video ,... Kontakt UT: 1xSVHS ha Video / 2xRCA audio ..."
Då kopplar man väl in de två ljudkontakterna till popcorn hours right/left audio out uttag, antar jag.
Men vad ska man då egentligen ha en sådan här adapter till:
http://www.kjell.com...tem=37931&path=
"Bild signal: S-Video, .. Kontakt UT: 1xSVHS hane Video"
Den sistnämnda är endast 10 kr billigare, men saknar ljudkontakter så jag förstår inte varför någon skulle vilja köpa en sådan... det verkar liksom lite långsökt att de skulle tillverkas p.g.a. att döva människor som inte behöver något ljud ska spara 10 kr på onödiga ljudkontakter... så vad är egentligen anledningen till att denna "ljudlösa" adapter finns ? Eller har jag kanske helt missförstått något, t.ex. är det kanske så att S-Video sladden/kontakterna själva kan överföra ljud också, men om man även har 2xRCA-kontakter dessutom så får man kanske _bättre_ ljud ?
Postad 27 April 2008 - 21:38
Det är en bugg som ska vara fixad nu.. prova ladda ner det igen från lundmans hemsida
Har provat flera versioner nu men flertalet av dom blir samma resultat, eller så hänger sig allt
Postad 27 April 2008 - 21:48
- Köpte HD samt en brygga DWL-G810 DLink (Allt i mitt övriga nätverk är DLINK) kopplade in den till PHC men bryggan hittar inte mitt vanliga WIFI?
- Har provat med allt - Vad ska det stå i PHC, statisk IP? DNS? T.e.x bryggan har 192.168.0.30 och för att komma in i den måste PC:n sättas på statisk IP inom samma område t.e.x 192.168.0.51. Då kan man gå in på Admin etc. Ställer man PHC på dynamisk adress, slår den av ganska snabbt om man t.ex. testar att nå ut på webben, sätter man den på statisk IP tar det 3-4 min innan den slår ifrån.
Ska jag sätta routern på nåt speciellt för att WIFI ska snacka med bryggan? Manualen säger att DLink pryttlarna ska prata med varandra?
Är det nån som kör med brygga trådlöst som kan ha någon ide´?
Redigerat av dinauktion, 27 April 2008 - 21:53.
Postad 27 April 2008 - 22:19
Ja men du kan inte spela upp crypterat material...men hembränt skall gå bra
![]()
har massa mp3'or brända på dvd/cd skivor. och en del spelar har ju väldigt massa hyss för sig när man ska spela upp såna skivor.bla scanna igenom alla mappar som kan ta flera minuter. inte spela upp mp3 från dvd alls. bara spela 1 folder i taget. någon som vet hur popcorn hanterar detta ?
Postad 27 April 2008 - 22:38
Om TV:n stödjer S-Video så tycker man att det bör stå i manualen ja.
Om du nu inte vet om TV:n stödjer S-Video eller inte så köp en billigare adapter som denna -> http://www.clasohlso...spx?id=20186787
och en billig S-Video kabel -> http://www.clasohlso...spx?id=21966127
och en billig stereo RCA kabel -> http://www.clasohlso...spx?id=20791918
...om S-Video inte funkar så kan du använda adaptern med en composite kabel också -> http://www.clasohlso...spx?id=19442665
Själv kör jag med en sån adapter och en halv billig S-Video kabel och jag har mycket bra bild.
deadwood
Ingen aning hur poppen hanterar mp3 på skiva...poppen är i dagsläget inte så bra till musik uppspelning.
Redigerat av K-E Larsson, 28 April 2008 - 07:33.
Postad 27 April 2008 - 22:59
2 frågor ... hoppas på 2 svar hehe
1. Har laddat ner lite 1080p material i WMV format VC1, står så här i nfo:
...
Audio ..........: English, 768 Kbps, 48Khz, 24Bit, 5.1
...
2. Vet ej vilket tv mode jag ska välja. Har en LG 37LY95. Testade först 1080i 50 Hz. Gick fint som tusan (tvn är en fullhd med 50hz)
sen tog jag 1080p 50 Hz och då blev bilden svart så jag fick starta med tvmode +0 med en composit kabel och ställa om bilden. Varför kunde jag inte köra detta mode?? vilket är optimalt för mig ? är 1080i mkt sämre än 1080p ?? kan inte riktigt reda ut alla begrepp .....
1. Om du tittar på den fulla beskrivningen av ljudet så ska det stå "Windows Media Audio 10 Professional" någonstans också. Om du kör ljudet via förstärkare (som du inte har angett ifall du gör...) så klarar inte din förstärkare av att koda av den typen av ljud. Sist jag kollade hade endast en modell från Pioneer stöd för detta.
2. Har du provat båda HDMI-ingångarna på TV'n? Port 1 kallas för "PC mode" ifall det är olika specs. för dem.
Din TV ska klara 1080p 60/50/24Hz enligt LG. På vissa burkar kan man knappt se skillnad på 1080i och 1080p, men det bör funka med din TV som sagt.
Postad 27 April 2008 - 23:49
Postad 28 April 2008 - 00:00
//THE-FONZ
Postad 28 April 2008 - 06:11
"TV Mode + Caps/Num = Toggles between 50/60 Hz
nån som får den påstådda funktionen att funka?"
-Det undrar jag också!
Fonz:\>
Jag kör på 60Hz, det verkar bli mindre ryck i .mkv som tydligen alltid är i 23.976 fps
PAL-material (50Hz) blir också ganska bra med 60Hz.
...men som sagt, det vore bra om funktionen att _snabbt_ kunna ändra via fjärren funkade.
H.S.
Postad 28 April 2008 - 10:24
Postad 28 April 2008 - 10:26
Original skivor.
Jag kan spela upp orginalskivor.
Hyrde en film igår, koppla in min externa LiteOn brännare och tittade på filmen. Inga problem.
Har nu testat köra några .ISO från USB-disk. Har dock märkt att filmen låser sig nu och då i kanske 10-20 sek för att sedan "snabbspola" sig fram en bit utan ljud. Någon fler som upplevt samma sak?
En känd bugg, de jobbar för att lösa den.
Redigerat av axa56, 28 April 2008 - 10:28.
Postad 28 April 2008 - 10:44
Dvd funkar, men inte externa hd-dvd eller BD spelare.Jag kan spela upp orginalskivor.
Hyrde en film igår, koppla in min externa LiteOn brännare och tittade på filmen. Inga problem.
Postad 28 April 2008 - 11:05
Dvd funkar, men inte externa hd-dvd eller BD spelare.
Ok, sry. Läste nog inte inlägget så noga.
Trodde han menade standard-DVD.
Postad 28 April 2008 - 11:58
Felkonfade nätverksinställningar?Köpte boxen idag....Fick mixtra lite innan man fick i gång den men när allt funkade så helt plötsligt tappar den sitt ip nummer..Får hela tiden ett som börjar på 169 av nån anledning.Har 3 anndra datorer som funkar perfekt mot routern men den vill inte ge popcornen ett 192.168.1......Va e de som händer?????
Kolla att du har routerns IP satt som gateway
Postad 28 April 2008 - 12:01
Sedan har jag en massa xvids (gamla TV-serier) som Popcorn Hour inte kan spela korrekt (ibland är det ljud utan bild, ibland bild utan ljud) men Xbmc klarar det utan problem.
Att den inte går att stänga av utan att dra ur sladden är också helt idiotiskt.
Jag är van vid Xbmc på Xbox, och även om den inte är jättesnabb är den ändå bra mycket snabbare än Popcorn Hour. Enda fördelen med Popcorn Hour är att den faktiskt spelar HD-material, och det får väl bli därför jag behåller den.
Är det bara jag som upplever det så?
Postad 28 April 2008 - 15:05
En fråga här:
Kan man komma in i en enhet som är kopplad via USB via http eller SMTP osv? Så man med andra ord ökar lagringen som man kan komma åt via sin dator via USB HDD?
nix!
Tydligen begränsningar på chippet så vi kan nog glömma att det kommer på någon firmware heller. Skulle va rätt sweet dock.
Redigerat av nosslo77, 28 April 2008 - 15:06.
Postad 28 April 2008 - 15:55
Fick min A-100 förra veckan, och tycker inte den är så väldigt bra faktiskt. Det jag stör mig mest på är att den är så långsam på många saker. Den tar en evighet att starta upp, att browsa filer via SMB tar lång tid när man byter sida, att spola i filmer (vanliga xvid) tar lång tid, att börja kolla på en film tar lång tid på grund av den meningslösa buffringen.
Sedan har jag en massa xvids (gamla TV-serier) som Popcorn Hour inte kan spela korrekt (ibland är det ljud utan bild, ibland bild utan ljud) men Xbmc klarar det utan problem.
Jag är van vid Xbmc på Xbox, och även om den inte är jättesnabb är den ändå bra mycket snabbare än Popcorn Hour. Enda fördelen med Popcorn Hour är att den faktiskt spelar HD-material, och det får väl bli därför jag behåller den.
Jag kännde precis som du till att börja med. Men jag har nu kommit till insikt =)
1. Stäng inte av poppen, den drar inte så jäkla mycket ström i standby, jag betalar gärna de extra kronorna för att slippa irritationen över långsam uppstart.
2. Du har en utmärkt anledning till att inte ladda ner annat än HD material. Att vara först med att se allt nytt har man liksom kommit över. Det verkar mer logiskt att se filmer med bästa möjliga ljud och bild.
3. Spela upp din musik och visa dina bilder med någonting annat. PCH är bara bra till filmtittande... punkt!
Redigerat av Delicato, 28 April 2008 - 15:56.
Postad 28 April 2008 - 19:03
Har även testat att köra med "AudioConverter" och alla codecs inlagda, då klagar den även på AAC codec...
vad behöver jag göra för att få ljud i grejjerna. Jag ska väl inte behöva konvertera?
Redigerat av Mattie, 28 April 2008 - 19:17.
Postad 28 April 2008 - 19:53
/Glen
Redigerat av glen, 28 April 2008 - 20:17.
Postad 28 April 2008 - 20:54
Det räcker med den senasteKort fråga om firmwaren: skall man installera alla firmwares eller räcker det med den senaste? burken är alltså helt ny
/Glen
Postad 29 April 2008 - 07:31
Fick min A-100 förra veckan, och tycker inte den är så väldigt bra faktiskt. Det jag stör mig mest på är att den är så långsam på många saker. Den tar en evighet att starta upp, att browsa filer via SMB tar lång tid när man byter sida, att spola i filmer (vanliga xvid) tar lång tid, att börja kolla på en film tar lång tid på grund av den meningslösa buffringen.
Är oxå van vid xbmc där allt går snabbt. Men förutom buffringen så är jag nöjd. Om man lägger filerna på hårddisken så buffrar det riktigt snabbt även på popcorn. Men då går det inte att spela rar så då blir det ändå lite bökigt.
Postad 29 April 2008 - 11:05
"Är det Profile [email protected] kan detta vara problemet. Denna profil förekommer ibland och kan ge problem. Det kan krävas att en del [email protected] konverteras till den riktiga [email protected]. Då kommer mycket av problemet lösas."
Tackar.
Postad 29 April 2008 - 11:08
Är det inte mer än 8 referens frames så brukar även de flesta 5,1 profiler funka bra. Så prova innan du konverterarSka hämta ut min PCH+intern hårddisk idag och läste lite om filprofilerna på första sidan. Laddade hem programmet media info för att kika lite på om det var profil 5.1 eller 4.1 på mina filer. Tvärr verkar det vara så att dom flesta av mina filer är 5.1. Om dom skulle börja bråka och jag vill fösöka konvertera dom till 4.1, hur gör jag då?
"Är det Profile [email protected] kan detta vara problemet. Denna profil förekommer ibland och kan ge problem. Det kan krävas att en del [email protected] konverteras till den riktiga [email protected]. Då kommer mycket av problemet lösas."
Tackar.
Postad 29 April 2008 - 11:41
Har kopplat min Popcorn till tv:n via hdmi och det brummar/sprakar rätt kraftigt, typ som att man spelar en stereo på för hög volym (det är mest basen som slår igenom). Har en optisk kabel mellan tv:n och hemmabiosystemet men det blir samma resultat oavsett om jag tar ut ljudet via tv:n eller via hemmabion. Har aldrig haft nåt problem med ljudkvalitén på vare sig tv:n eller hemmabion tidigare. Har provat att byta hdmi-kabel till en som jag vet är ok men det blev ingen skillnad. Skulle så klart kunna prova att köra ljudet via en separat kabel men man vill ju att det ska fungera via hdmi:n också...
Har bara provat att spela musik än så länge i olika filformat, har alltså ej testat om det blir samma grej med filmer.
Nån som har någon gissning vad det kan bero på?
/Glen
Redigerat av glen, 29 April 2008 - 11:43.
Postad 29 April 2008 - 11:45
Efter mkt om och men får jag bild på tvn (hdmi>dvi)
EDIT: Får nu bild och allt fungerar som det ska
Tankar senaste firmware as we speak.
Hade dock en fråga ytterligare, har inställt på Fullskärm alternativt Anpassa till bildskärm
Kör i 1080i 60hz, blir lagom stor bild på 720p filmer men 1080p filmer visas i ett litet fönster i mitten,
vad skall man ha för inställlning för att det anpassas automatiskt?
Spelar upp via usbhdd med x264 filmer på.
//Tomas
Redigerat av Unregisteredce27a3d9, 29 April 2008 - 12:12.
Postad 29 April 2008 - 11:46
Hur formaterar man hårddisken i en nyinstallerad PCH ?
Hur för man över filmer och musik på snabbaste sätt till PCH ?
Är det några andra saker man ska göra med mediaspelaren när man kör igång den för första gången ?
(jag har uppdaterat med senaste FW)
Postad 29 April 2008 - 12:27
Är det inte mer än 8 referens frames så brukar även de flesta 5,1 profiler funka bra. Så prova innan du konverterar
Det var bara två stycken 5.1 profiler som hade 9 referens frames.
Hur konverterar man? Går det i Mediainfo?
Postad 29 April 2008 - 13:14
För att formatera går du in under Setup o sedan Maintenance. Välj sedan NMT Setup Wizard. Sedan kommer du få lite fler frågor o sen är du igång!
Föra över filer gör du enklast via SMB, dvs vanligt Windows nätverk, inte världens snabbaste, men smidigt o bra!!
someuser:
Anpassa till bildskärm ska göra så du får rätt propotioner så stort som möjligt. Ibland är det ju så att klåpare konverterar in svarta sorgränder... Det borde vara det som spökar. Testa Zoom-knappen så får du se de olika varianterna, så kan du ställa in default sedan under Setup.
Kalou:
Videohelp.com är en bra källa för video konvertering/kopiering. Kolla där, själv är jag inte en sån fena på det. Men hade jag varit i dina kläder hade jag testat först innan du startar stora konverteringsprojektet. Sök även i tråden nedan vill vänster. Mediainfo är enbart ett informationsprogram.
Glen:
Vad har du testat med för ljudvarianter? Testa med olik filtyper så det inte kan vara det som är problemet. Annars tycker jag det låter som du har något fel på HDMI:n... tyvärr! Jag har min kopplad på samma sätt utan problem.
Redigerat av Kanelbulle, 29 April 2008 - 16:38.
Postad 29 April 2008 - 15:54
Hur lägger man in torrenter för nedladdning ?
Postad 29 April 2008 - 16:09
Du måste läsa lite... för att vi ska slippa få samma frågor 213 gånger så har vi försökt svara på så många som möjligt i första inlägget... Där framgår både att du ska ha både PC o PCH i samma arbetsgrupp o vilket lösenord det är för att komma åt den...
Du laddar ner Torrent-filen o lägger i foldern som heter .btpd. Sen kan du gå in via Webben till din PCH. tex 192.168.1.xxx:8833/torrent/bt.cgi (läggs med fördel upp som länk...). Då får du upp Web-interfacet för Torrent-klienten. Där väljer du Torrent fil, väljer upload. Sen är saken biff. Sen kan du se både på TV:n o på din dator status osv...
Postad 29 April 2008 - 16:36
Testade "50/60Hz" toggle funktionen. Funkade perfekt för mig... Den är lite seg, när man trycker Caps så tar det kanske 3 sekunder innan den "tar". Men inga problem för mig!
Postad 29 April 2008 - 16:38
ext2 eller ext3
Just nu är ext2 valt men jag vet inte vad som är bäst. Snabbt svar annars får det bli ext2.
Hårddisken: http://www.dustinhom...5010094064.aspx
[Edit] Valde ext3 då jag förstod att det var en nyare variant av ext2.
Redigerat av Kalou, 29 April 2008 - 16:45.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
49 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?