Det är en fråga om begrepp. Är det inbrännt så går det ju ej att få bort
Men herregud, om man skriver inbränning så sure.. Men T-I-L-L-F-Ä-L-L-I-G det säger väl det mesta? :S
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
77 relaterade trådar
Postad 16 July 2010 - 14:12
Men herregud, om man skriver inbränning så sure.. Men T-I-L-L-F-Ä-L-L-I-G det säger väl det mesta? :S Postad 08 September 2010 - 23:23
Går det att applicera på fler saker då? Kan man vara tillfälligt enarmad till exempel? Ett ords karaktär förändras ju inte bara för att man sätter ett annat ord före eller efter...
För att tillföra något eget till tråden kan jag säga att jag aldrig har sett någon tillstymmelse till inbränningar eller ghosting på min tre år gamla PX80. Sjukt bra köp var den faktiskt. Postad 09 September 2010 - 12:07
Haft min Pioneer 508 i över 3 år nu, inga inbrännigar whatsoever!!
Redigerat av DmD, 09 September 2010 - 12:17. Postad 11 September 2010 - 03:12
Hej!
Är det någon som har eller haft erfarenhet av Samsung PS50C430 modellen/serien? är det mer inbränningar på denna billiga tv som kostar just nu 5990kr på NetonNet. Finns Panasonic TX-P50X20E för 7690kr, frågan är vilken bränner in mindre? Eftersom jag har haft PS50B530, så har jag erfarenheten av att loggan bränns in efter bara 15sekunder iaf spökbildar:) Postad 11 September 2010 - 07:39
Panasonic har inte de problemen. Postad 03 October 2010 - 18:39
Peterrrrr
Läst Panasonic tråden ? Finns de som har problem med IR som sitter i ett bra tag. Dock är det mycket ovanligt Redigerat av moparman, 03 October 2010 - 18:39. Postad 07 October 2010 - 19:35
Exakt samma tv, exakt samma problem... Mina är inte permanenta dock men det spelar ingen roll för om jag är i ps3 menyn i 10 sekunder eller mer så blir det "ghostning" från ikoner. Det försvinner ganska snabbt när man sätter på en film men då kommer rätt snart texten å bränner in så det blir ett ljusare område där. Ser man på tv eller nåt som inte täcker hela skärmen så blir dom områdena ljusare när jag ser på film sen också. Det kom ganska fort så jag hörde av mig till Dustins kundsupport och dom sa att det kunde va så i början och att jag skulle vänta några veckor och se om det blir bättre ju mer timmar tv:n används. Hjälpte inte och jag fick ju såklart inte lämna in den då eftersom det gått mer än två veckor.. Köpte dock en full försäkring så jag funderar på å kasta den i golvet eller nåt.. Postad 07 October 2010 - 19:43
Stundtals har man lirat xbox 12 timmar straight på min 60" plasma och... vadå inbränningar? Finns inga alls!
Postad 07 October 2010 - 20:35
Vilken märke/modell har du ?? antar att du kört in den riktigt. Har inbränningar på min LG PK350N från BF2 men inte alls spelat mycket, körde in TV med film nästan dygnet runt en vecka innan jag började spela. Postad 07 October 2010 - 20:54
Oftast är det pga felaktiga inställningar så som för hög kontrast mm. Får man det lätt på en panasonic så måste det vara någon form av fel. Ska man prata om något enstaka exemplar här och där så kan man lika gärna prata om alla samsung lcd:er som har haft problem med inbränningar och ghosting och tro mig det är en hel del. Har två stycken på jobbet och har prata med flera personer som har haft det på vissa 32" och 40" lcd:er från samsung. Postad 19 October 2010 - 22:47
Har en Lg pk550N. Lyckades få wweHD att sitta fast i vänstra hörnet men efter en 10 minuter med rengöringsprogrammet på tvn så var den borta och jag kunde andas igen:-)
Postad 19 October 2010 - 22:47
Jag är inne på min andra panel på min PV70 som snart är 4år gammal och jag har inte fått inbränning trots att jag använt den som skärm till dator ett halvår i streck med mycket surfning osv. LG känner jag några som har och de borde inte få göra Plasma då det verkar vara de och Samsung som drar ner ryktet för Plasma, skräp är ordet.
Postad 18 November 2010 - 15:28
Om du redan är inne på din andra panel, så är det väl Panasonic som är skräp som inte håller? Postad 21 November 2010 - 01:28
Min LG60PK550N har varit i drift i ett drygt halvår nu, och inte en tillstymmelse av inbränning hitills, kör moderata kontrastsiffror (80%) och inställd efter DVE. Det kan skugga lite efter någon kontrastrik logga men inget man tänker på om man inte sitter med näsan uppe i displayen. Orbitern gör att man inte ser det alls gissar jag på.
Kan säga att min gamla Plasmarädsla från 2004 är som bortblåst, för när jag satte på The dark Knight blu-ray'en och släckte ner i vardagsrummet så blev det som att jag såg filmen för första gången igen! Postad 09 August 2011 - 11:04
Har en LG 42PT85 från 2008 som från dag ett hade grymma problem med ghosting/tillfälliga inbränningar. Nu tre år senare och flitigt tittande på VH1 sitter deras logga permanent inbränd i övre vänstra krysset. Tur det finns nya tv apparater att köpa
/subplus Postad 09 August 2011 - 11:11
Har du provat köra en helt vit bild ett par dygn isträck å se om det hjälper? Postad 09 August 2011 - 12:38
Nej så tålmodig har jag inte varit, har testat det i pass på några timmar men kanske värt att prova en riktig långkörning.
Har dock inte haft VH1 sista tiden men loggan sitter fortfarande konstant där trots de senaste 3 månadernas tv tittande på andra kanaler. Postad 09 August 2011 - 12:53 PT85? Postad 09 August 2011 - 17:10
Lyd radiozos råd så är nog loggan borta inom ett år. Postad 09 August 2011 - 22:36
Postad 10 August 2011 - 07:02
Kört över natten men ingen skillnad syns, däremot hade jag ingen aning om att min LG kunde bli en så bra bygglampa...
Postad 05 October 2011 - 23:14
Vore lite intressant att nollställa omröstningen eller börja en ny enbart för apparater inköpta typ 2010-2011. Eftersom svaren i omröstningen är upp till sex år gamla betyder de inte så mycket för nuvarande modeller.
Postad 05 January 2012 - 09:12
Har en Panasonic VT30 50 som är 6 månader och som har en kanallogga som sitter som gjuten trots att vi inte har sett på kanalen nu på snart 4 veckor och ett evigt tvättande varje natt. Jag körde in TVn och har använt den till både xbox och ps3 men det var först efter 5 månander användande som jag upptäckte sambons favorit kanallogga som en svag skugga när jag tittande på någonting annat. TVn ska nu in på byte av panel eller ersättning av hela TVn.
Postad 05 January 2012 - 10:07 Jag har väl "tvättat" i 120 timmar senaste 4 veckorna och ingen förminskning/förbättringen av den image retention som sitter där den sitter samt att den förövrigt står på hela dagarna/kvällarna med andra kanaler. Postad 08 January 2012 - 22:06
Har en Samsung PS51D7005 körd 300h som kom levererad med logga i övre vänstra hörnet mm. Detta har inte gått bort/minskat med konservativt räknat 90h skärmtvätt.
Postad 16 January 2012 - 20:08
Första gången jag hört att teven levereras med loggor... Postad 25 February 2012 - 22:06
Har en LG 42" pj350n, och efter ca 2år så har fortfarande ingen inbränning synts till
Postad 25 February 2012 - 22:09
Jag fick min Panasonic vt30 50 tums krediterad då Panasonic inte hade några nya vt30 i lager.
Redigerat av Unregistered6a791ded, 01 March 2012 - 18:43. Postad 05 March 2012 - 12:54
Börjat leka med elden lite. Lånade Forza 4 och kunde inte hålla mig från att köra det på min Samsung D7005 plasma. Angående interface det går att ta bort allt men jag har svårt leva utan växelindikatorn. Den går inte att flytta runt eller öka transparensen på tyvärr. Har dock försökt variera mellan analog och digital. Kört i några timmar i sträck max har 13h speltid. Sett en del annat emellanåt sant kört lite rollers för att försöka förebygga. 16:9 så inbränningsskydden aktiveras påslaget om de nu inte stängs av i spelläge? Men det kan jag väl inte tänka mig att Samsung tycker är en bra idé
Sista dagen här så när jag började köra rollers och helt nersläckt så kunde jag se den analoga huden i vissa lägen. Kört roller blinds över natten men måste vänta tills det blir riktigt mörkt för att se om det minskar. Den går precis att skönja i dagsljus. Inbränningen som den är nu är ingenting som påverkar tvn alls skulle jag påstå men det verkar som man ligger rätt nära gränsen och jag verkligen kommer måsta se till att de lir jag kör kan dra ner på transparensen på huden eller klara mig utan. Tillfällig IR har jag dock knappt sett spår av alls. Huden har aldrig legat kvar när jag bytt meny eller något och är som sagt omöjlig att se vid reguljärt filmtittande så jag är inte direkt orolig Postad 05 March 2012 - 17:07
På min LG 50" PZ250N som jag köpte i november förra året har jag någon form av inbränning. I mitten på skärmen har jag först en rand från sida till sida som är mycket ljusare än resten av bilden, sen är det normalt i två centimeter innan det kommer en ny rand som också är ljusare. Ränderna är kanske en decimeter tjocka. Vet inte hur jag fått dessa, har haft dem i ett par månader nu och jag har provat tvätta i ett par timmar men ingen skillnad. Förstör mycket under mörka scener då man har två ljusa ränder tvärsöver bilden.
Postad 06 March 2012 - 06:45
Det var konstigt. Jag tycker du ska ta ut en tekniker som får titta på bilden.
Postad 30 April 2012 - 08:04
Har en Panasonic P50G30Y som jag haft ca två månader. Glömde TV:n på med ett mediaspelarinterface på skärmen i ca 40 min (svart bakgrund och vit logga och vit text). Märkte dagen efter att det hade blivit rejäla IRs från detta. Har kört ca 50h skärmtvätt och ca 60h vanlig TV och det har nu gått bort till 95%. Kvar är loggan från mediaservern uppe i högra hörnet, den har bleknat mycket men syns fortfarande mot vissa bakgrunder som en grå transparent "skuggning". Någon som vet när man kan anta att det är permanenta skador på panelen eller om det kommer att ge med sig? Sen funderar jag på om det ska räcka med under en timme med en statisk bild för att få dessa problem, känns ju nästan som en defekt panel tycker jag, eller vad tror ni?
Postad 30 April 2012 - 08:09
Är en rätt bra ide att använda skärmsläckare på sina enheter. De finns där av en anledning.
Postad 30 April 2012 - 08:26
Jag tror att det kommer att ge sig. Ser du skuggbilderna även när du tittar på vanligt material? Redigerat av voz, 30 April 2012 - 08:28. Postad 30 April 2012 - 08:29
Jag ser skuggbilderna mot vissa enfärgade bakgrunder, t.ex. när jag kör en grön bakgrund i PS3:ans interface. På en svart bild syns ingenting. Är det bra eller dåligt? Postad 30 April 2012 - 08:52
Det är intressant. För den enda typen av spökbilder jag varit med om på mina plasmor har synts bäst på helt svart bild. Men de har också försvunnit snabbt - vi snackar någon minut. Men jag har läst en rapport som liknar din på HDJ (HighDefJunkies) och det gällde också en 2011-plasma från Panasonic (VT30). Det verkar som att de kan bete sig lite annorlunda. Jag tycker i alla fall att du ska slå en signal till butiken du köpte den från. Ditt fall låter en aning extremt i mina öron. Redigerat av voz, 30 April 2012 - 08:52. Postad 30 April 2012 - 09:56
Permanent är det om loggan skulle synas resten av tevens livstid. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 30 April 2012 - 09:57. Postad 30 April 2012 - 14:48
Tack för input! Jag ska nog ta mig ett snack med butiken och höra vad de anser. Postad 30 April 2012 - 15:20 Det är riktigt rent språkligt, men om gårdagens kanallogga syns idag och dagens kanallogga syns imorgon så är problemet permanent... Skämt åsido - syns problemet överhuvudtaget mer än några sekunder efter att man bytt kanal, då är tv:n skit och skall bort. Redigerat av Unregistered277056c3, 30 April 2012 - 15:22. Postad 30 April 2012 - 16:32
Restvärdet är ju inte så stort när 2% av livslängden återstår.Då kan kan man slänga skiten.
Redigerat av TomasThoren, 01 May 2012 - 07:54. Postad 03 May 2012 - 18:09
Jag fick tillfällig inbränning i går SVT 24 kollade på sossarnas skuggbudget i 30 minuter och dessa syntes igenom andra tv kanalers loggor. Fast efter 2 timmars vittvätt så är dessa som bortblåsta. Fast jag tycker det är rätt kasst att det ens skall kunna hända ok tv är billig men vad fan 30 minuters tittande och kontrast med annat är lågt ställt. Vad kommer hända om man typ somnar ifrån tv och den tuggar på i 3-4 timmar då är det ju inte ens säkert dessa går bort i vittvätten.
Postad 04 May 2012 - 16:19
Det tror jag inte.Har samma tv där svt´s nya logga lägger sig som ett sordin.Helt otvättbart.Stör väl knappast om man nu inte letar efter den.På denna tv-typ är retentionen att brightness blir reducerad.Därav att det ffa är mellantoner som det framstår särskilt tydligt för.Pixlarna lyser inte tillräckligt till skillnad mot LG´s här intill som uppenbarligen lyser mer när de borde vara i sitt minimumläge. Har ni märkt hur svt´s sändupphörbild är finurligt konstruerad för att maskera sådana retentioner? Redigerat av TomasThoren, 04 May 2012 - 16:20. Postad 04 May 2012 - 16:37
Tolkar jag rätt? Du menar att Panasonic har djupare svärta (lägre MLL (Minimum Luminance Level)) och därav att man lättare ser som spökbilder/retentions av loggor osv? Du bör se den minst lika lätt om du har en och samma färg över hela skärmen, eller iaf samma färg över problemområdet. Nästan oavsett hur mörk/ljus bilden är. Så enligt mig så "bör" det inte synas mer (eller tåla mindre) för att det är djupare svärta. Redigerat av Unregistered948c54a3, 04 May 2012 - 16:42. Postad 04 May 2012 - 17:18
På min tv(panasonic) drabbar det inte svärtan.Det finns alltså inte några partier som lyser starkare pga retentionen utan det är en mörkare skuggbild.Att i de drabbade partierna så klarar tv´n inte att lysa lika kraftigt från mellandagrar till full ljusstyrka. Som jag förstod det från LG-ägaren är att det dessutom drabbar MLL vilket det i mitt fall för Panasonic G30 inte gör det. Retentionen i mitt fall framstår mao aldrig som ljusare oavsett hur mörk eller ljus bilden är. Postad 04 May 2012 - 18:26
Samma på min 2011 Samsung plasma med permanent inbränning. Det syntes inte mot svarta bakgrunder utan främst mot ljusare bakgrunder.
Brorsans Kyro verkar agera lite tvärtom dock av de spökbilder man sett på den. Postad 05 May 2012 - 00:26
Ah ok, då hänger jag med Postad 14 May 2012 - 11:29
SVT nöjer sig inte med loggan höger uppe.
Aktuellt har dessutom en stor blaffa vänster nere. Mindrevärdeskomplex? . 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |