Pioneer PDP-436FDE
(TV)
|
1
|
(33)
|
Inga priser | |
Pioneer PDP-436XDE
(TV)
|
1
|
(71)
|
Inga priser | |
LG 42" TV - 42PM1MA
(TV)
|
1
|
(60)
|
Inga priser | |
Pioneer PDP-507XD
(TV)
|
1
|
(38)
|
Inga priser | |
Pioneer PDP-427XA
(TV)
|
1
|
(15)
|
Inga priser | |
Hitachi 42PD8600
(TV)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PX70
(TV)
|
1
|
(137)
|
Inga priser | |
LG 50PF95
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Philips 65PUS6262
(TV)
|
5
|
(2)
|
Inga priser |
Postad 10 April 2008 - 22:43
Postad 11 April 2008 - 09:49
Hur vet du redan nu att det är inbränning (burn-in)? Det borde ju vara efterbild (after-image). Det är ju stor skillnad! Lycka till och återkom när du har prövat att tvätta skärmen.Har en pio 427xa.. Lyckades inatt somna med dvd på, givetvis så blev det menu bilden på under x antal timmar.. ca 8.
Ja inbränning blev det.. Kör nu myrornas krig, får se om det hjälper. Kommmer iaf att använda insomningstimer nu..
Postad 16 April 2008 - 15:12
Hur vet du redan nu att det är inbränning (burn-in)? Det borde ju vara efterbild (after-image). Det är ju stor skillnad! Lycka till och återkom när du har prövat att tvätta skärmen.
Har kört myrornas krig i några timmar, detta var förra veckan. "inbränningen" är fortfarande kvar... så är det då en permanent skada undrar man..
Postad 16 April 2008 - 16:55
Vad har du för inställningar?Har kört myrornas krig i några timmar, detta var förra veckan. "inbränningen" är fortfarande kvar... så är det då en permanent skada undrar man..
Mvh JB
Postad 17 April 2008 - 17:31
Angående JB (inte Jonas Bonde) så frågar man var han får luft ifrån när man läst slutet på denna tråd.
Det finns rejält med trådar som beskriver de fel som gör att jag drar mig för plasma. Om jag skulle köpa plasma så skulle jag köpa KURO - utan surr - men då förlorar man plasmans starkaste argument - priset. Har läst att plasma inte ska stå på för länge heller - pga värmen mm. Men sånt varierar ju. Inbränningar mm finns bara trådar om plasmor. Hoppas det löses iom Pio G9. Här nyss så fick någon inbränning efter menyn 8h på en Pio G7. Det har ingen betydelse vad du kallar inbränningen, om den är till irritation för dig och den sitter kvar efter 8h tvättande så är den irritation nog. Finns ingen tids-definition på skillnadad mellan temporär och permanent inbränning. Så länge inbränningen sitter kvar och inte ändrar sig är den permanent.
Vill du jag ska specificera det jag skrivit tidigare så får du be mig. Sedan årsskiftet så råder nära totalförbud att diskutera "OT" angående plasma/lcd-fel i trådar. Vissa nya moderatorer har enligt min mening ihärdigt missbrukat sin makt med denna inofficiella nya policy - vilket hämmat forumet. De som nu replikerat på mitt förra inlägg är det gamla plasma-gardet som gärna vill framhäva plasmans fördelar på bekostnad av dess nackdelar. Att alltfärre andel mänskor köper plasma beror på att de är lurade. Allt enligt tidigare inlägg som du litar på. Finns många trådar där jag upplyst både okunninga och skenbart kunniga med info om plasma som ofta undanhålles. Sök efter dessa trådar för mer upplysning. Har även lista på såna trådar. Inbränning/ghosting är vanligaste ämnet.
Om du har oacceptabla fel på din plasma så byt den.
Hursomhelst så önskar jag du löser dina ev. problem så du får full valuta av din plasma. Det kommer nytt varje månad.
Postad 17 April 2008 - 20:53
Hur vet du redan nu att det är inbränning (burn-in)? Det borde ju vara efterbild (after-image). Det är ju stor skillnad! Lycka till och återkom när du har prövat att tvätta skärmen.
Förklara gärna skillnaden. Jag tror(hoppas) jag åkte på en after-image på min Q96 igår när Boxers skitsändning låste sig i drygt en timme. Samma bild låg alltså på och precis efter såg jag tydliga spår av det som tidigare hade visats på skärmen men nu efter 2-3 timmars tittande på andra kanaler så syns det endast mycket svagt. Fick lite panik när jag bytte kanal första gången.
Postad 17 April 2008 - 21:08
//M
Postad 17 April 2008 - 22:28
Det kan bli en tillfällig efterbild av en statisk bild pga fosforn fortfarande är varm på det stället. Den förvsinner efter olika lång tid beroende på hur länge den statiska bilden visades. Jag har hört att det kan ta många dagar. Men att det skulle leda till en PERMANENT skada efter bara 1 timme låter otroligt, såvida inte skärmen är sprillans ny och kontrasten är uppskruvad till max.Förklara gärna skillnaden. Jag tror(hoppas) jag åkte på en after-image på min Q96 igår när Boxers skitsändning låste sig i drygt en timme. Samma bild låg alltså på och precis efter såg jag tydliga spår av det som tidigare hade visats på skärmen men nu efter 2-3 timmars tittande på andra kanaler så syns det endast mycket svagt. Fick lite panik när jag bytte kanal första gången.
Enda erfarenheten jag har är 45 min med samma text-tv-sida på en Pioneer G7. Det blev spår som var totalt borta efter 5-10 min med vanlig tv. Men Loud verkar ju ha problem efter 8 timmar med en meny. Men det kan ta ett bra tag att tvätta bort.
På min Pioneer G8 har jag inte lyckats få efterbilder trots att jag nästan försökt - jag surfar nån timme åt gången, kollar mycket text-tv, kör tv-spel osv men den verkar vara riktigt säker. Jag hörde om nåt test där de hade statisk bild i 3 dygn utan att det ledde till permanent skada.
Postad 18 April 2008 - 08:16
Det kan bli en tillfällig efterbild av en statisk bild pga fosforn fortfarande är varm på det stället. Den förvsinner efter olika lång tid beroende på hur länge den statiska bilden visades. Jag har hört att det kan ta många dagar. Men att det skulle leda till en PERMANENT skada efter bara 1 timme låter otroligt, såvida inte skärmen är sprillans ny och kontrasten är uppskruvad till max.
Enda erfarenheten jag har är 45 min med samma text-tv-sida på en Pioneer G7. Det blev spår som var totalt borta efter 5-10 min med vanlig tv. Men Loud verkar ju ha problem efter 8 timmar med en meny. Men det kan ta ett bra tag att tvätta bort.
På min Pioneer G8 har jag inte lyckats få efterbilder trots att jag nästan försökt - jag surfar nån timme åt gången, kollar mycket text-tv, kör tv-spel osv men den verkar vara riktigt säker. Jag hörde om nåt test där de hade statisk bild i 3 dygn utan att det ledde till permanent skada.
Min efterbild är nu helt borta men det tog ca 5 timmar visning av andra kanaler. Vet inte om det blev värre pga mycket vitt när bilden frös (ishockeyrink). Första gången jag har råkat ut för en efterbild som har hållit mer än 5 minuter och det var lite skrämmande men nu vet man att det inte är så farligt.
Postad 18 April 2008 - 08:24
Vit bild=maximal effekt på skärmen=det mest riskabla att ha som stillbild.Min efterbild är nu helt borta men det tog ca 5 timmar visning av andra kanaler. Vet inte om det blev värre pga mycket vitt när bilden frös (ishockeyrink). Första gången jag har råkat ut för en efterbild som har hållit mer än 5 minuter och det var lite skrämmande men nu vet man att det inte är så farligt.
Undrar sen också var du har för bildinställningar?
Alltså - återigen ett falsk alarm om en permanent inbränning...pga av att vissa medlemmar skriver en massa skitsnack som skrämmer upp folk.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 April 2008 - 08:27.
Postad 18 April 2008 - 16:11
Sedan - Det är Loud som har en permanent på sin G7 - och andra problem med om du kollar hans inläggslista!
Tyvärr har många plasmor problem med inbränningar, permanenta eller inte. Det är LåGt.
Vill du helt slippa detta problem så köp inte plasma. Plasma köper man inte för att vara problemfri iaf - det är betydligt svårare bevekelsegrunder. Men plasma ger så bra bild i bästa fall. själv ä ja moderat hållen. Myror å vittvätt håller spöken i schack.
Postad 18 April 2008 - 16:35
Istället för att sprida en massa dynga <---- (är det ordet OK att använda...?)
Postad 18 April 2008 - 23:23
jag har en hjärna som kan dra slutsatser av det jag inte ser.
/toler veteran
Postad 19 April 2008 - 05:06
Det kan bli en tillfällig efterbild av en statisk bild pga fosforn fortfarande är varm på det stället. Den förvsinner efter olika lång tid beroende på hur länge den statiska bilden visades. Jag har hört att det kan ta många dagar. Men att det skulle leda till en PERMANENT skada efter bara 1 timme låter otroligt, såvida inte skärmen är sprillans ny och kontrasten är uppskruvad till max.
Fast just G8 är ju erkänt bra på det området. Risken att få inbränningar är väl nästintill minimal. G7 skulle jag däremot inte vara lika säker på. Jag har själv sett en G7 med en rejäl inbränning slumpas bort i butik och det är väl flera här i forumet som också har rapporterat om inbränningar. Inte lika illa som G6 där de flesta verkade få inbränningar, men ändå. Utvecklingen har ju gått framåt, men jag skulle inte lita på att åtta timmar med samma meny på en G7 inte kan ge en permanent inbränning. En sån risk kan nog finnas. Samsung Q96 som nämndes ovan skulle jag inte heller lita på helt eftersom "tillfälliga" efterbilder kan bli kvar några dar om man slarvat och haft en statisk bild på för länge. Nu har jag iofs inte läst om några permanenta inbränningar på Q96, men efterbilder som ligger kvar i några dar är ju inte heller så kul.
Postad 19 April 2008 - 10:28
Nåväl, alla plasma uppvisar ghosting i viss mån. Vissa lämnar efter 30 sec spår som ligger i några sekunder, andra kräver viss misshandel (somna i från flera timmar) men får då seg ghosting och återigen andra är det direkt svårt att få något som sitter kvar någon längre stund.
Men detta är inte inbränningar. Inte ens om det tar en vecka att få bort problemet är det inbrännigar utan snarare ett extremt fall av ghosting. Detta får man räkna med att det kan hända, precis som att clouding på LCD kan förekomma.
Däremot handlar den här diskussionen om inbränningar och där handlar det om att tv:n går sönder permanent, eller åtminstone över en mycket mycket lång tid (läs flera månader) eftersom det givetvis inte går att skilja extremt seglivad ghosting och en riktig inbränning åt.
Jag har en två år gammal plasma (LG) och jag får ghosting på den varje dag (efter texttv där kontrasten inte går att ställa ned ffa) men inget som inte går bort på max 30 sec. Detta är i ärlighetens namn inget som stör mig. Jag spelar nog 70% tv-spel och resten film på tv:n.
Postad 19 April 2008 - 12:28
Dessa regler bör vi ha:
-En permanent inbränning ska ha funnits i minst en månad från uppkomsten.
-Efter en månad ska inbränningen fortfarande synas så den stör.
-Att inbränningen minskat under månaden är inte så viktigt - men kan tyda på att den kan försvinna såsmåningom.
Hur försvinnandet skett - med vanligt användade - myrornas krig / break in DVD - vittvätt som minskar panelens livslängd (fosforn) - är förståss mycket viktigt.
-En inbränning som varar mindre än en månad kallas hård ghosting eller temporär inbränning.
-Hur inbränningen uppkommit är relevant - men det är alltid synd om den som får inbränning. Om det inte vore en plasma så skulle TV ej heller bränts in - och det är så det ska vara - att slippa tänka på att brännas in.
Med dessa regler så slipper vi tjafs om vad som är permanent eller inte.
Och somsagt - även under den vecka eller månad du har en inbränning så stör den ju dig varje dag.
Problemet är alltså att alla plasmor utom Pio g8 verkar vara känsliga för inbränning i relevant grad.
Här ska vi diskutera vad detta beror på och hur vi kan hjälpa den drabbade - kanske en helt annan modell skulle passsa? Plasmor kan brännas - acceptera det och undvik gnäll - utan var saklig
Se även denna tråd. _/veteranen toler med filosofi-examen
Redigerat av toler, 19 April 2008 - 13:17.
Postad 19 April 2008 - 13:52
Och så länge du inte förpestar trådarna så hålls snacket på en normal nivå och sen när du kommer in så blir det svammel, lögner och påhopp som slutar med varningar och tillsägelser från div. mods.... Så summa sumarum borde ju kunna vara att du håller dig ifrån plasma trådar och håller dig till de avdelningar som tar upp LCD och framförallt SONY så blir nog alla nöjda....
Postad 20 April 2008 - 09:53
Postad 21 April 2008 - 14:57
Vad har du för inställningar?
Mvh JB
Vet inte på rak arm vad jag har för inställningar. Tittar detta ikväll.
Postad 26 April 2008 - 13:56
Postad 26 April 2008 - 20:23
Varför nämner du inte märket??jobbar i butik där vi säljer en hel del tv apparater..har varit med om så grymt mkt inbränningar! finns däremot ett märke som är grymma..glömde tv:n på i 16h med samma bild från en dvd-meny! och det blev inget!
Postad 27 April 2008 - 09:24
Postad 27 April 2008 - 10:23
Är inte det där pinsamt för personalen. Varför visar ni en statisk meny timmavis på en skärm som är ämnad för rörliga bilder. Så gör väl inte kunderna hemma?jobbar i butik där vi säljer en hel del tv apparater..har varit med om så grymt mkt inbränningar!
Postad 04 May 2008 - 11:59
Redigerat av Unregisteredcf98335e, 04 May 2008 - 11:59.
Postad 04 May 2008 - 12:02
inga problem med inbränningar
Postad 07 May 2008 - 20:58
Postad 07 May 2008 - 22:58
Har en px700. Spelade CoD4 i 1 h idag och såg direkt när jag stängde av konsolen att de statiska linjerna, bilderna som visas när man spelar fortfarande var kvar. Dessa bilder syns ej vid normalt tv tittande men om jag visar en svart bild så ser man dem suddigt. Ingen fara tänkte jag eftersom jag har sett ghosting många gånger innan. Har räckt med 5 minuter vanligt tv tittande. Nu har tv:n varit på i nästan 2 h med vanlig rörlig bild men så fort det blir en mörk bakgrundsbild så syns linjerna igen. F-n, man börjar ju bli lite orolig..............
Som åtskilliga gånger tidigare, du behöver inte vara orolig.
Sen vore det bra om du kollade vilka bildinställningar du har när du har konsolen inkopplad. Man måste ofta ställa in bildinställningarna individuellt på varje bildkälla, så se för guds skulle till så du inte har "dynamisk bild" eller mkt hög kontast, särskilt inte när du spelar spel.
Har faktiskt varit med när min PV60 var riktigt ny, att de inställningar jag gjort återgått av sig själv till urspungsinställningen som bland annat innefattar dynamisk bild - samtidigt hade jag ifrån en text-tv-sida som stod på hela natten.
Den gången fick jag också ghostbilder som satt i lite längre än vad jag tidigare varit van vid, men de försvann efter några dagar.
Kombinationen ny panel, dynamisk bild med en statisk text-tv-sida på hela natten är nog bland den värsta prövning man kan utsätta sin plasma för och min panel har absolut inga permanenta inbränningar.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 May 2008 - 23:04.
Postad 08 May 2008 - 07:21
Visst, jag är jävligt nöjd med tv:n när det gäller vanligt tv tittande men skulle nog rekommendera folk som ska spela spel att inte köpa någon plasma alls.
Som åtskilliga gånger tidigare, du behöver inte vara orolig.
Sen vore det bra om du kollade vilka bildinställningar du har när du har konsolen inkopplad. Man måste ofta ställa in bildinställningarna individuellt på varje bildkälla, så se för guds skulle till så du inte har "dynamisk bild" eller mkt hög kontast, särskilt inte när du spelar spel.
Har faktiskt varit med när min PV60 var riktigt ny, att de inställningar jag gjort återgått av sig själv till urspungsinställningen som bland annat innefattar dynamisk bild - samtidigt hade jag ifrån en text-tv-sida som stod på hela natten.
Den gången fick jag också ghostbilder som satt i lite längre än vad jag tidigare varit van vid, men de försvann efter några dagar.
Kombinationen ny panel, dynamisk bild med en statisk text-tv-sida på hela natten är nog bland den värsta prövning man kan utsätta sin plasma för och min panel har absolut inga permanenta inbränningar.![]()
Mvh JB
Postad 08 May 2008 - 10:13
Undrar om någon vet om Px700/px70 har tvättfunktion för att "tvätta" bort inbränningar eller ghosting som inte försvinner? Jag har iaf inte hittat någon sån funktion.........
Postad 16 June 2008 - 13:02
Det blev inte ens ghosting.
Jag har en Pioneer G8.
Postad 11 July 2008 - 13:51
Efter långa spelsessioner med PS3:an är skärmen full med inbränningar. Försvinner efter 5 till 20 minuter.
Värst var när dottern glömde Hitta Nemo menyn på nästan en halv dag.
Gav halsbränna i ca 2 timmar. sen försvann först inbränningarna och sedan halsbrännan.
Postad 11 July 2008 - 22:24
Fortfarande inga inbränningar.har haft en Panasonic 42 pv70 sedan december 07
Efter långa spelsessioner med PS3:an är skärmen full med inbränningar. Försvinner efter 5 till 20 minuter.
Gav halsbränna i ca 2 timmar. sen försvann först inbränningarna och sedan halsbrännan.
Skulle vara intressant att veta hur många av ja-svaren som egentligen är inbränningar, och inte ghosting....
Postad 16 July 2008 - 18:25
har haft en Panasonic 42 pv70 sedan december 07
Detta kallas inte inbränning utan tillfällig ghosting ! Inte bra att blanda ihop detta
Postad 17 July 2008 - 11:06
Postad 27 July 2008 - 07:16
Tråkigt att folk ska behöva få halsbränna av lite ghosting. Av folkhälsoskäl borde vi kanske starta en kunskapskampaj om plasma
Är man vad vid CRT/LCD så kommer nog ghosting som en chock initialt hur man än ser på det.
Postad 18 August 2008 - 19:55
Är man vad vid CRT/LCD så kommer nog ghosting som en chock initialt hur man än ser på det.
Ghosting var vanligt på CRT också. Ingen överraskning direkt,
Postad 19 August 2008 - 09:45
Däremot har jag upptäckt ett pixelfel, som dock inte är störande och jag orkar inte byta ut TVn för en lysande pixel. Hur som helst är det nog sista gången jag köper en LG TV iaf.
Postad 19 August 2008 - 11:08
Skulle vara intressant att veta hur många av ja-svaren som egentligen är inbränningar, och inte ghosting....
Ja, den här röstningstråden bör göras om, så att båda alternativen 'inbränning' och 'ghosting' finns med, samt att verkligen förklara vad respektive sak betyder! Alltså 'inbränning' är ju en PERMANENT inbränning som man inte får bort, medans 'ghosting' bara syns tillfälligt och försvinner efter några minuters TV-tittande. Det känns som 'ghosting' finns på de flesta plasmor, mer eller mindre (kanske inte pioneer?) och att man får leva med det. Dock störs jag personligen inte av det, det minsta, men det kan ju ändå vara kul att se hur frekvent problemet är på plasmor i dag.
Postad 27 August 2008 - 12:47
Postad 02 October 2008 - 23:37
Postad 03 October 2008 - 17:34
Jag glömde min plasma PZ70 på med en meny i förrgår, den stod så i 16h men efter ngn minut tv-tittande var den tillfälliga "inbränningen" borta.
Däremot krävs det lite mer våld att bränna in på en LCD även om det är möjligt.
Postad 26 November 2008 - 20:55
Postad 15 December 2008 - 10:10
Jag äger en Panasonic pz70 42"
min skärm är jag väldigt nöjd med, men!
när jag tittar på film med bredare bild än tvn, asså så det blir svart uppe och nere, så ser jag (speciellt på sweeney todd) som är en mörk film att den är gråre i filmen än på de svarta uppe och nere.
kan det vara att skärmen får en "inbränning" över hela ytan som gör det ljusare?
det känns som att filmerna var mycket svartare i början när jag köpte tvn.
Postad 20 December 2008 - 08:40
Tjena
Hur länge har du haft en statisk bild som längst ?
Är det bara i början som man ska ha en lägre inställning, alltså ? Har du någon länk till sidor med mera info ?
Tycker också att det verkar vara konstigt om det skulle vara skillnad ?
Mvh
Passerati
Det är alltid en större risk för inbränning från början (första 300 timmarna eller nåt sånt), och speciellt om man har hög kontrast och färgmättnad. Kan inte säga hur mycket högre risk det är men kanske 50 ggr eller så.
Man kan oftast "fixa" en inbränd logga eller liknande på en plasma om man kör "Myrornas krig" över natten, det brukar räcka med 8-10 timmar.
Det är dock ingen garanti att det funkar, men det skadar inte skärmen att prova.
Postad 12 February 2009 - 21:11
Postad 12 February 2009 - 21:16
Postad 12 February 2009 - 21:23
Ghosting vet jag inte men inbränningar förekommer på gamla CRT-rör också. Vissa vill påstå att dom var lika känsliga som vissa plasma är med det går jag absolut inte med på.Det må vara ett par dumma frågor, men fanns det någon typ av liknande problem som förekom på tjock-TV's? Inbränningar, clouding eller dylikt?
På mitt jobb så har vi ca 40 skärmar i vårt kontrollrum & går man 10 år bakåt i tiden så hade vi i princip enbart CRT-skärmar. På dessa så såg man helt klart inbränningar vilket inte är så konstigt då de i princip enbart rör sig om statiska bilder över våra processer. Dessutom så brände vi ut dom förhållandevis snabbt, efter ca 3-5 år så hade dom tappat mkt i kontrast & färger efter kontinuerlig drift året om & då ska man tänka på att det var mkt hög kvalite på dessa skärmar.
Idag så har vi enbart LCD & dessa klarar sig fantastiskt bra! Oerhört lugnt med inbränningar däremot så kan man efter 4-5 år se mysko missfärgningar i panelen, ser ut som färg runnit ned oftast från toppen & nedåt på skärmen. Detta stör dock inte speciellt mkt så vi kör dem i många år, har dock inte nån riktig koll på hur gamla de äldsta är men säkerligen 6-8 år!
Plasma hade varit fullständigt uteslutet här, vi har 2 st 46" men det är LCD.
Postad 12 February 2009 - 22:29
Jo, den här typen av problem manifesterar sig förstås bäst på arbetsplatser där monitorer står på dygnet runt. Särskilt då med statiska bilder. Skrattade lite åt tragikomiken bakom det inlägg som någon annan skrev förut, nämligen att någon flygplats körde med en massa Pioneer-plasmor som stod på dygnet runt och samtliga var dränkta i inbränningar. Blir inte mindre skrattretande när man tänker på att Pioneer eventuellt lägger ned plasmatillverkningen. För en inbiten fantast kan det inte vara kul. Parallellen är väl att förstöra ett gäng gamla mingvaser framför näsan på en antikexpert...
Följdfråga: Vad är det egentligen som gör en CRT mindre känslig för detta (jag kan noll om tekniken bakom CRT också, bortsett från ordet bildrör som verkar vara en komponent)? Varför har man inte lyckats överföra samma teknik till platt-TV?
Redigerat av spleendid, 12 February 2009 - 22:31.
Postad 13 February 2009 - 19:22
Ja firman som levererade dom måste verkligen ha varit inkompetentaSkrattade lite åt tragikomiken bakom det inlägg som någon annan skrev förut, nämligen att någon flygplats körde med en massa Pioneer-plasmor som stod på dygnet runt och samtliga var dränkta i inbränningar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell tråd - Panasonic PX70 *
2 filmer
12 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?