Inbränning, har du drabbats?
603 svar till detta ämne
Postad 15 February 2009 - 09:13
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
Där ser man! Jo, den här typen av problem manifesterar sig förstås bäst på arbetsplatser där monitorer står på dygnet runt. Särskilt då med statiska bilder. Skrattade lite åt tragikomiken bakom det inlägg som någon annan skrev förut, nämligen att någon flygplats körde med en massa Pioneer-plasmor som stod på dygnet runt och samtliga var dränkta i inbränningar. Blir inte mindre skrattretande när man tänker på att Pioneer eventuellt lägger ned plasmatillverkningen. För en inbiten fantast kan det inte vara kul. Parallellen är väl att förstöra ett gäng gamla mingvaser framför näsan på en antikexpert...
Följdfråga: Vad är det egentligen som gör en CRT mindre känslig för detta (jag kan noll om tekniken bakom CRT också, bortsett från ordet bildrör som verkar vara en komponent)? Varför har man inte lyckats överföra samma teknik till platt-TV?
Förmodilgen äldre modeller av Pioneer skärmarna, hade det varit en 5090 hade det nog inte varit inbränningar på den.
Postad 15 February 2009 - 12:19
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Alltså plasmaskärmarna på en flygplats är där för ett syfte och det gör knappast något om de får inbränningar. Det är sällan de är så pass illa att de gör det svårt att se tider och avgångar vilket är själva syftet. Dessutom är dessa skärmar knappast något att sukta efter till hemmabruk utan ganska gamla skärmar avsedda för detta. Anledningen till att man använde plasma istället för LCD på flygplatserna är helt enkelt att det inte fanns några stora LCD:er vid inköpstillfället. För 5-6 år sedan var det helt enkelt orimligt med LCD över 40". CRT på flygplatser får också inbränningar.
Postad 26 April 2009 - 19:09
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Förmodilgen äldre modeller av Pioneer skärmarna, hade det varit en 5090 hade det nog inte varit inbränningar på den.
Världens bästa TV eller inte, men jag har lyckats få inbränningar på min efter drygt en månads användande. Mer finns att läsa i den officiella Pioneer G9-tråden.
Postad 08 May 2009 - 13:24
arvesen
-
arvesen
-
Rookie
-
3 inlägg
Har en Samsung PS42A456, efter inkörningsperioden har jag märkt att det har blivit mycket mindre inbränningar.
Hade lite problem med det i början när jag lirade på mitt PS3.
Postad 01 October 2009 - 14:42
Unregistered820953fb
-
Unregistered820953fb
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Minns än idag konsekvenserna av att jag glömt stänga av mina gamla NEC VP4 inköpt någon gång 2001-2002 för 36 000. Den stod på över natten och på morgonen hade jag SVT1 paus bild inbränd. Detta hände 2007 och det var bara och åka och köpa en ny LG som idag är utbytt mot en Samsung PS50B535.
Postad 01 October 2009 - 17:35
gaffakungen
-
gaffakungen
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Minns än idag konsekvenserna av att jag glömt stänga av mina gamla NEC VP4 inköpt någon gång 2001-2002 för 36 000. Den stod på över natten och på morgonen hade jag SVT1 paus bild inbränd. Detta hände 2007 och det var bara och åka och köpa en ny LG som idag är utbytt mot en Samsung PS50B535.
Du provade inte att köra "myrornaskrig" på den några timmar? Iofs rätt längesen, har ju hänt en hel del med panelerna sen dess.
Postad 03 October 2009 - 23:03
Nightelf
-
Nightelf
-
Användare
-
-
148 inlägg
Måste slänga in ett uttalande från en försäljare 1/10 09 : "- köra in den här tv'n ? (LG plasma), finns ingen anledning idag. Det du talar om existerar inte längre .... inbränningsrisk.När du kommer hem med tv'n så ställer du in den efter eget tycke.Thats it. Bl.a Pioneer och Panasonic garanterar mellan 10-13 dagars statisk bild utan inbränning idag." Det tycker jag låter ganska logiskt i oktober år 2009. Eller hur gör pensionärsparet som var spekulanter på en plasma (kunderna innan mig) eller den totalt ointresserade som skaffar sig en plasma för bildkvalite'ns skull.....är dessa offer för inbränning? Jag har på olika forum sett allt mellan 100h - 500 h för att köra in plasmatv. Skulle alla dessa "ovetande" inte göra så skulle ju plasmatv försäljningen haverera pga alla missnöjda kunder med inbränningar?
Kan man med dagens paneler stryka begreppet inbränningar vid normalt bruk? Är ingen "nörd" inom området så inte för mycket flames........
Postad 04 October 2009 - 06:54
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Tio till tretton dagars statisk bild? Undrar var han hittade den informationen..?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 04 October 2009 - 06:56.
Postad 12 October 2009 - 19:54
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
har aldrig haft en plasma, men är sugen, men hur är det med inbränningen, efter hur länge kan det bränna? 10min 10timmar?
har en kompis som glömde på sin med datorbilden i 2dar utan att det hände nåt iaf, en billigare 50" samsung har ja för mig det var.
om man tecknar den alternativa försäkring från expert/elgiganten på tvn, gäller det då mot inbränning?
Redigerat av sjobas, 12 October 2009 - 21:14.
Postad 13 October 2009 - 00:18
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Har en LG 50PS8000, dem första timmarna hade jag inbränningar, riktigt ordentliga kan jag säga, men nu försvinner dem mer å mer... Har hört att man ska ta det lungt dem första 100 timmarna. Så mitt tips e att va försiktig till en början...
Postad 13 October 2009 - 00:47
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Har en LG 50PS8000, dem första timmarna hade jag inbränningar, riktigt ordentliga kan jag säga, men nu försvinner dem mer å mer... Har hört att man ska ta det lungt dem första 100 timmarna. Så mitt tips e att va försiktig till en början...
Ghosting min käre vän, inte inbränningar. Jag har ännu inte hört någon som haft en statisk inbränning hela tevens livslängd. Varar den inte hela livslängden måste den betraktas som temporär. Ghosting, eller spökbild som du oturligt råkade ut för försvinner efter en tids användning. Om man får en inbränning och slutar att använda teven efter det, då kan man faktiskt fråga sig om den kommer synas även om man slår på teven flera år senare. Någon som vet?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 13 October 2009 - 00:48.
Postad 13 October 2009 - 01:05
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
aha, där ser man... då kan ni ignorera mitt förra inlägg
Postad 15 October 2009 - 15:12
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
2.5 år plasma och inga fel än.
Postad 15 October 2009 - 21:52
Unregisteredd0ceac43
-
Unregisteredd0ceac43
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har en plasma inköpt 06, 43 tum XDE modellen,den bästa 43 tummaren då- skuggor finns alltid efter så kallad inbränning(det är ingen inbränning eg.utan skuggning) av olika loggor, eller resultat (i hörnet vid direktsänd forboll tex)...Visst, det händer än, men går bort efter 1 timme lr så...Grym tv i övrigt-det är enda "plumpen".Irriterande sådan, dock!
Därför ska en LED Samsung `46 -8050 ersätta Pioneer, snart...
Postad 16 October 2009 - 06:49
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Har en plasma inköpt 06, 43 tum XDE modellen,den bästa 43 tummaren då- skuggor finns alltid efter så kallad inbränning(det är ingen inbränning eg.utan skuggning) av olika loggor, eller resultat (i hörnet vid direktsänd forboll tex)...Visst, det händer än, men går bort efter 1 timme lr så...Grym tv i övrigt-det är enda "plumpen".Irriterande sådan, dock! Därför ska en LED Samsung `46 -8050 ersätta Pioneer, snart...
Dagens Pioneer är bättre på ghosting. Däremot ser jag Image Retention lite då och då.
Postad 01 November 2009 - 21:43
zooounds
-
zooounds
-
Användare
-
-
193 inlägg
om man tecknar den alternativa försäkring från expert/elgiganten på tvn, gäller det då mot inbränning?
Nej, de försäkringarna gäller inte mot inbränningar.
Postad 02 November 2009 - 13:14
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Aldrig råkat ut för någon inbränning, ghosting fick jag på PX80:an om man hade tittat på 2.35:1 filmer i någon timme, men de brukade försvinna efter några minuters TV-tittande. På pion har jag inte sätt något alls, inte ens efter 3h konstant filmtittande (Watchmen Directors Cut) så vart det inte ens ghosting
Postad 02 November 2009 - 22:08
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Måste slänga in ett uttalande från en försäljare 1/10 09 : "- köra in den här tv'n ? (LG plasma), finns ingen anledning idag. Det du talar om existerar inte längre .... inbränningsrisk.När du kommer hem med tv'n så ställer du in den efter eget tycke.Thats it. Bl.a Pioneer och Panasonic garanterar mellan 10-13 dagars statisk bild utan inbränning idag." Det tycker jag låter ganska logiskt i oktober år 2009. Eller hur gör pensionärsparet som var spekulanter på en plasma (kunderna innan mig) eller den totalt ointresserade som skaffar sig en plasma för bildkvalite'ns skull.....är dessa offer för inbränning? Jag har på olika forum sett allt mellan 100h - 500 h för att köra in plasmatv. Skulle alla dessa "ovetande" inte göra så skulle ju plasmatv försäljningen haverera pga alla missnöjda kunder med inbränningar? Kan man med dagens paneler stryka begreppet inbränningar vid normalt bruk? Är ingen "nörd" inom området så inte för mycket flames........
på panasonic V10 så måste du köra samma bild på full kontrast i 4 dygn för att få en PERMANENT inbränning i varje fall. men JA med dagens plasmor kan man stryka begreppet inbränning vid normalt tv tittande! kan man även med äldre! jag har själv aldrig sett en permanent inbränning, däremot en massa ghosting, även på nyaste plasmorna.
Postad 02 November 2009 - 22:33
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Ghosting min käre vän, inte inbränningar. Jag har ännu inte hört någon som haft en statisk inbränning hela tevens livslängd. Varar den inte hela livslängden måste den betraktas som temporär. Ghosting, eller spökbild som du oturligt råkade ut för försvinner efter en tids användning.
Om man får en inbränning och slutar att använda teven efter det, då kan man faktiskt fråga sig om den kommer synas även om man slår på teven flera år senare. Någon som vet?
självklart är det mönster som är inbränt kvar om man lämnar tvn avstängd i 15 år eller något sånt. inbränningar försvinner inte av sig själva, inbränningar/ghosting handlar om ojämn förbrukning av plasmans fosforlager. Har man haft ljusa streck över bilden under lång tid så kommer det ha bränt av mer fosfor just där, för att bli av med dessa så måste hela fosfor lagret "hyvlas ned" till samma nivå igen. då har man blivit av med inbränningen/ghostingen. är tvn inte på kan man inte göra detta = spåren finns kvar. ett tips också, kör inga "tvätt program" för dom sliter ned alldeles utmärkt fosfor i onödan o drar i teorin ned livslängden på din tv. normal användning bara så försvinner ghostingen.
Postad 02 November 2009 - 22:41
mccm
-
mccm
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Personligen tror jag att när folk pratar om inbränning idag så är det egentligen ghosting de menar ...själv har jag faktist inte sett någon plasma som är helt befriad från detta fenomen... även om det nu är 2009. Skillnaderna mellan olika tillverkare/modeller är dock väldigt stor, vid högupplöst tv-spelande brukar även den bästa plasma blotta en viss svaghet...om än ganska liten. LG's plasma-modeller verkar dock ha mest problem i mitt tycke.
Själv kör jag för närvarande en LCD som iofs inte har samma perfekta bild som en plasma men den har ju trots allt ett par år på nacken. Ska till att köpa en ny Samsung LE40B655 som korrekt kalibrerad i mitt tycke blir bra nog när jag ställer det i relation till den plasma problematik jag slipper.
Postad 03 November 2009 - 10:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
självklart är det mönster som är inbränt kvar om man lämnar tvn avstängd i 15 år eller något sånt. inbränningar försvinner inte av sig själva, inbränningar/ghosting handlar om ojämn förbrukning av plasmans fosforlager. Har man haft ljusa streck över bilden under lång tid så kommer det ha bränt av mer fosfor just där, för att bli av med dessa så måste hela fosfor lagret "hyvlas ned" till samma nivå igen. då har man blivit av med inbränningen/ghostingen. är tvn inte på kan man inte göra detta = spåren finns kvar.
ett tips också, kör inga "tvätt program" för dom sliter ned alldeles utmärkt fosfor i onödan o drar i teorin ned livslängden på din tv. normal användning bara så försvinner ghostingen.
Troligtvis har du rätt att inbränningen ligger kvar vid en lång tids användning. Men jag är inte helt säker på att fosforen inte påverkas av tex vanligt ljus. Men det är en mer akademisk fråga. Jag stör mig på ordet permanent. Om jag skulle få ghosting i högra hörnet på min teve och det varade i 60.000 timmar, då tycker jag den är permanent. Går den att tvätta bort, ja då är den ju i ordets egen bemärkelse inte permanent. De flesta temporära "inbränningar" går att tvätta bort även om det ser omöjligt ut. Frågan är hur bra tålamod man har... Jag tycker det är väldigt bra att du tydliggör att fosforen blir ojämnt åldrad. Några kanske tror att de svarta fälten som finns på widescreenfilmer är orsak till "inbränning". Men det är ju det ljusa i bilden som orsakar "fenomenet". Jag vill tydliggöra att brightness inte orsakar "inbränning" Det är kontrast som orsakar det. Så håll kontrasten på bra nivåer gott folk...
Postad 03 November 2009 - 16:28
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Vet inte om detta tagits upp tidigare i tråden, men hur är det när t.ex kanalloggor eller health/ammo/hastighetsmätare i spel är halvt transparenta? Kan det bli ghosting av det med? Pixlarna ändras väl ändå då?
Redigerat av Unregistered0c0b3eec, 03 November 2009 - 16:28.
Postad 03 November 2009 - 18:58
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
på panasonic V10 så måste du köra samma bild på full kontrast i 4 dygn för att få en PERMANENT inbränning i varje fall.
gäller detta på g10 med? läste nånstans men hittar det inte, nu att panasonic har nå som gör så att typ pixlarna snurrar på sig för att inte bränna fast? edit: pixel orbiter var det visst å hela bilden flyttas lite om ja fattat det rätt, eller har v10 nå ännu bättre metod? är det samma så blir det nog en 46" g10 men hur har dom det med pixelgaranti? läste att många fått mycke döda pixlar på dessa?
Redigerat av sjobas, 03 November 2009 - 19:06.
Postad 05 November 2009 - 00:12
sjobas
-
sjobas
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Beagle five : vars har du läst detta? å gäller det g10 med?
Postad 05 November 2009 - 00:34
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
gäller detta på g10 med? läste nånstans men hittar det inte, nu att panasonic har nå som gör så att typ pixlarna snurrar på sig för att inte bränna fast?
edit: pixel orbiter var det visst å hela bilden flyttas lite om ja fattat det rätt, eller har v10 nå ännu bättre metod? är det samma så blir det nog en 46" g10 men hur har dom det med pixelgaranti? läste att många fått mycke döda pixlar på dessa?
Om du sedan kör en "white wash" en månad i sträck så tror jag även 4 dagars "inbränning försvinner. Allt är en fråga om tålamod.
Postad 05 November 2009 - 11:47
Nellib
-
Nellib
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Vet inte om detta tagits upp tidigare i tråden, men hur är det när t.ex kanalloggor eller health/ammo/hastighetsmätare i spel är halvt transparenta? Kan det bli ghosting av det med? Pixlarna ändras väl ändå då?
Är också nyfiken på detta. Jag har funderat på vad för TV jag skall använda då det spelas mycket hemma hos oss och ghosting kan mycket väl tippa mig till LCD campets fördel, LED eller ej.
Postad 28 December 2009 - 19:33
Unregistered59224c31
-
Unregistered59224c31
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
När min LG 42PQ3500 var ny innan inkörningen så hade den problem med tillfälliga inbränningar, dock ej på de halvtransparenta loggorna. TV3:s logga som ibland inte var transparent fastnade dock i början men den försvann på under 5 minuters tittande på annan kanal (man såg den bara mot svart bild). Ingen av SVT eller TV4 fastnade.
Postad 04 May 2010 - 11:18
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jag har fått permanenta inbränningar på min LG PS8000.
Det är undertexterna som bränts in,spelar ingen roll hur länge jag kör whitewash.
Har kört 3 timmar om dagen sedan i torsdags,men det blir ingen skillnad.
Hoppas nu att få den utbytt till en ny,då jag troligtvis åkt på ett måndagsex.
Har haft plasman sedan december -09
Postad 06 May 2010 - 10:00
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Härliga nyheter idag kommer de och byter ut min plasma mot en ny.
Postad 06 May 2010 - 10:09
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Jag har fått permanenta inbränningar på min LG PS8000. Det är undertexterna som bränts in,spelar ingen roll hur länge jag kör whitewash. Har kört 3 timmar om dagen sedan i torsdags,men det blir ingen skillnad.
Hoppas nu att få den utbytt till en ny,då jag troligtvis åkt på ett måndagsex. Har haft plasman sedan december -09
Hej! Lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för fel på ditt måndagsexemplar. Med de ganska tajta toleranser som man får förutsätta att LG:s fabriker har finns det nog risk att den nya bär sig åt precis likadant om den används likadant som den gamla. Finns det anledning att "köra in" den nya försiktigare och med lägre fjong under längre tid, eller vad har du för tankar kring det hela?
Postad 06 May 2010 - 10:22
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Byta märke kanske?
Postad 06 May 2010 - 10:49
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Hej!
Lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för fel på ditt måndagsexemplar.
Med de ganska tajta toleranser som man får förutsätta att LG:s fabriker har finns det nog risk att den nya bär sig åt precis likadant om den används likadant som den gamla.
Finns det anledning att "köra in" den nya försiktigare och med lägre fjong under längre tid, eller vad har du för tankar kring det hela?
Det räckte med att jag kollade viasat Hockey i 30 min,sedan slog på whitewash så satt loggan ganska hårt. Försvann efter 20 min, så ska det inte vara på en plasma. Jag har körde in den försiktigt redan från början,och det är först sista månaden den blev dålig. Jo en Panasonic får det bli nästa gång,har en 42 panna i sovrummet som funkar toppen.
Postad 06 May 2010 - 13:51
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Det räckte med att jag kollade viasat Hockey i 30 min,sedan slog på whitewash så satt loggan ganska hårt. Försvann efter 20 min, så ska det inte vara på en plasma. Jag har körde in den försiktigt redan från början,och det är först sista månaden den blev dålig.
Kan det vara så att LG har mer "omodern" fosforblandning som är känsligare för sånt här, och kanske ingen särskilt vettig limiter i drivningen av panelen heller? Verkar väl mer troligt att det ligger i konstruktionen än misstag vid löpande bandet. Konstigt hur som helst med såna problem från ett så stort märke som LG. Hur som helst, hoppas nästa exemplar funkar bättre / håller längre för dig!
Postad 06 May 2010 - 13:51
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Nu sitter det en ny plasma på väggen,bara hoppas att denna är bättre.
Postad 08 July 2010 - 23:48
Identity
-
Identity
-
Rookie
-
9 inlägg
Köpte en LG 50PK250N på Elgiganten för två veckor sen. Har haft mycket ghosting redan från början. Det mesta går bort ganska fort.
Ser jag på en film med letterbox och undertexter så blir området där texten visas lite ljusare.
Har fått text från ett tv-spel som bränt in nu. Har kört LGs rengöring med flashande rutor nu i två timmar utan förbättring, kan fortfarande läsa texten som bränts in på nära håll.
Nån som vet vad Elgiganten gör om man säger att man fått bilder som bränt in? Har ingen lust att lämna bort TVn i några veckor för att sedan få tillbaks den i samma skick och dom säger att det är mitt eget fel.
Postad 08 July 2010 - 23:59
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Köpte en LG 60 tums PK 550 idag.
Spelat både Read dead redemption och Wipeout och jag har inte ett spår av IR.
Testat dra upp vittvätt direkt efter jag spelat..
Nu har jag dragit ner kontrasten men testade en stund på max kontrast utan problem..
verkar då bra iaf..men vi får väl se
Postad 09 July 2010 - 02:04
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Har kört LGs rengöring med flashande rutor nu i två timmar utan förbättring, kan fortfarande läsa texten som bränts in på nära håll. Nån som vet vad Elgiganten gör om man säger att man fått bilder som bränt in?
Du kan med gott samvete testa att köra LGs rengöring eller myrornas krig minst 24 timmar innan du kan konstatera att det är en inbränning eller ej.
Postad 09 July 2010 - 04:43
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Köpte en LG 50PK250N på Elgiganten för två veckor sen. Har haft mycket ghosting redan från början. Det mesta går bort ganska fort. Ser jag på en film med letterbox och undertexter så blir området där texten visas lite ljusare. Har fått text från ett tv-spel som bränt in nu. Har kört LGs rengöring med flashande rutor nu i två timmar utan förbättring, kan fortfarande läsa texten som bränts in på nära håll. Nån som vet vad Elgiganten gör om man säger att man fått bilder som bränt in? Har ingen lust att lämna bort TVn i några veckor för att sedan få tillbaks den i samma skick och dom säger att det är mitt eget fel.
Vad då "flashande rutor"?
Postad 09 July 2010 - 06:45
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Postad 11 July 2010 - 00:33
Identity
-
Identity
-
Rookie
-
9 inlägg
Har haft på tvn nu i 30 timmar och inbränningarna finns fortfarande kvar. Det syns inte med vittvätt, mest mot ljusblå bakgrund. Skulle inte tänka på det om jag inte kopplade tvn till datorn men windows blåa bakgrund.
Kommer att åka och prata med Elgiganten nästa vecka om det inte försvunnit.
Postad 11 July 2010 - 11:02
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Har det blivit bättre eller inga förändringar alls efter 30 timmar??
Postad 11 July 2010 - 13:49
Identity
-
Identity
-
Rookie
-
9 inlägg
Svårt att säga om det blivit bättre. Tycker inte jag kan se någon skillnad. Kan ju fortfarande läsa texten som bränts in.
Det som stör mig mest är det ljusare området där undertexterna visas när jag ser på film men det försvinner efter ett tag. Vet inte hur mycket som är normalt men det syns väldigt tydligt. Visas det en helt svart bild på skärmen efter en film så ser man också stor skillnad i svärtan i letterbox området och där filmen visats.
Postad 13 July 2010 - 21:29
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jag har aldrig sett en enda IR på mina plasmor, men då har jag två styck Pioneer, en G8:a och en G9:a. Däremot så har jag sett IR/inbränningar på skärmar från andra tillverkare, t ex Panasonics proffsskärmar (mässa) och VT20 (i butik).
Postad 14 July 2010 - 00:20
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Jag får inbränningar på min Plasma från 2010, ofta menyer eller radar i spel. Men dom syns inte i filmer, mer när tv:n är helt svart i väntan på inmatning. Så inget som stör mig faktiskt.
Postad 14 July 2010 - 00:38
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Jag får inbränningar på min Plasma från 2010, ofta menyer eller radar i spel. Men dom syns inte i filmer, mer när tv:n är helt svart i väntan på inmatning. Så inget som stör mig faktiskt.
Du menar inte ghosting, utan du menar permanenta inbränningar??
Postad 14 July 2010 - 11:00
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Du menar inte ghosting, utan du menar permanenta inbränningar??
Skulle mer säga tillfälliga inbränningar. Vet inte om jag vill säga ghosting....
Postad 14 July 2010 - 16:21
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Skulle mer säga tillfälliga inbränningar. Vet inte om jag vill säga ghosting....
Då skulle jag kalla det för TIR (Temporary Image Retention). Inbränning i mina öron låter som ett permanent begrepp.
Postad 14 July 2010 - 17:11
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Har nu kört min Pioneer 5090h i 1 och ett halvt år. Mycket har det blivit i form av spel, film och serier.
Har inte märkt av minsta tecken på inbränningar
Postad 15 July 2010 - 23:12
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Då skulle jag kalla det för TIR (Temporary Image Retention). Inbränning i mina öron låter som ett permanent begrepp.
Betydligt lättare att säga tillfällig inbränning, för det är precis vad det är egentligen. Och då vet alla vad man talar om.
Postad 15 July 2010 - 23:16
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Betydligt lättare att säga tillfällig inbränning, för det är precis vad det är egentligen. Och då vet alla vad man talar om.
Det är en fråga om begrepp. Är det inbrännt så går det ju ej att få bort
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|