Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inbränning, har du drabbats?

603 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du drabbats av inbränning på din plasma-tv? (977 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Pioneer PDP-436FDE (TV) 1 9.67647 (33) Inga priser
Pioneer PDP-436XDE (TV) 1 9.763888 (71) Inga priser
LG 42" TV - 42PM1MA (TV) 1 9.032786 (60) Inga priser
Pioneer PDP-507XD (TV) 1 9.871794 (38) Inga priser
Pioneer PDP-427XA (TV) 1 9.437498 (15) Inga priser
Hitachi 42PD8600 (TV) 1 8.124998 (7) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX70 (TV) 1 9.442028 (137) Inga priser
LG 50PF95 (TV) 1 7.666666 (2) Inga priser
Philips 65PUS6262 (TV) 5 8.333332 (2) Inga priser
77 relaterade trådar
* Officiell tråd - Panasonic PX70 * (4443 inlägg) 4 år sedan
Pioneer pdp 43” låter (8 inlägg) 5 år sedan
uppgradera Panasonic Viera TH-42PX70 (11 inlägg) 6 år sedan
Finns det en "vettig" 60-65" TV under 12000kr (3 inlägg) 8 år sedan
Philips 65PUS6262/12 bild hackar via Apple tv (16 inlägg) 8 år sedan
LG OLED C7V - Sony Bravia A1 (8 inlägg) 8 år sedan
Philips 65PUS6262 skickar sporadiskt ljud till förstärkare (6 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Officiell Tråd - Pioneer PDP-436/506 (2508 inlägg) 11 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Pioneer PDP-436XDE trasig (4 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-PX70E med HDMI bekymmer (11 inlägg) 13 år sedan
Officiell Tråd - Pioneer PDP-427 / 507XA/D (2310 inlägg) 13 år sedan
Stativ - LG 42PM1MA (2 inlägg) 14 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 14 år sedan
TH-42PX70EA vs UE46D8005 (3 inlägg) 14 år sedan
Hitachi 42PD8600 (42PD8A10) (89 inlägg) 15 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Röda prickar på min LG 42PC1R (314 inlägg) 15 år sedan
Störande ljud från Pioneer PDP-427/ 507 XA/D (112 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 15 år sedan
Officiell Tråd - LG 42PX5R (1696 inlägg) 16 år sedan
Har du knäppningar i din PX70/PV70? (40 inlägg) 17 år sedan
Trassel med upplösning på plasma-tv (2 inlägg) 17 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 17 år sedan
PX70 med statiska bilder (7 inlägg) 17 år sedan
TH42PX70 svärta går upp och ner (80 inlägg) 17 år sedan
* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA * (2184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 17 år sedan
Spela in på Pioneer HDD DVD (3 inlägg) 17 år sedan
Är det bättre att välja PV70 om man redan har digi (7 inlägg) 17 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 17 år sedan
panasonic px70/80 eller Samsung LE-40R87BD (4 inlägg) 18 år sedan
Låter alla plasmor? (18 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för Aztecface (49 inlägg) 18 år sedan
TV-ljud till Hemmabion (5 inlägg) 18 år sedan
LG PF95 serien - 50 och 60 tum Full HD plasma (16 inlägg) 18 år sedan
Sony bravia d3000 vs Panasonic 42px/v70 (17 inlägg) 18 år sedan
Svårt val inför TV-köp (12 inlägg) 18 år sedan
Manuell kanalinställning (0 inlägg) 18 år sedan
Problem med flytströmmar? (10 inlägg) 18 år sedan
Bäst plasma för pengarna? (11 inlägg) 18 år sedan
Vilken upplösning? (2 inlägg) 18 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 18 år sedan
Köp panasonic px70 för 9900! (24 inlägg) 18 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-4270XD eller Panasonic PX-70 (21 inlägg) 18 år sedan
Samlade tankar från en amatör (35 inlägg) 18 år sedan
Datoruppgradering (6 inlägg) 18 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 18 år sedan
Ljusproblem på plasman (1 inlägg) 18 år sedan
Sonys KDL-46W2000 vs Pioneer PDP-507XD (13 inlägg) 18 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 18 år sedan
Panasonic PV70 eller PX70? (4 inlägg) 18 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 18 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 18 år sedan
1024x768 är väl inte så bra för en HD-ready? (13 inlägg) 18 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-507XA eller Samsung PS-50C7HX? (16 inlägg) 19 år sedan
Panasonic pv600 eller px70? (2 inlägg) 19 år sedan
pioneer PDP-507XA eller panasonic TH-50PX70 (10 inlägg) 19 år sedan
Panasonic TH-42PX70 bild...... (4 inlägg) 19 år sedan
Panasonic pv60 vs. Hitachi 42PD8600 ? (87 inlägg) 19 år sedan
Gästbok för eriknilsson ( inlägg) 19 år sedan
Sony 40W2000 - i klass med plasma? (107 inlägg) 19 år sedan
Vilken tv för runt 25´ ? (31 inlägg) 19 år sedan
LG 42PM1M/A - leveranser (380 inlägg) 19 år sedan
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD (2 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-436FDE/XDE (86 inlägg) 20 år sedan
LG-42PX5R <-VS-> Pioneer-PDP-436FDE (33 inlägg) 20 år sedan
LG 42PM1MA ? (3 inlägg) 20 år sedan
Någon som har erfarenhet av Pioneer TV (4 inlägg) 20 år sedan
Panasonic 42PV500 eller Pioneer PDP-436XDE? (22 inlägg) 20 år sedan
Vad ska jag köpa för plasmateve? (16 inlägg) 20 år sedan
42PM1M vs 42PX4R (1 inlägg) 20 år sedan
Vilken höjd för plasman? (1 inlägg) 20 år sedan

Postad 29 December 2007 - 02:04

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Min plasma lider enormt av inbränningar. Jag har en LGPC51. Tittar jag på en program i tex 30 minuter så syns inbränningarna från föregående program i ca 15 minuter.

Det värsta är ändå ghostingen som är olidlig.

Tre på mitt jobb är erfarna hemmabionördar...

Det största problemet verkar vara att det är fyra stycken... :)

Otroligt att denna fråga diskuteras om och om och om igen...med samma argument om och om igen... :)

Näe, om du/ni nu har så stora problem som du beskriver så är det FEL på panelerna...eller så nördar ni och kontrollerar efter minsta lilla ghostning ståendes några cm från skärmen...

Ingen har nu sagt att plasmor INTE kan få tillfälliga ghostbilder, men det fick man även på gamla CRT, men då klagade ingen. Frågan nu är väl främst om dessa tillfälliga ghostbilder stör så himla mycket om man nu inte är en "erfaren och extremt känslig hemmabionörd"...?

Jag är i alla fall en rätt så erfaren hemmabioperson, och för mig stör det i alla fall nada...även om det jag självklart hade föredragit att inte ha några ghosttendenser alls.

Men såväl CRT och plasma bygger på liknande tekniker som tyvärr kan ge upphov till dessa fenonom, och plasmatillverkarna har blivit klart bättre på att minimera problemen på senare år, men helt borta är de inte...och snälla, en tillfällig ghostbild i 15 min är INTE en inbränning...en inbränning är något som betdydelsemässigt BRÄNNT FAST (inte tekniskt) och därmed sitter kvar för gott och det ÄR idag ovanligt på plasma om man inte överstyr inställningarna.

Helt klart verkar det i alla fall som om du och dina erfarna arbetskompisar bör satsa på en LCD nästa gång...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 December 2007 - 02:30.

Postad 29 December 2007 - 13:36

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Helt klart verkar det i alla fall som om du och dina erfarna arbetskompisar bör satsa på en LCD nästa gång...

Mvh JB

Mm, akta bara för tråden "Finns ingen LCD med bra svärta?" några dagar senare JB...

Postad 07 January 2008 - 15:27

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Jo tack!

Grava inbränningar i en Sony KE-P42MRX1. Längst upp till vänster står det "DVD", i mitten av bilden ligger texten "Pioneer" ovanpå någon okänd logotyp och i mitten nertill står det "SmartZoom". Detta oavsett väder, vind, årstid och avistapriset på en tioårig nollkupongare :D

Merparten av inbränningarna härstammar från DVD-spelaren som har en del fasta symboler. SmartZoom är däremot något tillhörande TVns funktioner.

Antar dock att detta gäller en av forumets absolut äldsta plasma-skärmar, ny teknik är ju kul och lagom tills Svensson upptäckt platt-TV fyller denna pärla fyra år.

Edit: Ser på en av bilderna i mitt galleri att i alla fall texten DVD syns. Håll ögonen öppna uppe till vänster...

Redigerat av Jizzler, 07 January 2008 - 15:29.

Postad 07 January 2008 - 15:43

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Jo tack!

Grava inbränningar i en Sony KE-P42MRX1. Längst upp till vänster står det "DVD", i mitten av bilden ligger texten "Pioneer" ovanpå någon okänd logotyp och i mitten nertill står det "SmartZoom". Detta oavsett väder, vind, årstid och avistapriset på en tioårig nollkupongare :D

Merparten av inbränningarna härstammar från DVD-spelaren som har en del fasta symboler. SmartZoom är däremot något tillhörande TVns funktioner.

Antar dock att detta gäller en av forumets absolut äldsta plasma-skärmar, ny teknik är ju kul och lagom tills Svensson upptäckt platt-TV fyller denna pärla fyra år.

Edit: Ser på en av bilderna i mitt galleri att i alla fall texten DVD syns. Håll ögonen öppna uppe till vänster...

Ja... Alltså... Tekniken går framåt... Kan vi enas kring det :rolleyes: ?

Postad 07 January 2008 - 18:06

random hero
  • random hero
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Inbränningsrisken kommer aldrig försvinna eftersom tekniken bygger på bl.a. fosfor. Något som inte kan argumenteras bort hur mycket vissa av er än vill det.

Postad 07 January 2008 - 18:13

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Ja... Alltså... Tekniken går framåt... Kan vi enas kring det :blush: ?

Vad beträffar bildkvalité - absolut

Vad beträffar inbränningsrisk - återkom om 4 år så får vi se :)

Postad 07 January 2008 - 22:08

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Inbränningsrisken kommer aldrig försvinna eftersom tekniken bygger på bl.a. fosfor. Något som inte kan argumenteras bort hur mycket vissa av er än vill det.

Suck...kom med nåt nytt...CRT-tekniken bygger också på en teknik som också skapade "ghostbilder" och då klagade ingen...finns det någon som påstår att det INTE finns risk att det skapas "ghostbilder" på dagen plasma, NEJ.
Men stör dessa tillfälliga skuggor om man inte sitter och letar efter den med ljus och lykta...NEJ.

Finns det stor risk att få persmanenta inbränningar? NEJ, den risken är mycket liten på dagens plasmor, jämfört med för flera år sedan.

Och snälla skilj på en tillfällig ghostbild som försinner snabbt och en "inbränning" som sitter kvar för gott, det vill ingen ha, och det är som tur var oehört ovanligt idag...hur många gånger ska man måsta påpeka detta...

random hero - Känner du igen detta uttalande...

Eftersom t.ex. Sony D3000 redan är förbi dagens Plasma så har jag svårt att se att kommande modeller inte skulle göra samma sak!?

Seriöst så det förslår?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 January 2008 - 22:17.

Postad 08 January 2008 - 12:59

random hero
  • random hero
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Suck...kom med nåt nytt...CRT-tekniken bygger också på en teknik som också skapade "ghostbilder" och då klagade ingen...finns det någon som påstår att det INTE finns risk att det skapas "ghostbilder" på dagen plasma, NEJ.
Men stör dessa tillfälliga skuggor om man inte sitter och letar efter den med ljus och lykta...NEJ.

Finns det stor risk att få persmanenta inbränningar? NEJ, den risken är mycket liten på dagens plasmor, jämfört med för flera år sedan.

Och snälla skilj på en tillfällig ghostbild som försinner snabbt och en "inbränning" som sitter kvar för gott, det vill ingen ha, och det är som tur var oehört ovanligt idag...hur många gånger ska man måsta påpeka detta...

Eftersom t.ex. Sony D3000 redan är förbi dagens Plasma så har jag svårt att se att kommande modeller inte skulle göra samma sak!?

Seriöst så det förslår?

Mvh JB

Vet mycket väl hur CRT är uppbyggd och fortfarande så kan man inte argumentera bort risken med inbränningar, tillfälliga som permanenta, hur mycket du, och andra, än vill det.

Som jag skrev i en annan tråd: Har jämfört min D3000 mot PX70 i mitt vardagsrum under en helg (känner en som arbetar i butik så jag fick låna hem ett ex). Testade med digital-tv, DVD och Blu-ray under alla tänkbara omständigheter, bl.a. i totalmörker och i starkt solsken. D3000 är en markant mycket bättre apparat på alla plan.

Har du också testat i hemmamiljö med rätt kalibrerade apparater eftersom du är så säker på din sak?

Postad 08 January 2008 - 13:32

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Take it easy boys! No fighting! :)

Hade en enkel fråga här annars eftersom jag precis köpt en PX700 och själv lite halvfegt provat med testbilder, logor och frysta ljusa tvbilder utan den minsta antydan till skuggbilder eller inbränning.

Stod ju ett tag innan jag slog till med den här PX700án lite i valet om jag skulle köpa en LG skärm, men bl.a på grund av att jag på forumet kunde läsa en hel del om inbränningar på just LG skärmar så valde jag jag 700án. Kan det vara så att just LG skärmar har ett större problem med inbränning en andra, och hur ligger Pannan till på en skala? Någon som vet???

Postad 08 January 2008 - 15:16

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Take it easy boys! No fighting! :)

Hade en enkel fråga här annars eftersom jag precis köpt en PX700 och själv lite halvfegt provat med testbilder, logor och frysta ljusa tvbilder utan den minsta antydan till skuggbilder eller inbränning.

Stod ju ett tag innan jag slog till med den här PX700án lite i valet om jag skulle köpa en LG skärm, men bl.a på grund av att jag på forumet kunde läsa en hel del om inbränningar på just LG skärmar så valde jag jag 700án. Kan det vara så att just LG skärmar har ett större problem med inbränning en andra, och hur ligger Pannan till på en skala? Någon som vet???

Jo, jag tror också att det är så.. Polaren har två LG-42or hemma och efter ca 15 minuters spelande blir det riktigt grova (men temporära) inbränningar av hastighetsmätare och liknande. Men då vet jag inte vilka inställningar han kör med heller..

Redigerat av dirtpop, 08 January 2008 - 15:16.

Postad 08 January 2008 - 15:36

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Jag har en LG 42" Plasma och när jag spelade sist fick jag såklart ghosting. Men det var efter statiska objekt och efter lång tid. Det var inte synligt annat än när jag gick nära, och jag körde då på 50% kontrast, 40% brightness och med XD avslaget...
De försvann såklart efter nån minuts vanlig tv-bild...

Postad 08 January 2008 - 19:53

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Seriöst så det förslår?

Mvh JB

Vet mycket väl hur CRT är uppbyggd och fortfarande så kan man inte argumentera bort risken med inbränningar, tillfälliga som permanenta, hur mycket du, och andra, än vill det.

Som jag skrev i en annan tråd: Har jämfört min D3000 mot PX70 i mitt vardagsrum under en helg (känner en som arbetar i butik så jag fick låna hem ett ex). Testade med digital-tv, DVD och Blu-ray under alla tänkbara omständigheter, bl.a. i totalmörker och i starkt solsken. D3000 är en markant mycket bättre apparat på alla plan.

Har du också testat i hemmamiljö med rätt kalibrerade apparater eftersom du är så säker på din sak?

Det finns risker med ALLT, det finns säkert några C3000 som varit defekta, men inte snackar man skit om en hel teknik bara för det.

Frågan är ÅTERINGEN, om problemet med tillfälliga "ghost-/skuggbilder" är så stor att man ska oroa sig för att köpa plasma/om det stör så speciellt mycket. Det är det folk undrar över.

Och missbruka inte orden - en INBRÄNNING är något helt annat än en skuggbild som försvinner snabbare än kvickt, och inte roligt att få, och det är mycket ovanligt på dagens plasmor.

Mvh JB

Postad 08 January 2008 - 23:27

random hero
  • random hero
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Det finns risker med ALLT, det finns säkert några C3000 som varit defekta, men inte snackar man skit om en hel teknik bara för det.

Frågan är ÅTERINGEN, om problemet med tillfälliga "ghost-/skuggbilder" är så stor att man ska oroa sig för att köpa plasma/om det stör så speciellt mycket. Det är det folk undrar över.

Och missbruka inte orden - en INBRÄNNING är något helt annat än en skuggbild som försvinner snabbare än kvickt, och inte roligt att få, och det är mycket ovanligt på dagens plasmor.

Mvh JB

Nu är det ju inte frågan om "några plasmor som varit defekta" utan tekniken i sig. Alla plasmor har inbränningsrisken och kommer nog alltid så att ha. På tal om att missbruka (vilket ordet inbränning inte medför) så missbrukas "nybörjarnas" förtroende av flera på detta forum vilket är tråkigt. Istället för att säga som det är, att risken finns, så säger ni alltid att detta är överdrivet. Inbränningar, tillfälliga som permanenta, finns t.o.m. inte enligt vissa.

Båda teknikerna har sina minus. Min åsikt är att plasma har flest.

Postad 09 January 2008 - 01:42

Beni_shq
  • Beni_shq
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Glöm inbränning på nya plasmor,om man inte misshandlar tv.n.Då får man skylla sig själv..

Postad 09 January 2008 - 06:43

Winter009
  • Winter009
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har då inte haft några problem alls med detta, tekniken går ständigt frammåt så det går inte att jämföra en 3år gammal apparat med en ny oavsett märke. Med tanke på det stora antal apparater som säljs och de i sammanhanget få klagomål som säljarna/tillverkarna får så kan inte detta i stort vara något stort problem - om tex 10% av alla sålda apparater hade reklamerats så skulle ingen vilja köpa en plasma och ingen skulle vilja sälja en heller...

Postad 09 January 2008 - 07:01

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0

Mvh JB

Nu är det ju inte frågan om "några plasmor som varit defekta" utan tekniken i sig. Alla plasmor har inbränningsrisken och kommer nog alltid så att ha. På tal om att missbruka (vilket ordet inbränning inte medför) så missbrukas "nybörjarnas" förtroende av flera på detta forum vilket är tråkigt. Istället för att säga som det är, att risken finns, så säger ni alltid att detta är överdrivet. Inbränningar, tillfälliga som permanenta, finns t.o.m. inte enligt vissa.

Visst finns det en RISK... men den är ju inte speciellt stor nu för tiden... Man kan ju säga att när man köper en LCD så finns det RISK att man drabbas av cluding, bandning. eftersläpningar och div andra problem men som sagt risken är ju inte speciellt stor vare sig man köper plasma eller lcd....Sen att plasma har flest minus det vet jag inte om jag håller med om.. jag har alltid haft LCD och har fortfarande en men när det var dags för storbild så föll valet på plasma och det har jag inte ångrat än så länge iaf..!! Så nu har man en av varje och kan njuta av alla dessa fel på bägge tekniker...!! ;) :D

Postad 09 January 2008 - 09:26

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
CRT tekniken ger också inbränningar. Kolla monitorerna som sitter på T-centralen med inbrända textrader på tågtiderna... ;)

Kör du in din plasma 200-250 timmar på det sätt som rekommenderas så krävs användarmisstag för att riskera inbränningar. Mina barn tittar på disneychannel många timmar/vecka i 4:3 format med svarta kanter och stor blaffig disneychannel (musspiggöron ni vet) logga. Resten av tiden spelas den TV-spel på den.

Jag ser fotboll (skysports, canal+, art sports mestadels) många timmar/månaden på vår andra skärm och har inga problem med inbränningar.

På de tidigare generationerna plasmaskärmar hade man en del problem. Dagens modeller har mycket teknik att förebygga detta. Inbränningsrisken kan du som användare påverka själv. Döda pixlar på LCD styrs av slumpen. Hellre kontrollera inbränningar själv än låta slumpen avgöra om ens nya LCD-skärm drabbas av 1 st död pixel mitt i bilden som inte ens garantin täcker i vissa fall oavsett om skärmen är en dag eller 3 år gammal.

Att sedan bildkvaliteten på plasma för TV & film krossar LCD behöver jag inte påpeka, det finns tillräckligt med awards och tester som gång på gång på gång bekräftar detta från helt olika håll, länder och kunniga personer.

Postad 09 January 2008 - 09:36

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

1. Det var det första jag gjorde, slå av XD.
2. Kan hålla med lite. Har inte mycket tålamod med sådant och den passar kanske inte så bra för mig då.
3. Menar såklart inte att den ger reflexer, men det blir dåligt tryck i bilden, dålig kontrast helt enkelt i för ljust rum.

Tog i lite väl mycket i mitt förra inlägg om jag skall vara helt ärlig, men har stundtals varit ganska irriterad över den TVn och även varit irriterad över att en del vill så totalt mörka risken för inbränningar.
Dessa billiga Plasmorna kan vara ett altrnativför dem som skall använda den till TV och film i någorlunda mörkt rum.
Men skulle aldrig rekomendera den till spel och datorskärm, som vissa gör.
Man skall också vara medveten om att ha tålamod med att köra in, passa och sköta den någorlunda.
Inte som jag då, vara helt ointresserad av detta.

Inga problem att spela på dem, efter 100-150h, ponera att du har på en bild som ger ghosting efter 10min när TVn gått 30h. För att få motsvarande ghosting när Tvn gått 300 timmar krävs att du har på bilden i kanske 1.5h.
Det är en sjukt stor skillnad.

Att du inte har tålamod är ju tråkigt. Då undrar jag, när du köper en ny bil, varvar du till varvstoppet på alla växlar direkt när du köpt den? När du köper en ny mobil, testar du direkt om den tål vatten genom att hålla den under kranen? När du köper en ny plasma, testar du den direkt genom att lägga en statisk bild på den?

Du förstår säkert var jag vill komma. Plasma och inbränningar är inget problem bara man tänker lite på handhavandet de allra första timmarna. Sedan ÄR det inget problem...

Helt felaktigt!!

Min plasma lider enormt av inbränningar. Jag har en LGPC51. Tittar jag på en program i tex 30 minuter så syns inbränningarna från föregående program i ca 15 minuter.

Det värsta är ändå ghostingen som är olidlig.

Jag har haft TV:n i snart ett år och har gjort alla förebyggande åtgärder för att slippa inbränningar.

Efter jul helgen ska jag dra igång den långa processen att reklamera denna apparat.

Och du menar på fullaste allvar att du inte har ljusstyrka och kontrast (alternativt dynamisk kontrast, LG:s "bildförbättringssystem" påslaget) på överdrivna nivåer?

...........öhh, jag bemödar mig inte ens att svara på den frågan.

För övrigt så vet "svenson" inte mycket om vilka inställningar man ska ha på sin TV. Dessutom finns det inte många säljare som berättar om detta problem.

Att problemen med inbränningar på plasmor är borta är bullshit!!! Tre på mitt jobb är erfarna hemmabionördar och vi sitter alla med LG-plasmor med inbränningar/ghosting som INTE har "ljusstyrka och kontrast (alternativt dynamisk kontrast, LG:s "bildförbättringssystem" påslaget) på överdrivna nivåer".............på fullaste allvar!

För det första måste du skilja på inbränningar och ghosting. En inbränning blir du aldrig av med, den är permanent inbränd i panelen. Ghosting blir du av med, kan ta olika lång tid beroende hur du hanterar den.

Viktigt är också att köra in skärmen ett par hundra timmar. Det bästa är en film på repeat i anamorfiskt 1,78:1 format, dvs 16x9 (som fyller ut skärmen) utan undertexter. Hundra timmar motsvarar drygt 4 dygn. Kör igång den när du åker bort en vecka så har du kört in skärmen snabbt och behöver inte vänta på att komm upp i dessa antal timmar på "vanlig väg".

Får man problem med ghostning osv så finns ett antal skivor med testbilder osv dvs speciellt material för att underhålla detta på bästa sätt. Bry dig inte om skrämsel propagandan att white wash osv förkortar livslängden på skärmen. Visst gör detta det, en ordentlig whitewash på ett par timmar motsvarar kanske en veckas normalt TV-tittande, men när vissa skärmar håller tio-tjugotals år så spelar det ju ingen roll då inte många av oss kommer ha kvar denna skärm om tjugo år ändå...

Jämförelsen med nya förstärkare eller högtalare är klockren. Högtalare mår inte bra att spelas på maxvolym direkt ur kartongen, och det förstår ju alla. Inte heller packar du upp dem och drar på volymen direkt när de kommit in från nollgradig kyla, det säger också sig självt. Man spelar in högtalarna så att de fabriksnya elementen långsamt mjuknar till rätt nivå, sedan är det fritt fram att maximera dem. Inget konstigt alls...

En fråga jag ställt i flera trådar till sk. LCD-förespråkare men ännu inte fått vettigt svar på är hur man som användare försäkrar sig om att aldrig få en död pixel mitt i sin nya LCD-tv???

Mitt svar på frågan är: Det går inte. Slumpen avgör, oavsett hur bra fabrikstester tillverkaren gjort. Risken finns alltid där, oavsett hur lite du transporterar skärmen under dessa livstid och hur tillverkaren hanterat panelen genom tillverkningsprocessen så kan de aldrig få ner den risken till 0.00%

Men inbränningar på plasma går att undvika till 100%

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 09 January 2008 - 09:43.

Postad 09 January 2008 - 09:41

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

LG verkar råka illa ut hela tiden, antagligen pga deras dynamiska kontrast och överdrivet ljusa bilder. Panna ligger safe så länge man sänker ljusstyrkan, Samsung likaså, och även hos Pioneer G8 gäller samma sak.

Postad 09 January 2008 - 09:50

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Mvh JB

Visst finns det en RISK... men den är ju inte speciellt stor nu för tiden... Man kan ju säga att när man köper en LCD så finns det RISK att man drabbas av cluding, bandning. eftersläpningar och div andra problem men som sagt risken är ju inte speciellt stor vare sig man köper plasma eller lcd....Sen att plasma har flest minus det vet jag inte om jag håller med om.. jag har alltid haft LCD och har fortfarande en men när det var dags för storbild så föll valet på plasma och det har jag inte ångrat än så länge iaf..!! Så nu har man en av varje och kan njuta av alla dessa fel på bägge tekniker...!! ;) B)

Risken för Inbränningar i plasma kan du som användare idag undvika till 100%
Risken för döda pixlar mitt i LCD-panelen kan du som användare ju inte påverka ÖVERHUVUDTAGET, du är helt utelämnad till slumpen. (Om någon vet hur man förebygger döda pixlar i en LCD-TV så bör ni anmäla er till nobelpriset i fysik.. :D)

Vad gäller eftersläpningar i LCD-TV så är risken 100% - eller visa mig gärna en LCD-skärm med 0.0 ms responstid. Nej, exakt den existerar inte därför att den inte går att producera och kommer aldrig gå att producera.

Postad 13 January 2008 - 19:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
jag har en samsung q97 som jag köpte ett par dagar innan jul,, har fått en inbränning redan,, efter några timmar ps3 spelande har jag lyckats få inbränt tempmätaren inklusive "temp" texpen nere i vänstra hörnet,, trodde inte att de skulle bränna in så lätt,, dock syns det bara ifall bilden är helt vit.. går det att få bort inbräningen? räcker det att pausa spelet tex en gång var 30 min och kolla lite på tv eller nåt för att det inte ska bli värre? eller hur ska man göra egentligen?

Postad 13 January 2008 - 19:26

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

jag har en samsung q97 som jag köpte ett par dagar innan jul,, har fått en inbränning redan,, efter några timmar ps3 spelande har jag lyckats få inbränt tempmätaren inklusive "temp" texpen nere i vänstra hörnet,, trodde inte att de skulle bränna in så lätt,, dock syns det bara ifall bilden är helt vit.. går det att få bort inbräningen? räcker det att pausa spelet tex en gång var 30 min och kolla lite på tv eller nåt för att det inte ska bli värre? eller hur ska man göra egentligen?

Du ska, så gott det går, undvika statiska bilder i början av TV:ns livstid. Ställ ner kontrast och ljusstyrka till under normala nivåer.

Det allra, allra vanligaste problemet med plasma är att man "redan" fått en inbränning - "jag har ju bara haft den i några dagar och har redan en PS3-inbränning!!" tyder på användarfel. Ställ ner nivåerna, ta det lugnt i början, sedan kan du slappna av helt och hållet efter 100-200 timmar.

Om du vill få bort det, så kör myrornas krig eller en filmslinga som fyller ut hela skärmen i några timmar. Borde lösa problemet.

Postad 13 January 2008 - 19:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Du ska, så gott det går, undvika statiska bilder i början av TV:ns livstid. Ställ ner kontrast och ljusstyrka till under normala nivåer.

Det allra, allra vanligaste problemet med plasma är att man "redan" fått en inbränning - "jag har ju bara haft den i några dagar och har redan en PS3-inbränning!!" tyder på användarfel. Ställ ner nivåerna, ta det lugnt i början, sedan kan du slappna av helt och hållet efter 100-200 timmar.

Om du vill få bort det, så kör myrornas krig eller en filmslinga som fyller ut hela skärmen i några timmar. Borde lösa problemet.

tackar för tipsen,, ska ställa ner skärpan och kontrasten och ljusstyrkan igen.. en liten grej till bara,, hur får man fram myrornas krig nu för tiden?

Postad 14 January 2008 - 10:11

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

tackar för tipsen,, ska ställa ner skärpan och kontrasten och ljusstyrkan igen.. en liten grej till bara,, hur får man fram myrornas krig nu för tiden?

Det går nog inte att få fram myrornas krig på alla apparater nuförtiden. Men kör några filmer som fyller upp hela skärmen, utan undertexter, så får du en bra "städning" av skärmen.

Postad 14 January 2008 - 20:23

Markusvbg
  • Markusvbg
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
köpte en Pioneer pdp-5000EX för 2 månader sedan.. lite surt när jag märkte efter festen i helgen att det blivit märken efter menyer när jag hade framme lista för en musik cd :D och var också inne på youtube och det blev säkert lite därifrån också.. så surt när man lagt så mycket pengar på en fin plasma och det ska krångla så lätt.. man måste ju seriöst tänka sig för varje sekund man använder den för att inte riskera nåt :S finns ju inte ens nån skärmsläckarfunktion som man kan trycka på under tiden en låt spelas t.ex. ska man behöva stänga av tvn vid varje låtbyte..

det är inte färginbränningar direkt.. men om man kollar noga på vissa bakgrunder så kan man se mörkare punkter där skarpa texter stått eller loggor..

vad gör man, inget som går på garantin? bara att försöka få bort det med att motionera den? :wacko:

mvh besviken pioneer ägare

Redigerat av Markusvbg, 14 January 2008 - 20:24.

Postad 14 January 2008 - 20:36

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Om du har kvar samma tempmätare om 2-3 månader så är det en inbränning. Men det är för tidigt att säga ännu.

Vore intressant att veta hur du hade din plasma inställd?

Eftersom tvn är så ny och du som sagt var har letat efter dessa fel på skärmen (som du säkert aldrig gjorde på din tjock-TV) så bedömer jag det inte vara mer än en helt vanlig ghost-/skuggbild som är vanliga när plasmorna är nya. Denna "tempmätare" hade du även upptäckt på din gamla tjock-TV vid liknande användade när den var ny om du hade letat tittat på helvit eller helsvart bild.
Och extra vanliga och lite mer långvariga blir dessa ghostbilder på plasma om man drar upp kontrasten högt eller använder t ex dynamisk bild (som är till för att användas vid speciella tillfällen) när det t ex är extra ljust i rummet.
Har du hög kontrast & dynamisk bild i kombination med en statisk bild i flera timmar när tvn är ny utgör dock den största risken att du får en permanent inbränning.

Men en ghostbild försvinner efter ett tag och när du haft tvn i ca 1 år kommer även ghostbilderna att vara ovanliga.

Angående myrornas krig är det ingen nödvändighet...men följ gärna nurfens tips.

Mvh JB

Postad 14 January 2008 - 20:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

köpte en Pioneer pdp-5000EX för 2 månader sedan.. lite surt när jag märkte efter festen i helgen att det blivit märken efter menyer när jag hade framme lista för en musik cd :D och var också inne på youtube och det blev säkert lite därifrån också.. så surt när man lagt så mycket pengar på en fin plasma och det ska krångla så lätt.. man måste ju seriöst tänka sig för varje sekund man använder den för att inte riskera nåt :S finns ju inte ens nån skärmsläckarfunktion som man kan trycka på under tiden en låt spelas t.ex. ska man behöva stänga av tvn vid varje låtbyte..

det är inte färginbränningar direkt.. men om man kollar noga på vissa bakgrunder så kan man se mörkare punkter där skarpa texter stått eller loggor..

vad gör man, inget som går på garantin? bara att försöka få bort det med att motionera den? :wacko:

Ser du menyerna eller punkterna när du sitter i soffan och kollar på film?

Och återkom gärna i slutet av denna vecka och berätta om dessa menyer, mörka punkter, loggot eller skarpa texter fortfarande är kvar.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 14 January 2008 - 20:42.

Postad 14 January 2008 - 22:35

Markusvbg
  • Markusvbg
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

köpte en Pioneer pdp-5000EX för 2 månader sedan.. lite surt när jag märkte efter festen i helgen att det blivit märken efter menyer när jag hade framme lista för en musik cd :) och var också inne på youtube och det blev säkert lite därifrån också.. så surt när man lagt så mycket pengar på en fin plasma och det ska krångla så lätt.. man måste ju seriöst tänka sig för varje sekund man använder den för att inte riskera nåt :S finns ju inte ens nån skärmsläckarfunktion som man kan trycka på under tiden en låt spelas t.ex. ska man behöva stänga av tvn vid varje låtbyte..

vad gör man, inget som går på garantin? bara att försöka få bort det med att motionera den? :blink:

Ser du menyerna eller punkterna när du sitter i soffan och kollar på film?

Och återkom gärna i slutet av denna vecka och berätta om dessa menyer, mörka punkter, loggot eller skarpa texter fortfarande är kvar.

Mvh JB

efter att ha haft på youtube ett tag stängde jag ner, såg då loggan va kvar på skärmen, och en rand genom hela skärmen från nån linje på sidan.. men det försvann mer och mer sen.. ska ha på den över natten nu för att köra lite 1080p trailer på repeat.. som tur e är det inga allvarliga bränningar.. jag måste sätta på en ljus stillbild och kolla noga för att se texterna och loggon i högra hörnet.. man ser inga färger utan det är markerat med ljusgråa punkter.. är säkert många som har det.. inget man lägger märke till om man sitter i soffan, men det är störande att veta om det.. tråkigt med en ny tv.. hoppas det försvinner helt o hållet efter en månad.

köpte med en försäkring men det lär väl inte täcka det :/ rapporterar om en vecka eller nåt o säger om det har ändrats..

Postad 14 January 2008 - 23:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Om du har kvar samma tempmätare om 2-3 månader så är det en inbränning. Men det är för tidigt att säga ännu.

Vore intressant att veta hur du hade din plasma inställd?

Eftersom tvn är så ny och du som sagt var har letat efter dessa fel på skärmen (som du säkert aldrig gjorde på din tjock-TV) så bedömer jag det inte vara mer än en helt vanlig ghost-/skuggbild som är vanliga när plasmorna är nya. Denna "tempmätare" hade du även upptäckt på din gamla tjock-TV vid liknande användade när den var ny om du hade letat tittat på helvit eller helsvart bild.
Och extra vanliga och lite mer långvariga blir dessa ghostbilder på plasma om man drar upp kontrasten högt eller använder t ex dynamisk bild (som är till för att användas vid speciella tillfällen) när det t ex är extra ljust i rummet.
Har du hög kontrast & dynamisk bild i kombination med en statisk bild i flera timmar när tvn är ny utgör dock den största risken att du får en permanent inbränning.

Men en ghostbild försvinner efter ett tag och när du haft tvn i ca 1 år kommer även ghostbilderna att vara ovanliga.

Angående myrornas krig är det ingen nödvändighet...men följ gärna nurfens tips.

Mvh JB

innan jag hade fått den här inbränningen /ghostningen så hade ja ställt ner kontrast och ljusstyrka och på färgkbappen, så då kanske det inte är en inbränning,, men nu har jag inte spelat motorstorm på ett tag utan spelat lite andra spel, har även kollat på film som fyller ut ela bilden men tempmätaren är kvar än,, men det kanske tar ett tag innan de försvinner???

Postad 15 January 2008 - 10:39

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

köpte en Pioneer pdp-5000EX för 2 månader sedan.. lite surt när jag märkte efter festen i helgen att det blivit märken efter menyer när jag hade framme lista för en musik cd :) och var också inne på youtube och det blev säkert lite därifrån också.. så surt när man lagt så mycket pengar på en fin plasma och det ska krångla så lätt.. man måste ju seriöst tänka sig för varje sekund man använder den för att inte riskera nåt :S finns ju inte ens nån skärmsläckarfunktion som man kan trycka på under tiden en låt spelas t.ex. ska man behöva stänga av tvn vid varje låtbyte..

vad gör man, inget som går på garantin? bara att försöka få bort det med att motionera den? :blink:

beställ hem en sk whitewash dvd skiva så löser det problemet om du har tur.

Spelade du upp musik från en dator inkopplad så har du ju skärmsläckare i datorn. Att en TV skall ha skärmsläckare är helt ologiskt, hur skulle det fungera?? att man måste trycka en knapp på fjärren när man ser på tv för att skärmsläckaren går igång efter en kvart?? ;) Så skall det ju inte vara... du säger att du var inne på youtube och då är det ju en dator du använder... skärmsläckaren i datorn borde mao gå igång, eller??

För övrigt så undviker du inbränningar i din plasma genom att köra in den med dämpad kontrast/ljusstyrka de första 200-250 timmarna med rent material som fyller hela bilden utan undertexter osv. Inga problem därefter med "några timmar you tube" inte! :lol:

Postad 15 January 2008 - 11:06

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
En sak, kör man musiklistor eller singstar eller annat, kör ner kontrasten till typ 30% om ni vet att promillehalten kan tänkas påverka kollen... Med 30% kontrast får du kämpa för att bränna in något, och nån timme hit eller dit kommer nästan garanterat inte att påverka. Det spelar ingen roll om bilden ser klar och kontrastrik ut för ett sådant ändamål...

Postad 15 January 2008 - 18:41

37LP1
  • 37LP1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej har en en vecka gammal pioneer 4280 är lite föriktig nu ibörjan...Testat lite med en "break in" DVD som visar färger.....Vad tror ni om det? erfarenheter?

Postad 16 January 2008 - 00:05

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Visst är det bra att vara försiktig i början med sin nya plasma. Men nu känns det som om oron börjat bli smått överdriven...igen. :)

Det allra flesta som klagar/har lyckats syna inbränningar har rätt nya plasmor, och ALLA nya plasmor får mer eller mindre synliga ghostbilder när de är nya, på grund av sin teknik med fosfor. Men efter 200-300 timmars användande blir även dessa skuggbilder, som oftast bara syns om man letar efter dem/vid speciella bildförhållanden allt ovanligare.

De som får mer bestående ghostbilder (veckor) är de som haft mycket hög kontrast/dynamisk bild i kombination med att de kört en statisk bild flera timmar i sträck.
Att få PERMANENTA inbränningar är fortfarande mycket ovanligt. Och är det så allvarliga inbränningar (och långvariga) att de stör ÄVEN när man ser på film/TV eller annat SKA man klaga och få en ny på garantin.

Tyvärr är det nog (spekulation) allt för många som springar och klagar och vill byta sin plasma redan när de första och inte ovanliga ghostbilderna uppstår, vilket säkert är en anledning till att plasmatillverkare/butiken inte alltid klassar klagomålet som en inbränning värd namnet=ett så allvarligt fel att den behövs bytas mot en ny.

Det har varit åtskilliga personer här på forumt som skrikit till om att de upptäckt inbränningar på sin nya plasma, men när man bett dem återkomma om någon vecka och berätta om läget har de sällan gjort detta. Det kan jag bara tolka som att ghostbilden försvunnit (INGEN inbränning), vilket de också gör i de allra flesta fall.

Markusvbg - vore toppen om du kunde bryta detta mönster av tystnad och faktiskt återkomma och berätta om dina inbränningar (som tolkar som ghost-/skuggbilder) är kvar även i nu i helgen, dvs en vecka efter att de uppstått?

Detta jag skrivit måste inte vara en sanning, det baserar sig på mina observationer under snart 6 år här på forumet, samt att jag själv äger en plasma, och jag skrek också till efter ca 2 veckors användande då jag hade somnat från text-TV en natt med dynamisk bild och dagen efter upptäckte att texten var kvar från just den sidan. Kan säga att det syntes väl ÄVEN sittandes i soffan.
Men bara några dar senare var allt ghosttext bora och sen dess har jag aldrig haft några problem igen. Det enda man kan ana ibland är svaga kanter efter textremsor eller svartkanter efter mycket 16:9-tittande. Men även dessa försvinner snabbt om man också kör bilden på fullskärm ibland.

Hoppas allt detta kan vara till stöd för alla oroliga plasmaägare/blivande platt-tv-ägare. Men som sagt, ÖVERDRIV inte inställningarna i början.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 January 2008 - 00:18.

Postad 16 January 2008 - 08:59

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
svaga kanter efter textremsor eller svartkanter efter mycket 16:9-tittande

Hur får du svaga kanter efter 16:9 tittande?? 1,78:1 (16:9) fyller ju hela skärmen????

Vid mycket cinemascope film i 2,35:1 eller 2,40:1 så kan man få svaga skiftningar, det händer mig men försvinner helt på en kort stund med full bild.

Postad 16 January 2008 - 17:43

Markusvbg
  • Markusvbg
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

vad gör man, inget som går på garantin? bara att försöka få bort det med att motionera den? :)

Spelade du upp musik från en dator inkopplad så har du ju skärmsläckare i datorn. Att en TV skall ha skärmsläckare är helt ologiskt, hur skulle det fungera?? att man måste trycka en knapp på fjärren när man ser på tv för att skärmsläckaren går igång efter en kvart?? :o Så skall det ju inte vara... du säger att du var inne på youtube och då är det ju en dator du använder... skärmsläckaren i datorn borde mao gå igång, eller??

För övrigt så undviker du inbränningar i din plasma genom att köra in den med dämpad kontrast/ljusstyrka de första 200-250 timmarna med rent material som fyller hela bilden utan undertexter osv. Inga problem därefter med "några timmar you tube" inte! :D

surfade på ps3:an samt hade igång dvdns meny för musikcdn ganska mycket..
tvn har stått i affär och blivit inkörd så det är fortfarande känsligt tydligen.. ska vara sjukt försiktig i framtiden..
borde ju finnas nån skärmsläckare på ps3an tycker man, kanske finns..
någon som vet vad funktionen dot-by-dot innebär om man ställer in på tvn? . bättre bild eller.. får plugga på lite mer, kan va kul o veta hur man använder sin dyra plasma på rätt sätt :S

så tråkigt att man ska behöva ställa ner skärpan när man kollar på tv kanaler för att va mindre orolig för loggorna ska bränna in eller textningen.. vad ska man då ha en bra tv till :S

rapporterar på söndag om det blivit bättre..

Redigerat av Markusvbg, 16 January 2008 - 17:47.

Postad 25 January 2008 - 19:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

vad gör man, inget som går på garantin? bara att försöka få bort det med att motionera den? :D

Spelade du upp musik från en dator inkopplad så har du ju skärmsläckare i datorn. Att en TV skall ha skärmsläckare är helt ologiskt, hur skulle det fungera?? att man måste trycka en knapp på fjärren när man ser på tv för att skärmsläckaren går igång efter en kvart?? :lol: Så skall det ju inte vara... du säger att du var inne på youtube och då är det ju en dator du använder... skärmsläckaren i datorn borde mao gå igång, eller??

För övrigt så undviker du inbränningar i din plasma genom att köra in den med dämpad kontrast/ljusstyrka de första 200-250 timmarna med rent material som fyller hela bilden utan undertexter osv. Inga problem därefter med "några timmar you tube" inte! :lol:

surfade på ps3:an samt hade igång dvdns meny för musikcdn ganska mycket..
tvn har stått i affär och blivit inkörd så det är fortfarande känsligt tydligen.. ska vara sjukt försiktig i framtiden..
borde ju finnas nån skärmsläckare på ps3an tycker man, kanske finns..
någon som vet vad funktionen dot-by-dot innebär om man ställer in på tvn? . bättre bild eller.. får plugga på lite mer, kan va kul o veta hur man använder sin dyra plasma på rätt sätt :S

så tråkigt att man ska behöva ställa ner skärpan när man kollar på tv kanaler för att va mindre orolig för loggorna ska bränna in eller textningen.. vad ska man då ha en bra tv till :S

rapporterar på söndag om det blivit bättre..

Markusvbg - vi väntar alla forfarande på hur det har gått? :)

andreassofus - det vore även trevligt att höra hur det gått för dig? :)

Som jag tidigare skrev i denna tråd:

Det har varit åtskilliga personer här på forumt som skrikit till om att de upptäckt inbränningar på sin nya plasma, men när man bett dem återkomma om någon vecka och berätta om läget har de sällan gjort detta. Det kan jag bara tolka som att ghostbilden försvunnit (INGEN inbränning), vilket de också gör i de allra flesta fall.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 January 2008 - 19:55.

Postad 26 January 2008 - 13:30

Markusvbg
  • Markusvbg
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
hej igen.. jo det är fortfarande kvar.. har kört mycket rörliga bilder men det verkar inte ta bort det helt..

Postad 26 January 2008 - 18:06

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

hej igen.. jo det är fortfarande kvar.. har kört mycket rörliga bilder men det verkar inte ta bort det helt..

Har det försvunnit lite?? Isåfall är det inte permanent utan bara sjukt seg ghosting.

Postad 15 March 2008 - 23:23

Joakim1984
  • Joakim1984
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
jobbar i butik där vi säljer en hel del tv apparater..har varit med om så grymt mkt inbränningar! finns däremot ett märke som är grymma..glömde tv:n på i 16h med samma bild från en dvd-meny! och det blev inget!

Ni måste köra in en Plasma som en bil.. bröja med låga kontraster dom första 200-300h annars på frestar ni skärmen för mkt och inbrännigar kan inträffa! skulle det inträffa i början när ni har skaffat en tv så blir det svårare att få bort den!
och den som säger att inbränningar inte finns är envis och vägrar ha fel, har varit kontakt mkt med service och verkstäder och dom har konstant plamsa-skärmar i service eller på lagning!

Postad 19 March 2008 - 01:37

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
vad trevligt att tråden dött, då har inbränningar försvunnit va, eller bara folk resignerat,,,, toppen då.
Men ett spöke som sitter i flera veckor är lagom inbränt tycker jag.
Men sosagt numera verkar inte inbränning vara problem,,,,,,däremot en massa spöken

Redigerat av toler, 17 April 2008 - 16:46.

Postad 03 April 2008 - 11:36

Unregistered0eee4f91
  • Unregistered0eee4f91
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Har inskaffat mig en samsung PS42Q96HD och är helt ny gällande plsama tv.
Jag har blivit helt nojig av att få inbränningar, tack och lov är ju loggorna på tv genomskinliga...
Men jag har så kallad "screen burn protection" ska jag vara säker nu eller?

Har även hört från en vän som har en plasma att man inte ska stänga av och på plasmantv hur som helst... stämmer detta?
Exempel: När han ska se på sin tv så måste tv:n vara på i 3-8 timmar annars är det ingen idé att sätta på tv:n... det är för att han säger att detta dödar tv:n livslängd osv...
Hur ska man göra med sin plasma?
Ska man ha schemalagda kvällar eller?
Är det bättre att trycka på standby eller stänga av strömbrytaren helt på tv?
Hoppas någon vet svaren

Postad 04 April 2008 - 10:46

Unregistered0eee4f91
  • Unregistered0eee4f91
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
En myt till jag har hört:
Guitar Hero fungerar sämre på en storbildstv (eftersom att synken mellan gittaren och knapparna) inte funkar vidare med så kallad HDTV... någon som vet?

Postad 04 April 2008 - 11:57

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Har inskaffat mig en samsung PS42Q96HD och är helt ny gällande plsama tv.
Jag har blivit helt nojig av att få inbränningar, tack och lov är ju loggorna på tv genomskinliga...
Men jag har så kallad "screen burn protection" ska jag vara säker nu eller?

Har även hört från en vän som har en plasma att man inte ska stänga av och på plasmantv hur som helst... stämmer detta?
Exempel: När han ska se på sin tv så måste tv:n vara på i 3-8 timmar annars är det ingen idé att sätta på tv:n... det är för att han säger att detta dödar tv:n livslängd osv...
Hur ska man göra med sin plasma?
Ska man ha schemalagda kvällar eller?
Är det bättre att trycka på standby eller stänga av strömbrytaren helt på tv?
Hoppas någon vet svaren

Ibland är det kul att läsa inlägg här på forumet, för det allt ovan du hört är inget annat än myter.

Tror du verkligen att det är skadligt att ha på sin plasma kortare tider är 3 tim...skulle säga att det är mer skadligt att ha på tvn längre tid eftersom livslängden då förkortas garanterat...ganska logiskt eller hur... :)

Mvh JB

Postad 04 April 2008 - 12:49

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Jag läser i plasma-trådar at vissa plasmor har uppvärminingstid uppåt en timme eller t.o.m mer för att plasman ska få fin konsistens och synkas med övriga TVn. Dock kan knäppanden av packad plast/metall pågå länge både när den är av/på pga den stora värmen. Har plasman surr så kan det inte minska dock med inkörning. Men har du en frisk plasma så ska du inte ha problem bara du sköter om den. Q96 är vad jag försått en Plasma med mycke problem (vissa ex), Pio har mest problem med surr. Plasma sägs ge bra bild för billig peng. Även vissa lcd kan behövas värmas upp men problemet är mycke mindre.

Postad 04 April 2008 - 12:51

Unregistered0eee4f91
  • Unregistered0eee4f91
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Guru:
Jag skrev att jag är helt ny inom detta område och jag följer gärnas alla råd.
Har ingen aning om tekniken. Jag vet inte vad som är rätt eller fel att göra
Och självklart vet jag ju att livslängden minskar ju mer man glor på tv...

MEN är det inte så att en plasmas livslängd är mycket längre än vad de gamla "stortv med bildrör" hade ???

Postad 05 April 2008 - 09:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag läser i plasma-trådar at vissa plasmor har uppvärminingstid uppåt en timme eller t.o.m mer för att plasman ska få fin konsistens och synkas med övriga TVn. Dock kan knäppanden av packad plast/metall pågå länge både när den är av/på pga den stora värmen. Har plasman surr så kan det inte minska dock med inkörning. Men har du en frisk plasma så ska du inte ha problem bara du sköter om den. Q96 är vad jag försått en Plasma med mycke problem (vissa ex), Pio har mest problem med surr. Plasma sägs ge bra bild för billig peng. Även vissa lcd kan behövas värmas upp men problemet är mycke mindre.

Nu är du ute och surrar om saker du bara "tror" eller det "kan" vara så igen...!

Var i hela friden står det att "vissa plasmor har uppvärminingstid uppåt en timme eller t.o.m mer för att plasman ska få fin konsistens och synkas med övriga TVn? Rent struntprat.

Räckte inte din månadslånga "semester" från forumet du fick ?

Guru:
Jag skrev att jag är helt ny inom detta område och jag följer gärnas alla råd.
Har ingen aning om tekniken. Jag vet inte vad som är rätt eller fel att göra
Och självklart vet jag ju att livslängden minskar ju mer man glor på tv...

MEN är det inte så att en plasmas livslängd är mycket längre än vad de gamla "stortv med bildrör" hade ???

Sorry tobiashansson - det var inte meningen att låta oförskämd. Tyvärr är det bara så att det sprids så himla mkt saker som blir uppförstorat som jätteproblem om just plasma.

Toler i inläggen ovan är tyvärr en av de värre i de gemet...och i det inlägget står jag för mitt tonläge.

Till din fråga. Jag vet inte exakt vad "de gamla "stortv med bildrör" hade för livslängd - tolkar det som du menar bakprojektions-TV, men de har inte bildrör?

En modern plasmas livslängd är ca 60 000 timmar. Om du använder den 4 tim/dag året runt innebär det att den ska vara OK i 15 000 dagar eller i ca 41 år. Del flesta plasmor har nog bytts ut och hamnat i återvinningen långt före detta...

Räcker det som svar?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 05 April 2008 - 10:35.

Postad 05 April 2008 - 09:48

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0

Räckte inte din månadslånga "semester" du tidigare fick från forumet?

Den månaden kommer gå till historien som en lugn och harmonisk månad....!!

Postad 05 April 2008 - 09:59

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
@JB: Ignorera den personen och skicka in en anmälan på hans inlägg som innehåller sådan typ av nonsensinformation istället. Jag gjorde just det.

Postad 05 April 2008 - 10:28

Unregistered0eee4f91
  • Unregistered0eee4f91
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Tack för svaren JB nu blev jag faktiskt mycket klokare...
Hehe det e lungt som vattnet jag har inte tagit illa upp :D nu e jag mycket klokare tack vare dig.
Så igentligen borde man inte ha plasma tv:n på 24h om dygnet... jag och tanten min måste lägga ett schema på hur vi ska se på tv så vi inte bränner upp plasman helt :)

Postad 05 April 2008 - 10:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Tack för svaren JB nu blev jag faktiskt mycket klokare...
Hehe det e lungt som vattnet jag har inte tagit illa upp :D nu e jag mycket klokare tack vare dig.
Så igentligen borde man inte ha plasma tv:n på 24h om dygnet... jag och tanten min måste lägga ett schema på hur vi ska se på tv så vi inte bränner upp plasman helt :)

Mellan tanten och mig handlar det mer om att jämka ett scema för VAD man vill se...är inget stort fan av Desperate Housewives, Vänner och alla dessa sjukserier... B)

Plasmans livsläng kommer dock att räcka många gånger för oss och säkert till minst 3-4 tv-tittande par efter oss... :lol:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 05 April 2008 - 11:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.