Konsten att köpa Canton Ergo RC-L...
265 svar till detta ämne
Postad 14 april 2008 - 17:03
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Men du, tror du inte han har en bra poäng i att det är du som har lite otillräcklig kringutrustning för RC-L då? De är ju ändå ganska hungriga högtalare...
En NAD T744 som försteg är inte optimalt, men de drivs av 2*NAD 216.. De får allt vad de kan 'käka'  Monster cable interconnect 250 till/från boxen och EKK kablar till högtalarna numera. Jag är inte misnöjd med högtalaren eller ljudet alls. Men jag kommer aldrig säga att detta är heavy-högtalar nummer 1. Däremot är den suverän när det gäller all-round.
Postad 14 april 2008 - 17:33
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
En NAD T744 som försteg är inte optimalt, men de drivs av 2*NAD 216.. De får allt vad de kan 'käka'  Monster cable interconnect 250 till/från boxen och EKK kablar till högtalarna numera. Jag är inte misnöjd med högtalaren eller ljudet alls. Men jag kommer aldrig säga att detta är heavy-högtalar nummer 1. Däremot är den suverän när det gäller all-round.
tryck på ett par 208 så ändrar du uppfattning
Postad 15 april 2008 - 15:37
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Slutstegen är rätt ointressanta i hifi-avseende om signalbehandlingen på vägen dit inte är bra. Du vet, skit in ger skit ut.
Eftersom du har testat så många högtalare som är mycket bättre på metal så kan du ju rada upp dem här? Förklara gärna vad de högtalarna gjorde som inte RC-L klarar av.
(Alla referenser till Cerwin-Vega kommer att ignoreras  )
Redigerat av Unregistered1197, 15 april 2008 - 15:43.
Postad 15 april 2008 - 15:51
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
Andra har den uppfattning att rc-l spelar utmärkt även utan boxen, detta har jag dock inte testat själv.
Jag testade det - under några minuter - men frekvensgången blir helt fel jämfört med boxen inkopplad. Man kan inte heller ha för bra slutsteg för ett par RC-L, när jag gick upp från NAD -> Denon -> Perraux så blev högtalaren bara bättre och bättre...
Postad 16 april 2008 - 10:04
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Chris, om inte du läser vad jag skriver, då uppskatter jag om du inte svarar.. Har aldrig sagt att jag har testat många högtalara som var bättra på metal, samtidigt som jag igen och igen har påpekat att mitt omdöma är baserat på min mening. Och även om du sitter på din höga häst och tittar ner, då är din mening absolut inget mer värd än min. Du nämnar även att din stereo spelar metallicas and justice for all så himla grymt. Ja, du, det gör min stereo också. Kanske därför att det är en påkostat studioskiva med hyffsad kvalitet. Och sen vill jag kategorisera metallica som hårdrock jämnfört med det metal jag lyssnar på, napalm death, six feet under, cannibal, dominus, kreator, konkhra m.fl. Detta är oftast bands utan samma ressurcer som tx metallica och kvaliteten på deras inspelningar blir därefter. Så ditt argument om att rc-l inte är känslig för dåliga inspelningar köpar jag inte. Hur skulle den annars vara känslig för dålig elektronik, skit in, skit ut, eller hur ? Nu vill jag gärna påpeka, förhoppningsvis för sista gången, att jag tycker rc-l är grym på metal. Om det är en bra inspelning och att det är en suverän all-round högtalar. Allan Taylors Colour to the moon får mig fortfarende att sitta med öppen mun i 5 minuttar efter den är slut. Men testa lyssna på en napalm death live skiva på rc-l emot cw at-100, då vill du upptäcka att det inte är en ren audiofil ljud, men det är kul att lyssna på. Och din kommentar om att cw ignoreras är bara för arrogant. Jag håller 100% med om att cerwin vegas nya serier är s*** och även de gamla inte har en chans emot rc-l om man tänker allround. Men på just death/speed och black metal som oftast är dåliga inspelningar, då är det mer roligt med en lite färgat ljud. Jag förstår att du tycker din stereo är det bästa som har hänt människat sen den djupa tallrik, men ärligt, behöver du köra över alla som inte har samma mening/konfig som dig ? Har igenom tidorna haft följande högtalare, JBL LX66 (kanongrym och ger rc-l spö på ´riktigt´ metal), dali 810 (inte en chans emot rc-l på metal), dali 606 (helt okej, men rc-l är bättra på metal). Och innan du skickar ett svar om att detaljar/stereoperspektiv och korrekta audiofile kvalitetar inte finns på dessa högtalara, då vill jag be dig lyssna på en live napalm death skiva på din stereo och sen gå ner i din lokala butik och lyssna på samma skiva på QLN eller CW och ett ordentligt slutsteg, här pratar vi inte 50W class a.... När det rör sig om metal är det mindra viktigt att allt låter korrekt, det är mer viktigt att det är roligt att lyssna på. Detta är i alla fall min mening, och jag ber dig respektera denna ! Eftersom du har testat så många högtalare som är mycket bättre på metal så kan du ju rada upp dem här? Förklara gärna vad de högtalarna gjorde som inte RC-L klarar av.
(Alla referenser till Cerwin-Vega kommer att ignoreras )
Redigerat av gekados, 16 april 2008 - 10:05.
Postad 16 april 2008 - 10:36
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Nu har dom höjt priset med 100 euro för att ni gör sån reklam för dessa högtalare, tack!!
Redigerat av Packetloss, 16 april 2008 - 10:36.
Postad 16 april 2008 - 10:56
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Nu har dom höjt priset med 100 euro för att ni gör sån reklam för dessa högtalare, tack!!
Skriv till hifi-fabrik. Priset var 798 euro på hemsidan när jag beställde, fast fick ett pris på 690 euro när jag frågade.
Postad 16 april 2008 - 11:57
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Skriv till hifi-fabrik. Priset var 798 euro på hemsidan när jag beställde, fast fick ett pris på 690 euro när jag frågade.
Ok tack ska fråga.
Postad 16 april 2008 - 13:26
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1 644 inlägg
Slutstegen är rätt ointressanta i hifi-avseende om signalbehandlingen på vägen dit inte är bra. Du vet, skit in ger skit ut.
Eftersom du har testat så många högtalare som är mycket bättre på metal så kan du ju rada upp dem här? Förklara gärna vad de högtalarna gjorde som inte RC-L klarar av.
(Alla referenser till Cerwin-Vega kommer att ignoreras )
En jag känner sålde sina rcl till förmån för ett par gamla cv at-100,varför gjorde han det?jo för nu kan han spela fn så mkt högre ock med mer tryck än innan. Subben har han sålt också pga att den inte hördes när man körde den tillsammans med at-100 lådorna.
Postad 16 april 2008 - 13:39
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
En jag känner sålde sina rcl till förmån för ett par gamla cv at-100,varför gjorde han det?jo för nu kan han spela fn så mkt högre ock med mer tryck än innan. Subben har han sålt också pga att den inte hördes när man körde den tillsammans med at-100 lådorna.
Själv gissar jag på att hans ljudideal är att spela högt och inget annat. Dagen jag gör ett sådant byte vill jag att någon av er lägger in mig på psyket.
Postad 16 april 2008 - 14:30
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Ursäkta, men kollade snabbt i ditt galleri.... och då föll denna kommentar till jorden.... Håller iofs helt med dig, men du har ju själv haft cw och tydligen föredragit den framför något annat när du köpte den.. AT100 är en grym högtalar, absolut inte en korrekt högtalar, men den är inte så känslig och kan förmedla metal på ett bra (fast inte neutralt) sätt. Själv gissar jag på att hans ljudideal är att spela högt och inget annat.
Dagen jag gör ett sådant byte vill jag att någon av er lägger in mig på psyket.
Redigerat av gekados, 16 april 2008 - 14:32.
Postad 16 april 2008 - 14:41
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
Ursäkta, men kollade snabbt i ditt galleri.... och då föll denna kommentar till jorden.... Håller iofs helt med dig, men du har ju själv haft cw och tydligen föredragit den framför något annat när du köpte den..
AT100 är en grym högtalar, absolut inte en korrekt högtalar, men den är inte så känslig och kan förmedla metal på ett bra (fast inte neutralt) sätt.
Yes, jag har haft CV, efter ett par Proson. Jag var dessutom 16-17 år då och då har de flesta ett sådant ljudideal  Nu skulle jag aldrig någonsin få för mig att ställa ett par CV i hemmet.
Postad 16 april 2008 - 14:41
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Hehe, samma här, men jag njutar att lyssna på min kompis at100 ibland  Yes, jag har haft CV, efter ett par Proson. Jag var dessutom 16-17 år då och då har de flesta ett sådant ljudideal 
Nu skulle jag aldrig någonsin få för mig att ställa ett par CV i hemmet.
Postad 16 april 2008 - 14:45
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
Hehe, samma här, men jag njutar att lyssna på min kompis at100 ibland 
Ja, visst kan det vara roligt ibland, speciellt på fester
Postad 16 april 2008 - 15:38
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
at 100 är riktiga skit högtalare jag har haft ett par
Postad 16 april 2008 - 16:02
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1 644 inlägg
ja då måste han jag känner va både rubbad (eftersom han gjorde ett sånt byte ock är nöjd) ock även ha kraftiga hörselproblem ( han säger ju att at-100 är så mkt roligare att lyssna på tecno ock hårdrock med)Han har säkert nån form av psykiska problem också eftersom han säger att tavlor porslin osv sätts i rörelse när han spelar högt med at-100- lådorna (nåt sånt försegick ju inte i samma utsträckning när han hade rcl-lådorna) (IRONI)
Redigerat av sollerön, 16 april 2008 - 16:09.
Postad 16 april 2008 - 16:39
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
ja då måste han jag känner va både rubbad (eftersom han gjorde ett sånt byte ock är nöjd) ock även ha kraftiga hörselproblem ( han säger ju att at-100 är så mkt roligare att lyssna på tecno ock hårdrock med)Han har säkert nån form av psykiska problem också eftersom han säger att tavlor porslin osv sätts i rörelse när han spelar högt med at-100- lådorna (nåt sånt försegick ju inte i samma utsträckning när han hade rcl-lådorna) (IRONI)
och det kan man med canton också sen hade han väl någon skit förstärkare som inte orkade att driva dom
Postad 16 april 2008 - 16:43
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1 644 inlägg
och det kan man med canton också sen hade han väl någon skit förstärkare som inte orkade att driva dom
Har kört ett par rcl här hemma jag också mot mina dc-15,ock det var ju inget snack om saken vilka högtalare som spelade högst med mest fysiskt bas, stor skillnad också var det(har väl en skitförstärkare jag med då)
Redigerat av sollerön, 16 april 2008 - 16:44.
Postad 16 april 2008 - 16:46
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Sollerön
Du lovordar dina CV i nästan varenda tråd. Är man välkommen på en provlyssning?
Mvh
Postad 16 april 2008 - 17:04
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1 644 inlägg
Sollerön
Du lovordar dina CV i nästan varenda tråd. Är man välkommen på en provlyssning?
Mvh
Hej,javisst är du det,skulle aldrig sitta ock va stöddig om jag inte va säker på min sak,tror inte det finns så många som kört så mkt sida vid sida jämförelser som jag.Mvh
Postad 16 april 2008 - 17:13
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Har kört ett par rcl här hemma jag också mot mina dc-15,ock det var ju inget snack om saken vilka högtalare som spelade högst med mest fysiskt bas, stor skillnad också var det(har väl en skitförstärkare jag med då)
tror inte en sanusi har orket att driva dom fullt ut
Postad 16 april 2008 - 17:41
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1 644 inlägg
ok,då dög inte min förstärkare heller då,haha helt otroligt.Andledningen till att jag ofta drar upp mina högtalare i trådar är att en del är ju otroligt trångsynta,visst det finns cv modeller som inte alls är bra,men det finns faktiskt några modeller som är helt ok också.Man behöver inte dra allt över samma kam.Mvh
Postad 16 april 2008 - 18:26
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Nå, jag har läst dina inlägg i flera trådar där du skriver att RC-L är kalla, hårda i diskanten och inte lämpar sig för metal. Alla tre påståendena är direkt felaktiga. RC-L är neutrala till något varma, diskanten är mjuk och de lämpar sig ytterligt för metal. Sedan försöker du slå tillbaka med kvantitetsargument. Din metal är mer extrem. Andra högtalare ger större bastryck. Din förstärkning är större. RC-L är i första hand en kvalitetshögtalare. Om man bara är ute efter brakfet bas så är det möjligt att det finns bättre alternativ men vad vet jag, för det intresserar mig inte. Det är rena snurren att tro att det automatiskt blir bättre ljudkvalitet bara för att man hakar på 400 Watt till i slutsteg. Det går att lira så att rummet skakar med betydligt färre watt. Jag gissar att du helt enkelt har köpt fel högtalare. Än är det inte försent att byta till Cerwin Vega. Chris, om inte du läser vad jag skriver, då uppskatter jag om du inte svarar..
Har aldrig sagt att jag har testat många högtalara som var bättra på metal, samtidigt som jag igen och igen har påpekat att mitt omdöma är baserat på min mening. Och även om du sitter på din höga häst och tittar ner, då är din mening absolut inget mer värd än min. Du nämnar även att din stereo spelar metallicas and justice for all så himla grymt. Ja, du, det gör min stereo också. Kanske därför att det är en påkostat studioskiva med hyffsad kvalitet. Och sen vill jag kategorisera metallica som hårdrock jämnfört med det metal jag lyssnar på, napalm death, six feet under, cannibal, dominus, kreator, konkhra m.fl. Detta är oftast bands utan samma ressurcer som tx metallica och kvaliteten på deras inspelningar blir därefter. Så ditt argument om att rc-l inte är känslig för dåliga inspelningar köpar jag inte. Hur skulle den annars vara känslig för dålig elektronik, skit in, skit ut, eller hur ?
Nu vill jag gärna påpeka, förhoppningsvis för sista gången, att jag tycker rc-l är grym på metal. Om det är en bra inspelning och att det är en suverän all-round högtalar. Allan Taylors Colour to the moon får mig fortfarende att sitta med öppen mun i 5 minuttar efter den är slut. Men testa lyssna på en napalm death live skiva på rc-l emot cw at-100, då vill du upptäcka att det inte är en ren audiofil ljud, men det är kul att lyssna på. Och din kommentar om att cw ignoreras är bara för arrogant. Jag håller 100% med om att cerwin vegas nya serier är s*** och även de gamla inte har en chans emot rc-l om man tänker allround. Men på just death/speed och black metal som oftast är dåliga inspelningar, då är det mer roligt med en lite färgat ljud.
Jag förstår att du tycker din stereo är det bästa som har hänt människat sen den djupa tallrik, men ärligt, behöver du köra över alla som inte har samma mening/konfig som dig ?
Har igenom tidorna haft följande högtalare, JBL LX66 (kanongrym och ger rc-l spö på ´riktigt´ metal), dali 810 (inte en chans emot rc-l på metal), dali 606 (helt okej, men rc-l är bättra på metal).
Och innan du skickar ett svar om att detaljar/stereoperspektiv och korrekta audiofile kvalitetar inte finns på dessa högtalara, då vill jag be dig lyssna på en live napalm death skiva på din stereo och sen gå ner i din lokala butik och lyssna på samma skiva på QLN eller CW och ett ordentligt slutsteg, här pratar vi inte 50W class a....
När det rör sig om metal är det mindra viktigt att allt låter korrekt, det är mer viktigt att det är roligt att lyssna på.
Detta är i alla fall min mening, och jag ber dig respektera denna !
Redigerat av Unregistered1197, 16 april 2008 - 18:46.
Postad 16 april 2008 - 23:01
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Nå, jag har läst dina inlägg i flera trådar där du skriver att RC-L är kalla, hårda i diskanten och inte lämpar sig för metal.^ citera gärna vart jag har skrivit att de inte är bra för metal. Och ja, jag tycker de är lite hårda i diskanten med metal, vilket jag har erkänt beror på min utrustning och även talat om för dig att jag kollade på en marantz reciever som försteg för att åtgärda detta. Alla tre påståendena är direkt felaktiga. RC-L är neutrala till något varma, diskanten är mjuk och de lämpar sig ytterligt för metal.^ till dels enig, lämpar sig bra, men det finns alternativ som jag tycker är bättra (mer kul) för extrem metal. Sedan försöker du slå tillbaka med kvantitetsargument. Din metal är mer extrem. Andra högtalare ger större bastryck. Din förstärkning är större.^ enig RC-L är i första hand en kvalitetshögtalare. Om man bara är ute efter brakfet bas så är det möjligt att det finns bättre alternativ men vad vet jag, för det intresserar mig inte.^ enig, men jag kollade efter allround högtalar inte endast för metal som jag har påpekat ett antal gånge Det är rena snurren att tro att det automatiskt blir bättre ljudkvalitet bara för att man hakar på 400 Watt till i slutsteg. Det går att lira så att rummet skakar med betydligt färre watt.^ enig, fast mer effekt ger mer kontroll över elementen och det är stor skillnad på återgivningen med 150W och 400W på dessa (1 eller 2 steg), du kan återkomma när du har testat detta. Jag gissar att du helt enkelt har köpt fel högtalare. Än är det inte försent att byta till Cerwin Vega.^ Jag har köpt helt rätt högtalar eftersom min musiksmak är blandat. Det enda vi diskuterade var om de var bäst till metal eller inte. Hela summan av detta är att du inte har läst vad jag har skrivit, utan har hoppat i defensiven för dina högtalare utan att hålla dig till ämnet, som var och är: är dessa högtalare bra till metal. Svarat är ja, det är de, men det finns även alternativ som ger en roligare känsla när man lyssnar på extrem musik och dåliga inspelningar. Ville förövrigt säga tack till dig för rekommenderingen av EKK kablar, det gav att lyft från mina QED original för en billig peng. 5G1.5 för varje kanal var inte fel.
Redigerat av gekados, 17 april 2008 - 10:25.
Postad 17 april 2008 - 13:32
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Nå, jag har läst dina inlägg i flera trådar där du skriver att RC-L är kalla, hårda i diskanten och inte lämpar sig för metal.
Alla tre påståendena är direkt felaktiga. RC-L är neutrala till något varma, diskanten är mjuk och de lämpar sig ytterligt för metal.
Sedan försöker du slå tillbaka med kvantitetsargument. Din metal är mer extrem. Andra högtalare ger större bastryck. Din förstärkning är större.
RC-L är i första hand en kvalitetshögtalare. Om man bara är ute efter brakfet bas så är det möjligt att det finns bättre alternativ men vad vet jag, för det intresserar mig inte.
Det är rena snurren att tro att det automatiskt blir bättre ljudkvalitet bara för att man hakar på 400 Watt till i slutsteg. Det går att lira så att rummet skakar med betydligt färre watt.
Jag gissar att du helt enkelt har köpt fel högtalare. Än är det inte försent att byta till Cerwin Vega.
Att påstå att RC-Ls diskant inte kan låta vasst är ju helt absurt. Jag har brottats med detta problemet sedan dag en och har testat fram tills idag 5 st olika slutsteg, ett par olika försteg med olika resultat.. Kablar har jag inte ändrat eftersom jag tycker det är en ren humbug verksamhet men jag använder mig av ca 1,5meter bi-wirade 2,5 EKK. Att använda måttmeheten att saker och ting skakar är inte heller det speciellt mycket värt för mig.. När jag var 13 hade jag en Kendo stereo som kunde få min bokhylla och säng att skaka samt alla glas i köket.
Redigerat av Triton242, 17 april 2008 - 13:42.
Postad 17 april 2008 - 22:01
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Ni måste hålla isär olika saker och skilja mellan orsak och verkan.
Diskanten i RC-L är klar och detaljerad men den är inte hård i sig utan väldigt neutral och behaglig i mina öron.
Däremot kan man framkalla en obehaglig, vass diskant hos de flesta högtalare genom att använda kringutrustning som inte passar eller som är undermålig.
Genom att diskanten i RC-L är så klar och detaljerad så kan det säkert bli så att den avslöjar brister i den övriga anläggningen, även om jag inte har haft det problemet med någon utrustning som jag har testat.
Ni får också tänka på att om ni är van vid partyburkar eller en högtalare med avrundad diskant så kommer en korrekt diskant att låta mer påträngande för er. Detsamma gäller om ni är vana vid en väldigt lyft diskant, då kommer en neutral diskant att låta dämpad för er.
Triton använder biwirad EKK, precis som jag, men tänk då på att även EKK är väldigt avslöjande. Således kommer du att märka eventuella brister tidigare i anläggning ännu mer än om du hade haft mer dämpande kablar.
Innan man skriver ner en högtalare eller någon annan komponent bör man lära känna den och testa av genom att byta ut andra delar i anläggningen för att spåra förändringarna. RC-L är en kvalitetsprodukt och tyvärr uppkommer ofta problem när man blandar kvalitetshifi med produkter som inte håller samma standard.
Avslutningsvis vill jag svara gekados att jag inte alls är en ****** som försvarar RC-L i alla väder. RC-L är inte ens mina huvudhögtalarare. Där kör jag med elektrostater istället. Däremot tycker jag att man ska vara noga med sanningen när man skriver i forum. Det finns alltid någon som läser in för mycket och så sprids olika felaktiga floskler, som t.ex. att RC-L har vass diskant, vilket är fel.
För det andra vill jag påpeka att gekados har backat ordentligt varje gång som jag har påpekat att de svepande omdömena går för långt. Från att ha skrivit att RC-L är kalla och odugliga för metal skriver du nu att det finns andra högtalare som passar bättre om man bara lyssnar på dåliga inspelningar av extremmetal. Det är en ganska stor skillnad, det.
Postad 17 april 2008 - 22:44
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Personligen tycker jag Chris Lymme verkar vara en av de få verkligt duktiga här när det gäller ljud. Jag läser alltid hans inlägg med respekt.
Postad 17 april 2008 - 22:49
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Tack, det var snällt sagt. Förmodligen försöker jag nog bara vara ärlig och noggrann.
Postad 18 april 2008 - 05:40
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Själv kör jag ett par rc-l med ett electrocompaniet aw-250 slutsteg och ett spark sc-8 rör-försteg. Kör för det mesta med sb3 som musikförmedlare. EKK högtalarkabel.
Ingenstans kan jag höra en hård eller vass diskant. Nog tusan kan jag spela så högt att det inte ens går att vistas i rummet men begriper inte riktigt varför. Min musiksmak är väl hyfsat varierad allt från Nora Jones till megadeath, en hel del pink floyd och led zeppelin.
Dock har jag hört att man kan modda rc-boxen och få ett mycket bra resultat av det. Förhoppningsvis ska min box snart ut på en lite resa och få en viss uppgradering så mer om det sen.
Visst finns det många högtalare som är bättre än rc-l och kanske beror det mycket på vilken musiksmak man har även om jag tycker att dom låter bra till det mesta.
Finns ju få saker om ens något som är så bra att det inte går att göra bättre. Sneglar själv på ett par vento ref.
Postad 18 april 2008 - 08:17
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
ok,då dög inte min förstärkare heller då,haha helt otroligt.Andledningen till att jag ofta drar upp mina högtalare i trådar är att en del är ju otroligt trångsynta,visst det finns cv modeller som inte alls är bra,men det finns faktiskt några modeller som är helt ok också.Man behöver inte dra allt över samma kam.Mvh
Måste hålla med Sollerön att vissa CV modeller är bra mycket bättre än andra. Själv har jag ett SAT-6 system som jag är mycket nöjd med. Kanske lite för nöjd då jag vill införskaffa ett par RC-L men kan inte riktigt motivera mig själv varför när jag inte har haft möjlighet att lyssna på ett par ordentligt (någon som erbjuder siga tt visa upp sina, bor i Uppsala) och att hans Sansui inte ska ha kraft nog är rent nonsens. Då skulle inte min Sony TA-F770ES inte heller ha kraft nog.......vilket får mig att dra på smilebanden då den är den absolut strömstarkaste integrerade som jag haft med marginal. Bild på Sonyn och innandömet innan rengöring. Bör också nämnas att jag har en mycket stor respekt för Chris Lymme då han är en av de mer sansade och vettiga personer på detta forum!
Postad 18 april 2008 - 12:11
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Tyvärr är det väl så med alla dessa forum att det till största del består av faanboys till olika märken så det är svårt få en rättvis bild.
Redigerat av Packetloss, 18 april 2008 - 12:12.
Postad 18 april 2008 - 17:40
sebster
-
sebster
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Yay, mina RC-L är på väg med UPS nu. Jag är lite orolig att boxen inte är med eftersom jag bara fick 2 tracking# (båda paketen väger 32kg), men dom påstår att den är det så jag håller tummarna.
Postad 18 april 2008 - 18:30
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Yay, mina RC-L är på väg med UPS nu. Jag är lite orolig att boxen inte är med eftersom jag bara fick 2 tracking# (båda paketen väger 32kg), men dom påstår att den är det så jag håller tummarna.
boxen brukar dom sända separat utav någon konstig anledning och den brukar komma med posten.
Postad 18 april 2008 - 20:16
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
När jag fick mina RC-L hade de lagt boxen i ena lådan hos högtalaren.
Postad 18 april 2008 - 20:43
sebster
-
sebster
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Utmärkt, då kan jag sluta oroa mig
Ska bli kul, det här är min första riktiga anläggning. Har beställt en XTZ Class A-100 D II också vilket verkar vara en vinnande kombination.
Postad 21 april 2008 - 08:55
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Tyvärr är det väl så med alla dessa forum att det till största del består av faanboys till olika märken så det är svårt få en rättvis bild.
Läser man i fler trådar så ser man att vi är ganska många som har haft anmärkningar på diskanten. Av dessa är vi dessutom rätt många som testat med hyfsat mycket olika kringutrustning och ändå vidhåller våra åsikter. Att det sedan blir lite vinklat åt ena eller andra hållet i enstaka trådar beror väl på vem som engagerar sig just då. Ibland är det "fan-boys" och ibland andra. Se bara på allt som skrivits om RS6.  Själv sålde jag mina RC-L kanske främst av anledningen att jag blev lite lyssningstrött av diskanten just vid metal. Det hindrar mig inte att framhålla RC-L som en sjukt bra allroundhögtalare som enligt min mening är oslagbar i sin prisklass.... om man inte är känslig för diskant (eller har en för ljus kringutrustning eller kanske kalt rum) ... eller av någon anledning inte gillar dess ljudideal ... Har faktiskt långt gågna planer på att skaffa ett par igen eftersom de är så sjukt billiga i förhållande till det ljud man får ... Det var bara det där med storlek och frun .. När det gäller just högtalare tycker hon inte om stora doningar ... Kortfattat: Den kritik som oftast framförts mot RC-L på forumet är (oventenskapligt): * Slö bas (få som sagt och även om den inte direkt är jätterapp så håller jag inte riktigt med) * Besvärligt med boxen (viss förståelse, men det är som det är) * Behöver i princip ett kärnkraftverk för att låta bra (håller inte alls med. De är en förvånandsvärt snäll last. Dock är det bra med kraft för att nyttja dem fullt ut) * Vass diskant. (Vanligaste kritiken och det finns flera som t.o.m. bytt till annat. Andra älskar den.) Jag kommer att fortsätta att framhålla dem som KLART bästa allroundköp för 7-8' (om inte frå¨gestä'llaren uttrycker väldigt tydliga önskemål som talar mot).
Postad 21 april 2008 - 11:22
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Den här tråden är rätt intressant, en kille som fått ett hat förhållande till sina RC-L. https://www.minhembi...s...8553&hl=nht
Postad 21 april 2008 - 18:29
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Jag kør mina rc-l med ett spark sc8 rørførsteg och ett EC AW-250 slutsteg. Musikførmedlare ær en sb3. Jag kan svårligen kalla mig før en"fanboy" men har svårt att hitta i kritiken. Det jag i och før sig kan hålla med om ær væl att dåliga inspelningar blir avsløjade direkt och låter mycket værre æn på andra høgtalare.
Det finns ju en møjlighet att uppgradera boxen och det ska jag gøra bara jag kommer hem från jobbet (i norge nu så dærfør lite konstiga tecken).
Postad 21 april 2008 - 18:46
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Jag kør mina rc-l med ett spark sc8 rørførsteg och ett EC AW-250 slutsteg. Musikførmedlare ær en sb3. Jag kan svårligen kalla mig før en"fanboy" men har svårt att hitta i kritiken. Det jag i och før sig kan hålla med om ær væl att dåliga inspelningar blir avsløjade direkt och låter mycket værre æn på andra høgtalare.
Det finns ju en møjlighet att uppgradera boxen och det ska jag gøra bara jag kommer hem från jobbet (i norge nu så dærfør lite konstiga tecken).
Vad skall du trycka i för opförstärkare i boxen
Postad 21 april 2008 - 19:36
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
uppgradera?
Postad 21 april 2008 - 20:40
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Behövs sub till dessa högtalare? jag ser att dom går djupt till 18Hz men till vilken SPL?
Postad 21 april 2008 - 20:50
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Behövs sub till dessa högtalare? jag ser att dom går djupt till 18Hz men till vilken SPL?
tillräkligt för att känna när det dunsar till i golvet
Postad 21 april 2008 - 21:34
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Eftersom den perfekta högtalaren ännu inte är tllverkad eller ens uppfunnen så handlar högtalarköp alltid om kompromisser. Man väljer en egenskap på bekostnad av en annan, så är det bara.
Personligen har jag aldrig haft problem med diskanten på RC-L. Påståendet att de skulle vara för avslöjande håller jag inte alls med om. Tvärtom tycker jag att de är ganska lugna och bakåtlutade.
Som alltid handlar det om vad man är van vid och jämför med. Om man är basdyrkare och är van vid kraftigt färgande burkar så kanske man kan tycka att RC-L är för avslöjande. Om man är van vid korrekta högtalare så kan man nog tycka tvärtom att RC-L är lite för insmickrande.
Om jag tvunget måste klaga på någon egenskap hos RC-L så är det rakt inte diskanten utan snarare basen som är lite slö så att det ibland blir problem med timingen. Men detta är om man jämför den med högtalare som är betydligt dyrare.
För priset finns det nog inget att anmärka på.
Postad 21 april 2008 - 21:41
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
Eftersom den perfekta högtalaren ännu inte är tllverkad eller ens uppfunnen så handlar högtalarköp alltid om kompromisser. Man väljer en egenskap på bekostnad av en annan, så är det bara.
Personligen har jag aldrig haft problem med diskanten på RC-L. Påståendet att de skulle vara för avslöjande håller jag inte alls med om. Tvärtom tycker jag att de är ganska lugna och bakåtlutade.
Som alltid handlar det om vad man är van vid och jämför med. Om man är basdyrkare och är van vid kraftigt färgande burkar så kanske man kan tycka att RC-L är för avslöjande. Om man är van vid korrekta högtalare så kan man nog tycka tvärtom att RC-L är lite för insmickrande.
Om jag tvunget måste klaga på någon egenskap hos RC-L så är det rakt inte diskanten utan snarare basen som är lite slö så att det ibland blir problem med timingen. Men detta är om man jämför den med högtalare som är betydligt dyrare.
För priset finns det nog inget att anmärka på.
Håller med dig helt och hållet. Även jag har haft ett par RC-L och tyckte inte diskanten var något problem alls faktiskt. Men som du säger så vart basen lite slö. Men man kan ju inte på fullaste allvar räkna med att få allt för 7000kr
Postad 22 april 2008 - 09:20
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Jag kan hålla med, men om man jämför i någorlunda lika priklass med högtalare som ska kunna spela djupbas så vimlar det inte direkt av snärtigare alternativ. Som sagt - kompromisser som totalt gör RC-L GRYM i prisklassen.
Postad 22 april 2008 - 11:27
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Tror ni den funkar bra med min Sony 5200ES eller kommer ljudbilden bli för ljus?
Jag har problem med detta idag
Postad 22 april 2008 - 17:34
Unregistered1836450d
-
Unregistered1836450d
-
Användare
-
-
205 inlägg
Kan med stor glädje rekomendera ett Vincent-steg (SP 331 för min del) till RC-L!  .... Lyftet från XTZ blev stort!! Betydligt större än vad jag vågat hoppas på. Fastare/torrare bas, bättre driv och inlevelse. Betydligt mer spelglädje. Ännu bättre återgivning av röster, samt betydligt bättre klipp i diskanten!
Kan helt klart rekomendera ett steg till dessa högtalare (iaf om man har XTZ class A ll !) Det låter riktigt bra med den också, men den saknar helt klart det sista vad gäller drivning och inlevelse.
Rören i Vincent gjorde helt klart ett stort lyft i mina öron, och i min mening behöver RC-L mer kraft än vad XTZ ger för att fungera optimalt!
Så XTZan får finna sig i att agera försteg i fortsättningen...... om man nu inte skulle ramla över ett litet vincent rör-hybrid försteg eller så  .. Kan ju faktiskt hända
Bilder kommer upp inom kort (förhoppningsvis imorgon)
MVH David
Redigerat av Unregistered1836450d, 22 april 2008 - 17:39.
Postad 23 april 2008 - 07:11
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Harmony Design bygger om den, byter op-ampar och strömdel. Det blir inte ens samma låda när det är klart. Kommit hem nu så jag ska ringa dom igen och få en spec på vad som ska göras med boxen. Om jag har förstått allt rätt är det strömdelen i boxen som är den stora boven.
Postad 23 april 2008 - 10:08
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Det finns ju nyare modellen RC-A även till bättre pris.
Är det en bättre högtalare än RC-L?
Postad 23 april 2008 - 14:42
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Ville bara kolla med er andra vad ni fick betala i frakt? fick frakt på 120 euro med UPS vilket låter mycket?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|