Nä...
Jorå, om man sätter sig i en bil med Juniorn i sätet bredvid sig och kör utav bara fean?
Redigerat av genstruktur, 04 January 2015 - 18:41.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Startad av
alpha
, May 17 2005 22:14
5759 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 04 January 2015 - 18:41
Jorå, om man sätter sig i en bil med Juniorn i sätet bredvid sig och kör utav bara fean? Redigerat av genstruktur, 04 January 2015 - 18:41. Postad 04 January 2015 - 18:47
Hörde Junior på mässan i Götlaborg sist och tyckte annars att det lät väldigt trevligt!
Postad 04 January 2015 - 19:43
Klart det inte låter som dom stora systemen med massa basmoduler. Men jag har inte hört ett renare ljud för 9k nypris
Och basen är inte så dum heller Postad 04 January 2015 - 20:07 Jaha, då måste man alltså ha möjlighet att dela mot en sub, eller två. En fin sub har jag förvisso, men tycker inte alls ded funkar bra att dela i min Onkyoreceiver. Kör högnivå genom subben fför att kunna köra med min betydligt bättre tvåkanalsförstärkare till musik, och det låter ändå överlägset bäst om frontarna får spela med hela vägen. Skulle detta kunna funka med Inotoppar då man ju ändå bara kommer fylla på där dessa slutar så att säga? Jag vet att man "måste" ha två, och Bakerman hade förvisso skrattat på sig om han såg min fina SA sub. Redigerat av laddie15, 04 January 2015 - 20:08. Postad 04 January 2015 - 20:07
Det är ett billigt sätt att få en bra stereobild med naturligt ljud. Går säkert att spela på ok i ett litet rum med. Men man blir snabbt väldigt kräsen när man upplevt bra ljud i liten skala då vill man ha mer!
Redigerat av philipbtz, 04 January 2015 - 20:10. Postad 04 January 2015 - 21:19
Det är Warmiz högtalare. Postad 04 January 2015 - 21:34
Jag tycker att en av Ino:s absolut bästa produkter är delningsfiltret cr80s. Det är som natt och dag jämfört med att dela i en hemmabiostärkare. Postad 04 January 2015 - 23:33 Intressant, förklarar kanske varför jag inte tycker det blir bra att dela. Hur funkar Inos delningsfilter, kan man koppla det tilll vilket system som helst? Ja, nu får man säkert inte köpa det löst förstås. Postad 05 January 2015 - 10:13
InläggPostat: 2008-04-05 17:56:09 Rubrik: Svara med citat
Direkt från Ingvars "manifest" Citat: Elektronik för drivning av basmoduler Ino cr80s och cr80es Inte billiga, men jag vill påstå att det är det bästa som någonsin gjorts i basmodulfilterväg. Ino cr80s är så bra jag rimligtvis kan göra det för rimliga pengar. Ino cr80es är bättre ändå, genom extra manuella insatser för prestandamaximering (både finare och selekterade operationsförstärkare + oerhört snäva toleranser för alla frekvensbestämmande komponenter) kombinerat med ett laminerat chassi av koppar + järn. Ino cr80es kostar därefter, men skall man ha det bästa… Ino cr80 En budgetversion av cr80s, till lite mera överkomligt pris. Är inte i produktion för närvarande men kommer eventuellt att tillkomma i programmet. Alla tre varianter ger fenomenala möjligheter att ställa in en optimal funktion i alla tänkbara rum. Fast man skall inte förväxla flexibilitet med hursomhelstighet. Vad jag avsett göra är ingalunda ett filter där man kan ställa in delningen hur fel som helst. Saker som inte bör varieras är därför inga variabler i några av Ino Audios elektroniska delningsfilter. I det stora hela kan man säga att cr80 är konstruerat för att ge maximal ekonomisk verkningsgrad utan att kompromissa väsentligt på ljudkvaliteten från min egen referens för basmodulfilters ljudkvalitet – Ino cr80s (eller i ännu högre grad - den esoteriska versionen cr80es). Tekniska data: Data cr80 cr80s cr80es . Delning: 80 Hz 80 Hz 80 Hz Branthet: 30 dB/oktav (akustiskt) 30 dB/oktav (akustiskt) 30 dB/oktav (akustiskt) Bandbredd: 0 Hz – 220 kHz 0 Hz – 650 kHz 0 Hz – 650 kHz Distorsion main ut 0 – 20 kHz): ca 0,004 % (-88 dB) << 0,003 % (<<-90 dB) << 0,0007 % (<<-103 dB) Distorsion sub ut 0 – 80 Hz): ca 0,006 % (-85 dB) << 0,0045 % (<<-87 dB) << 0,001 % (<<-100 dB) Ino cr80 Ino cr80 är avsett att vara ett högpresterande elektroniskt delningsfilter som kan användas i vilken högpresterande anläggning som helt. Konstruktionen är alltså även gjord med tanke på de som använder andra högtalare än Ino Audios, varför det givit möjlighet att ändra några variabler som saknar intresse tillsammans med Ino Audios för ändamålet perfekt anpassande kombination av filter och högtalare. Bland annat kan man med cr80 laborera med HP-filterdelens brytfrekvens och branthet. Ino cr80s/cr80es Ino cr80s är avsedd att vara Ino Audios lyxfilter, med alla praktiskt användbara finesser på plats, för musikälskaren liksom för cineasten, med önskemål om soffskakare och andra roligheter. Det är dedicerat konstruerat för Ino Audios högtalare varför anpassningar till generella högtalare har kunnat tas bort från konstruktionen. Vidare är precisionen på de frekvensbestämmande komponenterna extremt hög, och layouten är faktiskt gjord enligt skilda principer i HP- och LP-avdelningarna – för att tillvarata bästa förutsättningar för alla frekvensregister. Den esoteriska versionen som heter cr80es är identisk med cr80s med fyra undantag: 1. Den använder för uppgiften speciellt selekterade moderkort, 2. är därtill bestyckat med finare, tillika selekterade operationsförstärkare (200 har utvalts ur 5000), 3. den använder ett kopparchassi istället för det av stålplåt som används i cr80s. Det vill säga skall man vara noga har cr80es ett chassi av både koppar och järn, laminerat. Koppar innerst. 4. Sen är förstås dessutom fronten märkt med ett tillbördligt es också. J Till de båda finare elektroniska delningsfiltren cr80s och cr80es finns även plats för ett plug in-kort som medger eq-funktioner speciellt anpassade till olika versioner av basmoduler från Ino Audio. Det är inte omöjligt att Ino Audio därutöver i framtiden kommer att kunna erbjuda specialkort även för annat (exempelvis att viss harmlös analog rums-eq skall kunna åstadkommas i minimum fas-domänen). Apparaterna (cr80s och cr80es) har följande manövreringsmöjligheter, från frontpanelen: 1. Man kan välja antingen ”huvudsystem = fullrange / basmoduler = off” eller ”huvudsystem = högpass 80 Hz / basmoduler = on”. 2. Man kan välja om basmodulerna skall använda basen från H+V frontkanal (vilket typiskt rekommenderas) eller basen från .1-kanalen, eller båda. Även om cr80s/cr80es är inställd på [huvudsystem=fullrange; basmoduler=av] så kan man alltså välja att skicka .1-kanalen till basmodulerna. 3. Man kan koppla in ett subsonicfilter (som påverkar huvudhögtalarna i fullrange-mode men basmodulerna när delningen är aktiverad). 4. Man kan välja om basmodulerna skall arbeta i stereo eller mono. 5. Man kan välja om basmodulerna skall arbeta på kalibrerad nivå (inmätt för rak tonkuva i rummet), eller bashöjda +6 dB (både +6 dB och +10 dB kan väljas med cr80s/cr80es). 6. Man kan välja om en eventuell skakare i soffan skall vara på eller av (gäller endast cr80s och cr80es). Justeringar inuti apparaten: 1. Man kan ställa nivån för basarna (en kalibrering som bör ske i samband med en seriös installation). 2. Man kan justera tonkurvan för basarna således att man alltid kan nå optimal klangbalans mellan djup- och mellanbas i alla rum (med hjälp av ett tilt-filter i apparaten som arbetar inom registret 14-80 Hz). 3. Man kan ställa nivån på eventuella skakare. 4. Man kan välja funktion för subsonicfiltret. Antingen rak tonkurva med –3 dB vid 13,5 Hz eller en tidigare avskärning (-3 dB vid 15,5 Hz) men bashöjd (+6 dB vid 25 Hz). _________________ Squeezebox -> kabel -> Onkyo PR-SC886 -> kablar -> Ino Audio cr80s -> kablar -> Sherwood A-965 & NAD C272-> kablar -> Ino Audio pi60 & Profundus X-4 Det här är vad jag lyssnar på: Last.FM: SatanicT [ Rapportera ] Postad 05 January 2015 - 11:11 Som vanligt har Ingvar svaren på alla frågor som snurrar i ens huvud. Men jag anar då att om han säger att det inte är billigt, så törs man knappt fråga vad det kostar. Postad 05 January 2015 - 12:48
Känns kanske lite onödigt att citera såna långa inlägg, folk förstår vad du menar ändå.
Ett cr80s kostar 5000 spänn. Det är det värt. Postad 05 January 2015 - 16:34 Det var ju inte så farligt. Får kanske kontakta ingenjören och ödmjukast anhålla om att få köpa ett exemplar. Men den lilla "bonusen" avstår jag gärna. Postad 07 January 2015 - 09:00 Vad får dig att tro att den är special byggd till Pi60 ! Postad 07 January 2015 - 17:24
Jo självaste konstuktören av detta steg sa det till mig, så då bör det stämma. Men låter garanterat hur bra som helst med annat med.
Men som sagt optimerat med pi60(s) Postad 07 January 2015 - 17:27 Skall ringa Lasse och höra om det stämmer men jag tror inte det utan det som är det finnurliga med det steget är att man kan ställa utimpedansen.Och det finns en tråd om det på Faktiskt.se. Postad 07 January 2015 - 23:42
Ja, ring konstruktören pga något som någon sagt på nätet. Viktiga saker att reda ut såna här internetrykten!
Postad 08 January 2015 - 16:45
Skulle ju inte alls vara så säskilt konstigt om Ino och Holographic Audio samarbetade. Har jag förstått det rätt har väl Ingvar Öhman designat en högtalare åt en annan Svensk förstärkartillverkare. Tror det var den rörförstärkare, men namnet kommer jag inte ihåg.
Postad 09 January 2015 - 15:01
Kan tänka mig att det där låter hyfsat.
Den översta ser ju dessutom ganska trevlig ut. Postad 09 January 2015 - 17:17 Då är det väl bara att slå till på ett par. http://www.hesselval...io.se/index.htm Postad 09 January 2015 - 22:10
Idag var första gången jag kände en vindpust när jag provade pi60+bs60
Redigerat av genstruktur, 09 January 2015 - 22:21. Postad 09 January 2015 - 22:24
Snacka om att ta i!
Postad 09 January 2015 - 22:25
Talar du med mig? Menar du att det är nära gränsen=dumt? Det lät väldigt bra kan jag meddela Redigerat av genstruktur, 09 January 2015 - 22:28. Postad 10 January 2015 - 15:16
Jag bara menade att om det bara vore hårrufs man sökte så behövs inte så stor anläggning som din - räcker med piP.
Betvivlar inte att det fortfarande lät bra vid tillfället. Postad 10 January 2015 - 15:21
Hehe du påstår att du kan skapa "hårrufs" med ett par piP? Nej det kan man inte, isf har vi väldigt olika syn på vad hårrufs är för något Postad 10 January 2015 - 15:39
Aha då är jag med! Alltså poängen när jag körde scenen var inte att testa när det kom en vindpuff från systemet. Jag hade ett par kompisar över och drog väl på lite extra bara för de ville höra kapaciteten, och jag med Jag skrev sådär till dig för att det är ju inte bra om man håller på att bottna systemet, tänkte om det var det som du menade, men det var det tydligen inte. Men, av vad jag förstår så skall det väl inte komma vindpustar från portade lådor om allt är optimalt? Det kanske börjar närma sig max för systemet ändå? Postad 10 January 2015 - 17:22
Själva elementen flyttar ju luft... Postad 10 January 2015 - 17:33
Det har du en poäng i, så man måste först kolla om vindpusten kom från elementen eller portarna för att veta om det var porten som överstyrde? Postad 10 January 2015 - 17:49
På tiden när bror min ägde ett par Jamo 365 (15" bas) så kunde vi blåsa håret med bas-elementet med en bas-test-cd :-) Postad 10 January 2015 - 17:52
Har upplevt det där en gång med Canton RCA. Men då jag arbetar med ljudsändare med astronomiskt mycket högre ljudtryck än någon högtalare, och aldrig känt något liknande i dessa samnanhang, ställer jag mig frågande till att själva elementen skulle leverera dessa "luftströmmar".
Utan att vara så särskilt insatt i vanliga högtalare; Är det inte helt enkelt så att den koncentrerade luftströmmen från portarna är det man känner? En basport är ju en dysa och en sådan är ju så beskaffad att den ökar flödeshastigheten. Eller så är det helt enkelt så att det är egensvängning man känner. Vid vilken frekvens kalufsen eller byxbenen börjar fladdra har jag dock ingen aning om. Postad 10 January 2015 - 18:02
Även slutna subbar tex har ju förmågan att flytta luft så att frisyren ändras, är väl inte direkt något ovanligt att luft sätts i rörelse av en kompetent ljudanläggning?
Hade själv satt mig intill själva subben och kört samma filmscen på samma volym som sist och på så sätt fått reda på hur det faktiskt ligger till. Skulle ju dock tro att det är porten som blåser när vi snackar Ino basreflex på hög volym. Redigerat av WB-Cinema, 10 January 2015 - 18:02. Postad 10 January 2015 - 18:08 Luft sätts i rörelse av alla ljud, små som stora. Luften är ju inget annat än en transmission. Det jag säger är att jag undrar vad det defacto är man känner. Då jag står franför en ljudsändare som ger ca 150dB vid 120-130Hz, känns ingen luftström, bara obehag i kropoen. Detsamma med 140 dB vid 14Hz, bara huvudvärk, ingen luftström. Skulle jag däremot, om det gick att få det att gå i resonans, köra det hela genom en dysa så skulle jag sannolikt kunna välta väggar med den ljudsändaren. Redigerat av laddie15, 10 January 2015 - 18:13. Postad 10 January 2015 - 18:24
Ja precis, som man nästan gör med en kompetent subb Postad 10 January 2015 - 18:34 Har du gjort det du säger. Postad 10 January 2015 - 18:52 Med en av dom sämsta högtalare som någonsin har byggts . Postad 10 January 2015 - 18:52 Vaddå, vält väggar med ljud? Nej, men stå ii vårt resonansfria ljudrum och lyssna på starka ljudsändare är ju liksom en del av mitt jobb. Med hörselproppar OCH kåpor är det inga problem med öronen, däremot i vissa fall direkt obehagligt i kroppen. Postad 10 January 2015 - 18:58 Ställ in ett varmt spann vatten i en spl bil sen kan man se vad som händer vid fram rutan.Nu pratar jag om max 80hz . Postad 10 January 2015 - 19:11
Vill minnas att de hade fått bra omdömmen då det begav sig. Men orelevant nu. Postad 01 February 2015 - 23:44
Har nu funderat på att uppgradera till ett par piP under året någon gång. Sitter för närvarande med ett par PSB Alpha B1 och de är okej för sin prisklass, men då jag planerar att göra ett mediarum under året vill jag prova på något nytt och utifrån vad jag har hört från andra ägare så verkar piP fylla mina krav på alla sätt och vis. Jag har två frågor dock...
1. Vad kostar dem nuförtiden? Både byggsats och färdigmonterad är intressant. Har inte kontaktat Öhman än. 2. Har en Yamaha R-N500 och vad jag kan se så kommer det inte bli några problem för mig att driva högtalarna med den. Är stärkaren okej eller måste jag byta ut den? Postad 02 February 2015 - 17:26
1. Färdiga 11.200:-, montera själv 6.900:- montera själv och måla själv 5.200:- samt +5% på priserna. 2. Ja inga problem, de är en lätt last och rek. effekt är 10 - 50W. Postad 03 February 2015 - 12:41
Glöm inte att du även behöver Ino Aco dämpskivor bakom annars fungerar inte högtalaren som tänkt. Dessa går på 1200:- paret. Men dessa är väl värda att köpa och du kommer kunna ha dom till alla framtida högtalare. Postad 03 February 2015 - 12:52
Jo det låter prisvärt och då jag behöver göra något åt akustiken i mitt rum i vilket fall så får det nog bli ett par sådana bland annat.
Är det något mer jag behöver tänka på eller har ni några ytterligare rekommendationer? Om så är det mycket välkommet. Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 03 February 2015 - 12:58. Postad 03 February 2015 - 13:03 Finns andra som är mera prisvärda. Postad 03 February 2015 - 13:26
Om du har sagt A får du säga B. Försöker få reda på ifall de på Conrad.se(342815 eller 342823) funkar lika bra. Vilka finns det som är lika bra eller bättre än Aco? Är väldigt nyfiken för jag behöver själv ett stort gäng till nya biorummet i höst(i32s förhoppningsvis). Postad 03 February 2015 - 13:36
Dämpskivorna på hifikit har väl nämnts också. Om de, eller de på Conrad, verkligen är lika bra som Inos har jag fortfarande inte sett något bra svar på.
Redigerat av genstruktur, 03 February 2015 - 13:37. Postad 03 February 2015 - 13:46
Jag har för mig att jag läst någonstans att de på hifikit inte skulle vara lika bra. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |