Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips om projektor

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 februari 2010 - 10:02

C-OBridholm
  • C-OBridholm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag har fått i uppdrag att sätta upp en projektor i en klubblokal som de ska ha dels som typ lite föreläsningssal men även gå fint med att de på tv och kanske lira lite tv-spel. Ska inte vara det fetaste projektorn som finns men kanske runt 7-9000kr. Är rätt mycket fönster i lokalen men går ju naturligtvis mörklägga men ska ju funka hyfsat om de är lite ljust med vore ju perfekt. Som sagt så har jag dålig koll på just vad man ska ha för specifikationer på en projektor men kikat lite här och jag hitta Optoma HD65, den verkar ju prisvärd men nån som har lite andra tips? Den är ju ändå ett par år gammal. Har tänkt mata projektor med vga för datorer och rca/komposit från digitalbox och dvd.

Postad 15 februari 2010 - 10:44

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0
Sök på prisjakt och titta på populära projar i vald priskategori.

Kanske begagnat? se då upp med att den inte få gått för länge med tanke på kostnad för underhåll.

Postad 15 februari 2010 - 10:51

C-OBridholm
  • C-OBridholm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Sök på prisjakt och titta på populära projar i vald priskategori.

Kanske begagnat? se då upp med att den inte få gått för länge med tanke på kostnad för underhåll.

Ja det är ju de jag gjort lite som jag skrev och fastna för Optoma HD65 som hade ett bra pris och verkar vara rätt hyfsad men tänkte om nån har några synpunkter om den passar in till det jag ska använda den till och till den platsen den ska sitta på.

Postad 15 februari 2010 - 10:58

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Optoman är relativt gammal och det har hänt en del sedan den lanserades.
Jag skulle rekommendera Benq W600. Den är grymt ljusstark och ger fina färger. Ljusstyrkan är ju ett plus om ni inte kommer kunna mörklägga på ett tillfredsställande sätt. Många komponenter i W600 kommer direkt från W1000 och den ligger ju på 13000kr i pris.
Största skillnaden mellan dessa är att W1000 är FullHD medan W600 är 720p.

Har sett W600 visas på Hifiklubben där den kostar 7500kr. Har själv planer på att gå in och köpa en sådan nu i veckan faktiskt =)

Postad 15 februari 2010 - 11:11

C-OBridholm
  • C-OBridholm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Optoman är relativt gammal och det har hänt en del sedan den lanserades.
Jag skulle rekommendera Benq W600. Den är grymt ljusstark och ger fina färger. Ljusstyrkan är ju ett plus om ni inte kommer kunna mörklägga på ett tillfredsställande sätt. Många komponenter i W600 kommer direkt från W1000 och den ligger ju på 13000kr i pris.
Största skillnaden mellan dessa är att W1000 är FullHD medan W600 är 720p.

Har sett W600 visas på Hifiklubben där den kostar 7500kr. Har själv planer på att gå in och köpa en sådan nu i veckan faktiskt =)

Ok det låter ju bra, dock verkar den vara lite högljud, nått du har erfarenhet av?

Postad 15 februari 2010 - 11:19

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr bara sett och lyssnat på den i butiken vid ett flertal tillfällen (både på BRL och Hifiklubben). Men upplevde inte att den lät något.
Dock så var det inte så många tysta scener i filmerna vi såg.
Flickvännen (som är mer ljudkänslig än mig) hörde heller inget.

Så det faktum att man aldrig reflekterade över det är ju ett ganska gott betyg.

Den nackdelen jag känner till med projektorn är nog att den är ganska osmidig vad gäller placering. Man kan inte justera vinkel och Zoom särskilt mycket...

Postad 15 februari 2010 - 11:29

C-OBridholm
  • C-OBridholm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ok låter ju bra med ljudet. Det med vinkling o zoom har väl ingen betydelse om man bara sätter projektorn på bra avstånd från början? Är undertak med sådana ljudplattor i taket så har tänkt att använda ett någon variant av något sånt här fäste, http://www.deltaco.s...?ItemID=ARM-107

Postad 15 februari 2010 - 11:33

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Precis, om man har bra placeringsmöjligheter i rummet så spelar det ingen roll. Och med ett bra takfäste så kan man ju justera höjden på ett bra sätt också.

Postad 15 februari 2010 - 12:55

C-OBridholm
  • C-OBridholm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Om man ställer in den bra till t.ex. en dator, då är väl den bra inställd för de andra ingångarna med? Den blir väl inte större eller mindre?

Postad 16 februari 2010 - 09:50

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0
Jag skulle titta på en så ny projektor som möjligt.
Optoman skulle jag nog ta bort från alternativen.

fästet fungerar bra som du har tänkt dig.

Postad 16 februari 2010 - 09:59

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Om man ställer in den bra till t.ex. en dator, då är väl den bra inställd för de andra ingångarna med? Den blir väl inte större eller mindre?

Storleken på bilden borde inte ändras beroende på vilken ingång man väljer. Har även svårt att tro att andra inställningar förändras.
Det är bara med zoomen och plaecringen som man kan ändra det såvitt jag vet. Upplösning, matning etc. ändrar ju inte hur lampan sprider ljuset. =) (eller?)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.