Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Biorum/gästrum byggbilder av kokeaa

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2016 - 06:50

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Kommentarer till Biorum/gästrum - budget och snigelfart av kokeaa

Postad 28 December 2016 - 06:50

LFCFredda
  • LFCFredda
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 1
Spännande. Det där med regeringen kan vara besvärligt ;)

Postad 20 January 2017 - 13:54

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ja det krävs sin charm =)

Postad 08 March 2017 - 13:21

Unregistered62eb339a
  • Unregistered62eb339a
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 1
Detta ska bli spännande att se hur det blir , är det tänkt biogrotta elle någon slags hybrid?

Postad 08 March 2017 - 17:26

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

• 74 inlägg
  • 1
Kul med fler byggprojekt, kommer följas! Ser lovande ut, låt byggbilderna flöda..

Postad 08 March 2017 - 20:08

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

• 116 inlägg
  • 1
Blir att följa detta! :)

Postad 09 March 2017 - 19:22

GRÄVMASKIN
  • GRÄVMASKIN
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 1
Roligt projekt, kämpa på.

Postad 09 March 2017 - 21:24

stef86
  • stef86
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 1
Spännande! Följer detta bygget nu. :)

Postad 18 March 2017 - 21:49

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Bror_G - Det blir nog mer av en hybrid än en renodlad biogrotta men tanken är att det ska användas mest till film (tills barnen kanske kräver större rum =P )

Fler bilder kommer under projektets gång.

Postad 26 April 2017 - 12:59

Unregistered5bfb3089
  • Unregistered5bfb3089
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 1
Ser intressant ut! Ska följas.. :)

Postad 10 May 2017 - 09:18

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1
Jag har S 6000-N i mitt rum. Känns väldigt mörk när ljuset är släckt, men ändå inte någorlunda ljus när man tänder eller solen lyser in. Finns några bilder i mitt galleri.

Postad 10 May 2017 - 18:04

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 1
Härligt bygge! ang. elen så är det alltid skönt att ha separat matning för biorummet. Själv fick jag hjälp av en kompis som är elektriker att efterdra ny matning till rummet. Har en separat jordfelsbrytare på slingan. Det är skönt eftersom det är i källaren.

Postad 10 May 2017 - 21:27

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag har S 6000-N i mitt rum. Känns väldigt mörk när ljuset är släckt, men ändå inte någorlunda ljus när man tänder eller solen lyser in. Finns några bilder i mitt galleri.

Tackar för tipset om färgen!

Frugan hade redan varit förbi färgbutiken och valt två prover idag, den ena var S 5500-N som verkar snarlik i färg så låter lovande. Återkommer i galleriet vad för färg det slutar på sen.

Härligt bygge! ang. elen så är det alltid skönt att ha separat matning för biorummet. Själv fick jag hjälp av en kompis som är elektriker att efterdra ny matning till rummet. Har en separat jordfelsbrytare på slingan. Det är skönt eftersom det är i källaren.

Alltid fint med vänner man kan ta hjälp av. Kan inte mycket om el alls, vad finns det för vinning med att ha en separat jordfelsbrytare till slingorna in i rummet? Har jordfelsbrytare i dagsläget men är till hela huset. 

Postad 11 May 2017 - 18:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1

Låter bra om hon fastnat för S 5500-N! Den är bara lite ljusare än den kulör jag har, och den uppfattar jag som sagt som mycket mörk när man släckt ljuset; men ändå helt OK som vardagsrum.

Det kan även vara mitt val av färg som gör att det blir väldigt lite ljus som reflekteras från väggarna. På väggarna använde jag Jotun Lady Pure Color Supermatt 01, som ger en väldigt matt yta. På lister, dörrar etc. använde jag Jotun Lady Pure Color Silkematt 15, även den matt. Båda färgerna är lättarbetade, täcker bra och ger ett snyggt resultat. Det är dock inte de billigaste färgerna. Jag använde samma kulör på väggar och lister, tycker det blev väldigt bra.

När jag gjorde detta skrev jag rätt mycket i en tråd på Component, där jag fick en hel del bra tips om val av kulör och färg. Om det är av intresse så kan du läsa om det här:

http://www.component...e=4#entry156485

och här:

http://www.component...e=6#entry156651

Jag gjorde om elen i huset långt efter att jag gjort i ordning rummet i övrigt. Gjorde ungefär som du, 2x10 A till grejerna i rummet och en 16 A till slutsteg m.m. i källaren.

Roligt att läsa din fina dokumentation av projektet här! Kommer definitivt att följa fortsättningen! :)

Redigerat av Erik_N, 11 May 2017 - 19:06.

Postad 14 May 2017 - 23:42

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Låter bra om hon fastnat för S 5500-N! Den är bara lite ljusare än den kulör jag har, och den uppfattar jag som sagt som mycket mörk när man släckt ljuset; men ändå helt OK som vardagsrum.

Det kan även vara mitt val av färg som gör att det blir väldigt lite ljus som reflekteras från väggarna. På väggarna använde jag Jotun Lady Pure Color Supermatt 01, som ger en väldigt matt yta. På lister, dörrar etc. använde jag Jotun Lady Pure Color Silkematt 15, även den matt. Båda färgerna är lättarbetade, täcker bra och ger ett snyggt resultat. Det är dock inte de billigaste färgerna. Jag använde samma kulör på väggar och lister, tycker det blev väldigt bra.

När jag gjorde detta skrev jag rätt mycket i en tråd på Component, där jag fick en hel del bra tips om val av kulör och färg. Om det är av intresse så kan du läsa om det här:

http://www.component...e=4#entry156485

och här:

http://www.component...e=6#entry156651

Jag gjorde om elen i huset långt efter att jag gjort i ordning rummet i övrigt. Gjorde ungefär som du, 2x10 A till grejerna i rummet och en 16 A till slutsteg m.m. i källaren.

Roligt att läsa din fina dokumentation av projektet här! Kommer definitivt att följa fortsättningen! :)

Tack för tipset med länkarna Erik_N, uppskattas! 

Ojj 1 i matthet visste jag inte fans. Har nu i helgen testat måla med provfärgerna på varsin bit gips och det lutar åt att köra på den mörkare av de två frun hade med sig hem (S-5500-N), den ljusare hon hade hem var fin men rädd för att den är för ljus och efter att sett ditt album med den lite mörkare tonen än vår mörka test känns det lite bekvämare att gå på den =) Tror mattheten på dessa var 3, det mattaste Nordsjö kunde göra. 

Är lite kluven över golvlisterna. Inte kunnat bestämma mig ännu hur jag ska göra med dem. En vägg kommer vara svart och resten i den mörka gråa. Svarta lister runt allt eller bryta av med vita går jag och väger på. Hade alla väggarna varit gråa hade jag kört som dig med samma gråa på listerna, ser mycket bra ut. Får fundera vidare.. 

Postad 15 May 2017 - 07:41

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1

Skalan för glans är från 1 till 100, så 3 är nog rätt matt det med. :) Tror Jotuns färg är lite extrem där, så det blir säkert bra med den du tänkt.

Jag hade gått på grå lister (samma kulör som väggarna) runt om, alternativt svarta på den svarta väggen. Jag var inne på att bryta av med vita, men är nöjd med att inte ha gjort det.

Postad 16 May 2017 - 13:49

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 1
Härligt med riktigt matta färger. Jag körde matt 3, Förstärkt svart i mitt biorum. Det blir riktigt mysigt!

Postad 20 May 2017 - 12:23

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Skalan för glans är från 1 till 100, så 3 är nog rätt matt det med. :) Tror Jotuns färg är lite extrem där, så det blir säkert bra med den du tänkt.

Jag hade gått på grå lister (samma kulör som väggarna) runt om, alternativt svarta på den svarta väggen. Jag var inne på att bryta av med vita, men är nöjd med att inte ha gjort det.

Första strykningen av den gråa färgen är gjord nu och vi blev väldigt positiva till den, får tacka för dina tips Erik_N!

Efter att fått färgen på väggarna blev det lite lättare att se listerna och dörrkarm mm framför sig och det blir nog samma gråa färg på dessa också precis som du var inne på. Tror det kommer bli bättre än vita nu när man ser hur fönstren "poppar" ut med en vit karm. 

Härligt med riktigt matta färger. Jag körde matt 3, Förstärkt svart i mitt biorum. Det blir riktigt mysigt!

Ja, man får bara hålla fingrarna i styr så det inte sätter sig med massa kladd på den matta ytan sen =) 

Vad innebär förstärkt svart? Bad Nordsjö blanda upp den mattaste och svartaste färg de kunde få till så hoppas det ska blir bra, inte hunnit dra en strykning med den på frontväggen ännu men såg väldigt bra ut på testskivan så tror den ska bli kanon! 

Postad 12 June 2017 - 15:42

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

• 130 inlägg
  • 1
Jag har också Canton Inceiling och testade både med och utan backbox och det blev klart bättre utan så kör på rekommendationen! :)

Postad 12 June 2017 - 16:37

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag har också Canton Inceiling och testade både med och utan backbox och det blev klart bättre utan så kör på rekommendationen! :)

Skönt att hör från någon som testat båda varianterna och kommit fram till samma som svaret jag fick av dem! Tack för den infon =) När man kikade på trådar om det var det väldigt mycket olika åsikter men det gällde mest in ceiling högtalare generellt och inte specifikt Canton. 

Postad 12 June 2017 - 19:55

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 1
På din fråga om Projektor så skulle jag vilja säga BenQ W2000, men det går inte att få 100" på 5 meter. längsta avstånd du kan få med 100" är 3,3 meter.

Jag kör 120" på ca 4meter.

Postad 13 June 2017 - 07:21

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

På din fråga om Projektor så skulle jag vilja säga BenQ W2000, men det går inte att få 100" på 5 meter. längsta avstånd du kan få med 100" är 3,3 meter.

Jag kör 120" på ca 4meter.

Tack för tipset om projektor. Synd den kastar stort på kort distans också men den hade nog varit bättre lämpad än den jag har idag med tanke på lens shift också. Blir nog att börja med min Epson och se om man kan uppdatera sig lite efter ett tag och får ta med denna i valen då! 

Postad 14 June 2017 - 16:06

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 1
Spännande utveckling!

Postad 24 June 2017 - 15:23

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 1
Kul, det går framåt och ser ut att bli välgjort👍

Redigerat av MikaelJ, 24 June 2017 - 15:23.

Postad 25 June 2017 - 08:41

kongo_fw
  • kongo_fw
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 1
Riktigt snyggt och väl byggt!

Postad 25 June 2017 - 09:30

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Tack för era fina kommentarer, värmer och ger lite extra energi i projektet :) 

Spännande utveckling!

Kul, det går framåt och ser ut att bli välgjort

Riktigt snyggt och väl byggt!

Postad 25 June 2017 - 12:04

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 1
Verkar bli riktigt fint, spännande att se slut resultat.

Postad 26 June 2017 - 20:14

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1

Ja, kul att se hur arbetet fortskrider, kommer att bli riktigt bra det här!

Blev bra med samma kulör på listerna som väggarna även hos er. Jag tycker det funkar bra även på den svarta väggen.

Edit: Roligt att du valde likadana eluttag som jag också! :)

Redigerat av Erik_N, 26 June 2017 - 20:16.

Postad 27 June 2017 - 09:39

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Ja, kul att se hur arbetet fortskrider, kommer att bli riktigt bra det här!

Blev bra med samma kulör på listerna som väggarna även hos er. Jag tycker det funkar bra även på den svarta väggen.

Edit: Roligt att du valde likadana eluttag som jag också! :)

Tack, 

Ja det blev bra med den gråa mot det svarta också, tror det var rätt val :) 

Jasså det blev likadan uttag också, hade inte koll på att du körde på dem men skönt att höra de är beprövade =) De ska kopplas in nu i veckan så det ska bli skönt att få el i rummet igen!

Postad 30 June 2017 - 18:39

farna
  • farna
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 1
Det är så roligt att följa ditt album. Kul att duken äntligen är uppe! Jag längtar själv till den dagen. :)

Postad 30 June 2017 - 20:15

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

• 74 inlägg
  • 1
Blev riktigt fint med duken och belysningen! Känns som premiären närmar sig med stormsteg!

Postad 01 July 2017 - 09:12

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 1
Ser riktigt lovande ut, kommer bli grymt! :)

Postad 03 July 2017 - 09:24

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Tack ska ni ha för de fina kommentarerna! 

Det är så roligt att följa ditt album. Kul att duken äntligen är uppe! Jag längtar själv till den dagen. :)

Ja det blev en skön känsla att äntligen få hänga upp den=)

Blev riktigt fint med duken och belysningen! Känns som premiären närmar sig med stormsteg!

Vi får hoppas på det i alla fall=) Ser ut som du göra fina framsteg i ditt fina biobygge också! 

Ser riktigt lovande ut, kommer bli grymt! :)

Tack, nu är man lite otålig och vill komma igång och se de första filmerna :P 

Postad 03 July 2017 - 13:52

Gunler
  • Gunler
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 1
Riktigt fint och välplanerat.

Postad 10 July 2017 - 09:43

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Riktigt fint och välplanerat.

Tack!

Postad 10 July 2017 - 18:34

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 1
Bra jobbat med bion!

Postad 11 July 2017 - 09:41

TLA
  • TLA
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 1
Riktigt snyggt, alltid kul med smygpremiär :)

Postad 17 July 2017 - 09:01

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Tack ska ni ha! Flera bilder är på väg, varit en liten lugnare period nu där man haft mycket med jobb att prioritera men snart sommarsemester! 

Postad 23 July 2017 - 10:09

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Vad för grå färg är det du har på dina väggar runtom? Tänker göra om i mitt vardagsrum och den färgen ser riktigt fin ut så om du har info om den så! :) Vore snällt! :D

Postad 23 July 2017 - 20:51

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Vad för grå färg är det du har på dina väggar runtom? Tänker göra om i mitt vardagsrum och den färgen ser riktigt fin ut så om du har info om den så! :) Vore snällt! :D

Den gråa färgen på väggarna är köpt på Nordsjö, den heter Amb Xtramatt och är bruten i färgkod S-5500-N. Vi blev väldigt nöjda med den, inte för mörk om man har takbelysningen på men väldigt mörk om man släcker ner rummet och ska se film. 

Postad 07 August 2017 - 17:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3409 inlägg
  • 0
Vilken minidsp blev det?

Postad 08 August 2017 - 17:48

Unregistered0a7c95b6
  • Unregistered0a7c95b6
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Vad är det för banankontakter du använder?

Postad 13 August 2017 - 23:38

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Vilken minidsp blev det?

Det blev deras mätmick UMIK-1.

Vad är det för banankontakter du använder?

Monster heter banankontakterna

Postad 14 August 2017 - 07:45

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut, snygga nischer.

Postad 14 August 2017 - 08:15

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Att välja Marantz som hjärta i anläggningen är mycket trevligt. Jag kör en SR7010 sedan nov 2016. Ger otroligt bra ljud. Då har fått till ett riktigt trevligt biorum som andas mer rum än biogrotta. Härliga färgval och snygga detaljer.

Vad kör du för elektronik och högtalare nu? Jag såg inte detaljerna när jag skrollade igenom galleriet?

Bra jobbat så här långt!

Postad 14 August 2017 - 15:28

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut nu hos dig! Måste också tacka för färgkoden, blev riktigt bra i mitt vardagsrum! :)

Postad 14 August 2017 - 15:46

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

• 74 inlägg
  • 0

Supersnyggt!

Postad 16 August 2017 - 19:40

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Tackar

Ser riktigt bra ut, snygga nischer.

Skoj att höra en som är nöjd med sin Marantz. Tror det kommer kunna göra ett bra lyft i min blygsamma setup också, ångrar att man både av sin äldre för ett par år sedan men den hade några år på nacken.

Idag kör jag med en Sony STR-DN1050 som receiver och högtalarna är Q Acoustics 3000 serie. I taket har jag satt 4 inceilling Canton som ska stå för Atmos höjdkanaler när man har en förstärkare som klarar av det. 

I elektonikväg i övrigt är projektorn Epson EH-TW5300 som jag är nöjd med bildmässigt men hade önskat den gick att flytta bak längre i rummet. 

Sony Blu-ray spelare (osäker på modell), ATV4 för Netflix mm och ett äldre xbox 360 som knappt används. Funderar på en 4k spelare för framtiden då en del filmer endast släpps med atmos ljudspår i 4k, kanske en Xbox one S då den verkar billig och en spelkonsol "ingår" men samtidigt går funderingarna på en "ren" 4k spelare istället. Får se var det slutar med den biten =)

Att välja Marantz som hjärta i anläggningen är mycket trevligt. Jag kör en SR7010 sedan nov 2016. Ger otroligt bra ljud. Då har fått till ett riktigt trevligt biorum som andas mer rum än biogrotta. Härliga färgval och snygga detaljer.

Vad kör du för elektronik och högtalare nu? Jag såg inte detaljerna när jag skrollade igenom galleriet?

Bra jobbat så här långt!

Tack, Skoj att höra att det blev bra med färgen även för dig. Jag är supernöjd med den här i rummet också!

Ser riktigt bra ut nu hos dig! Måste också tacka för färgkoden, blev riktigt bra i mitt vardagsrum! :)

Tack så mycket =) 

Supersnyggt!

Postad 16 August 2017 - 22:31

Unregisteredff677e81
  • Unregisteredff677e81
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
fint har ännu ej ljus satt mitt klart tror de blir philips hue list

Postad 16 August 2017 - 23:15

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Trevligt centerstativ du gjorde, jag har nästan liknande hemmagjord också! :) Älskar kontrasten från dom lila högtalarkablarna! :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.