Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken signalkabel rekommenderas?

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 september 2009 - 21:57

sovsmurf
  • sovsmurf
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en HK990 förstärkare och en HD990 CD-spelare. Till detta har jag tänkt koppla en Musical Fidelity X-CAN V8.
Vilken signalkabel rekommenderar ni mellan X-CAN och förstärkare, och varför? Min budget är ca. 3000 kr, och kabeln behöver inte vara mer än ca. 1m lång.

Mvh
Henrik

#2

Postad 01 september 2009 - 22:48

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har en HK990 förstärkare och en HD990 CD-spelare. Till detta har jag tänkt koppla en Musical Fidelity X-CAN V8.
Vilken signalkabel rekommenderar ni mellan X-CAN och förstärkare, och varför? Min budget är ca. 3000 kr, och kabeln behöver inte vara mer än ca. 1m lång.

Mvh
Henrik

Huuu såna här trådar e livsfarliga att lägga upp :D ...Det här ska bli intressant att följa...Jag hoppas att du får några bra tips... Fint system förresten...

Redigerat av Unregistered98ebac28, 01 september 2009 - 22:53.


#3

Postad 02 september 2009 - 05:17

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Jag hade nog tittat på Supra. Tycker att dom är rätt prisvärda. 3000:- för ett kabelpar är för mig overkill av högsta mått men det är ju dina pengar :D

Fast jag har oerhört svårt att höra skillnad på kablar (i alla fall om jag lyssnar blint..) så mitt tips till dig är att gå till en butik och fråga om det går bra att låna hem några olika kablar och jämför. Kanske i lite olika prisklasser??

#4

Postad 02 september 2009 - 05:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0
Ja denna tråd vet vi ju alla hur den kommer att utvecklas :D

Men Supra är väl alltid ett snabbt och prisvärt val oavsett prislapp!

I övrigt kan sägas att du inte behöver lägga mycket pengar alls på signalkablar för att få "tillräckligt god kabel" för ändamålet.

#5

Postad 03 september 2009 - 14:07

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
AQ king cobra tycker jag att du ska lyssna på kostar ca 1500 kr. Den har luftisolerad ledare vilket i princip alla är överens om att är bäst.

#6

Postad 04 september 2009 - 12:48

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0

Den har luftisolerad ledare vilket i princip alla är överens om att är bäst.


Oj. Intressant. Det har jag inte hört förrut vad jag kan minnas. Har du länkar till tester mm där "alla" tycker att det är bäst??

Låter spännande i alla fall :)

#7

Postad 04 september 2009 - 15:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
MarcusCables gör prisvärda kablar. 1 meter Bifrost 650kr.

https://www.prisjakt...kt.php?p=467091

#8

Postad 04 september 2009 - 16:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

AQ king cobra tycker jag att du ska lyssna på kostar ca 1500 kr. Den har luftisolerad ledare vilket i princip alla är överens om att är bäst.


Haha, ja jag skulle också vilja se nån form av belägg eller länk där även jag kan läsa att "alla" tycker den är bäst. :)

Vilka är dessa "alla" och vad finns det för tekniska belägg för att luft skulle vara bäst som isolator och ens skulle vara nån form av bra egenskap hos en kabel?

Gärna länk till det med tack. ;)

Ja jisses vilka grundlösa "sanningar" det finns därute.

#9

Postad 04 september 2009 - 16:34

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Det är ju bra om man läser på innan man börjar håna någon. Alla material runt en ledare påverkar och det som påverkar minst är vakum. Men eftersom vakum är svårt så säger man att luft är det bästa. Dvs så nära ingenting som man kan komma med enkla medel. Detta är helt vedertaget och inget som jag behöver länka till. Det finns några som jobbar med luft, tex AQ, tara labs och Svalander om jag inte minns fel.

Med det inte sagt att dessa låter mycket bättre än alla andra men eftersomm det är så små skillnader mellan kablar så varför inte ta en som på pappret oxå är rätt konstruerad. Många tycker att de "låter" bra och med en "vetenskapligt riktig" konstruktion så tilltalar det ju både hjärna och hjärta.

Redigerat av niklas brandin, 04 september 2009 - 16:38.


#10

Postad 04 september 2009 - 17:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Testa om ni hör nån skillnad på klippen.

#11

Postad 04 september 2009 - 17:44

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Det är ju bra om man läser på innan man börjar håna någon. Alla material runt en ledare påverkar och det som påverkar minst är vakum. Men eftersom vakum är svårt så säger man att luft är det bästa. Dvs så nära ingenting som man kan komma med enkla medel. Detta är helt vedertaget och inget som jag behöver länka till. Det finns några som jobbar med luft, tex AQ, tara labs och Svalander om jag inte minns fel.

Med det inte sagt att dessa låter mycket bättre än alla andra men eftersomm det är så små skillnader mellan kablar så varför inte ta en som på pappret oxå är rätt konstruerad. Många tycker att de "låter" bra och med en "vetenskapligt riktig" konstruktion så tilltalar det ju både hjärna och hjärta.


Ja och om man hårdnackat ska försvara en åsikt som tom återges som en absolut sanning är det ju verkligen på sin plats med någon som helst form av uppbackning av dessa "fakta" om man själv vill framstå som seriös och trovärdig.

Hur mycket har du själv läst på om jag får fråga? Bortsett från några broschyrer från just samma tillverkare dvs?

Annars vore det ju rätt lätt för dig att slänga upp lite bra källor här för oss andra att se.

Själv tror jag det är så enkelt som att du faktiskt inte lyckas hitta nåt seriöst material som styrker dina påståenden. Dvs på ett vetenskapligt plan och inte på rena teorier.

Detta särskilt då du påstår att man hånar dig för att just vilja ha dessa fakta. Men det är ju upp till dig :)

Slutligen kommer vi till den alltmer bortglömda men ack så viktigta lilla detaljen att även om det går att mäta sig till vissa värden och egenskaper hos en kabel är det desto mer intressant om dessa siffror och egenskaper i verkliga livet faktiskt går att höra och ger ett mervärde än just bara en mätbar siffra.

Men det tycks vara helt bortglömt hos den delen av befolkningen som gärna förespråkar såna kablar och argumenterar som du gör.

Sen är det ju rätt komiskt och framför allt talande att du nämner just Svalander som nån form av referens. Dvs samma kille som förespråkar att man svarvar sina CD/DVD-skivor och avmagnetiserar dessa för bästa ljud och bild. Även samma Svalander som av de flesta på detta forum har blivit en måttstock på hur mycket mumbo-jumbo som går att sälja med rätt formulering till mindre vetande och lättlurade köpare.

Sk. Snakeoil.

Redigerat av masse70, 04 september 2009 - 17:58.


#12

Postad 04 september 2009 - 22:02

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Testa om ni hör nån skillnad på klippen.


Jag hörde att klipp 2 va det som kom från CD. :)

#13

Postad 04 september 2009 - 22:13

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag hörde att klipp 2 va det som kom från CD. :)


:) bäst du lägger på en 100-ing på signalkabel då ju kanske tom 2.

#14

Postad 04 september 2009 - 22:24

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Nej jag behöver ingen ny kabel just nu. :)

#15

Postad 05 september 2009 - 16:16

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Ja och om man hårdnackat ska försvara en åsikt som tom återges som en absolut sanning är det ju verkligen på sin plats med någon som helst form av uppbackning av dessa "fakta" om man själv vill framstå som seriös och trovärdig.

Hur mycket har du själv läst på om jag får fråga? Bortsett från några broschyrer från just samma tillverkare dvs?

Annars vore det ju rätt lätt för dig att slänga upp lite bra källor här för oss andra att se.

Själv tror jag det är så enkelt som att du faktiskt inte lyckas hitta nåt seriöst material som styrker dina påståenden. Dvs på ett vetenskapligt plan och inte på rena teorier.

Detta särskilt då du påstår att man hånar dig för att just vilja ha dessa fakta. Men det är ju upp till dig :)

Slutligen kommer vi till den alltmer bortglömda men ack så viktigta lilla detaljen att även om det går att mäta sig till vissa värden och egenskaper hos en kabel är det desto mer intressant om dessa siffror och egenskaper i verkliga livet faktiskt går att höra och ger ett mervärde än just bara en mätbar siffra.

Men det tycks vara helt bortglömt hos den delen av befolkningen som gärna förespråkar såna kablar och argumenterar som du gör.

Sen är det ju rätt komiskt och framför allt talande att du nämner just Svalander som nån form av referens. Dvs samma kille som förespråkar att man svarvar sina CD/DVD-skivor och avmagnetiserar dessa för bästa ljud och bild. Även samma Svalander som av de flesta på detta forum har blivit en måttstock på hur mycket mumbo-jumbo som går att sälja med rätt formulering till mindre vetande och lättlurade köpare.

Sk. Snakeoil.


Det riktiga skälet till att jag inte ger någon källa är att jag inte vet var de är och inte orkar leta upp dem. Det har jag läst/hört från många olika ställen och just detta att isoleringen påverkar har jag uppfattat som helt vedertaget. Fråga dem som är kunniga på lämpligt (vetenskapligt) forum så ska du få se att nog alla kommer instämma.

Jag har INTE läst detta i några broschyrer från just dessa tillverkare, utan man kan läsa om det hos alla tillverkare att deras isolering påverkar. Nästan alla kör med olika material som ska innehålla mycket luft för att påverka så lite som möjligt. Att diskutera detta känns lite sjukt nästan att diskutera om förintelsen ägde rum. Du får tro på det eller så får du fortsätta att tro vad du vill.

Hånet bestod i din sista mening när du hävde ur dig att oj vilka tokiga sanningar det finns där ute. Speciellt komiskt blir det när det du hånar är vedrertaget av de flesta som vet vad de pratar om. Att inte fler tillverkare använder sig av ren luft är givetvis att det är praktiskt svårt att luftisolera en ledare.

Sen har jag INTE angivit Svalander som någon referens. Jag uppgav BARA tillverkare som jobbar med luft och kan hålla med om det mesta i din kritik av honom.

Sen håller jag oxå med dig om att man ska lyssna och avgöra vad man själv hör. Men de flesta tycker att skillnaderna mellan olika signalkablar är ganska små och man har svårt att avgöra vad man hör och vad som kan vara placebo. Därför gav jag förslag på en kabel som till rimlig peng låter bra enligt många och som dessutom är rätt konstruerad enligt den vetenskap som jag tagit del av under mina 35 levnadsår.

Vi tycker nästan helt lika och jag fattar inte varför du ser en fiende i allt.

ok jag gjorde en enkel sökning för jag kunde inte hålla mig och fick på en gång fram denna text.

Dielektriskt absorbtion
Signalen påverkas även av valet av isolationsmaterial mellan ledarna. Varje ledare behöver isoleras från sin omgivning, inte bara elektriskt utan även från luftens föroreningar som annars får en kabel att snabbt åldras.

Av de elektriska parametrarna är det kapacitansen som påverkas av isolations-materialet, beroende på hur mycket materialet suger åt sig av signalenergin (för att med viss fördröjning därefter frigöra energin tillbaka till signalen). Fenomenet kallas dielektriskt absorbtion och kan liknas vid att materialet har ett "elektriskt minne" eller "eftersläpande elektriskt eko".

När en signal passerar i kabeln lagras en del av energin i isoleringen, d v s dielektrikumet "minns" signalen. Med viss fördröjning frigörs sedan denna energi som i sin tur skapar en signal som inte har med originalet att göra. Detta eko eller minne saboterar originalsignalen. Minsta möjliga energilagring och den snabbaste frigörelsen av densamma ger den klaraste musikåtergivningen. Bäst, d v s lägst absorbtion och därmed minst kondensatorverkan, är luft och efter det kommer teflon och luftfylld polypropylen

Dett kommer från sidan

http://www.drkrupp.s...rbox_kabel.html

Jag har ingen aning om denna sida är seriös eller inte eller vem som ligger bakom det. Jag ville bara visa att du enkelt kan hitta information om att luft är den bästa isoleringen eftersom påverkar minst. Nu får du leta själv.

#16

Postad 05 september 2009 - 17:07

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag hörde att klipp 2 va det som kom från CD. :)

Genom att utelämna info så framställer du det bättre än det var. Det var 50% chans till att gissa sig till rätt svar... Du upplevde dessutom loudness och ffa nivåskillnader som ingen annan uppfattade och som uppenbarligen inte fanns (vilket Ageve påpekade). Hur förklarar du det sistnämnda?

#17

Postad 05 september 2009 - 21:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Onödigt att ta det i denna tråd, Ageve har gjort ett nytt test bara in och lyssna och rösta.
Får vi se vem av oss som får rätt denna gång.

#18

Postad 06 september 2009 - 08:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Det riktiga skälet till att jag inte ger någon källa är att jag inte vet var de är och inte orkar leta upp dem. Det har jag läst/hört från många olika ställen och just detta att isoleringen påverkar har jag uppfattat som helt vedertaget.

Ja det är märkligt det där hur just diverse "sanningar" cementeras på just detta sätt som du beskriver. Dvs "ja men det har jag hört från så många och läst lite varstans så det är ju helt vedertaget!" Exakt som du själv just försöker hävda denna empiriska sanning och att den skulle vara vedrertagen. Vart då undrade jag då men det varken kan/orkar/vill du göra.

Att diskutera detta känns lite sjukt nästan att diskutera om förintelsen ägde rum. Du får tro på det eller så får du fortsätta att tro vad du vill..

Jag hoppas det där argumentet var ett skämt från din sida? Ok så det som du anser vara ett absolut faktum utan att själv kunna framställa nåt som helst bevis för det jämför du med att förintelsen aldrig skulle ägt rum? Måste vara det mest tramsiga och olämpliga jag hittils läst här på forumet.

Hånet bestod i din sista mening när du hävde ur dig att oj vilka tokiga sanningar det finns där ute. Speciellt komiskt blir det när det du hånar är vedrertaget av de flesta som vet vad de pratar om.

Återigen du försöker att få ett argument att verka mer sant genom att upprepa det tillräckligt många ggr. Se ovan, vilka är de där "flesta som vet vad de pratar om" och på vilket sätt skulle detta vara nåt vedertaget?

Vi tycker nästan helt lika och jag fattar inte varför du ser en fiende i allt.

Jag ser inte vart vi tycker lika här helt ärligt? Du anammar ju den klassiksa principen i ämnet att få saker som vedertagna och som absoluta sanningar bara för att du hört nån säga det eller läst nån anonym artikel på nätet. Personligne kräver jag lite mer än så för att bli övertygad om nåt någon bara vill hävda.

Nä den enda fineden här är just alla dessa myter och "sanningar" som alltid tycks upplomma och gro inom Hi-Fi världen.

http://www.drkrupp.s...rbox_kabel.html

Jag har ingen aning om denna sida är seriös eller inte eller vem som ligger bakom det. Jag ville bara visa att du enkelt kan hitta information om att luft är den bästa isoleringen eftersom påverkar minst. Nu får du leta själv.

Här tar du en sida från nätet där en mängd information står utan att veta vem som skrivit den eller på vilka grunder den är baserad och helt plötsligt så är alla som står där sant? Du säger tom själv att du inte ens vet om den är seriös, ändå använder du den som ett argument? Det är inte vad jag kallar ett bra argument om du frågar mig iaf.

Sen har du fortfarande glömt mitt lilla uttalande om att ÄVEN om vissa av dylika kabelfenomen skulle vara teoretiskt mätbara har det ingen koppling till att det skulle kunna vara hörbart eller påverka det vi människor i verkligeheten kan uttyda skillnader i. Däri ligger hela pudlens kärna.

Jag kan föreslå att du läser igenom denna tråden så kanske du får lite bättre tips och funderinger kring detta trots att den handlar om högtalakablar. Men jag tror du förstår poängen:

https://www.minhembi...howtopic=235182

Redigerat av masse70, 06 september 2009 - 09:14.


#19

Postad 06 september 2009 - 19:54

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har en HK990 förstärkare och en HD990 CD-spelare. Till detta har jag tänkt koppla en Musical Fidelity X-CAN V8.
Vilken signalkabel rekommenderar ni mellan X-CAN och förstärkare, och varför? Min budget är ca. 3000 kr, och kabeln behöver inte vara mer än ca. 1m lång.

Mvh
Henrik

Nu kanske du förstår vad jag menade med mitt första inlägg :lol: Hoppas du hittar en kabel du blir nöjd med

#20

Postad 07 september 2009 - 13:18

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Ja det är märkligt det där hur just diverse "sanningar" cementeras på just detta sätt som du beskriver. Dvs "ja men det har jag hört från så många och läst lite varstans så det är ju helt vedertaget!" Exakt som du själv just försöker hävda denna empiriska sanning och att den skulle vara vedrertagen. Vart då undrade jag då men det varken kan/orkar/vill du göra.


Jag hoppas det där argumentet var ett skämt från din sida? Ok så det som du anser vara ett absolut faktum utan att själv kunna framställa nåt som helst bevis för det jämför du med att förintelsen aldrig skulle ägt rum? Måste vara det mest tramsiga och olämpliga jag hittils läst här på forumet.


Återigen du försöker att få ett argument att verka mer sant genom att upprepa det tillräckligt många ggr. Se ovan, vilka är de där "flesta som vet vad de pratar om" och på vilket sätt skulle detta vara nåt vedertaget?

Jag ser inte vart vi tycker lika här helt ärligt? Du anammar ju den klassiksa principen i ämnet att få saker som vedertagna och som absoluta sanningar bara för att du hört nån säga det eller läst nån anonym artikel på nätet. Personligne kräver jag lite mer än så för att bli övertygad om nåt någon bara vill hävda.

Nä den enda fineden här är just alla dessa myter och "sanningar" som alltid tycks upplomma och gro inom Hi-Fi världen.

Här tar du en sida från nätet där en mängd information står utan att veta vem som skrivit den eller på vilka grunder den är baserad och helt plötsligt så är alla som står där sant? Du säger tom själv att du inte ens vet om den är seriös, ändå använder du den som ett argument? Det är inte vad jag kallar ett bra argument om du frågar mig iaf.

Sen har du fortfarande glömt mitt lilla uttalande om att ÄVEN om vissa av dylika kabelfenomen skulle vara teoretiskt mätbara har det ingen koppling till att det skulle kunna vara hörbart eller påverka det vi människor i verkligeheten kan uttyda skillnader i. Däri ligger hela pudlens kärna.

Jag kan föreslå att du läser igenom denna tråden så kanske du får lite bättre tips och funderinger kring detta trots att den handlar om högtalakablar. Men jag tror du förstår poängen:

https://www.minhembi...howtopic=235182


Jag lägger ner det här och tänker inte diskutera mer på denna barnsliga nivån. Enligt mig är det vedertaget och tror du inte mig så får du läsa på själv. Vad du tror spelar mig ingen roll. Jag känner inte att jag behöver hävda mig på något sätt.

Sen är det fortfarande så att jag håller med om allt du skriver utom att luft inte skulle vara den bästa isoleringen, eller rättare sagt jag tror det och du vet inte vad som är bäst. Allt det där om humbugg mm i hifin köper jag helt. Det är bara att isoleringens påverkan kan mätas vetenskapligt så det tror jag på och jag har aldrig hört någon som har ifrågasatt detta tidigare. Kanske är du den som upptäckte "kejsarens nya kläder". men jag har ingen anledning idag att tro det.

Det är klart att alla som skrivit i detta ämne kan ha fel men när man hör samma sak från många olika källor så utgår jag från att de har rätt tills någon visar mig att alla har fel. Jag har själv inte möjligheten eller kunskapen att mäta själv så jag fortsätter att lita på vad jag läst även om du tror något annat.

Jag sa aldrig att sidan var ett bra argument. Jag gjorde bara en goggling och tog första bästa träff. Det tog 10 sek för att visa dig hur lätt du kan hitta info själv. Jag vet inte vem som har sidan och kan inte bedömma hans trovärdighet eftersom jag inte känner honom. Det gäller alla källor nästan eftersom vi inte känner personerna. Att bedömma någons trovärdighet är oehört svårt.

Sen ber jag om ursäkt för det där med förintelsen. För mig känns båda som vedertagna begrepp som det inte känns som om man måsste argumentera om även om några hundra miljoner fortfarande förnekat förintelsen. Det känns lite löjligt för mig som uppfattar det som vedertaget att isolering påverkar mättekniskt. Det var inte att diskutera om det påverkar det man hör utan bara att fenomenet finns och att luft är det som påverkar minst som jag ser som vedertaget.

Men av mig får du inga bevis eftersom jag inte tänker försöka hävda mig. Jag har heller inte tid att lägga ner så mycket arbete som det skulle krävas för att presentera något som håller i en rättegång. Om du hittar källor som säger att jag har fel så PM:a mig gärna dem. Jag är bara ute efter sanningen och presenterar du något som visar att jag har fel så ändrar jag mig gärna. Det finns ingen prestige i det utan jag skulle bara bli glad.

Du har oxå rätt i "pudelns kärna" och jag har ALDRIG sagt emot dig på den saken. Jag har inte sagt att luftisolerade kablar låter båttre. Jag har bara givit förslag på en kabel som låter bra (du fattar) och som samtidigt är konstruerad på ett vetenskapligt bra sätt enligt det jag har lärt mig. Det känns bra med en kabel som jag även kan förstå varför den låter bra, inte bara att den gör det.

Fortsätt att läsa på och ifrågasätt det är bra för ens egen utveckling. Du får dock göra jobbet själv. Du kan ju läsa lite på dessa länkar. Jag bedömmer dem inte utan bara lägger fram några i all hast för att visa min goda vilja. Vi behöver nog inte diskutera om fenomenet finns för du kommer nog snart se att det är vedertaget. Om det sedan gör någon skillnad rent lyssningsmässigt är en annan sak. Där har jag heller aldrig sagt emot dig.

http://www.camatsyst.....nsprov SE.pdf

http://www.lts.a.se/...klar/kablar.pdf (en länk som hävdar att den tidigare länken jag länkade till har fel om hur Dielektriskt absorbtion påverkar. Dock inte att fenomenet inte finns)

http://www.eetimes.e...eryText=kunskap

http://www.fluke.co........&press=2776 (mätistrument för att mäta)

Redigerat av niklas brandin, 07 september 2009 - 13:20.


#21

Postad 07 september 2009 - 14:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Spännande med en till tråd av 1000 st som redan finns. :)

#22

Postad 07 september 2009 - 16:18

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Omg!

Hittande Svalanders sida..
Ok, detta är nu min högst personliga reflektion: vilket sjukt lurendrejeri! Avmagnetisering av CDs, Elektronrörsringar
Nätsladdar för tusentals kronor.. Jaja, det går tydligen att sälja vad som helst. Men jag visste inte att det fanns
någon galen nog att samla all svartkonst på ett och samma ställe.
wow.

Ok, ursäkta mitt utbrott.

Jag tycker Denna Verkar vettig.
Slå till på några sådana så blir det fint :)

Redigerat av petestone, 07 september 2009 - 16:21.


#23

Postad 07 september 2009 - 22:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo Svalanders har varit uppe tidigare,finns många spaltmeter skrivna.

#24

Postad 08 september 2009 - 07:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Omg!

Hittande Svalanders sida..
Ok, detta är nu min högst personliga reflektion: vilket sjukt lurendrejeri! Avmagnetisering av CDs, Elektronrörsringar
Nätsladdar för tusentals kronor.. Jaja, det går tydligen att sälja vad som helst. Men jag visste inte att det fanns
någon galen nog att samla all svartkonst på ett och samma ställe.
wow.

Ok, ursäkta mitt utbrott.

Jag tycker Denna Verkar vettig.
Slå till på några sådana så blir det fint :)


hehe, jo han e "Go" :)

#25

Postad 08 september 2009 - 07:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

hehe, jo han e "Go" :)


Hey, it´s magic! :)

Fast helst bör man ju köra helt utan kablar då luft är det bästa har jag hört. ;)

Då slipper man ju allt kabeltrassel också.

Redigerat av masse70, 08 september 2009 - 07:39.


#26

Postad 08 september 2009 - 07:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo, trådlöst ska det vara !

har man ju 100% luft isolering... :)

#27

Postad 08 september 2009 - 07:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Jo, trådlöst ska det vara !

har man ju 100% luft isolering... :)


Exakt min poäng :)

#28

Postad 08 september 2009 - 07:48

mstrand
  • mstrand
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
ALLA säger att Japansk elektonik låter bättre om man hanterar dem med värdighet. Man måste buga djup framför dem innan man trycker på ON-knappen. Annars kan negativa kraftfält uppstå i kretsarna.

Redigerat av mstrand, 08 september 2009 - 07:49.


#29

Postad 08 september 2009 - 09:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Absolut, min förra Vincent förstärkare va ett levande bevis på det... :) :)

#30

Postad 08 september 2009 - 10:02

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
haha.

Men jag undrar om trådskaparen fick något gott råd nu mitt i det här kabelkriget. Hoppas han inte brände 3K när han kunde lagt 100 och köpt massa nice cd för resten.

#31

Postad 08 september 2009 - 12:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0
Jag tror knappast någon som frågat om kablar på detta forum nånsin fått nån bra hjälp iom att ALLA trådar om kablar ALLTID spårar ur. Det blir två läger, ett lag på "snakeoil@Svalander"-sidan och det andra laget på "no-nonsense@Öhman" sidan.

Kunde inte låta bli att överdriva lite, all pun intented :)

Men det var ju redan förutsägbart även i denna tråd :)

#32

Postad 08 september 2009 - 13:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Så sant så sant...!

kan bara säga till dom som viger sina liv åt kablar: Bin There Done That, but here i am, strengthen by surviving the "upp close experience" of the dark side... ;)

Jag hade en gång kablar för 25000kr, nu har jag uppgraderat mig till 400kr.. ;)
alltså, för den dyraste kabeln jag har, och det tycker jag fortfarande är mycket... 400kr, vem lägger det på en kabel... :)
Man e väll lite skadad fortfarande antar jag.. :)

Redigerat av DVD-ai, 08 september 2009 - 13:32.


#33

Postad 08 september 2009 - 14:22

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Sen så är det ett faktum , att har man dålig eller sas sämre hörsel så är det dumt att lägga stålar på sånt man ändå inte hör :)

#34

Postad 08 september 2009 - 14:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Dålig hörsel måste man ju ha när man hör skillnader som inte finns... :) :)

Jag råkar ha fysikens lagar och avancerade mätinstrument på min sida nu mera som styrker mina teorier... Vad har du, "Jag och min hörsel mot världen"... ;)

#35

Postad 08 september 2009 - 15:44

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hehe , förstod att du skulle klippa betet :) Jag llitar på öronen som sagt , inte ett instrument ! "när det gäller hi-fi"

#36

Postad 08 september 2009 - 16:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Hehe , förstod att du skulle klippa betet :) Jag llitar på öronen som sagt , inte ett instrument ! "när det gäller hi-fi"


Ännu en "har du lyssnat själv? eller "öronen ljuger inte trots att jag inte har nån vettig förklaring" anhängare.

Härliga argument som varken säger något, lyckas sakligt visa hur något är, eller som går att argumentera emot.

Men det är väl som Queen sjöng, its a kind of magic! :)

#37

Postad 08 september 2009 - 18:40

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Dålig hörsel måste man ju ha när man hör skillnader som inte finns... ;) :unsure:

Jag råkar ha fysikens lagar och avancerade mätinstrument på min sida nu mera som styrker mina teorier... Vad har du, "Jag och min hörsel mot världen"... :P


Skulle gärna se mätningarna som gjorts med dessa avancerade mätinstrument. Vore super intressant att få ta del av dessa mätningar, för det tjatas alltid om att det inte går att mäta någon skillnad mellan olika kablar, men ingen har någonsin delat med sig av graferna.

#38

Postad 08 september 2009 - 18:43

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Skulle gärna se mätningarna som gjorts med dessa avancerade mätinstrument. Vore super intressant att få ta del av dessa mätningar, för det tjatas alltid om att det inte går att mäta någon skillnad mellan olika kablar, men ingen har någonsin delat med sig av graferna.

Det vet jag väl inte.. Men jag heller inte sett några grafer som visat på skillnaderna mellan dyrt och billigt.

#39

Postad 08 september 2009 - 19:08

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Det vet jag väl inte.. Men jag heller inte sett några grafer som visat på skillnaderna mellan dyrt och billigt.

Det var inte det som var intressant nu. De som hör skillnad tjatar inte om att det går att mäta upp skillnaden, däremot alla "anti-dyrkabel folk" tjatar alltid om att det inte går att mäta upp någon skillnad, så skulle väldigt gärna vilja ta del av dessa mätningar.

#40

Postad 08 september 2009 - 20:02

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Jag tror knappast någon som frågat om kablar på detta forum nånsin fått nån bra hjälp iom att ALLA trådar om kablar ALLTID spårar ur. Det blir två läger, ett lag på "snakeoil@Svalander"-sidan och det andra laget på "no-nonsense@Öhman" sidan.

Kunde inte låta bli att överdriva lite, all pun intented :P

Men det var ju redan förutsägbart även i denna tråd :unsure:


Och glöm inte oss i publiken som tycker det är stor underhållning när Ni
gör upp nere på plan... ;)

#41

Postad 08 september 2009 - 20:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Skulle gärna se mätningarna som gjorts med dessa avancerade mätinstrument. Vore super intressant att få ta del av dessa mätningar, för det tjatas alltid om att det inte går att mäta någon skillnad mellan olika kablar, men ingen har någonsin delat med sig av graferna.


Finns inga skillnader på elektriskt identiska kablar...
Vad är det som är så svårt att fatta ?!

för vidare information läs den andra tråden som infekterats...

#42

Postad 08 september 2009 - 22:07

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Det var inte det som var intressant nu. De som hör skillnad tjatar inte om att det går att mäta upp skillnaden, däremot alla "anti-dyrkabel folk" tjatar alltid om att det inte går att mäta upp någon skillnad, så skulle väldigt gärna vilja ta del av dessa mätningar.



Ok, ge mig riktvärden så skall jag utföra en test och redovisa resultatet.
Nu har jag inte obegränsat med pengar, men jag har 2x3M Analysis Plus Blue Oval som kostade mig ca 100Kr/M vid inköp. Jag kan jämföra den med kabeln jag köpte idag på 25kr/M samt vanlig lampsladd jag köpte som billig högtalarkabel. Eller krävs det mycket dyrare kabel för att det skall vara någon poäng tro?

Signalkabel är jag inte beredd att testa, det är fullständigt meningslöst.

#43

Postad 08 september 2009 - 22:20

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Det var inte det som var intressant nu. De som hör skillnad tjatar inte om att det går att mäta upp skillnaden, däremot alla "anti-dyrkabel folk" tjatar alltid om att det inte går att mäta upp någon skillnad, så skulle väldigt gärna vilja ta del av dessa mätningar.

Det skulle jag också. De vill aldrig tala om vilka värden som är "identiska". Finns ju en del att välja på. Kapacitans, induktans, resistans, m.m.???

#44

Postad 08 september 2009 - 22:32

Supreme
  • Supreme
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Kabelexperten på Reference Audio och produktspecialisterna på Philips, Sony och Samsung ställer upp i ett blindtest.
Blindtest av digitala kablar

Inledande artikel:
bakgrund

Visserligen handlar testet om digitala bildkablar, men det är ändå roligt att läsa hur "experterna" är så säkra på dyra kablars överlägsenhet och sedan totalt misslyckas med att se skillnad :unsure:

**edit** länkade till fel artikel. Fixat

Redigerat av Supreme, 08 september 2009 - 22:36.


#45

Postad 08 september 2009 - 22:46

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Finns inga skillnader på elektriskt identiska kablar...
Vad är det som är så svårt att fatta ?!

för vidare information läs den andra tråden som infekterats...


Hur vet du vilka kablar som är "elektriskt identiska kablar"? Använt din avancerade mätutrustning? Kan vi få ta del av dessa mätningar?

#46

Postad 08 september 2009 - 22:52

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Kabelexperten på Reference Audio och produktspecialisterna på Philips, Sony och Samsung ställer upp i ett blindtest.
Blindtest av digitala kablar

Inledande artikel:
bakgrund

Visserligen handlar testet om digitala bildkablar, men det är ändå roligt att läsa hur "experterna" är så säkra på dyra kablars överlägsenhet och sedan totalt misslyckas med att se skillnad :unsure:

**edit** länkade till fel artikel. Fixat


Precis, det handlade om digitala bildkablar och ett rätt enkelt test. Jag vill ta del av mätningar av framför allt högtalarkablar och signalkablar.

Ok, ge mig riktvärden så skall jag utföra en test och redovisa resultatet.
Nu har jag inte obegränsat med pengar, men jag har 2x3M Analysis Plus Blue Oval som kostade mig ca 100Kr/M vid inköp. Jag kan jämföra den med kabeln jag köpte idag på 25kr/M samt vanlig lampsladd jag köpte som billig högtalarkabel. Eller krävs det mycket dyrare kabel för att det skall vara någon poäng tro?

Signalkabel är jag inte beredd att testa, det är fullständigt meningslöst.


Kör på och redovisa gärna resultatet här eller i en ny tråd.

#47

Postad 09 september 2009 - 00:02

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Signalkabel är jag inte beredd att testa, det är fullständigt meningslöst.


Tycker signalkablar ger mer än högtalarkablar. Nu menar jag att man kopplar analogt från CD till förstärkare.

#48

Postad 09 september 2009 - 05:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Det skulle jag också. De vill aldrig tala om vilka värden som är "identiska". Finns ju en del att välja på. Kapacitans, induktans, resistans, m.m.???


Det man frå fråga sig är: hur mycket påverkar dessa signalen i storhetsordning... ?! :D
Och vet man hur en högtalare fungerar och är uppbyggd... ?!

Gör man inte det så (tyvärr, och försök nu att inte ta detta som någon förolämpning, för så är det inte menat! :unsure: ) blir jag tvungen att hänvisa till att läsa på lite inom ämnet, det är väldigt intressant ;) jag har tyvärr inte tid eller lust att skriva 6+ A4 för att lyckats täcka en del av svaret... (jag kan komma med några länkar, ska dock dra till jobbet nu, så får ta det senare...)
Men som sagt, finns mycket intressant skrivet om detta, och det kräver nästan att man sätter sig ner och mäter/testar bygger lite högtalare själv för att man ska inse hur pass liten påverkan vissa saker har.


En högtalare har ett delningsfilter med en jäkla massa komponenter i, bland annat kondensatorer och dessa sitter båda i parallell och i serie med elementen (Beroende på konstruktion) och dessa bidrar med kapacitans/ fas vridningar som är väldigt stora.
Om vi har en kondensator på 22uF i ett filter och du innan denna kondensator har en kabel på 0,22pF... denna lilla töntiga kabel påverkar inte den last som stärkaren ser till räkligt mycket för att det ska kunna bli en hörbar förändring.
Och exakt samma sak är det med induktansen som ju faktiskt också finns, spolar i båda filttret och talspolen i själva högtalaren är båda induktanser, och resistanser = impedanser och dessa påverkar ookså fas och frekvensresponsen på sitt eget sätt :P
Och om du har en spola på 1,5Hm och sedan en kabel på 0,0015mH så går det inte heller att mäta något nämnvärt elektrisk skillnad faktiskt..
För denna skillnad är så pass liten att du inte kan mäta den med mätmick och knappt elektriskt sätt heller..

resistansen är något som påverkar mest, men där är det så pass simpelt att ju fetare kabel = bättre och det räcker med att resistansen är tillräkligt låg för att påverkan ska bli ohörbar och omätbar.
Typ 2,5mm kabel upp till en 10m, och änu längre kan man använda denna...
Men vill man vara petig och 100% säker på att ha bästa så ska du ha ca 3mm på 10m...

Det man får komma ihåg är att dessa data på kablar är av sådan extremt låga värden, det är nästan löjligt...
Och högtalaren har så otroligt mycket mer "hyss" för sig så steget kommer inte att kunna "se" kabeln för att denna är en så försvinnande liten del av det hela.
Lite som att, om du ska lätta en bil för att kunna köra snabbare, behöver du slänga ut kvittot på golvet då, för att öka prestandan.
Det är i stort sätt på den nivån detta ligger...

Dock så finns det ju kablar som påverkar klart hörbart och som mäter väldigt dåligt också..
Men nu pratade jag om bra kabel vs bra kabel :D
Som alltid så läser inte ABC12345 vad man skriver utan kommer med dumheter i stället... och då blir det såhär fel som nu... :D


Hur vet du vilka kablar som är "elektriskt identiska kablar"? Använt din avancerade mätutrustning? Kan vi få ta del av dessa mätningar?


Kollar på konstruktionen och jämför data... ;)

hänvisar till det jag skrivit ovanför.

Redigerat av DVD-ai, 09 september 2009 - 05:44.


#49

Postad 09 september 2009 - 08:47

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Som vanligt bara en massa babbel och inget svar på frågan. Var är alla mätningar som alltid nämns men som man aldrig får ta del av?

#50

Postad 09 september 2009 - 10:21

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jag hade en gång kablar för 25000kr, nu har jag uppgraderat mig till 400kr.. ;)
alltså, för den dyraste kabeln jag har, och det tycker jag fortfarande är mycket... 400kr, vem lägger det på en kabel... :unsure:

Varför skulle man inte lägga 400 kr på en kabel?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.